Scielo RSS <![CDATA[Franciscanum. Revista de las Ciencias del Espíritu]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-146820230001&lang=en vol. 65 num. 179 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial Franciscanum 179]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682023000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Literary philosophy and mimetic theory]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682023000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Una de las novedades de la teoría mimética consiste en su mirada particular sobre el deseo humano y de sus despliegues en el campo de la literatura, asunto que ha sido materia de estudio por la filosofía, la antropología y la fenomenología. Buscamos, a continuación, explorar desde los insumos teóricos que se mencionan esbozar algunas ideas sobre la filosofía literaria y cómo estos mismo pueden ser brújula para orientar al lector en el estudio e interpretación de una obra literaria del canon nacional: La Vorágine, de José Eustasio Rivera. ¿En qué radica la novedad del planteamiento filosófico que se ha formulado en el presente ensayo? Básicamente, en mostrar que la teoría mimética deriva en una filosofía literaria, que conecta con un análisis fenomenológico a propósito de cómo surge la violencia social a la luz de la expresión literaria. Para llevar a cabo dicho cometido, la propuesto se desglosa de la siguiente manera: en primer lugar, se propone una idea de lo que se entiende por filosofía literaria en relación con la apuesta del pensamiento de René Girard. Hecho esto, se procede a tematizar las relaciones entre fenomenología y teoría mimética, en donde se profundiza en el análisis filosófico de los conceptos de la experiencia, el otro, la rivalidad, la vida y el deseo y la relación que guardan con la literatura. En un tercer momento, se propone el análisis filosófico que en clave mimética se aplica a la novela La Vorágine, del escritor huilense José Eustasio Rivera. Finalmente, se propone en las conclusiones otros acercamientos a la teoría del deseo mimético y sus vínculos con el estudio filosófico de la literatura, de cara a la dialéctica del reconocimiento y sus intérpretes contemporáneos, según la postura girardiana.<hr/>Abstrac One of the novelties of mimetic theory consists in its particular view of human desire and its unfolding in the field of literature, a subject that has been the subject of study by philosophy, anthropology and phenomenology. We seek to explore, from the theoretical inputs mentioned above, some ideas about literary philosophy and how these can be a compass to guide the reader in the study and interpretation of a literary work of the national canon: La Vorágine by José Eustasio Rivera. What is the novelty of the philosophical approach formulated in this essay? Basically in showing that the mimetic theory derives in a literary philosophy, which connects with a phenomenological analysis of how social violence arises in the light of literary expression. In order to carry out this task, the proposal is broken down as follows: first of all, an idea of what is understood by literary philosophy in relation to René Girard's thought is proposed. Once this is done, the relationship between phenomenology and mimetic theory is thematized, where the philosophical analysis of the concepts of experience, the other, rivalry and desire and their relationship with literature is deepened. In a third moment, it is proposed the philosophical analysis that in mimetic key is applied to the novel La Vorágine of the writer José Eustasio Rivera from Huila (Colombia). Finally, it is proposed in the conclusions other derivations relative to the theory of the mimetic desire and its derivation in the philosophical study of literature, facing the dialectics of recognition and its contemporary interpreters according to the Girardian position. <![CDATA[Philosophical roots of a provocative presence in today's world: The philosophical reflection on Pope Francis]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682023000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente análisis pone de manifiesto las principales influencias filosóficas constatables en el pensamiento y la praxis del Papa Francisco, así como también ofrece un esbozo sistemático de las categorías estrictamente filosóficas presentes en la estructura de su reflexión en general. En un primer momento se fundamenta y demuestra la premisa, cuestionada, de la posibilidad de identificar formalmente un pensamiento filosófico en el pontífice. Luego se propone una reconstrucción de las nociones que implica la categoría filosófica de tensión polar, que, en cierto sentido, estructura toda la reflexión del Papa Bergoglio. La noción de tensión polar, o contraste, se ofrece como sentido adecuado a la existencia concreta, capaz de acoger y afirmar las oposiciones de la existencia tal como se dan de hecho, en una dialéctica de contrarios no contradictorios. Francisco propone la categoría de desborde como explicación de la síntesis superadora, imprevisible y novedosa que se da entre los contrarios de la existencia cuando se los aborda dialógicamente.