Scielo RSS <![CDATA[Revista de Economía Institucional]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0124-599620070001&lang=en vol. 9 num. 16 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962007000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>THE INTERSECTION OF ECONOMIC SIGNALS AND MYTHICAL SYMBOLS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962007000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los símbolos míticos y las señales económicas representan más de lo que son. Los símbolos representan ideas y temas universales y evocan sentimientos y emociones, mientras que las señales económicas son signos simples y eficientes que indican un conjunto más complejo de características e información cuyo aprendizaje es costoso. Los símbolos tienen que ver con lo irracional y las señales económicas con lo racional. Muchas de las señales que se mencionan en la literatura económica funcionan bien porque tienen un elemento simbólico que habla a las emociones de las personas. Una señal evoca emociones y hace que el receptor tenga más confianza en la veracidad de la información que representa. La intersección entre símbolos y señales ilustra la relación entre el mundo racional de los hechos y el mundo irracional de las emociones y los valores, una relación que se debe analizar como parte del desarrollo del tipo ideal de homo economicus, la persona egoísta guiada por los valores y la comunidad.<hr/>Mythical symbols and economic signals represent more than what they are. Symbols represent universal ideas and themes and evoke feelings and emotions, while economic signals are simple, efficient signs that stand for a more complex set of characteristics and information that are costly to learn. Symbols deal with the irrational and economic signals deal with the rational. Many of the signals cited in economic literature work well because they have a symbolic element that speaks to people’s emotions. By evoking emotions, a signal makes the receiver feel more confident about the truthfulness of the information it represents. The intersection of symbols and signals illustrates the relationship between the rational world of facts and irrational world of emotions and values, a relationship which needs to be explored as part of the development of the ideal type of homo socio economicus, the selfish yet value and community-driven person. <![CDATA[<b>WHAT’S WRONG WITH CONTEMPORARY ECONOMICS?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962007000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la educación de los economistas deberíamos sacrificar algunos de los aspectos más técnicos (que se pueden aprender más tarde) para incluir, de manera obligatoria, la filosofía, la ciencia política y la historia económica. Este escrito expone tres razones para esos estudios interdisciplinarios. En la discusión del lugar de las matemáticas en la economía, la borrosidad entra cuando los símbolos a, b, c se identifican con personas firmas o fincas individuales. La identificación de un símbolo bien definido con la realidad a menudo ambigua y borrosa invita a una falta de precisión y oscurece los conceptos. Si las ciencias sociales, incluida la economía, se consideran como tecnología “blanda” en comparación con la tecnología “dura” de las ciencias naturales, los estudios del desarrollo se han llegado a considerar como la parte más vulnerable de la “ciencia económica”. En economía del desarrollo, la pregunta importante es: ¿cuáles son las fuentes del desarrollo? Debemos confesar que no podemos responder esta pregunta, que no sabemos qué ocasiona el desarrollo exitoso.<hr/>In educating economists, we should sacrifice some of the more technical aspects of economics (which can be learned later), in favour of the compulsory inclusion of philosophy, political science, and economic history. Three reasons for these interdisciplinary studies are given here. In the discussion of the place of mathematics in economics, fuzziness enters when symbols a, b, c are identified with individuals, firms, or farms. The identification of the clear cut symbol with the often ambiguous and fuzzy reality invites lack of precision and blurs the concepts. If the social sciences, including economics, are regarded as a “soft” technology compared with the “hard” technology of the natural sciences, development studies have come to be regarded as the soft underbelly of “economic science”. In development economics, the important question is: what are the springs of development? We must confess that we cannot answer this question, that we do not know what causes successful development. <![CDATA[<b>THE MORAL FOUNDATIONS OF ECONOMICS: A REINTERPRETATION OF ADAM SMITH’S PROBLEM</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962007000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este ensayo replantea el “problema de Adam Smith” y reconsidera la interrelación entre ética y economía. A partir del examen crítico de las propuestas para resolver ese supuesto problema, propone una alternativa integradora basada en los conceptos de simpatía y espectador imparcial, y muestra que l a moral, entendida como extensión de relaciones de simpatía, es una precondición para la existencia de cualquier forma de mercado. El análisis aclara que la moral es una base del sistema económico y que, a su vez, éste condiciona la moral.