Scielo RSS <![CDATA[Discusiones Filosóficas]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0124-612720230002&lang=en vol. 24 num. 43 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial Presentation]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272023000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The philosophy of technology. Conjectures about a natural world and an artificial world]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272023000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En la actualidad, la humanidad asiste a una nueva civilización, la científico-tecnológica, de gran impacto y preocupación en la sociedad a causa de su evolución y sus implicaciones axiológicas. Así las cosas, este artículo tiene el objetivo de explicar la relevancia de la filosofía de la tecnología para el mundo de la vida, que se debate entre las incertidumbres generadas por el advenimiento de un mundo artificial, y el “abandono” de un mundo natural. Para tal efecto, se reconocen como fundamentales los posibles encuentros y desencuentros entre la tecnología y la ciencia y sus implicaciones tanto en el mundo natural como en el artificial, desde la perspectiva de la tecnociencia. Para finalmente concluir que la especie humana, afincada en la ciencia y la tecnología ha transformado el mundo natural en un mundo artificial que podría llegar a ser considerado, probablemente, una segunda “naturaleza”.<hr/>Abstract Currently, humanity is witnessing a new civilization, the scientific-technological one, of great impact and concern on society due to its evolution and its axiological implications. Thus, this article aims to explain the relevance of the philosophy of technology for the world of life, which is debated between the uncertainties generated by the advent of an artificial world, and the “abandonment” of a natural world. For this purpose, the possible encounters and disagreements between technology and science and their implications in both the natural and artificial world, from the perspective of technoscience, are recognized as fundamental. To finally conclude that the human species, based on science and technology, has transformed the natural world into an artificial world that could probably be considered a second “nature”. <![CDATA[Foucault’s archive: a diverse documentary <em>corpus</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272023000200037&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo muestra que la obra de Foucault puede dividirse en cuatro categorías de documentos: los libros publicados en vida, los documentos de Dits et écrits, los cursos del Collège de France y los textos póstumos. Cada categoría tiene un registro distinto: los libros publicados en vida del autor representan para el investigador un corpus documental más confiable, pues se trata de una obra revisada, aprobada y finalizada por Foucault. Los documentos de Dits et écrits son diversos, y tienen un registro más ligado a oralidad, al pensamiento inmediato, a la premura de la respuesta. Los cursos del Collège de France tienen un registro mucho más complejo por las modificaciones que los editores debieron realizar para convertir el lenguaje oral al escrito y porque se tratan de investigaciones en curso. Por último, los textos póstumos son mucho más complejos y en cierto sentido menos confiables, pero permiten pensar; por ejemplo, en las aparentes pausas investigativas que hay entre la publicación de los libros.<hr/>Abstract This paper demonstrates that Foucault's work can be categorized into four document types: the books published during his lifetime, the documents in Dits et écrits, the courses at the Collège de France, and the posthumous texts. Each category exhibits a distinct documentary record: the books published during Foucault's lifetime constitute a more reliable documentary corpus for researchers, as they represent a revised, approved, and finalized body of work by Foucault. The documents in Dits et écrits are diverse and are more closely linked to orality, spontaneous thought and the urgency of response. The Collège de France courses have a much more complex record due to the modifications editors had to make to transform oral language into written form and because they represent ongoing research. Finally, the posthumous texts are more complex and, in some ways, less reliable, but they allow for reflection, for example, on the apparent research pauses between the publication of books. <![CDATA[Life beyond spectacle and glory in Debord and Agamben: revolution and messianic inoperativeness facing commodity-form and sovereign machine]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272023000200057&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo realiza una comparativa entre las propuestas de Guy Debord y Giorgio Agamben a partir de los términos espectáculo y gloria. A efectos de realizar la comparativa, tomaremos una pregunta inspirada en una célebre crítica de Nancy a Debord: ¿En qué medida podría decirse que efectivamente existe, más allá de las lógicas de la mercancía y la soberanía, una vida “auténtica”? Dividimos, luego de una sumaria introducción, el artículo en tres partes. En la primera, estudiamos la propuesta de Debord en torno al par vida y espectáculo. En la segunda, dilucidamos la perspectiva de Agamben, quien dialoga con Debord, alrededor de los conceptos nuda vida, vida calificada, formas-de-vida y gloria. En la tercera, intentamos ofrecer una respuesta a la pregunta de investigación planteada a partir de la cuestión de una posible vida auténtica en relación con la revolución política. Finalmente, ofrecemos algunas conclusiones.