Scielo RSS <![CDATA[Colombian Applied Linguistics Journal]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0123-464120160001&lang=en vol. 18 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>English teaching in the elementary school</b>: <b>Some critical issues</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Social Networks, Literacy and identity (ies)</b>: <b>The case of Facebook</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se presentan los primeros resultados de una investigación sobre las relaciones entre prácticas letradas e identidad en la red social Facebook. En este estudio se analiza el papel que juegan las prácticas letradas en una red social como Facebook y como éstas inciden en la construcción de las identidades individuales y colectivas de los sujetos informantes. En el estudio se argumenta que se están produciendo profundas transformaciones en los modos de leer y escribir como resultado de las tecnologías digitales y las redes sociales, y que a través de los discursos multimodales los sujetos construyen de manera más abierta y dinámica sus identidades individuales y colectivas. El corpus está constituido por las entrevistas en profundidad a dos informantes, grabadas y transcritas siguiendo el modelo de análisis del discurso. El estudio de corte cualitativo-etnográfico arroja como resultados preliminares que los usuarios de la red social Facebook despliegan una intensa actividad letrada con un fuerte componente identitario.<hr/>This paper presents the first results of a study on the relationship between literacy practices and identity in the social network Facebook. In this study the role of literacy practices in the social network Facebook and how they affect the construction of individual and collective identities of the informants are analyzed. The author highlights the profound changes in modes of reading and writing as a result of digital technologies and social networks. The study also evidences how through multimodal discourses people construct their individual and collective identities. The corpus consists of in-depth interviews with two informants that were recorded and transcribed following the model of discourse analysis. The preliminary results of this qualitative-ethnographic study indicate that users of Facebook as a social network deploy an intense literacy activity with a strong identity component. <![CDATA[<b>Second language teacher education in the expanding circle</b>: <b>The EFL methodology course in Chile</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en With the growth of EFL instruction worldwide, there has been increasing interest in how English teachers are prepared, yet little research has addressed these programs in foreign contexts. As part of pedagogical formation, methodology courses are considered key in developing both 'received' and 'experiential' teacher knowledge. Inspired by previous research, the current descriptive study analyzes the pedagogical content of methodology courses in EFL teacher programs in 16 Chilean universities and addresses the perceptions of methodology instructors by means of a questionnaire and an interview. Results highlight similarities and differences among programs, some considerations in designing methodology courses, and the challenges in articulating the connection between theory and practice.<hr/>Con el aumento en la enseñanza del inglés a nivel mundial, también se ha visto un aumento en el interés en la formación docente de los profesores de inglés. Sin embargo, ha habido escasa investigación en contextos lejos de los centros de habla inglesa. Como parte de la formación docente, los cursos de metodología se consideran claves para desarrollar los conocimientos pedagógicos 'recibidos' y 'experienciales.' Inspirado en investigaciones previas, el presente estudio descriptivo analiza el contenido pedagógico de los cursos de metodología en 16 programas de formación docente inicial para profesores de inglés en Chile e incluye las percepciones de los profesores de metodología de la especialidad a través de una encuesta y una entrevista. Los resultados abordan similitudes y diferencias entre programas, algunas consideraciones en diseñar estos cursos, y el desafío de la articulación entre teoría y práctica. <![CDATA[<b>Strategies for teaching the production of argumentative texts in the area of biological sciences</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo de investigación se enfoca en la siguiente pregunta: ¿qué procedimientos pragmalingüísticos inferidos de la lectura de textos disciplinares pueden fundamentar la construcción de una propuesta didáctica sobre producción argumental en ciencias biológicas? Para responderla, optamos por el método de investigación-acción desde la perspectiva de Elliott (1993, 2000), y nos apoyamos principalmente en los presupuestos teóricos de Toulmin (1977, 2003, 2007) y Weston (2005), en lo referido a la argumentación, al igual que en los postulados de la didáctica de la lengua materna (Camps, 1995a, 1995b, 2004; Álvarez, 2005a, 2005b, 2010; Camargo y Uribe, 2007), la lingüística textual (Bernárdez, 1982, 1994; De Beaugrande y Dressler, 1997) y la secuencia prototípica argumentativa de Adam (1985, 1992, 1995). Como resultados directos del proyecto, emergen cinco frentes estratégicos que fueron validados en grupos de discusión con docentes del área durante dos semestres y que se presentan en este artículo: a) la configuración de la dispositio: argumentar desde la estructura; b) el reconocimiento de la fuente: argumentar desde la autoridad; c) el recurso de la definición: argumentar desde la versatilidad; d) el uso de la analogía: argumentar desde la proximidad, y f) el valor de la discusión: argumentar desde la distancia.