Scielo RSS <![CDATA[El Ágora U.S.B.]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-803120180001&lang=en vol. 18 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[To think by building other possible worlds]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Ante las actuales dificultades que existen para realizar los cambios y transformaciones en nuestra realidad social y sistemas políticos actuales, no queda más que imaginar un posible mundo mejor y el hecho de pensarlo, reflexionarlo es ya, empezar la lucha cotidiana y de largo plazo por realizarlo.<hr/>Abstract Before the current difficulties that exist to make the changes and transformations in our social reality and current political systems, there is more to imagine a better world possible and the fact of thinking about it, reflecting on it is already, to start the daily struggle and in the long term, to carry it out. <![CDATA[Assessment of the scientific production on critical thinking in the cognitive processes of training: a review from the network theory]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100022&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se presenta una medición de la producción de conocimiento teórico y metodológico del Pensamiento Crítico (PC) en la educación bajo la metodología de Análisis de Redes, identificando las líneas y autores que más influyen en la producción existente y que son son retomados en la demás producción científica para redimensionar y generar nuevas definiciones, representando la corriente principal en la materia. Esta condición hace que estas líneas y autores sean de obligatoria revisión para realizar investigación sobre PC; por lo que este trabajo aporta una estructura de conocimiento que posibilita fundar actuales y futuras investigaciones y discusiones en la materia, así como un camino metodológico para la construcción de estados del arte basados en mediciones cienciométricas.<hr/>Abstract A measurement of the theoretical and methodological knowledge of Critical Thinking (CT) production is presented in education under the Network Analysis methodology, identifying lines and authors that have the most impact on existing production and which are taken up in other scientific production to resize and to create new definitions, representing the main current in the field. This condition makes these lines and authors of mandatory review to conduct research on CT. Therefore, this work provides a structure of knowledge that makes it possible to establish current and future research and discussions on the subject, as well as a methodological path for the construction of the state of the art based on scientometric measurements. <![CDATA[A historical and socio-environmental look to rethink and to rename the conflict among the ethnic communities of Alto Cauca, Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100038&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo analiza la conflictividad entre comunidades étnicas del Alto Cauca y sugiere que, antes que diferencias radicales basadas en la identidad étnica o cultural, el origen de estos conflictos se relaciona con empobrecimiento histórico de las comunidades rurales, el despojo de bienes ambientales como la tierra y el oro, y las dificultades irresueltas de la gobernabilidad multicultural en Colombia. Se argumenta que los conflictos del Alto Cauca deben considerarse socio-ambientales y su radio de análisis debe ampliarse más allá de los habitantes rurales pobres hacia otros actores e intereses que median en el despojo de las comunidades étnicas.<hr/>Abstract This article analyzes the conflict among ethnic communities of Alto Cauca and it suggests that, rather than radical differences based on ethnic or cultural identity, the origin of these conflicts is related to historical impoverishment of rural communities, the dispossession of environmental goods, such as the land, gold, and unresolved difficulties of multicultural governance in Colombia. It is argued that the conflicts, which take place in Alto Cauca should be considered social and environmental, and their area of analysis should be expanded beyond the rural poor inhabitants to other actors and interests that mediate the looting of ethnic communities. <![CDATA[Social recognition of the university instructor: oppressed subjectivity, bid for academic prestige, and revindication of the educational act]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100055&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El reconocimiento docente es configurado desde esquemas de valoración social explícitos e implícitos. Los primeros determinan formas de ser-hacer alienados a los parámetros de la universidad mercantilizada, donde se compite por el prestigio académico. Los segundos operan en el acto pedagógico y esquemas de vigencia social relacionados con entramados afectivos. Las políticas para la educación superior, materializadas en los procesos de acreditación de alta calidad actuales, han incidido en la construcción de dicho reconocimiento de los docentes universitarios, así mismo, se han generado estrategias de resistencia de los docentes para lograr la trasformación de los parámetros de valoración que los subjetivizan como profesionales.