Scielo RSS <![CDATA[Universitas Psychologica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-926720120003&lang=en vol. 11 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>La Psicología internacional</b>: <b>un balance entre la producción y el impacto</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>World Scientific Production in Psychology</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study examines world scientific production in Psychology based on bibliometric indicators (scientific production, production's percentage variation, average citations per document, normalized citation, impact, etc.), for the period 2003-2008. The analysis is made by country, by research institutions, and scientific journals, using the Scopus (Elsevier), database of scientific literature. The results show that total world production has increased over the period studied. Four groups are acknowledge for each country, institutions, and journals, taking into account their values of scientific production, normalized citation, and subject specialization.<hr/>Este estudio examina la producción científica mundial en psicología sobre la base de indicadores bibliométricos (producción científica, variación en los porcentajes de producción, promedio de citaciones por documento, impacto, etc.) para el periodo 2003-2008. El análisis se realiza por país, por instituciones de investigación y por revistas científicas, usando la base de datos de literatura científica Scopus (Elsevier). Los resultados muestran que la producción mundial total se ha incrementado durante el periodo estudiado. Se distinguen cuatro grupos de cada país, instituciones y revistas, basados sobre los valores de producción científica, citación normalizada y área de especialización. <![CDATA[<b>Evaluation of Subjective Well-being</b>: <b>Analysis of the Satisfaction With Life Scale in Chilean Population</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en The aim of this investigation is to evaluate the psychometric properties of the Satisfaction with Life Scale (SWLS), in the adult population from ages 18 to 65. In order to do this two studies were conducted. In the first one, we evaluated the internal consistency and construct validation of data from 330 people between 18 and 52 years of age; in the second study, we evaluated the confirmatory factor and validation of data indicators from 1157 people between 18 and 65 years of age. The results show suitable indicators of internal consistency (Cronbach's alpha = 0.82), the exploratory and confirmatory factor analysis finds a one factor's solution. The correlation between the SWLS, the WHOQOL-BREF Quality of Life Questionnaire, and the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS), display significant, consistent correlations in the expected direction. We conclude that the SWLS is a reliable and valid instrument to use for evaluating the cognitive sphere of subjective well-being in Chile's adult population.<hr/>El objetivo de esta investigación fue evaluar las propiedades psicométricas del cuestionario de satisfacción con la vida (SWLS) en población adulta de 18 a 65 años. Para esto, se realizaron dos estudios. En el primero se evaluó la consistencia interna y la validez de constructo con datos de 330 personas entre 18 y 52 años. En el segundo estudio se evaluó la estructura factorial confirmatoria e indicadores de validez con datos de 1157 personas entre 18 y 65 años. Los resultados mostraron adecuados indicadores de consistencia interna (alfa de Cronbach = 0.82), en el análisis de estructura factorial exploratoria y confirmatoria se encontró una solución unifactorial. La correlación entre SWLS, Cuestionario de Calidad de Vida WHOQOL-BREF y Cuestionario de Dificultades en la Regulación Emocional, arrojó correlaciones significativas, congruentes y en la dirección esperada. Concluimos que el cuestionario SWLS es un instrumento confiable y válido para su utilización en la evaluación de la esfera cognitiva del bienestar subjetivo en población adulta en Chile. <![CDATA[<b>Social Representations</b>: <b>A Review of Theory and Research from the Structural Approach</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en The present paper is a review of the theoretical advances and empirical findings related to social representations according to the structural approach, a research stream that aims at studying the influence of social factors in thinking processes through the identification and characterization of relationship structures. The presentation of the approach begins with the baseline definitions of social representations according to a structural approach, moving on to an overview on the nature of representation elements, the relationships between representations and practices, cognitive scheme dimensions, central core theory, representation transformations and interaction context effects. In addition to positioning ourselves concerning polemic topics during the review, in the final section we evaluate briefly the current state and future perspectives of structural research on social representations, mostly addressing the problem of defining consensus, the difficulty of characterizing a collective construct from individual data, and the secondary importance of content in structural laws.<hr/>Este artículo es una revisión de los avances teóricos y los hallazgos empíricos relacionados con las representaciones sociales de acuerdo con el enfoque estructural, una corriente de investigación que tiene como objetivo estudiar la influencia de factores sociales en los procesos de pensamiento a través de la identificación y caracterización de relaciones estructurales. La presentación del enfoque comienza con las definiciones básicas de las representaciones sociales de acuerdo con el enfoque estructural, pasando a la naturaleza de los elementos de representación, las relaciones entre las representaciones y prácticas, las dimensiones de esquemas cognitivos, la teoría del núcleo central, las transformaciones de representación y efectos de los contextos de interacción. Además de comentar algunos temas controversiales en la revisión, en la sección final se evalúa brevemente la situación actual y perspectivas de la investigación estructural de las representaciones sociales, principalmente relacionadas con el problema de definir el consenso, la dificultad de caracterizar una construcción colectiva a partir de datos individuales y la importancia secundaria del contenido en las leyes estructurales. <![CDATA[<b>Construction of migration project and reasons for emigrating in sub-Saharan African francophone population. An intercontinental study Europe-Africa</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudio da cuenta de las razones de los ciudadanos de África subsahariana francófona para establecerse en Europa, y particularmente en Francia, mediante la creación de un marco comprensivo innovador que vincula tres ejes temáticos: la motivación, las migraciones, y África y sus relaciones con Europa. 