Scielo RSS <![CDATA[Eidos]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1692-885720240002&lang=en vol. num. 42 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572024000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Revealing Political Space. Types of Appropriation of Public Space as Active Politics]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572024000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Esta investigación aborda la validez del espacio público como auspiciador de la participación política, centrándose en las diversas formas de apropiación del espacio que pueden fomentar dicha participación. El objetivo principal consiste en demostrar las posibilidades de acción política de las y los ciudadanos al expresar su desacuerdo a través de distintos procesos de apropiación del espacio público: la apropiación por dominación, por rebelión, la apropiación vandálica y artística. Se sostiene que la legitimidad de un sistema de gobierno puede cuestionarse o debilitarse según la actuación pública del cuerpo ciudadano contra el Estado o la entidad que ejerce la soberanía sobre el espacio. El análisis se llevará a cabo desde la filosofía política de la vertiente disociativa y el realismo político a través de los conceptos de conflicto, soberanía y desacuerdo.<hr/>ABSTRACT This research addresses the validity of public space as a promoter of political participation, focusing on the various forms of appropriation of space that can foster said participation. The main objective is to demonstrate the possibilities of political action of citizens by expressing their disagreement through different processes of appropriation of public space: appropriation by domination, appropriation by rebellion, vandalic, and artistic appropriation. It will be argued that the legitimacy of a government system can be questioned or weakened depending on the public actions of the citizen body against the State or the entity that exercises sovereignty over space. The analysis will be carried out from the political philosophy of the dissociative aspect and political realism, through the concepts of conflict, sovereignty, and disagreement. <![CDATA[Utopia and Dystopia: between Fiction and Reality since Schopenhauer’s Impact on Zola]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572024000200042&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo, después de situar, etimológica e históricamente, los conceptos de utopía y distopía realiza un breve vistazo a la doctrina pesimista de Schopenhauer, para luego mostrar cómo Émile Zola la articula y la despliega en una distopía, en ciertos pasajes de La alegría de vivir. Se concluye, a través de varias preguntas, cómo Zola ficciona, en la figura de su personaje Pauline, una pequeña isla de felicidad dentro de un enorme océano pesimista, inquietante y malévolo: la utopía y la distopía surgen entrelazadas en una ficción que, historiando y politizando la cuestión, muestra cómo lo filosófico aparece en la ficción novelesca cuando ha sido colocado allí a propósito.<hr/>ABSTRACT This reflective article, after situating, etymologically and historically, the concepts of utopia and dystopia, takes a brief look at Schopenhauer's pessimistic doctrine, to then show how Émile Zola articulates and deploys it in a dystopia, in certain excerpts from The Joy of Living. It is concluded, through several questions, how Zola fictionalizes, in the figure of his character, Pauline, a small island of happiness within a huge pessimistic, disturbing, and malevolent ocean: utopia and dystopia emerge intertwined in a fiction that, historically, and politicizing the issue, shows how the philosophical appears in fictional fiction when it has been placed there on purpose. <![CDATA[Metaphysics of Extermination: Decolonial Considerations on Theodor W. Adorno's Critique of Identity and the Abject Construction of Alterity]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572024000200073&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La modificación de la dialéctica que propone el planteamiento de Adorno despliega una crítica inmanente del principio identificatorio que emerge del conflicto entre componente somático y concepto, entre lo idéntico y lo no idéntico. Ello resulta fundamental para comprender la dominación como segunda naturaleza en las formaciones económico-sociales modernas/coloniales. En este trabajo proponemos, en primer lugar, examinar críticamente las relaciones de alteridad que estructuran la experiencia de lo político al interior de la modernidad/colonialidad, y la configuración de la subjetividad en términos sociohistóricos. En segundo lugar, se explora, desde un abordaje decolonial del horizonte analítico de Adorno, la constelación de mecanismos ideológicos vinculados al principio identitario que se condensa en la alteridad colonial, y que, como exponemos en este análisis, convergen finalmente en una metafísica del exterminio, en donde lo particular resulta subsumido por lo universal, y, que se efectualiza como una matriz de dominación en la que se articulan la experiencia de lo abyecto y los procesos de estereotipia que vertebran la construcción simbólica y racial de América.