Scielo RSS <![CDATA[Colombian Applied Linguistics Journal]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0123-464120240001&lang=en vol. 26 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Critical and Multicultural Changing Times: Colombian Applied Linguistics Authorship Challenging Dominant Views and Proposing Alternatives]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Inferential Reading of Texts in English in Spanish-Speaking Students]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo tiene como objetivo comprender las estrategias de lectura inferencial de textos en inglés utilizadas por estudiantes hispanohablantes de grado once. La metodología empleada en el estudio tiene un enfoque cualitativo y su diseño está enmarcado en un caso colectivo. Se utilizaron un test de lectura y una entrevista semiestructurada como herramientas de recolección de datos. La investigación contó con la participación de cinco estudiantes de grado once de una institución educativa pública en Medellín, Colombia. Durante el estudio, los estudiantes realizaron la lectura de cuatro tipos de textos: descriptivo, narrativo, expositivo y argumentativo. Los resultados indicaron que las estrategias inferenciales más utilizadas fueron las retroactivas, mientras que las lógicas y proyectivas se aplicaron con menor frecuencia. Como conclusión, se sugiere la creación de estrategias de prelectura que enriquezcan la comprensión situacional y lingüística del texto, así como promover la relectura entre los estudiantes, como medios para fortalecer la lectura inferencial en inglés para estudiantes de habla hispana.<hr/>Abstract This article aims to understand the inferential reading strategies employed by Spanish-speaking eleventh-grade students when reading English texts. The methodology used adopts a qualitative approach and its design is framed within a collective case. The instruments employed in this study were a reading test and a semi-structured interview. The study involved the participation of five eleventh-grade students from a public educational institution in the city of Medellin, Colombia. These students engaged in four readings encompassing descriptive, narrative, expository, and argumentative texts. The results showed that the most frequently applied inference strategies were retroactive, while the least frequently applied were logical and projective. The study concludes that enhancing inferential reading in English among Spanish-speaking students necessitates the development of pre-reading strategies that contribute to both situational and linguistic understanding of the text, as well as promoting re-reading practices among students. <![CDATA[Turning One’s Attention to Language Tests, a Paradox in Colombian Universities]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Desde el 2020, en Colombia es requerido que los estudiantes de licenciaturas en lenguas (modernas o extranjeras) obtengan un nivel de suficiencia (C1), el cual valida el conocimiento de la lengua y la cultura como requisito de grado (Ministerio de Educación Nacional (MEN), 2017). La política lingüística postula que los exámenes de lengua midan las habilidades lingüísticas, así como las nociones y actitudes (inter)culturales de los estudiantes. Sin embargo, desde un lente sociocognitivo, la concepción de los exámenes no dice mucho sobre los procesos cognitivos y sociales que se tornan cruciales para la concepción misma de las pruebas. Por lo tanto, parece relevante revisar la ontología de los exámenes institucionales de lengua y poder identificar qué aspecto da coherencia y validez a la necesidad de obtener dichos exámenes como requisito de grado. Para lograr esto, se propone una descripción fenomenológica, postulando la siguiente hipótesis: los exámenes de lengua en lugar de medir las habilidades lingüísticas e (inter)culturales de los estudiantes, circundan, sobre todo, sus sistemas sociales y cognitivos, en especial, la moral. Como resultado, se podría postular que la concepción de los exámenes como requisito de grado requiere de cambios profundos a corto plazo.<hr/>Abstract Since 2020, in Colombia it is required that students pursuing bachelor’s degrees in foreign languages obtain a level of sufficiency (C1), which affirms the validity of the knowledge of the language and culture as a degree requirement (MEN, 2017). Language policy posits that language tests measure students’ language skills as well as (inter)cultural notions and attitudes. However, from a socio-cognitive lens, the conception of the tests does not say much about the cognitive and social processes that become crucial for taking the exams. Therefore, it seems relevant to review the ontology of institutional language exams and to identify which factors give coherence and validity to the passing of such tests as a degree requirement. To achieve this, a phenomenological description is proposed. The hypothesis of this article is as follows: language tests, instead of measuring the linguistic and (inter)cultural skills of students, are actually concerned with, above all, their social and cognitive systems, especially morality. As a result, there is a strong case to be made for profound and rapid changes to the convention of employing standardized tests as a degree requirement. <![CDATA[Potential of a Pluriversal Literacies Framework for Decolonizing English as Foreign Language (EFL) Policy and Practice in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000100024&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Literacy scholars have pointed out the neoliberal co-opting of literacy and language learning, specially when English is often