Scielo RSS <![CDATA[AD-minister]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1692-027920150002&lang=en vol. num. 27 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<B>Perceptions of the impact of training, compensation and recruitment on project effectiveness</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792015000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo tiene como objetivo investigar los efectos de tres prácticas de gestión de recursos humanos (capacitación, selección de personal y compensación) en el éxito de proyectos, medido bajo las percepciones de los gerentes de proyectos sobre los parámetros de costo, tiempo y calidad (eficiencia de proyectos) con los que terminan sus proyectos. Este estudio se llevó a cabo en 108 empresas basadas en proyectos de los municipios de Tampico y Victoria registradas en el Directorio Estadístico Nacional de Unidades Económicas, con un muestreo de conveniencia no probabilístico. La recolección de datos se llevó a cabo mediante la distribución del cuestionario por correo electrónico y de manera personal a gerentes de proyectos; para la contrastación de las hipótesis se utilizó un modelo de regresión lineal múltiple mediante el software SPSS versión 21.0. Este estudio es importante para los investigadores y profesionales, ya que busca contribuir a la teoría sobre los factores críticos de éxito (FCE) de proyectos y confirmar la gestión de recursos humanos (GRH) como uno de ellos, lo cual ayuda a los gerentes de proyectos a mejorar la ejecución de sus trabajos, obteniendo así mayores posibilidades de éxito en ellos. Los resultados de este análisis muestran una influencia positiva de la capacitación y compensación en la eficiencia de proyectos, la cual tiene implicaciones importantes para los directivos de este tipo de empresas interesados en mejorar la eficiencia de los proyectos que realizan, pues no todos los elementos analizados tienen la misma repercusión sobre sus resultados.<hr/>This article aims to investigate the effects of three practices of human resource management (training, recruitment and compensation) in the success of projects measured under the perceptions of project managers on the parameters of cost, time and quality (project efficiency) with those completing their projects. This study was conducted on 108 companies based on projects in the municipalities of Tampico and Victoria registered in the National Statistics Directory of Economic Units with a non-probabilistic convenience sampling. Data collection was carried out by distributing the questionnaire by mail and in person to project managers for the testing of hypotheses a model of multiple linear regression was used with the software SPSS 21.0. This study is important for researchers and professionals as it seeks to contribute to the theory of critical success factors (CSF) and confirm the human resources management (HRM) as one of them, which helps projects managers to improve the implementation of their projects thus obtaining greater chance of success in their projects. The results of this analysis show a positive impact of training and compensation in the efficiency of projects, these are important implications for managers of these businesses interested in increasing the efficiency of the projects carried out, as not all elements are analyzed the same effect on its results. <![CDATA[<B>Tax incentives and investment expansion</B>: <B>evidence from Zimbabwe's tourism industry</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792015000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper investigates the effects of tax incentives on investment growth in the tourism sector in less developed countries, using Zimbabwe as the case study. The study was prompted by the realisation that many less developed countries use tax incentives as means for luring investors into their countries yet there is a general lack of analysis on whether such tax incentives have any impact on social and capital growth. The study employed face-to-face and telephone interviews with key stakeholders in the tourism sector that were selected through stratified and random sampling methods. Questionnaires, distributed by hand, post and email were also used in situations where interviews were not feasible. Secondary data was used as a bedrock for detailed analysis. The paper established that most policy makers indeed use tax incentives to lure investors into the tourism industry but such policies are not followed by other supportive policies in other areas of the economy that help boost investment in the tourism sector. Other factors like corruption, transparency in government policies, length and cost of starting a business in the country, for instance, are other important factors that need to be taken into consideration. Among other recommendations there is a need for political stability, consistent and supportive policy, limited government interference in the industry, decentralization and opening up of more local and foreign tourism promotion centres, application of low tax rates across industries and the general creation of a favourable environment for the effectiveness of tax incentives.<hr/>Este trabajo investiga los efectos de los incentivos fiscales sobre el crecimiento de las inversiones en el sector del turismo en los países menos desarrollados, utilizando Zimbabue como estudio de caso. El estudio fue motivado por la constatación de que muchos países subdesarrollados utilizan incentivos fiscales como medio de atraer a los inversores en sus países, sin embargo todavía existe una carencia general de análisis para determinar si este tipo de incentivos fiscales tienen algún impacto en el crecimiento social y del capital. El estudio empleó entreviste en persona y por teléfono con los principales interesados del sector turístico, los cuales fueron seleccionados a través de un muestreo estratificado y métodos aleatorios. También se utilizaron cuestionarios distribuidos en persona, por correo postal y por correo electrónico en situaciones en las entrevistas no eran factibles. Los datos secundarios se utilizaron como fundamento para el análisis detallado. En el documento se establece que la mayoría de los responsables políticos sí utilizan incentivos fiscales para atraer a los inversores en la industria del turismo, pero estas políticas no son seguidas por otras políticas de apoyo en otras áreas de la economía que ayuden a impulsar la inversión en el sector turístico. Otros factores como la corrupción, la transparencia en las políticas gubernamentales, la duración y el costo de iniciar un negocio en el país, entre otros, son diferentes factores importantes que deben ser tomados en consideración. Entre otras recomendaciones se encuentra la necesidad de una estabilidad política, una política coherente y de apoyo, la interferencia limitada del gobierno en la industria, la descentralización y la apertura de los centros locales y extranjeros de promoción turística, la aplicación de tipos impositivos bajos en todos los sectores y la creación general de un entorno favorable para la efectividad de los incentivos fiscales. <![CDATA[<B>Brand personality of Business Schools in