Scielo RSS <![CDATA[Revista de Economía Institucional]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0124-599620100001&lang=en vol. 12 num. 22 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>THE CRISIS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo revisa las causas de la crisis, explora la naturaleza de la intermediación financiera, presenta un conjunto de reformas para superar las deficiencias de la estructura reguladora y examina el papel de la política monetaria en la crisis actual. Concluye que es primordial aumentar los requerimientos regulatorios de capital y de liquidez de los bancos e incrementar en forma significativa las garantías obligatorias de los productos financieros que se negocian globalmente.<hr/>This article reviews the causes of the crisis, explores the nature of financial intermediation, presents a set of reforms to overcome the deficiencies of the regulatory structure and examines the role of monetary policy in the current crisis. It concludes that it is essential to increase regulatory capital requirements and liquidity of banks and increase the guarantees of financial products that are traded globally. <![CDATA[<b>RETHINKING MACROECONOMIC POLICY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La gran moderación adormeció a los macroeconomistas y a los diseñadores de política con la creencia de que sabían cómo orientar la política macroeconómica. La crisis obliga claramente a cuestionar esa valoración. El artículo revisa los principales elementos del consenso anterior a la crisis, identificando dónde se estaba equivocados y qué principios del marco anterior a la crisis aún se mantienen; también, se da un primer paso para esbozar un nuevo marco de política macroeconómica.<hr/>The great moderation lulled macroeconomists and policymakers alike in the belief that we knew how to conduct macroeconomic policy. The crisis clearly forces to question that assessment. This paper reviews the main elements of the pre-crisis consensus, identify where we were wrong and what tenets of the pre-crisis framework still hold, and take a tentative first pass at the contours of a new macroeconomic policy framework. <![CDATA[<b>THE $100 BILLION QUESTION</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo examina los costos de la contaminación bancaria y el papel de la regulación y las restricciones que tiene el sistema financiero para afrontarla. Estudia los beneficios de las restricciones en términos de modularidad, robustez e incentivos, y los costos en términos de las economías de escala y de las economías de alcance, que se agotan a niveles relativamente modestos.<hr/>This article examines the costs of banking pollution and the role of regulation and restrictions on the financial system in tackling it. It studies the benefits of such restrictions in terms of modularity, robustness and incentives, and the costs in terms of the economies of scale and the economies of scope that are exhausted at relatively modest level. <![CDATA[<b>THE CURRENT CRISIS AND THE CULPABILITY OF MACROECONOMIC THEORY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las ideas de la macroeconomía moderna proporcionaron la justificación intelectual de las políticas económicas de los últimos diez o quince años. La crisis actual ha puesto en cuestión estas ideas. El paradigma dominante en la teoría macroeconómica de los últimos treinta años ha sido el de los agentes racionales que forman racionalmente sus expectativas acerca del futuro y toman decisiones óptimas. El objetivo es estudiar la forma en que estos agentes se ocupan del riesgo y la incertidumbre, origen de los problemas de la disciplina económica, de la economía y de la crisis financiera. La macroeconomía moderna tiene responsabilidad en la crisis financiera, pues impone su base intelectual a un mundo en que opera en situaciones de riesgo que se subestiman de manera sistemática y lleva a que las situaciones de auténtica incertidumbre no sean reconocidas claramente.<hr/>The ideas of modern macroeconomics provided the intellectual justification of the economic policies of the last 10 to 15 years. It is these ideas which the financial crisis falsified. The dominant paradigm in macroeconomic theory over the past 30 years has been that of rational agents who form rational expectations about the future and make optimal decisions. The aim of the paper is to study how these agents deal with risk and uncertainty, the source of the problems of the discipline of economics, the economy and the financial crisis. Modern macroeconomics has responsibility for the financial crisis, because imposes its intellectual foundation to a world that operates in situations involving risk that are systematically underestimated and leads to not recognized situations of genuine uncertainty. <![CDATA[<b>CULTURAL ECONOMICS. A RECENT SPECIALIZATION OF ECONOMICS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en La consolidación de la economía de la cultura como campo especializado de la ciencia económica es reciente. La obra seminal que le dio origen se remonta a 1966: Performing Arts: The Economic Dilemma de William Baumol y William Bowen. Pese a su corta vida es un área dinámica de aplicación del análisis económico a diferentes temas y áreas: “enfermedad de los costos”, política cultural, modelos de consumo de bienes culturales, conceptos de capital y valor cultural, formas organizativas y de gestión de las empresas culturales, funcionamiento de los mercados del arte, construcción de las cuentas económicas del sector.