Scielo RSS <![CDATA[Colombian Applied Linguistics Journal]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0123-464120110002&lang=en vol. 13 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412011000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Reading Comprehension in Face-to-Face and Web-Based Modalities</b>: <b>Graduate Students' Use of Reading and Language Learning Strategies in EFL</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412011000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Few studies in Colombia have explored and compared students' reading comprehension processes in EFL, in different modalities of instruction. This article reports on some findings of a larger study in which two groups of graduate Law students took a reading comprehension course in English, delivered in two different modalities of instruction: face-to-face and web-based. Both courses were served by an English teacher from the School of Languages at Universidad de Antioquia. The data gathered from class observations, in-depth interviews, questionnaires, tests, the teacher's journal and data records in the platform provided insights about the students' use of reading and language learning strategies in both modalities. Findings suggest that students applied the reading strategies explicitly taught during the courses and some language learning strategies for which they did not receive any instruction.<hr/>Pocos estudios en Colombia han explorado y comparado los procesos de comprensión de lectura en inglés de los estudiantes, en diferentes modalidades de instrucción. En este artículo se presentan algunos hallazgos de un estudio en el cual dos grupos de estudiantes de posgrado de la Facultad de Derecho participaron en un curso de competencia lectora en inglés, ofrecido en dos modalidades diferentes: presencial y virtual. Ambos cursos fueron servidos por un profesor de inglés de la Escuela de Idiomas de la Universidad de Antioquia. Los datos recogidos de las observaciones de clase, de las entrevistas a profundidad, de los cuestionarios, de los exámenes, del diario del profesor y los datos grabados en la plataforma permitieron comprender el uso de estrategias de lectura y de aprendizaje en ambas modalidades. Los hallazgos muestran que los estudiantes aplicaron las estrategias de lectura enseñadas explícitamente en el curso y algunas estrategias de aprendizaje para las cuales no hubo instrucción explícita. <![CDATA[<b>Virtual Forums</b>: <b>A Pedagogical Tool for Collaboration and Learning in Teacher Education</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412011000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Implementing technological tools in EFL classes has not been easy for language teachers, they often struggle to make class activities consistent with the curriculum, policies, students' needs and likes and lately, with computer and internet-based ICTs. The problem regularly is that EFL teachers do not possess the pedagogical and technological knowledge to use technological tools to foster communication and interaction among students to learn collaboratively. This study deals with a teacher education experience in which tools such as blogs, learning software, e-mail, forums and internet-based tools were used to improve EFL learning and teaching. Data were gathered from the group of EFL teachers in two phases: the first phase included participants' planning, discussion, and implementation of a pedagogical project for young EFL learners; the second phase consisted of the participants' reporting and evaluating their performance using forums and blogs with their students. The study demonstrated that teacher education experiences are crucial for teacher learning to integrate the use of forums and blogs in the EFL Curriculum. It also showed that the use of blogs and forums requires addressing language pedagogy from a perspective that values communication, collaboration and participation as central elements of learning.<hr/>La implementación de herramientas tecnológicas en las clases de inglés como lengua extranjera no ha sido fácil para los profesores de idiomas, quienes a menudo tienen dificultades para realizar actividades de clase coherentes con el plan de estudios, las políticas educativas, las necesidades de los estudiantes y últimamente, con las TIC que se encuentran en internet. El problema es que los profesores de inglés como lengua extranjera, en su mayoría, no poseen los conocimientos pedagógicos y tecnológicos para utilizar las herramientas apropiadas que puedan fomentar la comunicación y la interacción entre los estudiantes para aprender colaborativamente. Este estudio trata de una experiencia de formación docente en el que herramientas como los blogs, software de aprendizaje, e-mail, foros y herramientas tomadas de internet se utiliza para mejorar el aprendizaje y la enseñanza de inglés como lengua extranjera. Los datos fueron recogidos a partir de la participación del grupo de profesores en dos fases: la primera fase consiste en la planeación, discusión y ejecución de un proyecto pedagógico para los niños que aprenden el inglés como lengua extranjera, la segunda fase consistió en la información dada por los participantes con la presentación de informes y evaluación de su desempeño por medio de foros y blogs con sus alumnos. El estudio demostró que las experiencias de formación docente son cruciales