155 participantes en ambos continentes respondieron a un cuestionario sobre su proyecto migratorio real o posible. Los resultados plantean un plano general de acercamiento a los imaginarios y la realidad de los migrantes en el contexto francés, marcado por la reflexión sobre la identidad nacional, los controles migratorios, un clima político reticente a la migración y un tejido social caracterizado por un creciente multiculturalismo.<hr/>This study describes the motivations of citizens of sub-Saharan Africa francophone to establish in France thanks to the creation of an innovative framework for understanding with three key themes: motivation, migration and Africa and their relations with Europe. 155 participants from both continents responded to a questionnaire about their actual or potential migration project. The results presented raise a general plan of approach to reality and imaginary of sub-Saharan African migrants in the French current context, marked by reflection on national identity, immigration and customs controls, a political climate reticent to migration and a social network characterized by a growing multiculturalism. <![CDATA[<b>Child Soldiers in Colombia</b>: <b>Five Views</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper offers explanations of the meanings that push children to illegally armed groups in Colombia from the testimony of 21 demobilized young girls from the region of Antioquia (Colombia). The girls' answers are placed on a typology of explanations drawn from academic reports, and compared to three samples of attributions of students, teachers and policemen of their same region. The visions "idealizing" and "criminalizing" mobilization are practically marginal in all samples. The dominant vision among the girls is called "self-assertive". From the rest of the samples, as well as for the experts, the majority of the views are "victimizing".<hr/>Este trabajo enuncia algunos de los motivos que empujan a los menores a ingresar a los grupos armados ilegales en Colombia a partir de los testimonios de las 21 niñas desmovilizadas de la región de Antioquia (Colombia) en 2004. Se sitúan las respuestas de las niñas en una tipología de explicaciones extraída de informes académicos de expertos, y se compara con las atribuciones que hacen tres muestras de estudiantes, maestros y policías de la zona en estudio. Las visiones "idealizante" y "criminalizante" son prácticamente marginales en todas las muestras. La visión dominante entre las niñas es la denominada "autoafirmativa"; para el resto de las muestras, así como para los expertos, es mayoritaria la visión "victimizante". <![CDATA[<b>Gender Attributes and Stereotypes Associated with the Cycle of Violence Against Women</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se examinó la relación entre la construcción social de atributos y estereotipos de género, y la presencia de violencia doméstica contra la mujer. Participaron 1.200 sujetos de ambos sexos, mayores de 18 años, residentes en distintas localidades de España. Los participantes valoran positivamente los atributos de género que conforman la imagen femenina, sin embargo tienden a estereotiparse marcadamente por el género. En referencia a los atributos de género a infundir en la educación de los hijos, existen diferencias respecto al sexo del educador, siendo las madres más rígidas en la crianza de los hijos. Respecto a la valoración de atributos de género en la pareja, los sujetos tienden a preferir parejas marcadamente estereotipadas. En relación a la valoración a cerca de los prototipos de género que difunden los medios de comunicación, ambos sexos coinciden en el deseo de percibir figuras masculinas y femeninas más estereotipadas. Se encontró una asociación entre la violencia doméstica con los atributos de género masculinos, calificando a los hombres maltratadores como personas violentas y a las mujeres como pasivas, siendo la valentía la principal característica para salir del círculo de la violencia.<hr/>This study examined the relation between the social construction of gender attributes and stereotypes, and the presence of domestic violence against women. The participants were 1.200 subjects of both sexes, over 18 years of age, residing in different locations in Spain. Participants positively value the gender attributes that constitute the female image. However, they tend to markedly stereotype themselves according to gender. Regarding the transmission of gender attributes in the education of children, there are differences related to the sex of the educator, mothers being more rigid in their parenting. Concerning the assessment of gender attributes in romantic relationships, the subjects tend to prefer strongly stereotyped couples. In relation to the assessment of the gender prototypes broadcast by the media, both sexes agree on their desire to perceive more stereotyped male and female figures. An association between domestic violence and male gender attributes was found, as well as the description of abusive men as violent persons and of women as passive, and the notion of courage as the main characteristic needed to break the cycle of violence. <![CDATA[<b>Social networks, stressful events and maladjustment in the lives of vulnerable children and adolescents</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo comparou dois grupos de crianças e adolescentes (N = 98; 11-18 anos) em situação de vulnerabilidade social (G1 em situação de rua e G2 vivia com família) quanto às variáveis: rede de apoio, eventos estressores e mau ajustamento. Avaliou, ainda, o efeito de moderação das características (tamanho e proximidade) da rede de apoio dos participantes sobre a associação entre eventos estressores e mau ajustamento. Os dados foram coletados com o método de inserção ecológica em instituições e com o uso de instrumentos padronizados. Houve diferença de composição nas redes de apoio dos grupos: G1 possui mais contatos e maior fator de proximidade no campo de amigos/vizinhos/parentes que G2; maior média de eventos estressores e o pior indicador de ajustamento. Proximidade familiar moderou o ajustamento de quem vivencia alto nível de eventos estressores. Programas sociais que visem ao atendimento de famílias em situação de vulnerabilidade social devem ser priorizados.