Scielo RSS <![CDATA[Revista de Economía Institucional]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0124-599620090001&lang=en vol. 11 num. 20 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>BANKING AND REGIONS IN COLOMBIA, 1850-1880</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo analiza el desarrollo del sistema monetario y bancario de Colombia entre 1850 y 1880. El debate político y la lucha de poder entre las élites regionales, y entre los grupos políticos en el ámbito nacional, configuraron el modelo económico de la época. Más allá de su viabilidad técnica, las decisiones económicas estuvieron asociadas a la visión de nación que cada grupo de poder quería imponer a los demás.<hr/>This article analyses the development of the Colombian monetary and banking system between 1850 and 1880. The political debate and the power struggle at the national level determined the economic model of this period. Beyond its technical feasibility, the economic decisions were influenced by the concept of Nation that each group wanted to impose. <![CDATA[<b>BEYOND THE RHETORIC OF REACTION. ECONOMIC ANALYSIS OF DISENTAILMENT IN COLOMBIA, 1861-1888</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo analiza los principales aspectos económicos de la "desamortización de bienes de manos muertas" en Colombia. Casi todos esos bienes eran controlados por el clero, que derivaba un gran poder económico y político de ellos. El ala radical del Partido Liberal, que gobernó entre 1863 y 1876, promovió reformas para eliminar los obstáculos del antiguo régimen al avance de la producción. Como resultado, buena parte de los bienes de la Iglesia fue expropiada. Este proceso finalizó con el convenio entre la nueva República y la Santa Sede. El Concordato reconoció a la Iglesia Católica "el valor de los censos redimidos en su Tesoro y de los bienes desamortizados". La historiografía colombiana ha dado poca importancia a la desamortización debido a la enorme influencia de la historiografía conservadora a este respecto, que la ha mostrado como un fracaso. Ese error de apreciación sólo se corrige con la investigación en fuentes primarias. Este trabajo usa fuentes que desconocieron los fundadores de la historiografía nacional y concluye que la desamortización fue la reforma económica más importante del siglo XIX, pues representó al menos el 16% del PIB de 1860 y fue un excelente negocio para la Nación.<hr/>This article studies the disentailment of mortmain in Colombia. Most of this land was held by the Catholic Church, which derived considerable economic and political power from its ownership. The Radical faction of the Liberal Party, which governed the country between 1863 and 1876, promoted numerous reforms directed at eliminating the institutions that had survived the years of Spanish colonial rule, and were an obstacle to the advance of the economy. A substantial portion of all the properties of the Church were thus expropriated. This process was culminated with the signing of a treaty -"Concordato"- between the Colombian government and Holy See. The treaty recognized in favor of the Church "the value of disentailed loans and property". Colombian historiography has given little attention to the process of disentailment, as a result of the influence of the Conservative historiography, which portrayed it as a failure. This mistaken appreciation can only be corrected through research in primary sources. In this paper we have used primary sources that had not been discussed in the most influential works on Colombian economic history of the 19th century and conclude that it was the main economic reform of that period, since it represented at least 16% of the GDP of 1860 and was a very profitable operation for the government. <![CDATA[<b>THE GROWTH OF PUBLIC EXPENDITURE IN COLOMBIA, 1925-2003, A NARRATIVE VISION À LA WAGNER OR À LA PEACOCK AND WISEMAN?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo exploratorio se describe la trayectoria del gasto del gobierno nacional a lo largo de las últimas ocho décadas. La exposición aborda los siguientes temas: la relación de largo plazo entre crecimiento económico y gasto público, las políticas presupuestales ejecutadas en distintos contextos macroeconómicos a través del tiempo y los marcos institucionales que orientaron la ejecución del presupuesto.<hr/>This exploratory article describes the growth path of national government expenditure during the last eighty years. It covers the following topics: the long term relation between economic growth and public expenditure; budget policies executed in different macroeconomic contexts; and the evolving institutional frameworks of budget execution. <![CDATA[<b>DURKHEIM IN COLOMBIA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente ensayo registra la llegada del pensamiento de Émile Durkheim al país. Pone especial cuidado en los empleos que hicieron de su obra los sociólogos, los pedagogos y los historiadores colombianos a lo largo del siglo XX. Igualmente, ofrece información sobre la enseñanza del sociólogo francés en las instituciones de educación superior y sobre las traducciones de sus textos emprendidas por los estudiosos nacionales de su obra.