Scielo RSS <![CDATA[Innovar]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-505120130002&lang=e vol. 23 num. 48 lang. e <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-50512013000200001&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-50512013000200002&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>This paper analyzes the extent to which differences in operating performance, economic growth, efficiency and productivity between labour-owned (LOFs) and participatory capitalist (PCFs) firms can be attributed to their distinct capital-ownership structures, which in turn reflects their different ways of managing capital and labour as well as interpreting primary business function theory. the study uses a variety of quantitative techniques, including panel data analysis, data envelopment analysis, stochastic frontiers and the like to conclude that many of the relationships posited by economic theory fail to correspond with the successful performance of LOFs. there are no substantial differences in growth potential, operating performance or productive efficiency between the two types of firms. another result of interest is that the traditional indicators used to measure firm performance in LOFs and also used by financial service companies in business risk analysis are not completely appropriate and may be threatening firm survival.<hr/>Este trabajo analiza hasta qué punto las diferencias, en el rendimiento operativo, el crecimiento económico, la eficiencia y la productividad entre las empresas cuyo capital es de los trabajadores (Labour-Owned Firms -LOFs) y las empresas capitalistas participativas (participatory capitalist firms - PCFs), se pueden atribuir a sus estructuras distintas de capital y de propiedad, que a la vez reflejan las diferentes maneras de manejar el capital y a sus trabadores, además de la interpretación de la teoría de la función primaria del negocio. el estudio utiliza una variedad de técnicas cuantitativas, que incluyen el análisis de datos de panel, el análisis por envoltura de datos, los modelos fronterizos estocásticos y similares para concluir que muchas de las relaciones planteadas por la teoría económica no corresponden con el rendimiento exitoso de las LOFs. no existen diferencias importantes entre los dos tipos de empresas en cuanto al potencial de crecimiento, el rendimiento operativo o la eficiencia productiva. otro resultado de interés, es que los indicadores productivos que se utilizan para medir el rendimiento de las empresas en las LOFs, y que también son usados por las compañías de servicios financieros en el análisis de riesgo del negocio, no son completamente adecuados y pueden constituir una amenaza para la sobrevivencia de las empresas.<hr/>Cet article analyse dans quelle mesure les différences de performance d'exploitation, de croissance économique, d'efficacité et de productivité entre entreprises appartenant aux travailleurs (LOF) et entreprises de participation capitaliste (PCF) peuvent être attribués à leurs structures de propriété du capital distinctes, ce qui reflète à la fois leurs différentes manières de gestion du capital et du travail ainsi que leur interprétation de la théorie de la fonction principale de l'entreprise. L'étude utilise une variété de techniques quantitatives, y compris l'analyse de panel de données, l'analyse par l'enveloppement de données, frontières stochastiques et autres afin de conclure que la plupart des relations postulées par la théorie économique ne parviennent pas à expliquer les bonnes performances des LOF. Il n'y a pas de différences substantielles dans le potentiel de croissance, le rendement d'exploitation ou l'efficacité productive entre les deux types d'entreprises. Un autre résultat intéressant est que les indicateurs traditionnels utilisés pour mesurer la performance des entreprises LOF et également utilisé par les sociétés financières d'analyse des risques d'entreprise ne sont pas complètement appropriés et peuvent même menacer la survie des entreprises.<hr/>Este artigo analisa até onde as diferenças no desempenho operativo, no crescimento econômico, na eficiência e na produtividade, que existem entre as LOF e as PCF, podem ser atribuídas às diferentes estruturas de propriedade de capital, que assim mesmo refletem as diferentes formas como são manejados o capital e o trabalho assim como a interpretação da teoria da função principal das empresas. o estudo abrange uma variedade de técnicas quantitativas que incluem a análise de dados de painel, análise envolvente de dados, fronteiras estocásticas e similares para concluir que muitas das relações indicadas pela teoria econômica não estão em consonância com o desempenho exitoso das LOF. não existem diferenças substanciai no crescimento em potência, no desempenho operativo e tampouco na eficiência produtiva entre os dois tipos de empresas. outro resultado interessante é aquele dos indicadores tradicionais usados para medir o desempenho nas LOF e que as companhias de serviços financeiros também usam a fim de realizar análises de riscos empresariais, os quais não são completamente apropriados e podem estar ameaçando a supervivência das empresas.