<hr/>This research paper focuses on the following question: based on the reading of disciplinary texts, what pragma-linguistic procedures could support the construction of a didactic proposal about the line of thinking production in biological sciences? We opted for action-research method from the perspective of Elliott (1993, 2000), and we rely primarily on the theoretical assumptions of Stephen Toulmin (1977, 2003, 2007) and Anthony Weston (2005), on what is referred to argumentation, as in the postulates of the maternal language teaching (Camps, 1995, 2004; Alvarez, 2005 and 2010, Camargo and Uribe, 2007), the textual linguistics (Bernardez, 1982 and 1994; De Beaugrande and Dressler, 1997) and the Adam´s argumentative prototypical sequence (1985, 1992, 1995). Validated by discussion groups of teachers of the field for two semesters, five strategic fronts appeared as a direct result of the project: 1. The configuration of the dispositio: argue from the structure; 2. Recognition of the source: argue from authority; 3. The resource of the definition: argue from the versatility; 4. The use of analogy: argue from proximity; 5. The value of the discussion: argue from distance. <![CDATA[<B>Dealing with unknown words in L2 reading</B>: <B>vocabulary discovery and lexical inferencing strategies</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Vocabulary learning strategies constitute a subclass of language learning strategies which can be applied to the four language skills. The aim of the present study is to explore the vocabulary strategies adopted by adult learners of Greek as a second/foreign language when dealing with unknown words in L2 reading. To this end, the learners answered a questionnaire and so did their teachers. The results indicated that context and the general knowledge the learner of a second or foreign language brings with him/her about the topic—which is mainly supported by the other words in the sentence—play the most important role in understanding vocabulary. This conclusion probably confirms the power of the syntagmatic axis in the sentence, reinforcing mainly the holistic approach to be adopted in the classroom for the teaching of vocabulary. The process of triangulation has partially supported the research results.<hr/>Las estrategias de aprendizaje de vocabulario constituyen una subclase de las estrategias de aprendizaje que se pueden aplicar a las cuatro habilidades lingüísticas. El objetivo del presente estudio es explorar las estrategias de vocabulario adoptadas por los estudiantes adultos de griego como segunda lengua/ lengua extranjera cuando se trata de palabras desconocidas en la lectura del L2. Con este fin, los estudiantes y los maestros respondieron a un cuestionario. Los resultados indicaron que el contexto y los conocimientos generales del estudiante de una segunda lengua/ lengua extranjera sobre un tema —el cual es apoyado principalmente por el resto de las palabras en la frase—desempeñan el papel mas importante en la comprensión del vocabulario. Esta conclusión, probablemente, confirma el poder del eje sintagmático en la oración, sobre todo reforzando el enfoque holístico que debe adoptarse en el aula para la enseñanza del vocabulario. El proceso de triangulación ha apoyado parcialmente los resultados de esta investigación. <![CDATA[<B>A discourse-structural analysis of Yorùbá proverbs in interaction</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en The subject of the proverb especially in the African context has been diversely explored by studies as Yankah (1989), Obeng (1996), Owomoyela (2005), and Fasiku (2006). This study, however, attempts a discourse and structural analysis of Yorùbá proverbs collected from oral interviews and native Yorùbá texts. First, based on a theory of the proverb as a discourse medium, the study reveals that proverbs are used to achieve different discourse acts and communicative goals by speakers. Native speakers use the proverb as a linguistic strategy of negotiating deep ideas and intentions. Second, the paper avers that the Yorùbá proverb is structurally characterized by some lexical and grammatical devices which help to reinforce its communicative intelligibility and textuality. Thus, it examines the Yorùbá proverb both functionally and formally and underscores that it is a culturally and linguistically rich significant part of the Yorùbá speech community.<hr/>El tema del proverbio sobre todo en el contexto africano ha sido diversamente explorada por estudios como Yankah (1989), Obeng (1996), Owomoyela (2005), y Fasiku (2006). Este estudio, sin embargo, intenta un discurso y análisis estructural de los proverbios Yorùbá recogidos de entrevistas orales y textos Yorùbá nativas. En primer lugar, sobre la base de una teoría del proverbio como medio discurso, el estudio revela que los proverbios son utilizados para conseguir diferentes actos del discurso y los objetivos de comunicación de los oradores. Los hablantes nativos usan el proverbio como una estrategia lingüística de la negociación de las ideas profundas e intenciones. En segundo lugar, el documento afirma que el proverbio yoruba se caracteriza estructuralmente por algunos dispositivos léxicos y gramaticales que ayudan a reforzar su inteligibilidad comunicativa y textualidad. Por lo tanto, se examina el proverbio yoruba tanto funcional como formal y se pone de relieve que se trata de una parte rica culturalmente y lingüísticamente significativa de la comunidad de habla yoruba. <![CDATA[<b>Language Representations of a group of Indigenous Students in a Language Teacher Education