Scielo RSS <![CDATA[Revista Latinoamericana de Psicología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-053420080003&lang=en vol. 40 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342008000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>PSYCHOLOGY IN THE MAP OF SCIENCE IN IBERO AMERICA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342008000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The objective of this study is to compare the scientific representation of Psychology in the different Latin-American countries. We use a methodology of subject categories cocitation (JCR-Thomsom Cia, Subject Category Listing) which facilitates the representation of the scientific activity, the resulting maps permit us to focus on the Psychology Area, whose representation will serve as information base for the analysis of the discipline in each country scope, with international visibility. This is an empirical view of the underling structure in the Psychology in the countries studied and this is interesting since the majority of scientist have an intuitive idea of this structure which may or may not correspond to reality. Nevertheless our representation show an objective global view based on the scientist formal communication behavior. With this model an objective comparison of the Psychology research in the eight most important Latin-American countries is carried out.<hr/>RESUMEN El objetivo de este trabajo es presentar una comparativa de las representaciones científicas de la Psicología en distintos países iberoamericanos; para ello utilizamos una metodología de cocitación de categorías temáticas (clasificación JCR-Thompson & Cia.) que nos facilita la representación de la actividad científica. Los mapas resultantes permiten focalizar el área de Psicología, cuya representación nos servirá como base de información para el análisis de la disciplina, en el ámbito científico de cada país, con visibilidad internacional. Con este estudio se ofrece una visión empírica de la estructura que subyace en la Psicología de los países objeto de estudio, esto es de importancia puesto que la mayoría de los científicos tienen una idea intuitiva de esta estructura, que puede o no corresponderse con la realidad, pero de esta manera se les presenta una visión global de toda la disciplina que favorece el análisis objetivo de la misma en función del comportamiento de los científicos en la comunicación de la ciencia a través de los canales formales establecidos. Este modelo nos permite realizar una comparación objetiva de la investigación psicológica entre ocho países iberoamericanos. <![CDATA[<b>EFFECT SIZE</b>: <b>A CONCEPTUAL REVIEW AND APPLICATIONS WITH THE VISTA STATISTICAL SYSTEM</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342008000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Effect size (ES) is a necessary complement to the statistical hypothesis testing, however, researchers rarely report ES in their papers. This work provides a conceptual review of the ES estimates for the difference between two means, taking into account the most important algorithms and their interpretation. We also provide a guide to the freely available and easy-touse ViSta statistical software to compute ES. We hope this paper contributes to the diffusion of ES methods and encourages its use among researchers in Psychology.<hr/>RESUMEN La estimación del tamaño del efecto (TE) se considera actualmente como un complemento necesario a las pruebas de hipótesis, no obstante, su uso se encuentra aún poco extendido entre los investigadores en Psicología. Este trabajo ofrece una revisión teórica de las estimaciones del TE para el caso de la diferencia entre dos medias, considerando los algoritmos más importantes y su interpretación. Complementariamente, se presenta y describe un nuevo programa para el cálculo del TE dentro del sistema ViSta. Este programa es simple de utilizar y se encuentra disponible de forma gratuita. Se espera que el trabajo contribuya a difundir estos procedimientos y aliente su uso entre los investigadores en Psicología. <![CDATA[<b>PROCEDURES FOR BREAK OR CHANGE OF (IN) SENSITIVITY TO VERBAL CONTINGENCIES AND CONTROL</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342008000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This paper, framed into the analysis of (in) sensibility to contingencies and its implications in the analysis of verbal regulation, pretends to assess the effectiveness of several methods in order to produce breaking or change of the sensibility patterns, as well as to find attainable differential effects of automatic contingencies in two experimental tasks, using an eight university student's sample. The results show that the use of contextual cues, by means of the amplification or changes in the given rules, is the best procedure to break certain levels of insensibility. The data also show the absence of differential effects of each task contingencies.