Scielo RSS <![CDATA[Revista de Derecho]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-869720240001&lang=en vol. num. 61 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Challenges of open science: a view from academia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972024000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Nature and Basis of Fundamental Rights in the Colombian Legal Order]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972024000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La implementación de la Constitución como norma de normas exigió una modificación sistemática en toda la comprensión, estructura y desarrollo del orden jurídico colombiano. Cimentado en la estricta legalidad y jalonado por la aspiración racional-positivista de ofrecer plena seguridad jurídica. Al adoptar con rigor las disposiciones constitucionales se exigió comprender sus partes dogmática y orgánica de manera armónica; su vocación filosófica en un contexto de transición política que anhelaba la paz y la administración de justicia más allá de las reivindicaciones insurgentes y los ataques del narcotráfico; se exigió aceptar la actuación de una novedosa Corte Constitucional, que se hizo no solo intérprete de la Carta sino hacedora de derechos. Entre los muchos cambios que tuvieron lugar con el desarrollo constitucional, la comprensión de los derechos fundamentales ha sido uno de los escenarios de mayor análisis y de reflexión debido al horizonte social, político, cultural y económico que surge a partir de su existencia y exigibilidad. Este texto ofrece una ruta analítica y fáctica de la naturaleza y del fundamento de los derechos fundamentales a partir de una definición conceptual escindida del iusnaturalismo y del lenguaje de los derechos humanos.<hr/>Abstract The implementation of the Constitution as a rule of rules, required a systematic modification in all the understanding, structure, and development of the Colombian legal order, based on strict legality, marked by the rational-positivist aspiration to offer full legal security, expressed in predictability of the application of the law to all factual assumptions. By rigorously adopting the constitutional provisions, it was required to understand its dogmatic part and its organic part in a harmonious way; its philosophical vocation in a context of political transition that yearned for peace, and the administration of justice beyond insurgent demands and drug trafficking attacks; it was demanded to accept the action of a new Constitutional Court that became not only a full interpreter of the Charter, but also a rights-maker. Among the many changes that took place with constitutional development, the understanding of fundamental rights has been one of the scenarios for further analysis and reflection due to the social, political, cultural, and economic horizons that arises from its existence, fulfillment, understanding or creation. This text sets out to offer a factual and analytical route to nature and the foundation of fundamental rights from a conceptual definition that requires a necessary break with the natural law tradition and the language that guides the creation and enforceability of Human Rights. <![CDATA[The church, the concordat, and its role in colonial administration: an interdisciplinary analysis]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972024000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El siguiente artículo tiene como objetivo llevar a cabo un análisis reflexivo e interdisciplinar sobre el papel de la Iglesia en la administración colonial a partir de cinco trabajos publicados en los últimos catorce años. En cada uno de ellos se intenta identificar aspectos clave relacionados directamente con el accionar del clero en la vida política, económica, social y cultural del Nuevo Reino de Granada. Dentro de dichos elementos se encuentran: la visión jurídico institucional, prácticas religiosas y las relaciones de poder. En aras de lograr lo anteriormente señalado, se llevará a cabo una revisión sistemática de bibliografía sobre esta cuestión, subrayando los aportes de cada autor y la viabilidad de posibles nuevos horizontes de investigación.