Scielo RSS <![CDATA[Colombia Médica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-953420070006&lang=en vol. 38 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-95342007000600001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>The chaotic world of the nursing program director</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-95342007000600002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Aim: The environment of the nursing program dean or director within a community college or state university can be politically, fiscally, and emotionally challenging. There are few studies that investigate that environment. The purpose of this study was to describe the major barriers and incentives facing these nursing deans or directors as they implemented their proposed interventions related to the Central Valley Nursing Diversity Project. Additionally, we sought to identify successful strategies used to keep the programs competitive for resources and status within their institutions and within their local communities. Methodology: The study is descriptive; the data collection method was structured interviews and data were analyzed using content analysis. Findings: Findings indicate that among the most difficult barriers faced by the directors and the faculty was the over subscribed status (more applicants than positions) of the programs. The deans or directors described three significant points that acted as barriers. These were 1) limited space in science laboratory pre-requisite courses, 2) limited classroom space in nursing courses, and 3) limited space in clinical (hospital) sites. The largest single external pressure reported was the reduction in funding and all deans or directors indicated they had difficulty hiring qualified or credentialed faculty. Conclusion: Colleges must manage more effectively student demand by modifying admissions criteria to be more selective and admit students with greater likelihood of graduating; encourage innovative partnerships between employers and schools of nursing; and increasing funding for nursing faculty salaries, classrooms, and laboratories.<hr/>Objetivo: El ambiente de un(a) decano(a) o director(a) o de un Programa de Enfermería en un colegio comunitario o una universidad estatal puede ser un reto político, físico y emocional. Hay pocos estudios que investiguen ese ambiente. El propósito de este estudio fue describir las principales barreras e incentivos que enfrentan las(os) decanas(os) o directoras(es) al implementar las intervenciones del Proyecto de Diversidad en Enfermería en el Valle Central. Adicionalmente, se identificaron estrategias exitosas para mantener competitivos a los programas en cuanto a recursos y estatus en las comunidades locales. Metodología: El estudio es descriptivo; la información se recolectó mediante entrevistas estructuradas y fue analizada mediante análisis de contenido. Hallazgos: La barrera más difícil fue la demanda exagerada de los programas. Las(os) decanas(os) o directoras(es) describieron tres barreras significativas: 1) espacio limitado en laboratorios de ciencias para los cursos pre-requisito, 2) espacio limitado en los salones de clase para los cursos de enfermería, 3) espacio limitado en los sitios de práctica clínica. La principal presión externa fue la reducción de financiación, lo que produce dificultades para conseguir docentes calificados. Conclusión: Las instituciones deben manejar más efectivamente la demanda estudiantil, modificar los criterios de admisión para hacerlos más selectivos y admitir estudiantes con mayor posibilidad de graduarse; promover alianzas innovadoras entre empleadores y escuelas de enfermería e incrementar la financiación para salarios de docentes, aulas de clase y laboratorios. <![CDATA[<b>Meaning of the integral formation for the professors of the faculty of health of the Universidad del Valle</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-95342007000600003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: La importancia y preocupación por la formación integral, motivó a los autores a indagar sobre el significado que tiene para los profesores de la Facultad de Salud de la Universidad del Valle la formación integral de los estudiantes. Objetivo: Indagar en los docentes sus concepciones, su sentir y sus prácticas con respecto a la formación integral de sus estudiantes. Metodología: La fenomenología hermenéutica se aplicó como método para el análisis; la información se obtuvo mediante entrevistas en profundidad a 15 profesores escogidos al azar entre las siete escuelas de la Facultad. Resultados: Hubo cinco grandes aspectos: inicio en la enseñanza, función del docente, aspectos conceptuales, factores que facilitan y factores que dificultan la docencia; a través de ellos los profesores describen lo que piensan, sienten y hacen sobre la formación integral. Conclusiones: Se puede afirmar que pese a la claridad de las políticas institucionales sobre formación integral y la coherencia que se encuentra entre aquéllas y lo que los propios profesores plantean como sus ideas, sentimiento y acción, existen brechas sobre las cuales se requiere el trabajo conjunto de todos los actores involucrados, para lograr la meta perfecta.