<hr/>Two groups of at risk children and adolescents (N = 98; 11-18 years) were compared in terms of social networks, stressful events, and maladjustment and the moderating effects of social network characteristics (size and proximity) on the association between stressful life events and maladjustment evaluated. G1 consists of street adolescents and G2 of those living with their families. Data were collected using the ecological engagement method and standardized instruments. Results indicated group differences in characteristics of social networks: street adolescents (G1) had more contacts and proximity with friends/neighbors/relatives than youth in family situations (G2). Street adolescents also reported higher levels of stressful events and maladjustment. Family proximity moderated the association between stressful life events and maladjustment, suggesting that social programs should be provided to strengthen vulnerable families. <![CDATA[<b>Bullying in the university context</b>: <b>incidence, manifestations and solving strategies</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Dando continuidad a un primer estudio que permitió constatar la presencia del bullying en una universidad privada (Hoyos, Romero, Valega & Molinares, 2009), este artículo presenta los resultados de una segunda investigación descriptiva comparativa, que tuvo como objetivo caracterizar el fenómeno de bullying a partir de una muestra de 218 estudiantes universitarios (153 mujeres y 65 hombres) que adelantaban distintos estudios de formación profesional en cuatro universidades privadas de la ciudad de Barranquilla. Se utilizó el Cuestionario para Estudiantes (Defensor del Pueblo, 2000) adaptado al contexto universitario. Los resultados del estudio muestran la incidencia de las manifestaciones del bullying en el contexto universitario, los escenarios donde se producen y las estrategias de comunicación y resolución del conflicto a las que recurren quienes lo protagonizan, desde la perspectiva de cada uno de los actores (víctimas, agresores y testigos), y las respectivas comparaciones en función del género y edad.<hr/>Continuing with a previous study that confirms the presence of bullying in a private university (Hoyos, Romero, Valega & Molinares, 2009), this paper presents the results of a second comparative-descriptive research in which the aimed was characterize the phenomenon of bullying in a sample of 218 college students (153 female and 65 male) from different programs of four private universities. We used a questionnaire that was developed for the national study Ombudsman (2000) in Spain, it was adapted to our university context. The results of study show the incidence of bullying manifestations in the university context, circumstances and places where bullying occur, communication strategies and conflict resolution, in accordance with perspective of each actors (victims, perpetrators and witnesses), and the comparisons by gender and age. <![CDATA[<b>School Social Climate</b>: <b>An instrument of evaluation</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo describe el proceso de diseño, construcción y validación inicial de una Escala de Clima Social Escolar (ECLIS) que representa una herramienta para visualizar las variables que, a juicio de las autoras, a partir de la revisión de la literatura y de sus investigaciones en la realidad escolar chilena, dan cuenta de las características que en un corte transversal puede tener un determinado contexto escolar. Se describe el marco conceptual que sustenta esta Escala y las características psicométricas básicas de la versión definitiva. Se incluyen los criterios para el análisis y su interpretación.<hr/>This paper describes the design and initial validation of ECLIS, a School Social Climate Scale. This scale is a useful tool for evaluation of the main variables reported by research and the authors of the school social climate. Conceptual framework, basic psychometric characteristic and results of the experimental application in different samples of Chilean school students are reported. Criteria for analysis and interpretation of scores are included. <![CDATA[<b>What Must We Know and Know How to Do for Implementation During the PENTA UC School Program?</b>: <b>A View from the Teachers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study explored what should be known, by a teacher of talented children, when implementing the PENTA UC School program. This study included a sample of 18 educators directly involved in the implementation process of this enrichment program. Teachers established bridges between verbalized knowledge and their pedagogic practice, recognizing know and know-how as two fundamental spheres of knowledge for the implementation of this program. The results show that these spheres traverse five different dimensions: planning, implementation, evaluation, learning environment, and collaborative work; which, in conjunction, allow the teacher to apply a differentiated instruction, taking into consideration the particular learning paces and characteristics of talented children. Furthermore, the need to consider these spheres in teacher's preparation programs was confirmed.<hr/>Este estudio exploró qué debe saber y saber hacer un profesor de niños con talento cuando está implementando el programa PENTA UC Escolar. Este estudio incluyó una muestra de 18 educadores directamente involucrados en los procesos de implementación de este programa de enriquecimiento. Los profesores establecieron puentes entre lo verbalizado y su práctica pedagógica reconociendo los saberes y saberes hacer, como dos esferas del conocimiento necesarias para implementar este programa. Los resultados muestran que éstas atraviesan cinco dimensiones: planificación, implementación, evaluación, clima de aprendizaje y trabajo colaborativo, las que en su conjunto permiten al profesor aplicar una instrucción diferenciada considerando ritmos de aprendizaje y características de niños con talento. Además, confirma la necesidad de considerar estas esferas de conocimiento en los programas de preparación de profesores. <![CDATA[<b>Child Maltreatment and Attachment Representations</b>: <b>Defenses, Memory and Strategies, a Review</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo realiza una revisión de la literatura sobre la influencia del maltrato infantil en la conformación de las representaciones del apego. Se describen los principales postulados teóricos respecto de los efectos del maltrato en los procesos defensivos, los sistemas de memoria y las estrategias de apego, elementos discutidos a través de la presentación de un modelo integrativo, el cual es contrastado con estudios empíricos. Se constata que el maltrato infantil afecta la calidad de las representaciones del apego, sin embargo se aprecia que los estudios no logran dar cuenta de toda la complejidad del fenómeno del maltrato. Los postulados teóricos abordados en este trabajo son marginalmente puestos a prueba en las investigaciones que se reportan.