<hr/>Abstract This analysis reveals the main philosophical influences observable in the thought and praxis of Pope Francis, as well as offering a systematic outline of the strictly philosophical categories present in the structure of his reflection in general. At first, the questioned premise of the possibility of formally identifying a philosophical thought in the pontiff is founded and demonstrated. Then a reconstruction of the notions implied by the philosophical category of polar tension is proposed, which, in a certain sense, structures all of Pope Bergoglio's reflection. The notion of polar tension, or contrast, is offered as an adequate meaning for concrete existence, capable of accepting and affirming the oppositions of existence as they actually occur, in a dialectic of non-contradictory opposites. Francis proposes the category of overflow as an explanation of the overcoming, unpredictable and novel synthesis that occurs between the opposites of existence when they are approached dialogically. <![CDATA[Knowledge and practices in early seventeenth century. The debate over different representations of universal harmony]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682023000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo principal de este artículo consiste en mostrar la organización, institucionalización y control de saberes y prácticas que tienen lugar en diversas representaciones de la armonía universal en los comienzos del siglo xvii. En primer lugar, nos proponemos analizar los fundamentos teológicos, físico-matemáticos y musicales de las nociones de armonía universal evocadas en el intercambio erudito entre Johannes Kepler, Robert Fludd, Marin Mersenne y Pierre Gassendi. En segundo lugar, examinaremos los elementos teóricos y prácticos que garantizan la legitimidad epistemológica de sus demostraciones o experiencias científicas. En particular, procuraremos evitar caer en interpretaciones historiográficas que ponen énfasis en una oposición entre la tradición ocultista, que representa una armonía numerológica, y la revolución científica, que la concibe matemáticamente. De este modo, podremos considerar con justicia los aportes científico-filosóficos y las proyecciones político-religiosas de este debate.<hr/>Abstract The principle aim of this article is to reveal the organization, institutionalization and control over knowledge and practices taking place in several representations of universal harmony in early seventeenth century France. Firstly, we propose to observe the theological, scientific and musical foundations of this concept discussed by Johannes Kepler, Robert Fludd, Marin Mersenne and Pierre Gassendi. Secondly, we should examine the theorical and practical elements that determine the epistemological value of scientific demonstrations or experiences. Particularly, we try to avoid the path taken by certain historiographical interpretations that place significant emphasis on a radical distinction, even opposition, between the occultist’s tradition of a mystical and numerological harmony and the mathematical approach of the scientific revolution. In this manner, we can with justice consider the scientific and philosophical contributions and also the sociopolitical and religious consequences of this controversy. <![CDATA[Self-determination without abuse and responsibility that emancipates: the meaning to Camussian freedom]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682023000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La riqueza de una dimensión humana como la libertad merece el compromiso de cuidar de ella, y nuestra manera de atender a esta tarea pone a prueba el valor que le conferimos a nuestro propio ser. El pasar por alto este cometido se traduce en una experiencia de atropello, que termina por enrolarnos a todos en un interminable ciclo de hostilidad. Albert Camus nos ofrece una mirada que nos permite reconocer el mérito de ocuparnos de nuestro ser libre, sin atribuirle a nuestra libertad un carácter absoluto, bajo el que se esconde la intención de obtener un provecho sobre los demás. De manera que nuestra libertad se realiza en la medida en que nos proporciona un bien que no es monopolio de ninguno, al contrario, beneficia a cada quién en tanto que lo hemos alcanzado en conjunto.