Scielo RSS <![CDATA[Justicia]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0124-744120170002&lang=en vol. num. 32 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Revistas USB y tendencias de la ciencia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412017000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Jurisprudence of principles and interpretation of the constitution: The scenario of the colombian constitutional court]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412017000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Presentamos un análisis de la interpretación de los derechos fundamentales en la jurisprudencia de la Corte Constitucional Colombiana, como herramienta hermenéutica en la interpretación constitucional ligada al desarrollo jurisprudencial. Como superación de la tradición legalista para la consolidación del Estado constitucional. Nuestro propósito es mostrar el surgimiento de una nueva metodología de revisión jurisprudencial, que denominamos jurisprudencia de principios. Esta se estructura, en evidencias empíricas en la jurisprudencia constitucional colombiana, que establecen enlaces teóricos con los principales cultores de esta posición a nivel mundial. Nuestro objetivo principal es mostrar en la construcción de los derechos fundamentales, su desarrollo normativo como principios en la jurisprudencia constitucional. Para esta labor como precisiones metodológicas utilizaremos dos principios, los cuales se expresan y desarrollan en nuestra Constitución y en la jurisprudencia de la Corte Constitucional: los principios Dignidad humana y Autonomía. Como conclusiones, identificamos que la labor de interpretación que hace la Corte Constitucional de Colombia en sentido de jurisprudencia de principios, utiliza el precedente constitucional como subregla a modo de punto medio, a la interface jurisprudencial-normativa; entre regla, precedente y principio. Situándose como "enlace de conexión material”.<hr/>Abstract We present an analysis of the interpretation of fundamental rights in the jurisprudence of the Colombian Constitutional Court, as a hermeneutic tool in the constitutional interpretation linked to jurisprudential development. As an overcoming of the legalist tradition for the consolidation of the constitutional State. Our purpose is to show the emergence of a new methodology of jurisprudential review, which we call jurisprudence of principles. This structure, based on empirical evidence in the Colombian constitutional jurisprudence, establishes theoretical links with the main practitioners of this position worldwide. Our main objective is to show in the construction of fundamental rights, its normative development as principles in constitutional jurisprudence. For this work as methodological precisions we will use two principles, which are expressed and developed in our Constitution and in the jurisprudence of the Constitutional Court: the principles Human dignity and Autonomy. As conclusions, we identify that the interpretation work done by the Constitutional Court of Colombia in the sense of jurisprudence of principles, uses the constitutional precedent as a sub-rule as a mid-point, to the jurisprudential-normative interface; between rule, precedent and principle. “Placing itself as a “material connection link”. <![CDATA[International Human Rights Law, a new concept]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412017000200038&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo de investigación sobre Derecho Internacional de los Derechos Humanos (DIDH), caracteriza los siguientes aspectos: antecedentes, principios, fuentes, el Derecho Internacional y el Derecho Regional, interpretación de los tratados y conclusiones. El estudio se realizó con una metodología hermenéutica interpretativa de la bibliografía referenciada permitiéndonos presentar como resultado el estudio, difusión y reafirmación del edificio DIDH, que tiene como base fundamental la dignidad de la persona humana, elemento central de los Derechos Humanos.<hr/>Abstract This research paper based on International Human Rights Law (IHRL) aims to characterize the following aspects: history, principles, sources, International Law and Regional Right, treaty interpretation and conclusions. In order to make this study possible, a hermeneutic and interpretative methodology based on the referenced literature, as well as its dissemination and reaffirmation of international human rights law bases, were conducted, considering the dignity of the human person which is a foundation and a central element of Human Rights. <![CDATA[Budgets configurativos of responsibility of the legislative State]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412017000200064&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se desarrollará una de las formas de responsabilidad por daños en que puede incurrir el Estado, denominada por algunos responsabi lidad por el hecho de las leyes o también conocida por otros como respon sabilidad del Estado legislador. Se abordará partiendo desde su formación y consolidación histórica en la jurisprudencia comparada, especialmente la fran cesa y española, siguiendo con los criterios esenciales que dan lugar a su con figuración, de acuerdo a si las leyes fueron objeto de una inexequilidad o sin que esta declaratoria se haya efectuado, en todo caso de la norma se deriva la producción de un daño.