<hr/>Este estudio está enmarcado en el análisis de la (in)sensibilidad a las contingencias y su implicación en el análisis de la regulación verbal. El concepto de insensibilidad hace referencia al fenómeno de que cuando la conducta verbal está implicada en otras conductas, las últimas presentan características diferentes a cuando no existe tal influencia o control verbal (Baron & Galizio, 1983; Cerutti, 1989; Chase & Danforth, 1991; Galizio, 1979; Madden, Chase & Joyce, 1998). Especialmente, se genera una falta de ajuste a las contingencias directas, ya que la conducta quedaría bajo control de las palabras y sería sensible a éstas y no a aquellas. <![CDATA[<b>EMOTIONAL MEMORY</b>: <b>EFFECTS OF CORTICOSTERONE ON AVERSIVE MEMORIES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342008000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en The adrenal hormones administered immediately before or after a learning task modulate memory. This effect varies according to time and intensity with which hormones increase. The release or administration of glucocorticoids 0before or after a task, facilitate memory. Althought, the elevation of glucocorticoids before a test of learning deteriorates evocation of information previously learned. This paper presents a review of the animal and human´ studies on the role of glucocorticoids on the memory of aversive events. Also, this paper presents a description about the effect of acute and chronic elevation of adrenal hormones on memory.<hr/>Las hormonas adrenales, administradas inmediatamente antes o después de una tarea de aprendizaje, modulan la memoria. Este efecto varía de acuerdo al tiempo y a la intensidad con que se incrementan las hormonas. La liberación o administración de glucocorticoides inmediatamente antes o después de una tarea, facilitan la memoria. Por el contrario, la elevación o administración de glucocorticoides antes de una prueba de aprendizaje, deteriora la evocación de la información previamente adquirida. En este trabajo se revisan los principales estudios realizados con animales y humanos acerca del papel de los glucocorticoides sobre la memoria de eventos aversivos. A su vez se describe el efecto de la elevación aguda y crónica de las hormonas adrenales sobre la memoria. <![CDATA[<b>REDEFINITION OF CONTROL IN THE HEALTH-DISEASE PROCESS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342008000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Psychological factors in the health-disease process are a controversial topic but at the same time are vital points to develop any kind of program focused on prevention or rehabilitation. Controllability is a process that concentrate a lot of investigations although subsist some theory deficiencies to understand it as a factor of risk to suffer several diseases. That is why we propose to analyze control as a multidetermined process, a product of the rupture of the reward balance and a personality expression in the relation between subject and environment. Analyzing some patients with brain stroke we can conclude that control become into a factor of risk when it is formed as a strong personality characteristic in persons with strict behavior patterns. Besides, control is closely related with confrontation strategies and health beliefs inducing anxiety,depression, rumination and bounce effect.<hr/>Los factores psicológicos en el proceso de salud-enfermedad constituyen un área controvertida aunque son vitales para propiciar programas de intervención preventivos o rehabilitatorios. En este sentido, la controlabilidad constituye uno de los procesos que más se ha investigado, aunque subsisten algunas insuficiencias teóricas para entenderlo como un factor de riesgo de muchas enfermedades. Analizando la controlabilidad como un proceso multideterminado, producto de la ruptura del equilibrio gratificador y la expresión de la personalidad del sujeto en la relación que establece con su medio, se expone, en el presente artículo, una teoría integradora acerca de los mecanismos que subyacen a la misma tomando ejemplificaciones de un estudio realizado en sujetos con accidente cerebrovascular. Así, se establece que la controlabilidad de carácter potencialmente patógeno se presenta en aquellas personas que presentan cierta predisposición a patrones de comportamiento estrictos. Además, se encuentra estrechamente vinculada a las estrategias de afrontamiento y las creencias de salud; propiciando, de manera indirecta, estados negativos como la ansiedad, la depresión, las rumiaciones y el efecto rebote. <![CDATA[<b>ASSESSING AND DETECTING THE ABILITY TO FAKING PSYCHOLOGICAL INJURY AS A CONSEQUENCE OF A MOTOR VEHICLE ACCIDENT ON THE MMPI-2 USING MOCK VICTIMS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342008000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en The Spanish Law 30/1995 concerning civil liability in motor vehicle accidents (MVA) has included, under the precept of moral damage, the compensation of victims of psychological injury. The literature has identified PTSD and the indirect measurements or secondary disorders i.e., depression and dystimia, as psychological injury of an MVA. Nevertheless, under civil law, the diagnosis of PTSD alone does not constitute sufficient evidence given that in legal terms faking or false testimony must be detected and eliminated before an expert testimony can be admissible. In this