<hr/>Abstract The value of a human dimension such as freedom deserves the commitment to take care of it, and our way of attending to this responsability tests the value that we confer on our own being. Ignoring this endeavor translates into an experience of abuse, which ends up enlisting them all in an endless cycle of hostility. Albert Camus offers us a perspective that allows us to recognize the merit of taking care of our free being, without attributing to our freedom an absolute character, under which the intention of obtaining a benefit over others. Therefore our freedom is realized to the extent that it provides us with a good that is not the monopoly of anyone, on the contrary, it benefits each one as we all share it. <![CDATA[In the time of caress. Considerations concerning the question of human suffering]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682023000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente estudio propone un enfoque crítico de la cuestión del mal y del sufrimiento humano. En el marco del pensamiento ético de Levinas y desde una nueva perspectiva respecto de la concepción actual del lenguaje y del cuerpo, pretendemos cuestionar las formas más corrientes de racionalismo, así como la comprensión metafísica acerca del dolor y del sufrimiento en la misma línea crítica del pensador lituano. El propósito del presente estudio consiste, por lo tanto, en esbozar nuevas formas posibles de comportamiento en torno a la cuestión del mal y la debilidad humana, sin intentar por eso un esclarecimiento conceptual final de este complejo problema ético.<hr/>Abstract The paper proposes a critical approach to the question of evil and human suffering. Within the framework of Levinas’s ethical thinking and from a new perspective on the current conception of language and human body, we intend to call into question every form of rationalism and metaphysical understanding regarding human pain and suffering. The purpose of this study thus consist of outlining a new sort of behavior concerning the question of evil and human weakness, seeking conceptual alternatives of clarifying this complex ethical problem. <![CDATA[Woman And Individuality In Edith Stein’s Thought]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682023000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Indagar sobre la esencia femenina es una tarea fundamental en nuestro tiempo. Sin embargo, es un esfuerzo que ha caído en el descrédito, dado que se considera que no tiene en cuenta las diferencias individuales de las mujeres y contribuye a la sumisión femenina. Especialmente, a través de la formación de imágenes estereotipadas. En este artículo estudiaremos las conferencias sobre la mujer de Edith Stein, y algunos de sus estudios antropológicos, con la intención de aproximarnos a una comprensión que une la esencia femenina con la acción y manifiesta su intrínseca unidad con la individualidad. Stein está convencida que toda mujer posee una triple vocación: a nivel humano, femenino e individual que se ha de desarrollar de manera integral y complementaria. Sin embargo, esto solo será posible si reconoce el orden metafísico -cristiano- del que depende su ser.<hr/>Abstract Research about the feminine essence is a fundamental task in our time. However, it is an effort that has fallen into disrepute because it does not take into account women's individual differences and contribute to the female submission. Especially, through the formation of stereotyped images. In this article we will study Edith Stein's conferences on women, and some of her anthropological studies, with the intention of approaching an understanding that unites the feminine essence with action and manifests her intrinsic unity with individuality. Stein is convinced that every woman has a triple vocation: on a human, feminine and individual level that must be developed in an integral and complementary way. However, this will only be possible if she recognizes the metaphysical -Christian- order on which her being depends. <![CDATA[Rescue and analysis <em>Carta a un obrero´</em> friar Pedro Bustos, OFM (1910-1924)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682023000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La carta ficticia es el género literario elegido por fray Pedro Bustos, religioso franciscano chileno, para representar la realidad de pobreza material y moral del obrero y su familia y difundir su visión crítica sobre la sociedad, los partidos políticos y la Iglesia en Chile, en las primeras décadas del siglo xx. En ellas es posible encontrar los elementos esenciales del pensamiento social católico, la caracterización de la familia proletaria de Santiago de Chile, el examen de las causas de la malas condiciones morales y económicas de los obreros, y la relación entre abandono de la fe y la crisis social. Su autor las escribió realizando un ejercicio entre una formación filosófica y la experiencia personal nacida de una cercanía personal y pastoral con las clases vulnerables, y estas fueron publicadas en las revistas franciscanas, entre cuyos lectores estaban los laicos adherentes a su espiritualidad a nivel nacional. El rescate de estas es necesario, pues, al ser considerado un género literario menor, pueden pasar desapercibidas o ignoradas en las diversas investigaciones sobre las posturas eclesiales, la realidad chilena y el estado de las clases proletarias.