Scielo RSS <![CDATA[Revista Interamericana de Bibliotecología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-097620080002&lang=en vol. 31 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<B>Approach to the state of the art of reading promotion in Colombian public libraries</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se presenta el resultado de la investigación sobre las actividades de promoción de la lectura que realiza la biblioteca pública en Colombia. Indaga acerca de la presencia de la biblioteca en la cultura escrita y el rol desempeñado por las iniciativas de promoción de la lectura. Plantea la hipótesis de que la biblioteca pública en Colombia transita de un modelo tradicional, como templo del saber, a otro modelo más dinámico y de intervención social. La investigación parte de las categorías propuestas en el cuestionario diseñado por Brioney Train, de la Universidad de Sheffield, que tuvo como propósito conocer el alcance de los servicios y actividades que, en la comunidad británica, pretenden desarrollar al lector y promover la lectura dentro y fuera de la biblioteca. La investigación se llevo a cabo en cuatro etapas, en la primera se adecuó el cuestionario propuesto para la Encuesta Internacional aceptado por la Sección de Lectura de IFLA; en la segunda se definieron los criterios y procedimientos que permitieran la aplicación del cuestionario en las bibliotecas públicas de Colombia y el listado de fuentes de autoridad; en la tercera etapa se envió el cuestionario y en la cuarta se llevaron a cabo los procesos de preparación, análisis e interpretación de la información. Entre los resultados de la investigación se destacan el análisis de la situación de la biblioteca pública en Colombia, la promoción de la lectura y su incidencia en la transformación de la biblioteca pública, el personal de las bibliotecas y su formación, las actividades y la planeación de la promoción de la lectura.<hr/>This work presents the result of a research on reading promotion activities in Colombian public libraries. It searches for the presence of libraries in the written culture as well as the role played by the reading promotion initiatives. It establishes the hypothesis that public libraries in Colombia are going from a traditional model, as a Temple of Knowledge, to another model, which is more dynamic and of a social intervention nature. This research starts from the suggested categories in the questionnaire designed by Brioney Train, from the University of Sheffield, which had as a goal to know the scope of services and activities that, in the British community, intend to stimulate the reader and promote the reading in and outside the library. However, it was done within the category system developed by the research group in public library and reading. This research was carried out in four stages. In the first stage, the questionnaire proposed was made suitable to the International survey and accepted by the Reading section of IFLA. In the second stage, criteria and procedures to allow the questionnaire application in the public libraries in Colombia were defined. In addition, the list of sources of authority by which geographic location, name, and basic data of libraries were established. In the third stage, the questionnaire was delivered. Finally, in the fourth stage, preparation, analysis and interpretation processes were carried out. Among the results of this research, we stand out the analysis of the public library situation in Colombia, the reading promotion and its effect in the transformation of the public library, the librarians, their training, the planning, and the policies of reading promotion. <![CDATA[<B>Knowledge management and communities of practice in research laboratories of the scientific center in Grenoble, France</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se analizan algunas de las prácticas relacionadas con la gestión del conocimiento en los laboratorios del Polo de Investigación Científica ubicado en la ciudad de Grenoble (Francia). El polo científico grenoblés se construye a partir del acentuado desarrollo científico e industrial que vive la región desde finales del siglo XIX, ligado a un largo proceso de producción académica, y de compromiso económico y estatal; denso en generación de nuevos conocimientos. Es también un modelo de trabajo colectivo, en el cual cooperan varias ciudades y países. La pregunta fundamental de la investigación es si, efectivamente, en este contexto se puede hablar de la presencia de un modelo de gestión del conocimiento y cuáles serían las condiciones para que esto se de. El análisis se ocupa específicamente del estudio del modelo Nonaka llamado ''Ba'' (conocimiento situado) que estudia el proceso de conversión de conocimientos tácitos en explícitos en los laboratorios de investigación y si éstos funcionan como comunidades de práctica. Los datos que sustentan este trabajo fueron construidos a partir de entrevistas, análisis de componentes principales, observaciones sobre el terreno y el análisis de estudio de caso.