Scielo RSS <![CDATA[Lingüística y Literatura]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-558720230002&lang=en vol. num. 84 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[CONTRIBUTIONS OF LINGUISTIC BIOGRAPHIES TO PRE-SERVICE FOREIGN LANGUAGE TEACHER TRAINING IN COLOMBIA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872023000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo reporta algunos hallazgos de un estudio cualitativo sobre el uso de biografías lingüísticas en la formación inicial de futuros profesores de lenguas extranjeras en Colombia. Para tal fin, analizamos un corpus de 122 biografías lingüísticas elaboradas entre 2011 y 2020. Los hallazgos revelan la complejidad y heterogeneidad de los repertorios lingüísticos de los docentes en formación; las diversas situaciones de contacto lingüístico y las trayectorias de aprendizaje; así como las representaciones, afectos y sentimientos hacia las lenguas. Las biografías lingüísticas constituyen una herramienta para el desarrollo de la reflexividad, principalmente en torno al plurilingüismo y a la interculturalidad.<hr/>Abstract: This article reports some findings of a qualitative study about the use of linguistic biographies in pre-service foreign language teacher training in Colombia. A corpus of 122 linguistic biographies written between 2011 and 2020 was analyzed. Findings reveal the complexity and heterogeneity of future teachers’ linguistic repertoires; various situations of linguistic contact and learning trajectories; as well as representations, affections and feelings towards languages. Linguistic biographies prove to be a tool to develop reflexivity, mainly regarding plurilingualism and interculturality. <![CDATA[AWARENESS, BELIEFS AND SOCIOLINGUISTIC ATTITUDES IN THE LINGUISTIC OPTION OF WRITTEN TEXTS IN INITIAL TRAINING OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872023000200040&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La opción lingüística de textos escritos que favorezcan la práctica lingüística en euskera está ligada a la conciencia sociolingüística, a las creencias y a las actitudes lingüísticas del alumnado en formación inicial del profesorado de primaria. La investigación cualitativa realizada en torno al alumnado de segundo curso de la Facultad de Educación de la Universidad del País Vasco pone en evidencia la necesidad de profundizar en estos conceptos. Los datos obtenidos indican que este alumnado desarrolla una actuación lingüística tendente a la lengua castellana a la hora de optar por textos escritos no obligatorios, pero sí vinculados al proceso de enseñanza-aprendizaje.<hr/>Abstract: The linguistic option of written texts that favor linguistic practice in Basque is linked to sociolinguistic awareness, beliefs and linguistic attitudes of students in initial primary teacher training. The qualitative research carried out on second-year students at the Faculty of Education at the University of the Basque Country, highlights the need to deepen these concepts. The data obtained indicate that these students develop a linguistic performance tending to the Spanish language when opting for non-obligatory written texts but linked to the teaching-learning process. <![CDATA[DISCIPLINARY LEXICON PROCESSING IN NOVICE KINESIOLOGY STUDENTS: REPORT OF A LEXICAL DECISION TASK]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872023000200061&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La hipótesis de la calidad y cantidad léxicas (Perfetti &amp; Hart, 2002) postula que, en la medida en que el vocabulario se amplía y robustece, se facilita su recuperación y representación. El objetivo de este trabajo es pesquisar cómo se incorpora el léxico disciplinar en estudiantes novatos de Kinesiología. Para aquello, se aplicó una tarea de decisión léxica conformada por una prueba de vocabulario de alta frecuencia y otra, de palabras disciplinares a 55 estudiantes. Los resultados indican que las palabras disciplinares son de difícil reconocimiento, a pesar de los resultados arrojados por la prueba de palabras comunes.