<hr/>Abstract The fictitious letter is the literary genre chosen by Fray Pedro Bustos, a Chilean Franciscan religious, to represent the reality of material and moral poverty of the worker and his family and to spread his critical vision of society, political parties, and the Church in Chile, in the first decades of the 20th century. In them it is possible to find the essential elements of Catholic social thought, the characterization of the proletarian family of Santiago de Chile, the examination of the causes of the poor moral and economic conditions of the workers, and the relationship between abandonment of faith and social crisis. The author wrote them in an exercise between a philosophical formation and the personal experience born of a personal and pastoral closeness with the vulnerable classes and these were published in the Franciscan magazines, among whose readers were the lay adherents to their spirituality at national level. The rescue of these is necessary because being considered a minor literary genre can go unnoticed or ignored in the various investigations on the ecclesial positions, the Chilean reality, and the state of the proletarian classes. <![CDATA[Lament on Tyre (Ez 28,11-19). King, Nation, Adam, Eve, God, high Priest, Antiocus iv, gods, Satan?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682023000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La lamentación sobre el rey de Tiro que se encuentra en Ez 28,11-19 tiene su mejor interpretación en el texto masorético -que podría no ser el original-, según el cual, un rey de Tiro era magnífico y sabio, pero se ensoberbeció y pretendió convertirse en un dios, por lo que Dios lo castiga con la expulsión y aniquilación. La tradición judía ve en ese rey ya sea a Adán, ya a Eva, pero dichas identificaciones, aunque iluminan un aspecto del poema, no explican su conjunto. El hebreo (no vocalizado) se presta a una interpretación diferente de la masorética, en la que el rey de Tiro era realmente un dios, pero que sería destituido y destruido por su soberbia. En esta línea interpretativa, es posible incluir la que relaciona esta lamentación con la creación según mitos ugaríticos y mesopotámicos, presentes también en la Biblia. Dios habría tenido que luchar con otros dioses para establecer orden en la creación. Los LXX orientaron la lamentación hacia el sumo sacerdote, sin que podamos precisar exactamente cuál. También es posible que esa traducción haya sufrido una glosa que identificaría al rey de Tiro no con el sumo sacerdote, sino con Antíoco IV. Finalmente, la tradición cristiana antigua vio en este rey al mismo Satanás, al que identificó con la serpiente de Gn 3. Aunque esta interpretación es muy popular -en el cristianismo-, no puede erigirse en la explicación de la lamentación, pues tiene muchas diferencias con la historia de Gn 3.<hr/>Abstract The lament for the king of Tyre, which is in Ez 28,11-19, has its best interpretation in the Masoretic text -that might not be the original-, on which one king of Tyre was magnificent and wise, but became arrogant and pretended to be a god, for that reason God ejects and anihilates him. Jewish tradition sees in this king either Adam or Eve, but those identifications, even if they shed new light on an aspect, do not explain the whole. The Hebrew text could have a different interpretation from the masoretic one, in which the king of Tyre was really a god, but that he would be dismissed because of his pride. In this interpretive line it is possible to include the one that relates this lament with the creation as Ugaritic and Mesopotamic myths, which are also present in the Bible. God would have to fight with other gods to establish order in creation. The translators of the LXX oriented the lament to the great priest, without us being able to specify who. It is also possible that these translation had underwent a gloss identifying the king of Tyre, not with the hight priest, but with Antiocus IV. At the end, the old christian tradition sees in this king the same Satan, identified with the snake of Gn 3. Even if this interpretation is very popular -in christianity-, it cannot establish itself as the explanation of the lament, because this had enough differences with the story of Gn 3. <![CDATA[Strategies of politeness for an argumentation about fraternity in the letter to Philemon from an integrated pragmadialectic approach]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682023000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El registro de la personalidad de Pablo, su formación intelectual y su misión hacen de él un hombre de controversias y de originalidades en su discurso. Este artículo pretende describir: (a) la estructura argumentativa de la llamada 'carta a Filemón' (Flm), texto considerado de autoría paulina, y (b) las maniobras estratégicas