Chile</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792015000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se propone el modelo ''Business School Brand Personality'' (BSBP), el cual cumple con todos los requisitos de la validez de contenido. Este modelo considera como base el modelo de personalidad de marca de Jennifer Aaker, pero se adapta a las características propias de las escuelas de negocios en Chile. Para detectar las dimensiones del modelo BSBP se realizó una exhaustiva revisión de la literatura, se aplicaron cuestionarios semiestructurados, entrevistas y focus groups a estudiantes (de pregrado y posgrado), y se solicitó la opinión de expertos. Se consideró la participación de los estudiantes de pregrado y posgrado, por cuanto el modelo propuesto es para las escuelas de negocios en su conjunto, y no para un tipo particular de estudiante. Como resultado, se concluye que el constructo BSBP es de naturaleza multidimensional y está compuesto por las dimensiones: a) competencia, b) innovación, c) sinceridad, d) entusiasmo, e) rudeza, f) elitistas, g) ambición, y h) social. Los resultados aportan a la literatura, ya que es el primer modelo que se presenta para las escuelas de negocios. Dado esto, el modelo propuesto se puede utilizar como una primera aproximación en investigaciones que se desarrollen en sectores de educación superior de otros países.<hr/>This research proposes the model ''Business School Brand Personality'' (BSBP), which fulfils all the requirements of content validity. The model BSBP considers as a base the brand personality model of Aaker (1997), but adapts it to the unique characteristics of business schools. In order to detect the dimensions of the BSBP model an exhaustive literature revision was done, semi-structured questionnaires, as well as interviews and focus groups for students were applied, and export opinion was solicited. The participation of undergraduate and graduate students were considered, because the proposed model for business schools as a group, thus was not a particular type of student. As a result, the BSBP was determined to be multidimensional, and is composed of the following dimensions: a) competition, b) innovation, c) sincerity, d) enthusiasm, e) rudeness, f) elitist, g) ambition, and h) social. The results contribute to the literature, because it is the first model proposed for business schools. Given this, the proposed model can be used as a first approximation in research taking place in higher education sectors in other countries. <![CDATA[<B>Process innovation capability and innovation performance</B>: <B>the mediating effect of product innovation capability</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792015000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pese a que en los últimos años ha crecido la inversión y la ejecución de recursos en I+D+i por parte del sector privado, el número de empresas que innova en sentido estricto se ha reducido considerablemente en Colombia. Sin embargo, los estudios que se han realizado en torno a esta paradoja, solo han logrado evidenciar las limitaciones del efecto positivo de la capacidad de innovación (CI) de proceso sobre el desempeño innovador (DI). Por ende, el objetivo del artículo es establecer el efecto mediador de la CI de producto en la relación entre CI de proceso y DI, en una muestra de empresas manufactureras. En cuanto a la metodología, se utilizaron ecuaciones estructurales por el método de mínimos cuadrados y se realizó el análisis bootstrap-percentil para corroborar la existencia de la mediación. En relación con los resultados, se encontró que existe una mediación parcial. Por lo tanto, el desarrollo de CI de productos es necesario para que las mejoras en los procesos se vean reflejadas en los productos y puedan ser explotadas comercialmente, de este modo se dinamizaría el DI.<hr/>Although in recent years it has grown investment and the use of resources in R&D by the private sector in Colombia, the number of companies that innovate in strict sense has been greatly reduced. However, studies that have been done around this paradox, they have only demonstrated the limitations of the positive effect of process innovation capability (IC) on innovation performance (IP). Therefore, the aim of this paper is to establish the mediating effect of product IC on the relationship between process IC and IP in a sample of manufacturing firms. Structural equation modeling was used to test the proposed model and a bootstrap-percentile analysis was performed to check the existence of mediation. Regarding the results, it was found that there is a partial mediation. Therefore, the development of IC products is necessary for that process improvements are reflected in the products and can be exploited commercially thus it invigorates the performance. <![CDATA[<B>Bibliometric analysis for the identification of factors of innovation in the food industry</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792015000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo que se presenta a continuación plantea el objetivo de identificar los principales factores de la innovación expuestos en la literatura especializada en la industria alimenticia. Para su desarrollo, se realizó un ejercicio bibliométrico orientado al análisis de artículos científicos en el sector. A partir de los resultados, se concluye que los principales factores para la innovación en la industria alimenticia se asocian a los canales de comunicación y la participación en el proceso productivo de los clientes, proveedores o instituciones públicas o privadas (como universidades o Centros de Investigación). De acuerdo con los vínculos creados entre los actores involucrados, se genera un intercambio de conocimiento o información relacionada, principalmente, con la calidad de vida, nutrición y eficiencia en la producción, impactando así el desarrollo de productos, cambios a la oferta existente o transformaciones de los procesos productivos. En esta perspectiva, la innovación en la industria se adscribe a la ''Innovación abierta'', donde la ''Coinnovación'' y ''Cocreación'' son claves para la relación de intercambio, y participación, de los actores involucrados.<hr/>The article presented below presents the aim of identifying the main factors of innovation exhibited in the specialized literature in the food industry. For its development, a bibliometric exercise aimed at analyzing scientific articles in the field was conducted. From the results, it is concluded that the main factors for innovation in the food industry channels of communication and participation are associated in the production process of customers, suppliers or public or private institutions (universities or centers Research). According to the links created among stakeholders, exchange of knowledge and information is generated related mainly to the quality of life, nutrition and production efficiency, thus impacting product development, changes to the existing offer or processing production processes. In this perspective, innovation in the industry subscribes to the ''Open Innovation'' where the ''Co-innovation'' and ''Co-creation'' are key terms of trade, and participation of stakeholders.