<hr/>Abstract: The lexical quantity and quality hypothesis (Perfetti &amp; Hart, 2002) postulates that, to the extent that the vocabulary expands and strengthens, there will be a facilitation in the retrieval and representation of words. The objective of this work is to investigate how the disciplinary lexicon is incorporated in novice students of Kinesiology. For that, a lexical decision task, consisting of a high-frequency vocabulary test and another of disciplinary words, was applied to 55 students. The results indicate that disciplinary words are difficult to recognize despite the results of the common words test. <![CDATA[LANGUAGE TECHNOLOGIES APPLIED TO THE PROCESSING OF INDIGENOUS LANGUAGES IN MEXICO: AN OVERVIEW]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872023000200079&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo ofrece una primera aproximación al estado actual de las tecnologías lingüísticas existentes en México para las lenguas indígenas. Si bien no llega a ser exhaustiva, dada la falta de difusión de éstas, su intención en esta primera cala es mostrar un panorama general, capaz de brindar una idea respecto al estado del arte de tales aplicaciones, vislumbrando su potencial para ayudar no sólo a la conservación digital de tales idiomas, sino también a proyectar una solución viable al retraso informático que sufren estas comunidades de hablantes.<hr/>Abstract: This article exposes a first overview to the current situation of existing linguistic technologies in Mexico for indigenous languages. Although it is not exhaustive, because of the lack of dissemination of these, the goal is to show a general landscape, capable of providing an idea regarding the state of the art of such applications, showing their potential to help not only to the digital preservation of such languages, but also to project a viable solution to the computer delay suffered by these communities of speakers. <![CDATA[ANTI-MIGRANT POLITICAL DISCOURSE IN PERU: A CASE STUDY OF THE LIMA ELECTIONS (2018) AND PRESIDENTIAL ELECTIONS (2021)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872023000200103&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo se analiza el discurso político antimigratorio configurado a través de estrategias lingüísticas y retóricas producido por un candidato a la alcaldía de Lima de 2018 y un candidato a la presidencia del Perú de 2021. Complementariamente, se analizan los discursos de reacción en las redes sociales, los cuales evidencian el efecto ideológico. El corpus está compuesto por discursos orales y escritos recogidos de las redes sociales. El artículo concluye que el populismo político construye discursos de exclusión y odio antimigratorio con estrategias léxico-retóricos que son legitimados por parte de la sociedad que niega la diversidad y pluralidad.<hr/>Abstract: This paper analyses the anti-immigration political discourse configured through linguistic and rhetorical strategies produced by a candidate for mayor of Lima in 2018 and a candidate for the Peruvian presidency in 2021. Complementarily, we analyse the reaction discourses on social networks, which show the ideological effect. The corpus is composed of oral and written speeches collected from social networks. The article concludes that political populism constructs discourses of exclusion and anti-immigrant hatred with lexical-rhetorical strategies that are legitimized by a part of society that denies diversity and plurality. <![CDATA[TECHNOLOGICAL AND EDUCATIONAL TOOLS FOR THE CONSERVATION OF THE EMBERÁ LANGUAGE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872023000200124&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo presenta las estrategias técnico-pedagógicas desarrolladas por el grupo EduTLan para la preservación de la lengua emberá. Estrategias como aplicaciones y cartillas hacen parte de las propuestas que se vienen realizando con la comunidad emberá del Alto Sinú en el departamento de Córdoba. Primeramente, se hace una introducción a la problemática sobre la desaparición de las lenguas y las leyes para la conservación y la revitalización de éstas. Seguidamente, se describe la metodología de investigación en diseño (DSRM) como propuesta de investigación y, finalmente, se muestran los resultados en cuanto al uso de las estrategias en las escuelas emberá.<hr/>Abstract: This article presents the technical-pedagogical strategies developed by the EduTLan group for the preservation of emberá language. Strategies such as applications and videos are part of the proposals that have been carried out with emberá community of Alto Sinú in the department of Córdoba. Firstly, an introduction is made to the problem of the disappearance of languages and the laws for their conservation and revitalization. Next, the Design Science Research Methodology (DSRM) is described as a research proposal and, finally, the results regarding the use of the strategies in emberá schools are shown. <![CDATA[MORPHOLOGICAL REALIZATIONS OF PERFECT ASSOCIATED WITH THE FUTURE IN BRAZILIAN PORTUGUESE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872023000200154&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Neste estudo, investiga-se as realizações morfológicas de perfect universal (PU) e existencial (PE) associados ao tempo futuro no português do Brasil. Para tanto, analisa-se dados de fala espontânea e aplica-se um teste linguístico de preenchimento de lacunas. Os resultados revelaram que PU é realizado pelo verbo estar no futuro + gerúndio do verbo principal e presente simples e PE é realizado pelos verbos ter ou haver no futuro + particípio do verbo principal, pretérito perfeito e estar no futuro + predicativo do sujeito. Discute-se que os resultados corroboram a proposta de dissociação de PE e PE na representação sintática.