Scielo RSS <![CDATA[Psicogente]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0124-013720170001&lang=en vol. 20 num. 37 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[¿Qué es lo realmente importante?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372017000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Descriptive study of autopsies in the Atlantic and Magdalena departments]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372017000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The present study is aimed to determine some epidemiological aspects related to homicides committed by hired killers with firearms. We conducted a data collection survey of historical records from the Institute of Legal Medicine and Forensic Sciences. The sample (n = 310) is composed of homicide victims in 2007 in the departments of Atlántico and Magdalena. We found that 93.5 % of the victims were male. Most of the victims (38.7 %) were found in the age range between 21 and 30 years old. A high percentage (32.9 %) of the victims were unmar ried. The most common racial trait was the "mestizo" (94.2 %). A percentage of 48.4 % of the victims had a height between 161 and 170 cms. The days with higher incidence of killings were Mondays (19 %) and Fridays (18.4 %). The places where most of the murders happened were "in public" places with a percentage of 33.2 %. The most common number of bullet impacts was "2" with a 21.3 %. The most common body region impacted was on the head. Finally the paper presents the findings of the study.<hr/>Resumen El presente estudio se propuso determinar algunos aspectos epidemiológicos relacionados con los homicidos cometidos por sicarios con arma de fuego. Se realiza una colección de registros históri cos del Instituto de Medicina Legal y Ciencias Forenses. La muestra (n=310) está compuesta por víctimas de homicidio del año 2007 en los departamentos Atlántico y Magdalena. Se encontró que el 93,5 % de las víctimas eran de sexo masculino. La mayoría de las víctimas (38,7 %) se en contraban en el rango de edad de 21 a 30 años. Un alto porcentaje (32,9 %) de las víctimas vivían en unión libre. El rasgo facial más común era el "mestizo" (94,2 %). El 48,4 % de las víctimas me dia entre 161 y 170 centímetros de estatura. Los días con mayor incidencia eran los lunes (19 %) y los viernes (18,4 %). Los lugares descritos como "públicos" fue donde ocurrieron la mayoría de los homicidios con un porcentaje del 33,2 %. "2" fue el número de impactos de bala más común con un 21,3 %. La región corporal que fue impactada con mayor frecuencia se trató del área de la cabeza. Finalmente, el artículo presenta los resultados del estudio. <![CDATA[Self-efficacy perception vs. rejection of condom use in the sexual practices of young women and men]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372017000100025&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En las relaciones sexuales de jóvenes, las variables asociadas al uso del condón son diversas y comúnmente se presentan con otras variables que, a su vez, se asocian con la práctica sexual desprotegida. Los objetivos de este estudio consistieron en determinar en qué medida la percepción de autoeficacia, la baja percepción de riesgo y el rechazo del uso del condón se relacionan con el uso del condón en las relaciones sexuales de jóvenes colombianos. Participaron en él 308 estu diantes universitarios de la ciudad de Cúcuta, Colombia. Los resultados indican correlaciones significativas en hombres entre el uso del condón y la percepción de autoeficacia, y correlaciones negativas en mujeres entre el uso del condón, la baja percepción de riesgo y el rechazo del uso del condón. Solo en el grupo de hombres, la percepción de autoeficacia predice el uso del condón.<hr/>Abstract In the sexual relations of the youth, the variables associated with condom use are diverse and are often presented with other variables, that are also associated with unprotected sexual practice. This study aimed to determine to what extent the perception of self-efficacy, low risk perception and condom use shunning are associated with condom use in sexual relations of young Colom bians. 