<hr/>The aim of this paper is a review of the literature about the influence of child abuse on the formation of attachment representations. It describes the main theoretical assumptions about the effects of abuse on the defensive processes, memory systems and attachment strategies. These elements are discussed trough the presentation of an integrative model which is contrasted with empirical studies. It shows that child abuse affects the quality of attachment representations; however the studies do not take in to account all the complexity of the phenomenon of abuse. Theoretical issues discussed in this paper are marginally tested in the research reported. <![CDATA[<b>Cultural differences in the use of frame spatial reference</b>: <b>The Case of the <i>Mapuche </i>Indigenous Children</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Investigaciones transculturales muestran la variabilidad existente en el desarrollo de la cognición espacial, cuestionando el predominio del marco de referencia relativo y la visión egocéntrica en las representaciones infantiles (Dasen & Mishra, 2010). Este estudio se centra en establecer diferencias en los marcos de referencia espacial usados por 210 escolares mapuche y chilenos, 152 rurales y 58 urbanos, de nivel socioeconómico bajo. Los participantes respondieron una tarea de memoria espacial en la que se evaluó el predominio del marco de referencia relativo o absoluto, y aunque ambos grupos culturales utilizaron los dos marcos de referencia, claramente en los niños mapuche rurales de 10 a 12 años predomina el marco absoluto. Se discuten las implicaciones de la cultura en el desarrollo de la cognición espacial.<hr/>Cross-cultural research has showed diversity in the development of spatial cognition questioning the predominance of relative frame of spatial reference and the egocentric point of view in children's representations (Dasen & Mishra, 2010). We examined the use of frames of spatial reference in Mapuche and Chileans children from Region VIII and IX of Chile. Two hundred ten children from low socioeconomic school participated in this study, 102 children were of rural origin and 58 students were of urban origin. They responded to spatial memory task to evaluate the predominance of relative or absolute frame of reference. Although the Mapuche and Chileans children used both frames of reference, in the Mapuche children the absolute frame of reference was predominant. The impacts of culture on the development of spatial cognition are discussed. <![CDATA[<b>Factors Prospectively Associated with of Depressive Symptomatology in Early Female Adolescents</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudio analiza prospectivamente la relación entre soporte familiar, estilo inferencial depresogénico y rumiación negativa con sintomatología depresiva en adolescentes. Se focaliza en adolescentes de sexo femenino, donde la depresión es más prevalente. Participaron 142 estudiantes de primer año de secundaria, con un promedio de edad de 14.2 años. Las evaluaciones de seguimiento fueron a 6, 13 y 24 meses de la primera evaluación. Controlada la depresión inicial, se observó relación entre soporte familiar y estilo inferencial depresogénico con sintomatología depresiva. Los resultados respaldan las teorías cognitivas de la depresión e indican la importancia de considerar estos factores en los programas preventivos de depresión.<hr/>Family support, depressogenic inferential style and rumination were longitudinally analysed in a sample of female adolescents wherein depression is more prevalent compared to adolescente male population. The sample comprised a group of 142 first grade secondary school students, with an average age of 14.2 years. The assessment was undertaken 6, 13 and 24 months after the first evaluation. Controled the initial depression, results indicated a relationship between depressive symptomatology with family support and depressogenic inferential style. These results support the cognitive theories of depression and indicate the importance of considering these factors in depression preventive programs. <![CDATA[<b>Prevalence and both Demographic and Work Factors Associated with Burnout of Psychiatrists in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en La presencia de burnout puede afectar el bienestar de los médicos y la calidad del cuidado que brindan. El propósito de este estudio fue medir la prevalencia de burnout en los psiquiatras en Colombia, y determinar si su presencia está asociada con condiciones demográficas y otras variables laborales. Se realizó un estudio descriptivo transversal, encontrando que 9.9 % de los participantes presentaban altos niveles de burnout. La edad, el trabajo como empleado y la dedicación exclusiva al área clínica fueron los principales factores asociados a la presencia del síndrome en esta población. Debe destacarse el uso por primera vez en Colombia del instrumento del CESQT, el cual mostró propiedades psicométricas adecuadas, lo que indica que puede usarse para evaluar el síndrome de burnout.<hr/>Burnout can affect not only wellbeing of medical professionals but also the quality of care they can provide to their patients. Aims of the study were to assess prevalence of burnout in Colombian psychiatrist and determine the associations of experiencing burnout with other demographic and working conditions. Transversal descriptive study showed that 9.9% of the participants were experiencing high levels of burnout. Age, being employed and working exclusively with patients were the principal predictors of burnout in this population. This study showed the good psychometric properties of the CEQST that invite to use it to assess the syndrome in this country. <![CDATA[<b>Prevalence of Perinatal Risk Factors in the Pervasive Developmental Disorders</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los Trastornos Generalizados del Desarrollo (TGD) son perturbaciones graves y generalizadas que afectan áreas centrales del desarrollo (DSM-IV-TR). Se propone que el período perigestacional aglutina una serie de factores de riesgo que influyen y condicionan el desarrollo normal del feto. El objetivo de este artículo fue estudiar la presencia de riesgos durante el desarrollo perinatal, considerando las respuestas de 93 madres con hijos que presentan un Trastorno Generalizado del Desarrollo a un autoinforme estructurado, tal como es el caso del trastorno autista, trastorno de Asperger y TGD-no especificado. Del análisis de las respuestas al autoinforme se han encontrado diferencias significativas entre los grupos de TGD en la dimensión pregestacional -malnutrición/anorexia e hipertensión-, en la perigestacional -malnutrición/anorexia y problemas con el líquido amniótico- y en la psicosocial -género no deseado del bebé-.