<hr/>Abstract Teaching recognition is put together from explicit and implicit social value schemes. The former determine ways of being-making alienated to the commercialized university, where you compete for academic prestige. The latter operate within the pedagogical act and social validity schemes related to affective networks. Policies for higher education, materialized in the current high quality accreditation processes, have influenced the construction of this recognition of university instructors. Likewise, strategies of resistance have been generated from the instructors to achieve the transformation of the valuation parameters that subjectivize them as professionals. <![CDATA[Research perspectives in education and Pedagogy]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100073&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los resultados muestran que, desde la perspectiva de la Educación y la pedagogía, los saberes y prácticas son las temáticas de mayor relevancia social, los objetivos propositivos los más buscados, los métodos de mayor relevancia son desde intereses prácticos y técnicos, desde enfoques comprensivos y positivistas, como fuente central de información lo documental, de igual forma, se evidencia la emergencias de enfoques complementarios, propósitos comprensivos, transformacionales y teorías de apoyo construccionistas.<hr/>Abstract The results show that, from the perspective of education and pedagogy, knowledge and practices are areas of greatest social relevance, the propositional goals are the most sought after, the most relevant methods are based on practical and technical interests, from comprehensive and positivist approaches, as a central documentary information source. Likewise, the emergence of complementary approaches, comprehensive, transformational purposes, and constructivist support theories, is made evident. <![CDATA[Neither free nor wage earner. A collaborative research experience to promote visual anthropology]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100090&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La antropología visual, como metodología de investigación, es válida en las ciencias sociales. Se destaca así, en este método, el proceso participativo y colaborativo devenido de la experiencia de trabajo etnográfico colectivo y audiovisual. Se desarrolla esta propuesta metodológica en el estudio de un caso concreto: los “pileros” afrodescendientes; obreros que trabajan en la construcción de pilas de cimentación, un oficio racia lizado, realizado por afrodescendientes de la ciudad de Medellín.<hr/>Abstract Visual anthropology, as a research methodology, is valid in the social sciences. In this method, which became the experience of the collective and audiovisual ethnographic work, the participatory and collaborative process is highlighted. This methodological proposal is developed in a concrete case study: the Afro-descendant “pileros;” who are workers who work in the construction of caissons. It is a racialized trade, carried out by people of African descent in the city of Medellín. <![CDATA[Social representations about the admission, permanence, and dropout of research hotbeds at Universidad de San Buenaventura Medellin branch, Armenia campus]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100105&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las representaciones sociales del ingreso, permanencia y deserción de estudiantes Universitarios a Semilleros de Investigación, giran en torno a elementos cognitivos «percepciones, ideas y nociones acerca de los beneficios obtenidos, las participaciones en eventos y el aumento de conocimientos», emocionales «actitudes relacionadas con la empatía/ apatía con el coordinador y el grupo, interés y deseo de participar de investigaciones, apoyo institucional» y motivacionales «creencias relacionadas con el estatus, el adelantar trabajo de grado, mejorar la hoja de vida, acceder a un posgrado».<hr/>Abstract The social representations about the admission, permanence, and dropout of university students to research hotbeds revolve around cognitive elements, which are “perceptions, ideas, and notions about the gains obtained, the participation in events and the increase of knowledge,” emotional elements, which are “attitudes related to empathy/apathy with the coordinator and the group, interest in and willingness to participate in research, and institutional support» and motivational elements, which are “beliefs related to the status, the fact of advancing in their research work, improving their curriculum vitae, and having access to a graduate program.” <![CDATA[Prospective analysis of the generic Tuning-Alfa competences in the city of Medellin by the year 2032]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100131&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Al establecer el carácter estratégico de las competencias genéricas Tuning en los procesos formativos de los administradores al 2032 en la ciudad de Medellín, se evidencian que, la competencia surge con sentido ontológico, evoluciona a lo praxeológico y posteriormente integra los dos sentidos. Se confirma que en la administración se privilegian procesos profesionalizantes, se requiere el dominio de un segundo idioma, se requiere compromiso con el medio sociocultural y se espera el desarrollo de la capacidad de aplicar los conocimientos en la práctica; se considera que la formación se orienta para desarrollar la capacidad creativa; y se evidencia una relevante indiferencia con respecto a la formación ética y de responsabilidad social.