Scielo RSS <![CDATA[Papel Politico]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0122-440920170001&lang=en vol. 22 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Between Democracy and the Democratic: Critique of Formal Reason]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092017000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo se orienta hacia la problematización de conceptos esenciales en la teoría crítica, en su preocupación por reconfigurar los procesos de deliberación en el ámbito público-político, la institucionalización de las voluntades propias de este espacio y generar un diálogo entre perspectivas posibles en la transformación de las estructuras políticas. Se analizan los conceptos fundamentales en la teoría de Jürgen Habermas, tanto en la reconstrucción del materialismo histórico como en la consolidación de la teoría de la acción comunicativa, y así reedificar su comprensión de lo político. Se discute el papel de la neutralidad y el consenso en esta comprensión, cuestionando a su vez la predominancia de marcos formales en la reconfiguración de “la democracia”. Finalmente, trasladamos el ejercicio democrático por fuera de los andamiajes institucionales, proveyéndolo de un carácter crítico, dialéctico y comunitario, que no niega la conflictividad ni en los actos comunicativos ni en los procesos normativos.<hr/>Abstract The present work is oriented towards the problematization of essential concepts in critical theory, in a concern about reconfiguring the processes of deliberation in the public-political sphere, the institutionalization of the wills that emerge from that space, and to generate a dialogue between possible perspectives in the transformation of political structures. The fundamental concepts in Jürgen Habermas’ theory are analyzed in both the reconstruction of Historical Materialism and the consolidation of the Theory of Communicative Action, thus rebuilding his understanding of the political. The role of neutrality and consensus in this understanding is debated, in turn questioning the predominance of formal frameworks in the reconfiguration of “Democracy”. Finally, we transfer the democratic exercise outside a determined institutional scaffolding, providing it with a critical, dialectical and community characters, which don’t deny conflictivity neither in communicative acts nor in normative processes. <![CDATA[Democracy and Human Rights: Compensation for the Loss of Collective Judgment in the Age of Private Capitalism]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092017000100035&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo advierte que los imaginarios institucionales de la democracia representativa despojan a los individuos de la facultad de juzgar en común las situaciones del mundo que comparten en un espacio común, estableciendo universales que reemplazan el juicio individual y colectivo, para decidir y juzgar por anticipado, en nombre de los individuos, los eventos del mundo social. A partir de ahí, se logra evidenciar que la democracia funciona como un extraórgano que compensa la pérdida de la facultad de juzgar, y realiza los juicios y los deseos de los agentes sociales que viven un mundo común juzgado anticipadamente por un superpoder que emerge del modelo económico capitalista-liberal y de la mundialización económica y política. Se recurre a la antropología filosófica y a la teoría de la compensación para revelar que el capitalismo liberal adopta la democracia representativa como un modelo político que le permite asumir la orientación de la vida del individuo, sin apelar a la fuerza para arrebatarle su facultad de juzgar y decidir sobre su mundo. Se pudo determinar que la democracia y los derechos fundamentales cumplen la función instrumental de compensar en el individuo la pérdida de autonomía para juzgar en común el mundo social y político en la era de la mundialización. Desde ahí se puede comprender el alcance de la democracia y los derechos fundamentales cuando ambos resultan incompatibles con los propósitos capitalistas.<hr/>Abstract This work warns that the institutional imaginaries of representative democracy deprive individuals of the power to judge in common the situations of the world they share in a common space, establishing universals that replace individual and collective judgment, in order to decide and judge in advance, in the name of individuals, the events of the social world; from there, it is possible to demonstrate that democracy functions as an extra-organ that compensates for the loss of the power to judge, and performs the judgments and desires of the social agents who live a common world judged in advance by a super power that emerges from the capitalist-liberal economic model and from economic and political globalization. The article resorts to philosophical anthropology and compensation to reveal that liberal capitalism adopts representative democracy as a political model that allows it to assume the orientation of the individual’s life, without appealing to the force to rob him of his faculty of judging and deciding on his world. It was possible to determine that democracy and fundamental rights fulfill the instrumental function of compensating in the individual the loss of autonomy to judge in common the social and political world in the era of globalization. From there, one can understand the scope of democracy and fundamental rights when both are incompatible with capitalist purposes. <![CDATA[Does Politics Build God's Kingdom?