Scielo RSS <![CDATA[Revista Colombiana de Antropología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0486-652520160002&lang=en vol. 52 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Aproximaciones al despojo desde Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252016000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Landscapes of Dispossession: Proposals for an Analysis from the Entailed Sociospatial Reconfigurations]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252016000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo propone algunos elementos claves para el estudio de los procesos y las dinámicas de despojo desde una perspectiva espacial. Luego de rastrear cómo se ha llenado de contenido la categoría en el contexto particular colombiano, la autora propone una definición del despojo a partir de dos aspectos: 1) su capacidad de reconfigurar violentamente el espacio y 2) su dimensión gradual y ordinaria. Basándose en la historia reciente del parque Tayrona y de Montes de María en el Caribe colombiano, el artículo examina distintos mecanismos de despojo y cómo estos resultan en la producción (y destrucción) del espacio a través de prácticas cotidianas. Como se sugiere, el análisis de los paisajes resultantes posibilita una comprensión más profunda del despojo, así como de sus articulaciones específicas con la violencia y la desigualdad.<hr/>Abstract This article suggests some key elements for the study of the processes and dynamics of dispossession from a spatial perspective. After pointing out the particular meanings of the category for the Colombian context, the author suggests a definition of dispossession based on two aspects: i) its capacity to violently reconfigure space and ii) its gradual and ordinary dimension. Based on the recent history of Tayrona Park and Montes de María in the Colombian Caribbean, the article examines different mechanisms of dispossession and how they result in the production (and destruction) of space through everyday practices. As it is sug gested, the analysis of the resulting landscapes makes possible a deeper understanding of dispossession, and their specific articulations with violence and inequality. <![CDATA[Between Dispossession and Restitution: Reflections on Gender, Justice and Return in the Colombian Caribbean Coast]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252016000200045&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo explora, a través de un lente de género centrado en la relación mujer-tierra, los múltiples discursos de justicia que entran en juego en los contextos de despojo y restitución de tierras en Colombia. El despojo de tierras es más que un asunto material, pues tiene otras dimensiones (sociales y simbólicas), todas marcadas por el género, las cuales se presentan nuevamente en la restitución. Las investigaciones realizadas en el Caribe colombiano sugieren que el modelo legal de restitución, centrado en lo material, tiene efectos limitados de justicia ante las experiencias subjetivas de las mujeres que retornan al campo como propietarias de tierra. Lo anterior se debe a la difícil reconstrucción de las dimensiones sociales y simbólicas de la restitución en los territorios posviolencia, en términos de restauración de la dignidad, el sentido de pertenencia y la legitimidad social.<hr/>Abstract This article explores, through a gender lens focused on women and land, the multiple discourses on justice at stake in the contexts of both violent land dispossession and land restitution in Colombia. Land dispossession is more than a material affair and its multiple dimensions (social, symbolic), all with a gender mark, are also present in the restitution process. Research carried out in Colombia's Caribbean region suggests that the legal model of land restitution, focused on the material aspects, has only limited success in terms of justice as it does not sufficiently address the subjective experiences of the women who return to the countryside as formal landowners. This is due to the difficult reconstruction of the social and symbolic dimensions of restitution in “postviolent” territories, in terms of the restoration of dignity, sense of belonging, and social entitlement. <![CDATA[Narrating (from) Dispossession. Moral and Conceptual Mediations of the Notion of Dispossession in the Struggles of Rural Popular Sectors in the Nariño Andes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252016000200073&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen A partir del análisis del rol variable de la noción de despojo en las luchas por la tierra y el territorio entre sectores populares en los Andes nariñenses, el artículo reflexiona sobre sus dimensiones ideológicas -morales y conceptuales-, así como sobre su carácter histórico y productivo. Se desarrollan tres planteamientos teóricos acerca de la noción de despojo: primero, su uso implica una narrativa según la cual un sujeto es privado injustamente del derecho a gozar de un bien específico por la acción arbitraria de otro. Segundo, es una noción ideológicamente mediada enraizada en concepciones de realidad y justicia particulares. Tercero, su historia no es independiente de las disputas sociales por las condiciones de acceso a distintos tipos de bienes, como de la circulación y distribución entre individuos inscritos en diferentes categorías sociales, y a la vez es un producto y un instrumento de tales disputas.