<hr/>Abstract When establishing the strategic nature of the generic Tuning competences in the training processes of managers by the year 2032 in the city of Medellin, it is made evident that the competence emerges with an ontological sense, it evolves to the praxeological approach, and then, it integrates the two senses. In management, it is confirmed that professionalizing processes are privileged, the mastery of a foreign language is required, a commitment to the sociocultural environment is required, and the development of the ability to apply knowledge in practice is expected. It is considered that training is oriented to develop the creative ability; and a relevant indifference with respect to the ethical training and social responsibility is made evident. <![CDATA[Recognition and participation of new educational agents in the school: Educational assistants]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100153&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los auxiliares de la educación, es una categoría que abarca a las personas que trabajan en Instituciones Educativas como: vigilantes, conserjes, asistentes administrativos, personal de aseo, secretarias, entre otros. Se plantea desde un enfoque hermenéutico interpretativo, la incidencia de este personal en el proceso educativo. Por ello se precisa analizar la posición que éstos asumen en diferentes situaciones que se presentan en la convivencia escolar permitiendo, desde las categorías de emociones y reconocimiento, identificar sus aportes al proceso formativo en la Institución Educativa.<hr/>Abstract Educational assistants corresponds to a category that comprises people working for educational institutions, such as security guards, custodians, administrative assistants, cleaning staff, secretaries, among others. The incidence of this staff on the educational process is posed from a hermeneutical interpretive approach. For that reason, it is necessary to analyze the position that these people take on in different situations that arise in the school coexistence allowing, from the categories of emotions and recognition, to identify their contributions to the training process in the educational institution. <![CDATA[Social representations of the film in the school]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100164&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Entender el lugar de la imagen del cine en las sociedades contemporáneas y su relación con el desarrollo de pensamiento que se da en el contexto, en la construcción de saberes que se representan acciones que se construyen en la infancia y de esta manera llegar a comprender el pensamiento en la construcción de discursos en la vida cotidiana, son insumos claves hoy, en los procesos formativos del niño y la niña.<hr/>Abstract To understand the place of the film image in contemporary societies and its relationship with the development of thought that occurs in the context, in the construction of knowledge, which represent actions that are built in childhood and in this way, to be able to come to an understanding of the thinking on the construction of discourses in everyday life, today are key inputs in boy’s and girl’s training processes. <![CDATA[Identity artifact analysis of Emberá Katío indigenous community (Jaidukama indigenous reservation in Ituango, Antioquia)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100173&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los resultados del análisis descriptivo y técnico de artefactos identitarios de la comunidad Indígena Emberá Katío del resguardo Jaidukama ubicada en el Municipio de Ituango, Departamento de Antioquia (Colombia), nos muestra que, para comprender las relaciones culturales mediadas por artefactos, es necesario establecer un análisis relacional entre el individuo y el colectivo de personas que lo usan, el contexto cultural y la acción simbólica y material que trasmite el artefacto; este, es el caso del Chindau y el Jawaho, dos objetos con capacidades físicas y mecánicas que cumplen funciones que hacen posibles actividades prácticas cotidianas en la comunidad.<hr/>Abstract The results of the descriptive and technical analysis of identity artifacts of the Emberá Katío indigenous community of the Jaidukama indigenous protected area, located in the Municipality of Ituango, State of Antioquia (Colombia), shows us that, in order to understand the cultural relationships mediated by artifacts, it is necessary to establish a relational analysis between the individual and the group of people who use them, the cultural context, and the material and symbolic action that the artifact conveys. This is the case of the Chindau and the Jawaho, which are two objects with mechanical and physical capabilities that meet functions, which make possible daily practical activities in the community. <![CDATA[Family Educational Practices (PEF) of families in extreme poverty conditions in Cartagena de Indias]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100187&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las prácticas educativas familiares, en el estudio realizado en la ciudad de Cartagena de Indias con familias en condición de pobreza extrema, nos permitió identificar los estilos educativos empleados gracias a los encuentros significativos estructurados desde un enfoque hermenéutico-participativo, donde fue posible analizar las narrativas de los participantes, habitantes del barrio Ciudad del Bicentenario. Este ejercicio investigativo nos reveló las costumbres, actitudes y formas que tienen los padres para orientar la crianza de sus hijos. Así mismo nos permitió registrar algunas de las necesidades del grupo participante.