Scielo RSS <![CDATA[Theologica Xaveriana]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-364920180002&lang=en vol. 68 num. 186 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[The Aesthetic-erotic Spirituality of Rubem Alves]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-36492018000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Espiritualidade, entendida como busca do transcendente e vivência pessoal do que se constitui no objeto da fé, é fundamental em qualquer manifestação religiosa. No caso do cristianismo, em todos os seus principais ramos (Catolicismo Romano, Ortodoxia Oriental e Protestantismo), a espiritualidade tem importância que dificilmente poderá ser exagerada. Rubem Alves (1933-2014), um dos mais complexos e criativos pensadores que o protestantismo brasileiro produziu, inovou por completo a compreensão da espiritualidade, entendendo-a a partir de uma perspectiva erótica, isto é, do prazer, e pela experiência da estesia – estética. O presente artigo pretende apresentar alguns elementos desta compreensão alvesiana de espiritualidade.<hr/>Abstract Spirituality, understood as the search for the transcendent, and the personal experience of what constitutes the object of faith, is a fundamental tenet in any religious tradition. In the case of Christianity, in all its main branches (Roman Catholicism, Eastern Orthodoxy, and Protestantism), the importance of spirituality cannot be exaggerated. Rubem Alves (1933-2014), one of the most complex and creative thinkers that Brazilian Protestantism has produced, completely innovated the knowledge of spirituality, understood it from an erotic perspective, that is, a perspective of delight, and by the aesthesis-aesthetics experience. This paper intends to present some elements of this Alvesian understanding of spirituality. <![CDATA[Liberation Theology and Its Utopian Crisis]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-36492018000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Liberation theology developed as a theology that focused on the injustices lived by the poor. The 70’s and the early 80’s were the peak of liberation theology with the main production of its authors. However, the enthusiasm for this theology and its academic production began to decrease in the middle of the 80’s. By exploring some theoretical elements of the first generation of liberation theology, we attempt to show that there is a crisis in the former liberation theology, and also that modern utopian reason is at the core of the origin of this crisis. Finally, this article critically analyzes the naive utopian belief in the emergence of ideal worlds in history and its influence on the vision of praxis in liberation theology as well as on modern social thought.<hr/>Resumen La teología de la liberación se desarrolló como una teología centrada en las injusticias padecidas por los pobres. Los años setenta y los inicios de ochenta fueron el apogeo de la teología de la liberación con la producción principal de sus autores. Sin embargo, el entusiasmo por esta teología y su producción académica comenzó a disminuir a mediados de los años ochenta. Al explorar algunos elementos teóricos de la primera generación de la teología de la liberación, intentamos mostrar que hay una crisis en la teología de la liberación precedente, y también que la razón utópica moderna está en el corazón del origen de esta crisis. Finalmente, este artículo analiza críticamente la ingenua creencia utópica en la generación de mundos ideales en la historia, así como su influencia sobre la visión de la praxis en la teología de la liberación y sobre el pensamiento social moderno. <![CDATA[Pragmatic Implications of the Theological Discourse]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-36492018000200046&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Al ser existencial, el discurso teológico posee unas implicancias sobre los modos de ser y de vivir y, por tanto, sobre las prácticas cristianas. Este artículo pretende abordar el asunto de la relevancia pragmática como condición de posibilidad para la significación del discurso teológico. Primero plantea las exigencias prácticas que recibe la teología en el debate público actual. En segundo lugar plasma las bases de esta comprensión teológica, que se hallan en el Dios revelado como palabra y como acto. En tercer lugar, desarrolla las características discursivas y prácticas de la teología. Finalmente, esboza los desafíos que surgen de la reflexión teológica sobre la fe como práctica cotidiana dirigida a un Dios que es amor misericordioso, liberador, transformador.<hr/>Abstract Since its existential character, the theological discourse has implications on the ways of being and living and, therefore, on Christian practices. This article aims to address the issue of pragmatic relevance as a condition of possibility for the significance of theological discourse. Firstly, it raises the practical demands that theology receives in the current public debate. Secondly, it forms the basis of this theological understanding, which is found in the revealed God as word and act. Thirdly, it develops the discursive and practical characteristics of theology. Finally, it outlines the challenges that arise from the theological reflection on faith as a daily practice addressed to a God who is merciful, liberating, and transforming love. <![CDATA[“The song of Moses and the Lamb” (Rev 15:3-4). Sing and celebrate from the margins of culture]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-36492018000200068&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen “El canto de Moisés y del Cordero” (Ap 15,3-4) es un buen ejemplo de las herencias que conservan los textos bíblicos de los contextos culturales, sociales, políticos y religiosos en los que fueron compuestos. El autor del Apocalipsis está particularmente interesado en motivar a los lectores a adoptar una perspectiva diferente ante lo que estaban viviendo y a actuar en consecuencia con la misma, que debía nacer de la fe en el Cordero degollado. Ante la propaganda y el terror impuestos por el Imperio Romano, los cristianos tomaron opciones contraculturales. Este canto “fascinante y sugerente” testimonia la capacidad de los cristianos de proclamar que el Cordero ha hecho de todos ellos un nuevo pueblo, el de los vencedores de la Bestia.