<hr/>Abstract The following article aims to carry out a reflective and interdisciplinary analysis of the role of the church in the colonial administration based on five works published in the last fourteen years. Each one of them will attempt to identify key aspects directly related to the actions of the clergy in the political, economic, social, and cultural life of the New Kingdom of Granada. Among these elements are the juridical-institutional vision, religious practices, and power relations. In order to achieve the aforementioned, a systematic review of the bibliography on this issue will be carried out, highlighting the contributions of each author and the feasibility of possible new research horizons. <![CDATA[O Supremo Tribunal Federal como garantidor do estado de direito ambiental no governo do presidenteJair Bolsonaro]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972024000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo tiene como objetivo analizar la actuación de la Corte Suprema Federal (Brasil) en las sentencias en materia ambiental derivadas de obligaciones internacionales asumidas por Brasil y la postura del gobierno de Jair Mesías Bollonado, que oscila entre el populismo y el negacionismo. Si bien el populismo, como estrategia retórica de los jefes del Ejecutivo federal, no es una novedad reciente en Brasil, el último Presidente de la República, siguiendo el modus operandi de otros homólogos, intensificó el uso del populismo para atacar el orden jurídico transnacional y sus instituciones. En sus funciones, el Legislativo federal brasileño permaneció en el papel de mero actor de apoyo, sin una defensa clara de los vínculos jurídicos internacionalmente vinculantes con Brasil ni una actitud de cuestionamiento del Ejecutivo para mantener e incrementar el derecho nacional frente al derecho proveniente de fuera de su territorio. Así, la Corte Suprema Federal se afirmó como garante de las reclamaciones jurídicas transnacionales y el derecho internacional como freno a este populismo negacionista contra el Derecho Internacional, contemplando la prevalencia de la protección de los Derechos Humanos, la Democracia, el Medio Ambiente y el Estado de Derecho. Para el desarrollo de esta investigación se utilizó el método inductivo, opera-cionalizado mediante técnicas de conceptos operacionales, investigación bibliográfica y análisis jurisprudencial.<hr/>Abstract This paper aims to analyze the performance of the Supreme Federal Court (Brazil) on environmental rulings, originating from international obligations assumed by Brazil and the posture of the government of Jair Messias Bolsonaro, which oscillates between populism and denialism. The rhetorical strategy of the heads of the federal Executive is not a recent novelty in Brazil, and the latest President of the Republic, following the modus operandi of other counterparts, intensified the use of populism in an attack on the international legal order and its institutions. In its functions, the Brazilian Federal Legislative was held in a mere supporting role, without a clear defense of the internationally binding legal ties to Brazil, or a posture of interpellation to the Executive for the maintenance and enhancement of domestic law in the face of law arising from outside its territory. Thus, the Supreme Federal Court assumed the condition of guarantor of transnational legal claims and international law, as a brake on this negationist populism against International Law, contemplating the prevalence of the protection of Human Rights, Democracy, Environment Law, and the Rule of Law. For the development of this research, the inductive method was used, operationalized by the operational concept techniques, bibliographic research, and jurisprudential analysis.<hr/>Resumo O presente artigo objetiva analisar a atuação do Supremo Tribunal Federal (Brasil) nos julgamentos de matérias ambientais originárias de obrigações internacionais assumidas pelo Brasil e a postura do governo de Jair Messias Bolsonaro que oscila entre o populismo e o negacionismo. Em que pese o populismo, como estratégia retórica dos chefes do Executivo federal não seja uma novidade recente no Brasil, o último Presidente da República, seguindo modus operandi de outros homólogos intensificou o uso do populismo em ataque a ordem legal transnacional e suas instituições. Em suas funções, o Legislativo federal brasileiro conteve-se em papel de mero coadjuvante, sem clara defesa dos vínculos jurídicos internacionalmente cogentes ao Brasil ou postura de interpelação ao Executivo para manutenção e incremento do direito nacional perante o direito advindo de fora do seu território. Assim, o Supremo Tribunal Federal assenhorou-se da condição de garantidor de pretensões jurídicas transnacionais e do direito internacional como freio deste populismo negacionista contra o Direito Internacional, contemplando a prevalência da tutela dos Direitos Humanos, da Democracia, do Meio Ambiente e do Estado de Direito. Utilizou-se, para o desenvolvimento da presente pesquisa, o método indutivo, operacionalizado pelas técnicas de conceito operacional, da pesquisa bibliográfica e de análise jurisprudencial. <![CDATA[Legal regime of the capacity of persons with disabilities of legal age in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972024000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En Colombia, la Ley 1996 de 2019 estableció el régimen para el ejercicio de la capacidad legal de las personas