<hr/>Abstract: In this study, we investigated the morphological realizations of universal (UP) and existential perfect (EP) associated with the future tense in Brazilian Portuguese. We analyzed spontaneous speech data and applied a cloze linguistic test. The results revealed that UP is realized by estar («to be») in the future + gerund and simple present and EP is realized by ter («to have») or haver («there to be») in the future + past participle, simple past and estar («to be») in the future + predicative. We discussed the results supporting the proposal of dissociation of UP and EP in the syntactic representation. <![CDATA[ANALYSIS OF NOUN PHRASES WITH THE STRUCTURE <em>NOUN + PREPOSITION + INFINITIVE</em> IN SPORTS NEWSPAPER ARTICLES]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872023000200185&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El objetivo de este artículo consiste en caracterizar las estructuras nombre + preposición + infinitivo en un corpus de noticias periodísticas deportivas en español. En primera instancia, registramos y contabilizamos las estructuras en cuestión. Enseguida, identificamos las preposiciones de enlace entre el nombre y el infinitivo, así como el significado que confieren al sintagma. Posteriormente, reconocemos los sustantivos más recurrentes que son modificados por un infinitivo. Por último, determinamos la función sintáctica de estas construcciones en los diferentes contextos oracionales del corpus. Con este artículo, deseamos contribuir a los estudios sobre el discurso periodístico deportivo.<hr/>Abstract: In this article, we characterize the noun + preposition + infinitive structures in a corpus of sports news in Spanish. First, we register and count the structures in question. Next, we identify the link prepositions between the name and the infinitive, as well as the meaning they give to the syntagm. Subsequently, we recognize the most recurrent nouns that are modified by an infinitive. Finally, we determine the syntactic function of these constructions in the different sentences’ contexts of the corpus. With this article, we want to contribute to studies on sports journalism discourse. <![CDATA[IMPACT OF EVERYDAY ACTIVITIES, SOCIOECONOMIC CIRCUMSTANCES, AND LINGUISTIC INPUT IN THE VOCABULARY OF 4-YEAR-OLD ARGENTINIAN CHILDREN]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872023000200205&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este trabajo analiza las circunstancias socioeconómicas, las actividades cotidianas y el input lingüístico en la composición léxica de niños de cuatro años de distintos contextos urbanos de Argentina. Sobre una muestra de 37 transcripciones, se calculó la cantidad total y los tipos distintos de sustantivos, adjetivos y verbos. Se realizaron dos series de regresiones beta para calcular el impacto de estos factores contextuales sobre el input y sobre el vocabulario infantil. Los resultados indican que las tres dimensiones son fuente de variabilidad para la composición léxica tanto del habla que constituye el input entorno como del habla del niño mismo.<hr/>Abstract: This study examines the socioeconomic circumstances, everyday activities, and linguistic input in the lexical composition of the vocabulary of four-year-old children from different Argentinian urban contexts. In a sample of 37 transcriptions, we analyzed the quantity and variety of nouns, adjectives, and verbs. We ran two series of beta regressions to calculate the impact of these contextual factors over the input and the child vocabulary. The results show that these three dimensions are a source of variability for the lexical composition of the speech that constitutes the child’s input and of the speech of the child him/herself. <![CDATA[THE FOREWORD BEFORE THE NOVEL: <em>GERMINIE LACERTEUX</em> IN BRAZIL]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872023000200231&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O artigo apresenta e analisa a inscrição sociodiscursiva do romance Germinie Lacerteux (1865), escrito pelos irmãos Edmond (1822-1896) e Jules (1830-1870) de Goncourt, no campo literário brasileiro. Em um primeiro momento, observam-se as condições de produção do romance na França. Isso permite, em seguida, investigar sua circulação e recepção crítica no Brasil. Finalmente, tenta-se compreender o processo de incorporação de valores estéticos, reconhecidos pela crítica francesa e brasileira como característicos do estilo dos irmãos Goncourt e marcadamente presentes em Germinie Lacerteux, aos romances O pajé(1887), de Marques de Carvalho, e Flor de sangue(1897), de Valentim Magalhães.