<hr/>Abstract “The song of Moses and the Lamb” (Rev 15:3-4) is a good example of the legacy preserved in the biblical texts on the cultural, social, political and religious contexts in which they were composed. The author of the Book of Revelation is particularly interested in motivating readers to adopt a different perspective to what they were living and to act accordingly with this new point of view, which should be born of the faith in the slaughtered Lamb. Facing the propaganda and terror imposed by the Roman Empire, Christians took countercultural options. This “fascinating and suggestive” song testifies to the ability of Christians to proclaim that the Lamb has made them all a new people, that of those who have been victorious over the beast. <![CDATA[The Assumptive Messianism of the Son of Man. Reflection in the Light of Contemporary Christology]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-36492018000200094&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen A la luz de las expectativas existentes en el siglo I, se exponen los rasgos más relevantes para comprender el estilo de un mesianismo asuntivo, inspirado en la figura del Hijo del Hombre, que permite interpretar la vida de Jesús como entrega solidaria. Se revisa así la lógica del poder imperial del periodo intertestamentario que se contrarresta con la praxis humanizadora del Mesías-Hijo. El estilo mesiánico de Jesús desvela el talante profético y encarnatorio del cristianismo al rescatar los bienes mesiánicos que apuntan a una vida digna, especialmente para los pobres, cuyas utopías merecen ser escuchadas.<hr/>Abstract In the light of the expectations existing in the first century, we present the most relevant features to understand the style of an assumptive messianism, inspired by the figure of the Son of Man, which allows us to interpret the life of Jesus as a solidary surrender. Thus, we review the logic of the imperial power during the intertestamental period, as opposed to the humanizing praxis of the Messiah-Son. The messianic style of Jesus reveals the prophetic and incarnational spirit of Christianity in rescuing the messianic goods that point to a dignified life, especially for the poor, whose utopias deserve to be heard. <![CDATA[Being, History, and Mercy: The Oikonomia in the Discussion between Gregory of Nyssa and Eunomius]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-36492018000200121&lng=en&nrm=iso&tlng=en Sommario Lo studio percorre gli usi del termine oikonomia e dei suoi derivati nelle opere di Gregorio di Nissa dedicate alla discussione con Eunomio. La prospettiva analitica permette di ricostruire teologicamente la valenza ontologica della misericordia dalla prospettiva del rapporto tra essere e storia. L’attualità costante del pensiero cristiano può, infatti, essere rinvenuta nella dimensione trinitaria del Dio cristiano, che in quanto caratterizzato da una relazionalità immanente si rivela come relazione nel Filiazione del Verbo che si fa carne, in modo tale da riversare nella storia stessa la propria vita. L’uso di oikonomia è, dunque, legato all’ontologia trinitaria del Nisseno.<hr/>Abstract The study covers the uses of the term oikonomia and its derivatives in the works of Gregory of Nyssa dedicated to the discussion against Eunomius. The analytical perspective allows us theologically to reconstruct the ontological value of mercy from the perspective of the relationship between being and history. The constant actuality of Christian thought can, in fact, be found in the Trinitarian dimension of the Christian God, which as characterized by an immanent relationality is revealed as a relationship in the filiation of the Word who became flesh, in such a way as to pour into history itself the own life. The use of oikonomia is, therefore, linked to the Trinitarian ontology of the Nyssen. <![CDATA[The Theological Origin of “Bioethics”. Considerations about Saint Francis of Assisi]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-36492018000200145&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El teólogo Fritz Jahr fue el creador de la palabra “Bio-Ethik” (1927). Él consideraba a San Francisco el inspirador de un movimiento moderno de apreciación del valor de la vida en armonía con Dios, el ser humano y la naturaleza. La dimensión “biopsíquica” que explica el amor de San Francisco por la naturaleza –según Jahr– fue completada por las “formas de simpatía” de Max Scheler. Sin embargo, dos críticas filosóficas fueron argumentadas según dos bioeticistas, Peter Singer y Hans Jonas. Finalmente, el artículo presenta a San Francisco como un modelo del cuidado de la creación, según el papa Francisco.