<hr/>ABSTRACT The modification of dialectics proposed by Adorno's approach displays an immanent critique of the identifying principle that emerges from the conflict between the somatic component and the concept, between identity and non-identity. This is essential to understand domination as second nature in modern/colonial social economic formations. In this paper, we propose, first of all, to critically examine the relationships of alterity that structure the experience of the political within modernity/ coloniality, and the sociohistorical configuration of subjectivity. Secondly, from a decolonial approach to Adorno's analytical horizon, we explore the constellation of ideological mechanisms linked to the identity principle that are condensed in colonial alterity, and, that, as we expose in this analysis, finally converge in a metaphysics of extermination, where the particular is subsumed by the universal, which is carried out as a matrix of domination in which the experience of the abject and the stereotyping processes that structure the symbolic and racial construction of America are articulated. <![CDATA[The Introduction of the Spirit in Heideggerian Philosophy]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572024000200097&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La pregunta central del presente artículo se centra en el grado y alcance de la transformación de la metódica heideggeriana en la medida en que la cuestión del ser debe abrirse a la posibilidad de lo político en la década de los 30. Esta reelaboración de ciertos aspectos prácticos de su pensamiento sucede para Heidegger en gran parte a través de un modo específico de tratamiento del concepto de espíritu que comienza a tomar forma en su famoso discurso del rectorado donde lo geistig aparece como una estructura fundamental del proyecto que se empieza a poner en marcha y que se consolida, precisamente, en el seminario Hegel, Sobre el Estado que da pie a este análisis. Se planteará a lo largo de este artículo que el espíritu, tajantemente rechazado en Ser y tiempo en vistas a su status temporal, se transforma en el desarrollo de la metapolítica heideggeriana en el nexo esencial entre Dasein y pueblo.<hr/>ABSTRACT The central question of the present article focuses on the extent and scope of the transformation of Heideggerian methodics, insofar as the question of being must open up to the possibility of the political in the 1930s. This reworking of certain practical aspects of his thought happens for Heidegger largely through a specific mode of treatment of the concept of spirit that begins to take shape in his famous rectorate speech, where the geistig appears as a fundamental structure of the project that begins to be set in motion, and which is consolidated, precisely, in the seminar Hegel, On the State that gives rise to this analysis. It will be argued, throughout this article, that the spirit, categorically rejected in Being and Time in view of its temporal status, is transformed in the development of Heideggerian metapolitics into the essential nexus between Dasein and people. <![CDATA[CONTAGION: A COGNITIVE VIEW OF THE IMMUNE SYSTEM AND ITS IMPLICATIONS FOR A NOMADIC ETHICS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572024000200116&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The modern obsession with safety (which ranges from extreme fear of germs to xenophobia) ends in isolation. In this paper, we explore what is behind of this concern with safety, the metaphors that surround it (which come from immunology), and a way to escape from fear using the Deleuzian idea of nomadic ethics as a point of departure. From a contemporary perspective of how immune systems work, we rethink the metaphors used to describe it: as far as new characterizations of immunity arise, there is a need to approach a notion of non-defensive, non-reactive answers to the ever-changing demands of a world in motion, of becoming. It implies rethinking alterity, the need to embrace it instead of avoiding it, and the need to understand its importance, the way in which it makes us humans. We will argue that nomadic ethics require a nomadic epistemology, an acknowledgement that a full understanding and control of reality may be beyond our reach, and therefore an acceptance of partial, tentative, and diverse forms of knowledge.