Scielo RSS <![CDATA[Historia Caribe]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0122-880320210001&lang=en vol. 16 num. 38 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[EDITORIAL]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032021000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Universidades Populares y experiencias de extensión educativa en América Latina en la primera mitad del siglo XX]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032021000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Three Neighborhood Republics and their Universities. People's Universities in the city of Buenos Aires in the interwar period: a preliminary outline]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032021000100035&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo aporta una nueva perspectiva al conocimiento histórico de las Universidades Populares. Para ello se analiza la experiencia de tres instituciones de la ciudad de Buenos Aires: la Universidad Popular de La Boca, fundada en 1917; la Universidad Popular de Boedo, cuya fundación data de 1928; y la Sociedad Luz Universidad Popular, creada en 1899 por iniciativa del Partido Socialista, y actualmente emplazada en el barrio porteño de Barracas. Dichas instituciones educativas son estudiadas en relación con el concepto dual de barrio, propio del desarrollo de la historia local de la ciudad de Buenos Aires. Se trabaja como hipótesis que la pertenencia a "lo barrial" -enunciada incluso desde su nomenclatura en dos de los casos- influyó en la constitución de las identidades de los barrios y de las Universidades Populares, así como en el despliegue de una red de vínculos barriales.<hr/>Abstract This article brings a new perspective to the historical knowledge of the People's Universities. To this end, the experiences of three institutions in the city of Buenos Aires are analyzed: the People's University of La Boca, founded in 1917; the People's University of Boedo, whose foundation dates from 1928; and the People's University "Sociedad Luz", created in 1899 on the initiative of the Socialist Party and currently located in the Buenos Aires neighborhood of Barracas. These educational institutions are studied in relation to the dual concept of neighborhood, typical of the development of the local history of the city of Buenos Aires. We work as a hypothesis that belonging to "the neighborhood" -enunciated even in the denomination of two of the People's Universities- influenced the constitution of the identities of both neighborhoods and People's Universities, fostering the development of a network of links between neighborhoods.<hr/>Resumo O trabalho traz uma nova perspectiva para o conhecimento histórico das Universidades Populares. Para isso, analisa-se a experiência de três instituições na cidade de Buenos Aires: a Universidade Popular da Boca, fundada em 1917; a Universidade Popular de Boedo, cuja fundação data de 1928; e a Sociedade Luz Universidade Popular, criada em 1899 por iniciativa do Partido Socialista, atualmente localizada no bairro de Barracas, em Buenos Aires. Estas instituições educacionais são estudadas em relação ao conceito dual de bairro, típico do desenvolvimento da história local da cidade de Buenos Aires. Trabalhamos como uma hipótese de que pertencer ao "bairro" -anunciado até mesmo a partir de sua nomenclatura em dois dos casos- influenciou a constituição das identidades de bairros e Universidades Populares, assim como a implantação de uma rede de ligações dos bairros.<hr/>Résumé Cet article apporte une nouvelle perspective aux connaissances historiques des universités populaires. À cette fin, les expériences de trois institutions de la ville de Buenos Aires sont analysées: l'Université populaire de La Boca, fondée en 1917; l'Université populaire de Boedo, dont la fondation date de 1928; et l'Université populaire «Sociedad Luz», créée en 1899 à l'initiative du Parti socialiste et actuellement située dans le quartier de Barracas à Buenos Aires. Ces établissements d'enseignement sont étudiés sous l'angle du double concept de quartier, caractéristique du développement de l'histoire locale de la ville de Buenos Aires. Nous travaillons comme une hypothèse selon laquelle l›appartenance au «quartier» - même dans la dénomination de deux des universités populaires -a influencé la constitution de l&gt;identité des quartiers et des universités populaires, favorisant ainsi le développement d&gt;un réseau de liens entre quartiers. <![CDATA[People's Universities in Uruguay (1930-1942)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032021000100081&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las