Scielo RSS <![CDATA[AD-minister]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1692-027920210001&lang=en vol. num. 38 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[THE SDGS AS AN OPERATIONAL FRAMEWORK FOR POST COVID-19 RESPONSE AND RECOVERY]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792021000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Despite progress on a number of goals, the world was not moving fast enough towards achieving the Sustainable Development Goals in the pre-COVID era. The Decade of Action started with the hit of the COVID-19 crisis, which stressed the urgent need to tackle the root causes of vulnerabilities. This paper explores the roles of different critical actors towards achieving the sustainable development goals (SDGs), namely national governments; local and regional governments and local communities; and the business sector as well as the interactions among these actors that facilitate the implementation of the SDGs. The paper also discusses how the SDGs provide an operational framework for building back better during the response and recovery phases from the crisis and how the COVID-19 pandemic has changed the policy scene to reimagine the roles played by the different actors. Lastly, the paper elaborates on three critical factors that would shape the degree of progress in the next decade, namely dependable data, adequate finance and effective implementation of development policies. JEL: Q01, O10, H70<hr/>RESUMEN A pesar del progreso en una serie de objetivos, el mundo no avanzaba lo suficientemente rápido hacia el logro de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en la era anterior a COVID. La Década de Acción comenzó con el impacto de la crisis de COVID-19, que enfatizó la urgente necesidad de abordar las causas profundas de las vulnerabilidades. Este documento explora los roles de diferentes actores críticos hacia el logro de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS), a saber, los gobiernos nacionales; gobiernos locales y regionales y comunidades locales; y el sector empresarial, así como las interacciones entre estos actores que facilitan la implementación de los ODS. El documento también analiza cómo los ODS proporcionan un marco operativo para reconstruir mejor durante las fases de respuesta y recuperación de la crisis y cómo la pandemia de COVID-19 ha cambiado el escenario de las políticas para reinventar los roles desempeñados por los diferentes actores. Por último, el documento desarrolla tres factores críticos que darían forma al grado de progreso en la próxima década, a saber, datos confiables, financiamiento adecuado y la implementación efectiva de políticas de desarrollo. JEL: Q01, O10, H70 <![CDATA[SAUDI ARABIAN 2030 VISION AND ENTREPRENEURIAL INTENTION AMONG UNIVERSITY STUDENTS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792021000100043&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The purposes of this study are to report the degree of the Kingdom of Saudi Arabian 2030 Vision’s (KSA 2030 Vision) awareness among students, and to examine the association of entrepreneurial intention with the awareness of the KSA 2030 Vision in College of Business Administration at the Northern Border University. Using data from a self-administered survey, with a final sample of 266 students, the descriptive and Simple Regression results show that there is a low degree of awareness towards the KSA 2030 Vision among the students, and the entrepreneurial intention is negatively associated with the KSA 2030 Vision awareness. The results of this study give an alarming view as to the current low level awareness of the College of Business students towards the KSA 2030 Vision, and how this low degree of awareness can influence negatively the achievement of the country’s long-term vision. The results of this study should be useful to policy makers in Saudi Arabia at the country, ministry of education the university and elsewhere, as the KSA is aiming to achieve the ambitious KSA 2030 Vision. JEL: L26, O31 AND O53<hr/>RESUMEN Los propósitos de este estudio son informar el grado de conocimiento de la Visión 2030 del Reino de Arabia Saudita (Visión KSA 2030) entre los estudiantes, y examinar la asociación de la intención empresarial con el conocimiento de la Visión KSA 2030 en la Facultad de Administración de Empresas en el Universidad de la Frontera Norte. Utilizando datos de una encuesta autoadministrada con una muestra final de 266 estudiantes, los resultados descriptivos y de Regresión simple muestran que existe un bajo grado de conciencia hacia la Visión KSA 2030 entre los estudiantes, y la intención emprendedora se asocia negativamente con la KSA. 2030 Conciencia visual. Los resultados de este estudio dan una alarma al bajo nivel actual de conciencia de los estudiantes de la Facultad de Negocios hacia la Visión KSA 2030, y cómo este bajo grado de conciencia puede influir negativamente en el logro de la visión a largo plazo del país. Los resultados de este estudio deberían ser útiles para los responsables políticos de Arabia Saudita en el país, el ministerio de educación y la universidad y en otros lugares, ya que la KSA tiene como objetivo lograr la ambiciosa Visión 2030 de la KSA. JEL: L26, O31 AND O53 <![CDATA[RELATIONSHIP BETWEEN MARKET AND INSTITUTIONAL NETWORKS AND TECHNOLOGICAL INNOVATION: AN ANALYSIS OF PERUVIAN MANUFACTURING FIRMS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792021000100063&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las empresas se esfuerzan para desarrollar innovaciones tecnológicas. El presente estudio se enfoca en dos objetivos principales: identificar la relación entre las redes de mercado e institucionales y la innovación tecnológica; y analizar la relación entre los obstáculos