<hr/>RESUMEN La obsesión moderna por la seguridad (desde el miedo extremo a los gérmenes hasta la xenofobia) termina en el aislamiento. En este artículo exploramos qué hay detrás de esta preocupación por la seguridad, las metáforas que la rodean (y que provienen de la inmunología) y una forma de escapar del miedo tomando como punto de partida la idea deleuziana de la ética nómada. Desde una perspectiva contemporánea de cómo funcionan los sistemas inmunológicos, repensamos las metáforas: en la medida en que surgen nuevas caracterizaciones de la inmunidad, existe la necesidad de aproximarnos a las respuestas no defensivas, no reactivas a las demandas del devenir. Implica repensar la alteridad, la necesidad de abrazarla en lugar de evitarla, y su importancia para entender lo que nos hace humanos. Argumentaremos que la ética nómada requiere una epistemología nómada, un reconocimiento de que una comprensión y un control plenos de la realidad pueden estar fuera de nuestro alcance y, por lo tanto, una aceptación de formas de conocimiento parciales, tentativas y diversas. <![CDATA[For an In-finite History of Nature in Paul Klee's Thought-in-Images. As from an Interpretation of Paragraphs 76 and 77 of Kant's Critique of Judgement]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572024000200145&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este trabajo busco aproximarme a una historia in-finita de la naturaleza en el pensamiento-en-imagen de Paul Klee a partir de una interpretación de los parágrafos 76 y 77 de la Crítica de la facultad de Juzgar de Kant. Para su lectura, propongo considerar como contrapunto uno de los principios del entendimiento puro que Kant considera en la Crítica de la razón pura, este es: el principio de las anticipaciones de la percepción. A saber, el principio que explica la condición de toda sensación. Para preguntar por una historia in-finita de la naturaleza es fundamental atender a la diferencia implicada en la relación entre naturaleza y arte que advierte Klee. Dicha diferencia conlleva considerar el origen de esta historia como fractura por la atención puesta hacia lo que la diferencia, lo cual exige pensar en lo que denomino un cambio de percepción.<hr/>ABSTRACT To approach an un-ending history of nature in Paul Klee's thought-in-images , I focus this work on an interpretation of paragraphs 76 and 77 of Kant's Critique of the faculty of Judgment. For its reading, I think that is necessary a counterpoint. This is, the principle of the anticipation of perception, one of the principles of pure understanding that Kant considers in the Critique of Pure Reason. Furthermore, in the in-between of that interpretation of paragraphs 76 and 77 of the Critique of the faculty of Judgment, in a genetical and genealogical manner, it seems fundamental to attend to the difference implied in the relationship between nature and art, which will entail to consider a break in the origin of an un-ending history of nature. This break requires to think what I name as a change of perception. <![CDATA[Baudelairian Music]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572024000200183&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este trabajo se parte de una lectura interdisciplinar y crítica de los distintos actores y perspectivas que intervienen en la investigación baudelairiana, enfatizando la relación existente entre música y poesía. El conocimiento musical y la pasión por la música de Charles Baudelaire están presentes en su obra, en la que tanto citas directas como alusiones resultan esenciales para el develamiento y la comprensión de su yo poético. No obstante, es en el ámbito de la filosofía donde música y poesía van a encontrarse conciliándose, ya que ambas artes no solo se ven arrastradas naturalmente a la reflexión filosófica, sino que, al igual que la poesía genera "ideas", la música, por sí misma, compone "ideas-melodías".