<hr/>Introduction: The relevance and the concern about integral formation motivated the authors to investigate the meaning that the Students Integral Formation has for the professors of the Faculty of Health of the Universidad del Valle, considering as well the professors´ conceptions, feelings and practices. Objective: To know professor’s conceptions, feelings and practices, related to student’s integral formation. Methods: The methodology applied for the analysis was the hermeneutic phenomenology; information was obtained through deep interviews, developed with 15 randomly selected professors, among the seven schools of the Health Faculty. Results: The results revealed five great aspects: teaching initiation, the teachers´ role, conceptual aspects, factors that facilitate it and factors that difficult it, through which the professors describe what they think, feel and do in relation to the Integral Formation. Conclusions: The conclusions allow to establish that in spite of the clarity of the institutional policies on integral formation and the coherence among them and the professors’ thoughts, feelings and actions, there are gaps over which it is required a joint action of all the actors, to accomplish a successful aim. <![CDATA[<b>While coping with displacement despair: A healthy child/baby, the pregnant woman's main yearning</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-95342007000600004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: Entre los países del mundo Colombia ocupa el tercer lugar con más desplazados que, en los últimos quince años son casi dos millones de personas, cuyo mayor porcentaje corresponde a mujeres. Esta «feminización» del desplazamiento, trae consigo para la mujer la ruptura de las relaciones de pareja, la pérdida de su compañero, de los bienes y medios de subsistencia y la convierte en jefe de hogar. Lleva a la ruptura de las redes de apoyo comunitario, a la destrucción de la cohesión social y de la solidaridad y altera la identidad colectiva. Respecto de la salud, muchas gestantes desplazadas no asisten a control prenatal y el cuidado de sí durante este proceso, se relaciona con las tradiciones, creencias y valores que traen pero en el marco de contexto que la situación de desplazadas les confiere. Con el desplazamiento hay gran heterogeneidad cultural, que tiene que ver con las experiencias previas de la mujer y su familia en torno al cuidado durante la gestación. Objetivo: A partir de sus propios conceptos se exploró qué significa el cuidado de sí y del hijo por nacer en un grupo de mujeres gestantes desplazadas, que viven en el barrio Pampas de Mirador, Cali, con el intento de descubrir las dinámicas y la forma como reconstruyen, en el nuevo entorno social, las prácticas de cuidado que se relacionan con la gestación. Métodos: Por medio de la etnoenfermería, y para recolectar los datos, se utilizaron entrevistas en profundidad. Se interrogó a nueve mujeres gestantes desplazadas y a dos informantes generales. El tamaño de la muestra se obtuvo con el criterio de saturación de datos. Hallazgos: La preocupación para las mujeres desplazadas, objeto del estudio, es que el niño nazca bien y eso significa que lo conseguirán mientras logren llevar a cabo los cuidados que vieron practicar a la madre, a las tías y a muchas mujeres de su tierra. Están convencidas que en la ciudad será igual a cuando estaban en el campo y que las costumbres durante el período de gestación pueden ser similares a las que conocen. Durante este período, realizan acciones primordialmente orientadas a: «procurar que el niño se acomode bien», es decir con la cabecita «boca abajo»; «evitar hacer una mala fuerza»; «mantener en el cuerpo el equilibrio entre el calor y el frío»; «alimentarse bien»; «transmitir seguridad y bienestar al hijo» y por último «cultivar la colaboración y el apoyo familiar». Los patrones indicados se entrelazan y producen una sinergia en torno a conseguir que el hijo nazca bien. Como estas creencias, prácticas y costumbres relacionadas con la maternidad, en ocasiones se consideran irrelevantes en el cuidado que se proporciona en los centros de salud, se generan sentimientos de desconfianza para el uso de los servicios. Conocer cuáles son las prácticas de autocuidado que llevan a cabo las gestantes desplazadas, obliga a un intercambio de saberes que permite determinar cuáles de esas prácticas por su importancia se pueden preservar, cuáles se deben reacomodar o negociar y cuáles se deben reestructurar para que el estado de salud y bienestar de la madre y del hijo por nacer, sea el mejor posible.