Universidades Populares surgen en Francia a finales del siglo XIX y principios del XX, esparciéndose por Europa y Latinoamérica. En Uruguay, en el marco de la lucha por la Reforma Universitaria, estudiantes universitarios, a los que se irán sumando profesionales, intelectuales y trabajadores, organizan en 1930 la primera Universidad Popular, a la que seguirán otras instituciones de este tipo en los años siguientes. El artículo analiza el proceso de creación, expansión y disolución de las Universidades Populares uruguayas. Durante décadas estas Universidades Populares fueron olvidadas; sin embargo, el registro de esas iniciativas existe disperso en archivos particulares y publicaciones diversas. Este trabajo es uno más de esos esfuerzos que se están llevando a cabo para recuperar su memoria.<hr/>Abstract People's Universities emerged in France in the late nineteenth and early twentieth centuries, spreading throughout Europe and Latin America. In Uruguay, within the struggle for University Reform, university students, joined by professionals, intellectuals and workers, organized in 1930 the first People's University, which would be followed by other institutions of this type in the following years. This article analyzes the creation, expansion and dissolution process of Uruguayan People's Universities. For decades these People's Universities were forgotten; however, register of these initiatives is scattered in private archives and various publications. This work responds to an effort with the intention of recovering their record of events.<hr/>Resumo As Universidades Populares surgem na França no final do século XIX e início do XX, expandindo-se pela Europa e América Latina. No Uruguai, no âmbito da luta pela Reforma Universitária, estudantes universitários, aos quais se somarão profissionais, intelectuais e trabalhadores, organizam em 1930 a primeira Universidade Popular. Instituição que seguirão outras Universidades deste tipo nos anos seguintes. O artigo analisa o processo de criação, expansão e dissolução das Universidades Populares uruguaias. Durante décadas estas Universidades Populares foram esquecidas. No entanto, o registro dessas iniciativas está disperso em diversos arquivos e publicações. Este trabalho é um desses esforços que estão sendo feitos para recuperar sua memória.<hr/>Résumé Les Universités Populaires naissent en France fin du XIX siècle début du XX siècle, en se répandant en Europe et Amérique Latine. En Uruguay, dans le cadre de la lutte pour la Réforme Universitaire, des étudiants, auxquels se joindront des professionnels, intellectuels et des ouvriers, organisent la première Université Populaire en 1930, laquelle sera suivie par d'autres institutions du même type dans les années successives. L'article fait l'analyse du processus de création, expansion et dissolution des Universités Populaires uruguayennes. Pendant des décennies, ces Universités Populaires ont été oubliées ; pourtant, le registre de ces initiatives est dispersé dans des archives particuliers et des publications diverses. Ce travail est un autre sorti des efforts qui se réalisent pour récupérer leur mémoire. <![CDATA[People's University José Martí in the political thought orbit of Julio Antonio Mella. Cuba, 1923-1927]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032021000100107&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo tiene como objetivo principal determinar y analizar las etapas que marcaron los momentos de definición de la labor de la Universidad Popular José Martí, desde que fue fundada en La Habana en 1923 hasta su definitiva clausura por el gobierno de Gerardo Machado en 1927, así como valorar el alcance de sus objetivos y resultados. El texto se adentra en las actividades docentes y políticas de la Universidad Popular, concebidas en sus vínculos con el proceso de reforma universitaria, así como en la estructura administrativa, el diseño curricular de extensión y el significado de sus propuestas culturales y educativas contrahegemónicas. Estos problemas permiten comprender la estrategia política trazada por su artífice, el líder estudiantil Julio Antonio Mella.<hr/>Abstract The main purpose of this article is to determine and analyze the stages indicating the definition moments of the role of People's University José Martí, from the time it was founded in Havana in 1923 until its final closure by Gerardo Machado government in 1927, as well as to consider the extent of its objectives and results. The text explores the teaching and political activities of this university, thought up in associations with the university reform process, as well as the administrative structure, the extension curricular design, and the meaning of its cultural and counter-hegemonic educational proposals. These problems allow the authors to understand the political strategy drawn up by its creator, the student leader Julio Antonio Mella.