mayores de edad con discapacidad, materializando así el artículo 12 de la Convención de los Derechos de las Personas con Discapacidad (CDPD). Estas normas generan un cambio de paradigma en la institución jurídica; en razón de esto, este documento hace una reflexión sobre las generalidades del desarrollo del régimen jurídico de la capacidad de las personas con discapacidad mayores de edad y los cambios que para el derecho colombiano representa. Para tal fin, se abordará el tema de la discapacidad en Colombia desde la Constitución de 1991, seguidamente se hará alusión a la Convención de los Derechos de las Personas con Discapacidad, específicamente en su artículo 12, y en el capítulo final se explicarán las características propias de la Ley 1996 de 2019, que armoniza los criterios de la mencionada Convención.<hr/>Abstract In Colombia, Law 1996 of 2019 established the regime for the exercise of legal capacity of disabled persons of legal age, thus materializing Article 12 of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities. These norms generate a paradigm shift in the legal institution of capacity; for this reason, this article highlights the generalities of the development of the legal regime of the capacity of disabled persons of legal age and the challenges that it represents for Colombian law. To this end, the issue of disability in Colombia will be addressed from the 1991 Constitution, followed by an allusion to the Convention on the Rights of Disabled Persons, specifically in Article 12, and in the final chapter, the characteristics of Law 1996 of 2019, which harmonizes the criteria of the aforementioned Convention to Colombian law, will be explained. <![CDATA[Normative and jurisprudential trajectory of cultural right in the Colombian legal order 1966-2017]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972024000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Con la Constitución Política de 1991 se dio giro teórico a la concepción del Estado y su rol frente a sus asociados. Como consecuencia, el texto constitucional incluyó amplio catálogo de derechos e instrumentos para su protección y garantía. Así, surgió el derecho cultural como una categoría a la que -como a muchas otras- le correspondió al sistema normativo dotar de contenido. Este contenido no ha sido fácil de desarrollar, dado que el derecho cultural tuvo su origen con el Pacto Internacional de Derecho Económico, Sociales y culturales PIDESC (1966) -principalmente- y otras normas internacionales que determinaron su alcance y fueron ratificadas bajo la perspectiva de la Constitución de 1886 y -ahora- su contenido debía ser aplicado e interpretado desde la postura teórica e ideológica de la actual Constitución. Con todo, este derecho se caracteriza como uno bastante particular en tanto que su concepto y contenido emergen desde la teoría cultural que conlleva la apropiación de diferentes nociones. Este artículo, entonces, propone un diálogo teórico-normativo entre el contenido del derecho cultural propuesto por el ordenamiento jurídico colombiano y la teoría de Kymlicka, usando la construcción de trayectorias. Así, por medio de la teoría, se permite interpretar y consolidar el alcance del contenido del derecho de cara a las garantías y protección brindada por el ordenamiento colombiano teniendo los derechos de autorepresentación, autogobierno y poliétnico kymlickianos como referente conceptual.<hr/>Abstract With the Political Constitution of 1991, a theoretical turn was given to the conception of the State and its role in relation to its associates. Therefore, the constitutional text included a wide catalog of rights and instruments for their protection and guarantee. Thus, Cultural right emerged as a category that -like many others- corresponded to the normative system to provide content. This content has not been easy to develop given that cultural law had its origin with the ICESCR (1966) -mainly- and other international norms that determined its scope and were ratified under the perspective of the 1886 Constitution and -now- its content. It should be applied and interpreted from the theoretical and ideological position of the current Constitution. All in all, this right is characterized as quite particular in that its concept and content emerge from the cultural theory that entails the appropriation of different notions. This article, then, proposes a theoretical-normative dialogue between the content of Cultural right proposed by the Colombian legal system and the Kymlickian theory using the construction of trajectories. Thus, through theory, it is possible to interpret and consolidate the scope of the content of the right in the face of the guarantees and protection provided by the Colombian legal system, having the Kymlickian self-representation, self-government and polyethnic rights as