Scielo RSS <![CDATA[Praxis Filosófica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-468820230002&lang=en vol. num. 57 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[The Possibility of the Clauses in the Conditional and Disjunction]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The theory of mental models gives an account of how human beings infer conclusions. That account is not coherent with classical logic. It admits inferences that are incorrect in that logic. Two of those inferences are addressed here. One of them allows deriving that the clauses of a conditional are possible if that conditional is true. The other one enables to deduce that the disjuncts of a disjunction are possible if that disjunction is true. Resorting to the way Chrysippus of Soli considers conditional relations, the present paper offers two axioms capturing the structures of these two inferences. The idea is that those axioms could be included in a hypothetical axiomatic system attempting to reproduce how human inferential processes are.<hr/>Resumen La teoría de los modelos mentales ofrece una explicación de cómo los seres humanos infieren conclusiones. Tal explicación no es coherente con la lógica clásica. Admite inferencias que son incorrectas en dicha lógica. Dos de esas inferencias son consideradas aquí. Una de ellas permite derivar que las cláusulas de un condicional son posibles si ese condicional es verdadero. La otra autoriza a deducir que las cláusulas de una disyunción son posibles si esa disyunción es verdadera. Recurriendo al modo que en Crisipo de Solos entiende las relaciones condicionales, este trabajo propone dos axiomas que describen las estructuras de esas dos inferencias. La idea es que tales axiomas podrían ser incluidos en un hipotético sistema axiomático que intentara reproducir cómo son los procesos inferenciales humanos. <![CDATA[An Approach to Transcendental Subjectivity from Greek Philosophy: The Phenomenology of Husserl and Sartre in Dialogue with Antiquity]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Es innegable que la noción de epoché fue crucial para el surgimiento y el posterior desarrollo de la tradición fenomenológica. Si bien la resignificación que Husserl hace de ésta es sumamente original, él mismo se detiene a reconocer en la filosofía antigua el mérito de haber encontrado el camino idóneo para acceder a la subjetividad trascendental. En el siguiente trabajo buscaré, por un lado, definir la epoché tal como se origina en el pensamiento de los sofistas para luego pasar a analizar el modo en el que Husserl logra reversionar dicha noción hasta convertirla en el método predilecto que nos permite arribar a la esfera trascendental. Por otro lado, continuaré rastreando la evolución de la epoché para llegar a su abandono en la filosofía de Sartre. En relación con esto último, me interesa preguntarme si el existencialismo reniega de la suspensión del juicio por considerarla inapropiada o si, más bien, se trata de una supresión parcial del método fenomenológico. Me propongo defender esta segunda tesis, alegando que, en realidad, la epoché no es una noción que esté totalmente ausente en la filosofía de Sartre sino que se mantiene vigente en términos de angustia existencial.<hr/>Abstract It is undeniable that the notion of epoché was crucial for the emergence and subsequent development of the phenomenological tradition. Although Husserl's re-signification of it is highly original, he himself stops to recognize in ancient philosophy the merit of having found the ideal way to access transcendental subjectivity. In the following paper I will seek, on the one hand, to define the epoché as it originates in the thought of the Sophists and then go on to analyze the way in which Husserl manages to reverse this notion until it becomes the preferred method that allows us to reach the transcendental sphere. On the other hand, I will continue tracing the evolution of the epoché to arrive at its abandonment in Sartre's philosophy. In relation to the latter, I am interested in asking whether existentialism disavows the suspension of judgment as inappropriate or whether it is rather a partial suppression of the phenomenological method. I propose to defend this second thesis, arguing that, actually, epoché is not a notion that is totally absent in Sartre's philosophy but that it remains valid in terms of existential anguish. <![CDATA[Freedom, Modernity and Democracy in the Thought of Ágnes Heller]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo expone la propuesta política de la etapa madura de Ágnes Heller, como ejemplo que permite observar el cambio que ha sufrido el horizonte político tras el fin de las grandes narrativas históricas y cómo sería aún posible pensar la emancipación. La propuesta de Heller veremos considera que el proyecto moderno de construir un mundo de libertad y reconocimiento de las personas como iguales es posible porque la modernidad se encuentra fundada en la libertad y no en principios teológico-metafísicos, pero esa cualidad impide al mismo tiempo garantizar el logro o permanencia de cualquier proyecto político. La conciencia de esa limitación será la impronta del pensamiento helleriano, pero también la de la comprensión política contemporánea, por lo que el artículo suma a esta actitud prudente que podría parecer desalentadora, el recordatorio de que las luchas que se han emprendido en favor de la justicia constituyen ya un legado que permite continuar la tarea de construcción de ésta.