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-50512013000200003&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>El trabajo ha traído consigo la exposición a diferentes situaciones capaces de producir daño y enfermedad -incluso la muerte- a los trabajadores, dando origen a la presencia reiterativa de riesgos laborales que han sido y son objeto de variadas interpretaciones y enfoques de intervención, en dependencia de la evolución de los conceptos de salud y trabajo. en este sentido, "la historia de la humanidad se funde con la de los intentos por remediar la enfermedad y evitar la muerte" (Ballesteros s/f, 1). Este artículo reseña desde una perspectiva analítica, el desarrollo cronológico que ha tenido la prevención de riesgos laborales considerando sus escenarios de intervención en el mundo organizacional. en general, las sociedades antiguas y modernas han sido indiferentes hacia la salud y la seguridad de los trabajadores, teniéndose un primer gran acercamiento a partir de la ii Guerra mundial cuando se hizo evidente la importancia de enfocarse en el estado de salud de la población laboral para responder a las necesidades de producción en las empresas de la industria bélica y también por la acción de organizaciones obreras. a consecuencia de ello y hasta nuestros días se ha dado un rápido desarrollo en este campo del saber, tanto en el terreno técnico como en el administrativo, orientándose en los últimos años hacia la integración de la prevención de riesgos laborales con la estructura y el funcionamiento de las organizaciones. esto acontece particularmente porque ha sido el empresario quien por lo común ha determinado las condiciones de trabajo.<hr/>This work has identified diverse situations that could cause injury and illness, and even death, among workers, giving rise to the reiterative presence of occupational hazards that have been and continue to be the object of varied interpretations and intervention approaches, depending upon the evolution of concepts of health and work. in this sense, "the history of humanity is intimately related to that of attempts to remedy illness and avoid death" (Ballesteros s/f, 1). This article summarizes, from an analytical perspective, the chronological development that occupational hazards prevention has undergone, considering its intervention scenarios in the organizational world. in general, ancient and modern societies have been indifferent to the health and safety of workers. the first significant approach began during the second World War, when the importance of focusing on the health of the working population became evident in order to satisfy the needs for production at defense industry companies as well as due to actions by workers' organizations. As a result, and until the present, there has been a rapid development in this field of knowledge, in both the technical and administrative realms, and in recent years the integration of occupational hazards prevention with the structure and operation of the organizations. this is particularly due to the fact that it has been the entrepreneurs who have generally determined working conditions.<hr/>Le travail implique l'exposition à différentes situations susceptibles de provoquer des dommages et des maladies - voire la mort -, engendrant ainsi la présence récurrente de risques professionnels qui ont été et font l'objet de différentes interprétations et approches d'intervention, en relation avec l'évolution des concepts de santé et de travail. En ce sens, « l'histoire de l'humanité commence avec celle des tentatives pour remédier à la maladie et éviter la mort » (Ballesteros s/f, 1). Cet article rend compte, selon une perspective analytique, du développement chronologique de la prévention de risques du travail en considérant ses modes d'intervention dans le monde des organisations. En général, les sociétés anciennes et modernes ont été indifférentes à la santé et la sécurité des travailleurs, jusqu'à la première grande approche à partir de la IIe Guerre mondiale quand est devenue évidente l'importance de se focaliser sur l'état de santé de la population professionnelle afin de répondre aux nécessités de production dans les entreprises de l'industrie de guerre et grâce à l'action d'organisations ouvrières. Ensuite et jusqu'à nos jours a eu lieu un développement rapide dans ce domaine du savoir, sur le terrain technique et administratif, qui s'est orienté ces dernières années vers l'intégration de la prévention des risques du travail dans la structure et le fonctionnement des organisations. C'est la conséquence de la détermination par le chef d'entreprise des conditions de travail.<hr/>O trabalho trouxe consigo a exposição a diferentes situações capazes de produzirem danos e doenças -inclusive a morte- aos trabalhadores, dando origem à presença reiterativa de riscos trabalhistas que têm sido e são objeto de variadas interpretações e enfoques de intervenção, em dependência da evolução dos conceitos de saúde e trabalho. nesta significação, "a história da humanidade se funde com a das tentativas por remediar a doença e evitar a morte" (Ballesteros s/f, 1). Este artigo relata desde uma perspectiva analítica, o desenvolvimento cronológico que da prevenção de riscos trabalhistas considerando os seus cenários de intervenção no mundo organizacional. Geralmente, as sociedades antigas e modernas têm sido indiferentes à saúde e a segurança dos trabalhadores, ocorrendo uma primeira grande aproximação a partir da ii Guerra mundial quando ficara evidente a importância de focar-se no estado de saúde da população trabalhadora para responder às necessidades de produção nas empresas da indústria bélica e também pela ação de organizações obreiras. Consequência disso e até os nossos dias é a ocorrência de um rápido desenvolvimento nesta área do saber, tanto no âmbito técnico como no administrativo, se encaminhado nos últimos anos para a integração da prevenção dos riscos trabalhistas com a estrutura e o funcionamento das organizações. isto acontece particularmente porque tem sido o empresário quem comumente vem determinando as condições do trabalho.