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092017000100059&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Jesús trae la Buena Noticia, todos somos hijos de Dios e invita a trabajar en la construcción de su reino. La primitiva Iglesia y la contemporánea consideran que ha de comenzar a construirse aquí y ahora. Dos visiones de política radicalmente opuestas se presentan, la de Aristóteles y la de John Rawls. Ambas buscan con las herramientas políticas construir una sociedad de acuerdo con las premisas establecidas por ellos. Rawls y Aristóteles reflexionan sobre la ética y la política desde la filosofía. En Aristóteles, la dimensión comunitaria forma parte de la naturaleza humana. La felicidad y la virtud son los motores de la acción ciudadana. En Rawls, la sociedad está conformada por personas con intereses muy diferentes, quienes, para conseguir sus propios fines, realizan un contrato social. El cumplimiento del contrato mueve a los ciudadanos a la cooperación para una vida mejor. Es la política la que estructura una sociedad, por lo cual la construcción del Reino requiere hacer uso de las herramientas de la política. Creer en Jesús es construir y estructurar una sociedad que parta de la premisa de que el ser humano es hijo de Dios y de la necesidad de crear las condiciones sociales que posibiliten su desarrollo como tal.<hr/>Abstract Jesus brings the Good News, we are all children of God and invites us to work on building his Kingdom. The early Church and the contemporary one consider it must start to be built here and now. Two diametrically opposed political visions are presented, Aristotle’s and J. Rawls’s, both seeking with political tools to build a society according to the premises they established. Rawls and Aristotle reflect on ethics and politics from philosophy. In Aristotle the community dimension is part of human nature. Happiness and virtue are the engines of citizen action. In Rawls society is made up of people with very different interests, who, in order to achieve their own ends, carry out a social contract. Compliance with the contract moves citizens to cooperate for a better life. It is politics which structures a society. Therefore, building the Kingdom requires use of the political tools. Believing in Jesus is building and structuring a society that departs from the premise that the human being is a child of God and from the need to create the social conditions to enable his/her development as such. <![CDATA[Power in Colombia's Health Policy: Civil Society and the 2013 Healthcare Reform]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092017000100077&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este estudio busca identificar las relaciones de poder entre sociedad civil y Estado en el debate presentado en Colombia durante la reforma a la salud realizada en 2013. Se discuten los hallazgos en función de los conceptos y argumentos acerca del poder postulados por el filósofo Michel Foucault. Los resultados señalan que la configuración del Sistema General de Seguridad Social en Salud conllevó años después la determinación de múltiples actores dentro del sistema, con disparidad de poderes de acción frente al desarrollo de la política pública de salud. Los grados de participación y de poder se asocian a la naturaleza social del estamento al que pertenece cada grupo y a los intereses económicos o políticos que representan. Se recomiendan acciones centradas hacia la construcción social de una política de salud enfocada en la garantía de esta desde una perspectiva de derecho que module los alcances mercantiles y económicos asociados a la política que regulan y determinan (entre otras) el sistema de salud en Colombia.<hr/>Abstract This study seeks to identify the power relationships between civil society and the state in the debate occurred in Colombia around the healthcare reform conducted in 2013. Findings are discussed on the basis of concepts and arguments provided by the philosopher Michel Foucault. Results evidence that the configuration of the Colombian healthcare system led in the subsequent years to the emergence of multiple actors within the system, with unequal action powers towrad the healthcare public policy development. Degrees of participation and power are associated to the social nature of each social stratum, as well as to the economic and political interests they represent. The article recommends actions focused on the social construction of a health policy aimed at guaranteeing health rights, which moderates the