Scielo RSS <![CDATA[Cuadernos de Administración (Universidad del Valle)]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-464520220003&lang=en vol. 38 num. 74 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[The global energy crisis as an opportunity]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452022000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Consumption habits and electronic commerce in Lima millennials - COVID-19/2021 pandemic]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452022000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Worldwide, and specifically in Peru because of the Covid-19 pandemic, different types of human behavior have been modified due to quarantines imposed by the government. This meant a strict change in the modality in which consumers acquired products or services. Lima millennials represent 32.1% of the population. They had to adapt their consumption habits to the novelties imposed by electronic commerce. This is how, as of 2021, electronic commerce became relevant in face of restrictions on the movement of people. Therefore, from the point of view of this study, the objective of the investigation considers “determining if consumption habits are related to electronic commerce in Lima millennials - Covid-19/2021 pandemic”. Regarding the methodology, the non-experimental design was implemented, a cross-sectional study with a quantitative approach, and correlational descriptive scope. The sample was probabilistically calculated through the formula for finite population proportions with a result of 384 people between 23 and 37 years old (millennials). For obtaining the data, the survey was used as a technique, as well as a questionnaire as an instrument made up of 28 items for both variables. For data processing in the inferential environment according to the normality test, Spearman’s Rho statistician was used, finding positive correlations. About the general hypothesis, the correlation was (r = 0,371) indicating that the relationship is positive, concluding that consumption habits are significantly related to electronic commerce in Lima millennials - Covid-19/2021 pandemic.<hr/>Resumen A nivel mundial, y, específicamente en el Perú como consecuencia de la pandemia por Covid-19, diversos tipos de conducta en el ser humano se vieron modificadas debido a las cuarentenas impuestas por el gobierno. Éstas significaron un cambio estricto en la modalidad en la cual los consumidores adquirían productos o servicios. Los millennials representan el 32,1% de la población de Lima Metropolitana. Éstos tuvieron que adaptar sus hábitos de consumo a las novedades que impuso el comercio electrónico. Es así como a partir del año 2021, el comercio electrónico cobró relevancia ante las restricciones de movilización de personas. Por tanto, desde el punto de vista de este estudio, el objetivo de la investigación considera “determinar si los hábitos de consumo se relacionan con el comercio electrónico en millennials de Lima - Pandemia Covid -19/2021”. Respecto a la metodología, se desarrolló el diseño no experimental, de corte transversal, enfoque cuantitativo y alcance descriptivo correlacional. La muestra fue probabilística calculada a través de la fórmula para proporciones poblacionales finitas con un resultado de 384 personas entre los 23 a 37 años (millennials). Para la obtención de datos se aplicó un cuestionario conformado por 28 ítems para ambas variables. Se trabajó con la prueba de normalidad de Rho de Spearman, encontrando correlaciones positivas bajas. Para la hipótesis general la correlación hallada fue de (r = 0,371) indicando que la relación es baja, concluyendo que los hábitos de consumo se relacionan significativamente con el comercio electrónico en millennials de Lima - Pandemia Covid-19/2021. <![CDATA[Mission, Vision, and Value Appropriation: A Correlational Analysis]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452022000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The present study discusses the effective functionality of mission and vision statements in a business environment. In this spirit, the study evaluates the potential association between these two strategic elements and the achievement of organizational results, especially in terms of the competitive capacity of a company. Particularly, the study formulates a conceptual approach to determine the potential incidence of a mission and a vision statement’s quality on the organizational levels of value appropriation. Subsequently, using structural equation modeling through partial least squares, this approach is evaluated on a sample of 120 large companies registered in the Department of Santander, Colombia. The findings suggest that, although there is a positive association between a good mission and a good vision, the value appropriation only seems to depend on the former and not on the latter. The study validates that an adequately constructed mission statement could become a powerful mechanism for the sake of formulating and implementing strategies. Additionally, it states that the ability to build a quality mission is related to the company’s ability to create appropriate value and therefore, be competitive.