promoted as the language of progress by the English language teaching industry and educational policies worldwide. This utilitarian discourse on English language learning has been passively accepted and reinforced by governments, policy makers, educators, and society in general. Such positioning not only furthers neoliberal values of competition and individualism, but also perpetuates Western ideas of development that have proven to be detrimental for our planet. Scholars in the field of Education have acknowledged the necessity of prioritizing indigenous epistemologies to transform education. Thus, in this article I introduce the ‘Pluriversal literacies’, a decolonial framework which conceptualizes literacies as relational, land-based, and multisentient practices, such as weaving plants, constructed within communities and their territories. I argue that this framework may facilitate the transformation of English language teaching, especially in foreign language contexts, by centering and valuing the knowledges, cultures, and literacies of non-dominant learners.<hr/>Resumen Varios investigadores en el campo de la literacidad han señalado la cooptación neoliberal de la literacidad y el aprendizaje de idiomas, particularmente a través de la constante promoción del inglés como la lengua del progreso por parte de la industria de la enseñanza del inglés y las políticas educativas globales. Este discurso utilitarista sobre el aprendizaje de la lengua inglesa ha sido aceptado pasivamente y reforzado por gobiernos, políticos, educadores y la sociedad en general. Tal posicionamiento no sólo promueve los valores neoliberales de competencia e individualismo, sino que perpetúa las ideas occidentales de desarrollo que han demostrado ser desastrosas para nuestro planeta. En este contexto, los investigadores en el campo de la educación han reconocido la necesidad de volver a centrar las epistemologías indígenas para transformar la educación. En este artículo, propongo las “literacidades pluriversales”, un marco decolonial que conceptualiza las literacidades como prácticas basadas en la tierra, relacionales y multisensoriales, construidas dentro de las comunidades y sus territorios. Sostengo que este marco teórico puede permitir transformar la enseñanza del inglés, especialmente en contextos de lenguas extranjeras, al centrarse en y valorar los conocimientos, las culturas y las alfabetizaciones de los alumnos pertenecientes a grupos no dominantes. <![CDATA[Realities that English Pre-service Teachers Encounter when Conducting Research in a Distance Bachelor’s Program]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000100033&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper reports the results of a qualitative case study conducted with undergraduate students from a distance learning Bachelor’s degree program in Foreign Language Education Program with an emphasis on English at a private university in Colombia. This study aimed at depicting realities encountered by pre-service teachers when conducting research in EFL, and how these realities affect their process and therefore their undergraduate research reports. This qualitative study gathered data through interviews, focus groups, observation, and document analysis. The data were analyzed using MAXQDA software. The main findings showed pre-service teachers’ difficulties in finding conducive contexts in which to carry out their research, as well as difficulties related to poor time management, inconsistencies between research subjects and curricula, and differences in research tutors’ feedback and guidance as factors that might contribute to the production of biased research in the field of English as a foreign language. In conclusion, it is necessary to review institutional higher education policies to determine a range of possibilities to divulge and contribute to the academic field as part of a curricular updating process.<hr/>Resumen Este artículo presenta los resultados de un estudio de caso cualitativo realizado con estudiantes de una Licenciatura en Lenguas Extranjeras, con énfasis en inglés, en una universidad privada de Colombia. Este estudio tuvo como propósito develar las realidades que experimentan los futuros licenciados al llevar a cabo investigaciones relacionadas con la enseñanza y aprendizaje del inglés como lengua extranjera, así como analizar cómo estas experiencias afectan el proceso y los resultados de la investigación educativa. Los datos se recolectaron a través de entrevistas, grupos focales, observaciones y análisis de documentos, utilizando el software MAXQDA. Los hallazgos principales revelaron las dificultades que enfrentan los docentes en formación para encontrar contextos propicios en los cuales llevar a cabo sus investigaciones. También evidenciaron dificultades relacionadas con la mala gestión del tiempo, inconsistencias entre las materias de investigación y los planes de estudios, así como disparidades en el acompañamiento proporcionado por los tutores de investigación. Todas estas dificultades podrían contribuir a la producción de investigaciones sesgadas. En conclusión, se resalta la importancia de hacer una revisión de las políticas institucionales con el fin de proporcionar un abanico de posibilidades para divulgar y contribuir al campo académico mediante procesos de actualización curricular. <![CDATA[“There Are Days When You Feel Alone”: Exploring English as a Foreign Language Teachers’ Perceptions of their Efforts to Promote Interaction in Online Classes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000100047&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract COVID-19 has prompted