<hr/>Abstract This article compares the proposals of Guy Debord and Giorgio Agamben on the basis of the terms spectacle and glory. For the purposes of comparison, we will take a question inspired by Nancy's famous critique of Debord: to what extent could it be said that there really exists, beyond the logics of the commodity and sovereignty, an “authentic” life? After a brief introduction, the article is divided into three parts. In the first we study Debord’s proposal concerning the pair life and spectacle. In the second we elucidate the perspective of Agamben, who dialogues with Debord, on the concepts of bare life, qualified life, forms-of-life and glory. In the third we attempt to offer an answer to the research question posed by the question of a possible authentic life in relation to the political revolution. Finally, we offer some conclusions. <![CDATA[Decrecarizing life: affirmative biopolitics and dissense as tasks of a philosophy to come]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272023000200095&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo tiene como objetivo plantear la posibilidad de desprecarizar la vida a través de la biopolítica afirmativa de Roberto Esposito y el concepto de disenso de Jacques Rancière. La hipótesis de trabajo que guía nuestra reflexión indica que ya no es suficiente señalar cómo el poder se ejerce sobre la vida; por el contrario, hoy más que nunca es necesario afirmar el poder de la vida a través de una biopolítica afirmativa y posibilitar disensos como nuevas formas de pensar, decir y sentir. Finalmente, pensamos en cómo transformar las vidas precarias subsumidas en la sobrevivencia a través del poder de una vida que no se conforma con discursos derrotistas sin potencia política alguna.<hr/>Abstract This article aims to raise the possibility of making life less precarious through the affirmative biopolitics of Roberto Esposito and the concept of dissent by Jacques Rancière. The working hypothesis that guides our reflection points out that it is no longer enough to point out how power is exercised over life. On the contrary, today more than ever it is necessary to affirm the power of life through an affirmative biopolitics and enable dissent as new ways of thinking, saying and feeling. Finally, we think about how to transform precarious lives subsumed into survival through the power of a life that is not satisfied with defeatist discourses without any political power. <![CDATA[The teaching of philosophy: options, dilemmas, responsibilities and challenges]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272023000200115&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se presentan algunas reflexiones sobre la enseñanza de la filosofía, basadas en la revisión analítica de las principales tendencias en la literatura nacional reciente y en la experiencia docente del autor. Se discuten distintas posiciones sobre el contenido de los cursos, las estrategias para impartir dichos contenidos y se examinan los principales dilemas y retos que generan los enfoques más populares en la actualidad.<hr/>Abstract In this paper, I put forward some reflections on the teaching of philosophy, based on the analysis of the main trends in recent Colombian literature and in the author’s teaching experience. Different views on the content of philosophy courses and the appropriate teaching strategies are disccussed, along with an examination of the main dilemmas and challenges posited by the current teaching approachs. <![CDATA[Common Good and Public Interest in Accounting: An Institutional Perspective Based on John Searle’s Theory]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272023000200137&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo del artículo es analizar la relación entre el bien común y el interés público como un hecho institucional desde la teoría de John Searle, una categoría de la que debe partir el saber/hacer contable para construir una sociedad más justa e inclusiva. El interés público debe conducir al bien común; sin embargo, en el marco de la regulación contable internacional, el concepto se ha privatizado vinculándose con el interés financiero. Los resultados del trabajo indican que es necesario reconstruir el vínculo entre el bien común y el interés público en contabilidad; y que son los reguladores de la contabilidad quienes deben hacer uso y servir al hecho institucional BC/IP, proponiendo objetivos financieros y no financieros, tanto para el inversor bursátil como para las partes interesadas, sobreponiendo lo que es común y público al interés particular. El pilar fundamental de la sociedad es la “confianza” y esta se favorece por la aparición de instituciones y reglas vinculadas a poderes deontológicos que reducen la complejidad y conducen a la cooperación, fundamento de la construcción de la realidad social. El paradigma que orientará este trabajo es el cualitativo, utilizando el enfoque hermenéutico y la técnica de revisión sistemática de la literatura.<hr/>Abstract This article aims to examine the interplay between the common good and public interest as institutional facts through the lens of John Searle's theory. It posits that these concepts should form the foundation of accounting knowledge and practice to foster a more equitable and inclusive society. While the public interest ought to direct efforts toward the common good, contemporary international accounting regulations have increasingly privatized this notion, aligning it with financial interests. The findings of this study indicate a pressing need to reconstruct the relationship between the common good and public interest within the field of accounting. Furthermore, it is incumbent upon accounting regulators to leverage and uphold the institutional fact of common good/public interest by establishing both financial and non-financial objectives that serve not only stock investors but also broader stakeholder interests, thereby prioritizing