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-50512013000200004&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>El propósito de la presente investigación radica en contribuir con la descripción del estado actual de competitividad de los sistemas de producción especializados en leche. Luego de la revisión de literatura relacionada con caracterización de sistemas de producción pecuaria y el análisis de costos y competitividad, se realizó un estudio de carácter descriptivo que incluyó 138 predios y 5.952 vacas, en seis municipios ubicados en la cuenca del altiplano norte del departamento de Antioquia. De este modo, se determinó el precio de venta promedio destinado al productor, así como el costo unitario de producción y el estado actual de calidad higiénico-sanitaria de la leche. También se estableció la estructura de costos y el comportamiento productivo del sistema según la ubicación, el nivel tecnológico y tamaño del hato. Los resultados de la investigación, muestran cómo a través de indicadores de costo, márgenes de utilidad y rentabilidad es posible hacer conclusiones sobre la eficiencia con que están operando los sistemas productivos estudiados. De este modo, se puede inferir que el conocimiento del grado de competitividad de los ya mencionados sistemas, puede convertirse en soporte para futuras investigaciones, así como permitir la toma de decisiones administrativas con el objetivo de mejorar el desempeño productivo de esta industria.<hr/>The purpose of this research is to contribute to words a description of the current competitiveness of specialized milk production systems. After reviewing the literature associated with the characterization of livestock production systems and the analysis of costs and competitiveness, a descriptive study was carried out that included 138 farms and 5,952 cows in six municipalities located in the basin of the northern high plateau of the Department of Antioquia. In this manner, the average sale price received by producers was determined, along with the unit production cost and the current status of the hygienic-sanitary quality of the milk. The cost structure and productive behavior of the system was also established according to location, technological level and size of the herd. The results of the research show how, by using indicators for cost, profit margins and profitability, conclusions can be reached regarding the efficiency with which the targeted productive systems are operating. In this manner, it can be inferred that knowledge of the degree of competitiveness of the above mentioned systems can become a tool for future research while also facilitating administrative decision-making with the aim of improving the productive performance of this industry.<hr/>Le but de la présente recherche réside dans sa contribution à la description de l'état actuel de la compétitivité des systèmes de production spécialisés dans le lait. Après une revue des publications scientifiques liées à caractérisation des systèmes de production d'élevage et d'analyse des coûts et de la compétitivité, nous avons effectué une étude de caractère descriptif comprenant 138 propriétés et 5952 vaches, dans six communes situées dans le bassin de l'altiplano nord du département d'Antioquia. De cette manière nous avons pu déterminer le prix de vente moyen destiné au producteur, ainsi que le coût unitaire de production et l'état actuel de la qualité hygiénique et sanitaire du lait. Nous avons également établi la structure des coûts et la productivité du système selon la situation, le niveau technologique et la taille du troupeau. Les résultats de la recherche montrent comment à travers des indicateurs de coût, de marges d'utilité et de rentabilité il est possible d'avancer certaines conclusions sur l'efficience avec laquelle opèrent les systèmes productifs étudiés. Il est donc possible de conclure que la connaissance du degré de compétitivité des systèmes mentionnés peut se transformer en support pour de futures recherches, de même que permettre la prise de décisions administratives dans le but d'améliorer la productivité de cette industrie.