<hr/>This essay is an account of the reception of Émile Durkheim's thought in Colombia. Special attention is given to its application aand use by Colombian sociologists, educators and historians. It also covers the teaching of Durkheim's work in universities and the translation of his texts by Colombian scholars. <![CDATA[<b>THE SENSORY ORDER, INDIVIDUALISM AND ECONOMIC KNOWLEDGE IN THE WORK OF HAYEK</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El orden sensorial es un intento de explicar la relación entre el cosmos y la mente. Al referirse a estos temas, Hayek estableció una base sólida para apoyar sus ideas acerca del conocimiento económico y el problema que debe resolver la ciencia económica. El propósito de este ensayo es hacer una reconstrucción plausible del lugar fundamental que tiene El orden sensorial en la aproximación de Hayek al problema del individualismo y a la cuestión del conocimiento económico. Este ejercicio ayuda entender las razones por las que él se interesó en la psicología teórica y por qué sus ideas en este campo inciden en su forma de entender el objeto de las ciencias sociales.<hr/>The Sensory Order (1952) is a work on theoretical psychology, which can be understood as an attempt to explain the relationship between cosmos and mind. By addressing these matters, Hayek established solid basis for his own ideas about economic knowledge and the problem to be solved by economics. The purpose of this essay is to give a plausible account of why The Sensory Order takes a crucial place in the special manner in which Hayek approaches both individualism and economic knowledge. This exercise will help recognize the reasons that led to Hayek's interest in theoretical psychology, and how his ideas on this field permeate his understanding of the subject matter of the social sciences. <![CDATA[<b>WHAT IS THE VALUE OF DESERTION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los miembros de las organizaciones armadas ilegales revelan su valor mínimo de deserción en respuesta a los incentivos que establece el gobierno. Cuando un integrante de una organización armada decide desertar, el contagio se pondrá en marcha y el proceso de destrucción de la red local ocurrirá más o menos rápido. Mediante un juego entre miembros de la organización ilegal y el gobierno, con los primeros como nodos de una red, se muestra que la velocidad del proceso de deserción depende de la estructura de la red y de los valores mínimos de deserción de sus miembros.<hr/>Members of an illegal armed organization reveal their desertion minimum values in reaction to the incentives offered by a government. Depending on the organization's network structure, the desertion of an individual member will unleash a contagion process that will destroy the local network at a varying speed. Staging a game between a government and the members of an illegal organization, connected through a network structure, we show that the speed of the desertion process depends on the network structure and on its members' minimum desertion values. <![CDATA[<b>EFFECTS OF MIGRATION ON CHILD LABOUR IN COLOMBIA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El propósito de este artículo es mostrar que el fuerte incremento del desplazamiento interno y de la migración internacional en Colombia durante los últimos años ha tenido repercusiones sobre el trabajo infantil. Por un lado, porque la migración tiende a reforzar la vulnerabilidad de los menores de edad frente a los riesgos de explotación laboral y sexual, sobre todo cuando se trata de migración autónoma. Por otro lado, porque, incluso cuando son los padres quienes emigran, no hay garantía de que las remesas que envían contribuyan a financiar la educación de los hijos que se quedan.<hr/>The purpose of this article is to show that the strong increase in internal displacement and international emigration in Colombia during the last years has had repercussions in terms of child labour. On the one hand, because migration tends to enhance the vulnerability of minors to the risks of labour and sexual exploitation, especially when migration is autonomous. On the other hand, because even when parents are the ones who migrate there is no guarantee that the remittances they send contribute to financing the education of children left behind. <![CDATA[<b>NEEDS, RIGHTS AND PUBLIC POLICIES</b>: <b>A PERSPECTIVE FROM ECONOMIC THEORY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Para Adam Smith, las necesidades comprenden “no solo aquellas que la naturaleza presenta como tales, sino las que por regla de decencia han llegado a serlo”. Es decir, son determinadas socialmente. Las necesidades no son independientes de la restricción presupuestal que enfrenta toda sociedad. A medida que el crecimiento económico desplaza la frontera de posibilidades de producción, se amplían el ámbito de los bienes y servicios que se consideran (y son) necesarios y las posibilidades materiales de proporcionarlos. La tesis de la realización progresiva de los derechos económicos y sociales es una respuesta al problema de cómo relacionar la ampliación del ámbito de tales derechos con los recursos disponibles para atenderlos; se trata de un proceso deliberativo que involucra, además, el cambio de valores y preferencias sociales que puede ilustrarse con la Ley de Wagner. Ese cambio se traduce en la ampliación gradual del conjunto de bienes o servicios meritorios.