<hr/>Abstract This article will develop one of the forms of liability for damages that may be incurred by the State, named for some responsibility for the fact of the laws or also known by others as the responsibility of the State legislator. It will be approached starting from its formation and historical consolidation in the comparative jurisprudence, especially the French and Spanish, following the essential criteria that give rise to its configuration, according to whether the laws were subject of an inexequilidad or without being declaratory made, in any case the standard derives the production of an injury. <![CDATA[The excess of manifest ritualism and the constitutional vision of judicial activity]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412017000200079&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La extensión del Derecho Procesal en nuestro tiempos ha sido reestructurada indudablemente por medio del constitucionalismo, puesto que ha rescatado las garantías centenariamente elaboradas, fundamentadas en el Derecho Procesal Tradicional para vincularlas inescindiblemente a la realización de las normas sustanciales, de esta forma las ha dotado de un fin y una perspectiva valorativa que no se manifiesta a partir de las solas formalidades o procedimientos preestablecidos, sino en relación directa con las normas jurídicas de orden constitucional y legal que consagran los efectos jurídicos que las partes pretenden. El presente artículo de reflexión es una investigación fundamentada en postulados constitucionales, normatividad, doctrina, precedente judicial y jurisprudencia, con el fin de replantear la concepción del juez contemporáneo en el ejercicio del Derecho, sustentado en teorías legalistas y excesos ritualismos tradicionales, a través de la innovación de una nueva visión constitucional en la Administración de Justicia colombiana, para que la labor del juez no pueda reducirse a una simple atribución mecánica de los postulados generales, impersonales y abstractos consagrados en la ley a casos concretos, pues se estarían desconociendo la complejidad y la singularidad de la realidad social, la cual no puede ser abarcada por completo dentro del ordenamiento positivo, sino que a través de su quehacer judicial se logre efectivamente la protección de las garantías constitucionales y legales del ciudadano, quien en caso de no lograrlo por el exagerado apego a la forma por parte del juzgador, pueda acudir ante el fracaso de los medios ordinarios de impugnación, a la Acción de Tutela contra Providencias Judiciales cuando se haya incurrido en un Defecto Procedimental.<hr/>Abstract Nowadays, the scope of Procedural Law is undoubtedly structured, because of the elaborated and rescued warranties based on Traditional Procedural Law, which are linked to the realization of substantial laws by means of constitutionalism. These standards of law have been set with a purpose for further research in this field, purpose and an evaluative point of view which are not only evident from formalities or pre-established procedures, but also in direct relation to constitutional and legal laws that enshrine legal effects intended by the parties. Based on the constitutional principles, regulations, doctrine, judicial precedent and case law, this reflection paper aims to reconsider the perception of the contemporary court in the exercise of the rights supported by legal theories and excess of traditional ritualism from the innovation of Colombian Justice Administration’s constitutional point of view. Also, it aims to consider the judge work not merely as a simple mechanical attribution of general, impersonal and abstract postulates enshrined in law to specific cases. If this happens, the complexity and uniqueness of social reality which cannot be contained completely within a positive legal system would be ignored, but through judge’s judicial work it is possible to protect citizens’ constitutional and legal guarantees; in the event of not protecting citizens’ guarantees, achieving due to excessive adherence to the judge norm, the judge may go to ordinary judicial redress. Judicial protection against Judicial when incurred in a procedural defect. <![CDATA[Polemic controversies based on money laundering as offence (crimes source)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412017000200118&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Con el propósito de atender los compromisos adquiridos en la Convención de Viena, los países incorporaron a sus estatutos penales el delito de lavado de activos, inicialmente como una forma de encubrimiento y luego como un punible autónomo. Esta técnica legislativa ha generado una serie de polémicas, especialmente relacionadas con los delitos fuente, es decir aquellos de los que provienen los bienes a los cuales se busca dar apariencia de legalidad. En este artículo se abordan esos cuestionamientos desde la óptica de la doctrina y la jurisprudencia.<hr/>Abstract The paper also analyzes the penalized conduct of money laundering initially as a form of complicity and covering, and lately as an autonomous offence conduct, in order to respond the acquired commitments of Vienna Convention. Such a legislative technique has been related specifically to what has been called “source crimes”, referring to all conducts directed to provide all the assets acquired as a product of money laundering, with a halo of legality. <![CDATA[The indigenous category defined based on hegemonic stances and its scope in Colombian society]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412017000200139&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se analizan las representaciones sociales mediante las cuales se ha construido la categoría de lo indígena en sectores dominantes de la sociedad colombiana. Esto implica considerar los diferentes discursos e imaginarios que se fueron desarrollando a lo largo de la historia del país, desde el siglo XIX hasta nuestros días. El estudio se concentra en las representaciones que se han producido desde las élites intelectuales y políticas del país, y más específicamente, aquellas que han representado en términos positivos la categoría indígena. Estas representaciones han fundamentado un cierto indigenismo, el cual será sometido a un análisis crítico, por cuanto se evidencia que construye la categoría de lo indígena en sus propios términos y desde lugares de poder, contribuyendo a la reproducción de una hegemonía cultural, ocluyendo la voz de la diferencia y de aquellos grupos que supuestamente han sido representados.