<hr/>Resumo O objetivo principal do artigo é determinar e analisar as etapas que marcaram os momentos de definição do trabalho da Universidade Popular José Martí, desde sua fundação em 1923 até seu encerramento definitivo pelo governo de Gerardo Machado em 1927, e analisar os objetivos e as conquistas da instituição. O texto explora as atividades pedagógicas e políticas da universidade, analisadas em seus vínculos com o processo de reforma universitária, bem como na estrutura administrativa no desenho curricular da extensão universitária e no significado de suas propostas culturais e educativas contra-hegemônicas. Estes problemas permitem compreender a estratégia política elaborada por seu inventor, o líder estudantil Julio Antonio Mella.<hr/>Résumé L'objectif principal de cet article est celui de déterminer et analyser les étapes qui ont marqué les moments décisifs du travail de l'Université Populaire José Martí, fondée à La Havane en 1923, jusqu'à la fermeture définitive par le gouvernement de Gerardo Machado en 1927, et aussi d'évaluer la portée de ses objectifs et ses résultats. Le texte explore les activités pédagogiques et politiques de l'Université Populaire, conçues dans ses liens avec le processus de réforme universitaire, ainsi que dans la structure administrative, la conception curriculaire de l'extension universitaire et la signification de ses propositions culturelles et éducatives contre-hégémoniques. Ces problèmes permettent de comprendre la stratégie politique élaborée par son architecte, le leader étudiant Julio Antonio Mella. <![CDATA[Guatemalan University Students and their Social Projection: The People's University (1923-1932)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032021000100137&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo tiene como propósito comprender la creación y funcionamiento de la Universidad Popular de Guatemala en su primera década de existencia. La caída del gobierno de Manuel Estrada Cabrera contribuyó a la consolidación de un grupo de estudiantes universitarios, que inspirados en los planteamientos de la Reforma Universitaria de Córdoba (Argentina) y el pensamiento de José Vasconcelos, propusieron una política de "educación de masas" que vinculaba a la universidad con el pueblo, en especial con sus núcleos obreros urbanos. La experiencia no fue totalmente exitosa porque el idealismo romántico de los estudiantes colisionó con las condiciones sociopolíticas imperantes.<hr/>Abstract The purpose of the article is to understand the creation and functioning of the People's University in its first decade of existence. The fall of the government of Manuel Estrada Cabrera contributed to the consolidation of a group of university students, who inspired by the University Reform of Córdoba (Argentina) and the thinking of José Vasconcelos, proposed a policy of "mass education" that linked the university with the people, especially with its urban working class. The experience was not entirely successful because the idealism of the students collided with the prevailing sociopolitical conditions.<hr/>Resumo O objetivo do artigo é compreender a criação e o funcionamento da Universidade Popular em sua primeira década de existência. A queda do governo de Manuel Estrada Cabrera contribuiu para a consolidação de um grupo de estudantes universitários, que inspiraram as abordagens da Reforma universitária de Córdoba (Argenitna) e a interpretação feita José Vasconcelos, propôs uma política de "educação de massas" que ligava a universidade com o povo, especialmente com os núcleos de seus trabalhadores urbano. A experiência não foi totalmente bem-sucedida porque o idealismo dos estudantes colidiram com as condições sociopolíticas prevalecentes.