<hr/>Resumen El presente estudio se centra en la discusión sobre la utilidad efectiva de las declaraciones de misión y visión en un ámbito empresarial. Para ello, se evalúa la asociación existente entre estos dos elementos de naturaleza estratégica con respecto a la consecución de resultados, especialmente en términos de la capacidad competitiva de una compañía. Puntualmente, se formula un planteamiento conceptual conducente a determinar la potencial incidencia de una misión y una visión de calidad sobre los niveles organizacionales de apropiación de valor. Posteriormente, haciendo uso de un modelamiento de ecuaciones estructurales mediante mínimos cuadrados parciales, dicho planteamiento es evaluado sobre una muestra de 120 grandes compañías registradas en el Departamento de Santander, Colombia. Los hallazgos sugieren que, pese a que existe una asociación positiva entre una misión y una visión de calidad, la apropiación de valor solo parecería depender de lo primero y no de lo segundo. El estudio valida la idea de que una misión adecuadamente construida podría llegar a ser una herramienta poderosa en términos no solo de formulación, sino de la implementación de estrategias. Adicionalmente, declara que la capacidad de construcción de una misión de calidad está relacionada con la capacidad que tiene la compañía de crear y apropiar valor y, por ende, ser competitiva. <![CDATA[Emotional Labor in the Service Sector: The Role of Organizational Commitment]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452022000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This research examines the Organizational Commitment (OC) levels and emotional labor (levels) (EL) of employees in the service sector and to determine whether there is a significant relationship between these variables, to identify which dimensions of OC affect which dimensions of EL if there is a significant relationship, and to determine whether EL varies statistically according to demographic factors. For this purpose; a survey has been carried out in Zonguldak province in Türkiye and the data were obtained by a face-to-face survey method of 433 workers actively working in the service sector. These data have been tested with reliability, correlation, simple linear regression, multiple variance analysis, independent sample T-test and one-way variance analysis. Because of the reliability analysis carried out, it has been determined that the scales used in the research have high internal consistency. The correlation analysis indicates a moderate and positive relationship between the normative and emotional commitment dimensions of EL and OC. Because of simple linear regression analyses; it has been determined that the 1-unit increase in emotional commitment caused an increase of 0.693 units on EL and a 1-unit increase in normative commitment caused an increase of 0.959 units on EL.<hr/>Resumen El objetivo de esta investigación es, analizando el nivel de compromiso organizacional y comportamientos de trabajo emocional de los empleados en el sector de servicios determinar si hay una relación significativa entre esas variables, si hay una relación significativa, confirmar cuales dimensiones de compromiso organizacional tienen impactos sobre las cuales dimensiones de trabajo emocional y determinar si el comportamiento de trabajo emocional varia estadísticamente según los factores demográficos. Con este objetivo un estudio se ha realizado en la provincia Zonguldak en Turquía y se han juntado datos de 433 trabajadores activos en el sector de servicios a través de encuesta a cara a cara. Los datos juntados se han sometido a las pruebas de confiabilidad, correlación, regresión lineal simple, múltiple análisis de varianza, prueba t no pareada y unidireccional análisis de varianza. Como resultado de la prueba de confiabilidad realizada se ha determinado de las escalas que han utilizado en la investigación tenían alta consistencia interna. Como resultado de la prueba de análisis de correlación se han detectado una relación significativa hacia positiva y en el nivel medio entre trabajo emocional y las dimensiones de compromiso normativo y emocional de compromiso organizacional. En los resultados del análisis de regresión lineal simple se han determinado que un aumento de 1 unidad en compromiso emocional causa 0,693 unidad de aumento en el comportamiento de trabajo emocional y un aumento de 1 unidad en compromiso normativo causa 0,959 unidad de aumento en el comportamiento de trabajo emocional. <![CDATA[Knowledge management in 10 Colombian companies: an intertwined multiple case study based on the Nonaka-Takeuchi