many educational institutions to transition to virtual learning environments. One of the main issues in doing so has been the types of interactions that are possible online. Considering the importance of interaction in second language acquisition, it is relevant to understand how EFL teachers are facing the challenge of fostering interaction in virtual classrooms. The purpose of this study was twofold: First, we explored EFL Chilean university teachers’ use of digital tools in their virtual classrooms to promote interaction. Secondly, we analyzed the obstacles they have faced when promoting interaction. To do this, we conducted a survey and a semi-structured interview with 10 EFL university teachers who have taught in traditional contexts as well as online. Our findings show that although EFL teachers have not had difficulties implementing different digital tools and platforms, interactions among learners are lacking. Students keeping microphones and cameras off has become a variable that reduces the possibility of knowing whether students are paying attention, monitoring their work, and setting up groupwork. An alarming finding was that this issue may increase EFL teachers’ feeling of isolation in the virtual classroom. We suggest universities offer opportunities for teachers to systematize the digital tools they use as well as explicitly discuss how oral interaction is being scaffolded and motivated in the classroom, so that effective teaching practices can be shared and established.<hr/>Resumen El COVID-19 ha hecho que muchas instituciones educativas transiten hacia entornos de aprendizaje virtuales. Uno de los principales problemas que ha traído este cambio se relaciona con los tipos de interacciones que se dan en ambientes de aprendizaje en línea. Considerando la importancia de la interacción en la adquisición de una segunda lengua, se hace relevante conocer cómo los profesores de ILE enfrentan el desafío de impulsar interacciones en las clases virtuales. El presente estudio tuvo dos objetivos: primero, exploramos el uso de herramientas digitales por parte de los docentes chilenos universitarios de ILE en sus aulas virtuales para promover la interacción; en segundo lugar, analizamos los obstáculos que han enfrentado para promover la interacción en el aula virtual. Para este fin, realizamos una encuesta y una entrevista semiestructurada a 10 profesores universitarios de inglés, los cuales han enseñado tanto en contextos tradicionales como en línea. Nuestros hallazgos muestran que, aunque los profesores de ILE no han tenido dificultades para implementar diferentes herramientas y plataformas digitales, generar interacciones entre los estudiantes se ha convertido en uno de los principales desafíos. El deseo de los estudiantes de mantener el micrófono y la cámara apagados parece ser una variable que reduce la posibilidad de que los docentes sepan si el estudiante está prestando atención, puedan monitorear su trabajo y logren organizar trabajos grupales. Un hallazgo alarmante fue que este problema puede aumentar la sensación de aislamiento de los profesores de ILE durante la clase. Sugerimos que las universidades ofrezcan oportunidades para que los profesores sistematicen el uso de las herramientas digitales que emplean y discutan explícitamente cómo se está apoyando y motivando la interacción oral en el aula, para que se puedan compartir y establecer prácticas de enseñanza efectivas. <![CDATA[The Contribution of the Tandem App to Tourism Undergraduates’ Speaking Fluency in English]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000100062&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Speaking English fluently in social and professional settings has become a major requirement in the Tourism industry. With this in mind, this action research study explores how the Tandem application supports the speaking fluency of Tourism students in English. The study’s sample was comprised of seven participants from a Chilean professional institute who took part in four weekly online intervention sessions. Participants used the Tandem app to communicate with native and non-native speakers of English through voice messages during and after the sessions. Oral fluency was assessed by contrasting their speech rate and use of long pauses during a pre-and a post-session English fluency interviews. Additionally, participants’ perceptions were collected through a semi-structured interview conducted in Spanish. Findings revealed that there was a slight, but nonetheless statistically significant in accordance with the Wilcoxon test, improvement in the fluency of their speaking. Participants agreed that the use of the application as a tool was beneficial and helped them increase their speaking fluency and confidence by interacting with native and non-native English speakers.