<hr/>Resumé Cet article propose comprendre la création et le fonctionnement de l'Universidad Popular pendant la première décennie depuis sa création. La chute du gouvernement de Manuel Estrada Cabrera contribue à la consolidation d'un groupe d'étudiants universitaires qui proposera une politique dite «d'éducation des masses», inspirée par les principes de la réforme de l'université de Córdoba (Argentine) suivant l'interprétation faite par José Vasconcelos, visant à relier l'université avec le peuple (son noyau ouvrier urbain). L'expérience ne fut pas totalement réussi puisque l'idéalisme des étudiants se heurtent aux conditions sociopolitiques dominantes. <![CDATA[History of the People's University "Juan Ramón Lestani" (Chaco, Argentina, circa 1929-1960)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032021000100167&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo estudio la historia de la Universidad Popular "Juan R. Lestani", ubicada en una provincia del nordeste argentino, Chaco, en el período que media entre finales de los años veinte y los años sesenta del siglo pasado. Con ese propósito examino las concepciones que incidieron en su configuración, la formación ofrecida, las características del edificio y las huellas de los orígenes europeos. Introduzco el trabajo con una descripción del contexto histórico en el cual esta Universidad se constituye, y de los orígenes europeos de las universidades populares. Esta introducción permite poner en perspectiva a la institución local, de modo de comprenderla como la manifestación de una historia más amplia en cuya trama es posible descubrir lo que tiene de común con organizaciones similares, así como rasgos que son singulares. Documentos del archivo de la institución, entrevistas a directivos anteriores y actuales y diarios locales constituyeron el corpus de fuentes primarias utilizadas.<hr/>Abstract This article discusses the history of the People's University "Juan R. Lestani", in the province of Chaco in the North-East of Argentina, between the late 1920s and the 1960s. To this end, I examine the views that influenced in the university configuration, the traces of its European origins, the education offered, and the building features. I present this article with a historical context description, in which this University is constituted, and the European origins of People's Universities. This analysis contributes to an understanding of this local institution as a manifestation of a broader historical context, which enables us to discover the common 168 features it has with similar institutions as well as those that are unique. The institution's archives, interviews to former and current administrators, as well as local newspapers constituted the corpus of primary sources used.<hr/>Resumo Neste artigo estudo a história da Universidade Popular "Juan R. Lestani", localizada em uma província do nordeste da Argentina, Chaco, no período entre o final dos anos vinte e os anos sessenta do século passado. Com esse propósito, examino as concepções que influenciaram a sua configuração, a formação oferecida, as características do edifício e os vestígios das origens europeias. Apresento o trabalho com uma descrição do contexto histórico em que esta Universidade se constitui e das origens europeias das universidades populares. Esta introdução permite colocar em perspectiva a instituição local, de forma a compreendê-la como a manifestação de uma história mais ampla em cujo tecido é possível descobrir o que ela tem em comum com organizações semelhantes, bem como características que são únicas. Documentos do arquivo da instituição, entrevistas com ex-diretores e atuais e jornais locais constituíram o corpus das fontes primárias utilizadas.<hr/>Résumé Dans cet article, j'étudie l'histoire de l'Université populaire "Juan R. Lestani", située dans une province du nord-est argentin, Chaco, pendant la période qui s'est écoulée entre la fin des années vingt et les années soixante du siècle dernier. À cette fin, j'examine les conceptions qui ont influencé sa configuration, la formation offerte, les caractéristiques du bâtiment et les traces des origines européennes. Le document débute par une description du contexte historique dans lequel cette université se constitue, et des origines européennes des universités populaires. Cette introduction permet de mettre en perspective l'institution locale, de façon à la comprendre comme la manifestation d'une histoire plus large dans laquelle il est possible de découvrir ce qu'elle a de commun avec des organisations similaires, ainsi que des traits qui lui sont propres. Des documents provenant des archives de l'institution, des entretiens avec des cadres anciens et actuels et des journaux locaux ont constitué le corpus des sources primaires utilisées. <![CDATA[Pedagogical extension in Ibero-America as a model of political action: the lay educational missions.