<hr/>Abstract From the analysis of the varying role of the notion of dispossession in the struggle for land and territory among popular sectors of the Andean Nariño Department, the article reflects on the ideological -moral and conceptual- dimensions of that notion, and their historical and productive nature. I develop three theoretical arguments around the notion of dispossession: first, its use involves a narrative according to which a given subject is unfairly deprived of their right to enjoy a particular good as a result of the arbitrary action of another. Second, it's an ideologically mediated notion, rooted in particular conceptions of reality and justice. Thirdly, its history is not independent of social disputes over the conditions of access to different types of goods, as well as over its circulation and distribution among individuals inscribed in different social categories, thus being both a product and an instrument of such disputes. <![CDATA[Dispossessed by the Law? Effects of the Decree 68, 1916 of the Magdalena Government on the Arhuaco People]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252016000200107&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo reflexiona sobre el papel ambiguo del derecho en la administración de las poblaciones indígenas en Colombia durante las primeras décadas del siglo XX, a partir del Decreto 68 de 1916 promulgado por la Gobernación del Magdalena Grande. Desde el punto de vista de sus promotores, este dispositivo jurídico buscaba atender una serie de solicitudes formuladas por los arhuacos, acerca del reconocimiento de sus autoridades propias, la protección contra la explotación económica por parte de los colonos y el fortalecimiento de la autonomía cultural. Pero desde el punto de vista indígena, el decreto condujo a una descomunal pérdida de autonomía, que puede ser conceptualizada como parte de un proceso despojador. A pesar de la retórica de justicia y de equidad, las consecuencias prácticas de la norma fueron contrarias a las peticiones arhuacas. En contradicción con los principios y objetivos reivindicados, la década de 1920 fue una de las más violentas para esta población.<hr/>Abstract This article reflects on the ambiguous role of the law in the administration of indigenous people in Colombia during the first decades of the twentieth century, based on the Decree 68 of 1916 promulgated by the Governor of Magdalena Grande. From the point of view of its promoters, this legal device sought to address a number of requests made by the Arhuaco, about the recognition of their own authorities, protection against economic exploitation by settlers, and the strengthening of cultural autonomy. But from the indigenous point of view, the decree led to a massive loss of autonomy, which can be conceptualized as part of a dispossession process. Despite the rhetoric of justice and equity, the practical consequences of the rule were contrary to Arhuaco requests. In contradiction with the principles and objectives claimed, the decade of the 1920s was one of the most violent for this population. <![CDATA[Denaturalizing Dispossession: Critical Ethnography in the Age of Resurgent Imperialism]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252016000200139&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las etnografías críticas y los métodos de comparación relacionales proporcionan herramientas para reconfigurar los estudios de área de modo que estos puedan retar las visiones imperiales del mundo. También arrojan luces sobre procesos de constitución, conexión y desconexión -que están cargados de poder- e identifican deslizamientos, aperturas, contradicciones y posibles alianzas. Las concepciones lefebvrianas sobre la producción del espacio son cruciales para este proyecto. Este ensayo desarrolla estos argumentos a la vez que interviene en las discusiones recientes sobre la denominada “acumulación primitiva” como un proceso continuo. Con base en investigaciones sobre las conexiones entre Sudáfrica y el este de Asia, y mediante comparaciones relacionales, destaca el carácter racializado de ciertas formas de despojo y su relevancia para las luchas que están ocurriendo en Sudáfrica. Estos ejemplos resaltan la importancia de la etnografía crítica y la comparación relacional para “avanzar hacia lo concreto”, en el sentido de conceptos concretos que sean adecuados para la complejidad con la que se está tratando de lidiar.