<hr/>Pervasive Developmental Disorders (PDDs) are severe and pervasive disturbances affecting central areas of development (DSM-IV-TR). It is proponed that the perigestational period encompasses a number of risk factors that influence and affect normal fetal development. The aim of this paper was to study the presence of risks during the perinatal development, considering the responses of 93 mothers of children with a pervasive developmental disorder -autistic disorder, Asperger disorder and PDD-NOS- to a structured self-report. We found significant differences among the PDD groups in the pregestational -malnutrition/anorexia and hypertension- , in the perigestational - malnutrition/anorexia and problems with the amniotic fluid-, and in the psychosocial -unwanted gender baby- dimensions from the analysis of the responses. <![CDATA[<b>Therapist and Client Attachment and its Relationship with Therapeutic Alliance</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300017&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente estudio se diseñó con el propósito de determinar las variaciones de la alianza terapéutica (AT) a lo largo de la terapia y determinar la relación con el apego del consultante y del terapeuta. El apego se evaluó mediante la Adult Attachment Scale y la AT a través del Inventario de Alianza Terapéutica aplicado en la 1.-, la 3.- y la 10.- o última sesión. Participaron 25 terapeutas, 19 estudiantes y 6 profesionales con 1 a 4 años de experiencia clínica. Se inició con 50 consultantes mayores de edad; para la 3.- sesión quedaron 30 casos y en la última, 15. Los resultados indicaron que la seguridad del apego favorece el desarrollo de la AT evaluada por el terapeuta, en especial en la 1.- sesión. Posteriormente, la apertura a la intimidad con el consultante y la confianza en el procedimiento terapéutico benefician la AT.<hr/>This article reviews the results of a study on the development of the therapeutic alliance (TA) along the psychotherapeutic process and its relationship with therapists' and clients' attachment styles. TA was evaluated in the 1st, 3rd, and 10th or last session through the "Inventario de Alianza Terapéutica" (IAT), attachment was measured by the Adult Attachment Scale. Twenty five therapists participated, 19 senior psychology students and 6 professional psychologists with 1 to 4 years of clinical experience. The study was initiated with 50 adult people, for the 3rd session there were 30 cases, and for the last one, 15. Secure attachment of the therapist and the client associated with better TA as evaluated by the therapist. Later on, intimacy and trustfulness in the therapeutic procedures improved the TA. <![CDATA[<b>Super-Adherence of Marathoners</b>: <b>Predictor Variables and Gender Differences</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300018&lng=en&nrm=iso&tlng=en La vertiente lúdica del creciente tiempo de ocio en España cada vez más se está rellenando con el postmodernista fenómeno de la popularización de la carrera continua. El presente estudio investiga en su mayor practicante: el maratoniano qué variables motivacionales y de entrenamiento predicen su elevado compromiso y adicción negativa con su actividad deportiva, con el objetivo de tratar de obtener unas conclusiones útiles para aumentar la adherencia a programas de actividad físico-deportiva en la población general. Para esto, se parte de la hipótesis de que los maratonianos de nuestra población tienen unos niveles muy altos de compromiso y adicción negativa a correr, que ambos constructos tienen una elevada correlación entre sí y se pueden predecir tanto por sus altos y diferentes tipos de motivación, como por cuatro variables de entrenamiento. Los resultados confirman las hipótesis, obteniéndose valiosos datos descriptivos y unos sólidos modelos predictivos en ambos constructos evaluados por sexo. Sin embargo, lo que fue dificil de explicar fue que las mujeres obtuvieron grados más altos que los hombres en compromiso, adicción negativa a correr y en todas las motivaciones, muchas veces además de forma significativa.<hr/>The playful side of the growing leisure time in Spain is increasingly being filled more with the postmodern phenomenon of popularization of continuous running. This study investigates in the most practitioner: the marathoner, what training and motivational variables predict their high commitment and negative addiction with their sport, with the aim of trying to get some conclusions useful for increasing adherence to physical activity programs sport in the general population. To do we start from the assumption that the marathoners of our population have very high levels of commitment and negative addiction to running, the two constructs are highly correlated with each other and can be predicted both by high and different types of motivation, as by four training variables. The results obtained confirm the hypothesis, valuable descriptive data and solid in both constructs predictive models assessed by sex. However, what we failed to explain was that women got higher grades than men in commitment, negative addiction to running and all motivations, often significantly further. <![CDATA[<b>Relationship between Motives for Exercise and Sports Practice and Flow Experiences in Youth</b>: <b>Gender Differences</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300019&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo estudia la relación entre práctica físico-deportiva, motivos para realizarla y flujo experimentado en dicha práctica en una muestra de 101 jóvenes españoles. Los participantes respondieron autoinformes de actividad físico-deportiva, motivos para realizar esa actividad (Capdevila, 2003) y experiencias de flow en la misma (Jackson & Eklund, 2002). Los resultados indicaron que los hombres realizan más ejercicio y deporte que las mujeres, manifiestan una mayor motivación intrínseca y experimentan un mayor nivel de flujo en la actividad físico-deportiva. El flujo experimentado y los motivos intrínsecos se mostraron como factores predictores de la práctica físico-deportiva, mientras que los motivos extrínsecos no predijeron dicha práctica. Los resultados anteriores sugieren que fomentar motivos de diversión y experiencias subjetivas positivas como el flujo ayudarán a incrementar la adherencia a la práctica físico-deportiva en jóvenes.