Scielo RSS <![CDATA[Análisis Político]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-470520230002&lang=en vol. 36 num. 107 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052023000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[SOCIAL MOBILITY IN EDUCATION: UNIVERSITY OF THE ANDES IN COLOMBIA FROM 1949 TO 2018]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052023000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La literatura académica ha destacado el papel de la educación en la promoción de la movilidad social. Pero ¿cuánta movilidad han permitido históricamente las universidades de alta calidad? Esta investigación se centra en un estudio de caso de movilidad social histórica en una institución educativa de alta calidad en Colombia en el que se calculan coeficientes de movilidad intergeneracional para apellidos étnicos y de élite utilizando estimaciones basadas en apellidos poco frecuentes y su representación relativa en las personas graduadas de la Universidad de los Andes desde 1949 hasta 2018. Estas estimaciones proporcionan nueva evidencia de patrones de movilidad y revelan baja movilidad y persistencia en la élite histórica, así como la ausencia de los grupos étnicos. Se concluye además que este enfoque metodológico puede ser una herramienta útil para estudiar los casos de países con limitaciones de datos históricos para medir la movilidad social.<hr/>ABSTRACT The role of education in promoting social mobility has been highlighted in the literature. But how much mobility have high-quality universities yielded historically? This research focuses on a case study of historical social mobility in access to high-quality education in Colombia. By using estimations based on unique surnames and their relative representation among graduates from Universidad de los Andes from 1949 to 2018, intergenerational mobility coefficients are estimated for ethnic and elite surnames. These estimations provide new evidence of long-term social mobility patterns in Colombia and reveal low mobility and persistence in the historical elite, as well as underrepresentation of ethnic groups. It is further concluded that this methodological approach can be a useful tool for studying countries with limitations in historical data for measuring social mobility. <![CDATA[DECISION-MAKING IN EDUCATION: CALL TO ACTION OF EVIDENCE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052023000200035&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El sector educativo en Colombia cuenta con grandes retos diferenciales hacia el futuro relacionados con la garantía del acceso a la educación de calidad, así como en la preservación de trayectorias armónicas y completas. Las administraciones locales y regionales del período 2024-2027 no solo deben considerar el legado de las gestiones salientes sino también la evidencia sobre el estado del sistema en los territorios para comprender sus necesidades y en la movilización de los indicadores educativos. El país cuenta con diferentes herramientas que contribuyen a la toma de decisiones en educación, así como a fortalecer el diseño y la efectividad de las políticas públicas a través de rutas concretas para la transformación del sistema, las cuales se basan en experiencias de éxito y fracaso, así como en los análisis rigurosos derivados del monitoreo continuo que de este han hecho los observatorios y centros de pensamiento.<hr/>ABSTRACT The educational sector in Colombia faces significant differential challenges in the future related to ensuring access to quality education, as well as preserving harmonious and complete educational trajectories. The local and regional administrations for the period 2024-2027 must not only consider the legacy of outgoing administrations but also the evidence regarding the state of the system in the territories to understand their needs and in mobilizing educational indicators. The country has various tools that contribute to decision-making in education, as well as strengthening the design and effectiveness of public policies through specific routes for system transformation. These routes are based on both successful and unsuccessful experiences, as well as rigorous analyses derived from the continuous monitoring carried out by observatories and think tanks. <![CDATA[THE BENEFICIARIES OF SER PILO PAGA IN THE LABOR MARKET: EXPERIENCES OF SOCIAL MOBILITY, UNCERTAINTY AND RECURSIVITY]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052023000200053&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN ¿Logra la educación superior de alta calidad nivelar las desigualdades de base que existen entre estudiantes de distintos orígenes socioeconómicos? En este artículo comparamos la inserción al mercado laboral de los beneficiarios del programa Ser Pilo Paga y sus compañeros de clase alta que se graduaron en Derecho e Ingeniería de Sistemas de una universidad de élite. Los resultados muestran que los ‘pilos’ han experimentado un grado importante de movilidad social y están teniendo un impacto positivo en sus comunidades, pero reciben salarios más bajos que sus pares y experimentan emociones difíciles al enfrentarse al mercado laboral. Así mismo, revelan que las experiencias de los ‘pilos’ varían considerablemente de una carrera a otra, lo cual parece explicarse por la calidad del mercado laboral y la importancia que tienen el capital social y cultural en las profesiones escogidas.