communal and public welfare over individual gain. Central to this discussion is the concept of “trust,” which is nurtured by the development of institutions and normative frameworks that mitigate complexity and promote cooperation, serving as the cornerstone for social reality construction. This study adopts a qualitative paradigm and utilizes a hermeneutic approach alongside a systematic literature review methodology. <![CDATA[Another World is Possible. Noam Chomsky’s Concept of Human Nature in the 21<sup>st</sup> Century]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272023000200171&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Chomsky’s view of human nature and his notion of a society characterized by freedom and equality are, as some of Chomsky’s remarks suggest, inextricably linked. The following article examines how Chomsky’s conception of an ideal society that meets the needs of human nature presents itself in a new light in the 21st century.<hr/>Resumen La visión de Chomsky sobre la naturaleza humana y su noción de una sociedad caracterizada por la libertad y la igualdad están, como sugieren algunas de sus observaciones, inextricablemente unidas. El siguiente artículo examina cómo la concepción de Chomsky de una sociedad ideal que satisfaga las necesidades de la naturaleza humana se presenta bajo una nueva luz en el siglo XXI. <![CDATA[Chomsky, education and democracy]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272023000200199&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo analiza una parte, si bien mínima, es fundamental de la obra inabarcable de Noam Chomsky: su sentido de la educación, así como sus acertadas y severas críticas a la educación institucionalizada. Para ello, situamos a Chomsky como un claro ejemplo de parresiastés, un intelectual distinto, enormemente crítico con lo que ocurre y comprometido, en tanto intelectual, con el conocimiento y la transformación de las injusticias. A su vez, el compromiso de Chomsky como intelectual, es decir, su responsabilidad, le conecta con su defensa de la democracia participativa; una idea de democracia que pueda ser defendida a través de la ciudadanía formada y educada del poder mediático. Pero una democracia con una ciudadanía activa y participativa necesita de una educación a su vez activa y no adoctrinadora, en la que no se nos socialice para aceptar el poder establecido. Aquí, el mismo autor no reconoce, Chomsky se engarza con Dewey, porque al igual que este último, Chomsky considera un imperativo moral averiguar la verdad y difundirla. Una educación que no solo ponga en cuestión los cimientos ocultos de las democracias en las que viven, sino que también suponga una manera de vivir la democracia en su vida escolar.<hr/>Abstract This article analyzes a small but fundamental part of Noam Chomsky's vast work: his sense of education; as well as his accurate and severe criticism of institutionalized education. To do this, we place Chomsky as a clear example of parreiastés, a different intellectual, enormously critical of what happens and committed, as an intellectual, to the knowledge and transformation of injustices. In turn, Chomsky's commitment as an intellectual, that is, his responsibility, connects him with his defense of participatory democracy; an idea of democracy that can be defended through trained and educated citizens of media power. But a democracy with an active and participatory citizenry needs an education that is active and not indoctrinating, in which we are not socialized to accept the established power. Here, the author himself does not recognize, Chomsky links himself with Dewey, because like the latter, Chomsky considers it a moral imperative to find out the truth and spread it. An education that not only calls into question the hidden foundations of the democracies in which they live, but also represents a way of living democracy in their school life. <![CDATA[Chomsky's political thought in dialogue with Rawls' theory of justice]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272023000200223&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se explora la relación entre el pensamiento político de Noam Chomsky y la teoría de la justicia de John Rawls, estableciendo un diálogo crítico entre ambas perspectivas para identificar áreas de convergencia y divergencia. El objetivo es analizar cómo las ideas de Chomsky en torno a la justicia, la democracia y la responsabilidad moral pueden contribuir a la reflexión sobre la teoría de Rawls. Aunque Chomsky es reconocido principalmente por su trabajo en lingüística y crítica social, su obra también contiene una rica teoría política que sostiene que los poderosos utilizan la ideología para mantener su control sobre la sociedad. Por su parte, Rawls es reconocido por su teoría de la justicia como equidad, que se enfoca en la necesidad de organizar las sociedades de manera que todas las personas tengan una oportunidad justa de alcanzar sus objetivos.<hr/>Abstract This research paper, explores the relationship between the political thinking of Noam Chomsky and the theory of justice by John Rawls, establishing a critical dialogue between both perspectives to identify areas of convergence and divergence. The objective is to analyze how Chomsky's ideas about justice, democracy, and moral responsibility can contribute to the reflection on Rawls' theory. While Chomsky is primarily recognized for his work in linguistics and social critique, his work also encompasses a rich political theory that asserts that the powerful use ideology to maintain control over society. On the other hand, Rawls is renowned for his theory of justice as fairness, which focuses on the need to organize societies in a way that provides all individuals with a fair opportunity to achieve their objectives.