<hr/>Abstract The theologian Fritz Jahr was the creator of the word Bioethik (1927). He considered Saint Francis the inspirer of a modern movement of appreciation of the value of life, in harmony with God, the human being, and nature. The "biopsychic" dimension that explains Saint Francis' love for nature—according to Jahr—was completed by Max Scheler's "forms of sympathy." However, two philosophical criticisms were argued by two bioethicists, Peter Singer and Hans Jonas. Finally, the article presents San Francis as a model of the care of creation, according to Pope Francis. <![CDATA[Theology of Historical Reality. Epistemic Appropriation from Ignacio Ellacuría]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-36492018000200164&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo propone una teología de la realidad histórica a la luz de los escritos teológicos de Ignacio Ellacuría y en diálogo con algunos autores que han apropiado su pensamiento. Para ello, considera como principio constitutivo el acto intelectivo-sentiente del creyente y su despliegue como criterio para la vivencia de la fe cristiana a partir de tres dimensiones conexas entre sí: “hacerse cargo” de la realidad, “cargar” con la realidad y “en­cargarse” de la realidad. Por tanto, esta teología señala la urgencia de una praxis histórico-salvífica del creyente, la Iglesia y la teología desde la pra­xis humana de los pueblos históricamente crucifica­dos cuyo fin sea la instauración del Reinado de Dios.<hr/>Abstract This article proposes a theo­lo­gy of historical reality in light of Ignacio Ellacuría’s theological writings and in dialogue with some authors who have appropriated his thought. For this purpose, it is considered as a constitutive principle the intellective-sentient act of the believer, and its unfolding as a criterion for the experience of the Christian faith from three interrelated dimensions: “taking charge” of reality, “carrying” reality and “be in charge” of reality. Therefore, this theology points out the urgency of a historical-salvific praxis of the believer, the Church, and theology from the human praxis of the historically crucified peoples whose purpose is the establishment of the Kingdom of God. <![CDATA[Support for Patients with Difficult-to-cure Diseases Provided from Luke 23:39-43]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-36492018000200193&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen A partir del análisis de Lc 23,39-43 –donde se observan tres maneras de enfrentar el sufrimiento y la muerte– y del dialogo con algunos autores de bioética se presenta la investigación que apunta a la reflexión sobre el sufrimiento y la muerte, encaminada a ayudar a quienes realizan el seguimiento integral a las personas que viven con enfermedades terminales o de difícil cura. Se une el aporte bíblico con el bioético para generar reflexiones de apoyo y crecimiento en medio de situaciones límite, encaminadas a hacer productivo, con un sentido redentor, el sufrimiento y la muerte.<hr/>Abstract From the analysis of Luke 23:39-43—where we can observe three ways of dealing with suffering and death—and the dialogue with some authors of bioethics, we present these research that points to the reflection on suffering and death, to help those who carry out a comprehensive monitoring to people who live with difficult-to-cure or terminal diseases. The biblical contribution is combined with the bioethics to generate reflections of support and growth in the midst of extreme situations, aimed to make productive, with a redemptive meaning, the suffering, and the death. <![CDATA[Jean-Luc Marion and Theology. Thinking from Love]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-36492018000200216&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La fenomenología de Jean-Luc Ma­rion ha tenido un impacto mayor sobre la teología contemporánea. Más allá de la simple reconfiguración de los objetos tradicionales de la teología y de la manera según la cual podemos pensarlos, la obra de Marion nos impone repensar el mismo discurso de la teología, redefiniéndola en su relación con la filosofía y la metafísica constituida en onto-teo-logía. Al oponer la teología como discurso “sobre Dios” a la teología como discurso “a Dios”, se muestra que Marion supera esta oposición pensando la teología –con Pascal– como un discurso racional que se declara desde el punto de vista del amor.<hr/>Abstract From the analysis of Luke 23:39-43—where we can observe three ways of dealing with suffering and death—and the dialogue with some authors of bioethics, we present these research that points to the reflection on suffering and death, to help those who carry out a comprehensive monitoring to people who live with difficult-to-cure or terminal diseases. The biblical contribution is combined with the bioethics to generate reflections of support and growth in the midst of extreme situations, aimed to make productive, with a redemptive meaning, the suffering, and the death. <![CDATA[Retractación: “La teología como logos hermenéutico del Theos: aproximación desde su estatuto epistemológico”]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-36492018000200245&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La fenomenología de Jean-Luc Ma­rion ha tenido un impacto mayor sobre la teología contemporánea. Más allá de la simple reconfiguración de los objetos tradicionales de la teología y de la manera según la cual podemos pensarlos, la obra de Marion nos impone repensar el mismo discurso de la teología, redefiniéndola en su relación con la filosofía y la metafísica constituida en onto-teo-logía. Al oponer la teología como discurso “sobre Dios” a la teología como discurso “a Dios”, se muestra que Marion supera esta oposición pensando la teología –con Pascal– como un discurso racional que se declara desde el punto de vista del amor.<hr/>Abstract From the analysis of Luke 23:39-43—where we can observe three ways of dealing with suffering and death—and the dialogue with some authors of bioethics, we present these research that points to the reflection on suffering and death, to help those who carry out a comprehensive monitoring to people who live with difficult-to-cure or terminal diseases. The biblical contribution is combined with the bioethics to generate reflections of support and growth in the midst of extreme situations, aimed to make productive, with a redemptive meaning, the suffering, and the death.