<hr/>ABSTRACT Does high-quality higher education level the underlying inequalities that exist between students from different socioeconomic backgrounds? In this article we compare the insertion into the labor market of the beneficiaries of the Ser Pilo Paga program and their upper class classmates who graduated in Law and Systems Engineering from an elite university. The results show that the ‘pilos’ have experienced a significant degree of social mobility and are having a positive impact on their communities, but they get lower salaries than their peers and experience difficult emotions when facing the labor market. Likewise, they reveal that the experiences of the ‘pilos’ vary considerably from one career to another, which seems to be explained by the quality of the labor market and the importance of social and cultural capital in the chosen professions. <![CDATA[TOWARD A NEW ENUNCIATION PLACE: INTERSUBJECTIVE CONTRIBUTIONS ON EDUCATIONAL QUALITY IN NORTE DE SANTANDER. A GROUNDED THEORY PERSPECTIVE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052023000200089&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente estudio, hecho en el Departamento de Norte de Santander, en Colombia, tenía como objetivo establecer el concepto de calidad de la educación mediante el método de teoría fundamentada. Se implementaron talleres participativos con diversos actores del ecosistema educativo y se aplicaron técnicas de análisis de contenido. El resultado fue un concepto de calidad de la educación basado en seis ejes axiológicos: integración compleja de dimensiones, proceso dialógico, educación como derecho, gestión socioemocional, inclusión de la diversidad y lenguaje inclusivo. Estos ejes están estimulados por los valores del sistema educativo y las necesidades de la sociedad en torno a él. Este concepto no solo redefine la calidad de la educación desde una perspectiva territorial delineando la ruta para la configuración de indicadores de medición, sino que también demuestra la importancia del proceso dialógico en la construcción de elementos ontológicos para la calidad de la educación, que deben ser comprendidos y aplicados por todos los actores del sistema educativo.<hr/>ABSTRACT The study conducted in the department of Norte de Santander, Colombia, aimed at establishing the concept of quality of education using the grounded theory method. Participatory workshops were conducted with various actors of the educational ecosystem, and content analysis techniques were applied. The result was a concept of educational quality based on six axiological axes: complex integration of dimensions, dialogic process, education as a right, socioemotional management, inclusion of diversity and inclusive language. These axes are driven by the needs of society around the education system and the values of the system itself. This concept not only redefines the quality of education from a territorial perspective by outlining the route for the configuration of assessment indicators, at the same time it demonstrates the importance of the dialogic process in the construction of ontological elements for the quality of education, which must be understood and applied by all actors in the education system. <![CDATA[CRITICAL ANALYSIS ON THE TEACHING OF CITIZENSHIP SKILLS IN COLOMBIA. EMANCIPATORY DISCOURSE OR HEGEMONIC FICTION?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052023000200109&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este trabajo analiza el programa de formación en competencias ciudadanas propuesto por el Ministerio de Educación Nacional (MEN). El objetivo es determinar si sus fundamentos normativos están informados por un interés emancipador que prepare a los jóvenes para cuestionar críticamente los desafíos que trae el neoliberalismo. Para ello, se analizan diferentes documentos publicados por el MEN y el Instituto Colombiano para la Evaluación de la Calidad de la Educación (ICFES) entre los años 2002 y 2021, teniendo como marco de referencia la crítica de Wendy Brown al neoliberalismo y la categoría de currículo emancipador de Shirley Grundy. A partir de una perspectiva de reconstrucción crítica, este artículo plantea que este programa de formación carece del potencial para alcanzar la transformación social que dice buscar, pues concibe la ciudadanía y la democracia como asuntos abstractos que competen a los individuos y no cuestiona las estructuras hegemónicas de poder que limitan su ejercicio activo.