que desarrolla el autor del documento para resolver la discusión crítica, específicamente a partir del uso de estrategias de cortesía verbal. En términos generales, desde un análisis dialéctico, la carta nos presenta el pedido del prisionero para que Filemón reciba a Onésimo de regreso en su casa, así como los argumentos que favorecen esta postura. Al insertar las maniobras estratégicas, es decir, el elemento pragmático y retórico, se puede observar un cambio en el punto de vista y en el argumento. Las estrategias de cortesía verbal ayudan, por un lado, a que la comunidad acoja a Onésimo y, por otro lado, aprenda que los cristianos han sido generados por la fe en Cristo. Por tanto, no sólo se declara la petición, sino una nueva verdad de fe y una práctica de vida eclesial y social. Pablo salvaguarda la imagen negativa, apelando a un nuevo estilo de autoridad y a una renovada forma de vida comunitaria que va más allá del contexto específico en el que fue escrita la carta. Todo hombre y mujer de fe son miembros dignos de la comunidad porque son “mis entrañas” (Flm 12b).<hr/>Abstract Paul’s personality, intellectual formation and mission make him a man of controversy and originality in his discourse. This article aims to describe: (a) the argumentative structure of the so-called 'letter to Philemon' (Phlm), a text considered to be of Pauline authorship, and (b) the strategic maneuvers developed by the author of the document to resolve the critical discussion, specifically the use of pragmatic politeness. In general, from a dialectical analysis, the letter presents the prisoner's request for Philemon to receive Onesimus back in his house, as well as the arguments that favor this position. By inserting the strategic maneuvers, that is, the pragmatic and rhetorical dimensions, the point of view and the arguments change. Politeness’ strategies help, on the one hand, the community to welcome Onesimus and, on the other hand, for them to learn that Christians have been begotten/generated by their faith in Christ. Therefore, not only the request is declared, but a new truth of faith and an ecclesiological and social practice. Paul safeguards his negative face, appealing to a new style of authority and a renewed form of community life that goes beyond the specific context in which the letter was written. Every man and woman of faith are worthy members of the community because they come from "my womb" (Phlm 12b). <![CDATA[Feminist Relaunching of Ignacio Ellacuría’s Legacy: Rethinking «the Poor» from an Intersectional Theological Perspective]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682023000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta presentación se propone revisitar el legado teológico de Ignacio Ellacuría sobre «los pobres» y sugerir algunas claves bíblico-teológicas para su relanzamiento feminista. En cuanto al pensamiento del autor, en el marco de su soteriología histórica, se recupera su distinción fundamental entre pobres socio-económicos y pobres «con espíritu», su relación con el mensaje de las bienaventuranzas y la actualidad eclesial de su pensamiento. En vistas a un relanzamiento feminista del aporte ellacuriano, se retoman algunos estudios bíblicos de autoras como Elsa Tamez, sobre Agar (cf. Gn 16 y 21,8-21) e Ivoni Richter Reimer, sobre Isabel y María (cf. Lc 1,24-25 y 1,39-56). Estos textos se vinculan por tratar sobre mujeres que sufren, en cuanto tales, pobreza-opresión-humillación y son liberadas-bendecidas-exaltadas por la acción de Dios. Ellos muestran vidas de mujeres marcadas por una trama de opresión y una espiritualidad transformadora. ElMagnificat, canto de una mujer humillada y exaltada, resume sin duda esa pobreza «con espíritu» que anticipa la llegada del Reino. En la reflexión final, se busca repensar a «los pobres» desde una perspectiva teológica interseccional, para mostrar la mutua imbricación entre las opresiones de género, clase, etnia y sexualidad. El uso de este enfoque permite ampliar la comprensión teológica de los pobres y desafía el lenguaje en un sentido inclusivo, todo lo cual favorece la visibilidad de la matriz de opresión padecida por las mujeres y el reconocimiento de su acción en procesos de resistencia, liberación y «espiritualización».