Scielo RSS <![CDATA[Estudios Gerenciales]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0123-592320070004&lang=en vol. 23 num. 105 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Competency Management Systems based on capacities and resources and their relationship with the SECI knowledge management system carried out by small companies in the mid Urola Valley region (Spain)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-59232007000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudio parte de la investigación "Acceso de la pequeña empresa a las redes de innovación y conocimiento", y pretende encontrar la relación existente entre los sistemas de gestión de competencias basado en capacidades y recursos y el sistema SECI de gestión del conocimiento, realizadas por las pequeñas empresas del Urola Medio. El estudio se concentra en el desarrollo de la relación entre el constructo, gestión de conocimiento y el de modelos de gestión; pretendemos encontrar asociaciones que tengan las empresas en las prácticas relacionadas con las capacidades y los recursos, con los bloques del modelo SECI (Socialización, Exteriorización, Combinación e Interiorización). El desarrollo empírico llevado a cabo comprende los siguientes apartados: 1. Se identifican las variables asociadas al modelo conceptual, 2. De la misma manera se identifican las variables asociadas a los modelos de gestión de competencias basados en capacidades y recursos, en tres áreas específicas: Recursos físicos, capital humano y recursos organizacionales. 3. Se crea la base de datos con cada una de las variables definidas en el modelo y se realiza un tratamiento, para adaptarlas a las necesidades del estudio 4. Se realiza un análisis descriptivo para las variables categóricas a través del procedimiento de tablas de contingencia, para verificar si las variables incluidas en el estudio tienen posibles pautas de asociación con el constructo asignado. 5. Por último se concluye determinando si efectivamente hay asociación positiva entre los constructos del modelo de gestión de la empresa con los cuatro constructos del modelo SECI. Del estudio se concluye que las pequeñas empresas interiorizan el conocimiento, pero la dificultad para obtener recursos financieros dificulta esta interiorización. También observamos que las empresas requieren mayor desarrollo de las competencias internas y el mejoramiento en la eficiencia de los procesos.<hr/>This study starts from the investigation, "Access of small companies to innovation and knowledge networks," and attempts to find the relationship that exists between Competency Management Systems based on capacities and resources and the SECI knowledge management system, carried out by small companies in the mid Urola Valley region. The study focuses on the development of the relationship between the construct, knowledge management, and that of management models. We attempt to find associations that the companies have in the practices related to capacities and resources, with the blocks of the SECI model (Socialization, Exteriorization, Combination and Interiorization). This empirical development comprises the following sections: 1. The variables associated with the conceptual model are identified. 2. In the same way, we identify the variables associated with competency management approaches based on capacities and resources in three specific areas: physical resources, human capital and organizational resources. 3. The database is created with each one of the variables defined in the model and a process is carried out to adapt them to the needs of the study. 4. A descriptive analysis is conducted for the categorical variables through the procedure of contingency tables, to check whether the variables included in the study have possible criteria of association with the assigned construct. 5. Lastly, a conclusion is drawn by determining if there is actually a positive association between the constructs of the management model of the company with the four constructs of the SECI model. From the study it is concluded that small companies interiorize knowledge, but the difficulty in obtaining financial resources makes this interiorization difficult. We also observe that the companies require greater development of internal competencies and improvement in the efficiency of the processes. <![CDATA[<b>The foreign direct invesment of the European Union towards Latin American:</b>: <b>The entry method of the most important electrical multinationals.</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-59232007000400002&lng=en&nrm=iso&tlng=en En un ámbito tan explorado como es el de la Inversión Extranjera Directa (IED), aún existen aspectos por abordar. A pesar de la importancia del sector servicios en el tema, son escasas las investigaciones que se han centrado en explicar la relación del sector en los flujos de IED hacia América Latina. La diversidad de temas que pueden influir en esta explicación, así como las características del sector servicios, la convierten en una tarea compleja, tanto para la investigación académica como para la gestión empresarial. Siendo conscientes de este hecho, este trabajo representa un intento de reducir dicha complejidad al plantear la relación entre flujos de IED y métodos de entrada a mercados externos. El método de entrada de la IED ha jugado un papel protagónico en la internacionalización de las empresas de servicios, particularmente en el caso de las multinacionales eléctricas europeas, las cuales han sido las responsables del incremento en los flujos de inversión hacia la región.<hr/>In a scope so explored as the one of the Foreing Direct Invesment, FDI, still exist aspects to approach. In spite of the importance of the services sector, the researchers are limited trying to explain the flows of FDI towards Latin America . The diversity of subjects which they can influence in this explanation, turn it an extremely complex task, as much for the academic investigation as for the enterprise management. Being conscious of this fact, this work represents an attempt to reduce this complexity, trying to define the relation between Flows of FDI and entry Methods. The entry methods FDI has played an important role in the internationalization of services companies, particularly in the case of the European electrical multinationals, which have been the responsible of the increase in the flows of Investment towards the region. <![CDATA[<b>The national culture and its impact in the businesses:</b>: <b>The chilean case.