model]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452022000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The Knowledge Management (KM) process is presented through the three components of the Nonaka-Takeuchi theory, using the methodology of intertwined multiple case studies on a sample of 10 Colombian companies: Five Large Businesses (LBs) and Five Small and Medium-sized Businesses (SMBs). The objective was to determine the level of KM and compare both sample groups, based on the three components of the theory: the four modes (4MDs), five conditions (5CDs), and five phases (5PSs). The main findings show that, in the 4MDs of converting knowledge from tacit to explicit, the five SMBs scored higher than the five LBs. Likewise, the results show that the 10 businesses carry out the necessary KM actions to prevent created knowledge from easily disappearing over time. Finally, the study found, based on the analysis of the knowledge spiral, that the five SMBs manage knowledge more in line with the theory than the five LBs.<hr/>Resumen Se presenta el proceso de Gestión del Conocimiento (GC) a través de los tres componentes de la teoría de Nonaka Takeuchi, basados en una muestra de 10 casos de estudio múltiples entrelazados en cinco grandes empresas y cinco empresas Pymes colombianas. El objetivo es determinar el nivel de GC y establecer un comparativo entre ambos grupos, a partir de los tres componentes de la teoría: las cuatro formas (4FM), cinco condiciones (5CD) y cinco fases (5FS). Los principales hallazgos muestran que, en las cuatro formas de convertir el conocimiento de tácito a explícito, las cinco Pymes tienen calificaciones más altas que las cinco grandes empresas. Los resultados también arrojan actividades de GC en los diez casos, necesarias para que el conocimiento creado no desaparezca con facilidad. Finalmente, la investigación concluye que el análisis de la espiral del conocimiento se inclina a que las 5 pymes gestionan el conocimiento de forma más acorde con la teoría, en comparación con las 5 grandes empresas. <![CDATA[Productive efficiency of intellectual capital-added value in large agroindustry companies]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452022000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper aims to posit the Value-Added Intellectual Coefficient (VAIC) as a tool to measure the added value created from the productive efficiency of intellectual capital in large agroindustrial companies in the department of Magdalena, Colombia. To this end, value-added statements were prepared. Then, VAIC methodology-proposed indexes were determined, and finally, the association hypotheses and significant relationship between the VAIC and financial indicators were confirmed. Based on the validation of hypotheses, estimators, multiple linear regression analysis, and panel data, per the empirical results, most of the analyzed companies scored well in terms of value-added creation. Likewise, the VAIC’s solid explanatory capacity of human capital efficiency was validated concerning the values obtained in operating profit. This result confirms the assumptions of the theory of resources and capabilities.<hr/>Resumen El objetivo de este artículo, es proponer el Value-added Intellectual Coefficient (VAIC) como una herramienta que mide la creación de valor adicionado a partir de la eficiencia productiva del capital intelectual en grandes empresas agroindustriales del departamento del Magdalena, Colombia; para ello, se elaboraron estados de valor adicionado, luego se determinaron los índices propuestos por la metodología VAIC, y, finalmente, se confirmaron las hipótesis de asociación y relación significativa entre el VAIC e indicadores financieros. En los resultados empíricos, basados en la validación de hipótesis, estimadores, análisis de regresión lineal múltiple y panel de datos, la mayoría de las empresas analizadas obtuvieron una nota con concepto bueno frente a la creación de valor adicionado; así mismo, se validó la fuerte capacidad de explicación del VAIC, en sí, de la eficiencia del capital humano, con respecto a los valores obtenidos en la utilidad operacional; resultado que confirma los supuestos de la teoría de los recursos y capacidades. <![CDATA[Saber pro tests in business administration programs in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452022000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This research analyzes the Saber Pro tests of the Business Administration programs in Colombia through a descriptive study with a quantitative approach based on secondary data. The results of the generic and specific competencies evaluated in the Saber Pro tests in the years 2016 to 2020 exposed by the ICFES were considered. As population and sample, 184 Business Administration programs were taken for the years 2016, 181 (2017), 177 (2018), 185 (2019) and 174 (2020). The findings show that in generic competencies the lowest results were associated with citizenship competencies, written communication, and quantitative reasoning. Regarding specific competencies, the lowest performance results were financial and organizational management. This panorama casts doubt on the quality of business administration programs and calls upon Institutions of Higher Education (IHEs) to seek the development of competencies in their students that will guarantee them the adequate exercise of their profession.