<hr/>ABSTRACT This paper is based on an interdisciplinary and critical reading of the different actors and perspectives involved in Baudelaire's research, emphasizing the relationship between music and poetry. Charles Baudelaire's musical knowledge and passion for music are present in his work, in which both direct quotations and allusions are essential for the unveiling and understanding of his poetic self. However, it is in the field of philosophy that music and poetry will find themselves reconciled, since both arts are not only naturally drawn to philosophical reflection, but just as poetry generates «ideas», music, by itself, composes «ideas-melodies». <![CDATA[Naturalist Fallacy, Fallacy of Composition in John Stuart Mill]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572024000200213&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El siguiente artículo aborda la critica que manifiesta que John Stuart Mill incurrió en la falacia naturalista y en la falacia de composición. Esta temática se puede abordar de dos formas: una consistiría en analizar si Mill realmente desconoce la distinción entre lo deseado y lo deseable; otra sobre si su concepción de hedonismo, felicidad, conlleva la comisión de las falacias mencionadas. Esta última forma es el tema principal que se aborda; en otras palabras, se mencionará brevemente lo relativo a si Mill confunde deseado/deseable, es/debe, y se puntualiza en cómo el hedonismo y la idea de felicidad millianos no llevan a caer en la falacia naturalista ni en la falacia de composición. En todo esto la educación jugará un papel valioso.<hr/>ABSTRACT The following article will address the criticism that states that John Stuart Mill committed the naturalistic fallacy and the fallacy of composition. This theme can be approached in two ways, one would consist of analyzing whether Mill really does not know the distinction between what is desired and what is desirable, another, if his conception of hedonism, happiness leads to the commission of the aforementioned fallacies. This last form is the main topic that will be addressed, in other words, it will briefly mention whether Mill confuses desired/desirable, is/ought, and it will be pointed out how Mill's idea of hedonism and happiness do not lead to falling into the naturalistic fallacy nor in the fallacy of composition. In all this, education will play a valuable role. <![CDATA[The Necessity of Contingency On Effective Reality in Hegel's Science of Logic]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572024000200244&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Para Hegel, el rendimiento supremo del pensamiento consiste en hallar un terreno en el cual se pongan en evidencia las dimensiones primarias de la realidad. Por esta vía consigue desarrollar uno de sus planteamientos más interesantes en la Ciencia de la lógica, a saber, el concepto de realidad efectiva. Este artículo elabora esa visión de la realidad comentando cuidadosamente lo que Hegel desarrolla allí. Al final muestra que la realidad absoluta es a la vez diferenciación en multiplicidades existentes e inversión de esa contingencia en absoluta necesidad, es decir, se pone como contingente para recuperarse a sí misma en la necesidad.<hr/>ABSTRACT For Hegel, the supreme performance of thought consists in finding a terrain in which the primary dimensions of reality become evident. In this way, he develops one of his most interesting approaches in the Science of Logic, namely, effective reality. This article elaborates this view of reality by carefully commenting on what Hegel develops therein. At the end, he shows that absolute reality is both differentiation into existing multiplicities and inversion of that contingency into absolute necessity, i.e., it sets itself as contingent in order to recover itself in necessity. <![CDATA[MINE AND MINE ALONE. THE PARTICULARITY OF THE ARISTOTELIAN SUBSTANCE AND ITS RELATION TO THE SOUL]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572024000200266&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT In this paper, we seek to develop an analysis of the Aristotelian theory of substance, specifically of the discussion about its particularity or universality. We will first review the statement of the problem as it appears in Categories. We will then take the discussion to Metaphysics, specifically book Z, where a further developed and elaborated view of the ideas presented by the philosopher can be found compared to the Organon. From there we will review the universalist and particularist views to evaluate them on their merit and try to determine which of the two turns out to be more adequate for Aristotelian ontology. Finally, we will review some possible solutions to the problem of cognizability presented by the particularist view and attempt to clarify these problems in light of the application it has when the conflict is transposed to the problem of the soul in De Anima.