<hr/>Adam Smith held that needs comprise, “not only those things which nature, but those things which the established rules of decency have rendered necessary”. In other words, they are socially determined. Needs are not independent of the budget constraints faced by each society. As economic growth displaces the production possibility frontier, both the scope of goods and services considered needs and the material possibility of their satisfaction increase. The doctrine of progressive realization of economic and social rights is an answer to the problem of how to relate the expansion of the scope of these rights with the resources available to fulfill them. It is a deliberative process that also involves a change in social values and preferences that can be illustrated with Wagner's law. This change leads to the gradual expansion of the set of goods and services that can be considered merit goods. <![CDATA[<b>AXIOMATICS OR EMPIRISM? ON THE USE OF MATHEMATICS IN ECONOMICS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este ensayo analiza el uso de las matemáticas en economía con base en una supuesta disyuntiva: axiomática versus empirismo. Los seguidores de la axiomática formalista sostienen que los fenómenos económicos se deben investigar y expresar en lenguaje matemático porque las matemáticas son una máquina de razonar que parte de axiomas definidos a priori, y porque la reflexión es más precisa y rigurosa. Los empiristas o realistas argumentan que ese procedimiento enclaustra a los economistas en discusiones abstractas que no se refieren a problemas sociales concretos. El artículo revisa algunas obras filosóficas esenciales y contrasta sus argumentos con los de los economistas de ambas corrientes.<hr/>The basis of this essay, which analyzes the use of mathematics in economics, is the supposed dilemma between axiomatics and empiricism. The proponents of formalist axiomatics hold that economic phenomena should be explored and expressed with the language of mathematics, because mathematics is a form of reasoning from predefined axioms and because its reflection is more precise and rigorous. Empiricists of realists argue that this methodology cloisters economists in abstract discussions that are not pertinent to real economic problems. The article reviews some fundamental philosophical works and contrasts their arguments with those of economists both persuasions. <![CDATA[<b>IS 21ST CENTURY SOCIALISM A FEASIBLE ALTERNATIVE?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este escrito hace un análisis crítico de una de las fuentes del socialismo del siglo XXI. Los regímenes socialistas del siglo XX distorsionaron el modelo teórico marxista, en parte debido a la imposibilidad del cálculo económico en el sistema socialista centralizado. Allin Cottrell y Paul Cockshott sostienen que esta imposibilidad se puede superar con el uso de computadores y la tecnología de Internet. El artículo critica algunos aspectos económicos y políticos de su propuesta. La crítica de los aspectos económicos se inspira en el socialismo de mercado, mientras que la de los aspectos políticos se desarrolla a partir de los debates sobre el liberalismo político o igualitario.<hr/>The purpose of this work is to contribute to a critical analysis of what has been called 21 st century socialism. Socialist regimes of the 20 th century distorted the theoretical Marxian economic model partly because of the impossibility of socialist economic calculation. Allin Cottrell and Paul Cockshott argue that in the 21 st century Socialism, supported by several political parties, social movements and some Latin-American governments, the impossibility of economic calculation can be overcome by the use of computers and Internet. In this paper we offer criticism of economic and political aspects of Cottrell and Cockshott's theoretical design. Our discussion of the economic aspects is inspired by market socialism, while our discussion of political aspects draws on debates surrounding political or egalitarian liberalism. <![CDATA[<b>BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF THE <i>REVISTA DE ECONOMÍA INSTITUCIONAL</i> ON ITS FIRST TEN YEARS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Haciendo uso de métodos bibliométricos y herramientas de análisis de contenido y minería de datos, este artículo evalúa el desempeño de la Revista de Economía Institucional y explora sus fortalezas y debilidades a la luz de ocho criterios: la especialidad de la revista, el componente investigativo, su contribución a la popularización de la ciencia, su papel como medio de comunicación entre pares y creador de comunidad, la interdisciplinariedad, el pluralismo metodológico, el cosmopolitismo y el impacto. Para ello, los autores utilizan las bases de datos de indexación y referenciación más representativas, y el archivo documental de la Revista.<hr/>Using bibliomterics and data mining tools, this article assess the performance of the Revista de Economía Institucional and identifies its strengths and weaknesses using eight evaluation criteria: level of specialization, research component, contribution to the popularization of science, role as communication channel among peers and as community builder, multidisciplinarity, methodological pluralism, cosmopolitanism and impact. For so doing, the authors relied on the most representative journal databases on the field as well as on the journal's archives. <![CDATA[<b>INSTITUTIONS AND ECONOMIC DEVELOPMENT. A CONCEPTUAL FRAMEWORK</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en En los últimos años ha habido una explosión de trabajos econométricos que intentan identificar los factores que determinan el desarrollo económico. No obstante, la falta de una teoría que integre los aspectos económicos, políticos y culturales hace muy confusa la interpretación de los resultados. Este artículo propone un marco conceptual que ayude a entender los resultados econométricos de la literatura en ciencias sociales, extraer algunas conclusiones sobre las instituciones políticas y económicas que promueven el desarrollo, y analizar los problemas políticos que surgen cuando se intenta modificar estas instituciones.