<hr/>Resumen La presente investigación hace un análisis de las pruebas Saber Pro de los programas de Administración de Empresas en Colombia, por medio de un estudio descriptivo de enfoque cuantitativo en función de datos secundarios. Se tuvieron en cuenta los resultados de las competencias genéricas y especificas evaluadas en las pruebas Saber Pro en los años 2016 al 2020 expuestos por el ICFES. Como población y muestra se tomaron 184 programas de Administración de Empresas para el año 2016, 181 para el año 2017; 177 para el año 2018; 185 para el año 2019; y 174 para el año 2020. Dentro de los hallazgos se evidencia que en competencias genéricas los resultados más bajos estuvieron asociados a las competencias ciudadanas, comunicación escrita y razonamiento cuantitativo, y frente a las competencias específicas, los resultados con menor desempeño fueron gestión financiera y gestión de la organización. Este panorama deja en entredicho la calidad de los programas de administración de empresas y hace un llamado a las Instituciones de educación superior para que procuren el desarrollo de competencias en sus estudiantes que les garanticen el adecuado ejercicio de su profesión. <![CDATA[Analysis of the unemployment gender gap in Colombia 2001-2021: A SARIMA-GARCH model approach]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452022000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Reducing the unemployment gender gap is seen as an indicator of women’s empowerment capacity for the equitable growth of the country’s economy. At the regional level, Colombia exhibits one of the highest unemployment gaps, despite the efforts made to close them. The objective of this study is to model the evolution of the unemployment gender gap in Colombia during the period 2001:01 to 2021:06, to forecast its behavior, and determine its volatility. For this purpose, a Seasonal Autoregressive Integrated Moving Averages (SARIMA) and Generalized AutoRegressive Conditional Heteroskedasticity model (GARCH) were fitted. The results indicate that, although the gender gap had been slightly declining in the last two decades, it was adversely affected by the Covid-19 pandemic, causing the gap to increase again. On the other hand, there is an increase in the volatility of the series, making it more vulnerable to economic and seasonal cycles. Finally, it is forecast that the gap will tend to decrease in the following months, however, it will increase again in December due to the seasonal component.<hr/>Resumen La reducción de la brecha de género de desempleo se considera un indicador de la capacidad de empoderamiento de la mujer en pro del crecimiento equitativo de la economía del país. A nivel regional, Colombia exhibe una de las brechas de desempleo más altas, pese a los esfuerzos realizados para cerrarlas. El objetivo del presente estudio es modelar la evolución de la brecha de desempleo en Colombia en el periodo 2001:01 - 2021:06, para pronosticar su comportamiento y determinar su volatilidad. Para ello, se recurre a un Modelo Autorregresivo Integrado de Medias Móviles estacional (SARIMA) con Heteroscedasticidad Condicional Autorregresiva Generalizada (GARCH). Los resultados indican que, aunque la brecha de género venia presentando un ligero descenso en las dos últimas décadas, este fue impactado de forma negativa por la pandemia del Covid-19 lo que provocó que creciera de nuevo. Por otro lado, se incrementa la volatilidad de la serie haciéndola más vulnerable a los ciclos económicos y estacionales. Finalmente, el pronóstico indica que la brecha tenderá a decrecer en los siguientes meses, no obstante, se incrementará nuevamente para diciembre dado el componente estacional. <![CDATA[An internal social responsibility-based Human resource management model in medium and large companies in Ibagué<sup>*</sup>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452022000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract1 Human talent management is intertwined with corporate social responsibility since it generates collective well-being and development opportunities for workers from an internal perspective (Pardo, 2013; Peláez and García, 2014). Within this context, the paper aims to outline a human resource management model from a social responsibility perspective for medium and large companies in Ibagué, Tolima, Colombia. To that effect, quantitative research with a correlational and explanatory approach was carried out, employing the Factor Analysis (FA) and Structural Equation