<hr/>RESUMEN En este artículo se buscará desarrollar un análisis de la teoría aristotélica de la sustancia, específicamente de la discusión en torno a su particularidad o universalidad. Primero revisaremos el planteamiento del problema tal como aparece en Categorías. Posteriormente, llevaremos la discusión a Metafísica, específicamente el libro Z, donde se puede encontrar una visión más desarrollada y elaborada de las ideas expuestas por el filósofo que en el Organon. A partir de allí revisaremos la visión universalista y particularista para evaluarlas en su mérito e intentar determinar cuál de las dos resulta ser más adecuada para la ontología aristotélica. Finalmente, se revisarán algunas posibles soluciones al problema de cognoscibilidad que presenta la visión particularista y se intentará dilucidar esos problemas a la luz de la aplicación que tiene cuando se transporta el conflicto al problema del alma en De Anima. <![CDATA[Experiments, Surveys, and Philosophy]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572024000200288&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Algunos autores estamos interesados por cierto ámbito o enfoque de la actividad filosófica usualmente denominado "filosofía experimental". El objetivo fundamental de este artículo es analizar los rasgos principales que caracterizan a dicha especialidad, conforme al sentido en que comenzó a utilizarse esa etiqueta. Entre otras consideraciones, se constatará que la denominación "filosofía experimental" es parcialmente acertada, pero también parcialmente equívoca debido a dos razones. Una razón queda de manifiesto en discusiones contemporáneas que localizan antecedentes de ese enfoque en conexiones entre la filosofía y las ciencias empíricas a través de los siglos. La segunda razón tiene mayor importancia; para identificarla será conveniente evaluar las funciones de la experimentación, tanto en las ciencias empíricas como en la filosofía. De especial relevancia será reflexionar sobre cierto tipo de experimentos: los experimentos mentales.<hr/>ABSTRACT Some of us are interested in a certain field or approach to philosophical activity usually called "experimental philosophy". The primary goal of this article is to analyze the main features that characterize this specialty, according to the sense in which the label began to be used. Among other considerations, we will see that the description "experimental philosophy" is partially correct, but also partially wrong, due to two reasons. The first can be tracked in contemporary discussions that locate antecedents of that approach in connections between philosophy and the empirical sciences through the centuries. To identify the second, more important reason, it will be convenient to evaluate the functions of experimentation, both in the empirical sciences and in philosophy. To reflect on certain types of experiments, mental experiments, will be crucially relevant. <![CDATA[RECENSIÓN CRÍTICA DE GONZÁLEZ REYES, L. Y ALMAZÁN. <em>"DECRECIMIENTO: DEL QUÉ AL CÓMO. PROPUESTAS PARA EL ESTADO ESPAÑOL",</em> EDITORIAL ICARIA, 2023.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572024000200320&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Algunos autores estamos interesados por cierto ámbito o enfoque de la actividad filosófica usualmente denominado "filosofía experimental". El objetivo fundamental de este artículo es analizar los rasgos principales que caracterizan a dicha especialidad, conforme al sentido en que comenzó a utilizarse esa etiqueta. Entre otras consideraciones, se constatará que la denominación "filosofía experimental" es parcialmente acertada, pero también parcialmente equívoca debido a dos razones. Una razón queda de manifiesto en discusiones contemporáneas que localizan antecedentes de ese enfoque en conexiones entre la filosofía y las ciencias empíricas a través de los siglos. La segunda razón tiene mayor importancia; para identificarla será conveniente evaluar las funciones de la experimentación, tanto en las ciencias empíricas como en la filosofía. De especial relevancia será reflexionar sobre cierto tipo de experimentos: los experimentos mentales.<hr/>ABSTRACT Some of us are interested in a certain field or approach to philosophical activity usually called "experimental philosophy". The primary goal of this article is to analyze the main features that characterize this specialty, according to the sense in which the label began to be used. Among other considerations, we will see that the description "experimental philosophy" is partially correct, but also partially wrong, due to two reasons. The first can be tracked in contemporary discussions that locate antecedents of that approach in connections between philosophy and the empirical sciences through the centuries. To identify the second, more important reason, it will be convenient to evaluate the functions of experimentation, both in the empirical sciences and in philosophy. To reflect on certain types of experiments, mental experiments, will be crucially relevant.