a conceptual reference. <![CDATA[Normative force, specular theory, and constitutional imperative]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972024000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este ensayo teje un análisis revisionista de la relación conceptual y estructural entre tres propiedades fundamentales del constitucionalismo moderno: fuerza normativa, postulado de actualización (traducido a teoría especular) y creencia colectiva en el imperativo constitucional. A lo largo de las páginas, en la medida de lo posible, se intenta explicar el carácter relacional de las representaciones conceptuales presentadas, de manera que el conocimiento bajo análisis sea capaz de interferir en la realidad o, al menos, de comprenderla mejor, depurando algunas ideas clásicas.<hr/>Abstract The essay weaves a revisionist analysis on the conceptual and structural relationship between three fundamental properties of modern constitutionalism: normative force, postulate of updating (reflected in a specular theory), and collective belief in the constitutional imperative. Throughout the pages, as far as possible, we try to explain the relational character of the conceptual representations presented, so that the knowledge under analysis is capable of interfering in reality or, at the very least, understanding it better, purifying some classic ideas. <![CDATA[The Maritime Labour Convention 2006 and seafarers. Regarding its ten years in force]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972024000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El 20 de agosto de 2013 entró en vigencia el Convenio de Trabajo Marítimo 2006 o Maritime Labour Convention 2006, luego que 30 países miembros de la Organización Internacional del Trabajo lo ratificaran y adoptaran a nivel interno. Desde entonces se ha convertido en la carta de derechos de la gente de mar y en una garantía para la protección de sus derechos laborales a bordo de los buques. Por tal motivo, este artículo tiene como propósito examinar la implementación, alcance y logros del convenio, con ocasión de los diez años de su entrada en vigor; con un especial énfasis en Colombia, toda vez que nuestro país aún no ha ratificado dicho convenio a pesar de estar rodeado por dos océanos y tener más de 15 000 trabajadores del mar.<hr/>Abstract On August 20, 2013, the Maritime Labour Convention 2006 entered into force, after 30 countries that make up the International Labor Organization ratified and internally adopted it. Since then, it has become the Seafarers’ Bill of Rights and a guarantee for the protection of their human labor rights on board ships. For this reason, this article has the purpose of carrying out an analysis of its implementation, achievements, and challenges, on the occasion of the 10 years of its entry into force; with special emphasis on Colombia, since our country has not yet ratified said agreement despite being surrounded by two oceans and having more than 15,000 sea workers. <![CDATA[Friendship between Nations and the Theory of International Public Goods: A Balancing Act between Minilateralism and Multilateralism]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972024000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta investigación tiene como objetivo mostrar que ante la fragmentación del multilateralismo clásico en el derecho internacional de la política y del comercio, un minilateralismo emergente, que dé un alcance renovador y justo a las relaciones entre Estados, es jurídica y moralmente aceptable en cuanto se considere que la dignidad humana sea tanto valor como fuente del derecho. Mediante una metodología de investigación dogmático-hermenéutica, y una vez expuestas las características de la tensión entre el multilateralismo y el minilateralismo, los argumentos que fundamentan un nacionalismo bueno, y la vinculación de estas nociones con un estudio de la teoría de los bienes públicos en el contexto de una amistad internacional que proclama que ellos son objetivamente buenos con base en algunas aproximaciones de una teoría clásica (platónica) de justicia y la utilización de algunas herramientas del derecho económico, se descubre que los Estados y sus representantes continuamente llevan a cabo una serie de cálculos en aras de obtener y conservar lo que ellos perciben como bueno y como beneficio, y se concluye que una posición intermedia entre un minilateralismo y un multilateralismo es aceptable siempre y cuando se considere que la dignidad humana es fuente y valor del derecho.