<hr/>Abstract The aim of this presentation is to revise Ignacio Ellacuría’s theological legacy about «the poor» and to suggest some key biblical and theological elements to relaunch it from a feminist perspective. Framed within its historic soteriology, the author’s thought is recovered in terms of its fundamental distinction between the poor from a socio-economical viewpoint and the poor «with spirit», its relation to the message of the beatitudes, and its current ecclesiastical relevance. With a feminist relaunching of Ellacuría’s contributions in mind, we examine the biblical studies of some authors, like Elsa Tamez’s work about Hagar (cf. Gen. 16 and 21:8-21) and Ivoni Richter Reimer’s work about Elizabeth and Mary (cf. Luke 1:24-25 and 1:39-56). The relation among these texts resides in the fact that these women-due to their condition as such-suffer poverty, oppression and humiliation, and are freed, blessed and exalted by God’s action. In these texts, we can see the lives of women marked by a weave of oppression and a transformative spirituality. The Magnificat, the song of a woman who has been humiliated and exalted, undoubtedly sums up the poverty «with spirit» that anticipates the coming of the Kingdom of God. In the final thoughts, a rethinking of «the poor» from an intersectional theological perspective is put forward to show the interweaving among gender, class, race and sexual oppressions. The use of this approach enables us to broaden the theological understanding of the poor and presents a challenge to language in inclusive terms. In turn, all of this promotes the visibility of the grid of oppression that women suffer and facilitates the recognition of their action in processes of resistance, liberation and «spiritualization». <![CDATA[The event of Christ as the norm of the theological method for a new evangelization]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682023000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La nueva evangelización requiere de nuevos métodos. Por esta razón, en este trabajo se quiere indicar la relación entre la novedad del método de pensamiento traído por Cristo y el método teológico. Esta relación se fundamenta sobre el hecho de que Cristo es propiamente un acontecimiento siempre renovado que genera y es la norma de un método teológico nuevo y, por ello, adecuado a la nueva evangelización.<hr/>Abstract The new evangelization requires new methods. For this reason, in this work we want to indicate the relationship between the novelty of the method of thought brought by Christ and the theological method. This relationship is based on the fact that Christ is properly an ever renewed event that generates and is the norm of a new theological method and, therefore, appropriate to the new evangelization. <![CDATA[<strong>La educación como un diálogo de corazón a corazón. El caballo y los ojos en el <em>De Anima et Resurrectione</em></strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682023000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En la intimidad del diálogo cordial entre Macrina y Gregorio en De Anima et Resurrectione se puede percibir una dialéctica: pathos-logos, maestro-discípulo, fe-ciencia; así como una estructuración del diálogo inspirada en el Fedro, en la que, tras la tesis y la antítesis, se busca como fruto pedagógico del diálogo una síntesis de los elementos en cuestión. Este trabajo analiza los símbolos del caballo y los ojos, su relación en términos pedagógicos y mistagógicos, así como la posibilidad de entender la educación como un diálogo cor ad cor. Estos dos dispositivos retóricos que también están presentes en De Vita Moysis e In Canticum Canticorum, le permiten al Niseno dialogar con la filosofía y la Sagrada Escritura en medio de su quehacer teológico. En este sentido, se analizará la introducción al diálogo, su estructura y relación con el Fedro (1), los símbolos del caballo y los ojos (2), su relación con De Vita Moysis e In Canticum Canticorum y la pedagogía cor ad cor que se percibe en los textos (3).<hr/>Abstract In the intimacy of the cordial dialogue between Macrina and Gregory in De Anima et Resurrectione, it is possible to perceive a dialectic: pathos-logos, teacher-disciple, faith-science; as well as a structuring of the dialogue inspired by the Phaedrus, in which after the thesis and the antithesis, a synthesis of the elements in question is sought as a pedagogical fruit of the dialogue. This paper will analyze the symbols of the horse and the eyes, the relationship between them in pedagogical and mystagogical terms, and the possibility of understanding education as a cor ad cor dialogue. These two rhetorical devices also present in De Vita Moysis and In Canticum Canticorum, allow the Nyssen to dialogue with philosophy and Sacred Scripture amid his theological procedure. With this in mind, this paper will analyze the introduction to the dialogue, its structure and relationship with the Phaedrus (1), the symbols of the horse and the eyes (2), some relationships with De Vita Moysis and In Canticum Canticorum and the cor ad cor pedagogy present in the texts (3). <![CDATA[Hieronymus Wierix´s emblem Homo moriens: Catholic iconography during the Twelve Years Truce]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682023000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo aqui apresentado faz parte de uma elaboração sistemática de estilos iconográficos e suas respectivas mensagens iconológicas da cultura visual cristã, com foco na arte religiosa devocional. A obra em questão é um interessante exemplo flamengo da linguagem