Program</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los procesos de aprendizaje de lenguas extranjeras de estudiantes provenientes de comunidades indígenas han sido poco explorados en Colombia. En este artículo se presentan hallazgos parciales de una investigación que busca explorar los retos que los estudiantes de pueblos ancestrales enfrentan al estudiar lenguas en una universidad pública. Partiendo de la teoría de las representaciones sociales, nos enfocamos en este texto en las representaciones que los estudiantes participantes tienen tanto de sus lenguas maternas como de las lenguas objeto de estudio, inglés y francés. Con este fin, realizamos un estudio de caso cualitativo en el cual participaron ocho estudiantes indígenas. Los datos recogidos por medio de entrevistas individuales y colectivas, observaciones de clase y grupos focales nos permitieron conocer los repertorios lingüísticos de los participantes, así como las representaciones de sus lenguas maternas y extranjeras. Los hallazgos muestran que los profesores juegan un rol importante en la construcción de las representaciones y que estas a su vez evolucionan a lo largo del proceso de aprendizaje.<hr/>Few studies have explored the foreign language learning processes of indigenous students in Colombia. In this article, we present preliminary findings of a research project which aims to explore the challenges that indigenous students face when learning languages in a public university. Based on the theory of social representations, we focus in this text on the representations that participant students have regarding their mother tongue as well as the languages they study, English and French. We carried out a qualitative case-study in which eight students from different ancestral communities participated. Data gathered from individual and collective interviews, class observations and focus groups allowed us to uncover the linguistic repertoires of participants as well as the representations they have of their mother tongue and foreign languages. Findings show that teachers play an important role in the construction of representations and that these evolve throughout the learning process. <![CDATA[<b>Meaning making and communication in the multimodal age</b>: <b>ideas for language teachers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Contemporary societies are grappling with the social changes caused by the current communication landscape and complex textual habitats. To account for this complexity in meaning-making practices, some scholars have proposed the multimodal approach. This paper intends to introduce the core concepts of multimodality including semiotic resources, modes of communication, and intersemiotic relationships. It provides practical applications of multimodal analyses by examining printed and digital pages of educational materials. The final section proposes a set of recommendations to integrate the multimodal perspective in language classes, highlighting the need to make students aware of the new dynamics of meaning making, meaning negotiation, and meaning distribution.<hr/>Las sociedades contemporáneas están enfrentándose a los cambios sociales provocados por el paisaje de comunicación actual y las complejidades de los hábitats textuales. Para dar cuenta de la complejidad en la construcción de significados, algunos académicos han propuesto el enfoque multimodal. Este escrito tiene la intención de introducir los conceptos básicos de la multimodalidad, tales como recursos semióticos, modos de comunicación y relaciones intersemióticas. Proporciono aplicaciones de análisis multimodal en páginas impresas y digitales de materiales educativos. La sección final propone un conjunto de recomendaciones para integrar la perspectiva multimodal en las clases de lenguas, destacando la necesidad de sensibilizar a los estudiantes sobre la nueva dinámica de creación, negociación y distribución de significados. <![CDATA[<B>"It's the same world through different eyes"</B>: <B>a content and language integrated learning project for young EFL learners</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper presents the design, implementation, and evaluation of a project entitled "It's the same world through different eyes," which was based on the principles of the Content and Language Integrated Learning (CLIL) approach and was piloted with 4<Sup>th</Sup> grade primary school students (between 9 and 10 years of age). More specifically, we employed a dual-focused approach, focusing equally on EFL (English as a foreign language) and content development. For the purpose of the project, we designed a mini-syllabus with the stories being at the core of the design. The objectives of the project were to a) develop the students' receptive and productive skills in EFL), b) develop their sensitivity towards diversity, and c) enhance their citizenship awareness. Students were provided with opportunities to express themselves verbally and nonverbally, and participate in a variety of creative activities in a multimodal teaching context. The findings of project indicated students' improvement regarding both their receptive and productive skills in the target language, and the development of children's citizenship awareness, and their sensitivity towards diversity.