Model (SEM) techniques on a sample of 70 companies, 15 manufacturing, and 55 service companies, out of a population of 85. The information was collected through a structured questionnaire with a Likert scale, considering the dimensions relevant to aspects related to human talent and social responsibility. The findings suggest that the human resource management model from an internal social responsibility should consider the following variables: quality of life at work, promotion of formal university education, investment in training, development, and welfare of human talent, Career advancement of employees, the importance that the company gives to its Mission and Vision in Relation to CSR, and the organization’s knowledge about CSR. This Internal Social Responsibility (ISR) model seeks job satisfaction and compliance with socially responsible actions that impact workers.<hr/>Resumen La gestión de talento humano está articulada a la responsabilidad social empresarial, dado que constituye una forma de generar bienestar colectivo y oportunidad de desarrollo a los trabajadores desde una perspectiva interna (Pardo, 2013; Peláez y García, 2014). Dentro de este contexto, el objetivo del artículo es presentar un modelo de gestión humana desde la perspectiva de la responsabilidad social para las medianas y grandes empresas de Ibagué, Tolima-Colombia, efecto para el cual se realizó una investigación cuantitativa con enfoque correlacional y explicativo, a través de las técnicas de Análisis Factorial (AF) y Modelo de Ecuaciones Estructurales (SEM), a una muestra de 70 empresas, 15 de manufactura y 55 de servicios, de una población de 85. La información se recolectó por medio de un cuestionario estructurado con escala Likert, considerando las dimensiones pertinentes con los aspectos relacionados con el talento humano y la responsabilidad social. Los hallazgos sugieren que el modelo de gestión humana desde la responsabilidad social interna debe considerar las variables: calidad de vida en el trabajo, promoción de la educación formal universitaria, inversiones en formación, desarrollo y bienestar del talento humano, promoción profesional de los empleados, la importancia que la empresa da a la misión y visión con respecto a la RSE y el conocimiento que la organización tiene sobre la RSE. Este modelo de Responsabilidad Social Interna (RSI) busca la satisfacción laboral y el cumplimiento de acciones soci­al­mente responsables que repercuten en los stakeholders trabajadores. <![CDATA[BEAT, the four pillars of wellbeing in organizations]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46452022000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article is a theoretical discussion that seeks to describe the pillars that literature has identified as cornerstones for an organization to be positive meanwhile showing concern for its workers’ well-being. Four elements are proposed in this paper: the implementation of healthy organizational practices to contribute to the well-being (B) of employees; the (E) focus on positive leadership that involves feedback, communication, and goal setting; the presence of positive environments (A) for workers and meaningful work (T). The elements are integrated into the acronym BEAT (in Spanish). The presence of the components associated with a positive organization will generate greater well-being for workers with positive outcomes for organizations. The BEAT model allows the workers of an organization to evaluate their work, the relationship with their colleagues and leader, as well as the organization. Knowing the pillars of worker well-being within the firm will provide companies with the possibility of measuring and improving those pillars to achieve better organizational results.<hr/>Resumen El presente artículo es una discusión teórica que busca describir los pilares que la literatura ha identificado como cruciales para que una organización sea positiva y demuestre preocupación por el bienestar de sus trabajadores. En el estudio se proponen cuatro elementos. Los aspectos planteados son la implementación de prácticas organizacionales saludables para contribuir al bienestar (B) de los colaboradores; el enfoque (E) en el liderazgo positivo que involucre retroalimentación, comunicación y planteamiento de metas; la presencia de ambientes (A) positivos para los trabajadores y el trabajo significativo (T). Los elementos se integran en el acrónimo BEAT. La presencia de los componentes asociados a una organización positiva generará en los trabajadores mayor bienestar y resultados organizacionales favorables para la empresa. El modelo BEAT permite que los trabajadores de una organización evalúen su trabajo, la relación con sus compañeros y líder, así como a la organización. Conocer los pilares del bienestar del trabajador dentro de la organización brindará a las empresas la posibilidad de medirlos y mejorarlos para lograr mejores resultados organizacionales.