<hr/>Cultural economics has recently been included in the development of Economics. The seminal paper Performing Arts: The Economic Dilemma by William Baumol and William Bowen, much acknowledged by specialists and from which this specialisation originates, dates back to 1966. In spite of its short life, cultural economics is a dynamic area for applying economic analysis to diverse subjects such as: “Baumol’s cost-disease”, cultural policy, models of consumption of cultural goods, concepts of capital and cultural value, organisational and managerial structures of cultural companies, the functionary of art markets and the development of the sector’s economic accounts. <![CDATA[<b>POLITICAL ECONOMY OF THE REFORM OF THE COLOMBIAN PENSION SYSTEM</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo presenta un análisis crítico de los argumentos que se aducen contra el sistema público de pensiones. Muestra que la defensa del sistema privado a partir de las virtudes y fortalezas de su solvencia y de su capacidad para hacer frente de manera automática a los procesos de envejecimiento de la sociedad son simples falacias. Demuestra que el sistema pay-as-you-go y el de capitalización individual son equivalentes en el sentido de que enfrentan los mismos problemas en el largo plazo. Por último, con ayuda de proyecciones razonables de algunos indicadores convencionales se muestra que los gritos de alarma de los economistas de Fedesarrollo y del BBVA no tienen sólidos fundamentos.<hr/>This paper offers a critical analysis of the arguments against the public pensions system. It shows that the defense of the fully funded system based on its solvency and its ability to automatically cope with the processes of aging society are mere fallacies. In fact, it can be shown that the pay-as-you-go and fully funded systems are equivalent, facing the same problems in the long term. Finally, projections of conventional indicators show that the cries of alarm of Fedesarrollo and BBVA have no solid foundation. <![CDATA[<b>THE 1876-1877 CIVIL WAR IN THE NORTHEASTERN COLOMBIAN ANDES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo busca comprender regionalmente las causas de la guerra civil de 1876-1877, en los Andes nororientales colombianos. Se reconstruye y se analiza la malla de asentamientos urbanos de los Santanderes entre 1853 y 1857, se establece la jerarquía de los centros urbanos, las condiciones que contribuyeron al surgimiento de conflictos y los relevos jerárquicos que estos propiciaron. Por otro lado, se identifica a los actores que intervinieron en la guerra y la localización de los acontecimientos bélicos. Con base en este análisis se muestra que el grupo que inició la guerra fue el mismo que perdió jerarquía en la malla urbana y que ésta fue una de las causas de la guerra.<hr/>This paper seeks to understand from a regional perspective the causes of the civil war of 1876-1877 in the Northeastern Colombian Andes. An approximation is made to the urban hierarchy in the current Colombian departments of Santander and Norte de Santander between 1853 and 1875. The conditions leading to conflict and the change in that hierarchy are presented. In addition, intervening players and the location of the events of the war are identified. It concludes that the group that fell in urban hierarchy was the one that started the war and that this hierarchical change was one of the causes of the war. <![CDATA[<b>CHANGES IN ROAD CONCESSIONS IN URUGUAY</b>: <b>AN ANALYSIS BASED ON AUCTIONS THEORY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza el impacto de la privatización de un concesionario vial de propiedad estatal sobre el valor de las inversiones futuras, considerando que el gobierno puede manejar la asimetría de información con el concesionario. Mediante un modelo basado en la teoría de subastas se estima el impacto, para el gobierno, de privatizar al concesionario sin modificar el contrato vigente. Si se decidiera privatizar al concesionario, se requerían modificaciones significativas en el contrato, especialmente si no hay cambios institucionales que mejoren la capacidad de supervisión y control del gobierno.<hr/>In this paper we analyze the impact on the value of future investments that would derive from the privatization of a state-owned road concessionaire, taking into account the ability of the government to handle the asymmetry of information vis à vis the concessionaire. A model based on auction theory is developed in order to quantify the expected impact on government from the privatization of the concessionaire assuming the concession contract is not modified. We conclude that if the government decides to privatize the concessionaire, significant changes are required in the concession contract, especially in the absence of institutional transformations that would improve the government supervisory and control capability <![CDATA[<b>CHAIR OF THE HISTORY OF CIVILIZATION</b>: <b>THE TEACHING OF HISTORY AND ITS GUIDELINES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza el impacto de la privatización de un concesionario vial de propiedad estatal sobre el valor de las inversiones futuras, considerando que el gobierno puede manejar la asimetría de información con el concesionario. Mediante un modelo basado en la teoría de subastas se estima el impacto, para el gobierno, de privatizar al concesionario sin modificar el contrato vigente. Si se decidiera privatizar al concesionario, se requerían modificaciones significativas en el contrato, especialmente si no hay cambios institucionales que mejoren la capacidad de supervisión y control del gobierno.<hr/>In this paper we analyze the impact on the value of future investments that would derive from the privatization of a state-owned road concessionaire, taking into account the ability of the government to handle the asymmetry of information vis à vis the concessionaire. A model based on auction theory is developed in order to quantify the expected impact on government from the privatization of the concessionaire assuming the concession contract is not modified. We conclude that if the government decides to privatize the concessionaire, significant changes are required in the concession contract, especially in the absence of institutional transformations that would improve the government supervisory and control capability <![CDATA[<b>THE ART OF SIFFING AMONG SEASONED ADULTS CAN ECONOMISTS BE TRUSTED?