context, and in order to assess the ability of malingerers to fake psychological injury in MVA, a total of 105 naïve participants i.e., untrained in psychopathology, and who had never been involved in a traffic accident in which they had sustained physical or psychological injury, were asked to feign they had suffered psychological injury as a consequence of a MVA. One week after self-training, they were evaluated on the MMPI-2. The results show that participants were able to fake both the direct and indirect symptoms of psychological injury of an MVA. The assessment of the predictive capacity of the validity and configurations scales of the MMPI-2 for effective simulators of moral damages revealed a wide margin of error: 26 subjects (24.76%) were perfect simulators. Finally, the results for the assessment of psychological injury of MVA are discussed and guidelines are recommended for detecting faking.<hr/>La ley española 30/1995 referente a responsabilidad civil en los accidentes de vehículo de motor (MVA) ha incluido, bajo precepto del daño moral, la remuneración de víctimas de lesión psicológica. La literatura ha identificado PTSD y las medidas indirectas o desórdenes secundarios, ejemplo depresión y distimia, como las lesiones psicológicas de un MVA. Sin embargo, bajo la ley civil, el diagnóstico de PTSD por sí solo no constituye evidencia suficiente, dado que en términos legales antes que sea admisible el testimonio de un experto, se deben detectar y eliminar la falsificación o falso testimonio. En este contexto y para determinar la capacidad de las personas de falsificar una lesión psicológica en MVA, a un total de 105 participantes quienes no tenían entrenamiento en psicopatología y nunca habían estado implicados en un accidente de tráfico en el cual hubiesen sufrido lesión física o psicológica, se les pidió fingir que habían sufrido una lesión psicológica como consecuencia de un n MVA. Una semana después del autoentrenamiento, fueron evaluados con el MMPI-2. Los resultados muestran que los participantes pudieron falsificar tanto los síntomas directos como los indirectos de lesión psicológica de un MVA. La evaluación de la capacidad predictiva de las escalas de validez y de las configuraciones del MMPI-2 para los simuladores efectivos de daños morales, reveló un amplio margen de error: 26 sujetos (24.76%) fueron simuladores perfectos. Finalmente, se discuten las implicaciones de los resultados para la evaluación de lesiones psicológicas en MVA y se recomiendan pautas para detectar la falsificación. <![CDATA[<b>SPORTS PARTICIPATION, GOAL ORIENTATION, AND MORAL FUNCTIONING</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342008000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This study examined whether participation in sports of mid contact (football and basketball), has an influence on moral behavior in sports, and whether these effects are influenced by ego orientation. The participants were high level university sports players and professional players (N=225). They filled questionnaires valuing the participation in sports, goal orientations, and moral behavior. Te results indicated that the participation in mid contact sports predicted ego orientation, which in turn predicted low standards of moral behavior. The direct effects of sport participation on moral behavior did not point out to be significant regarding ego orientation, indicating that the last construct mediates the relationship between the two variables. The orientation to the task was not significantly related to moral behavior. These discoveries help us to understand better the processes that operate in sports of mid contact. Finally, their implications are debated to eliminate anti sporting conducts.<hr/>Este estudio examinó si la participación en deportes de mediano contacto (fútbol y baloncesto), influye en el funcionamiento moral en el deporte, y si estos efectos están mediados por la orientación al ego. Los participantes fueron deportistas universitarios de alto nivel y deportistas profesionales (N = 225), quienes completaron cuestionarios valorando la participación en el deporte, las orientaciones de meta, y el funcionamiento moral. Los resultados indicaron que la participación en deportes de mediano contacto predijo la orientación al ego, la cual sucesivamente predijo bajos niveles de funcionamiento moral. Los efectos directos de la participación en el deporte sobre el funcionamiento moral no resultaron significativos en presencia de la orientación al ego, indicando que el último constructo mediatiza la relación entre esas dos variables. La orientación a la tarea no se relacionó significativamente con el funcionamiento moral. Estos descubrimientos nos ayudan a entender mejor los procesos que operan en los deportes de mediano contacto. Por último, se debaten sus implicaciones para eliminar las conductas antideportivas. <![CDATA[<b>GOAL ORIENTATION THEORY AND PHYSICAL EDUCATION TEACHING</b>: <b>PRACTICAL ISSUES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342008000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study analysed whether the evaluation of sports motivation, according to the Goal Orientation Theory, varies according with the use of simple or combined motivational profiles. It also explored its relationship with variables such as the level of sports practice, or the level of competition and success. Seventy-two men and women, students of Sport and Physical Activity Sciences from Zaragoza (Spain), answered the Spanish adaptation (Guivernau & Duda, 1994) of the Task and Ego Orientation in Sport Questionnaire, (Duda, 1989). Results indicated differences between the motivational profiles considered, in relation to the sportive practice variables. Finally, we discuss the practical implications of these results attending the Motivational Climate generated at the Physical Education classrooms.