<hr/>This paper offers a reinterpretation of “Adam Smith’s problem” and reconsiders the relation between ethics and economics. It makes a critical revision of the attempts that seek to solve this problem, proposes an alternative framework constructed on the Smithian concepts of sympathy and the impartial spectator, and shows that morality understood as an extension of sympathy relations, constitutes a precondition for the market existence. The analysis clarifies that morality is the base of the economic system and, at the same time, the economic system limits morality. <![CDATA[<b>THE LIMITS OF ECONOMIC EFFICIENCY IN A DEMOCRATIC SOCIETY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962007000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Durante el siglo XX, el marxismo y el liberalismo no igualitario o clásico discutieron las propiedades del cálculo económico, es decir, la forma en que las instituciones económicas asignan valores a los diversos fines. Este debate produjo un consenso implícito entre socialistas de mercado y liberales no igualitarios, acerca de la democracia. En este consenso, la voluntad general de Rousseau fue sustituida por voluntades individuales convenientemente jerarquizadas y la soberanía popular reflejada en la soberanía del consumidor. El ensayo adopta una perspectiva rawlsiana para explorar los límites de la eficiencia económica en una sociedad democrática.<hr/>During the 20th century, Marxism and non-egalitarian or classical liberalism debated the properties of economic reasoning, that is, the way economic institutions value multiple ends. This debate produced an implicit consensus between market socialists and non-egalitarian liberals about democracy. In this consensus, the Rousseau&rsquo;s general will was replaced by the individual will, and popular sovereignty reflected in consumer sovereignty. This essay uses a Rawlsian perspective to analyze the limits of economic efficiency in a democratic society. <![CDATA[<b>CRITICAL REVIEW OF INSTITUTIONALISM’S CONTRIBUTION TO THE THEORY AND PRACTICE OF DEVELOPMENT</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962007000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir de los aportes del pensamiento institucionalista a la teoría del desarrollo, este trabajo subraya la necesidad de una mayor integración para elaborar estrategias de desarrollo institucional más efectivas. Identifica los niveles de análisis institucional, destacando la frecuencia del cambio, el tipo de institución y la función que desempeña. Revisa los aportes del institucionalismo de la elección racional y social, la teoría de la organización, el institucionalismo histórico y el institucionalismo sociológico. Y muestra la importancia de las complementariedades entre las escuelas para afrontar los desafíos de las políticas de desarrollo.<hr/>This paper analyzes institutionalism’s contributions to development theory, and shows the need for a greater integration for the creation of successful institutional development strategies. It identifies the levels of institutional analysis levels, highlighting its frequency of change, type of institution and function performed. It also examines the contributions of rational and social choice institutionalism, organization theory, historical institutionalism and sociological institutionalism. Finally, it emphasizes the importance for complementarities between schools for the challenges faced by development policies. <![CDATA[<b>RECIPROCITY AND THE PARADOX OF VOTING</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962007000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo muestra que para un ciudadano con preferencias recíprocas, votar puede ser racional, pues aun en elecciones concurridas, en las que la probabilidad de ser el votante decisivo es cercana a cero, la utilidad que produce el sentimiento de reciprocidad fuerte puede compensar el costo de votar. Además, presenta un modelo de comportamiento con preferencias sociales, que establece las condiciones en que votar es preferible a abstenerse. El uso de la dinámica del replicador para explorar la evolución del juego de votación permite concluir que la reciprocidad positiva promueve el voto por un candidato en el poder, mientras que la reciprocidad negativa promueve la abstención o el voto por un candidato rival.<hr/>This article shows that for a citizen with reciprocal preferences, voting can be a rational act. Even in elections with many voters, when the probability of being the pivotal voter is close to zero, the utility generated by strong reciprocal sentiments can compensate the material costs of voting. This paper offers a behavioral model with social preferences that represents the conditions that make voting more attractive than abstention. Using the dynamics of replication to explore the voting game evolution, it concludes that positive reciprocal sentiments promote voting for the candidate in power, while negative reciprocity promotes abstention or voting for a rival candidate. <![CDATA[<b>COLOMBIAN LABOR MARKET DIVISION DURING THE NINETIES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962007000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se muestra que las ecuaciones de Mincer, ampliadas con variables de tamaño de las empresas y corregidas por sesgo de selectividad, dan resultados que concuerdan con las teorías del capital humano y de la segmentación. Mayores dotaciones de capital humano y de capital físico de las empresas se relacionan con mayores ingresos de los trabajadores, un resultado compatible con la existencia de economías a escala y con la segmentación entre sectores económicos debido a las barreras del mercado de capital físico y humano.