<hr/>Introduction: Colombia occupies the third place in the world as a country with more displacements approaching two million persons in the last fifteen years and the major percentage corresponds to women. This «feminization» of the displacement, brings with itself the break of couple relations, the loss for the wife of her companion, of the goods and means of subsistence turning her into a household keeper. It takes to break the community support networks, the destruction of the social cohesion and of the solidarity altering the collective identity. With relation to health, a high number of displaced pregnant women do not attend pregnancy health controls and their self care during this process is related to the traditions, beliefs and values that they bring with them into the context that the displacement situation awards them. The displacement brings a great cultural heterogeneity related to the previous experiences of these women's self care and their families' during pregnancy. Objective: this research is related to the meaning of the pregnant mother's self care and her child to be born using a group of displaced women living in Pampas del Mirador neighborhood in the city of Cali, and based in their own beliefs. It tries to discover the dynamics and the way they reconstruct the practices of the care related to pregnancy, within their new social tissue. Method: Ethno nursing includes deep interviews. Nine displaced pregnant women participated in the survey besides two general reporters. The size of the survey was taken by applying the criteria of data saturation. Findings: The big concern for women is that the child is born well and this means for them that they will achieve this provided they develop the same care they saw their mothers to practice, their aunts and the great majority of women of their land. They are convinced that in the city everything will be like when they were in the field and that the customs during the period of pregnancy can be similar to those that they know. During pregnancy they realize actions mainly oriented to - «try that the child is well placed» «this means with the little head down placed», «avoid to do a bad force», «maintain the balance of the body between cold and heat», «eat well», «transmit safety and wellbeing to the son» and finally «cultivate the family collaboration and support». The indicated patterns are linked to produce a synergy aimed to achieve that the son is born well. These beliefs, practices and customs related to the maternity, are sometimes considered irrelevant in the care that is provided in the health centers thus generating distrust feelings in the use of these services. To get to know the self care practices of displaced pregnant women forces to an exchange of knowledge that allows to determine which of those practices are important to keep, which to adjust or to negotiate and which to be restructured so that the health and well being of the mother and her son will be the best possible. <![CDATA[<b>Lived experiences of adolescents in dialysis: life with multiple loses</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-95342007000600005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: La insuficiencia renal terminal afecta todas las dimensiones de la vida de las personas. El impacto de esta enfermedad durante la adolescencia es más dramático porque el(a) adolescente debe superar las demandas propias de esta etapa de la vida y de la situación de enfermedad. El conocimiento sobre el impacto de la enfermedad en la vida de los(as) adolescentes es escaso; para contribuir a dicho conocimiento se realizó un estudio con el objetivo de describir las vivencias de los(as) adolescentes durante la diálisis. Metodología: Es un estudio cualitativo y se utilizó la fenomenología interpretativa basada en la filosofía de Heidegger como estrategia metodológica.ss Hallazgos: Los(as) adolescentes en diálisis vivencian pérdidas de su cotidianidad sobre todo en su vida de estudiantes; también viven la pérdida de su independencia, la imagen corporal previa y la imagen corporal deseada. Los horarios impuestos e inflexibles para cumplir con el tratamiento farmacológico, el procedimiento de la diálisis, la presencia del catéter para ésta y las restricciones alimentarias son las causas fundamentales de tales pérdidas. Las relaciones de los(as) adolescentes con sus pares se deterioran por el aislamiento social en que se sumergen como una manera de afrontar las pérdidas. El transplante renal es percibido como el camino a la recuperación de lo perdido. Conclusión: El conocimiento generado por el estudio puede contribuir a que los cuidados que se proveen a estos(as) jóvenes sean más acorde con la cotidianidad que viven.