<hr/>Este manuscrito presenta el diseño, la realización y la evaluación de un proyecto titulado "El mundo visto desde miradas diferentes" para aprendices de inglés como lengua extranjera en primaria, basado en los principios de integración de contenido y lengua para el aprendizaje (CLIL) piloteado con estudiantes de cuarto grado de escuela primaria (entre 9 y 10 años de edad). Se utilizó un enfoque dual-enfocado, concentrándonos igualmente en lengua inglesa y desarrollo de contenidos. Se diseñó un mini-syllabus basado en historias. Los objetivos del proyecto fueron: a) desarrollar las habilidades receptivas (escucha y lectura) y productivas (oral y escrita) de los estudiantes en inglés como lengua extranjera, b) desarrollar su sensibilidad hacia la diversidad, c) realzar su conciencia ciudadana. A los estudiantes se les brindó la oportunidad de expresarse verbalmente y no verbalmente, y de participar en una variedad de actividades creativas en un contexto de enseñanza multimodal. Los resultados indicaron mejoramiento de las habilidades receptivas como productivas de los estudiantes en la lengua meta y el desarrollo de la conciencia ciudadana en los niños y su sensibilidad hacia la diversidad. <![CDATA[<b>Going 3D with Technology</b>: <b>An Overarching Approach for Language Teachers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Grounded in over a decade of language classroom observations, in multiple institutions of secondary and higher education in several countries, across over a dozen languages, three key features of what appear to be successful applications of technology by instructors in these classes for language teaching emerged. These features came to be identified as directional, developmental, and decisive-hereafter referred to as the 3Ds. Observational data suggests that when an instructor embraces any of the 3Ds while using technology for teaching and learning purposes, the more successful that application of technology seems to be. Success here should be understood as higher levels of student interaction, engagement, and motivation, with more kinds and types of student language being produced. Meanwhile, observations of instructors who did not utilize any of the 3Ds, revealed stiff, uninspiring uses of technology, oftentimes devoid of context, which did not result in much, if any, student interaction or language production.<hr/>Después de más de una década de observaciones en clases de más de una docena de idiomas, en múltiples instituciones de educación secundaria y de educación superior en varios países, se puede afirmar que existen tres usos pedagógicos clave para una introducción exitosa de la tecnología por parte de los profesores. Los tres usos identificados son: direccional, de desarrollo, y crítico. En lo sucesivo, llamados usos 3D. Los datos de observación obtenidos sugieren que cuando un profesor de idiomas introduce la tecnología en el aula por medio de cualquiera de los tres usos indicados, incrementa el éxito de resultados. El éxito aquí debe entenderse como un mayor nivel de interacción, de motivación, de compromiso y de producción de lenguaje por parte de las estudiantes. Mientras tanto las observaciones de profesores que introducen la tecnología en el aula sin tener en cuenta los usos 3D, revelaron aplicaciones rígidas y aburridas de los medios tecnológicos para la enseñanza y el aprendizaje de lenguas. Dichas aplicaciones muchas veces se caracterizan por desdeñar el contexto pedagógico de manera que generan entre los estudiantes escasos o nulos niveles de interacción o de producción de lenguaje. <![CDATA[<b>Social Research Applied to English Language Teaching in Colombian Contexts</b>: <b>Theory and Methods</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412016000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Grounded in over a decade of language classroom observations, in multiple institutions of secondary and higher education in several countries, across over a dozen languages, three key features of what appear to be successful applications of technology by instructors in these classes for language teaching emerged. These features came to be identified as directional, developmental, and decisive-hereafter referred to as the 3Ds. Observational data suggests that when an instructor embraces any of the 3Ds while using technology for teaching and learning purposes, the more successful that application of technology seems to be. Success here should be understood as higher levels of student interaction, engagement, and motivation, with more kinds and types of student language being produced. Meanwhile, observations of instructors who did not utilize any of the 3Ds, revealed stiff, uninspiring uses of technology, oftentimes devoid of context, which did not result in much, if any, student interaction or language production.<hr/>Después de más de una década de observaciones en clases de más de una docena de idiomas, en múltiples instituciones de educación secundaria y de educación superior en varios países, se puede afirmar que existen tres usos pedagógicos clave para una introducción exitosa de la tecnología por parte de los profesores. Los tres usos identificados son: direccional, de desarrollo, y crítico. En lo sucesivo, llamados usos 3D. Los datos de observación obtenidos sugieren que cuando un profesor de idiomas introduce la tecnología en el aula por medio de cualquiera de los tres usos indicados, incrementa el éxito de resultados. El éxito aquí debe entenderse como un mayor nivel de interacción, de motivación, de compromiso y de producción de lenguaje por parte de las estudiantes. Mientras tanto las observaciones de profesores que introducen la tecnología en el aula sin tener en cuenta los usos 3D, revelaron aplicaciones rígidas y aburridas de los medios tecnológicos para la enseñanza y el aprendizaje de lenguas. Dichas aplicaciones muchas veces se caracterizan por desdeñar el contexto pedagógico de manera que generan entre los estudiantes escasos o nulos niveles de interacción o de producción de lenguaje.