308 university students in the city of Cúcuta, Colombia, participated in the study. The results indicate significant correlations in men between condom use and self-efficacy perception and negative correlations in women between condom use, low risk perception and condom use shunning. Only in the male groups, the perception of self-efficacy predicts condom use. <![CDATA[The "Mother State": a historical study of the Foster Care System in Mendoza (Argentina)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372017000100036&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo es producto de una investigación que tuvo el objetivo de reconstruir el recorrido histórico de los primeros 20 años de existencia del programa "Amas Externas" en la ciudad de Mendoza (Argentina). La metodología corresponde a la categoría de estudios ex post facto retros pectivo, bajo un estudio de caso instrumental y en análisis del discurso de estos actores. Las unidades de análisis utilizadas han sido fuentes primarias documentales y orales (testimonios o informantes claves). El programa "Amas Externas" se inició en el año 1978 con el objetivo de brindar un espacio de albergue alternativo a las macro-instituciones (MI) de niños, y consistía en seleccionar una mujer de la comunidad para que acogiera en su propio hogar un niño pequeño por un tiempo limitado. A pesar de las múltiples limitaciones del programa podría concluirse que constituyó una modalidad de albergue rupturista en relación a las MI.<hr/>Abstract This article is the result of a research with the aim of rebuilding the historical review of the first 20 years in the program "Amas Externas" (Foster Mothers), implemented in the city of Mendoza (Argentina). The applied methodology corresponds to the category of retrospective ex post facto studies under an instrumental case study and the discourse analysis of these actors. The analysis units were documented and oral primary sources (testimonies or key informants). The program started in 1978 with the objective of providing an alternative home for children living in macro institutions (MI). The program involved the selection of a woman who could foster a young child in her home for a limited period of time. In spite of the program's manifold constraints, it can be said that the program was a groundbreaking system compared to the existing MIs. <![CDATA[The relationship between preschool teachers and students according to Pianta's CLASS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372017000100055&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo de resultados es producto de una investigación que buscó conocer la coheren cia entre el discurso y el actuar de una docente con respecto a las relaciones docente-estudiantes en preescolar. Se realizó a partir del enfoque cualitativo con un estudio de caso único. Se trabajó con una docente y sus 35 estudiantes de preescolar. Los niños tenían entre 4 y 5 años de edad, pertenecientes a una institución educativa de la ciudad de San Juan de Pasto (Colombia). Se ob servaron tres clases a lo largo del periodo escolar: inicio, mitad y final de año, para mirar los cam bios de la docente en sus relaciones con los niños. Se filmaron 20 minutos por cada clase. Adicio nalmente, se realizó una entrevista semi-estructurada con la docente a medio año, para comparar con las clases observadas. Los datos fueron analizados por medio de los dominios, dimensiones y características del instrumento CLASS de Pianta. La investigación evidenció incoherencias entre el discurso y el actuar de la docente con referencia a lo afectivo y cognitivo; igualmente, con los lazos relacionales en la formación en el ambiente del aula de clases. Es decir, la docente tiene claro que el afecto es un factor importante en la formación del estudiante, sin embargo, no logra actuar en sus clases acorde a esta concepción.<hr/>Abstract The present article is the result of a research that sought to know the coherence between the speech and the performance of a teacher in regards to the teacher-student relationships in pre school. It was conducted through the qualitative approach with a study of a single case. The par ticipants were 1 teacher and her 35 pre-school students. The children were between 4 and 5 years of age and attended an Educational Institution of the city of San Juan of Pasto (Colombia). Three classes were observed during the school period: the beginning, the half and the end of the year in order to study the changes in the interactions of the teacher with the children. Also, 20 minutes of each class were films and a semi-structured interview was done to the teacher to compare her opinions regarding the observed classes. The information was analyzed throughf the domains, dimensions and characteristics of the Pianta's CLASS instrument. The research revealed inco herencies between the speech and the teacher's performance in reference to the affective and the cognitive; the same happened with the relational ties in the ambientation of the environment of the classroom. That is to say, the teacher is clear on the importance of affection as a factor in the formation of the student. Nevertheless, she does not act in accordance to this concept. <![CDATA[Relations between suicidal risk, self-esteem, despair and parental socialization styles in high school students]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372017000100070&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo es resultado de una investigación empírico-analítica, realizada con un diseño descriptivo-correlacional y de corte transversal. Su objetivo consistió