<hr/>Introduction: Terminal renal failure affects all aspects of the person’s life. The impact of this illness during the adolescence is quite dramatic since the adolescent must overcome the demands from the developmental stage and the illness situation. Knowledge about the illness impact on the adolescents´life is scarce; as a contribution to increasing this knowledge, a study was done to describe the lived experiences of adolescents in dialysis. Methodology: The study is qualitative; the methodological strategy used was interpretive phenomenolgy based on Heidegger´s phylosophy. Findings: Adolescents in dialysis experienced losses in their everyday life, especially as students; they also experienced loss of their independence, their previous body image and their desirable body image. The imposed and rigid timetables for the pharmacological treatment and dialysis procedure, the dialysis catheter and the diet restrictions are the main causes of their losses. Peer relationships deteriorated due to the social isolation the adolescents imposed on themselves as a way to cope with the losses. Renal transplant is perceived as a mean to recover all they have lost. Conclusion: Knowledge generated by this study would contribute to provide health care more congruent with the adolescents’ everyday needs. <![CDATA[<b>The documentary analysis in the curriculum development: A challenge for the teachers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-95342007000600006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: Este estudio, realizado durante el año 2006-2007, pretende analizar la coherencia y pertinencia de las políticas universitarias sobre el diseño curricular, a través de la revisión de algunos documentos que definen lineamientos curriculares a nivel de la Universidad, de la Facultad y de cada programa académico en la Facultad de Salud de la Universidad del Valle, relacionados con las fases de fundamentación y estructuración curricular de los ocho programas de pregrado. Objetivo: Analizar la coherencia y pertinencia documental de la política curricular en la Universidad, la Facultad y los Programas Académicos de la Facultad de Salud de la Universidad del Valle. Metodología: Se realizó un análisis documental aplicando criterios de coherencia y pertinencia a los documentos institucionales seleccionados de la universidad, la facultad y de los programas, producidos en relación con la tarea del diseño y ajuste curricular. Resultados: La coherencia y pertinencia de los documentos en los tres niveles tiene diferentes desarrollos: en algunos elementos existe coherencia y pertinencia entre los documentos, para algunos programas académicos la relación es incipiente, otros no muestran relaciones entre coherencia y pertinencia y pareciera que son dos elementos conceptuales independientes. Conclusiones: Los documentos se constituyen en una importante fuente de datos para un investigador, articulando lo macro a lo micro, el nivel institucional con el nivel del programa y como sustento conceptual para el diseño o ajuste curricular. No obstante, la caracterización integral del diseño y el ajuste curricular trasciende el estudio documental e involucra múltiples procesos y actores que implican otros métodos de investigación.<hr/>Introduction: This study, realized during the year 2006 -2007, intends to analyze the coherence and relevancy of the university policies on the curriculum design, through the review of some documents that define the curriculum guidelines at university level, Faculty and every academic program levels in the Faculty of Health of the Universidad del Valle, related to the foundation phases and curriculum structure of the eight pregrade programs. Objectives: To analyze the coherence and documentary relevancy of the curricular policies in the University, the Faculty and the Academic Programs of the Faculty of Health of the Universidad del Valle. Material and methods: A documentary analysis was realized by applying coherence and relevancy criteria to the university selected institutional documents, the faculty’s and the programs’, produced in relation with the design task and curricular adjustment. Results: The coherence and relevancy of the documents in three levels has different developments: for some academic programs the relation is incipient, others do not show relations between coherence and relevancy and they seem to be two conceptual independent elements. Discussion and conclusions: The documents constitute an important data source for an investigator, articulating macro tomicro, the institutional level with the level of the program and a conceptual support for the curricular design/adjustment. Nevertheless, the integral characterization of the design and the curricular adjustment comes out the documentary study and involves multiple processes and actors that imply other methods of investigation. <![CDATA[<b>Noise levels in the «Hospital Universitario del Valle» newborn intensive care unit «Cirena», Cali, Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-95342007000600007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: Los recién nacidos de alto riesgo requieren tratamiento y cuidados especializados por lo que ingresan en un área exclusiva de la unidad de cuidados intensivos neonatal, Cirena, donde permanecen hospitalizados por largos períodos y son más vulnerables a la exposición de múltiples agresiones físicas y ambientales como el ruido que pueden influir negativamente en su situación clínica y evolución posterior. Objetivo: Determinar los niveles y fuentes de ruido en Cirena del Hospital Universitario del Valle, con el fin de plantear cuidados de enfermería que contribuyan al bienestar del recién nacido. Metodología: Es