Scielo RSS <![CDATA[How]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-592720150001&lang=en vol. 22 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272015000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Con <i>Confianza</i></b>: <b>The Emergence of the Zone of Proximal Development in a University ESL Course</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272015000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article illustrates how a classroom community characterized by confianza-a feeling of mutual understanding, respect, and emotional closeness-facilitated the English language learning of Spanish-speaking students in a content-based English as a second language class at a Puerto Rican public university. To understand the processes by which this language learning took place qualitative data were collected through classroom observations and focus groups. The authors examined the language choices students made in their interactions with professors, teaching assistants, and peers as they engaged in classroom conversations using both Spanish and English as learning tools. The central claim of the article is that confianza created the conditions through which learners were able to activate their zone of proximal development.<hr/>Éste artículo ilustra como en un salón de clases caracterizado por confianza -un sentimiento mutuo de entendimiento, respeto y cercanía- se facilitó el aprendizaje del inglés para estudiantes universitarios puertorriqueños y cuyo primer idioma es español, en un curso de inglés como segundo idioma. Las investigadoras recopilaron datos a través de observaciones y grupos focales para examinar las selecciones de idioma de los estudiantes en interacciones con sus profesoras, asistentes de cátedra, y compañeros, en sus conversaciones dentro del salón de clases, utilizando tanto inglés como español como herramientas de aprendizaje. Argumentamos que la confianza creó las condiciones para que los estudiantes pudieran activar su zona de desarrollo próximo. <![CDATA[<b>On Becoming a Good English Language Learner</b>: <b>An Exploratory Case Study</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272015000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper reports a case study that explores the cognitive process and the language learning strategies and styles that one Spanish trainee used to become a good English language learner. The participant held an in-depth, semi-structured interview and completed a learning style survey. Results show that the conscious use of multiple direct/indirect language learning strategies and a significant change in her learning styles may account for the participant’s success in becoming a good English language learner.<hr/>Este artículo describe un estudio de caso que explora las estrategias de aprendizaje y los estilos de aprendizaje que una estudiante de inglés utilizó para convertirse en una buena aprendiz. Los instrumentos utilizados fueron una entrevista semi-estructurada y una encuesta. Los resultados indican que el uso variado de estrategias directas/indirectas, sumadas a cambios en el estilo de aprendizaje son factores conducentes a concretar los objetivos propuestos por la participante y convertirse en una buena aprendiz. <![CDATA[<b>Analysis of the Teaching Practices at a Colombian Foreign Language Institute and Their Effects on Students’ Communicative Competence</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272015000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en This research report is an account of a study carried out at the Foreign Language Institute of a Colombian public university. Its main purposes were to analyze the teaching practices the participating teachers used in their English lessons, and to assess the effects of these practices on the development of students’ communicative competence. A qualitative-descriptive methodology was followed by means of lesson observations and semi-structured interviews. A quantitative data analysis of test results was also undertaken to measure the development of students’ communicative competence. Pre-communicative teaching practices were found to be more frequent than communicative ones. Likewise, certain aspects of the students’ organizational and pragmatic competences were also enhanced.<hr/>Este reporte investigativo da cuenta de un estudio realizado en el instituto de lenguas extranjeras de una universidad pública colombiana. Sus objetivos principales fueron analizar las prácticas pedagógicas de los docentes participantes y evaluar sus efectos en el desarrollo de la competencia comunicativa de los estudiantes. Se siguió una metodología cualitativa descriptiva mediante observaciones de clases, tests y entrevistas semiestructuradas. Igualmente, se hizo un análisis cuantitativo de los resultados de tests utilizados para medir el desarrollo de la competencia comunicativa de los estudiantes. Se encontró que las prácticas pre-comunicativas son más frecuentes que las comunicativas. Asímismo, se resaltan ciertos aspectos de las competencias organizacional y pragmática de los estudiantes. <![CDATA[<b>Personal Narratives</b>: <b>A Pedagogical Proposal to Stimulate Language Students’ Writing</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272015000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en In a public university in Tunja (Colombia), undergraduate language students mentioned that writing was important and yet, they kept at a distance from it due to its requirements. The aim of this pedagogical intervention was to find a strategy to encourage students to write and, more importantly, to feel an identity with their texts. For this pedagogical intervention, students were required to write narratives that allowed them to portray their experiences using the target language and to look for the most accurate words and descriptions. From a pedagogical perspective, writing the narratives provided the teacher with the possibility of knowing his students better and to feel an affiliation towards them.