<hr/>Abstract: The article presents and analyzes the sociodiscursive inscription of the novel Germinie Lacerteux (1865), written by brothers Edmond (1822-1896) and Jules (1830-1870) de Goncourt, in the Brazilian literary field. In a first moment, the conditions of production of the novel in France are observed. This allows, then, to investigate its circulation and critical reception in Brazil. Finally, we try to understand the process of incorporation of aesthetic values, recognized by French and Brazilian critics as characteristic of the Goncourt brothers' style and markedly present in Germinie Lacerteux, to the novels O pajé (1887), by Marques de Carvalho, and Flor de sangue (1897), by Valentim Magalhães. <![CDATA[LITERATURE REVIEW OF <em>BEFORE NIGHT FALLS</em> BY REINALDO ARENAS AND ITS REWRITINGS (1993-2022)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872023000200252&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este artículo se revisan 77 fuentes bibliográficas en torno a Antes que anochezca (1992) y sus reescrituras fílmica y operística. El objetivo es sintetizar, analizar y discutir la bibliografía alrededor de estas obras. De acuerdo con algunas afinidades teórico-conceptuales, se agrupan las fuentes en tres secciones: estudios de género (29), escrituras del yo (29) y reescritura fílmica (18). Se concluye que aún existen campos de vacancia que justifican volver la mirada a la obra y sus reescrituras, como la teoría queer, la teoría de la función autoral, la narratología del guion, entre otros.<hr/>Abstract: This article reviews 77 bibliographical sources about Before Night Falls(1992) and its film and operatic rewritings. The aim of this study was to synthesize, analyze, and discuss the bibliography around these works. Based on theoretical-conceptual affinities, the sources were grouped into three categories: gender studies (29), self writings (29), and film rewriting (18). It is concluded that there are still research gaps that justify to delve critically into the work and its rewritings, by using theories such as queer, the role of the author, narration in the screenplay, among others. <![CDATA[MELANCHOLY IN BLANCA VARELA’S POETRY]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872023000200278&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo propone un estudio sobre la poesía de Blanca Varela teniendo como categoría de la argumentación la presencia de la melancolía en la construcción de una voz lírica múltiple. Se citan poemas y fragmentos de su obra para evidenciar la construcción de un ambiente en constante desencanto y desazón. También se reflexiona sobre cómo se manifiesta la voz lírica melancólica en la enunciación de los espacios y cómo el sujeto en constante duda e indagación acude a la antítesis y contradicción del concepto para construir sentido.<hr/>Abstract: This article puts forward a study about Blanca Varela’s poetry having as category of argumentation the presence of melancholy in the construction of a multiple lyrical voice. Poems and fragments of her work are cited to demonstrate the construction of an environment in constant disappointment and uneasiness. It also reflects on how the melancholic lyrical voice manifests in the enunciation of spaces and how the subject in constant doubt and inquiry resorts to the antithesis and contradiction of the concept to build meaning. <![CDATA[IN PRAISE OF PAUSE: <em>MA</em> AND JAPANESE HAIKU]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872023000200303&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El trabajo aborda la estética japonesa a partir de las formulaciones teóricas de Roland Barthes en torno al haiku y la pausa. Para ello, desarrolla ciertas nociones del pensador francés con el fin de operativizar y explicar con ellas lo que actualmente se entiende por estética (bigaku) en Japón. Luego, el trabajo profundiza en uno de los valores de la estética japonesa: el ma, entendido como «intervalo» o «entremedio». Este desarrollo teórico se acompaña con algunos haikus de Natsume Sôseki. En tal sentido, este trabajo contribuye al campo de los estudios literarios occidentales sobre poesía japonesa.