que las empresas evalúan cuando desarrollan innovaciones. La literatura muestra que ha habido poco interés en investigar la innovación en las economías emergentes, en las cuales hay una mayor presencia de empresas de baja intensidad tecnológica que también desarrollan innovaciones tecnológicas. Usando los datos de 705 empresas peruanas de manufactura, se aplicó un modelo de ecuaciones estructurales parciales. Los resultados mostraron cuando las empresas se vinculan con las redes mejora su capacidad de innovación tecnológica. JEL: O30, O31, O32<hr/>ABSTRACT Firms strive to develop technological innovations. This study focuses on two main objectives: to identify the relationship between market and institutional networks and technological innovation; and to analyze the relationship between the obstacles that firms assess when developing innovations. The literature shows that there has been little interest in researching innovation in emerging economies, in which there is a greater presence of low-technology intensity firms that also develop technological innovations. Using data from 705 Peruvian manufacturing firms, a partial structural equation model was applied. The results showed that when firms are linked to networks, their capacity for technological innovation improves. JEL: O30, O31, O32 <![CDATA[RESPONSIBLE PATTERNS OF PRODUCTION AND CONSUMPTION: THE RACE FOR THE ACHIEVEMENT OF SDGS IN EMERGING MARKETS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792021000100093&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Since the end of the 20th century, the role of private multinational enterprises (MNEs) has been recognized as critical in implementing increased sustainable production and consumption patterns. Particularly after the creation of the Sustainable Development Goals (SDGs) and the Agenda 2030, this role has increased. In this sense, this paper aims to analyze the measures and actions taken by companies in their contribution to the achievement of the SDG 12. Through the identification of more than 52 metrics in sustainability reports of 854 firms, findings suggest that direct greenhouse gas emissions and indirect greenhouse gas emissions are the most often reported corporate metrics to measure their impact on specific SDGs. This reveals the importance of sustainability actions in emerging market firms as a mechanism to gain legitimacy when operating in foreign markets and as an opportunity to create more sustainable production models.<hr/>RESUMEN Desde finales del siglo XX, se ha reconocido que el papel de las empresas multinacionales (EMN) privadas es fundamental en el proceso de implementación de patrones de producción y consumo más sostenibles. Especialmente, tras la creación de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) y la Agenda 2030, este papel ha aumentado. En este sentido, este trabajo tiene como objetivo analizar las medidas y acciones tomadas por las empresas en su contribución al logro del ODS 12. Mediante la identificación de más de 52 métricas en los informes de sostenibilidad de 854 empresas, los hallazgos sugieren que las emisiones directas de gases de efecto invernadero y las emisiones indirectas de gases de efecto invernadero son las métricas corporativas con más información para medir su impacto en ODS específicos. Esto revela la importancia de las acciones de sostenibilidad en las empresas de mercados emergentes como mecanismo para ganar legitimidad al operar en mercados externos y como oportunidad para la creación de modelos de producción más sostenibles. JEL: F23; M14; M16 <![CDATA[AUDIT FEES AND AUDIT QUALITY: EVIDENCE FROM GULF COOPERATION COUNCIL REGION]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792021000100121&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This study examines the association of audit fees with audit quality among a total of 104 and 108 non- financial companies listed on The Gulf Cooperation Council stock markets for the periods preceding and subsequent to the event, respectively, over the period 2005-2010. Using OLS regression, the results show that there is a significantly positive association between audit fees and audit quality for the periods preceding and subsequent to the new auditor selection. Furthermore, the results of this study contribute to the existing theory and empirical evidence indicating how audit fees are associated with audit quality in the periods preceding and subsequent to the new auditor selection. This study offers policy-makers additional evidence to utilize for setting up and/or enacting regulations in The Gulf Cooperation Council region, regarding issues related to audit fees.<hr/>RESUMEN Este estudio examina la asociación de los honorarios de auditoría con la calidad de la auditoría entre un total de 104 y 108 empresas no financieras que cotizan en los mercados de valores del Consejo de Cooperación del Golfo para los períodos anteriores y posteriores al evento, respectivamente, durante el período 2005-2010. Utilizando la regresión OLS, los resultados muestran que existe una asociación significativamente positiva entre los honorarios de auditoría y la calidad de la auditoría para los períodos anteriores y posteriores a la selección del nuevo auditor. Además, los resultados de este estudio contribuyen a la teoría existente y la evidencia empírica de cómo los honorarios de auditoría están asociados con la calidad de la auditoría en los períodos anteriores y posteriores a la selección del nuevo auditor. Este estudio ofrece a los responsables de la formulación de políticas evidencia adicional que se utilizará para establecer y / o promulgar regulaciones en la región del Consejo de Cooperación del Golfo con respecto a cuestiones relacionadas con las tarifas de auditoría. JEL: N45 AND M42