<hr/>Some practices related to knowledge management in the laboratories of the scientific center of Grenoble (France) are analyzed. This center was set up from the great scientific and industrial advance in this region since the 19th Century, which has resulted in a large process of academic production, and economic and governmental commitment. It is also a model of collective work, in which several cities and countries cooperate. The main question of this research is if, in this context, a knowledge management model really exists, and which would be the conditions of its existence. Particularly, the analysis focuses on the Nonaka's model called ''Ba'' (situated knowledge), which studies the tacit and explicit knowledge conversion process in the research laboratories, and if they work like communities of practice. The data that support this study were gathered from interviews, principal component analysis, field observations, and case study analysis. <![CDATA[<B>Capacity measurement and use of library collections and their interaction with teaching and research at EARTH University (Costa Rica)</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se presentan los resultados de la primera fase de investigación sobre desarrollo de colecciones que se realiza en la Biblioteca de la Universidad EARTH (Costa Rica), cuya hipótesis principal consiste en demostrar que la interacción de los procesos de enseñanza-aprendizaje e investigación son observables y medibles desde las colecciones de la biblioteca. El método utilizado, centrado en los materiales se basa en el análisis de citas y en el estudio de usos, con aporte de indicadores que han facilitado el análisis e interpretación de los resultados, lo cual permitirá contrastarlo con otros estudios. Por su parte, el enfoque de estudio de procesos permite recoger los datos para la creación de indicadores que midan comportamientos y fenómenos tanto de las colecciones, como de los usos y usuarios, creando así un sistema interactivo que permite tomar decisiones para mejorar la adecuación de las colecciones al entorno científico, a los usos y a los usuarios. Entre otros, los resultados revelan que la Biblioteca debe mejorar en el apoyo a la investigación, así como la interacción e integración con el currículo y rentabilizar el uso de las tecnologías. Las conclusiones presentan la comprobación de las hipótesis formuladas en cuanto a capacidad y uso de colecciones físicas y electrónicas, y nuevos aportes metodológicos de análisis del entorno científico en el área de conocimiento en la que presta sus servicios la Biblioteca W. K. Kellogg.<hr/>This paper presents the advances in the results of the first stage of a research on the development of collections, which is carried out in the library of EARTH University (Costa Rica). The main hypothesis consists of showing that interaction between teaching-learning and research processes are observable and measurable from the point of view of library collections. The used method, focused on the materials, is based on the analysis of quotations and the study of uses, with contributions of indicators that have facilitated the analysis and interpretation of results. This will allow a comparison with other studies. With regard to the focus of the study of processes, it allows to gather data for the creation of indicators to measure behaviors and phenomena both of collections and uses and users. Thus, it is made an interactive system able to make decisions to improve the adaptation of collections both to the scientific environment and to the uses and users. Among others, the results show that the library must improve the support to the research as well as the interaction and integration with the syllabus, and profit from the use of technology. The conclusions present the verification of established hypotheses with regard to capacity and use of physical and electronic collections, and new methodological contributions of scientific environment analysis in the subject field in which the library W. K. Kellogg provides its services. <![CDATA[<B>Traitement des sigles dans le dictionnaire d'abrégements on line Acronym Finder*</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en La siglación, vista como un fenómeno de reducción léxica, se considera con frecuencia como un obstáculo para la comprensión de los textos, en particular por parte de los legos y los profesionales en formación. Sin embargo, es un fenómeno cada vez más frecuente en todas las lenguas de especialidad (telecomunicaciones, informática, medicina, bioquímica, economía, etc.). Como resultado de esta proliferación, han aparecido en los últimos años diccionarios en línea para almacenar la gran cantidad de abreviaciones tanto de la lengua general como de las lenguas de especialidad (e.g.: Acronym Finder, Acronym Server, Wiley InterScience, Acronyma, AbbreviationZ, Siglas, etc.). Todos estos recursos utilizan a menudo la web como corpus para buscar las formas de reducción léxica. Antes han existido otras clases de recursos más populares que no debemos perder de vista; es decir, los diccionarios de siglas publicados en papel, por ejemplo, Alvar (1983), Martínez de Sousa (1984), Carton (1987), Pugh (1987), Bonk (2003), etc. Este artículo tiene por objetivo general determinar el tratamiento que se da a las abreviaciones en el diccionario en línea Acronym Finder, puesto que se ha constatado una falta de información en estas unidades. Nuestro objetivo específico consiste en establecer un modelo de ficha para el almacenamiento y la descripción de los diferentes tipos de reducción léxica, es decir, las siglas, los acrónimos las abreviaturas, etc. Este estudio se divide en tres partes, a saber: introducción, metodología y análisis y resultados. En lo que respecta a la metodología, hemos descrito Acronym Finder. Posteriormente, hemos analizado su microestructura. Se discuten los resultados, que muestran la información terminográfica presente o no en esta obra. Por último, se presentan las conclusiones de este trabajo y se propone un modelo de ficha destinado a la recolección y almacenamiento de este tipo de unidades en formato electrónico.