</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-59232007000400003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este artículo es analizar el impacto de la cultura nacional en los negocios. Uno de los investigadores más destacados en el análisis de la cultura nacional es Geert Hofstede (1980). Él identificó cuatro dimensiones de la cultura nacional: distancia de poder, aversión a la incertidumbre, individualismo y masculinidad. Fernández et al. (1997) midieron estas cuatro dimensiones en Chile, caracterizando a los chilenos en esas cuatro dimensiones. Revisando la evidencia empírica chilena, en este artículo se analizan los principales efectos que las dimensiones de Hofstede tienen en la administración, los recursos humanos y el marketing. Este artículo ofrece varios ejemplos de cómo las dimensiones culturales afectan las prácticas en las organizaciones y es un fuerte argumento para hacer consideraciones culturales en la planificación estratégica.<hr/>The objective of this article is to analyze the impact of the national culture in the businesses. One of the most outstanding researchers in the analysis of the national culture is Geert Hofstede (1980). He identified four national cultural dimensions: power distance, uncertainty avoidance, individualism and masculinity. Fernandez et al. (1997) measured the Hofstede´s dimensions inChile , characterizing to the Chileans in those four dimensions. Reviewing the Chilean empirical evidence, in this article the main effects that the Hofstede´s dimensions have in the administration, human resources and marketing are analyzed. This article has offered many examples of the way in which cultural dimensions affect the practices of organizations and is a strong argument for making cultural considerations part of strategic planning. <![CDATA[<b>LEAN MANUFACTURING MEASUREMENT</b>: <b>THE RELATIONSHIP BETWEEN LEAN ACTIVITIES AND LEAN METRICS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-59232007000400004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Lean Manufacturing was developed by Toyota Motor company to address their specific needs in a restricted market in times of economic trouble. These concepts have been studied and proven to be transferrable and applicable to a wide variety of industries. This paper aims to integrate a set of metrics that have been proposed by different authors in such a way that they are consistent with the different stages and elements of Lean Manufacturing implementations. To achieve this, two frameworks for Lean implementations are presented and then the main factors for success are used as the basis to propose metrics that measure the advance in these factors. A tabular display of the impact of "Lean activities" on the metrics is presented, proposing that many a priori assumptions about the benefits on many different levels of improvement should be accurate. Finally, some ideas for future research and extension of the applications proposed on this paper are presented as closing points.<hr/>Lean Manufacturing fue desarrollada por Toyota para satisfacer sus necesidades específicas en un mercado restringido y en tiempos de estrechez económica. Estos conceptos han sido estudiados y se ha comprobado su aplicabilidad en una amplia variedad de industrias. El objetivo de este artículo es el de integrar un conjunto de métricas que han sido propuestas por diferentes autores, de tal manera que sean consistentes con las etapas y elementos de implementaciones de Lean Manufacturing. Para lograrlo se presentan dos marcos de referencia para implementaciones Lean y los principales factores de éxito se utilizan como base para proponer métricas que identifiquen el avance en estos factores. Posteriormente se propone una tabla que cruza el impacto de las "Actividades Lean" sobre las métricas, postulando que muchos de los supuestos a priori sobre estos impactos deberían ser precisos. Finalmente se proponen algunas ideas para proyectos de investigación hacia el futuro y posibles extensiones de las aplicaciones propuestas aquí. <![CDATA[<b>Unemployment and vacancies in a matching model for Cali:</b>: <b>A panel data analysis</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-59232007000400005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo discute el proceso de emparejamiento entre las vacantes y los desempleados para la ciudad de Santiago de Cali con datos de panel entre 1994 y el 2000 usando datos del Servicio Público de Empleo del SENA. Los resultados muestran rendimientos crecientes en la función de emparejamiento con respecto a las áreas de desempeño de acuerdo con la codificación de la Clasificación Nacional de Ocupaciones.<hr/>This paper discusses the process of matching job openings and unemployed individuals in the city of Santiago de Cali using panel data from 1994 to 2000 and data from the Public Service of Employment of SENA. The results show increasing returns in the matching function with regard to the performance areas under the coding used by the National Classification of Occupations. <![CDATA[<b>Trading industrial grade wheat flour on the Atlantic coast</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-59232007000400006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este caso ilustra la decisión a la que se enfrenta una empresa colombiana de ingresar a un mercado con alto potencial, en el cual su participación es casi nula. Se analizan las condiciones de la empresa, el mercado y el entorno, como paso inicial para la toma de una decisión que le puede exigir un cambio radical en sus operaciones comerciales, logísticas y de producción.<hr/>This case study illustrates the decision that a Colombian company is faced with in venturing into a large potential market, on which it has a virtually non-existent market share. It provides an analysis of the company, market, and environment conditions as an initial step to make a decision that might call for a dramatic change in the commercial, logistic, and manufacturing operations of a company.