<hr/>O intuito da presente investigação é contribuir na descrição do estado atual da competitividade dos sistemas de produção especializados no leite. Após a revisão da literatura relacionada com a caracterização de sistemas de produção pecuária e a análise de custos e competitividade, se realizou um estudo do tipo descritivo que incluiu 138 prédios e 5.952 vacas, em seis municípios locados na região do planalto norte do departamento de Antióquia. Deste modo, se determinou a média do preço de venda, destinado ao produtor, assim como o custo unitário de produção e o estado atual da qualidade higiênica e sanitária do leite. Também se estabeleceu a estrutura de custos e o comportamento produtivo do sistema segundo a locação, o nível tecnológico e o tamanho da manada. Os resultados da pesquisa mostram como por mor de indicadores de custo, margem do mesmo e rentabilidade é possível atingir conclusões sobre a eficiência de funcionamento dos sistemas produtivos estudados. Assim é possível inferir que o conhecimento do grau de competitividade dos já referidos sistemas, será o suporte para as futuras pesquisas, assim como permitirá tomar decisões administrativas com o escopo de melhorar o desempenho produtivo desta indústria.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-50512013000200005&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>El presente artículo es el resultado de la aplicación del enfoque integrado de la vicerrectoría General de la Universidad nacional de Colombia y la Coordinación del concurso docente excelencia académica, cuyo fin es el de evaluar y mejorar el proceso de selección del cuerpo académico de la Universidad. este proceso es uno de los más destacados dentro de la institución, porque permite impartir calidad educativa a través del proceso de selección, utilizándolo para seleccionar los mejores profesores investigadores y catedráticos para las ocho sedes de la Universidad en todo el territorio colombiano. se utilizaron las herramientas de definición de variables, la priorización de las mismas a través del análisis estructural y la aplicación de la matriz iGo, y la posterior definición de los escenarios mediante los ejes de schwartz, con un panel de expertos de la vicerrectoría General y del proceso de mejoramiento continuo en las Facultades, institutos y sedes de Presencia nacional, de tal forma que se establecieran las estrategias a seguir para mejorar el proceso del concurso, el cual es público y abierto.<hr/>This article is a result of the application of the integrated perspective approach and strategy to improve the "Academic Excellence" professors' competition held by the General Vice-rector's office at the Universidad Nacional de Colombia, the purpose of which is to evaluate and improve the selection process for the University's faculty. It is one of the most distinguished processes within the institution, fostering educational quality by means of the process to select the best research and teaching professors for the university's eight campuses throughout the country. Variable definition tools were used which were then prioritized through structural analysis and application of the IGO matrix and subsequent definition of these scenarios using the Schwartz axes. This was carried out using a panel of experts from the General Vice-rector's office and the continuous improvement process at the faculties, institutes and campuses to establish the strategies to be followed for improving the competition process, which is public and open.<hr/>Le présent article est le résultat de l'application de l'approche intégrée de prospective et de stratégie à l'amélioration du concours de professeurs « excellence académique », effectué par le vice rectorat général de l'Université nationale de Colombie et la coordination du concours d'enseignant « excellence académique », dont l'objectif est d'évaluer et d'améliorer le processus de sélection du corps professoral de l'Université. Ce processus est l'un des plus importants de l'institution dans la mesure où il permet de favoriser la qualité éducative à travers le processus de sélection, grâce à son utilisation dans le choix des meilleurs professeurs chercheurs et enseignants pour les huit sièges de l'Université sur tout le territoire colombien. Nous avons utilisé les outils de définition de variables, privilégiant ces dernières pour l'analyse structurelle et l'application de la matrice IGO, et la définition consécutive des scénarios au moyen des axes de Schwartz, d'un panel d'experts du vice rectorat général et du processus d'amélioration continue dans les facultés, les instituts et les sièges nationaux, de telle sorte que soient établies les stratégies à suivre pour améliorer le processus du concours, lequel est public et ouvert.<hr/>O presente artigo é o resultado da aplicação do enfoque integrado de prospectiva e estratégia ao melhoramento do concurso docente "excelência acadêmica", realizado pela Pro Reitoria Geral da Universidade nacional da Colômbia e a Coordenação do concurso docente "excelência acadêmica", cujo intuito é avaliar e melhorar o processo de seleção do corpo acadêmico da Universidade. este processo é um dos mais destacados dentro da instituição, porque permite distribuir qualidade educativa a través do processo de seleção, utilizando-o para selecionar os melhores professores investigadores e catedráticos para as oito sedes da Universidade em todo o território colombiano. Utilizaram-se as ferramentas de definição de variáveis, a priorização das mesmas a través da análise estrutural e a aplicação da matriz iGo, e a posterior definição dos cenários mediante os eixos de schwartz, com um conjunto de peritos da Pro Reitoria Geral e do processo de melhoramento contínuo nas Faculdades, institutos e sedes com Presença nacional, de tal forma que se estabeleceram as estratégias a seguir para melhorar o processo do concurso, que é público e aberto.