<hr/>Abstract This investigation has the purpose of showing that given the fragmentation of classic multilateralism in the context of international law of trade and politics, an emerging minilateralism that provides international relations with a new and fair context, is juridically and morally acceptable as long as human dignity is deemed both a value and a source of law. By means of a dogmatic and hermeneutic methodology, and once the features of the tension between multilateralism and minilateralism, the arguments defending a good nationalism and the connection of these notions with a study of the theory of public goods in the context of international friendship that states that they are objectively good on the basis of some approaches of a classic (platonic) theory of justice and the use of some tools of law and economics have been presented, it is discovered that States and their representatives continuously engage in calculations in order to obtain and preserve what they consider good and beneficial, and it is concluded that a balance between minilateralism and multilateralism can be achieved as long as human dignity is considered both a source and value of the law. <![CDATA[Symbolic effectiveness of the sanction in the Adolescent Criminal Responsibility System (ACRS) against Factors of Organized Crime in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972024000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El sistema de infancia y adolescencia fue creado como respuesta al denominado Derecho Penal del Adolescente Infractor - en adelante SRPA (2006), mediante la tesis de la protección integral con algunas diferencias del sistema europeo y el anglosajón que en uno y otro caso definen al adolescente, bien como sujeto de máxima protección o en el caso contrario pueden juzgarlo como un adulto. La finalidad principal del sistema colombiano radica en la reparación y el acompañamiento al menor en busqueda de encaminarlo, de la mejor manera posible, para su rehabilitación: social, familiar y escolar; sin embargo, dicha finalidad resulta imposible en muchos casos dada la complejidad de cada situacion y la falta de recursos por parte del Estado, lo cual dificulta el cumplimiento de la reparación de las víctimas.<hr/>Abstract The system of chiidhood and adoiescence was created as a response to the so-caiied Criminai Law of Minors - hereinafter SRPA - (2006), through the thesis of comprehensive protection with some differences between the European and Angio-Saxon systems, which in both cases define the adoiescent as a subject of maximum protection or in the opposite case can be judged as an aduit. The main purpose of the Coiombian system iies in the repair and accompaniment of the minor in search of directing him in the best possibie way for his rehabiiitation: society, famiiy, and schooi; however said purpose is impossibie in many cases given the com-piexity of each situation and the iack of resources on the part of the State, making it difficuit to compiy with the reparation of victims. <![CDATA[Particularities of the Analysis of the "Call in Guarantee" by the Arbitral Tribunal]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972024000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las distintas posibilidades de ocurrencia del llamamiento en garantía, sumadas a que el proceso arbitral prevé etapas acordes con su naturaleza, pero distintas a las del proceso verbal consagrado en el Código General del Proceso, y a que el arbitraje se rige por el principio de habilitación, ha generado en la práctica cuestionamientos frente al alcance y a los límites del análisis del llamamiento que debe efectuar el panel arbitral en las diferentes etapas del arbitraje. En consecuencia, en este artículo de investigación se estudian de manera crítica la naturaleza y vicisitudes que reviste este examen. Así las cosas, se concluyó que el análisis del llamamiento en garantía por parte del tribunal arbitral en cada etapa procesal es distinto, siendo la primera audiencia de trámite, y no la admisión del llamamiento, la etapa en la cual corresponde al tribunal decidir sobre su competencia ratione personae y ratione materiae en relación con el llamamiento.<hr/>Abstract The different ways of occurrence of the “call in guarantee”, added to the fact that the arbitration process has stages according to its nature, but different from those of the verbal process enshrined in the General Code of the Process, and that the arbitration is governed by the principle of the autonomy of the will, in practice, has generated questions on the scope and limits of the analysis of the appeal that the arbitration panel must make in the different stages of arbitration. Consequently, in this paper, the nature and vicissitudes of this exam are critically studied. It was concluded that the analysis of the “call in guarantee” by the arbitration court at each procedural stage is different, being the first hearing for processing, and not the admission of the “call in guarantee”, the stage in which it corresponds to the tribunal to decide on its competence ratione personae and ratione materiae in relation to the calling.