<hr/>ABSTRACT This work analyzes the program of citizenship skills education proposed by the Ministerio de Educación Nacional (MEN), with the purpose of discovering whether its normative grounds are based on an emancipatory interest that prepares young people to inquire critically about the challenges of neoliberalism. For that purpose, different documents published by the MEN and the Instituto Colombiano para la Evaluación de la Calidad de la Educación (ICFES) between 2002 and 2021 will be analyzed. The analytical framework will be Wendy Brown’s critique of neoliberalism and the concept of emancipatory curriculum by Shirley Grundy. Following a critical reconstructive perspective, the paper states that this educational program does not have the strength to achieve the social transformation that it promises, because it treats citizenship and democracy as abstract issues of concern only to individuals, and it does not discuss the hegemonic power structures that limit proactive citizenship. <![CDATA[REFLECTIONS ON EQUITY IN COLOMBIAN EDUCATION: AN APPROACH TO THE “SABER 11” TESTS OF 2022 FROM THE CONCEPTUAL PERSPECTIVE OF PIERRE BOURDIEU]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052023000200128&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este estudio analiza la relación entre los resultados de las pruebas Saber 11 y algunas variables sociodemográficas a la luz de diversos elementos conceptuales de Pierre Bourdieu. Para ello, explora la forma en la que nociones como capital cultural, habitus, capital económico o campo permiten comprender los resultados de este tipo de pruebas estandarizadas. La investigación busca esclarecer la manera en la que ciertos factores ajenos a lo estrictamente escolar podrían estar asociados al rendimiento en tales pruebas y a la forma como estas podrían contribuir en la reproducción y perpetuación de las desigualdades sociales.<hr/>ABSTRACT This study analyzes the relationship between the results of the “Saber 11” tests and various sociodemographic variables based on some theoretical elements of Pierre Bourdieu. To do this, this study explores the way in which notions such as cultural capital, habitus, economic capital or field allow us to understand the results of this type of standardized tests. The research seeks to shed light on the way in which certain factors outside the strictly academic sphere could be associated with performance in such tests and the way in which these could contribute to the reproduction and perpetuation of social inequalities. <![CDATA[ALAIN TOURAINE OR THE SOCIOLOGY OF THE SOCIAL ACTOR. IN MEMORIAM]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052023000200174&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El 9 de junio de 2023 murió en París a la edad de 97 años el conocido sociólogo Alain Touraine, autor de un vasto conjunto de investigaciones y de libros que gira alrededor de dos problemas fundamentales: una nueva sociología del actor social y una indagación por las características de las sociedades contemporáneas. Su proyecto intelectual se podría resumir en la siguiente frase: refundar la sociología a partir del reconocimiento de la primacía de la acción social. Y todo ello en el marco inicial del debate con el modelo estructuralista de los años sesenta en Francia, pero igualmente con el funcionalismo parsoniano, predominante en la sociología norteamericana de la misma época. La sociología de los movimientos sociales, por la que es más conocido, es un corolario de su preocupación fundamental por el carácter creativo de la acción social. A estas dos orientaciones de su trabajo sociológico habría que agregar el interés por el estudio de América Latina, desde el Río Grande hasta la Patagonia. Este artículo pretende construir una presentación sintética de los aspectos centrales de su obra siguiendo sus propios criterios: “más que distinguir cronológicamente las fases de mi producción, lo que procuro es comprender su unidad, pues hoy tengo la convicción de que siempre me he planteado las mismas cuestiones, aunque no del mismo modo y probablemente con un grado de conciencia insuficiente” (2000, p. 114).<hr/>ABSTRACT On June 9, 2023, the well-known sociologist Alain Touraine, author of a vast body of research and books that revolves around two fundamental problems—a new sociology of the social actor and an investigation into the characteristics of contemporary societies—died in Paris at the age of 97. His intellectual project could be summarized in the following phrase: relaunch sociology based on the recognition of the primacy of social action. And all this in the initial framework of the debate with the structuralist model of the sixties in France, as well as with Parsons’ functionalism predominant in North American sociology of the same time. The sociology of social movements, for which he is best known, is a corollary of his fundamental concern with the creative character of social action. To these two orientations of his sociological work, we should add his interest in the study of Latin America, from the Rio Grande to Patagonia. This article aims to construct a synthetic presentation of the central aspects of his work following his own criteria: “Rather than distinguishing chronologically the phases of my work, what I try to do is understand its unity. Because today I am convinced that I have always asked myself the same questions—although not in the same way and probably with an insufficient degree of awareness.” (2000, p. 114). <![CDATA[THE OLD WAR OF THE YOUNG. IS THE DEMOGRAPHIC DIVIDEND A CAUSE OF THE CONFLICT IN COLOMBIA?