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-50512013000200006&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>La población mundial está envejeciendo progresivamente. Se prevé que en 2050 el número de personas mayores de 60 años alcance los dos mil millones en el mundo. El empleo de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) puede suponer para la población de mayor edad un impacto significativo en su calidad de vida, contribuyendo a conseguir mayores activos, disminuyendo la marginalización y el aislamiento social. Aunque existen diferencias importantes en el uso que los Mayores hacen de Internet y sus aplicaciones respecto al resto de la población, hay que considerar que este segmento no constituye un grupo homogéneo. Este trabajo busca comprobar si dentro del grupo de los Mayores existen diferencias en la frecuencia de uso de distintas aplicaciones basadas en Internet, en función de la edad, el sexo, el nivel de estudios alcanzados y la actividad laboral desarrollada en el pasado. Los resultados demuestran que existen diferencias significativas en el empleo de algunas aplicaciones en función de las variables sociodemográficas analizadas.<hr/>The world's population is progressively aging. It is forecast that in 2050 the number of people over the age of 60 will reach two billion. The use of information and communication technologies (ICTs) could have a significant impact on the quality of life of the older population, helping to make them more active while decreasing their marginalization and social isolation. Although there are significant differences in use of the Internet and its applications by older adults compared to the rest of the population, it must be borne in mind that this segment is not a homogenous group. This work seeks to verify whether there are differences in the frequency of use of diverse Internet-based applications by older adults based on their age, gender, level of education and past employment activity. The results show that there are indeed significant differences in the use of certain applications due to the socio-demographic variables analyzed.<hr/>La population mondiale vieillit progressivement. On prévoit qu'en 2050 le nombre de personnes âgées de 60 ans atteindra environ deux milliards dans le monde. L'emploi des nouvelles technologies de l'information et de la communication (NTIC) peut avoir pour la population la plus âgée un impact significatif sur sa qualité de vie en contribuant à obtenir de plus grands actifs, en diminuant la marginalisation et l'isolement social. Bien qu'il existe d'importantes différences dans l'utilisation que les plus âgés font d'Internet et de ses applications par rapport au reste de la population, il faut considérer que ce groupe de population ne constitue pas un groupe homogène. Ce travail cherche à vérifier si chez les personnes âgées il existe des différences dans la fréquence d'utilisation des différentes applications basées sur Internet, en fonction de l'âge, du sexe, du niveau d'études atteint et de l'activité professionnelle exercée dans le passé. Les résultats démontrent qu'il existe des différences significatives dans l'emploi de quelques applications en fonction des variables sociodémographiques analysées.<hr/>A população mundial esta envelhecendo progressivamente. A previsão para 2050 é que o número de pessoas além dos 60 anos atinja os dois mil milhões no mundo. O uso das Tecnologias da Informação e a Comunicação (TIC) pode representar para aquela população mais velha um impacto significativo na sua qualidade de vida, contribuindo a conseguir melhores ativos, diminuindo a marginalização e o isolamento social. Embora existam diferenças importantes no uso que os idosos dão à Internet e as suas aplicações em comparação ao resto da população, é preciso levar em conta que este segmento não constitui um grupo homogêneo. Este trabalho visa comprovar se dentro do grupo dos idosos existem diferenças na frequência do uso das várias aplicações baseadas na Internet, em função da idade, o sexo, o nível de estudos realizados e a atividade de trabalho desenvolvida no passado. Os resultados demonstram a existência de diferenças significativas no uso de algumas aplicações em função das variáveis sociais e demográficas analisadas.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-50512013000200007&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>Las reivindicaciones epistémicas son actos a través de los cuales los actores sitúan socialmente el saber que movilizan. En el mundo académico, las reivindicaciones epistémicas se asocian a los contenidos específicos que un autor despliega al escribir un artículo de investigación. Si bien existen métodos diversos para analizar la construcción colectiva del conocimiento, no existen propuestas específicas que permitan describir el modo en que estas reivindicaciones se insertan socialmente en una comunidad científica. En este contexto, este artículo presenta un método interdisciplinario para estudiar la manera en que los autores de artículos científicos inscriben, a través del uso de las citaciones, sus reivindicaciones epistémicas en una comunidad científica. Proponemos una tipología de las reivindicaciones epistémicas en la que distinguimos, en función del tipo de contenido que éstas promueven, las reivindicaciones teóricas, metodológicas y performativas. Los resultados muestran que el tipo de reivindicación epistémica está asociado a la estrategia de citación. El método que proponemos contribuye al estudio de la construcción colectiva del conocimiento, pues permite diferenciar las estrategias académicas que los autores movilizan y el tipo de conocimiento reivindicado.