<hr/>This article shows that the Mincer equations, augmented with variables of firm size and corrected by selectivity bias, yield results that are consistent with the theories of human capital and labor segmentation. Greater firm endowments of human capital and physical capital are related to greater labor income. This result is consistent with scale economies at the firm level. It also implies divisions between economic sectors due to physical and human capital markets barriers. <![CDATA[<b>VOTING POWER IN THE NATIONAL COUNCIL OF THE SOCIAL SECURITY HEALTH SERVICE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962007000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo examina el Consejo Nacional de Seguridad Social en Salud como organismo de regulación y concertación del sistema de salud colombiano. Con ayuda de la teoría de juegos simple, analiza el poder de voto de los integrantes del Consejo y calcula los índices de Banzhaf, Shapley-Shubik y Coleman. Muestra que las decisiones del Consejo responden a un consenso falaz que revela los intereses de agentes particulares, que los índices de poder son sensibles a la cuota de mayoría aprobatoria y que la proporción de votos no refleja apropiadamente el poder de sus miembros.<hr/>This paper presents a theoretical conceptualization of Colombia ’s National Council of Health Social Security (CNSSS). Using a simple framework of theory of games, it analyzes the voting power of its members, and estimates the indexes of Banzhaf, Shapley-Shubik and Coleman. It shows that the Council’s decisions respond to a false consensus that reveals the interests of particular agents. It concludes that power indexes are sensitive to the election of the majority approval quota and that the proportion of votes does not clearly show the Council members’ power. <![CDATA[<b>WHY DO COLOMBIANS EMIGRATE? A DEPARTMENTAL ANALYSIS BASED ON THE 2005 CENSUS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962007000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El Censo de 2005 ofrece, por vez primera, información detallada de los flujos migratorios colombianos. Este artículo analiza la información de los colombianos en el exterior y examina las principales causas de la emigración. Calcula la tasa de emigración por departamento y presenta un estudio econométrico con variables estructurales, coyunturales y relacionadas con la violencia. Concluye que las personas menos pobres y mejor preparadas de los departamentos con mayores dificultades socioeconómicas tienen mayor propensión a emigrar.<hr/>The 2005 Census brings, for the first time, detailed information about Colombian migration flows. This paper analyses information related to Colombians living abroad, and examines the main causes of emigration. With this purpose, it calculates the emigration rate by department and uses an econometric study that differentiates between structural, cyclical and violence-related variables. The paper concludes that less-poor and better-prepared people from the most troubled departments have a higher propensity to migrate. <![CDATA[<b>REVIEWS OF ECONOMIC ISSUES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962007000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El Censo de 2005 ofrece, por vez primera, información detallada de los flujos migratorios colombianos. Este artículo analiza la información de los colombianos en el exterior y examina las principales causas de la emigración. Calcula la tasa de emigración por departamento y presenta un estudio econométrico con variables estructurales, coyunturales y relacionadas con la violencia. Concluye que las personas menos pobres y mejor preparadas de los departamentos con mayores dificultades socioeconómicas tienen mayor propensión a emigrar.<hr/>The 2005 Census brings, for the first time, detailed information about Colombian migration flows. This paper analyses information related to Colombians living abroad, and examines the main causes of emigration. With this purpose, it calculates the emigration rate by department and uses an econometric study that differentiates between structural, cyclical and violence-related variables. The paper concludes that less-poor and better-prepared people from the most troubled departments have a higher propensity to migrate. <![CDATA[<b>THE HIGH COST OF LIVING (FRAGMENT)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962007000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El Censo de 2005 ofrece, por vez primera, información detallada de los flujos migratorios colombianos. Este artículo analiza la información de los colombianos en el exterior y examina las principales causas de la emigración. Calcula la tasa de emigración por departamento y presenta un estudio econométrico con variables estructurales, coyunturales y relacionadas con la violencia. Concluye que las personas menos pobres y mejor preparadas de los departamentos con mayores dificultades socioeconómicas tienen mayor propensión a emigrar.<hr/>The 2005 Census brings, for the first time, detailed information about Colombian migration flows. This paper analyses information related to Colombians living abroad, and examines the main causes of emigration. With this purpose, it calculates the emigration rate by department and uses an econometric study that differentiates between structural, cyclical and violence-related variables. The paper concludes that less-poor and better-prepared people from the most troubled departments have a higher propensity to migrate. <![CDATA[<b>AMERICAN INSTITUTIONALISM: ORIGINS AND PRESENT</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962007000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en El Censo de 2005 ofrece, por vez primera, información detallada de los flujos migratorios colombianos. Este artículo analiza la información de los colombianos en el exterior y examina las principales causas de la emigración. Calcula la tasa de emigración por departamento y presenta un estudio econométrico con variables estructurales, coyunturales y relacionadas con la violencia. Concluye que las personas menos pobres y mejor preparadas de los departamentos con mayores dificultades socioeconómicas tienen mayor propensión a emigrar.