en describir la relación entre niveles de autoestima, riesgo suicida y estilos de socialización parental, para lo cual se aplicaron: la escala de Autoestima de Rosenberg, la escala de Desesperanza de Beck, Weissman, Lester y Trexler (1974)y la escala de Socialización Parental ESPA-29. El estudio encontró que la autoestima no se correlaciona de forma importante con el riesgo suicida, y que 6 de cada 10 estudiantes presenta algún tipo de riesgo, que se incrementa cuando los padres son indulgentes o negligentes, y ambos perfiles tienden a la coerción verbal e indiferencia. Otros elementos asociados al riesgo suicida fueron: la aceptación e imposición del dominio parental y un elevado control con afecto negativo, coerciones e imposiciones.<hr/>Abstract This work is the result of an empirical and analytical research conducted with a descriptive, cor relational and transversal methodology. Its aim was to describe the relations between self-esteem, suicidal risk and parental socialization styles. In order to achieve the objective these tools were used: the Rosenberg Scale for Self-esteem, the Scale of Despair of Beck, Weissman, Lester and Trexler (1974) and the ESPA-29 scale of Parental Socialization Styles. The study found that self esteem is not significantly correlated with suicidal risk; and that 6 out of 10 students presented some risk, that increases when parents are indulgent or negligents; and both profiles present verbal coercion and indifference inclinations. Other elements associated to suicidal risk were: acceptance and imposition of parent control and a high control with negative effects, coercions and impositions. <![CDATA[Violence in school settings: perception of teachers on manifestations of violence in educational institutions in Cucuta-Norte de Santander]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372017000100089&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se muestran los resultados sobre las percepciones de 823 profesores en torno a manifestaciones de violencia en las instituciones objeto de estudio. Se utilizó como instrumento el Cuestionario de Buss y Perry (1992), adaptándose las preguntas con el propósito de fundamentar de manera válida y confiable los resultados obtenidos. Así mismo, se construyó un instrumento con pregun tas de opción de respuesta múltiple para complementar la escala Likert. Los resultados muestran que los estudiantes no solo se agreden entre sí, también se evidencian agresiones entre estos y los docentes.<hr/>Abstract The presented results are the perceptions of 823 teachers on violence manifestations in the insti tutions under study. The Buss and Perry Questionnaire (1992) was used as an instrument, adapt ing the questions in order to validly and reliably substantiate the obtained results. Furthermore, an instrument with multiple choice questions was built to complement the Likert scale. The results show that not only students assault each other, but also aggressions between students and teachers were evidenced. <![CDATA[Reading performance in children with ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372017000100099&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Con el objetivo de determinar la relación entre la edad, el subtipo clínico, el carácter de la insti tución y las variables neuropsicológicas en pruebas de lectura en niños diagnosticados con Tras torno por Déficit de Atención Hiperactividad-TDAH (n= 36, inatento; n= 52) y un grupo control (n=88), se estudiaron 176 niños provenientes de escuelas públicas y privadas de la ciudad de Manizales-Caldas, con edades entre los 6 y 13 años. A estos niños se les evaluó desempeño lec tor, atención, habilidades construccionales, memoria, lenguaje y funciones ejecutivas, por medio de la Evaluación Neuropsicológica Infantil (ENI). Los resultados en el análisis por subgrupos (combinado, inatento y control) evidencian diferencias significativas. El grupo control puntuó en general más alto que ambos subtipos de TDAH. En cuanto al tipo de institución, los niños que asisten a escuelas de carácter privado, arrojaron valores superiores en comparación a los niños que asisten a instituciones educativas de carácter oficial, pero esta diferencia disminuyó a medida que avanzó la escolaridad. En relación a las variables neuropsicológicas, se halló que las variables atencionales pueden predecir la velocidad de lectura. Se concluyó que las variables escolares, la edad y el subgrupo permiten diferenciar el desempeño lector. Los resultados se discutieron y compararon con nuevos trabajos sobre la misma línea.