Scielo RSS <![CDATA[Psychologia. Avances de la Disciplina]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1900-238620130002&lang=en vol. 7 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862013000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Psychometric analysis preliminary of the revised shyness scale of check and buss, A. H. in teen and young peruvians</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862013000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo describe un análisis psicométrico de la Escala de Timidez Revisada de Check, y Buss, integrada por 11 ítems de tipo likert con cinco alternativas. La escala se administró a 385 estudiantes, hombres y mujeres, de 16 a 25 años de edad de universidades privadas y nacionales de Lima. El análisis de correlación ítem-test encontró asociaciones altamente significativas (p<.001) para cada uno de los reactivos, indicando que los reactivos evalúan indicadores de un mismo constructo. La Escala de Timidez presenta elevada consistencia interna (a de Cronbach=.842). La validez de constructo se estableció mediante Análisis Factorial, en donde mediante el análisis de componentes principales y la rotación ortogonal (Varimax) extrajeron dos factores identificados como: 1. Inadecuación de relaciones interpersonales y 2. Evitación de contacto social.<hr/>Abstract The article describes the psychometric analysis of the Revised Shyness Scale of Check and Buss, composed of 11 Likert items with five alternatives. The scale was administered to 385 students, men and women, 16-25 years of age and national private universities in Lima. Correlation analysis-test item associations found highly significant (p<0.001) for each of the reagents, the reagents evaluated indicating that a single construct indicators. Shyness Scale has high internal consistency (Cronbach's a = .842). The validity of construct was established by means of Analysis Factorial, where the analysis of principal components and the orthogonal rotation (Varimax) they extracted two factors identified like: Inadequacy of interpersonal relations and Avoidance of social contact. <![CDATA[<b>Psychological interventions on stress management and reduction for hypertensive patients</b>: <b>a review of their effectiveness</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862013000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La hipertensión está considerada como una de las principales problemáticas de salud pública, pues es una enfermedad crónica asintomática caracterizada por una elevación de presión arterial, en la que inciden los niveles de estrés que percibe el paciente y cuyas consecuencias pueden ser devastadoras tanto en la salud física como emocional de este grupo. Se realizó una revisión analítica enfocada a la efectividad de diversos tipos de intervención psicológica, para disminuir los niveles de presión sistólica, controlar el nivel de la presión diastólica, disminuir la percepción del estrés de los sujetos y propiciar una mayor adherencia al tratamiento. La búsqueda se realizó en la base de datos Springer, donde 50 artículos cumplieron con los criterios de exclusión y de inclusión, para el periodo 2000-2013. La revisión arrojó una mayor inclinación hacia las intervenciones de tipo conductual (38%), sin embargo, las intervenciones cognitivo-conductuales fueron las más eficaces para disminuir los niveles de estrés y generar la reducción más significativa en presión arterial, con un 100% de resultados positivos, mientras que solo el 68.4% de los estudios conductuales reportó una mejoría.<hr/>Abstract Hypertension an asymptomatic chronic disease characterized by elevated blood pressure, is considered a public health problem, affected by stress levels perceived by the patient, with physical and emotional health consequences that can be devastating for this population. This study presents an analytical review focused on the effectiveness of different types of psychological intervention to reduce systolic blood pressure levels, controlling the level of diastolic pressure, decreasing stress perception of subjects and fostering greater adherence. The search was conducted by means of the Springer database, with 50 articles selected on the basis of the inclusion and exclusion criteria for the period 2000-2013. Results showed greater inclination towards behavioral type interventions (38%), while cognitive-behavioral interventions were the most effective for decreasing stress levels and producing the most significant reduction in blood pressure, 100% of the studies based on this type of intervention showed positive results, while the behavioral type only registered 68.4% of success. <![CDATA[<b>Relation between personality patterns and coping given among psychology students</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862013000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Estudio no experimental de tipo correlacional cuyo objetivo fue analizar la relación entre patrones de personalidad patológica y estrategias de afrontamiento en 117 estudiantes de psicología con edades comprendidas entre los 18 y 33 años; a partir del Inventario Clínico Multiaxial de Millon y la Escala de Estrategias de Coping. El análisis de resultados a partir del coeficiente de correlación de Spearman y el paquete estadístico SPSS, versión 19.0, indicó mayor presencia respecto a la estrategia de afrontamiento solución de problemas y el patrón de personalidad patológico narcisista; en cuanto a la correlación entre estas dos variables es significativamente baja.