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032021000100209&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo es una reflexión sobre un tipo especial de extensión cultural y educativa que tomó como su núcleo de actuación a las escuelas rurales: las misiones pedagógicas o culturales laicas, que fueron desarrolladas en distintos lugares de América Latina y España, especialmente entre las décadas de 1930 y 1950. Aunque en algunos momentos y países su ejecución fue compartida por las universidades, fueron desarrolladas fundamentalmente por personas e instituciones ligadas a la educación pública no universitaria, que sentían la necesidad de paliar la situación de abandono en la que se encontraba el mundo rural.<hr/>Abstract The article is a reflection on a special type of cultural and educational extension that focused on rural schools: the pedagogical or secular cultural missions. These were developed in different parts of Latin America and Spain, especially between the 1930s and 1950s. Although at some moments and in some countries their execution was shared by universities, they were developed mainly by people and institutions linked to non-university public education, who felt the need to alleviate the situation of abandonment in which the rural world was immersed.<hr/>Resumo O artigo é uma reflexão sobre um tipo especial de extensão cultural e educacional que teve como núcleo de ação as escolas rurais: as missões pedagógicas ou culturais laicas, que se desenvolveram em diferentes lugares da América Latina e da Espanha, especialmente entre as décadas de 1930 e 1950. Embora em alguns momentos e países sua execução fosse compartilhada pelas universidades, foram desenvolvidos fundamentalmente por pessoas e instituições vinculadas ao ensino público não universitário, que sentiram a necessidade de amenizar a situação de abandono em que se encontrava o mundo rural.<hr/>Résumé L'article est une réflexion sur un type particulier d'extension culturelle et éducative qui a pris les écoles rurales comme noyau d'action: les missions pédagogiques ou culturelles laïques ont été développées dans différents endroits en Amérique latine et en Espagne, en particulier entre les décennies 1930 et 1950. Même si leur exécution ait été partagée par les universités à certains moments et dans certains pays, ces missions ont été essentiellement développées par des personnes et des institutions liées à l'enseignement public non universitaire, qui ressentaient le besoin de pallier la situation d'abandon dans laquelle se trouvait le monde rural. <![CDATA[Public writers and press in the New Granada, 1848-1853]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032021000100237&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito del presente artículo es caracterizar a los publicistas neogranadinos entre 1848 y 1853. Para materializar este objetivo, la primera parte analiza el rol de la prensa en la configuración de un tipo inédito de escritor público. La segunda sección expone las facetas que desarrollaron aquellos letrados. Estudiar a los escritores públicos constituye un avance importante en el análisis de los partidos políticos como elementos fundamentales en la configuración de lo que Pierre Rosanvallon denominó como lo político, pues como se intentará demostrar, quienes se encargaron de configurar los partidos políticos, se preocuparon por dotarlos con elementos intelectuales complejos1.<hr/>Abstract The purpose of this paper is to describe the public authors from New Granada from 1848 to 1853. In order to bring this goal to fruition, in the first part is analyzed the press role in the composition of an unprecedented type of a public author. In the second part are exposed, the different sides developed by those authors in political life in New Granada. Studying public writers constitutes an important advance in the analysis of political parties as fundamental elements in the configuration of what Pierre Rosanvallon has called the political, because as will be tried to demonstrate, those who were in charge of configuring political parties, they worried about equipping them with complex intellectual elements.<hr/>Resumo 0 objetivo deste artigo é caracterizar os publicitários ou escritores públicos de República de Nova Granada entre os anos de 1848 e 1853. Para atingir este objetivo, na primeira parte propõe-se analisar o papel da imprensa na configuração de um tipo inédito de escritor público. A segunda seção expõe-se as diferentes facetas que aqueles letrados desenvolveram na política da Nova Granada. Em resumo, o artigo procura estudar, a intervenção de escritores públicos em diferentes cenários da vida política e intelectual neogranadina em meados do século XIX. O estudo de escritores públicos constitui um avanço importante na análise dos partidos políticos como elementos fundamentais na configuração do que Pierre Rosanvallon chamou de político, porque, como será tentado demonstrar, os responsáveis pela configuração dos partidos políticos, eles se preocupavam em equipá-los com elementos intelectuais complexos.