<hr/>In this study we explored the relationship between exercise - sports practice, motives for practice and flow experienced during such activities in a sample of Spanish young adults. 101 participants responded self-reports on exercise-sports practice, motives (Capdevila, 2003) and states of flow (Jackson & Eklund, 2002). The results indicated that, compared to women, physical practice was higher among men, who also showed a higher intrinsic motivation and experienced flow at a higher degree. Flow and intrinsic motives predicted physical practice, whilst extrinsic motives could not predict it. These results point out that promoting enjoyment-related motives and positive subjective experiences such as flow might help in enhancing adherence to exercise and sports among young people. <![CDATA[<b>Measure of Psychological Variables in Dancers Sport</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300020&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo fundamental del estudio consiste en identificar y evaluar las principales variables psicológicas que están interviniendo en los distintos niveles de rendimiento en la práctica de baile deportivo. Para esto, entre otros, se utilizó el Cuestionario de Características Psicológicas aplicadas al Rendimiento Deportivo (Gimeno, Buceta & Pérez-Llantada, 2001). Se realizó un análisis de varianza, y pese a no alcanzar las diferencias valores estadísticamente significativos en los factores Control del Estrés e Influencia de la Evaluación del Rendimiento, sí se puede señalar la existencia de diferencias relevantes en función de la interacción de dos condiciones: el nivel competitivo y el éxito deportivo, presentando tamaños del efecto relevantes (η²p = 0.230; η²p = 0.164). Esta información ha sido la base para realizar un posterior trabajo aplicado, ajustado a las demandas de rendimiento en este deporte.<hr/>The aim of this study is to identify and assess key psychological variables are intervening at different levels of performance in sport dance practice. For this reason, among others, was used the "Cuestionario de Características Psicológicas aplicadas al Rendimiento Deportivo" (Gimeno, Buceta & Pérez-Llantada, 2001). Carrying out an analysis of variance, although not reaching statistically significant differences in the factors Stress Management and Influence of Performance Measurement, if we can indicate the existence of relevant differences in terms of interaction two conditions: "Competitive level" and "sporting success" presenting relevant effect sizes (η²p = 0.230; η²p = 0.164). This information is a basis for applied work adjusted to the demands of performance in this sport. <![CDATA[<b>Psychometric Analysis of the Psychological Well-Being Scales (Spanish Version) in a Sample of Chilean Teenagers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300021&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo analiza las propiedades psicométricas de la escala de bienestar psicológico de Ryff (en su versión en español), en adolescentes chilenos. La muestra estuvo compuesta por 335 adolescentes de la comuna de Talca, Chile, a quienes se aplicó la escala de bienestar psicológico en su versión de 39 ítems validada para población española. Se realizaron análisis de confiabilidad y de validez de constructo encontrándose que la confiabilidad de la escala general fue buena, aunque por dimensiones tomó valores entre aceptables y malos. En cuanto a la validez, el modelo propuesto por Ryff fue el que mostró el mejor ajuste teórico a los datos entre los modelos comparados, propiedades que mejoraron al reducir la escala siguiendo criterios estadísticos.<hr/>The present work examines the psychometric properties of the psychological well-being scale proposed by Ryff (Spanish version) in Chilean adolescents. The sample consisted of 335 adolescents from the city of Talca, Chile, who completed the scale of psychological well-being in its version of 39 items validated for Spanish population. Reliability and construct validity analysis was conducted, resulting in a good reliability value for the entire scale, although by dimensions it took values between acceptable and bad. Regarding construct validity, the model proposed by Ryff showed the best theoretical fit compared with alternatives. Both psychometric properties were improved by reducing the amount of items in the scale according to statistical criteria. <![CDATA[<b>Social Skills and Psychological Disorders</b>: <b>Converging and Criterion-Related Validity for YSR and IHSA-Del-Prette in Adolescents at Risk</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300022&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study evaluated indexes of converging and criterion-related validity for the Social Skills Inventory for Adolescents (IHSA-Del-Prette) and the Youth Self-Report (YSR) in two samples: one referring to clinical service (CLIN), with 28 adolescents (64.3% boys), 11 through 17 years old (M = 13.75; SD = 1.74), and the other referring to a psycho-educational program (PME = 46.2%), mainly composed ofboys (91.7%) aged 13 through 17 (M = 15.33; SD = 1.47). Both samples completed the two inventories. Results showed a high incidence of psychological disorders in both samples (between 4% and 79% in the borderline or clinical range on YSR scales) and accentuated deficits in the general and subscale scores of IHSA-Del-Prette, especially on the frequency scale (25% to 58%). The correlations between the instruments in the two groups supported criterion-related and converging validity. Some issues concerning the differences between the samples and about the construct of social competence, underlying these inventories, are discussed.