<hr/>Abstract: The paper approaches Japanese aesthetics from the theoretical formulations of Roland Barthes, around haiku and pause. To this end, it develops certain notions of the French thinker to operationalize and explain what is currently understood by aesthetics (bigaku) in Japan. Then, the work delves into one of the values of Japanese aesthetics: the ma, understood as «interval» or «in-between». This theoretical development is accompanied by some haikus by Natsume Sôseki. In that sense, this work contributes to the field of Western literary studies on Japanese poetry. <![CDATA[<strong>Méndez, M. (2021). <em>101 preguntas para ser profe de ELE. Introducción a la lingüística aplicada para la enseñanza de español.</em> Edinumen, 247 pp.</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872023000200322&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El trabajo aborda la estética japonesa a partir de las formulaciones teóricas de Roland Barthes en torno al haiku y la pausa. Para ello, desarrolla ciertas nociones del pensador francés con el fin de operativizar y explicar con ellas lo que actualmente se entiende por estética (bigaku) en Japón. Luego, el trabajo profundiza en uno de los valores de la estética japonesa: el ma, entendido como «intervalo» o «entremedio». Este desarrollo teórico se acompaña con algunos haikus de Natsume Sôseki. En tal sentido, este trabajo contribuye al campo de los estudios literarios occidentales sobre poesía japonesa.<hr/>Abstract: The paper approaches Japanese aesthetics from the theoretical formulations of Roland Barthes, around haiku and pause. To this end, it develops certain notions of the French thinker to operationalize and explain what is currently understood by aesthetics (bigaku) in Japan. Then, the work delves into one of the values of Japanese aesthetics: the ma, understood as «interval» or «in-between». This theoretical development is accompanied by some haikus by Natsume Sôseki. In that sense, this work contributes to the field of Western literary studies on Japanese poetry. <![CDATA[<strong>Vassallo, I. (2022) <em>Clases de teoría literaria. Huellas de una experiencia</em>. Paidós, 308 pp.</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872023000200328&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El trabajo aborda la estética japonesa a partir de las formulaciones teóricas de Roland Barthes en torno al haiku y la pausa. Para ello, desarrolla ciertas nociones del pensador francés con el fin de operativizar y explicar con ellas lo que actualmente se entiende por estética (bigaku) en Japón. Luego, el trabajo profundiza en uno de los valores de la estética japonesa: el ma, entendido como «intervalo» o «entremedio». Este desarrollo teórico se acompaña con algunos haikus de Natsume Sôseki. En tal sentido, este trabajo contribuye al campo de los estudios literarios occidentales sobre poesía japonesa.<hr/>Abstract: The paper approaches Japanese aesthetics from the theoretical formulations of Roland Barthes, around haiku and pause. To this end, it develops certain notions of the French thinker to operationalize and explain what is currently understood by aesthetics (bigaku) in Japan. Then, the work delves into one of the values of Japanese aesthetics: the ma, understood as «interval» or «in-between». This theoretical development is accompanied by some haikus by Natsume Sôseki. In that sense, this work contributes to the field of Western literary studies on Japanese poetry. <![CDATA[<strong>Jaeckel, V. (2021). <em>Sobre ciudades y guerras. Ensayos de literatura y cine contemporáneos</em>. Instituto Caro y Cuervo, 241 pp.</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55872023000200334&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El trabajo aborda la estética japonesa a partir de las formulaciones teóricas de Roland Barthes en torno al haiku y la pausa. Para ello, desarrolla ciertas nociones del pensador francés con el fin de operativizar y explicar con ellas lo que actualmente se entiende por estética (bigaku) en Japón. Luego, el trabajo profundiza en uno de los valores de la estética japonesa: el ma, entendido como «intervalo» o «entremedio». Este desarrollo teórico se acompaña con algunos haikus de Natsume Sôseki. En tal sentido, este trabajo contribuye al campo de los estudios literarios occidentales sobre poesía japonesa.<hr/>Abstract: The paper approaches Japanese aesthetics from the theoretical formulations of Roland Barthes, around haiku and pause. To this end, it develops certain notions of the French thinker to operationalize and explain what is currently understood by aesthetics (bigaku) in Japan. Then, the work delves into one of the values of Japanese aesthetics: the ma, understood as «interval» or «in-between». This theoretical development is accompanied by some haikus by Natsume Sôseki. In that sense, this work contributes to the field of Western literary studies on Japanese poetry.