un estudio descriptivo prospectivo donde se cuantificó la intensidad sonora en diferentes áreas de la unidad, con un sonómetro digital; se identificaron las horas del día y las actividades relacionadas con el incremento de los niveles de ruido en Cirena, según estándares internacionales. El análisis estadístico se efectuó con el programa SPSS versión 11.5. Resultados: Se encontró que los niveles de ruido en Cirena están por encima de lo permitido; el valor máximo registrado fue 73.6 dB y el mínimo 46.5 dB; la principal fuente generadora de ruido fue el personal de la sala. Se requiere sensibilizar a todo el equipo de salud sobre la necesidad de aplicar estrategias para disminuir los niveles de ruido existentes y de esta manera favorecer la reducción del nivel de estrés de los niños hospitalizados.<hr/>Introduction: The high risk newborn babies requires special care and treatment then they have to be move to a exclusive area of the new born intensive care unit (Cirena), where they stay in the hospital during long periods of time and they are more vulnerable to multiple physics and environmental aggressions like noise that can make a negative influence on their clinical situation and post evolution. Objective: Determine level and noise levels in the newborn intensive care unit (Cirena), to planning nurse care to make a contribution to the well being of the new born babies. Methodology: This is a prospective descriptive study that quantified the sound intensity in different areas of the unit, with a digital sound meter, the study identifies some hours of the day and the noise increment related activities in CIRENA, according to international standards. The statistic analysis was made with SPSS program V 11.5. Results: The study shows that the CIRENA´s noise level is above of the allowed limit, the maximum registered value was 73.6 dB and the minimum value was 46.5 dB, the main source of noise was the people in the room. All the health team needs to keep in mind that is necessary to apply strategies to decrease the noise level and in this way, reduce the stress level for kids in the hospital. <![CDATA[<b>Spirituality and resilience in battered women that denounce intimate partner violence</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-95342007000600008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: Entender qué tan resilientes y espirituales son las mujeres maltratadas y la relación entre las dos variables ayuda a ampliar la comprensión que se tiene de la respuesta humana a situaciones de violencia de pareja. El modelo de manejo de síntomas guió la investigación. Pregunta de investigación: ¿Cuál es el grado de espiritualidad y resiliencia que muestran las mujeres maltratadas y cómo se relacionan estas variables? Objetivos: Generales. Examinar la relación entre espiritualidad y resiliencia en mujeres maltratadas que denuncian su situación en Comisarías de Familia de la ciudad de Cali, Colombia. Específicos: 1. Identificar el grado de espiritualidad y de resiliencia que poseen las mujeres maltratadas. 2. Establecer si existe o no relación entre la espiritualidad y la resiliencia en mujeres maltratadas. Materiales y métodos: Diseño correlacional con una muestra a propósito de 100 mujeres, que denuncian situaciones de violencia de pareja ante las Comisarías de Familia de Cali, Colombia. Se aplicó la escala de perspectiva espiritual y la de resiliencia. Resultados: La edad de las mujeres osciló entre 18 y 65 años, promedio igual a 36.5+10.4. El promedio de la escala de espiritualidad fue 4.8+0.48. La escala de resiliencia obtuvo un promedio de la suma total de 143.3+19.07. La correlación de Pearson entre espiritualidad y resiliencia fue de r=0.301 p=0.004. Discusión: Los resultados son consistentes con los informes de la literatura en este campo. La correlación entre espiritualidad y resiliencia señala una relación positiva y significativa e indica que resiliencia y espiritualidad son fenómenos diferentes pero relacionados. Se propone que enfermería juegue un papel preponderante en alentar a las mujeres a expresar sus creencias y practicas espirituales. Conclusión: La espiritualidad y la resiliencia de las mujeres del estudio son altas. Estos hallazgos indican la necesidad de valorar la espiritualidad y la resiliencia e identificar los recursos de apoyo que las mujeres poseen. Se recomienda realizar intervenciones que aumenten las fortalezas de las mujeres maltratadas.<hr/>Introduction: To understand resilience and spirituality of battered women and the relationship between the two variables help to know better about the human response to partner violence against woman. Conceptual model used for this research is based on symptom management model. Research question was: What is the level of spirituality and resilience that battered women have and how those variables are related? Objective: General: To examine the relationship between spirituality and resilience in battered women that expose their situation in «Comisarías de Familia» (Police Commissioner) of Cali city, Colombia. Specific: 1.To identify the level of spirituality and resilience of battered women. 