para el aprendizaje docente para integrar el uso de los foros y los blogs en el currículo de inglés como lengua extranjera. También mostró que en el uso de blogs y foros es necesario abordar la pedagogía del lenguaje desde una perspectiva que valora la comunicación, colaboración y participación como elementos centrales del aprendizaje. <![CDATA[<b>The motivational properties of emotions in Foreign Language Learning</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412011000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Although the process of learning a foreign language is replete with emotions, these have not been sufficiently studied in the field of English Language Teaching. The aim of this article is to report the motivational impact of the emotions experienced by second year students of an English Language Teaching programme in a South East Mexican University. Students were asked to keep an emotional journal for twelve weeks during their third term in order to map their emotions and their sources during instructed language learning. The results show that the emotions experienced most by students are: fear, happiness, worry, calm, sadness and excitement. Although there is a range of sources for emotional reactions, the five main sources of students' emotions are: their insecurity about their speaking ability, the teachers' attitudes, comparisons with peers, the classroom atmosphere, and the type of learning activities.The two main aspects identified as impacting on students' motivation are: the teachers' attitudes, and the classroom climate.<hr/>Aunque el proceso de aprendizaje de una lengua extranjera está lleno de emociones, estas no han sido suficientemente estudiadas en el campo de la enseñanza del inglés. El propósito de este artículo es reportar el impacto motivacional de las emociones experimentadas por estudiantes de segundo año de la licenciatura en Lengua Inglesa en una universidad del sureste Mexicano. Los estudiantes plasmaron en un diario las diversas emociones experimentadas así como sus reacciones durante doce semanas en el tercer semestre de su carrera con el propósito de mapear sus emociones y las fuentes de éstas durante la instrucción en el aula. Los resultados muestran que las emociones más recurrentes durante la instrucción son: miedo, alegría, preocupación, tranquilidad, tristeza y entusiasmo. A pesar de que hay diversas fuentes que originan estas emociones, los cinco orígenes principales de éstas son: la inseguridad al hablar en inglés, las actitudes de los profesores, la comparación con sus compañeros, el ambiente en el salón de clases y el tipo de actividades de aprendizaje. Los dos aspectos identificados como los que influyen más en la motivación de los estudiantes son: las actitudes de los profesores y el ambiente de aprendizaje. <![CDATA[<b>An Interdisciplinary Theory-Based ESL Curriculum to Teach English as a Second Language</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412011000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Para los inmigrantes hispanos de los Estados Unidos (EEUU) aprender inglés (L2) es considerado necesario para progresar y funcionar en la sociedad, y hay una gran demanda de clases de inglés como segunda lengua o English as a Second Language (ESL). A pesar del reconocido beneficio individual y social de los programas de ESL, todavía se debe potenciar la investigación de estrategias educativas eficaces en los diferentes aspectos del aprendizaje del inglés como segunda lengua. Este artículo describe una estrategia pedagógica de base teórica incorporada en un currículo de ESL para hispanos inmigrantes adultos en la frontera entre EEUU y México. Igualmente el presente artículo describe la implementación y evaluación del currículo mediante métodos cuantitativos y cualitativos. Los resultados cuantitativos indican que los participantes mejoraron significativamente su nivel de L2. Además, los resultados cualitativos sugieren que los participantes recibieron satisfactoriamente tanto el contenido como la metodología pedagógica del currículo, y en general declararon haber tenido una experiencia positiva con la clase. Este trabajo podría servir de modelo para la enseñanza de una segunda lengua para adultos.<hr/>Among Hispanic immigrants in the United States (US), learning English is considered necessary for economic and social achievement. As a consequence, there is a high demand for English as a Second Language (ESL) classes. Despite the recognized benefits of ESL programs, both at the individual and social levels, more research is needed to identify education strategies that effectively promote all aspects of learning English as a second language. This article describes an ESL curriculum that incorporates a theory-based pedagogical approach specifically designed for immigrant Hispanic adults on the US-Mexico border region. The article also describes the implementation of the curriculum as well as the results of the evaluation, which was conducted using both quantitative and qualitative methods. Quantitative results indicate that the participants significantly improved their English proficiency (L2). Qualitative results suggest that participants were positively impacted by both the content and pedagogical approaches used by the curriculum. Their experience with the ESL class was positive in general. It can be concluded that the curriculum achieved its objective. This