<hr/>Este estudio buscaba comprobar si la evaluación de la motivación deportiva, según la Teoría de Orientación a Metas, varía de acuerdo con el uso de perfiles motivacionales simples o combinados. También se explora su relación con variables tales como nivel de práctica deportiva o el nivel de competición y logro alcanzado. Setenta y dos hombres y mujeres, estudiantes de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte de Zaragoza (España), respondieron el Cuestionario de Orientaciones Motivacionales en el Deporte (Guivernau & Duda, 1994, adaptación española del Task and Ego Orientation in Sport Questionnaire, Duda, 1989). Los esultados muestran la existencia de diferentes relaciones motivacionales con las variables de práctica deportiva, en función del tipo de perfil utilizado. Se discuten las implicaciones prácticas de los hallazgos respecto del clima motivacional generado en la enseñanza de la Educación Física. <![CDATA[<b>IMPACT OF VALUE DIVERSITY AMONG TEAM MEMBERS ON TEAM PROCESS AND TASK PERFORMANCE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342008000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study investigates the impact of value diversity among team members on team process and performance criteria on two tasks of differing social interaction demands. Specifically, the criteria of interest included task conflict, relationship conflict, cohesion, and team efficacy and task performance on two tasks demanding different levels of social interaction. Utilizing a team work simulator and a sample comprised of 22 teams of five to seven individuals, it was demonstrated that value diversity directly impacts both task performance and process criteria on the task demanding low social interaction. Meanwhile, in the task requiring high social interaction, value diversity related to task performance via the mediating effects of team processes. Some specific actions are proposed in order to apply the results of this research in the daily context of organizations.<hr/>Este estudio analiza el impacto de la diversidad de valores entre los integrantes de los equipos sobre un conjunto de variables de proceso, así como sobre dos tareas con diferentes demandas de interacción social. En particular, se analiza el efecto de la diversidad de valores sobre el conflicto en la tarea y en las relaciones, la cohesión y la autoeficacia grupal. Utilizando un simulador de trabajo en equipo y una muestra de 22 equipos de entre cinco y siete individuos, se comprobó que la diversidad en valores en un equipo, influye de forma directa sobre las variables de proceso y sobre la tarea que demanda baja interacción social, mientras que cuando la tarea requiere alta interacción social, la relación entre la diversidad de valores sobre el desempeño, se ve mediada por las variables de proceso. Se proponen algunas acciones que permitirían poner en práctica los resultados de esta investigación en el contexto organizacional. <![CDATA[<b>PSYCHOSOCIAL CONSTRUCTION OF IDENTITY AND SELF</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342008000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en The aim of this article is to develop the concepts of "identity" and "self" from the transactions between individuals and his/her psychological, social environments, and also from culture and scientific disciplines, particularly psychology. It is argued that identity and self are not inherent to the subject but socially constructed by cultural elements such as language, scientific disciplines and other kind of ideological discourses. As concepts, identity and self are extended from the individual to the physical and social environment. Putting the emphasis on the individual-environment transactions it is proposed to study these traditional philosophical concepts from an empirical perspective. The paper questions the possibility of an authentic self.