2. To establish if there is a relation between spirituality and resilience in battered women. Methodology: The research design was correlational and cross-sectional; the sample was composed of 100 women that went to «Comisarías de Familia» to expose their partner violence situation in Cali, Colombia. Instruments applied were resilience scale (RS), and the spiritual perspective scale (SPS). Results: Age of women varies between 18 and 65 years old, age mean was 36.5+10.4. The mean of the scales was 4.8+0.48 for spirituality and for resiliency (mean of the total sum) was 143.3+19.07. Pearson correlation between spirituality and resilience was r=0.301 (p=0.004). Discussion: Findings were similar to those reported by literature about those variables. Spirituality and resilience are different but related phenomena. This paper proposes that nurses play an important role encouraging women to express their spiritual believes and practices. Conclusion: Spirituality and resilience were high. It is important to assess resilience and spirituality in women as well as the external resources that help battered women to increase their strengths. <![CDATA[<b>Factors associated with nursing diagnosis parental deterioration in mothers up to 24 years of age during the first year of rearing</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-95342007000600009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: En la actualidad el embarazo en mujeres jóvenes se perfila como uno de los problemas más sentidos en Latinoamérica. Puede que existan muchos estudios sobre la gestación y la crianza de los hijos de madres jóvenes, pero en Colombia aún no se ha encontrado uno que enmarque específicamente el diagnóstico de enfermería deterioro parental, la verdadera relación del vínculo madre-hijo y su influencia en presencia de este diagnóstico. Objetivo: Determinar los factores asociados con el diagnóstico de enfermería deterioro parental en madres hasta los 24 años de edad, durante el primer año de crianza. Materiales y métodos: Es un estudio de corte transversal, cuya población fue de 240 mujeres hasta 24 años de edad, que se encontraban en el primer año de crianza de su último hijo. Se aplicó un instrumento de 88 preguntas, más formularios de IPAA, autoestima, deseabilidad social, apoyo social. Para el análisis de la información se utilizaron medidas de asociación OR y RR, se realizó un análisis bivariado con razones de prevalencia y regresión logística binomial. El análisis multivariado se modeló con la regresión logística y se calcularon los RR según la formula de Jun Zhang. Resultados: Se encontró una prevalencia de 24.3% del diagnóstico; en el análisis multivariado se identificaron 6 factores protectores y 7 de riesgo. Discusión: El principal factor protector es la asistencia a los controles prenatales, que se convierte en una herramienta fundamental, en la disminución del diagnóstico deterioro parental.<hr/>Introduction: At the present time the pregnancy in the young women is profiled as a problem in Latin America. There are many studies about gestation and the upbringing of the children of young mothers, but in Colombia there has not been yet one infirmary frame that specifically diagnoses the parental deterioration, the true relationship between mother-son and their influence in the presence of this diagnosis. Objective: To establish associated factors to the nursing infirmary diagnosis altered parenting (NANDA 3.2.1.1.1) in mothers until 24 years old, during the first year of upbringing. Materials and methods: It was a cross-sectional study in a sample of 240 women>24 years old that were in their first year of her last son’s upbringing. An instrument of 88 questions, as well as IPAA formats, self-esteem, social desires, and social support were applied; for the analysis of the information association measures OR and RR were also made through a bivaried analysis due to prevailing reasons and log binomial regression. The multivariable analysis was modelled with the logistical regression and RR was calculated according to Jun Zhang formula. Results: A prevalence of 24.3% to the diagnosis was found and in the final model 6 protective factors and 7 of risk were identified. Discussion: The main protective factor is the attendance to the prenatal controls and it became a fundamental tool, to decrease the parental deterioration diagnosis. <![CDATA[<b>Evaluation indicators in the nursing teaching</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-95342007000600010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del presente trabajo es realizar un análisis crítico y reflexivo sobre los indicadores de evaluación en la enseñanza-aprendizaje de enfermería, a partir del supuesto que se considera, mayor persistencia del modelo pedagógico tradicional, métodos repetitivos de aprendizaje y brecha teórico-práctica desde el diseño curricular hasta el proceso de evaluación. Se presentan los problemas percibidos y observados y se proponen alternativas, con indicadores para los mismos. Primero, están los aspectos conceptuales de evaluación, indicador y estándar. Segundo, la finalidad, contexto pedagógico y evaluación. Para finalizar se presenta el proceso de evaluación en enfermería y funciones sustantivas, con propuesta de indicadores para las mismas desde el programa. Subyace a través del artículo, el empleo de algunos indicadores de evaluación, que guíen la productividad del programa y resalten puntos fuertes y débiles.