<hr/>Este estudio evaluó los índices de validez convergente y de criterio para el Social Skills Inventory for Adolescents (IHSA-Del-Prette) y el Youth Self-Report (YSR) en dos muestras: una que fue referida al servicio clínico (CLIN), con 28 adolescentes (64.3% hombres), entre 11 a 17 años de edad (M = 13.75; DE = 1.74), y otra que fue referida a un programa psico-educa-tivo (PME = 46.2%), principalmente compuesto de hombres jóvenes (91.7%) entre los 13 y los 17 años de edad (M = 15.33; DE = 1.47). Las dos muestras completaron los dos inventarios. Los resultados mostraron una alta incidencia de desórdenes psicológicos en ambas muestras (entre 4% y 79% en el límite o rango clínico en las escalas YSR) y déficits acentuados en las puntuaciones generales y subescala de IHSA-Del-Prette, especialmente en la escala de frecuencia (25% a 58%). Las correlaciones entre los instrumentos en los dos grupos apoyaron la validez de criterio y la convergente. Se discuten algunos aspectos que subyacen a estos inventarios relacionados con las diferencias entre las muestras y con respecto al constructo de la competencia social. <![CDATA[<b>Design and Validation of Scales to Measure Communication in Physical Education and Relationship with Intrinsic Motivation</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300023&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este estudio fue relacionar las estrategias de comunicación verbal, comunicación no verbal y evitación de las barreras de la comunicación del profesorado de Educación Física con la motivación intrínseca del alumnado. Participaron 214 estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria en clases de Educación Física. Se diseñaron y validaron la Escala de Comunicación en Educación Física (ECEF) y la Escala de Evitación de las Barreras de Comunicación en Educación Física (EEBCEF), midiéndose también la motivación intrínseca. Los resultados del análisis de propiedades psicométricas de las dos nuevas escalas fueron adecuados, considerándose como instrumentos válidos y fiables. El análisis de regresión lineal señaló que la evitación de las barreras de comunicación era el constructo con mayor poder de predicción sobre la motivación intrínseca de los estudiantes.<hr/>The objective of this study was to evaluate the strategies of verbal communication, nonverbal communication and avoidance of communication barriers that shows the physical education teacher on the intrinsic motivation of their students. 214 students of Compulsory Secondary Education in physical education classes participated in the study. The Communication Scale in Physical Education (ECEF) and the Avoidance Scale of Communication Barriers in Physical Education (EEBCEF), were designed and validated for this study. The intrinsic motivation was also measured. The results of the analysis of psychometric properties of the two new scales were appropriate, so it can initially be considered valid and reliable instruments. The linear regression analysis showed that the use of strategies to avoid communication barriers is the construct that greater predictive power seems to have on intrinsic motivation of students. <![CDATA[<b>The Spanish Adaptation of Interpersonal Support Evaluation List (ISEL)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300024&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este trabajo es el estudio de las propiedades psicométricas de la versión en español del cuestionario Interpersonal Support Evaluation List (ISEL), construido en su versión original por Cohen y Wills (1985). El ISEL evalúa la percepción de disponibilidad de cuatro aspectos diferentes del apoyo social, además de aportar una medida general de apoyo social percibido. El cuestionario se compone de cuatro subescalas (autoestima, información, pertenencia e instrumental). Cada una de ellas está formada por 10 ítems. Tras un riguroso proceso de traducción para generar la versión española del ISEL, se analizó la equivalencia de la versión traducida al español para la escala en su conjunto y para cada subescala en una muestra de universitarios españoles (N = 441). Se obtuvo un valor de alfa para la primera administración de 0.888 y de 0.87 para la segunda. La fiabilidad test-retest fue de r = 0.787. Se comprobó que la estructura factorial podría ser esencialmente unidimensional tras un análisis factorial exploratorio con rotación Varimax. Además, se analizó la validez convergente con la Escala de Soledad (r = -0.692; p < 0.001); el Cuestionario de Autoeficacia Percibida (r = 0.712; p < 0.001); el Cuestionario de Salud General (r = -0.422; p < 0.001) y la Escala de Estrés Percibido (r = -0.400; p = 0.002). Los resultados podrían mostrar que la versión española del ISEL puede ser utilizada con suficientes garantías psicométricas en una población de jóvenes universitarios de habla hispana.<hr/>The aim of this study was to evaluate the psychometric properties of Spanish version of the Interpersonal Support Evaluation List-ISEL which was built in its original version by Cohen and Wills (1985). The ISEL assesses the perceived availability of four different aspects of social support, in addition to providing a general measure of social support. The questionnaire consists of four sub-scales (self-esteem, information, membership and instrumental). Each sub-scale consists of 10 items. After a rigorous translation process to produce the Spanish version of the ISEL, we examined the equivalence of the translated version into Spanish for the total scale and each sub-scale in a sample of Spanish university students (N = 441). We obtained an alpha value for the first administration of 0.888 and 0.87 for the second. The test-retest reliability was r = 0.787. It was found that the factor structure would be essentially one-dimensional after exploratory factor analysis with Varimax rotation. In addition, convergent validity was assessed with the Loneliness Scale (r = -0.692, p < 0.001), the Perceived Self-Efficacy Questionnaire (r = 0.712, p < 0.001), the General Health Questionnaire (r = -0.422, p = 0.001) and the Perceived Stress Scale (r = -0.400, p = 0.002). The results could show that the Spanish version of the ISEL can be used with sufficient psychometric guarantees in a population of Spanish-speaking university students. <![CDATA[<b>Psychometric Properties of Colombian Adaptation of Buss and Perry's Aggression Questionnaire for Teenagers in a Sample of Bucaramanga</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300025&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudio presenta la adaptación colombiana del Cuestionario de Agresividad de Buss y Perry para preadolescentes y adolescentes, desarrollado a partir de la versión española abreviada de 20 ítems. Dicha adaptación se administró a una muestra de 535 niños (269 niños y 266 niñas) con un rango de edades de 8-16 años, pertenecientes a tres colegios del área metropolitana de Bucaramanga. Los resultados del análisis factorial confirmatorio indican un buen ajuste al modelo de cuatro factores que ha sido descrita para otros idiomas y adaptaciones. El test presentó una fiabilidad satisfactoria para la escala total (α = 0.82) y para la escala de agresividad física (α = 0.75), mientras que para las demás escalas varía en función de la edad, no siendo recomendable su aplicación en edades inferiores a los 12 años. Al analizar los efectos del sexo sobre la agresividad, se verificó que dicho efecto se debía exclusivamente a las diferencias en agresividad física. Finalmente, se pone de manifiesto la importancia de considerar los aspectos culturales y lingüísticos en la adaptación de un instrumento, incluso, como en este caso, cuando se trata del mismo idioma.