approach could serve as a model for second language teaching for adults. <![CDATA[<b>Teaching English in Times of the National Bilingual Program in some State Schools</b>: <b>Linguistic and pedagogical factors</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412011000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudio, de corte mixto e interdisciplinario, se llevó a cabo en cuatro instituciones públicas de la ciudad y contó con la participación de 12 maestras de básica primaria de la ciudad de Medellín y 111 estudiantes de los grados 4to, 5to y 6to. Las técnicas de recolección de datos utilizadas fueron una entrevista semiestructurada administrada a las docentes, y una batería de seis pruebas psicolingüísticas, a los estudiantes. En este artículo sólo se abordarán los resultados cualitativos emanados de la entrevista y se discutirá, desde una perspectiva reflexiva e interpretativa, los factores lingüísticos y pedagógicos que intervienen en el aprendizaje y la enseñanza del inglés desde el punto de vista de las 12 maestras. Se concluye que estos factores son fundamentales en las relaciones pedagógicas y didácticas que se establecen entre maestras, estudiantes y el inglés como saber específico. Igualmente, se hace evidente la necesidad de formular y apoyar programas de desarrollo profesional docente continuos e informados como política gubernamental.<hr/>This mixed-interdisciplinary study was conducted in four state schools in Medellin-Colombia with the participation of 12 teachers and 111 students from 3rd, 4th and 5th grades. Data gathering techniques used were a semi structured interview administered to the 12 teachers and a battery of six psycholinguistic tests administered to the students. This paper addresses qualitative data from the interview and discusses, from a reflective and interpretative perspective, linguistic and pedagogical factors that affect the English teaching and learning processes for a 12-primary-teacher group. These factors emerged essential for the establishment of pedagogical relationships amongst teachers, students and the English language; likewise, the necessity of informed and continuous teacher professional development programmes as part of linguistic policies becomes manifest. <![CDATA[<b>Narrative as resource for the display of self and identity</b>: <b>The narrative construction of an oppositional identity</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412011000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Narrative is a system of understanding that we use to construct and express meaning in our daily lives. The stories we narrate are not just resources for the development and presentation of the individual self; they allow us to see how identity is constructed within social and cultural worlds (Bruner, 1990). Schools and communities play a powerful role in shaping students identities; the ways in which stories are told and the identities they create are influenced by the environment in which they take place. In this paper, by using excerpts from a conversation I had with a High School student in an urban school in Bogotá, I will discuss how narrative analysis can be used to understand the way students construct their identities within their schools and communities. First, I will present the theoretical contexts linking narrative with self-construction. Next, I will discuss the methodological implications in the process of collecting and representing experiences highlighting the possibilities of narrative to make visible the construction of identities. Then pieces of a narrative told in a research interview will be analyzed illustrating different approaches of narrative analysis. The paper will conclude with a section that outlines the implications of using narrative in educational research.<hr/>La narrativa es un sistema de comprensión de que usamos para construir y expresar el sentido de nuestra vida cotidiana. Las historias que narramos no son sólo los recursos para el desarrollo y presentación del yo individual, sino que nos permiten ver cómo la identidad se construye dentro de los mundos sociales y culturales (Bruner, 1990). Las escuelas y las comunidades juegan un papel importante en la conformación de las identidades de los estudiantes, las formas en que se cuentan historias y las identidades que crean son influenciados por el entorno en el que tienen lugar. En este trabajo, utilizando extractos de una conversación con un estudiante de bachillerato en un colegio urbano en Bogotá, se discute cómo el análisis de la narrativa se puede utilizar para comprender la manera los alumnos construyen sus identidades dentro de sus escuelas y comunidades. En primer lugar, se presentan perspectivas teóricas que abordan la relación entre las narrativa y la construcción de identidades. A continuación, se discute las implicaciones metodológicas en el proceso de recolección y representación de experiencias. A continuación, fragmentos del relato de un estudiante son analizados para ilustran los diferentes enfoques de análisis narrativo. El documento concluye con una sección que describe las implicaciones del uso de la narrativa en la investigación educativa. <![CDATA[<b>Discourse Intonation and Systemic Functional Phonology</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412011000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper is a reflection on praxis which addresses