<hr/>The objective of this work is to carry out a critical and reflexive analysis about the evaluation indicators in the nursing learning-teaching, starting from the supposition that is considered, greater persistence of the pedagogical traditional model, repetitive methods of learning and a gap theoretical-practical, from the curriculum design to the process of evaluation. The problems perceived and observed are presented and some alternatives are proposed with indicators for them. First, the conceptual aspects of evaluation are, indicator and standard. Second, the purpose, pedagogical context and evaluation as well as the evaluation process in nursing and substantive functions are shown, with a proposal of indicators for the same, from the nursing program. What underlies through the article is the use of some indicators, to guide the productivity of the program and to indicate weak and strong points. <![CDATA[<b>Cultural care observation from Leininger’s perspective</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-95342007000600011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: Comprender el cuidado desde la perspectiva de Leininger, implica aprender de las personas sus formas de vida, sus contextos, sus sentimientos, sus preocupaciones, sus creencias, prácticas y valores, en sucesos tan diversos como maternidad, paternidad, nacimiento, adolescencia, adultez, vejez, enfermedad y muerte, con el fin primordial de ofrecer un cuidado coherente con la cultura. Investigación y práctica en enfermería transcultural: Este aprendizaje sobre el cuidado que los individuos adquieren, necesariamente se desarrolla cuando se interactúa con las personas a las que se cuida; la interacción requiere preparación, sensibilidad y pensamiento crítico, para descubrir y captar las distintas significaciones que las personas dan a sus vidas y sus propios cuidados. Reflexión final: La investigación se configura en una puerta de entrada que permite percibir esas perspectivas y también en un puente que aproxima al profesional de enfermería a la cotidianidad de las personas para aprender de ellas.<hr/>Introduction: Understanding care from Leininger’s perspective implies learning about people’s living ways, their environments, their feelings, their worries, their beliefs, their practices as well as their values in different events, such as motherhood, fatherhood, birth, adolescence, adultness, elderliness, diseases and death, with the main objective of offering a care agreeable and compatible to their culture. Research and practice in transcultural nursing: This learning related to the care that persons have by themselves, necessarily indicates or suggests an interaction with them. However, an interaction requires preparation, sensitiveness and a critical thought in order to discover and to grasp all of the different meanings that people give to their lives and their own care. Reflection: This investigation has been configured as an entry door to get those points of view and as a bridge to approximate the professional nursing towards quotidian people’s lives in order to obtain knowledge from them. <![CDATA[<b>A present look of the symbols in nursing</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-95342007000600012&lng=en&nrm=iso&tlng=en La investigación histórica y la valoración crítica de acontecimientos pasados que se refieren a la disciplina de enfermería revelan los efectos de la historia en conductas y prácticas presentes. La enfermería como ciencia y disciplina está constituida por hechos memorables; es la ciencia del devenir del ser humano en el tiempo, viene del ayer y va hacia el mañana. Como tantas otras ciencias se ha ido construyendo poco a poco en tres momentos: el conocimiento, la ética y la estética. La simbología en enfermería, la más antigua de las artes y la más joven de las profesiones, recuerda la historia, las conductas, pero ante todo debe orientarse con sentido crítico y de acuerdo con las prácticas actuales de la disciplina.<hr/>The historical investigation as well as a critical assessment of previous events related to nursing, reveal their effects on nursing present behaviours and practice. Nursing as science and discipline is constituted by memorable facts; nursing is the science of human existence in time; it comes from the past and goes to the future; as others sciences, it has been built slowly through three stages: knowledge, ethics, and aesthetics. The symbols of the oldest art and youngest profession -nursing should be orientated with critical sense and in accordance with current practices in the discipline.