<hr/>En una universidad pública en Tunja, estudiantes de pregrado de un programa de idiomas mencionaron que saber escribir es importante pero las exigencias escriturales hacen que se alejen de ella. La intención de esta intervención pedagógica fue la de encontrar una estrategia para que los estudiantes escribieran y, además hacer que ellos se identificaran con sus textos. Se implementó el uso de narrativas que permitieran a los estudiantes retratar sus experiencias en el idioma extranjero con palabras y descripciones precisas. Desde el punto de vista pedagógico, las narrativas le facilitaron al docente conocer a sus estudiantes y sentir afinidad hacia ellos. <![CDATA[<b>Tracking the Path of Communities of Inquiry in TEFL</b>: <b>A Literature Review</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272015000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en The community of inquiry is a techno-pedagogical framework that has gathered significant attention in online education research. It has been implemented in diverse disciplines, (foreign) language learning being one of particular interest for the authors of this paper. Due to the dynamics proposed by the framework, it appears as a practical and relevant option to generate a successful learning experience for English as a Second or Foreign Language learners. Therefore, this article provides a brief description of the model, its theoretical foundation, its applications and potential uses in the area of language learning in online environments.<hr/>La comunidad de indagación es un modelo tecno-pedagógico que ha llamado la atención en la investigación relativa a la educación a distancia y el e-learning. Se ha implementado en diversas disciplinas, siendo el aprendizaje de lenguas una de particular interés para las autoras del presente documento. Debido a las dinámicas que propone este modelo, se presenta como una opción práctica y relevante para generar una experiencia de aprendizaje exitosa entre los estudiantes de inglés como segunda lengua o como lengua extranjera. Por esta razón, el presente artículo ofrece una breve descripción del modelo, sus fundamentos teóricos, implementaciones y potenciales usos en el área de aprendizaje de idiomas en ambientes en línea. <![CDATA[<b>Motivation in Second Language Learning</b>: <b>A Historical Overview and Its Relevance in a Public High School in Pasto, Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272015000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Motivation has a significant role in the process of language learning. It is important to understand its theoretical evolution in this field to be able to consider its relevance in the learning and teaching of a foreign language. Motivation is a term that is commonly used among language teachers and language learners but perhaps many are not aware of the different theories related to this topic and their teaching implications. This essay is an attempt to understand motivation over the past forty years in the different theories associated with language acquisition. Finally, there is a personal comment on motivation and its relevance at a public high school in Pasto, Colombia.<hr/>La motivación juega un papel importante en el proceso de aprendizaje de una lengua. Es primordial entender en detalle la evolución teórica de la motivación en el campo de la enseñanza. La motivación es un término que frecuentemente lo utilizan profesores y estudiantes de idiomas pero no obstante parecen desconocer las implicaciones teóricas de este término en la enseñanza. Este artículo pretende describir la evolución de las teorías de la motivación a lo largo de los últimos cuarenta años en el campo de la enseñanza de idiomas. Por último, se hace una reflexión sobre la motivación en estudiantes de idiomas en un colegio público en la ciudad de Pasto, Colombia. <![CDATA[<b>Laying the Foundations for Video-Game Based Language Instruction for the Teaching of EFL</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-59272015000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper introduces video-game based language instruction as a teaching approach catering to the different socio-economic and learning needs of English as a Foreign Language students. First, this paper reviews statistical data revealing the low participation of Colombian students in English as a second language programs abroad (U.S. context especially). This paper also provides solid reasons why the use of video games in education and foreign language education is justified. Additionally, this paper reviews second language acquisition theoretical foundations that provide the rationale for adapting video-game based language instruction in light of important second language acquisition constructs such as culture and identity, among others. Finally, this document provides options for further research to construct and test the efficacy of video-game based language instruction while simultaneously leaving it open for collaborative contributions.<hr/>Este documento presenta la enseñanza de idiomas basada en video juegos. Inicialmente, se hace un recorrido del aprendizaje del inglés y el acceso a sus contextos reales (especialmente la participación de estudiantes colombianos en programas de inglés como segunda lengua en EEUU). Así, se comienza a conectar conceptos del campo de la adquisición de una segunda lengua con la iniciativa de la enseñanza de idiomas basada en video juegos. Se pueden apreciar conceptos como la cultura y la identidad lingüística entre otros. Por último, este documento presenta nuevas opciones de investigación relacionadas con el uso, la implementación y la efectividad de este tipo de metodología y su futuro.