<hr/>Abstract This article presents the political proposal of Agnes Heller’s mature stage, as an example that allows us to observe the change that the political horizon has undergone after the end of the great historical narratives and how it would still be possible to think about emancipation. Heller’s proposal, we shall see, considers that the modern project of building a world of freedom and recognition of people as equals is possible since modernity is founded on liberty and not on theological-metaphysical principles, but at the same time that quality prevents the achievements or permanence of any political project from being guaranteed. The awareness of limitation will be the hallmark of Hellerian thought, but also the contemporary political understanding, thus the article adds to this cautious attitude that could seem discouraging, the remainder that the struggles that have been waged in favor of justice, already constitute a legacy that makes it possible the task of building it. <![CDATA[A New Body for the Non-Capitalist Subject. A Dialogue between Post-Foundationalism and Vladimir Safatle’s “Dialectical Vitalism”]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente texto propone una articulación entre las principales nociones del posfundacionalismo de Jean Luc-Nancy, Alain Badiou, Claude Lefort y Ernesto Laclau y lo que denomino “vitalismo dialectico” de Vladimir Safatle. El cruce planteado es significativo en tanto se considera que la propuesta de Safatle (en obras como El circuito de los afectos [2019] y A paixão do negativo [2006]) viene a habilitar la inscripción del principal axioma teórico posfundacionalista, “la ausencia de fundamento último”, en la propia constitución psicoafectiva del sujeto. Esta operación daría lugar a una biopolítica posfundacional emancipatoria posible de encarnar nuevos cuerpos o formas de subjetivación.<hr/>Abstract This article seeks to establish a productive dialogue between the major notions of post-foundational political thought -as conceived by Jean Luc-Nancy, Alain Badiou, Claude Lefort, and Ernesto Laclau- and what I have termed “dialectical vitalism” in the works of Brazilian philosopher Vladimir Safatle. It seeks to consider Safatle’s work in O circuito dos afetos (2016) and A paixão do negativo (2006) as enabling the inscription of the major postfoundational axiom -the absence of an ultimate foundation- on a subject’s psycho-affective constitution. Through this operation, an emancipatory postfoundational biopolitics could arise, facilitating the emergence of new bodies, new forms of subjectification. <![CDATA[The Young Marx and Freedom. About Debates on Freedom of the Press]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo propongo una aproximación al problema de la libertad en Karl Marx por medio de una lectura de “Los debates sobre la libertad de prensa y la publicación de los debates de la Dieta”, publicado en la Rheinische Zeitung en la primavera de 1842. En un primer momento, presentaré el contexto intelectual en el que se desarrolla este escrito señalando la herencia ilustrada del joven Marx. En un segundo momento, reconstruiré la posición de Marx frente a la libertad de prensa. Finalmente, señalaré dos pliegues en el discurso de Marx que posibilitan una continuidad de la indagación sobre la libertad a lo largo de su obra.<hr/>Abstract The purpose of this paper is to approach the problem of freedom in Karl Marx by mean of a reading of “Debates on Freedom of the Press and Publication of the Proceedings of the Assembly of the Estates”, published in the Rheinische Zeitung in the spring of 1842. Firstly, I will describe the intellectual context in which this article takes place, pointing out the enlightened heritage of the young Marx. Secondly, I will reconstruct Marx’s position on freedom of press. Finally, I will suggest two folds in Marx’s speech which allows a continuity of the enquiry on freedom along his work. <![CDATA[Moral Presuppositions in the Hobbesian State of Nature]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de este artículo es realizar una revisión del estado de la cuestión sobre el concepto de estado de naturaleza en el pensamiento de Thomas Hobbes. Dicha revisión permite articular una comprensión de la naturaleza humana, puesto que a diferencia del realismo político el estado de naturaleza en Hobbes no tiene un rol meramente hipotético. Precisamente, la idea de naturaleza humana articula una proto-moralidad que permite comprender la transición hacia el estado civil. Las investigaciones Kavka, Gauthier y Hampton han construido una compleja compresión de la naturaleza humana, la cual permite entender cierto sustrato de proto-moralidad en el pensamiento hobbesiano.<hr/>Abstract The objective of this article is to carry out a review of the state of the question on the concept of the state of nature in the thought of Thomas Hobbes. This revision allows to articulate an understanding of human nature, since unlike political realism the state of nature in Hobbes does not have a merely hypothetical role. Precisely, the idea of human nature articulates a proto-morality that allows us to understand the transition to civil status. The Kavka, Gauthier and Hampton investigations have built a complex understanding of human nature, which allows us to understand a certain substratum of proto-morality in Hobbesian thought. <![CDATA[The Italic Difference between δόξα and ἐπιστήμη in Buroni's Philosophy]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este trabajo, el autor busca describir críticamente de qué manera el