<hr/>Abstract The Family Educational Practices, in the study conducted in the city of Cartagena de Indias with families in extreme poverty condition, allowed us to identify the educational styles used thanks to the meaningful encounters, which were structured from a hermeneutic and participatory approach, where it was possible to analyze participants’ narratives, who were residents of the Ciudad del Bicentenario neighborhood. This investigative exercise revealed the customs, attitudes and ways that parents have for their children’s upbringing. Likewise, it allowed us to record some of the participant group’s needs. <![CDATA[Life skills development in the prevention of consumption of psychoactive substances: a critical approach of the existing model]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100204&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El modelo que ofrece la Organización Mundial de la Salud y la Organización Panamericana de la Salud, desde una perspectiva de salubridad y de productividad, es insuficiente para el desarrollo de estas habilidades como factor protector para la prevención de conductas como el consumo temprano de sustancias psicoactivas, toda vez que, según el análisis realizado de los relatos de los adolescentes participantes de la investigación, muestra que existe la percepción de que el modelo es asistencialista y limitado a la enseñanza de los conceptos; por tanto, se realiza un acercamiento crítico y se propone una mirada desde el enfoque de las capacidades de Martha Nussbaum.<hr/>Abstract The model offered by the World Health Organization and the Pan American Health Organization, from a health and productivity perspective, is insufficient for the development of these skills as a protective factor for the prevention of conducts, such as early consumption of psychoactive substances, every time that, according to the analysis of the accounts of the adolescents participating in this research, shows that there is a perception that this model is welfare oriented and limited to the teaching of the Concepts. Therefore, a critical approach is carried out and a look from Martha Nussbaum’s capabilities approach is proposed. <![CDATA[The Franciscan Paideia as experience and epistemological contribution to an emancipating critical pedagogy]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100212&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La Universidad, con impronta franciscana, antes de ser un lugar donde se imparten conocimientos, es un estado existencial y un acto experiencial donde el sujeto social entra en contacto con una pedagogía que le exige pensar crítica y rigurosamente su episteme, teniendo en cuenta su contexto histórico-social.<hr/>Abstract The University, with a Franciscan imprint, before being a place where knowledge can be imparted, is an existential state and an experiential event where the social subject comes into contact with a pedagogy that requires them to think their episteme critically and rigorously, taking into account their socio-historical context. <![CDATA[From the displacement of thinking to the interrogation for making us human beings]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100225&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se intenta establecer un pensamiento filosófico que permita la recuperación de la reflexión por el saber -del ser, actualizar la pregunta por la técnica que para este caso estaría en la interrogación por la gerencia educativa y sus servicios en el contexto ideológico e histórico de las sociedades del gerenciamiento y desnaturalizar los influjos alienantes de la configuración de sujetos y subjetividades gerenciales.<hr/>Abstract It tries to establish a philosophical thought that allows the recovery of the reflection by the knowledge-of-being, to update the question by the technique, which for this case, would be the question by the educational management and its services in the ideological and historic context of management societies, and to denature the alienating influences of the configuration of subjects and management subjectivities. <![CDATA[Basic principles for a training pathway in the teaching qualification in terms of design and application of digital educational resources]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100236&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La implementación de rutas de formación para los docentes orientados a la cualificación, diseño y aplicación de recursos educativos digitales son necesarios y prioritarios para que las instituciones avancen hacia la transformación cultural requerida en los procesos de enseñanza-aprendizaje con soporte en las TIC. Esto implica una revisión de la construcción de los conceptos de comunidades de aprendizaje, práctica, práctica virtual, zona de desarrollo próximo en la práctica pedagógica, las relaciones en los ambientes virtuales de aprendizaje y las competencias docentes en el uso de las TIC.<hr/>Abstract The implementation of teacher training pathways aiming at the qualifica tion, design, and application of digital educational resources are necessary and priority so that institutions move towards the required cultural transformation in the teaching and learning processes with ICT support. This involves a review of the construction of the concept of communities of learning, communities of practice, virtual practice, zone of proximal development in pedagogical practice, relationships in virtual learning environments, and educational expertise in the use of ICT. <![CDATA[Augmented teachers in the context of augmented reality: a reflection on its pedagogical use]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100245&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo tiene como objetivo reflexionar sobre las prácticas y estrategias didácticas implementadas por los profesores, usando la tecnología de la realidad aumentada, a través de experiencias nacionales e internacionales. La importancia de esta mirada es indagar, desde una perspectiva pedagógica, cómo esta tecnología emergente es transversal a todos los ámbitos educativos y cómo la realidad aumentada permite el surgimiento de prácticas didácticas innovadoras que facilitan dinámicas enriquecedoras tanto para docentes como para educandos, sin dejar de lado las dificultades que ofrece su implementación en el aula de clase y los paradigmas que los docentes deben enfrentar.