<hr/>Abstract Critical ethnographies and methods of relational comparison provide tools for reconfiguring area studies to challenge imperial visions of the world; for illuminating power-laden processes of constitution, connection, and disconnection; and for identifying slippages, openings, contradictions, and possibilities for alliances. Crucial to this project are Lefebvrian conceptions of the production of space. In developing these arguments, this essay also intervenes in recent discussions of so-called “primitive accumulation” as an ongoing process. It does so by drawing on research into connections between South Africa and East Asia, and using these relational comparisons to highlight the significance of specifically racialized forms of dispossession and their salience to struggles currently underway in South Africa. These examples underscore how critical ethnography and relational comparison provide a crucial means for “advancing to the concrete”-in the sense of concrete concepts that are adequate to the complexity with which they are seeking to grapple. <![CDATA[San Agustín Statues (Huila, Colombia) at the Ethnological Museum of Berlin: Itinerary of Classifications and Exhibitions]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252016000200175&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen A propósito del debate suscitado a finales del 2013 acerca de la devolución de las esculturas de San Agustín (Huila, Colombia) recolectadas por Konrad Theodor Preuss en 1913 y albergadas en el Museo Etnológico de Berlín, el artículo explora las formas de clasificación y exhibición de objetos en este museo desde fines del siglo XIX, antes de la adquisición de las estatuas, hasta el presente. Con ello se quiere entender el contexto alemán en el que las piezas agustinianas, entre otros objetos, fueron obtenidas y han funcionado en el museo, mostrando las circunstancias sociales y políticas, las dinámicas dentro de la institución, así como las nociones epistemológicas que han sustentado la recolección y la exposición de artefactos.<hr/>Abstract Regarding the debate initiated in 2013 on the repatriation of the San Agustin sculptures collected by Konrad Theodor Preuss in 1913, and housed at the Ethnological Museum of Berlin, this article explores the classificatory systems and ways of exhibiting objects in this museum from the end of the 19th century until the present. The aim is to understand the German context in which the Augustinian sculptures among other artifacts, were obtained and have functioned in the Berliner institution. The article addresses the social and political circumstances, the dynamics within the museum, as well as the epistemological concepts that have underpinned the collection and display of objects. <![CDATA[Analysis of Human Paleodiets in Arid Zones through Stable Isotopes: The Case of Antofagasta de la Sierra (Argentine Northwest)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252016000200199&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta los primeros avances en la caracterización paleodietaria humana de individuos pertenecientes a la microrre- gión de Antofagasta de la Sierra, puna de Catamarca (noroeste argentino), correspondientes a diferentes periodos agropastoriles del Holoceno Tardío. Sobre un total de 14 individuos se aplicó una metodología basada en el análisis de Isótopos estables (δ13Ccolágeno y δ15Ν; δ 13Capatita), considerando recursos locales y de áreas aledañas. Los resultados indican que el consumo de especies vegetales C4, como el maíz (Zea mays) y el amaranto (Amaranthus caudatus), es menos importante respecto a otros recursos en la mayoría de los casos analizados, y son más relevantes los recursos cárnicos provenientes de las cotas más bajas de la ecorregión puna.<hr/>Abstract This article presents preliminary advances in the human paleodietary characterization of individuals from the Antofagasta de la Sierra, puna de Catamarca (Northwestern Argentina) micro-region. Samples belong to individuals from different agro-pastoral periods from the Late Holocene. A methodology based on stable isotope analysis (δ13Collagen y δ15N; δ13Capatite) was applied to a total of 14 individuals, taking into consideration local and neighboring resources. Results indicate that in most cases consumption of C4 vegetable species like maize (Zea mays) and amaranth (Amaranthus caudatus) was less relevant vis-à-vis other resources, while meat resources from lower elevations of the Puna eco-region were of higher importance. <![CDATA[Negro y verde: etnicidad, economía y ecología en los movimientos negros del Pacífico colombiano]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252016000200230&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta los primeros avances en la caracterización paleodietaria humana de individuos pertenecientes a la microrre- gión de Antofagasta de la Sierra, puna de Catamarca (noroeste argentino), correspondientes a diferentes periodos agropastoriles del Holoceno Tardío. Sobre un total de 14 individuos se aplicó una metodología basada en el análisis de Isótopos estables (δ13Ccolágeno y δ15Ν; δ 13Capatita), considerando recursos locales y de áreas aledañas. Los resultados indican que el consumo de especies vegetales C4, como el maíz (Zea mays) y el amaranto (Amaranthus caudatus), es menos importante respecto a otros recursos en la mayoría de los casos analizados, y son más relevantes los recursos cárnicos provenientes de las cotas más bajas de la ecorregión puna.<hr/>Abstract This article presents preliminary advances in the human paleodietary characterization of individuals from the Antofagasta de la Sierra, puna de Catamarca (Northwestern Argentina) micro-region. Samples belong to individuals from different agro-pastoral periods from the Late Holocene. A methodology based on stable isotope analysis (δ13Collagen y δ15N; δ13Capatite) was applied to a total of 14 individuals, taking into consideration local and neighboring resources. Results indicate that in most cases consumption of C4 vegetable species like maize (Zea mays) and amaranth (Amaranthus caudatus) was less relevant vis-à-vis other resources, while meat resources from lower elevations of the Puna eco-region were of higher importance. <![CDATA[Tz'aptz'ooqeb'. El despojo recurrente al pueblo q'eqchi']]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252016000200234&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta los primeros avances en la caracterización paleodietaria humana de individuos pertenecientes a la microrre- gión de Antofagasta de la Sierra, puna de Catamarca (noroeste argentino), correspondientes a diferentes periodos agropastoriles del Holoceno Tardío. Sobre un total de 14 individuos se aplicó una metodología basada en el análisis de Isótopos estables (δ13Ccolágeno y δ15Ν; δ 13Capatita), considerando recursos locales y de áreas aledañas. Los resultados indican que el consumo de especies vegetales C4, como el maíz (Zea mays) y el amaranto (Amaranthus caudatus), es menos importante respecto a otros recursos en la mayoría de los casos analizados, y son más relevantes los recursos cárnicos provenientes de las cotas más bajas de la ecorregión puna.<hr/>Abstract This article presents preliminary advances in the human paleodietary characterization of individuals from the Antofagasta de la Sierra, puna de Catamarca (Northwestern Argentina) micro-region. Samples belong to individuals from different agro-pastoral periods from the Late Holocene. A methodology based on stable isotope analysis (δ13Collagen y δ15N; δ13Capatite) was applied to a total of 14 individuals, taking into consideration local and neighboring resources. Results indicate that in most cases consumption of C4 vegetable species like maize (Zea mays) and amaranth (Amaranthus caudatus) was less relevant vis-à-vis other resources, while meat resources from lower elevations of the Puna eco-region were of higher importance. <![CDATA[Lugares de diablos: tensiones del espacio y la memoria]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-65252016000200240&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta los primeros avances en la caracterización paleodietaria humana de individuos pertenecientes a la microrre- gión de Antofagasta de la Sierra, puna de Catamarca (noroeste argentino), correspondientes a diferentes periodos agropastoriles del Holoceno Tardío. Sobre un total de 14 individuos se aplicó una metodología basada en el análisis de Isótopos estables (δ13Ccolágeno y δ15Ν; δ 13Capatita), considerando recursos locales y de áreas aledañas. Los resultados indican que el consumo de especies vegetales C4, como el maíz (Zea mays) y el amaranto (Amaranthus caudatus), es menos importante respecto a otros recursos en la mayoría de los casos analizados, y son más relevantes los recursos cárnicos provenientes de las cotas más bajas de la ecorregión puna.<hr/>Abstract This article presents preliminary advances in the human paleodietary characterization of individuals from the Antofagasta de la Sierra, puna de Catamarca (Northwestern Argentina) micro-region. Samples belong to individuals from different agro-pastoral periods from the Late Holocene. A methodology based on stable isotope analysis (δ13Collagen y δ15N; δ13Capatite) was applied to a total of 14 individuals, taking into consideration local and neighboring resources. Results indicate that in most cases consumption of C4 vegetable species like maize (Zea mays) and amaranth (Amaranthus caudatus) was less relevant vis-à-vis other resources, while meat resources from lower elevations of the Puna eco-region were of higher importance.