<hr/>The 2005 Census brings, for the first time, detailed information about Colombian migration flows. This paper analyses information related to Colombians living abroad, and examines the main causes of emigration. With this purpose, it calculates the emigration rate by department and uses an econometric study that differentiates between structural, cyclical and violence-related variables. The paper concludes that less-poor and better-prepared people from the most troubled departments have a higher propensity to migrate. <![CDATA[<b>IF THE MODEL CONTRADICTS REALITY SO MUCH, THE WORSE FOR REALITY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962007000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en El Censo de 2005 ofrece, por vez primera, información detallada de los flujos migratorios colombianos. Este artículo analiza la información de los colombianos en el exterior y examina las principales causas de la emigración. Calcula la tasa de emigración por departamento y presenta un estudio econométrico con variables estructurales, coyunturales y relacionadas con la violencia. Concluye que las personas menos pobres y mejor preparadas de los departamentos con mayores dificultades socioeconómicas tienen mayor propensión a emigrar.<hr/>The 2005 Census brings, for the first time, detailed information about Colombian migration flows. This paper analyses information related to Colombians living abroad, and examines the main causes of emigration. With this purpose, it calculates the emigration rate by department and uses an econometric study that differentiates between structural, cyclical and violence-related variables. The paper concludes that less-poor and better-prepared people from the most troubled departments have a higher propensity to migrate. <![CDATA[<b>DO WE IGNORE THE FACTS IF THEY ARE INCONVENIENT? A REPLY TO PROFESSOR GORBANEFF</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962007000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en El Censo de 2005 ofrece, por vez primera, información detallada de los flujos migratorios colombianos. Este artículo analiza la información de los colombianos en el exterior y examina las principales causas de la emigración. Calcula la tasa de emigración por departamento y presenta un estudio econométrico con variables estructurales, coyunturales y relacionadas con la violencia. Concluye que las personas menos pobres y mejor preparadas de los departamentos con mayores dificultades socioeconómicas tienen mayor propensión a emigrar.<hr/>The 2005 Census brings, for the first time, detailed information about Colombian migration flows. This paper analyses information related to Colombians living abroad, and examines the main causes of emigration. With this purpose, it calculates the emigration rate by department and uses an econometric study that differentiates between structural, cyclical and violence-related variables. The paper concludes that less-poor and better-prepared people from the most troubled departments have a higher propensity to migrate. <![CDATA[<b>CIVIL SOCIETY, VIRTUE AND COMMERCE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962007000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en El Censo de 2005 ofrece, por vez primera, información detallada de los flujos migratorios colombianos. Este artículo analiza la información de los colombianos en el exterior y examina las principales causas de la emigración. Calcula la tasa de emigración por departamento y presenta un estudio econométrico con variables estructurales, coyunturales y relacionadas con la violencia. Concluye que las personas menos pobres y mejor preparadas de los departamentos con mayores dificultades socioeconómicas tienen mayor propensión a emigrar.<hr/>The 2005 Census brings, for the first time, detailed information about Colombian migration flows. This paper analyses information related to Colombians living abroad, and examines the main causes of emigration. With this purpose, it calculates the emigration rate by department and uses an econometric study that differentiates between structural, cyclical and violence-related variables. The paper concludes that less-poor and better-prepared people from the most troubled departments have a higher propensity to migrate. <![CDATA[<b>ABOUT ANONYMOUS HEROES, CONVENTIONAL WISDOM AND VILE FRAUDS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962007000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en El Censo de 2005 ofrece, por vez primera, información detallada de los flujos migratorios colombianos. Este artículo analiza la información de los colombianos en el exterior y examina las principales causas de la emigración. Calcula la tasa de emigración por departamento y presenta un estudio econométrico con variables estructurales, coyunturales y relacionadas con la violencia. Concluye que las personas menos pobres y mejor preparadas de los departamentos con mayores dificultades socioeconómicas tienen mayor propensión a emigrar.<hr/>The 2005 Census brings, for the first time, detailed information about Colombian migration flows. This paper analyses information related to Colombians living abroad, and examines the main causes of emigration. With this purpose, it calculates the emigration rate by department and uses an econometric study that differentiates between structural, cyclical and violence-related variables. The paper concludes that less-poor and better-prepared people from the most troubled departments have a higher propensity to migrate.