<hr/>This study presents the Colombian adaptation of the Buss and Perry's Aggression Questionnaire for preadolescents and adolescents. The test was administered to a sample of 535 children (269 boys and 266 girls) with an age range of 8-16 years old, belonging to three schools of Bucaramanga. Confirmatory factor analysis showed a good fit to the four-factor model and reliability was satisfactory. The reliability was good for overall scale (α = 0.82) and physical aggression scale (α = 0.75) while it was sufficient or poor for the other scales depending upon the age group, not being suitable for ages under 12 years-old. Referring to sex effects, we found them only for physical aggression. Finally, this study places particular emphasis on the importance of linguistic and cultural aspects in test adaptation, even when both cultures share the same language. <![CDATA[<b>An Analysis of Social Learning Process in No Human Animals</b>: <b>Appetitive Versus Aversive Settings</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300026&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo es identificar si los elementos que definen diferentes procesos de aprendizaje social, tanto imitativo como no imitativo, discutidos y evaluados en situaciones apetitivas pueden ser identificados en situaciones aversivas. Esta identificación permitirá valorar las bondades y/o limitaciones de los términos definidos, así como su alcance conceptual y heurístico. Se iniciará con un análisis general del concepto de aprendizaje, seguido de la distinción entre aprendizaje individual y social; posteriormente, se hará una delimitación de los componentes involucrados en los diferentes procesos de aprendizaje social en situaciones apetitivas, señalando las dificultades tanto conceptuales como metodológicas inherentes a esta área de investigación; se continuará con la misma delimitación de procesos en situaciones aversivas y se terminará con una discusión en la que, además de comparar las preparaciones experimentales en situaciones apetitivas y aversivas, se valorará si pueden ser descritas con los mismos conceptos.<hr/>This paper attempts to identify whether the components involved in different processes of social learning, both imitative and non imitative, evaluated in appetitive contexts can be identified in an aversive context. This identification will allow us to appraise the goodness and/or limitations of the concepts and their heuristic value. The paper begins with the definitions of learning, individual learning and social learning, followed by the definition of the different processes of social learning in appetitive contexts, with emphasis in conceptual and experimental difficulties. Then, the definition of the different processes of social learning in aversive context is proposed and the paper concludes with a discussion about differences and similarities in both contexts. <![CDATA[<b>Social Construction and Relationalism</b>: <b>A Conversation with Kenneth Gergen</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300027&lng=en&nrm=iso&tlng=en Kenneth Gergen is one of the most widely known contributors to social constructionist thought in the world today. Since the publication of his paper "Social Psychology as History" he has become a central player in what is known as the Social Psychology Crisis. In his academic career, and from what he has called 'Relational Theory', Gergen has revisited a significant number of psychological constructs and has proposed various dialogical and collaborative practices in therapy, organizational development, education, community development, social work and peace-building, among other things. This paper is a conversation with Gergen in which together we explore the particular way in which he understands the social constructionist movement. It is also a conversation about relational theory and related practices.<hr/>Kenneth Gergen es, actualmente, uno de los promotores más ampliamente conocidos del pensamiento socioconstruccionista. Desde la publicación de su artículo "Social Psychology as History" ha ocupado un lugar central en lo que se conoce como la crisis de la Psicología Social. En su carrera académica y desde lo que él ha llamado Teoría Relacional, Gergen ha revisado un número importante de constructos psicológicos y ha propuesto varias prácticas dialógicas y colaborativas en psicoterapia, desarrollo organizacional, educación, desarrollo comunitario, trabajo social y procesos de paz, entre otros campos. Este artículo es una conversación con Gergen en la cual se exploró conjuntamente su manera particular de entender el movimiento del construccionismo social. También es una conversación acerca de la teoría relacional y de las prácticas relacionales. <![CDATA[<b>The Role of Christian Wolff in the History of Psychology</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672012000300028&lng=en&nrm=iso&tlng=en Christian Wolff (1679-1754) foi uma figura fundamental não só na cultura alemã do século XVIII como também no desenvolvimento histórico da psicologia. No entanto, sua obra permanece desconhecida por grande parte dos psicólogos contemporâneos. O objetivo do presente artigo é mostrar a importância de Wolff na constituição histórica da psicologia. Inicialmente, será feita uma breve contextualização histórico-cultural do Iluminismo alemão. Em seguida, mostraremos a íntima relação entre seu projeto psicológico e seu sistema filosófico. Finalmente, serão destacados alguns exemplos da influência de Wolff sobre o desenvolvimento posterior da psicologia. Conclui-se que ele merece maior atenção do que tem até aqui recebido na historiografia da psicologia em geral.<hr/>Christian Wolff (1679-1754) was a central figure not only in the German culture from the eighteenth century, but also in the historical development of psychology. However, his work remains largely unknown by most contemporary psychologists. The aim of this paper is to show Wolff's important role in the historical formation of psychology. We begin by offering a brief context of German Enlightenment in its historical-cultural aspects. Afterwards the close relationship between his psychological thought and his philosophical system will be shown. Finally, a few cases that illustrate Wolff's influence on the posterior development of psychology will be presented. We conclude that he deserves much more attention than he has received so far in the historiography of psychology in general.