mercantile and economic scopes usually associated to that policy and that regulate and determine (among ohters) the healthcare system in Colombia. <![CDATA[Health Regulation in Colombia: A Problem of Captured Information]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092017000100105&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Desde la teoría económica austriaca se identificaron problemas en el modelo teórico de asistencia sanitaria conocido como managed competition aplicado en Colombia bajo la Ley 100/1993. Estos problemas encuentran relación con la crisis que afronta el sistema de salud en Colombia en la actualidad. El objetivo de este artículo es, por tanto, analizar el fundamento teórico y las razones de estas fallas. Para su desarrollo, se utilizó un enfoque de metateoría en el cual se estudiaron los supuestos de una teoría (managed competition) desde otra (austriaca) como forma de crítica y retroalimentación necesaria para mejorar las construcciones teóricas y especialmente sus aplicaciones prácticas en el ámbito de las políticas públicas. Los resultados de los análisis demuestran que los problemas corresponden a inadecuados supuestos metodológicos sobre el comportamiento de los agentes del mercado que impiden la coordinación, la competitividad y la eficiencia, en este caso de las empresas aseguradoras y prestadoras del servicio. Dichos supuestos metodológicos se dividen en tres: 1) antropológicos, 2) sobre la relación hombre-entorno y 3) sobre la regulación. A partir de estos tres supuestos, se identificó la existencia de información secuestrada y cuatro problemas regulatorios derivados: 1) organización estática de los agentes en la infraestructura del sistema, 2) regulador parcializado, 3) segmentación y no correspondencia del producto con la demanda y 4) discriminación de precios por capacidad de pago: selección adversa, corrupción y free riders. Se concluye que un cambio en el sistema de salud demanda un diseño institucional basado en supuestos más cercanos al comportamiento de agentes del sistema.<hr/>Abstract Based on Austrian Economic Theory, problems were identified in the Health Care Model, known as “Managed competition”, related to the current crisis in the Health Care System in Colombia. The objective of this article is to analyze the theoretical basis and reasons for such failures. For its development a meta-theoretical approach was used in which the assumptions of a theory (managed competition) from another (Austrian) as a form of criticism and feedback needed to improve the theoretical constructions and especially their practical applications in the field of public policy. The article shows that these problems are derived from inadequate methodological assumptions that impede the coordination, competitiveness and efficiency of the service-providing companies. These methodological assumptions are divided into three: anthropological assumptions, assumptions about the man-environment relationship and assumptions about regulation. From these three assumptions, the existence of kidnaped or captured information and four regulatory problems were identified: 1) Static organization of the agents in the system infrastructure; 2) Biased regulator; 3) Segmentation and noncorrespondence of product with demand; and 4) Discrimination of prices by payment capacity: adverse selection, corruption and free riders. It is concluded that a change in the health system demands an institutional design based on assumptions closer to the behavior of the agents of the system. <![CDATA["The Difference is that They are Displaced and I Am a Victim": Internal Displacement and PostConflict Agenda in Peru]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092017000100127&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El Perú vivió un conflicto armado interno entre 1980 y 2000. Se calcula que esta etapa produjo alrededor de seiscientos mil desplazamientos internos; sin embargo, es también un tema relegado en el conjunto de prioridades de la agenda posconflicto peruana. Este artículo ofrece una explicación para tal paradoja. Se identifican seis factores que explican el relegamiento del desplazamiento en la agenda posconflicto: 1) menores probabilidades de identificarse con la afectación de desplazamiento que con afectaciones caracterizadas por ataques directos contra la integridad física; 2) un marco de sentido en el cual la idea de “víctima” (del conflicto armado) no incluye la figura del desplazado; 3) la naturaleza del concepto de desplazamiento, cuyos elementos definitorios destacan el contexto en el que este ocurre antes que relacionar a un agresor con una víctima; 4) la necesidad de un discurso experto sobre el desplazamiento como condición para activar procesos de identificación con esta categoría; 5) la historia de movilidad interregional previa al desplazamiento, que resta especificidad a esta experiencia; y 6) el tratamiento que hace la Comisión de la Verdad y Reconciliación (CVR) sobre el desplazamiento. Esta argumentación ofrece dos aportes: 1) iniciar una discusión sobre la manera en que distintas afectaciones se relacionan y 2) mostrar límites de la agenda posconflicto poco explorados en la academia peruana.