<hr/>Abstract This paper analyzes social representations that have been created, in dominant sectors of Colombian society, considering the intellectual and political elites of the country, and more specifically, those who have been represented in positive terms in the indigenous category. For this research different discourses and imageries that were developed throughout the history of the country, from the nineteenth century to the present day, were considered. These representations have founded an indigenous study, subjected to a critical analysis, because it shows an indigenous category the in its own terms and from power stances, contribute to the reproduction of a cultural hegemony, limiting the voice of otherness and of those groups that supposedly have been represented. <![CDATA[Community councils’ black communities functions. Legal analysis]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412017000200160&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo tiene por objetivo, analizar las funciones de los consejos comunitarios de comunidades negras. En ese orden de ideas, utilizando la investigación documental, se revisó la legislación sobre consejos comunitarios expedida en Colombia, encontrándose que no se establece de forma textual una clasificación de las funciones atribuidas a estos; teniendo en cuenta lo anterior y de acuerdo a lo analizado se realizó la clasificación de dichas funciones en: Ambientales, políticas, civiles y jurídicas.<hr/>Abstract This analyzes the community councils’ black communities functions. For this purpose, the legislation related to community councils issued in Colombia was checked, using a documentary research finding that community councils’ functions of black communities are not established in a literal manner. So, taking into account the above mentioned, functions were classified in: Envi ronmental, political, civil and judicial functions. <![CDATA[Wage challenges for the free movement of outstanding foreign capital: an overall wage standards]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412017000200182&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La inversión directa de capitales extranjeros en países en vías de desarrollo se rige por principios económicos que procuran el menor costo operativo. Des de ese punto de vista los salarios altos traen como consecuencia una baja rentabilidad para el inversionista. Ello ha implicado en países como Bangladesh, que los manufactureros textiles sean considerados mano de obra esclava, ya que la retribución por el trabajo es pírrico y las condiciones en las que se rea liza el trabajo son deplorables. En ese sentido, el presente trabajo busca desde el salario, concretamente salario globalizado, propender hacia la construcción teórica que ofrezca argumentos válidos por una redistribución de la riqueza por vía del salario, que no ubique estrictamente los beneficios económicos en el capital extranjero establecido. Esto se hace desde una perspectiva ética y filosófica, consecuente del escenario que ha propendido facilidades y políticas beneficiosas a la inversión y el establecimiento de capitales extranjeros.<hr/>Abstract Based on the economic principles, for investors, foreign capital investment in developing countries asks for the lowest operating cost, as a consequence of low profitability due to high salaries. As it is shown in Bangladesh where manufacturing textiles work is seen as slave labor, since the remuneration for this kind of work is regrettable. As a result, this paper aims to propose a theo retical construction that offers valid arguments for an appropriate wealth redis tribution through salaries, not only for strictly economic benefits in established foreign capital, but also overall salary standards. This study is conducted based on ethical and philosophical perspectives, which have tended to facilities and beneficial policies for investment and the foreign capital establishment. <![CDATA[Socio-economic and legal impact of teleworking in Barranquilla 2014-2015]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412017000200197&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo principal de este trabajo es determinar la repercusión socioe conómica y jurídica del teletrabajo en Barranquilla durante el período 2014 2015. La metodología es descriptiva y el método cualitativo-cuantitativo, y se inscribe en el paradigma empírico/analítico. La población está conformada por los teletrabajadores y su contratación en los Call Centers y en los Café Internet. Como conclusión se establece que el teletrabajo es una forma de organización laboral, que consiste en el desempeño de actividades remuneradas o prestación de servicios a terceros utilizando como soporte las Tecnologías de la Informa ción y la Comunicación - TIC, pero que aún presenta varias falencias ya que requiere la implementación y el seguimiento a las estrategias de la modalidad por parte del Estado, las cuales deben garantizar la protección social a los te letrabajadores informales, capacitación a los adultos premayores, que apunten hacia lograr su mejor inserción laboral en el sector de servicios y divulgar los derechos y las condiciones de trabajo dignas en que deben laborar los vincula dos a la modalidad del teletrabajo.