<hr/>In recent years, there has been a plethora of econometric literature on the determinants of growth. However, the lack of a theory that integrates economic, political and cultural factors does not allow an adequate interpretation of these new results. This article proposes a conceptual framework that can facilitate the interpretation of these econometric results, reach some conclusions about political and economic institutions that favour development and the political problems that arise when modifications of the former are proposed. <![CDATA[<b>COMMON AGRICULTURAL POLICY AND THE 2008 REVIEW</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Política Agraria Comunitaria (PAC) ha jugado a lo largo de la historia un importante papel en los objetivos económicos de la Unión Europea. Esto ha supuesto que sea la política institucional con mayor peso específico en el presupuesto comunitario. En este trabajo se describen los cambios que se han hecho en la PAC desde los años noventa, para reducir los excedentes, conseguir una agricultura sostenible y abierta en los mercados globales, y responder a las nuevas prioridades de los consumidores. Además, se analiza la propuesta que la Comisión Europea presentó en mayo de 2008 para reformar la PAC.<hr/>Over time, the CAP has had a very important role for the economic objectives of the EU. It is the institutional policy with the highest share of the community budget. This article examines the evolution of the CAP since the nineties, with the aims of reducing surpluses, developing an agricultural sector which is sustainable and open in global markets and responding to the new priorities of consumers. The reform of the CAP proposed by the European Commission in May 2008 is also analyzed. <![CDATA[RELEVANCE FOR ECONOMIC POLICY]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Política Agraria Comunitaria (PAC) ha jugado a lo largo de la historia un importante papel en los objetivos económicos de la Unión Europea. Esto ha supuesto que sea la política institucional con mayor peso específico en el presupuesto comunitario. En este trabajo se describen los cambios que se han hecho en la PAC desde los años noventa, para reducir los excedentes, conseguir una agricultura sostenible y abierta en los mercados globales, y responder a las nuevas prioridades de los consumidores. Además, se analiza la propuesta que la Comisión Europea presentó en mayo de 2008 para reformar la PAC.<hr/>Over time, the CAP has had a very important role for the economic objectives of the EU. It is the institutional policy with the highest share of the community budget. This article examines the evolution of the CAP since the nineties, with the aims of reducing surpluses, developing an agricultural sector which is sustainable and open in global markets and responding to the new priorities of consumers. The reform of the CAP proposed by the European Commission in May 2008 is also analyzed. <![CDATA[<b>REMEMBER THOSE WHO SLOWED DOWN THE U.S. RECOVERY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Política Agraria Comunitaria (PAC) ha jugado a lo largo de la historia un importante papel en los objetivos económicos de la Unión Europea. Esto ha supuesto que sea la política institucional con mayor peso específico en el presupuesto comunitario. En este trabajo se describen los cambios que se han hecho en la PAC desde los años noventa, para reducir los excedentes, conseguir una agricultura sostenible y abierta en los mercados globales, y responder a las nuevas prioridades de los consumidores. Además, se analiza la propuesta que la Comisión Europea presentó en mayo de 2008 para reformar la PAC.<hr/>Over time, the CAP has had a very important role for the economic objectives of the EU. It is the institutional policy with the highest share of the community budget. This article examines the evolution of the CAP since the nineties, with the aims of reducing surpluses, developing an agricultural sector which is sustainable and open in global markets and responding to the new priorities of consumers. The reform of the CAP proposed by the European Commission in May 2008 is also analyzed. <![CDATA[<b>COULD AMERICA SUFFER "LOST DECADES" LIKE JAPAN’S "LOST DECADES"?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Política Agraria Comunitaria (PAC) ha jugado a lo largo de la historia un importante papel en los objetivos económicos de la Unión Europea. Esto ha supuesto que sea la política institucional con mayor peso específico en el presupuesto comunitario. En este trabajo se describen los cambios que se han hecho en la PAC desde los años noventa, para reducir los excedentes, conseguir una agricultura sostenible y abierta en los mercados globales, y responder a las nuevas prioridades de los consumidores. Además, se analiza la propuesta que la Comisión Europea presentó en mayo de 2008 para reformar la PAC.