<hr/>Abstract The aim of the present study is to determine the relation between age, clinical subtype, institu tion type and neuropsychological variables in reading tests in children diagnosed with ADHD (n= 36, inattentive; n= 52) and a control group (n=88); 176 children from public and private schools and between the ages of 6 and 13 years old from Manizales-Caldas were part of the study. Their reading performance, attention, constructional skills, memory, language and executive functions were assessed with the Evaluation Neuropsychological Infantile (ENI). The results of the analysis per subtypes (mixed, inattentive and control) show that there are significant differences. The chil dren attending private schools showed a higher performance compared to the ones from public schools; but this difference decreased as the level of schooling increased. Regarding the neuro psychological variables, the results indicated that the attention variables can predict the reading speed. It was concluded that the school variables, age and clinical subtype help to differentiate the reading performance. The results were discussed and compared with other researches of the same field. <![CDATA[Analysis of the practices in forensic interviews during the investigation phase of allegations of sexual offences against children and adolescents]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372017000100119&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este estudio se realizó un análisis de contenido tipo categoría 1 a 81 entrevistas realizadas por la Policía Judicial durante la etapa de investigación en denuncias por delitos sexuales, siendo las presuntas víctimas niños, niñas y adolescentes. Se analizó el uso de protocolos, la profesión de las personas encargadas de realizar las entrevistas, los estilos para iniciar las entrevistas, las estrategias para construir rapport, las estrategias para evaluar las competencias de los entrevistados como testigos y las estrategias para evaluar la sugestionabilidad. Se observa que en las prácticas de las entrevistas no se cumplen los procedimientos sugeridos en las distintas guías y protocolos y, por tanto, se comenten los errores que se intentan subsanar con el uso de dichas guías y protocolos.<hr/>Abstract In this study, a categorical content analysis was performed to 81 interviews conducted by the Ju dicial Police during the investigation phase in sexual crimes allegations where the alleged victims were children and adolescents. The use of protocols, the profession of persons responsible for conducting the interviews, styles to start the interviews, the strategies to build rapport, the strate gies to assess the skills of those interviewed as witnesses and the strategies to assess suggestibility were analyzed in the study. In general, it was found that during the interviews, the practices do not meet the suggested procedures stablished in the guidelines and protocols; therefore, mistakes -that are supposed to be rectified with these guidelines and protocols- are made. <![CDATA[Citizen sensitivity: senses and practices among young university students]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372017000100136&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo realza la pregunta por la sensibilidad ciudadana. Con el objetivo de comprender esta cualidad en jóvenes universitarios, se llevó a cabo un diseño mixto de investigación, con un método de estudio de caso y tres técnicas de construcción de datos: cuestionario, grupo focal y fotolenguaje. Se hallaron diferentes resultados, en los que prevalece la voz de los jóvenes en relación con tres categorías: el equilibrio entre deberes y responsabilidades, el respeto a la diferencia y las relaciones de inclusión. Respecto a la primera categoría, los participantes, pese a expresar reflexio nes conscientes sobre la importancia de las normas, respuesta dada por el 58,46 % de ellos, suelen priorizar sus derechos y desdibujar sus responsabilidades. Sobre la segunda y la tercera categoría (el respeto a la diferencia y las relaciones de inclusión), llama la atención el positivo significado que les asignan y la intención de valorarlo, aspectos que refieren el 45,69 % y el 53,85 % de los jóvenes, respectivamente. Asunto que no necesariamente coincide con sus prácticas en el día a día, donde se han naturalizado acciones de discriminación y exclusión.<hr/>Abstract This article highlights the questioning for citizen sensitivity. Aiming to understand the citizen sensitivity in university students, a mixed research model was conducted with the Case Study Method and three techniques of data construction: questionnaire, focus group and photo lan guage. Different results were found in which the voice of the young prevails in relation to three categories: the balance between rights and responsibilities, the respect for the difference and inclusive relationships. Referring to the first category, the participants, despite of expressing their conscious reflections about the importance of norms-answer given by 58,46 % of them- tend to prioritize their own rights and distort their responsibilities. As for the second and third category (respect for the difference and inclusive