the phonological stratum as an integral part of the language system. As EFL teacher trainers, we often find that students isolate the different meaning-creating components of language as a natural result of the way courses are organized at university level. It is in the spirit of helping students integrate the various aspects of language and context that we have set out to compare David Brazil, Malcolm Coulthard and Catherine Johns's Discourse Intonation model -which we have been working with for more than ten years- with the intonation approach in Systemic Functional Linguistics, by M.A.K. Halliday and William Greaves. We observe the theoretical similarities between the two approaches in order to see how they may supplement one another. Then, we analyse a conversation taken from a film following both theoretical approaches, and draw conclusions in the light of the comparison. Our preliminary results show that the two approaches explain the meanings conveyed with reference to different meaning-making resources. Brazil et al. explain the meanings at risk in the interaction according to the phonological systems they describe (prominence, tone, key and termination). Halliday and Greaves do so by referring to the phonological and lexico-grammatical strata in combination.<hr/>Este trabajo es una reflexión sobre la práctica que estudia el estrato fonológico como parte integral del sistema de la lengua. Como docentes de Profesorado de Inglés como lengua extranjera, a menudo observamos que los estudiantes tienden a aislar los diferentes elementos lingüísticos que componen el significado de la lengua como consecuencia natural del modo en el que se segmentan los contenidos en los cursos universitarios. Con el objetivo de contribuir a que los estudiantes integren los distintos aspectos del lenguaje y el contexto, nos abocamos a la comparación de los sistemas fonológicos propuestos por David Brazil, Malcolm Coulthard y Catherine Johns -que hemos seguido en los últimos años- y por M.A.K. Halliday y William Greaves. Exploramos las similitudes teóricas de los dos enfoques para evaluar sus contribuciones en vistas a una visión más integrada de la fonología. Por lo tanto, analizamos una conversación tomada de una película según ambos enfoques y llegamos a conclusiones a la luz de la comparación. Nuestros resultados preliminares muestran que ambos enfoques explican los significados transmitidos con referencia a distintos recursos de sentido. Brazil et al. explican los significados en juego en la interacción según los sistemas fonológicos que ellos describen (prominence, tone, key y termination). Halliday y Greaves lo hacen con referencia a una combinación entre los estratos fonológico y léxico-gramatical. <![CDATA[<b>Portfolios across the EFL Curriculum</b>: <b>Methodological Perspectives of their use in university settings</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412011000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article emerges from the experience that two EFL university professors have accumulated for several years working with portfolios in tertiary education. Starting from the theoretical principles they have undertaken to guide their practices when using portfolios, they share their methodological procedures for ESP (English for Specific Purposes), academic literacy and teaching practicum courses. The authors describe in detail how portfolios are structured in each setting, enhancing autonomous and collaborative learning as well as the reflective teaching of the foreign language. In addition, the manuscript discusses the benefits students perceive portfolios bring since they can approach their literacy development as a process, be more creative as learners and prospective teachers, find meaningful contexts to learn and increase their metacognitive skills, among others. The pedagogical implications involve suggestions in regards to how role dynamics and power relations built around these artifacts, the need for suitable peer monitoring structures and for the creation of solid pedagogical frameworks to encourage autonomy.<hr/>Este artículo surge de la experiencia que dos profesores universitarios de inglés como lengua extranjera han acumulado por varios años trabajando con portafolios en nivel terciario de educación. A partir de los principios teóricos que han seguido para guiar sus prácticas al trabajar con portafolios, comparten los procedimientos metodológicos en cursos de inglés para propósitos específicos, escritura y lectura académica y práctica docente. Los autores describen en detalle como los portafolios se estructuran en cada situación promoviendo el aprendizaje autónomo y cooperativo al igual que la enseñanza reflexiva de la lengua extranjera. Además el manuscrito discute los beneficios que los estudiantes perciben en los portafolios ya que por medio de estos ellos pueden asumir su proceso de desarrollo de escritura y lectura como un proceso, ser más creativos como estudiantes y futuros profesores, encontrar contextos significativos para aprender e incrementar sus habilidades metacognitivas, entre otros. Las implicaciones pedagógicas incluyen sugerencias respecto a cómo la dinámica de las relaciones y las relaciones de poder se construyen alrededor de estas herramientas, la necesidad de estructuras de monitoreo entre compañeros que sean apropiadas y de marcos pedagógicos sólidos que motiven la autonomía.