<hr/>El propósito de este artículo es el de desarrollar los conceptos de identidad y self desde el punto de vista de las transacciones entre los individuos y sus ambientes psicológicos y sociales, al igual que desde la cultura y las disciplinas científicas, en particular la psicología. Se discute que la identidad y el self no son atributos inherentes al sujeto sino construidos socialmente a través de elementos culturales como el lenguaje, las disciplinas científicas y diversos discursos ideológicos. Como conceptos la identidad y el self se extienden hacia el ambiente físico y social. Al ponerse el énfasis en las transacciones individuo-ambiente se propone estudiar estos conceptos tradicionalmente filosóficos desde una perspectiva empírica. El artículo finalmente cuestiona la posibilidad de un self auténtico. <![CDATA[<b>INVOLVEMENT OF ATTITUDES AND HOPELESSNESS IN ELECTORAL PARTICIPATION IN SPANISH AND LATIN-AMERICAN STUDENTS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342008000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper describes a research study carried out with 709 psychology students from different universities from Nicaragua, El Salvador, Chile and Spain. Electoral participation of the students and its relationship with different variables such as sociodemographic characteristics, hopelessness, number of stressful life events, attitude towards politics and institutions, etc., were analyzed. Nationality, financial situation, interest about politics, gender or to be far from home predicts the electoral participation of the participants. But hopelessness is not an important variable to explain electoral participation.<hr/>Se recogen los resultados de un estudio realizado con 709 alumnos de psicología de diferentes universidades de Nicaragua, El Salvador, Chile y España. Se analiza la participación electoral de los estudiantes y su relación con diferentes variables como características sociodemográficas, desesperanza, número de sucesos estresantes vividos, actitudes hacia la política e instituciones, asociacionismo, etc. Los resultados muestran que los mejores predoctores de la participación electoral se encuentran relacionados con nacionalidad, situación económica, interés por la política, género o separación del domicilio. La desesperanza no parece jugar un papel relevante en el ejercicio del derecho de voto. <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342008000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>WALDEN DOS, 60 AÑOS DESPUÉS (1948-2008)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342008000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en B.F. Skinner published Walden Two (1948) 60 years ago. The book had been written three years earlier, in 1945. It presents an utopian community based on the experimental analysis of behavior, the psychological system developed by Skinner. A review of the impact of the book during six decades shows that this utopical proposal has been considered from many dimensions, and several communities have been created following Walden Two and behavior analysis, among them Los Horcones in Mexico. The book has been critically analyzed, praised, and discussed from the psychological, philosophical and social viewpoints.<hr/>B.F. Skinner publicó su novela utópica Walden Two (1948) hace exactamente 60 años. Había escrito su libro tres años antes, en 1945. Presenta una comunidad utópica basada en el análisis experimental del comportamiento, que es el sistema psicológico desarrollado por Skinner. Una revisión del impacto de este libro durante seis décadas señala que esta propuesta utópica ha sido considerada desde muchas dimensiones, y se han organizado varias comunidades siguiendo el modelo de Walden Two y el análisis del comportamiento, entre ellas Los Horcones en México. El libro ha sido criticado, alabado y discutido desde las perspectivas psicológica, filosófica y social. <![CDATA[<b>CARLOS MONTERROSA</b>: <b>PRECURSOR DE LA PSICOLOGÍA CIENTÍFICA Y APLICADA EN EL SALVADOR</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342008000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo describe la vida y obra de Carlos Monterrosa, precursor de la psicología científica y aplicada en El Salvador. Particularmente, busca divulgar la información ya publicada, así como una serie nuevos hallazgos con el fin de reconocer su papel dentro la historia de la psicología salvadoreña. Las primeras tres partes de este trabajo revisan tres períodos de la vida de Monterrosa y la cuarta discute el valor y la relevancia de su trabajo en El Salvador y en relación a otros psicólogos latinoamericanos. Su labor al frente del Gabinete Psicopedagógico, fundado en la década de 1930, es también revisada. Este trabajo contribuirá a ampliar el conocimiento historiográfico sobre la psicología en El Salvador y a posicionar a uno de sus precursores junto a otros pioneros de la psicología en Latinoamérica.<hr/>This article describes the life and work of Carlos Monterrosa, the founder of scientific and applied psychology in El Salvador. It particularly seeks to disseminate previously Publisher information as well as a series of new findings with the objective of recognizing his role in the history of Salvadoran psychology. The first three parts of this article correspond to three different periods of Monterrosa’s life, while the fourth addresses the value and the significance of his work in El Salvador and in relation to other Latin American psychologists. His work at the National Psychopedagogic Laboratory, founded in the 1930s, is also reviewed. This article will contribute to broaden the historiographic knowledge about psychology in El Salvador and help place one of its precursors next to other Latin American psychology pioneers.