<hr/>Resumé Le but de cet article est de caractériser les publicistes néo-grenadiens entre 1848 et 1853. Pour y parvenir, la première partie analyse le rôle de la presse dans la configuration d'un type inédit d'écrivain public. La deuxième section expose les facettes que ces écrivains ont développées. L'étude des écrivains publics constitue une avancée importante dans l'analyse des partis politiques en tant qu'éléments fondamentaux de la configuration de ce que Pierre Rosanvallon a appelé le politique, car comme on tentera de le démontrer, ceux qui ont façonné les partis politiques, se sont préoccupés de les doter d'éléments intellectuels complexes. <![CDATA[Mothers, sinners and obedient: The religious formation of the Poblanas in the first half of 19th century in Mexico]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032021000100269&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La creación de las culturas escolares femeninas del siglo XIX mexicano se realizó mediante los preceptos pastorales y de gobernanza; las guerras internas e intervencionistas favorecieron discursos de Estado y clericales que optaron por brindar un papel determinante a las poblanas, debido a que la instrucción formal e informal se vio envuelta en una doble exigencia para las mujeres: aspirar a construirse en el estereotipo de la Virgen Concepcionista -la Nueva Eva-, que podía ser pecadora, pero, al mismo tiempo, era susceptible de redimirse mediante la maternidad e instruirse en la escuela formal, para ser siervas temerosas y obedientes.<hr/>Abstract The creation of the Mexican nineteenth century female school cultures was carried out through pastoral and governance precepts. The internal and interventionist wars favored state and clerical discourses that chose to offer a decisive role to Puebla women. Formal and informal education was involved in a double requirement for women: aiming at building on the Virgin Conceptionist stereotype -the New Eve- who could be a sinner, but simultaneously susceptible to redeem herself through motherhood and be educated in formal school in order to be faithful and obedient servants.<hr/>Resumo A criação das culturas escolares femininas mexicanas do século XIX foi realizada através de preceitos pastorais e de governança; as guerras internas e intervencionistas favoreceram discursos estatais e clericais que escolheram fornecer um papel decisivo ao povo de Puebla, porque a educação formal e informal estava envolvida em um duplo requisito para as mulheres: aspirando a construir o estereótipo da Virgem Concepcionista -a Nova Eva- que poderia ser uma pecadora, mas ao mesmo tempo era suscetível de se redimir pela maternidade e educar-se na escola formal, para ser serva temerosa e obediente.<hr/>Résumé La création des cultures scolaires féminines mexicaines du XIXe siècle a été conçue à travers des principes pastoraux et du gouvernement. Les guerres internes et interventionnistes ont favorisé les discours de l'état et du clergé, lesquels ont choisi de donner un rôle décisif aux femmes de Puebla, car l'éducation formelle et informelle était impliquée dans une double exigence pour elle: viser à se construire sur le stéréotype de la Vierge Conceptionniste -la Nouvelle Eve- qui pouvait être une pécheuse, mais en même temps capable de se racheter par la maternité et de s'éduquer à l'école formelle, d'être des servantes craintives et obéissantes. <![CDATA[Teresa González Pérez (Coordinadora), La educación de las mujeres en Iberoamérica. Análisis histórico. Valencia: Tirant Humanidades, 2019.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032021000100301&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La creación de las culturas escolares femeninas del siglo XIX mexicano se realizó mediante los preceptos pastorales y de gobernanza; las guerras internas e intervencionistas favorecieron discursos de Estado y clericales que optaron por brindar un papel determinante a las poblanas, debido a que la instrucción formal e informal se vio envuelta en una doble exigencia para las mujeres: aspirar a construirse en el estereotipo de la Virgen Concepcionista -la Nueva Eva-, que podía ser pecadora, pero, al mismo tiempo, era susceptible de redimirse mediante la maternidad e instruirse en la escuela formal, para ser siervas temerosas y obedientes.