filósofo Giuseppe Buroni entiende el concepto de filosofía itálica, que por aquellos años ya había sido cultivado por autores como Mamiani y, sobre todo, por Rosmini. El sello de la filosofía itálica se encuentra plasmado sobre todo en la distinción entre los ámbitos inteligible y sensible, es preciso mantener separados, aunque eventualmente se entrecrucen. De acuerdo con Buroni, esta postura puede rastrearse al menos ya en Parménides, pero aparece “formalizada” sobre todo en la filosofía de Platón, al que se dedica este artículo. Una manera de abordar esta distinción de planos ontológicos resulta ser la distinción gnoseológica entre opinión (δόξα) y ciencia (ἐπιστήμη). Cabe apuntar, por último, que la bibliografía sobre Buroni en los tiempos más recientes es muy escasa, y seguramente esto se debe a que sus obras filosóficas no han sido reeditadas desde su publicación original en el siglo XIX. En la actualidad, sin embargo, quien esto escribe y Samuele F. Tadini cuidamos una edición crítica en italiano y castellano de la obra más importante del filósofo placentino: Dell´essere e del conoscere (Sobre el ser y el conocer). Esta circunstancia explica por qué la bibliografía de este artículo no resulta abundante.<hr/>Abstract In this work, the author seeks to critically describe how the philosopher Giuseppe Buroni understands the concept of Italic philosophy, which in those years had already been cultivated by authors such as Mamiani and, above all, by Rosmini. The mark of Italic philosophy is reflected above all in the distinction between the intelligible and sensible spheres, which must be kept separate, even if they eventually intersect. According to Buroni, this position can be traced at least already in Parmenides, but it appears rigorously above all in the philosophy of Plato, to whom this article is dedicated. One way of approaching this distinction of ontological planes turns out to be the gnoseological distinction between opinion (δόξα) and science (ἐπιστήμη). It should be finally noted that the bibliography on Buroni in more recent times is very scarce, and this is surely because the fact that his philosophical works have not been republished since their original publication in the 19th century. Currently, however, I and Samuele F. Tadini are working on a critical edition in Italian and Spanish of the most important work of this philosopher: Dell'essere e del conoscere. This circumstance explains why the bibliography of this article is not abundant. <![CDATA[Approaches to Praxis from a Latin American Perspective. The Importance of the Transformation of the State]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen América Latina enfrenta un proceso histórico, económico y político que exige la transformación del Estado, ello después de siglos de imposición del liberalismo y de décadas de imposición del neoliberalismo; tanto el pensamiento y las instituciones liberales han mostrado sus límites, deficiencias y efectos negativos, como el neoliberalismo ha llevado a varias crisis económicas, políticas y sociales en diversos países del continente. Es decir, que los ciudadanos y ciudadanas, la población, los pueblos, las culturas, las civilizaciones, las etnias y las naciones han cobrado conciencia de ello, por lo que se han organizado para explicar, comprender y transformar al Estado. Ahora bien, dicha transformación se da desde un conjunto de praxis producto de la reflexión, teorización, explicación y comprensión del mundo que lleva a plantear el sentido de la práctica de transformación consciente o de la práctica revolucionario, también consciente. La conjunción de la teorización y de la práctica consciente llevan a conformar una praxis transformadora o revolucionaria. En este artículo para explicar la praxis y las derivas que ha ido adquiriendo en América Latina se aborda el trabajo de un conjunto de autores que han producido su obra teórica desde América Latina, además del análisis de la praxis del Ejército de Liberación Nacional (EZLN).<hr/>Abstract Latin America faces a historical, economic and political process that requires the transformation of the State, this after centuries of imposition of liberalism and decades of imposition of neoliberalism, both liberal thought and institutions have shown their limits, deficiencies and negative effects, how neoliberalism has led to various economic, political and social crises in various countries of the continent. In other words, the citizens, the population, the peoples, the cultures, the civilizations, the ethnic groups, and the nations have become aware of this, which is why they have organized to explain, understand and transform the State. Now, this transformation occurs from a set of praxis product of reflection, theorization, explanation and understanding of the world that leads to raise the meaning of the practice of conscious transformation or of the revolutionary practice, also conscious. The conjunction of theorizing and conscious practice lead to the formation of a transformative or revolutionary praxis. In this article to explain the praxis and the drifts that it has been acquiring in Latin America, the work of a group of authors who have produced their theoretical work from Latin America is addressed, in addition to the analysis of the praxis of the Army of National Liberation (EZLN). <![CDATA[Rivera, V. S. (2021). <em>Pensar desde el Mal. Hermenéutica en tiempos de Apocalipsis</em>. Fondo Editorial del Congreso del Perú]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen América Latina enfrenta