relationships), it is worth noting the positive meaning that the participants assign to it and the intention to cherish It. Such aspects were recognized by 45,69 % and 53,85 % of young people respectively. This matter does not necessarily matches with their day-to-day practices, where discrimination and exclusion practices have been rather interiorized. <![CDATA[Gender-based violence manifestations in university teachers]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372017000100147&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta investigación tuvo como objetivo comprender el fenómeno de las manifestaciones de la Violencia Basada en Género (VBG) en docentes universitarios. Se siguió una metodología cua litativa con enfoque fenomenológico propositivo. Las técnicas desarrolladas para la recolección de información fueron: grupos focales, observación participante, cuestionarios y talleres de in vestigación. Los objetivos específicos alcanzados fueron: a) caracterizar las manifestaciones de VBG en docentes, b) reconocer las actitudes frente a las manifestaciones de VBG en docentes y, c) construir con docentes una estrategia orientada a prevenir las manifestaciones de VBG en el contexto universitario. Se concluyó que existen manifestaciones de VBG físicas, sexuales y psi cológicas entre la comunidad universitaria, que han permitido consolidar actitudes favorables y desfavorables frente a este tipo de violencia, por lo que resulta importante implementar acciones de intervención en el contexto universitario con el fin de visibilizar la VBG y disminuir sus efec tos negativos en toda la población.<hr/>Abstract This research aimed at understanding the phenomenon of gender-based violence manifestations in university teachers. The methodology was qualitative with a propositional phenomenologi cal approach. The techniques developed for data collection were: focus on groups, participant observation, questionnaires and research workshops. The specific objectives achieved were: a) characterize the manifestations of GBV in teachers, b) recognize attitudes towards the teachers manifestations of GBV, and c) to design with the teachers a strategy to prevent manifestations of GBV in the university context. It was concluded that there are physical, sexual and psychological GBV manifestations among the university community that have resulted in the consolidation of favorable and unfavorable attitudes towards this type of violence. Therefore, it is important to implement actions in the university context in order to make the VBG visible and reduce its negative effects on the population. <![CDATA[Analysis of resilience in divorced people according to their educational and income levels]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372017000100161&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito de esta investigación fue identificar los niveles de resiliencia en personas divorciadas de acuerdo con el nivel educativo y los ingresos económicos. Para Gómez (2010), las situaciones adversas se afrontan mejor con adecuados niveles de resiliencia. El estudio contó con 139 parti cipantes divorciados, hombres (44,6 %), y mujeres (55,4 %); con estudios básicos (48,2 %), con estudios universitarios (51,8 %), con ingresos económicos inferiores a $1.800.000 (60,4 %), y superiores a $1.800.000 (39,6 %). Se utilizó una metodología cuantitativa, con diseño transversal, se corrieron Análisis de Varianza (ANOVA) con el fin de responder a las preguntas de investiga ción. Las personas con educación superior mostraron mayores niveles de resiliencia en compe tencia social y apoyo social, así mismo, los que tenían mayores ingresos económicos mostraron mayor fortaleza y confianza en sí mismos, competencia social, apoyo familiar y estructura; a su vez, se encontró un efecto de interacción entre el nivel de ingresos económicos y el nivel educativo en fortaleza y confianza en sí mismos. Para futuras investigaciones se sugiere profundizar en estos resultados a nivel cualitativo.<hr/>Abstract The purpose of this research was to identify levels of resilience in divorced people according to their education and income levels. For Gomez (2010), adverse situations are best dealt with ad equate levels of resilience. The study involved 139 divorced participants: divorced men (44.6 %) and women (55.4 %); with basic education (48.2 %), college educated (51.8 %), with an income of less than COP $1.8 million (60.4 %) and with an income higher than COP $1.8 million (39.6 %). The methodology was quantitative with a cross design and ANOVAS were run in order to answer the research questions. People with college education showed higher levels of resilience in social competence and social support. Furthermore, those with higher income showed greater strength and self-confidence, social competence, family support and structure. In addition, an effect was found