<hr/>Abstract The creation of the Mexican nineteenth century female school cultures was carried out through pastoral and governance precepts. The internal and interventionist wars favored state and clerical discourses that chose to offer a decisive role to Puebla women. Formal and informal education was involved in a double requirement for women: aiming at building on the Virgin Conceptionist stereotype -the New Eve- who could be a sinner, but simultaneously susceptible to redeem herself through motherhood and be educated in formal school in order to be faithful and obedient servants.<hr/>Resumo A criação das culturas escolares femininas mexicanas do século XIX foi realizada através de preceitos pastorais e de governança; as guerras internas e intervencionistas favoreceram discursos estatais e clericais que escolheram fornecer um papel decisivo ao povo de Puebla, porque a educação formal e informal estava envolvida em um duplo requisito para as mulheres: aspirando a construir o estereótipo da Virgem Concepcionista -a Nova Eva- que poderia ser uma pecadora, mas ao mesmo tempo era suscetível de se redimir pela maternidade e educar-se na escola formal, para ser serva temerosa e obediente.<hr/>Résumé La création des cultures scolaires féminines mexicaines du XIXe siècle a été conçue à travers des principes pastoraux et du gouvernement. Les guerres internes et interventionnistes ont favorisé les discours de l'état et du clergé, lesquels ont choisi de donner un rôle décisif aux femmes de Puebla, car l'éducation formelle et informelle était impliquée dans une double exigence pour elle: viser à se construire sur le stéréotype de la Vierge Conceptionniste -la Nouvelle Eve- qui pouvait être une pécheuse, mais en même temps capable de se racheter par la maternité et de s'éduquer à l'école formelle, d'être des servantes craintives et obéissantes. <![CDATA[Arno Burkholder, La red de los espejos. Una historia del diario Excélsior, 1916-1976. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2016.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-88032021000100307&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La creación de las culturas escolares femeninas del siglo XIX mexicano se realizó mediante los preceptos pastorales y de gobernanza; las guerras internas e intervencionistas favorecieron discursos de Estado y clericales que optaron por brindar un papel determinante a las poblanas, debido a que la instrucción formal e informal se vio envuelta en una doble exigencia para las mujeres: aspirar a construirse en el estereotipo de la Virgen Concepcionista -la Nueva Eva-, que podía ser pecadora, pero, al mismo tiempo, era susceptible de redimirse mediante la maternidad e instruirse en la escuela formal, para ser siervas temerosas y obedientes.<hr/>Abstract The creation of the Mexican nineteenth century female school cultures was carried out through pastoral and governance precepts. The internal and interventionist wars favored state and clerical discourses that chose to offer a decisive role to Puebla women. Formal and informal education was involved in a double requirement for women: aiming at building on the Virgin Conceptionist stereotype -the New Eve- who could be a sinner, but simultaneously susceptible to redeem herself through motherhood and be educated in formal school in order to be faithful and obedient servants.<hr/>Resumo A criação das culturas escolares femininas mexicanas do século XIX foi realizada através de preceitos pastorais e de governança; as guerras internas e intervencionistas favoreceram discursos estatais e clericais que escolheram fornecer um papel decisivo ao povo de Puebla, porque a educação formal e informal estava envolvida em um duplo requisito para as mulheres: aspirando a construir o estereótipo da Virgem Concepcionista -a Nova Eva- que poderia ser uma pecadora, mas ao mesmo tempo era suscetível de se redimir pela maternidade e educar-se na escola formal, para ser serva temerosa e obediente.<hr/>Résumé La création des cultures scolaires féminines mexicaines du XIXe siècle a été conçue à travers des principes pastoraux et du gouvernement. Les guerres internes et interventionnistes ont favorisé les discours de l'état et du clergé, lesquels ont choisi de donner un rôle décisif aux femmes de Puebla, car l'éducation formelle et informelle était impliquée dans une double exigence pour elle: viser à se construire sur le stéréotype de la Vierge Conceptionniste -la Nouvelle Eve- qui pouvait être une pécheuse, mais en même temps capable de se racheter par la maternité et de s'éduquer à l'école formelle, d'être des servantes craintives et obéissantes.