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052023000200196&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En la teoría demográfica del conflicto, la composición de una población puede ser causa de violencia. En Colombia, este enfoque ha sido poco abordado, a pesar de que el conflicto se intensificó en los años noventa y, paralelamente, el país entró en un período de bono demográfico (poblaciones jóvenes y en edad de trabajar muy numerosas). Para determinar si esa particular estructura poblacional influyó en la evolución del conflicto, se escogieron municipios de cuatro regiones diferentes y se analizaron algunas variables de población, conflicto y condiciones socioeconómicas entre 1973 y 2005. No se encontró una relación automática población joven numerosa = conflicto, pero todos los municipios más violentos tenían poblaciones jóvenes y en edad de trabajar importantes y condiciones de vida deficientes, lo que invita a continuar investigando la relación entre bono demográfico y conflicto.<hr/>ABSTRACT In the demographic theory of conflict, the composition of a population can be a source of violence. In Colombia, this approach has been little explored even though the conflict intensified during the 1990s, and, at the same time, the country entered a period of demographic dividend (very large young and working-age populations). To determine if this population structure influenced the evolution of conflict, municipalities from four different regions were chosen and some variables of population, conflict and socioeconomic conditions between 1973 and 2005 were analyzed. No automatic relationship was found between large young population and conflict, but all of the most violent municipalities had large young and working-age populations and poor living conditions, which invites us to continue investigating the relationship between demographic dividend and conflict. <![CDATA[AGRARIAN ELITES AND PARAMILITARIES IN MAGDALENA: THE CASE OF THE COFFEE SECTOR]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052023000200224&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este artículo propongo que la relación de las élites agrarias con los paramilitares fue más compleja de lo que se cree. Así como hubo sectores que se articularon profunda y masivamente a la experiencia paramilitar, también hubo otros que se abstuvieron o se mantuvieron relativamente al margen. Tomando como caso de estudio el sector cafetero del Departamento del Magdalena, muestro que la participación directa de sus élites en el fenómeno paramilitar fue muy limitada, casi nula. Argumento que esto se puede entender a partir de su relación con la conflictividad agraria y con la violencia guerrillera.<hr/>ABSTRACT In this article, I propose that the relationship of rural elites with the paramilitaries was more complex than is commonly thought. Although there were sectors that were deeply and massively involved in the paramilitary experience, there were also others that abstained or remained relatively uninvolved. Taking as a case study the coffee region of the department of Magdalena, I show that the direct participation of its elites in the paramilitary phenomenon was very limited, almost null. I argue that this can be understood considering their relationship with the agrarian conflict and guerrilla violence. <![CDATA[LA RELACIÓN ENTRE REPRESENTACIÓN, CONSTRUCCIÓN ESTATAL, OBLIGACIONES Y DERECHOS. DESENTRAÑANDO ENIGMAS HISTÓRICOS Y DERRUMBANDO MANIQUEÍSMOS. Reseña de Kings as Judges. Power, Justice, and the Origins of Parliaments, de Deborah Boucoyannis.Cambridge University Press, 2021. 386 páginas]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47052023000200248&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este artículo propongo que la relación de las élites agrarias con los paramilitares fue más compleja de lo que se cree. Así como hubo sectores que se articularon profunda y masivamente a la experiencia paramilitar, también hubo otros que se abstuvieron o se mantuvieron relativamente al margen. Tomando como caso de estudio el sector cafetero del Departamento del Magdalena, muestro que la participación directa de sus élites en el fenómeno paramilitar fue muy limitada, casi nula. Argumento que esto se puede entender a partir de su relación con la conflictividad agraria y con la violencia guerrillera.<hr/>ABSTRACT In this article, I propose that the relationship of rural elites with the paramilitaries was more complex than is commonly thought. Although there were sectors that were deeply and massively involved in the paramilitary experience, there were also others that abstained or remained relatively uninvolved. Taking as a case study the coffee region of the department of Magdalena, I show that the direct participation of its elites in the paramilitary phenomenon was very limited, almost null. I argue that this can be understood considering their relationship with the agrarian conflict and guerrilla violence.