<hr/>Epistemic claims are actions in which the actors apply their knowledge socially. In the academic world, epistemic claims are associated with specific contents that an author makes when writing a research article. While there are diverse methods for analyzing the collective construction of knowledge, there are no specific proposals to describe how these claims are socially inserted in the scientific community. In this context, the article presents an interdisciplinary method for studying how authors of scientific articles use their epistemic claims in order to insert themselves into a scientific community. We propose a typology of epistemic claims in which, based on the type of content they promote, we distinguish the theoretical and performance claims. The results show that the type of epistemic claim is associated with the citation strategy. The method that we propose contributes to the study of collective construction of knowledge, in that it makes it possible to differentiate the academic strategies used by authors and the type of knowledge claimed.<hr/>Les revendications épistémiques sont des actes à travers lesquels les acteurs situent socialement le savoir qu'ils mobilisent. Dans le monde universitaire, les revendications épistémiques sont associées aux contenus spécifiques qu'un auteur développe en écrivant un article de recherche. S'il existe diverses méthodes pour analyser la construction collective de la connaissance, il n'existe pas de propositions spécifiques permettant de décrire le mode d'insertion sociale de ces revendications dans une communauté scientifique. Dans ce contexte, cet article présente une méthode interdisciplinaire afin d'étudier la manière dont les auteurs d'articles scientifiques inscrivent leurs revendications épistémiques dans une communauté scientifique à travers l'utilisation des citations. Nous proposons une typologie des revendications épistémiques dans laquelle nous distinguons, en fonction du type de contenu que celles-ci promeuvent, les revendications théoriques, méthodologiques et performatives. Les résultats montrent que le type de revendication épistémique est associé à la stratégie de la citation. La méthode que nous proposons contribue à l'étude de la construction collective de la connaissance parce qu'elle permet de différencier les stratégies universitaires que les auteurs mobilisent et le type de connaissance revendiquée.<hr/>As reivindicações epistêmicas são atos graças aos que os responsáveis encaminham socialmente o saber ora ativado. No mundo acadêmico, as reivindicações epistêmicas associam-se com conteúdos específicos que um autor desfralda após escrever um artigo de investigação. Se bem existem métodos diversos para analisar a construção coletiva do conhecimento, não existem propostas específicas que permitam uma descrição do modo como essas reivindicações são socialmente inseridas numa comunidade científica. é nesse âmbito que este artigo apresenta um método interdisciplinar para estudar a forma em que os autores de artigos científicos incluem, utilizando citações, as suas reivindicações epistêmicas na comunidade científica. Apresentaremos uma tipologia das reivindicações epistêmicas, onde diferenciamos em função do tipo de conteúdo que as mesmas promovem as reivindicações teóricas, metodológicas e performativas. Os resultados mostram que o tipo de reivindicação epistêmica associa-se à estratégia de citação. O método que oferecemos contribui ao estudo da construção coletiva do conhecimento, já que permite diferenciar as estratégias acadêmicas que os autores ativam e o tipo de conhecimento reivindicado.</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-50512013000200008&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>En marzo de 2010 el ingeniero Mariano Ghisays, presidente ejecutivo de SuperBrix, no sólo se preguntaba si llegar al mercado asiático era una opción viable, sino también si ésta emergía en una coyuntura apropiada de la economía y capacidad tecnológica de su empresa, la cual, hasta el momento, no había podido ser copiada. La oportunidad de ingresar a países como China, Corea, India, Malasia y Singapur había sido tenida en cuenta por las directivas algunos años atrás, pero fue pospuesta con el fin de consolidar el mercado americano, lo cual se consiguió después de varios intentos de entrada, luego de afinar su estrategia de inmersión al mismo. Mariano se preguntaba, entonces, ¿de qué manera una mediana empresa del Caribe colombiano, capitalizando su experiencia de entrada en varios mercados internacionales, podría lograr con éxito llegar a estos países asiáticos, en donde los precios, competencia y probabilidad de copia de sus productos representaban un enorme riesgo para la compañía?