<hr/>Abstract This article aims at reflecting on the teaching practices and strategies implemented by teachers, using the technology of augmented reality, through national and international experiences. The importance of this view is to investigate, from a pedagogical perspective, how this emerging technology is transversal to all educational fields and how augmented reality allows the emergence of innovative didactic practices, which facilitate enriching dynamics both for teachers and learners, without leaving aside the difficulties offered by their implementation in the classroom and the paradigms that teachers must face. <![CDATA[The educational project as a basis to think political subjectivity from the school culture]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100256&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Para hablar del Proyecto Educativo Institucional y la formación de la subjetividad política en el marco de los procesos formativos es necesario centrarse en tres categorías de análisis: desde las prácticas pedagógicas, donde se exige que estas sean contextualizadas y rompan las fronteras de la profesionalización, la mera instrucción, la enseñanza sin sentido, la homogenización y la manía de la evaluación; desde el diálogo entre el macro-currículo y el micro-currículo, donde se recomienda la aceptación de la diversidad epistemológica y procesos de enseñanza y aprendizaje rizomáticos, donde las práctica pedagógicas tienden a darle respuesta a diferentes problemáticas que invaden la escuela.<hr/>Abstract In order to discuss the Institutional Educational Project and the formation of political subjectivity in the framework of the training processes, it is necessary to focus on three categories of analysis: from the pedagogical practices, which requires them to be contextualized and break the borders of professionalization, mere instruction, teaching without sense, homogenization and the mania of the evaluation. From the dialogue between the macro curriculum and the micro curriculum, where it is recommended the acceptance of the epistemological diversity and rhizomatic teaching and learning processes, where the pedagogical practices tend to respond to various problems, which invade school. <![CDATA[To project in training: between theory and practice]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100269&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La acción de planificación, como “teoría” del diseño, tiende a acercar se cada vez más a como la construcción del proyecto se produce en la práctica, es decir, no tanto como fase puntual dentro de un proceso lineal y rígidamente predeterminado, sino como acción creativa y recursiva, coextendida a todo el proceso formativo, y como espacio intersubjetivo de investigación, orientado a liberar múltiples posibilidades en términos de acción y transformación personal y social de lo contrario, destinadas a permanecer invisibles e inviables.<hr/>Abstract The action of planning, as a “theory” of the design, tends to approach more and more as how the project construction occurs in practice. That is to say, not so much as a punctual phase within a linear and rigidly predetermined process, but as creative and recursive action, coextended throughout the training process, and as intersubjective space of research, oriented to free many possibilities in terms of action and social and personal transformation otherwise, they are intended to remain invisible and unviable. <![CDATA[Concept and practice of expanded education: a review of the academic literatura]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312018000100278&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En los últimos años, el término educación expandida ha llamado la atención del ecosistema educativo (Fernández Rodríguez y Anguita Martínez, 2015). La principal premisa de esta idea es que la educación no solo sucede en cualquier momento y lugar, sino que ya no está circunscrita a los límites formales e institucionales de la escuela. Este artículo presenta una revisión de la literatura académica del concepto y las prácticas de educación expandida en donde se sintetiza la idea de educación expandida según la literatura, se presentan ejemplos de prácticas según la revisión realizada y se señalan las conclusiones derivadas de este recorrido y las limitaciones de este trabajo.<hr/>Abstract In recent years, the term expanded education has caught the attention of the educational ecosystem (Fernández Rodríguez &amp; Anguita Martínez, 2015). The main premise of this idea is that education not only happens at any time and place, but it is no longer limited to the formal and institutional boundaries of the school. This article presents a review of the academic literature of the concept and the practices of expanded education, where the idea of expanded education is summarized according to the literature, and examples of practices are exhibited, according to the review and the conclusions derived from this path and the limitations of this work are shown.