<hr/>La siglaison vue comme un phénomène de réduction lexicale est fréquemment considérée comme un obstacle pour la compréhension des textes en particulier par des locuteurs non experts et des professionnels en formation. Néanmoins, c'est un phénomène de plus en plus fréquent dans toutes les langues de spécialité (télécommunications, informatique, médecine, biochimie, économie, etc.). Comme résultat de cette prolifération, des dictionnaires on line sont apparus récemment pour stocker la grande quantité d'abrégements tant dans la langue générale que dans les langues de spécialité (e.g. : Acronym finder, Acronym server, Wiley InterScience, Acronyma, AbbreviationZ, Siglas, etc.). Toutes ces ressources utilisent fréquemment le Web comme corpus pour chercher des formes de réduction lexicale. Il y a eu aussi auparavant d'autres sortes de ressources plus populaires et que nous ne devons pas perdre de vue, comme les dictionnaires de sigles publiés sur papier, par exemple Alvar (1983), Martínez de Sousa (1984), Carton (1987), Pugh (1987), Bonk (2003), etc. Cet article a pour objectif général de déterminer la manière dont les abrégements sont traités dans le dictionnaire on line Acronym Finder, puisque l'on a constaté un déficit d'information sur ces unités. Notre objectif spécifique est d'établir un modèle de fiche pour le stockage et la description des différents types de réduction lexicale, c'est-à-dire les sigles, acronymes, abréviations, etc. Cette étude a été divisée en trois étapes : introduction, méthode, et analyse et résultats. En ce qui concerne la méthode, nous avons décrit un des dictionnaires on line mentionnés plus haut. Nous avons ensuite analysé la microstructure de cet ouvrage. Les résultats montrent l'information terminographique présente ou pas dans cet ouvrage. Dans un troisième temps, nous présentons les conclusions de ce travail et nous proposons un modèle de fiche destiné au rassemblement et au stockage de ce type d'unités en format électronique.<hr/>Initialisms, seen as a lexical reduction phenomenon, are frequently considered an obstacle to reading comprehension, in particular for laymen and undergraduate students. However, it is a phenomenon more and more frequent in all LSP (telecommunications, computer science, medicine, biochemistry, and economics, just to mention a few). As a result of this proliferation, online dictionaries have come out during the last years in order to store the great amount of abbreviations both in general language and specialized language, e.g.: Acronym Finder, Acronym Server, Wiley InterScience, Acronyma, AbbreviationZ, Siglas, etc. All these resources frequently use the web as a corpus to search the lexical reduction forms. Other type of resources have come out before, which we also should keep in mind, i.e., those dictionaries published in paper, e.g.: Alvar (1983), Martínez de Sousa (1984), Carton (1987), Pugh (1987), Bonk (2003), etc. The main goal of this paper is to determine the management of abbreviations in the online dictionary Acronym Finder, since a lack of information about these units has been detected. The specific goal is to establish an entry record model to store and describe the different types of lexical reduction; that is, initialisms, acronyms, abbreviations, etc. This work is divided into three parts, namely: introduction, methodology, and analysis and results. With regard to methodology, Acronym Finder has been described. Then, its macrostructure has been analyzed. Results that show the present or absent terminological information in this dictionary are discussed. Finally, conclusions are presented and an entry data model to gather and store lexical reduction units in online dictionaries is proposed. <![CDATA[<B>An approach to the information services and collections of Mexican digital libraries.</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Realiza un acercamiento a los servicios y colecciones de las bibliotecas digitales en México. A través de una investigación bibliográfica y de campo, se brinda un panorama sobre la trayectoria que siguió la sociedad de la información con el surgimiento y desarrollo de la electrónica en los servicios de información. Se hace un recorrido por los sitios Web de servicios digitales, a través de la recopilación de información en cuestionarios y encuestas a los encargados de dichos sitios. El trabajo está estructurado en tres apartados: en el primero se lleva a cabo la conceptualización teórica sobre la biblioteca digital (BD); en el segundo se muestran las diferencias del trabajo virtual, tanto para los usuarios como para sus bibliotecarios, y las interacciones entre ambos y los recursos; y en el tercero se exhibe la situación de algunos servicios digitales en México, con especial énfasis en el servicio de referencia, así como el impacto de éstos en la profesión.