between the interaction of levels of income and education level, and the in strength and self-confidence. For future research, it is suggested to deepen these results on qualitative level. <![CDATA[Correlation between the attitude toward female and male homosexuality in medical students]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372017000100173&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo es resultado de una investigación cuyo objetivo fue explorar la correlación cuantita tiva entre homofobia y lesbofobia en estudiantes de Medicina de una universidad de Bogotá, Co lombia. El estudio transversal se llevó a cabo con estudiantes de Medicina mayores de 18 años. La homofobia y la lesbofobia se midieron con la Escala para Actitud hacia Gais y Lesbianas (ATGL). La ATGL se compone de dos escalas de diez ítems: Escala para Actitud hacia Hombres Gais (ATG) y la Escala para Actitud hacia Mujeres Lesbianas (ATL). La correlación entre puntuaciones para homofobia y lesbofobia se calculó con coeficiente de Pearson (r). Se planteó la hipótesis de que homofobia y lesbofobia eran diferentes construcciones si la correlación entre las escalas era inferior a 0,60. Un total de 359 estudiantes de Medicina participaron en la investigación, la media para la edad fue de 20,2 años (DE=1,9), y el 59,1 % eran mujeres. Las puntuaciones en la ATG (alfa de Cronbach de 0,85) se observaron entre 10 y 50, con una media de 27,9 (DE=8,1) y en la ATL (alfa de Cronbach de 0,73) entre 10 y 45, con media de 24,8 (DE=6,8). La correlación entre homofobia (ATG) y lesbofobia (ATL) fue r=0,64 (p&lt;0,001). Se concluye que la ATG y ATL muestran correlación altamente significativa, lo que sugiere que homofobia y lesbofobia no son constructos completamente diferentes y podrían incluirse en el concepto general de prejuicio sexual. Otras investigaciones deben corroborar el presente hallazgo.<hr/>Abstract The article is a result of a research whose objective was to explore the quantitative correlation between homophobia and lesbophobia among medical students from a university in Bogota, Co lombia. A cross-sectional study was conducted with medical students over 18 years. Homophobia and lesbophobia were measured with the scale Attitude toward Gays and Lesbians (ATGL). The ATGL has of two ten-item scales: Attitude toward Gay Men Scale (ATG) and Attitude toward Lesbian Women Scale (ATL). Correlation between both scales was computed with the Pearson coefficient (r). It was hypothesized that homophobia and lesbophobia were different constructs if the correlation between scales was lower than 0.60. A total of 359 medical students participated in the research. The age average was 20.2 years old (SD=1.9); and 59.1 % were females. The ATG (Cronbach's alpha of 0.85) scores were between 10 and 50, with an average of 27.9 (SD=8.1) and for ATL (Cronbach's alpha of 0.73) between 10 and 45, with an average of 24.8 (SD=6.8). The correlation between homophobia (ATG) and lesbophobia (ATL) was of r=0.64 (p&lt;0.001). It was that concluded that the ATG and ATL show a significantly high correlation; it suggests that homophobia and lesbophobia are not different constructs and both terms could be included in the general concept of sexual prejudice. Other researches must corroborate the present finding. <![CDATA[Health's Psychology in the Colombian armed conflict context: a framework]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-01372017000100182&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La población civil es la principal víctima de la crisis humanitaria causada por el conflicto armado que se vive en Colombia desde hace más de 50 años. En este artículo de revisión, se abordarán temas referentes a salud y dolor en este y otros contextos. Metodológicamente, se toman en cuen ta datos estadísticos, así como referentes legales, académicos y sociales. Todo esto se lleva a cabo con el propósito de construir un marco de referencia desde el cual se reconozca la pertinencia de la investigación en el campo y se procure que las futuras investigaciones identifiquen la influencia de factores psicosociales en el desarrollo y evolución del estado de 'salud' y 'enfermedad' de las víctimas del conflicto armado en Colombia.<hr/>Abstract The civilian population has been the main victim in the humanitarian crisis caused by the armed conflict in Colombia for more than 50 years. This revision article addresses topics relating to health and pain in this and other contexts. Methodologically, it factors statistical data and legal, academic and social references and issues. This, with the purpose of building a framework from which the pertinence of field research is acknowledged and where future research leads the iden tification of the influence of psychosocial factors in the development and evolution of "health" and "disease" status of the victims of the armed conflict in Colombia.