<hr/>Abstract Peru experienced an internal armed conflict between 1980 and 2000. It is estimated that this stage produced around six-hundred thousand internal displacements; however, it is also a relegated issue in the set of priorities of the Peruvian post-conflict agenda. This article offers an explanation for this paradox. I identify six factors that relegate displacement in the post-conflict agenda: 1) lower probabilities for subjects to identify with displacement than with damages characterized by direct attacks on physical integrity; 2) a framework of meaning in which the idea of “victim” (of the armed conflict) does not include the figure of displaced person; 3) the nature of the concept of displacement, whose defining elements highlight the context in which it occurs, rather than relating an aggressor to a victim; 4) the need for an expert discourse on displacement as a condition to activate processes of identification with this category; 5) the history of interregional mobility prior to displacement, which diminishes specificity to this experience; and 6) the treatment made by the Peruvian Truth and Reconciliation Commission (TRC) on displacement. This argument makes two contributions: a) it starts a discussion about the way in which different affections are related, and b) shows limits of the post-conflict agenda that have been little explored in the Peruvian academy. <![CDATA[Regional Identity and Alternative Development Model: Aysén's Green Patagonia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092017000100159&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Chile experimenta, desde hace varias décadas, un proceso de descentralización que ha fortalecido la autonomía de las regiones. Se trata, no obstante, de un proceso gradual que no ha logrado modificar de manera significativa el carácter centralista de su modelo estatal. Si bien dicho proceso cuenta con un marco general decidido en el Estado central, se expresa de manera específica de acuerdo con las especificidades de cada territorio. En tal sentido, el artículo explora el proceso de fortalecimiento regional en una de las regiones del Chile, Aysén, con tres objetivos principales: 1) indagar sobre el proceso de construcción de identidad regional asociado a la idea de Patagonia, 2) vincular ese proceso identitario con la elaboración de un modelo de desarrollo sustentable y 3) analizar el proceso de politización y la conformación de una coalición social-empresarial local que se opuso a megarrepresas hidroeléctricas y que contó con apoyo de redes internacionales. En cuanto a los resultados, observamos que la región de Aysén experimenta un proceso de politización sobre la base de la constitución de una identidad socioterritorial que se diferencia en dos aspectos centrales: 1) la apropiación de “lo patagónico” como sinónimo de “intocado” y 2) el intento por sentar las bases de un modelo de desarrollo alternativo. Una de las conclusiones principales del artículo es que la región de Aysén es la más permeable a la búsqueda de cooperación entre las regiones chilenas y argentina que configuran dicho territorio con una creciente identidad ecoturística a escala planetaria.<hr/>Abstract Chile experiences, from several decades ago, a decentralizing process that has strengthened its regions’ autonomy. However, this is a gradual process that has not substantially modified the centralist character of its state model. While this process has a general framework decided at the central state, it develops specifically according to the particularities of each territory. In this sense, the article explores the process of regional strengthening of the Aysen region in Chile, with three main aims: a) to inquire into the process of identity construction associated to the idea of Patagonia; b) to link such identity process with the definition of a model of sustainable development; and c) to analyze the politicization process and the configuration of a social-business coalition that opposed hydroelectric mega-dams and was supported by international networks. Regarding the research results, we observe that the Aysén region experiences a politization process on the basis of constituting a socio-territorial identity that is distinguished by two key aspects: the appropriation of the “patagonic” as a synonym of the “untouched” and the attempt to set the bases of an alternative development model. One of the main conclusions is the Aysén region is the most permeable to the pursuit of cooperation in the Chilean and Argentinian regions that configure this territory, with a growing ecotouristic identity on a global scale. <![CDATA[Evolution of the Concept of <em>Security</em> in the Chilean Defense White Papers]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092017000100185&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de este