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza el impacto de la privatización de un concesionario vial de propiedad estatal sobre el valor de las inversiones futuras, considerando que el gobierno puede manejar la asimetría de información con el concesionario. Mediante un modelo basado en la teoría de subastas se estima el impacto, para el gobierno, de privatizar al concesionario sin modificar el contrato vigente. Si se decidiera privatizar al concesionario, se requerían modificaciones significativas en el contrato, especialmente si no hay cambios institucionales que mejoren la capacidad de supervisión y control del gobierno.<hr/>In this paper we analyze the impact on the value of future investments that would derive from the privatization of a state-owned road concessionaire, taking into account the ability of the government to handle the asymmetry of information vis à vis the concessionaire. A model based on auction theory is developed in order to quantify the expected impact on government from the privatization of the concessionaire assuming the concession contract is not modified. We conclude that if the government decides to privatize the concessionaire, significant changes are required in the concession contract, especially in the absence of institutional transformations that would improve the government supervisory and control capability <![CDATA[<b>VALUES, PUBLIC GOODS AND HUMAN DEVELOPMENT</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza el impacto de la privatización de un concesionario vial de propiedad estatal sobre el valor de las inversiones futuras, considerando que el gobierno puede manejar la asimetría de información con el concesionario. Mediante un modelo basado en la teoría de subastas se estima el impacto, para el gobierno, de privatizar al concesionario sin modificar el contrato vigente. Si se decidiera privatizar al concesionario, se requerían modificaciones significativas en el contrato, especialmente si no hay cambios institucionales que mejoren la capacidad de supervisión y control del gobierno.<hr/>In this paper we analyze the impact on the value of future investments that would derive from the privatization of a state-owned road concessionaire, taking into account the ability of the government to handle the asymmetry of information vis à vis the concessionaire. A model based on auction theory is developed in order to quantify the expected impact on government from the privatization of the concessionaire assuming the concession contract is not modified. We conclude that if the government decides to privatize the concessionaire, significant changes are required in the concession contract, especially in the absence of institutional transformations that would improve the government supervisory and control capability <![CDATA[<b>ON “THE ECONOMIC MAN AND RATIONALITY IN ADAM SMITH”</b>: <b>CONFUSIONS AND COMMON PLACES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza el impacto de la privatización de un concesionario vial de propiedad estatal sobre el valor de las inversiones futuras, considerando que el gobierno puede manejar la asimetría de información con el concesionario. Mediante un modelo basado en la teoría de subastas se estima el impacto, para el gobierno, de privatizar al concesionario sin modificar el contrato vigente. Si se decidiera privatizar al concesionario, se requerían modificaciones significativas en el contrato, especialmente si no hay cambios institucionales que mejoren la capacidad de supervisión y control del gobierno.<hr/>In this paper we analyze the impact on the value of future investments that would derive from the privatization of a state-owned road concessionaire, taking into account the ability of the government to handle the asymmetry of information vis à vis the concessionaire. A model based on auction theory is developed in order to quantify the expected impact on government from the privatization of the concessionaire assuming the concession contract is not modified. We conclude that if the government decides to privatize the concessionaire, significant changes are required in the concession contract, especially in the absence of institutional transformations that would improve the government supervisory and control capability <![CDATA[<b>THE KIOSK OF LIGHT IN THE CENTENNIAL OF INDEPENDENCE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza el impacto de la privatización de un concesionario vial de propiedad estatal sobre el valor de las inversiones futuras, considerando que el gobierno puede manejar la asimetría de información con el concesionario. Mediante un modelo basado en la teoría de subastas se estima el impacto, para el gobierno, de privatizar al concesionario sin modificar el contrato vigente. Si se decidiera privatizar al concesionario, se requerían modificaciones significativas en el contrato, especialmente si no hay cambios institucionales que mejoren la capacidad de supervisión y control del gobierno.