<hr/>This paper aims to approach to the world of services and collections in the Mexican digital libraries. By means of literature and field research, a panorama of the path followed by information society with the appearance and development of electronics in the information services is given. The websites of digital services are studied by means of data gathering in questionnaires and surveys addressed to webmasters. This paper is divided into three parts. Firstly, concept precision on digital library is carried out. Secondly, virtual work differences are shown, both for users and librarians, and the interactions between them and the resources. Thirdly, the current state of some digital services in Mexico is shown, mainly in which has to do with the reference service and the effect of them in librarianship. <![CDATA[<B>The library space: from custody to inquiry</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los edificios bibliotecarios históricamente han sido destinados a la consulta y preservación de las colecciones bibliográficas, el artículo describe el proceso de cambio sufrido por estas edificaciones a través de la historia, derivado, a su vez, de las transformaciones en el rol de las bibliotecas: de albergues de documentos a instituciones que son hoy espacios de sociabilidad y referentes culturales, que almacenan grandes cantidades de información, prestan servicios a públicos cada vez más amplios y que demanda de ellos un papel dinámico en la sociedad.<hr/>Historically, library buildings have been destined for the inquiry and preservation of bibliographical collections. This paper describes the process of change experimented by these buildings throughout history, which has derived, at the same time, from the transformations in the role of libraries; that is, from the repositories of documents to institutions that are currently cultural references and spaces to socialize. They store great quantity of information, provide services to an ever increasing public, which demands from them a dynamic role in the society. <![CDATA[<B>The Hojas Sueltas collection as a regional historical source</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El texto es el resultado de la tesis de pregrado en Historia, en la cual se realiza una descripción y análisis de contenido de la Colección Hojas Sueltas, ubicada en la Biblioteca Central de la Universidad de Antioquia. El objetivo principal es dar a conocer esta fuente de información histórica, que además se constituye en un patrimonio documental por las particularidades de dicha colección. En primer lugar el artículo presenta un breve recuento de la forma como se recolectaron y publicaron en el siglo XIX las Hojas Sueltas y el papel de su compilador, Juan José Molina. A continuación se realiza el análisis cuantitativo y cualitativo de las Hojas Sueltas, la descripción de su contenido y del proceso de catalogación que se llevó a cabo. Hace una breve descripción temática de las Hojas Sueltas con el objetivo de brindar a los investigadores un ejemplo que ilustre suficientemente la riqueza que ofrece la fuente. Para terminar, presenta tres temas, la religión, la política y la vida cotidiana, para ilustrar la manera como eran tratados y narrados los acontecimientos sociales en el siglo XIX antioqueño.<hr/>This paper is the result of an undergraduate thesis in History. It describes and analyses the Hojas Sueltas collection content, which is found at the main library of Universidad de Antioquia. The main goal is the presentation of this historical information source, which additionally constitutes a documentary patrimony due to its particularities. Firstly, this paper presents a summary of the way how Hojas Sueltas was collected and published in 19th century and the role of its compiler, Juan José Molina. Then, a quantitative and qualitative analysis of Hojas Sueltas is carried out as well as the description of its contents and cataloguing procedure. In addition, this paper makes a thematic description of Hojas Sueltas with the purpose of giving researchers an example that shows sufficiently the richness of the source. Lastly, it shows three topics (Religion, Politics, and Daily life) to illustrate the way social events were treated and related during the 18th century in Antioquia. <![CDATA[<B>Intellectual creativity dissemination service (SeDICI) at National University of La Plata</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762008000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Presenta el Servicio de Difusión de la Creación Intelectual (SeDiCI) de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP), Argentina, desde el punto de vista de los objetivos que condujeron a la UNLP a su creación. Se describen en detalle las etapas por las que se atravesó para poner en marcha este repositorio institucional y especialmente las facilidades que provee el software Celsius-DL desarrollado en la UNLP que soporta el Portal de SeDiCI.<hr/>This paper presents the intellectual creativity dissemination service (SeDICI) of the National University of La Plata (UNLP) from the point of view of the goals that led UNLP to its creation. The steps carried out to start up this institutional repository are described in great detail; in particular, the easiness provided by Celsius-DL, the software developed at the UNLP, which supports the SeDICI portal.