<hr/>In March of 2010, engineer Mariano Ghisays, executive president of Superbrix, thought not only about whether entering the Asian market was a viable option but also if it were to happen under a favorable economic situation and with his company's technological capacity, which at that time, no one had been able to copy. The opportunity to enter countries such as China, Korea, India, Malaysia and Singapore had been in the sights of the company's directors for years, but was postponed while they consolidated the American market. This was achieved after various attempts at entry, while also fine-tuning their immersion strategy. Marciano then thought about how a medium-sized company from the Colombian Caribbean region, capitalizing on its experience after already having entered various international markets, successfully reach these Asian countries, where prices, competition and the probability of their products being copied posed an enormous risk for the company?<hr/>En mars 2010 l'ingénieur Mariano Ghisays, président exécutif de Superbrix, se demandait non seulement si entrer sur le marché asiatique était une option viable, mais surtout si celle-ci arrivait dans une conjoncture appropriée dans l'économie et la capacité technologique de son entreprise, qui, jusqu'à présent, n'avait pas pu être imitée. L'occasion d'entrer dans des pays comme la Chine, la Corée, l'Inde, la Malaisie et Singapour avait été prise en considération par les dirigeants quelques années auparavant, mais avait été reportée afin de consolider le marché américain, ce qui fut obtenu suite à plusieurs tentatives de pénétration, après avoir affiné leur stratégie d'immersion dans ce dernier. Mariano s'est alors demandé de quelle manière une entreprise moyenne des Caraïbes colombiennes, s'appuyant sur son expérience d'entrée sur plusieurs marchés internationaux, pourrait parvenir à pénétrer avec succès ces pays asiatiques, où les prix, la concurrence et la probabilité de copie de leurs produits représentaient un risque énorme pour la société.<hr/>Em março de 2010 o engenheiro Mariano Ghisays, presidente executivo da Superbrix, não somente questionava-se se abranger o mercado asiático era uma opção viável, também se a mesma emergia numa cojuntura apropriada da economia e a capacidade tecnológica da sua empresa, que até aquele momento tinha sido impossível de copiar. A oportunidade de entrar em países como a China, a Coreia, a Índia, a Malásia e a Cingapura já tinha sido levado em conta pela diretoria alguns anos atrás; contudo a decisão foi adiada a fim de consolidar o mercado americano, o que fora atingido depois de várias tentativas de entrada, logo depois de apurar a sua estratégia de mergulho no mesmo. Mariano se perguntava, então: de que maneira uma mediana empresa do Caribe colombiano, capitalizando a sua experiência de entrada em vários mercados internacionais, poderia com êxito atingir esses países asiáticos, onde os preços, concorrência e probabilidade de cópia dos seus produtos representavam um risco enorme para a companhia?</description> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-50512013000200009&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>MANGO es una multinacional dedicada al diseño, fabricación y comercialización de prendas de vestir y complementos, destinados fundamentalmente a la mujer. En la actualidad, es la segunda empresa exportadora del sector textil español y líder del mercado en el segmento de moda femenina. Desde sus comienzos, ha tenido un crecimiento continuo, lo que le ha permitido abordar nuevos mercados. Quizás un factor de su rápida expansión haya sido la utilización, principalmente, de un determinado modo de entrada: la franquicia. También su política de comunicación ha sido muy eficaz. Para llegar a su target ha contado con la participación de celebrities en su política de marketing internacional, permitiendo un mayor reconocimiento de la firma. Ello, además, ha repercutido en su política de producto, al reforzar la imagen de la marca. A pesar de su alto grado de internacionalización, MANGO actúa localmente, por ejemplo, adaptando hasta el 20% de sus colecciones en cada mercado. También se adapta a los nuevos tiempos y a las necesidades de sus clientes. Por eso, en 2008 lanzó al mercado su primera colección para hombres. En cuanto a su política de precios internacionales, MANGO aplica, en general, una política de precios medios-altos, que acompaña a su política de producto de calidad media-alta, haciendo que, si bien los precios de la firma sean asequibles para el gran público, se sitúen en un nivel superior a su rival directo, Zara. La estrategia de rentabilidad de la cadena se basa en el ingreso por rotación más que por margen. En cierta medida, su expansión internacional y su crecimiento ha sido posible gracias a su estrategia de mercadeo internacional (en algunas de sus políticas), bajo el denominado marco conceptual de la glocalización: "Piensa globalmente, actúa localmente". En este artículo se analiza y estudia su estrategia y política de marketing- mix internacional, desde un punto de vista teórico y práctico.