artículo es indagar respecto de la evolución del concepto seguridad en los libros de la Defensa Nacional en Chile, publicados en 1997, 2002 y 2010. El trabajo consiste en un análisis crítico conceptual y comparado de los textos, que se centra en la observación de cinco variables: 1) definición de seguridad, 2) definición de defensa, 3) objeto referente, 4) sectores de la seguridad y 5) definición de amenaza. En los resultados se advierte un proceso por acotar el alcance del instrumento militar, un creciente interés político por separar la seguridad de la defensa, un intento inorgánico por incorporar la seguridad humana y el desplazamiento de la amenaza como eje articulador de la planificación de la defensa. En conclusión, evoluciona en forma significativa la manera de concebir la seguridad en el país, según atestigua el cuerpo conceptual de los libros blancos. La relevancia del tema abordado radica en el hecho de que la forma de entender la seguridad determina las preferencias respecto del empleo de la defensa, es decir, configura el marco del quehacer. El aporte del estudio consiste en desglosar la evolución del concepto seguridad y permite comprender las modificaciones políticas a los parámetros de acción del instrumento militar en el país.<hr/>Abstract This study inquiries into the evolution of the concept of Security in the Chilean Defense White Papers published in 1997, 2002 and 2010. This work consists of a conceptual critical analysis of the texts in a comparative perspective. It focuses on five variables: 1) definition of Security; 2) definition of Defense; 3) referent object; 4) sectors of Security; and 5) definition of Threat. The results bring into light a process to narrow the reach of the military instrument; an increasing political interest to separate Security from Defense; an inorganic intend to incorporate Human security; and the displacement of Threat as an articulating axis of Defense planning. As a main conclusion, the concept of security evolves significantly according to the Chilean Defense White Papers. The relevance of this issue rests upon the fact that the conceptualization of security delineates the employment of the instruments of defense. The contribution of the study consists of disaggregating the evolution of the concept of Security to further understand the political modifications to the parameters of action of the military instrument in the country. <![CDATA[Changing the Future: History of Peace Processes in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-44092017000100223&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de este artículo es indagar respecto de la evolución del concepto seguridad en los libros de la Defensa Nacional en Chile, publicados en 1997, 2002 y 2010. El trabajo consiste en un análisis crítico conceptual y comparado de los textos, que se centra en la observación de cinco variables: 1) definición de seguridad, 2) definición de defensa, 3) objeto referente, 4) sectores de la seguridad y 5) definición de amenaza. En los resultados se advierte un proceso por acotar el alcance del instrumento militar, un creciente interés político por separar la seguridad de la defensa, un intento inorgánico por incorporar la seguridad humana y el desplazamiento de la amenaza como eje articulador de la planificación de la defensa. En conclusión, evoluciona en forma significativa la manera de concebir la seguridad en el país, según atestigua el cuerpo conceptual de los libros blancos. La relevancia del tema abordado radica en el hecho de que la forma de entender la seguridad determina las preferencias respecto del empleo de la defensa, es decir, configura el marco del quehacer. El aporte del estudio consiste en desglosar la evolución del concepto seguridad y permite comprender las modificaciones políticas a los parámetros de acción del instrumento militar en el país.<hr/>Abstract This study inquiries into the evolution of the concept of Security in the Chilean Defense White Papers published in 1997, 2002 and 2010. This work consists of a conceptual critical analysis of the texts in a comparative perspective. It focuses on five variables: 1) definition of Security; 2) definition of Defense; 3) referent object; 4) sectors of Security; and 5) definition of Threat. The results bring into light a process to narrow the reach of the military instrument; an increasing political interest to separate Security from Defense; an inorganic intend to incorporate Human security; and the displacement of Threat as an articulating axis of Defense planning. As a main conclusion, the concept of security evolves significantly according to the Chilean Defense White Papers. The relevance of this issue rests upon the fact that the conceptualization of security delineates the employment of the instruments of defense. The contribution of the study consists of disaggregating the evolution of the concept of Security to further understand the political modifications to the parameters of action of the military instrument in the country.