<hr/>Over time, the CAP has had a very important role for the economic objectives of the EU. It is the institutional policy with the highest share of the community budget. This article examines the evolution of the CAP since the nineties, with the aims of reducing surpluses, developing an agricultural sector which is sustainable and open in global markets and responding to the new priorities of consumers. The reform of the CAP proposed by the European Commission in May 2008 is also analyzed. <![CDATA[<b>LEAGUE OF NATIONS. THE METHOD OF PROFESSOR TINBERGEN</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Política Agraria Comunitaria (PAC) ha jugado a lo largo de la historia un importante papel en los objetivos económicos de la Unión Europea. Esto ha supuesto que sea la política institucional con mayor peso específico en el presupuesto comunitario. En este trabajo se describen los cambios que se han hecho en la PAC desde los años noventa, para reducir los excedentes, conseguir una agricultura sostenible y abierta en los mercados globales, y responder a las nuevas prioridades de los consumidores. Además, se analiza la propuesta que la Comisión Europea presentó en mayo de 2008 para reformar la PAC.<hr/>Over time, the CAP has had a very important role for the economic objectives of the EU. It is the institutional policy with the highest share of the community budget. This article examines the evolution of the CAP since the nineties, with the aims of reducing surpluses, developing an agricultural sector which is sustainable and open in global markets and responding to the new priorities of consumers. The reform of the CAP proposed by the European Commission in May 2008 is also analyzed. <![CDATA[<b>MIGRANTS OR DISPLACED?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Política Agraria Comunitaria (PAC) ha jugado a lo largo de la historia un importante papel en los objetivos económicos de la Unión Europea. Esto ha supuesto que sea la política institucional con mayor peso específico en el presupuesto comunitario. En este trabajo se describen los cambios que se han hecho en la PAC desde los años noventa, para reducir los excedentes, conseguir una agricultura sostenible y abierta en los mercados globales, y responder a las nuevas prioridades de los consumidores. Además, se analiza la propuesta que la Comisión Europea presentó en mayo de 2008 para reformar la PAC.<hr/>Over time, the CAP has had a very important role for the economic objectives of the EU. It is the institutional policy with the highest share of the community budget. This article examines the evolution of the CAP since the nineties, with the aims of reducing surpluses, developing an agricultural sector which is sustainable and open in global markets and responding to the new priorities of consumers. The reform of the CAP proposed by the European Commission in May 2008 is also analyzed. <![CDATA[<b>THE VISIBLE HAND</b>: A CLASSIC TO DISCUSS IN THE COLOMBIAN BUSINESS HISTORIOGRAPHY]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100020&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Política Agraria Comunitaria (PAC) ha jugado a lo largo de la historia un importante papel en los objetivos económicos de la Unión Europea. Esto ha supuesto que sea la política institucional con mayor peso específico en el presupuesto comunitario. En este trabajo se describen los cambios que se han hecho en la PAC desde los años noventa, para reducir los excedentes, conseguir una agricultura sostenible y abierta en los mercados globales, y responder a las nuevas prioridades de los consumidores. Además, se analiza la propuesta que la Comisión Europea presentó en mayo de 2008 para reformar la PAC.<hr/>Over time, the CAP has had a very important role for the economic objectives of the EU. It is the institutional policy with the highest share of the community budget. This article examines the evolution of the CAP since the nineties, with the aims of reducing surpluses, developing an agricultural sector which is sustainable and open in global markets and responding to the new priorities of consumers. The reform of the CAP proposed by the European Commission in May 2008 is also analyzed. <![CDATA[<b>EUROPEAN UNION ECONOMY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962009000100021&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Política Agraria Comunitaria (PAC) ha jugado a lo largo de la historia un importante papel en los objetivos económicos de la Unión Europea. Esto ha supuesto que sea la política institucional con mayor peso específico en el presupuesto comunitario. En este trabajo se describen los cambios que se han hecho en la PAC desde los años noventa, para reducir los excedentes, conseguir una agricultura sostenible y abierta en los mercados globales, y responder a las nuevas prioridades de los consumidores. Además, se analiza la propuesta que la Comisión Europea presentó en mayo de 2008 para reformar la PAC.<hr/>Over time, the CAP has had a very important role for the economic objectives of the EU. It is the institutional policy with the highest share of the community budget. This article examines the evolution of the CAP since the nineties, with the aims of reducing surpluses, developing an agricultural sector which is sustainable and open in global markets and responding to the new priorities of consumers. The reform of the CAP proposed by the European Commission in May 2008 is also analyzed.