<hr/>MANGO is a multinational dedicated to the design, manufacture and sale of garments and accessories, mainly for women. Currently, it is the second most important export company in the Spanish textile sector and market leader in the women's apparel segment. Since its founding, the company has undergone continuous growth, enabling it to take on new markets. One possible factor in its rapid expansion has been their particular way of entering markets: Franchises. The company's communication policy using celebrities has also been very effective in helping it to reach its target. That has also advanced its product policy by strengthening the brand image. Despite its high degree of internationalization, MANGO acts locally, for example adapting as much as 20% of its collections to each particular market. It also adapts to new times and customer needs. That is why in 2008 it launched its first collection for men. In general, MANGO applies a medium-to-high price policy, in accordance with its medium-tohigh product quality policy. This means that, while its prices are accessible to a large public, they are nonetheless higher than those of its rival, Zara. The chain's profit strategy is based more on revenue through rotation rather than through margin. To a certain extent, the company's international expansion and growth have been made possible by their international marketing strategy (in some of their policies), under the so-called glocalization conceptual framework: "Think globally, act locally". This article analyzes and studies MANGO's international marketing mix policy and strategy from a theoretical and practical point of view.<hr/>MANGO est une multinationale dédiée à la conception, à la fabrication et à la commercialisation de vêtements et d'articles destinés essentiellement à la femme. Actuellement, elle est la seconde entreprise exportatrice du secteur textile espagnol et le leader du marché dans le secteur de la mode féminine. Depuis ses débuts, elle a eu une croissance continue, ce qui lui a permis d'aborder de nouveaux marchés. Un des facteurs de son expansion rapide réside sans doute principalement dans l'utilisation d'un certain mode de pénétration: la franchise. Sa politique de communication a également été très efficace. Pour parvenir à ses objectifs elle a disposé de la participation de célébrités dans sa politique de marketing international, permettant une plus grande reconnaissance de l'entreprise. Cela s'est en outre répercuté sur sa politique de produit, en renforçant l'image de la marque. Malgré son haut degré d'internationalisation, MANGO agit localement, par exemple, en adaptant jusqu'à 20 % de ses collections à chaque marché. Elle s'adapte aussi aux nouvelles modes et aux nécessités de ses clients. C'est pourquoi, en 2008, elle a lancé sur le marché sa première collection pour hommes. En ce qui concerne sa politique de prix internationaux, MANGO applique en général une politique de prix moyens-élevés accompagnant sa politique de produit de qualité moyenne-haute, faisant que, bien que les prix de l'entreprise soient abordables pour le grand public, ils se situent au-dessus de son rival direct, ZARA. La stratégie de rentabilité de la chaîne se base sur la recette par rotation plus que par marge. Dans une certaine mesure, son expansion internationale et sa croissance ont été rendues possibles grâce à sa stratégie de commercialisation internationale (dans certaines de ses politiques), au sein du cadre conceptuel dit de la mondialisation: « Penser globalement, agir localement ». Dans cet article nous analysons et étudions sa stratégie et sa politique de marketing-mix international d'un point de vue théorique et pratique.<hr/>A MANGO é uma multinacional dedicada ao desenho, fabricação e comercialização de roupas e complementos, destinados principalmente para a mulher. Atualmente, é a segunda empresa exportadora do setor têxtil espanhol e líder do mercado no segmento da moda feminina. Desde o início, desenvolveu um crescimento permanente, o que lhe permite abranger novos mercados. Provavelmente um fator da sua rápida expansão tem sido o uso, principalmente, de um determinado modo de entrada: a franquia. Também a sua política de comunicação tem sido muito eficaz. Para atingir o seu target conta com a participação de celebrities na sua política de marketing internacional, permitindo maior reconhecimento da firma. Tudo isso, além do mais, reflete na sua política de produto, ao reforçar a imagem da marca. A pesar do seu alto grau de internacionalização a MANGO age localmente, por exemplo, adaptando até os 20% das suas coleções em cada mercado. Também se adapta aos novos tempos e as necessidades dos seus clientes. Por isso em 2008 lançou ao mercado a sua primeira coleção para homens. A respeito da sua política de preços internacionais a MANGO aplica comumente uma política de preço mediano- alto, que acompanha a sua política de produto de qualidade mediano- alta, fazendo que, se bem os preços da firma sejam cômodos para o grande público, continuem num nível superior àquele do concorrente direto, Zara. A estratégia de lucro se baseia no ingresso rotativo muito mais do que por margem. De certa forma, a sua expansão internacional e o seu crescimento vem sendo possível graças a sua estratégia de mercado internacional (em algumas das suas políticas), sob a denominada moldura conceptual da globalização: "Pense globalmente, atue localmente". No artigo a seguir analisar-se-á e estudar-se-á a sua estratégia e política de marketing- mix internacional, desde um ponto de vista teórico e prático.</description> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 05:07:22 27-07-2024-->