un proceso histórico, económico y político que exige la transformación del Estado, ello después de siglos de imposición del liberalismo y de décadas de imposición del neoliberalismo; tanto el pensamiento y las instituciones liberales han mostrado sus límites, deficiencias y efectos negativos, como el neoliberalismo ha llevado a varias crisis económicas, políticas y sociales en diversos países del continente. Es decir, que los ciudadanos y ciudadanas, la población, los pueblos, las culturas, las civilizaciones, las etnias y las naciones han cobrado conciencia de ello, por lo que se han organizado para explicar, comprender y transformar al Estado. Ahora bien, dicha transformación se da desde un conjunto de praxis producto de la reflexión, teorización, explicación y comprensión del mundo que lleva a plantear el sentido de la práctica de transformación consciente o de la práctica revolucionario, también consciente. La conjunción de la teorización y de la práctica consciente llevan a conformar una praxis transformadora o revolucionaria. En este artículo para explicar la praxis y las derivas que ha ido adquiriendo en América Latina se aborda el trabajo de un conjunto de autores que han producido su obra teórica desde América Latina, además del análisis de la praxis del Ejército de Liberación Nacional (EZLN).<hr/>Abstract Latin America faces a historical, economic and political process that requires the transformation of the State, this after centuries of imposition of liberalism and decades of imposition of neoliberalism, both liberal thought and institutions have shown their limits, deficiencies and negative effects, how neoliberalism has led to various economic, political and social crises in various countries of the continent. In other words, the citizens, the population, the peoples, the cultures, the civilizations, the ethnic groups, and the nations have become aware of this, which is why they have organized to explain, understand and transform the State. Now, this transformation occurs from a set of praxis product of reflection, theorization, explanation and understanding of the world that leads to raise the meaning of the practice of conscious transformation or of the revolutionary practice, also conscious. The conjunction of theorizing and conscious practice lead to the formation of a transformative or revolutionary praxis. In this article to explain the praxis and the drifts that it has been acquiring in Latin America, the work of a group of authors who have produced their theoretical work from Latin America is addressed, in addition to the analysis of the praxis of the Army of National Liberation (EZLN). <![CDATA[Helmer, E. (2021). <em>La parte de bronce. Platón y la economía</em> (M. P. Montoya, Trad.). LOM.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-46882023000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen América Latina enfrenta un proceso histórico, económico y político que exige la transformación del Estado, ello después de siglos de imposición del liberalismo y de décadas de imposición del neoliberalismo; tanto el pensamiento y las instituciones liberales han mostrado sus límites, deficiencias y efectos negativos, como el neoliberalismo ha llevado a varias crisis económicas, políticas y sociales en diversos países del continente. Es decir, que los ciudadanos y ciudadanas, la población, los pueblos, las culturas, las civilizaciones, las etnias y las naciones han cobrado conciencia de ello, por lo que se han organizado para explicar, comprender y transformar al Estado. Ahora bien, dicha transformación se da desde un conjunto de praxis producto de la reflexión, teorización, explicación y comprensión del mundo que lleva a plantear el sentido de la práctica de transformación consciente o de la práctica revolucionario, también consciente. La conjunción de la teorización y de la práctica consciente llevan a conformar una praxis transformadora o revolucionaria. En este artículo para explicar la praxis y las derivas que ha ido adquiriendo en América Latina se aborda el trabajo de un conjunto de autores que han producido su obra teórica desde América Latina, además del análisis de la praxis del Ejército de Liberación Nacional (EZLN).<hr/>Abstract Latin America faces a historical, economic and political process that requires the transformation of the State, this after centuries of imposition of liberalism and decades of imposition of neoliberalism, both liberal thought and institutions have shown their limits, deficiencies and negative effects, how neoliberalism has led to various economic, political and social crises in various countries of the continent. In other words, the citizens, the population, the peoples, the cultures, the civilizations, the ethnic groups, and the nations have become aware of this, which is why they have organized to explain, understand and transform the State. Now, this transformation occurs from a set of praxis product of reflection, theorization, explanation and understanding of the world that leads to raise the meaning of the practice of conscious transformation or of the revolutionary practice, also conscious. The conjunction of theorizing and conscious practice lead to the formation of a transformative or revolutionary praxis. In this article to explain the praxis and the drifts that it has been acquiring in Latin America, the work of a group of authors who have produced their theoretical work from Latin America is addressed, in addition to the analysis of the praxis of the Army of National Liberation (EZLN).