visual católica em uso cem anos depois da reforma protestante e criada, provavelmente, entre a Trégua dos Doze Anos e o início da[s] Guerra[s] dos Trinta Anos. É estudo a gravura Homo moriens de Hieronymus Wierix do ano [1609/1619]. Formalmente, trata-se de um emblema clássico composto por uma Inscriptio, Pictura e Subscriptio. A obra é lida por meio do método iconológico de Erwin Panofsky. Conclua-se que se o tom da narrativa visual não é polêmico ou controverso, mas, pastoral e especialmente sensíveis à necessidade religiosa de pessoas que se encontram no leito da morte. Trata-se de um discurso visual “interno” da igreja, que dá jus às ênfases soteriológicas estabelecidas pelo Concílio de Trento em uma perspectiva de cuidado, construindo certezas, para poder enfrentar a inevitável agonia.<hr/>Abstract The article presented here is part of a systematic elaboration of iconographic styles and their respective iconological messages of Christian visual culture, with a focus on devotional religious art. The work in question is an interesting Flemish example of Catholic visual language in use a hundred years after the Protestant Reformation and created, probably, between the Twelve Years' Truce and the beginning of the Thirty Years' War[s]. The engraving Homo moriens by Hieronymus Wierix from the year [1609/1619] is studied. Formally, it is a classic emblem composed of an Inscriptio, Pictura and Subscriptio. The work is read through the iconological method of Erwin Panofsky. It can be concluded that if the tone of the visual narrative is not polemical or controversial, but pastoral and especially sensitive to the religious need of people who are on their deathbed. It is an “internal” visual discourse of the church, which lives up to the soteriological emphases established by the Council of Trento in a perspective of care, building certainties, in order to face the inevitable agony.<hr/>Resumen El artículo que aquí se presenta es parte de una elaboración sistemática de estilos iconográficos y sus respectivos mensajes iconológicos de la cultura visual cristiana, con enfoque en el arte religioso devocional. La obra en cuestión es un interesante ejemplo flamenco del lenguaje visual católico en uso cien años después de la Reforma protestante y creado, probablemente, entre la Tregua de los Doce Años y el comienzo de la[s] Guerra[s] de los Treinta Años. Se estudia el grabado Homo moriens de Hie-ronymus Wierix del año [1609/1619]. Formalmente, es un emblema clásico compuesto por Inscriptio, Pictura y Subscriptio. La obra se lee a través del método iconológico de Erwin Panofsky. Se puede concluir que si el tono de la narración visual no es polémico ni controvertido, sino pastoral y especialmente sensible a la necesidad religiosa de las personas que se encuentran en su lecho de muerte. Es un discurso visual “interno” de la iglesia, que está a la altura de los énfasis soteriológicos establecidos por el Concilio de Trento en una perspectiva de cuidado, construyendo certezas, para afrontar la inevitable agonía. <![CDATA[Franciscan pedagogy inherited capital, a reading from the Bourdieu’s field theory]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-14682023000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Desde la teoría de los campos de Bourdieu, el artículo tiene por finalidad establecer algunas categorías relevantes de comprensión de la Pedagogía Franciscana, explorando la noción de capital heredado. La investigación se desarrolló con enfoque cualitativo en un proceso de Investigación Acción Pedagógica, donde participaron docentes representantes de 19 programas profesionales de una universidad colombiana. En el trabajo se reconocen y proponen algunos elementos para la configuración del capital heredado; estos son: fe en Dios, preeminencia de la persona, fraternidad, libertad e intuición. También, en una mirada integradora se traza una innovadora ruta de estudio de la pedagogía franciscana a partir de la noción de campo, de los relatos y experiencias de los participantes en el estudio, para promover el saber práctico que genera la transformación de las prácticas.<hr/>Abstract From Bourdieu’s field theory, the article aims to establish some relevant categories of understanding Franciscan Pedagogy, exploring the notion of inherited capital. The research was developed with a qualitative approach in a Pedagogical Action Research process, where teachers representing 19 professional programs of a Colombian university participated. The work recognizes and proposes some elements for the configuration of inherited capital: faith in God, pre-eminence of the person, fraternity, freedom, and intuition. From an integrating perspective, an innovative route of study of the Franciscan pedagogy is drawn from the notion of field, from the stories and experiences of the participants in the study, to promote the practical knowledge that generates the transformation of practices.