<hr/>In this paper we analyze the impact on the value of future investments that would derive from the privatization of a state-owned road concessionaire, taking into account the ability of the government to handle the asymmetry of information vis à vis the concessionaire. A model based on auction theory is developed in order to quantify the expected impact on government from the privatization of the concessionaire assuming the concession contract is not modified. We conclude that if the government decides to privatize the concessionaire, significant changes are required in the concession contract, especially in the absence of institutional transformations that would improve the government supervisory and control capability <![CDATA[<b>HOW I BECAME A KEYNESIAN</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza el impacto de la privatización de un concesionario vial de propiedad estatal sobre el valor de las inversiones futuras, considerando que el gobierno puede manejar la asimetría de información con el concesionario. Mediante un modelo basado en la teoría de subastas se estima el impacto, para el gobierno, de privatizar al concesionario sin modificar el contrato vigente. Si se decidiera privatizar al concesionario, se requerían modificaciones significativas en el contrato, especialmente si no hay cambios institucionales que mejoren la capacidad de supervisión y control del gobierno.<hr/>In this paper we analyze the impact on the value of future investments that would derive from the privatization of a state-owned road concessionaire, taking into account the ability of the government to handle the asymmetry of information vis à vis the concessionaire. A model based on auction theory is developed in order to quantify the expected impact on government from the privatization of the concessionaire assuming the concession contract is not modified. We conclude that if the government decides to privatize the concessionaire, significant changes are required in the concession contract, especially in the absence of institutional transformations that would improve the government supervisory and control capability <![CDATA[<b>ANIMAL SPIRITS</b>: <b>HOW HUMAN PSYCHOLOGY DRIVES THE ECONOMY, AND WHY IT MATTERS FOR GLOBAL CAPITALISM</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza el impacto de la privatización de un concesionario vial de propiedad estatal sobre el valor de las inversiones futuras, considerando que el gobierno puede manejar la asimetría de información con el concesionario. Mediante un modelo basado en la teoría de subastas se estima el impacto, para el gobierno, de privatizar al concesionario sin modificar el contrato vigente. Si se decidiera privatizar al concesionario, se requerían modificaciones significativas en el contrato, especialmente si no hay cambios institucionales que mejoren la capacidad de supervisión y control del gobierno.<hr/>In this paper we analyze the impact on the value of future investments that would derive from the privatization of a state-owned road concessionaire, taking into account the ability of the government to handle the asymmetry of information vis à vis the concessionaire. A model based on auction theory is developed in order to quantify the expected impact on government from the privatization of the concessionaire assuming the concession contract is not modified. We conclude that if the government decides to privatize the concessionaire, significant changes are required in the concession contract, especially in the absence of institutional transformations that would improve the government supervisory and control capability <![CDATA[<b>PROSPERITY AND VIOLENCE. POLITICAL ECONOMY OF DEVELOPMENT</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza el impacto de la privatización de un concesionario vial de propiedad estatal sobre el valor de las inversiones futuras, considerando que el gobierno puede manejar la asimetría de información con el concesionario. Mediante un modelo basado en la teoría de subastas se estima el impacto, para el gobierno, de privatizar al concesionario sin modificar el contrato vigente. Si se decidiera privatizar al concesionario, se requerían modificaciones significativas en el contrato, especialmente si no hay cambios institucionales que mejoren la capacidad de supervisión y control del gobierno.<hr/>In this paper we analyze the impact on the value of future investments that would derive from the privatization of a state-owned road concessionaire, taking into account the ability of the government to handle the asymmetry of information vis à vis the concessionaire. A model based on auction theory is developed in order to quantify the expected impact on government from the privatization of the concessionaire assuming the concession contract is not modified. We conclude that if the government decides to privatize the concessionaire, significant changes are required in the concession contract, especially in the absence of institutional transformations that would improve the government supervisory and control capability <![CDATA[<b>DEMOCRACY, IMPERIALISM, WAR AND GENOCIDE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-59962010000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo analiza el impacto de la privatización de un concesionario vial de propiedad estatal sobre el valor de las inversiones futuras, considerando que el gobierno puede manejar la asimetría de información con el concesionario. Mediante un modelo basado en la teoría de subastas se estima el impacto, para el gobierno, de privatizar al concesionario sin modificar el contrato vigente. Si se decidiera privatizar al concesionario, se requerían modificaciones significativas en el contrato, especialmente si no hay cambios institucionales que mejoren la capacidad de supervisión y control del gobierno.<hr/>In this paper we analyze the impact on the value of future investments that would derive from the privatization of a state-owned road concessionaire, taking into account the ability of the government to handle the asymmetry of information vis à vis the concessionaire. A model based on auction theory is developed in order to quantify the expected impact on government from the privatization of the concessionaire assuming the concession contract is not modified. We conclude that if the government decides to privatize the concessionaire, significant changes are required in the concession contract, especially in the absence of institutional transformations that would improve the government supervisory and control capability