<hr/>Abstract This paperaims to determine the socio-economic and legal impact on te lework in Barranquilla from 2014-2015, since telecommuting with the help of advances in telecommunications, resulted in the transformation of a ci vilization based on technological growth and advances. A descriptive and qualitative-quantitative methodology is used and forms part of the empirical/ analytical paradigm. Teleworkers’ population and their employment in Call Centers and Internet Cafe are sampled. In conclusion, teleworking is a form of organized labor consisting of the performance of remunerated activities or services to third parties using Information and Communications Technology as a support -ICT, but it still has several shortcomings which is why telecommu ting requires implementation and monitoring strategies modality by the State. This implementation must guarantee social protection to informal teleworkers, training for elderly people, in order to have better employability in the service sector and disseminate rights and decent working conditions for telecommu ting workers. <![CDATA[The process of post-conflict in Colombia, the paradox]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412017000200214&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo es el producto de la relación entre las instituciones estatales y el desarrollo económico en Colombia, sin el marco de referencia del posconflicto. Es un análisis que evidencia que el desarrollo económico de Colombia es insuficiente porque no lo sostienen instituciones que reflexionen sobre la estructura social y por el contrario, muestran la existencia de una debilidad del Estado a nivel judicial y las fallas en la organización de ciudades y en designación de estos grupos al margen de la ley en las zonas rurales, lo cual ha implicado que el conflicto se intensifique y también se perpetue en la urbe.<hr/>Abstract This reflective paper provides evidence that the economic development in Colombia is insufficient because there are no sustainable institutions, reflecting the social structure because of the a weak judicial State and failures in cities’ organizations and designations of rural zones. Armed groups in Colombia have intensified and perpetuated conflict in urban zones. This reflection is based on the relationship among State institutions and the economic development in Colombia. <![CDATA[Legal interpretation for the strategic human rights litigation in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412017000200227&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La interpretación jurídica necesariamente es una actividad intelectual de naturaleza práctica, por lo que no es de naturaleza teórica como un saber puro, sino estratégica, marcada por el resultado a obtenerse. La interpretación jurídica es una labor guiada por el interés particular de resolver un caso que requiere de una solución, para que los derechos, cuyo amparo se pretende, logren ser realizados y garantizados por el Estado y por las autoridades, en beneficio de los que luchan por la justicia. La interpretación jurídica, por tanto, es una labor de orden espiritual que persigue que el ideal ético de la justicia, la virtud ética de la justicia, se realice en forma material. En otras palabras, la interpretación jurídica tiene que ser guiada no solamente por la Ciencia y la Técnica Jurídica, sino por la complejidad de las ciencias del espíritu - conocidas como las ciencias humanas. Una particular interpretación jurídica tiene relevancia particular, la que se realiza en materia de la protección y garantía de los derechos humanos. La interpretación jurídica en materia de derechos humanos, está signada por la misión estratégica de garantizar la protección de los derechos humanos, por lo que impone seguir un conjunto de valores y principios universales que tienen una particular fuerza normativa. Una nueva hermenéutica jurídica está al orden del día.<hr/>Abstract Legal interpretation is an intellectual activity, which is why it is not considered as theoretical or as pure knowledge, rather a strategy which is defined by the obtained results. Also, legal interpretation is a work guided by particular interest of solving a case which requires a solution, so that the protection intended through rights shall be achieved and guaranteed by the State and the authorities for the benefit of those who fight for justice. The legal interpretation therefore is a spiritual work which aims to look for the ethical idea: the ethical virtue of justice in the material form. In other words, the legal interpretation should be guided not only by scientific and legal technique, but also by science of the spirit complexity, known as human sciences. A particular legal interpretation is considered as particular relevance because it takes place in the protection and guarantee of human rights. The legal interpretation in relation with human rights, is marked by the strategic mission of ensuring its protection, so it imposes to follow a set of values and universal principles with a particular normative power. A new hermeneutic of legal interpretation is the order of the day. <![CDATA[The re-election process: it is not an option for democracy. Case Study: Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412017000200243&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El texto reflexiona y analiza sobre el proceso de reelección en Colombia sucedido en el 2006 y como este podría repercutir en la Constitución de 1991, además de la propuesta de una tercera reelección con tintes de liderazgo personalizado que van en coherencia con los procesos electorales ocurridos en América Latina entre noviembre de 2005 y diciembre de 2006, particularmente las doce elecciones presidenciales, donde se resaltan aspectos