<hr/>Resumen Hablar en inglés de manera fluida en contextos sociales y profesionales se ha convertido en un requisito importante en la industria del turismo. Este estudio de investigación-acción explora cómo la aplicación Tandem contribuye a que los estudiantes de Turismo desarrollen fluidez oral en inglés. La muestra de este estudio estuvo compuesta por siete integrantes de un instituto profesional chileno, quienes participaron en una intervención semanal de cuatro sesiones online. Los participantes utilizaron la aplicación Tandem para comunicarse con hablantes nativos y no nativos de inglés, a través de mensajes de voz, durante y después de cada sesión. Su fluidez oral se evaluó contrastando su ritmo de habla y el uso de pausas durante entrevistas en inglés previas y posteriores a la intervención. Las percepciones de los participantes se recogieron mediante una entrevista semiestructurada realizada en español. Los resultados revelaron una ligera mejora en fluidez, estadísticamente significativa según la prueba de Wilcoxon. Los alumnos concordaron en que el uso de la aplicación Tandem fue beneficioso, pues les ayudó a aumentar su fluidez oral y su confianza al interactuar con hablantes nativos y no nativos de inglés. <![CDATA[Learning Strategies Instruction: A Proposal for Encouraging Autonomous Learners]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000100078&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This reflective paper aims at disseminating a proposal for instruction to promote learning strategies in the foreign language classroom. The proposal was constructed based on the results of two action-research projects conducted at the Foreign Language Teacher Education Program (English - French) at Universidad del Valle, in Cali, Colombia. The results of these projects suggest that the implementation of learning strategies requires a specific sequence to develop learner autonomy and that finding the right dosage of strategies to cover in a course is paramount for their successful acquisition and implementation. Thus, the authors propose an adaptable instruction model that considers the findings of their research experiences. In this paper, the authors claim that while some strategies can be developed spontaneously throughout the learning process, some other strategies are more difficult to grasp, and therefore they require explicit instruction in just the right amount.<hr/>Resumen Este artículo de reflexión se propone socializar una propuesta de instrucción para promover estrategias de aprendizaje en el aula de lengua extranjera. La propuesta se construyó sobre la base de los resultados de dos proyectos de investigación, los cuales se llevaron a cabo en el programa de Licenciatura de Lenguas Extranjeras (Inglés-Francés) de la Universidad del Valle, en Cali, Colombia. Los resultados de estos proyectos sugieren que, por un lado, la implementación de estrategias de aprendizaje necesita una secuencia específica para que el aprendiz desarrolle autonomía; y, por otro lado, que para adquirir e implementar exitosamente las estrategias de aprendizaje es indispensable encontrar la dosis justa en el número de estrategias a trabajar. Así, los autores proponen un modelo adaptable de instrucción que toma en cuenta los hallazgos de sus experiencias investigativas. En este artículo, los autores argumentan que, si bien algunas estrategias pueden desarrollarse de manera espontánea, otras son más difíciles de adquirir y requieren, por lo tanto, una instrucción explícita en la medida justa. <![CDATA[Exploring English Language Teacher Identity Construction in Disadvantaged Chilean Schools through Textbook Usage]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-46412024000100091&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Although the notion of English language teacher identity has drawn increasing interest in the literature, little is known about how teachers of English construct identities in disadvantaged settings. This study explored how three teachers of English in disadvantaged Chilean public schools construct identities and exercise agency while using prescribed textbooks. The investigation used a narrative inquiry methodology and was positioned within a sociocultural paradigm. Based on semi-structured online interviews, thematic narrative analysis was used to analyze the data collected. The findings suggest that teachers construct various identities as textbook users depending on their previous experience, level of professional development, and interactions with textbooks. According to the research, teachers exercise agency to construct new identities as textbook users by drawing on two temporal aspects that include prior experiences as English language learners and a mental image of the kind of teacher they want to become. Professional development and textbook interaction may also influence the construction of identities regarding textbook use. The article concludes with suggestions for language teachers and English language teacher education.<hr/>Resumen Aunque la noción de identidad de los profesores de inglés ha suscitado un creciente interés en la literatura, se sabe poco sobre cómo los profesores de inglés construyen identidades en entornos desfavorecidos. Este estudio exploró cómo tres profesores de inglés de escuelas públicas chilenas desfavorecidas construyen identidades y ejercen su agencia mientras utilizan libros de texto prescritos. La investigación utilizó una metodología de indagación narrativa y se situó dentro de un paradigma sociocultural. A partir de entrevistas semiestructuradas en línea, se utilizó el análisis narrativo temático para analizar los datos recogidos. Los resultados sugieren que los profesores construyen diversas identidades como usuarios de libros de texto en función de su experiencia previa, su nivel de desarrollo profesional y sus interacciones con los libros de texto. Según la investigación, los profesores actúan para construir nuevas identidades como usuarios de libros de texto basándose en dos aspectos temporales que incluyen experiencias previas como estudiantes de inglés y una imagen mental del tipo de profesor en el que quieren convertirse. La construcción de identidades en relación con el uso de libros de texto también puede verse influida por el desarrollo profesional y la interacción con los libros de texto. El artículo concluye con algunas sugerencias para los profesores de idiomas y para la formación de profesores de inglés.