fundamentales de la función de la democracia, la cual está siendo cuestionada por las reelecciones indefinidas en algunos países en especial en Sudamérica. Con base en estos análisis se sustentan los conceptos nucleares de la Constitución de 1991 como es la democracia participativa, dando posibilidades a otros actores y movimientos sociales a participar en las contiendas electorales con las mismas garantías que los partidos tradicionales. En este sentido, la reflexión gira alrededor del surgimiento de los liderazgos personales, que garantizan la continuidad de proyectos políticos, siempre y cuando estos se encarnen en un liderazgo de índole personal, la preservación de los intereses creados en torno a su gobierno, las carreras políticas de sus colaboradores, etc., dependen de que ese líder personal se mantenga físicamente en el gobierno, generando de esa forma que todo estará ligado y direccionado por las relaciones entre el resto de los dirigentes y el gobierno por la figura del presidente y no del partido.<hr/>Abstract This paper analyzes the re-election process in Colombia conducted in 2006 and its impact on Colombia’s 1991 Constitution. Also, a third re-election process with a personalized leadership characteristics corresponding to Latin American electoral processes between November 2005 and December 2006 is analyzed, we are talking about twelve presidential elections as a proposal, which highlight fundamental aspects of the function of democracy questioned by indefinite re-elections processes in some South American countries particularly. Based on these analysis, the core of 1991 Constitution is supported as a participatory democracy, giving actors and social movements the opportunity to participate in the electoral contest with guarantees of the traditional parties. In this sense, this analyzes focuses on the emergence and frame of personal leadership, interest preservation created regarding government type, political careers of its collaborators, etc; that guarantee the continuity of political projects, depending on personal leader physically positioning in the Government generating in this way every project linked and addressed by the relationship among the rest of the leaders and the Government through the president and not through the parties. <![CDATA[The concept and nature of commercial arbitration in the Colombian legal system]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-74412017000200259&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El arbitraje es una figura centenaria en nuestro ordenamiento jurídico que surge como una instancia procesal independiente autorizada por el Estado, cuya esencia radica en que personas especializadas en la materia, resuelven controversias sobre derechos de libre disposición que le son presentadas por sujetos que pactan o acuerdan que sean los árbitros a través del arbitraje y no los jueces por la vía judicial estatal, quienes diriman la controversia que se les ha encomendado. No obstante, su antigüedad dentro de nuestro ordenamiento jurídico, el arbitraje toma su asiento constitucional a partir de la expedición de la Constitución de 1991, de cuyo artículo 116 surge la noción de Mecanismo Alternativo de Solución de Conflictos, para luego de incesantes pero decantados debates académicos, dar a luz la más completa e integrada reglamentación legal a partir de la expedición del Estatuto Arbitral Colombiano -Ley 1563 de 2012-; las primeras decisiones arbitrales eran llamadas “Sentencias Arbitrales” y posteriormente, exactamente en 1970, a estas se les comienza a denominar “Laudos Arbitrales”. Ahora, en cuanto a la naturaleza jurídica del arbitraje, se fueron formulando y defendiendo diversas doctrinas al respecto, entre las cuales se tienen: la contractualista, la jurisdiccional o procesal, la mixta y la más reciente de todas ellas, la doctrina autónoma o arbitral, que entiende al arbitraje como una institución jurídica independiente con naturaleza propia. Así, el arbitraje se caracteriza por su convencionalidad, temporalidad, excepcionalidad y su juridicidad, por lo que este mecanismo alternativo de solución de controversias se erige como un auténtico equivalente jurisdiccional.<hr/>Abstract Arbitration is a century-old figure in our legal system that emerges as an independent trial body authorized by the State, whose essence lies in that person specialized in the matter, resolve disputes over rights of free disposition that are presented to them by subjects that accord or agree that they are the arbitrators through arbitration and not the judges through the state judicial route, who settle the controversy that has been entrusted to them. Notwithstanding its seniority within our legal system, arbitration takes its constitutional seat from the issuance of the Constitution of 1991, whose article 116 arises the notion of Alternative Mechanism for Conflict Resolution, after incessant but decanted academic debates, to give birth to the most complete and integrated legal regulation as of the issuance of the Colombian Arbitral Statute Law 1563 of 2012; the first arbitration decisions were called “Arbitral Judgment” and later, exactly in 1970, they are called “Arbitral Award”. Now, as regards the legal nature of arbitration, various doctrines have been formulated and defended in this respect, among which we have: contractualist, judicial or procedural, mixed and most recent of all of them, autonomous or arbitral doctrine, which understands arbitration as an independent legal institution with its own nature. Thus, arbitration is characterized by its conventionality, temporality, exceptionality and its legality, so that this alternative mechanism for the settlement of disputes rises as a true jurisdictional equivalent.