<hr/>Abstract Nonexperimental correlational study aimed to analyze the relationship between pathological personality patterns and coping strategies in 117 psychology students aged between 18 and 33 years from the Millon Clinical Multiaxial Inventory and the Coping Strategies Scale. Analysis of results from the Spearman correlation coefficient and SPSS, version 19.0, indicated greater presence regarding coping strategy troubleshooting and narcissist personality patterns, in terms of the correlation between these two variables is significantly low. <![CDATA[<b>Psychosocial intervention proposal in self-determination, social skills and entrepreneurial capacity</b>: <b>contribution from psychology to the integration of entrepreneurs women with intellectual disabilities</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862013000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se elabora una propuesta de intervención en bienestar subjetivo, autodeterminación, habilidades sociales y capacidad emprendedora en mujeres microempresarias con discapacidad intelectual a partir de un diagnóstico realizado en 20 mujeres con discapacidad intelectual. Se administró una batería de cinco instrumentos compuesta por la escala de satisfacción con la vida de Diener et ál. (1984), escala de felicidad subjetiva de Lyubomirsky y Lepper (1999), escala de autoconcepto de la Rosa y Díaz (1999), cuestionario de habilidades sociales de Goldstein (1999) y cuestionario de emprendimiento de Spencer y Spencer (1993). Los principales resultados descriptivos indican que las mujeres de la muestra manifiestan altos niveles de desarrollo de su autoconcepto (autodeterminación) (x= 382,6; σ=53,32), habilidades sociales (x= 91,6; σ=6,65) y bienestar subjetivo, tanto en felicidad subjetiva (x= 21,45; σ=3,96) como en satisfacción vital (x= 27,85; σ=5,79) y niveles moderados de su capacidad emprendedora (x= 65,85; σ=5,66). Se obtuvo un adecuado nivel en todas las variables en las mujeres de la muestra, enfocando la propuesta de intervención en potenciar sus habilidades y competencias, desarrollando conocimientos paralelos que apoyen a los ya existentes.<hr/>Abstract It constructs an intervention on subjective well-being, self-determination, social skills and entrepreneurship in women microentrepreneurs with intellectual disabilities from a diagnosis realized in 20 women with intellectual disabilities.It administered a battery of five instruments: Satisfaction Scale life Diener et ál (1984), subjective happiness scale Lyubomirsky and Lepper (1999), Self-Concept Scale (La Rosa y Díaz, 1999), Questionnaire social skills Goldstein (1999) and Entrepreurship Questionnaire (Spencer & Spencer, 1993). The descriptive analysis indicates that women in the sample expressed high levels of development of their self-concept (self-determination) (x = 382.6, σ = 53.32), social skills (x = 91.6, σ = 6, 65) and subjective well-being, both in subjective happiness (x = 21.45, σ = 3.96) and life satisfaction (x = 27.85, σ = 5.79) and moderate levels of entrepreneurial ability (x = 65.85, σ = 5,66). An adequate level for all variables in women in the sample, the proposed intervention focusing on enhancing their skills and competencies, developing parallel knowledge to support existing ones. <![CDATA[<b>Health-related quality of life infantile</b>: <b>an approach from chronic illness</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862013000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito de este estudio es presentar una aproximación sobre el constructo calidad de vida relacionada con la salud infantil. Para esto se menciona el desarrollo histórico del concepto de calidad de vida hasta llegar al constructo CvRs en niños y adolescentes, retomando los instrumentos de medida que han sido adaptados y validados para evaluar la CVRSI en idioma español en muestras poblacionales de niños con alguna patología y los dominios que lo conforman, enfatizándose un modelo conceptual que describe las dimensiones y factores asociados con la calidad de vida relacionada con la salud en las etapas de la niñez a la adolescencia para luego describir las temáticas que recientemente se han estudiado en el área. Por último, se plantea la necesidad del desarrollo de más investigaciones, especialmente en América Latina abordados desde las ciencias sociales, ya que la investigación ha estado focalizada en el ámbito de la medicina pediátrica con énfasis en las manifestaciones físicas.<hr/>Abstract The following is a review of evidence-based literature on the construct health-related quality of life infantile. There is described the historical and conceptual development of this term up to coming to the first studies in the infancy. It mentions the development of measuring instruments that have been adapted and validated to assess the health-related quality of life infantile in Spanish language so much generic as specifics and the domains that shape them. There is defined a conceptual model who describes the dimensions and factors associated with health-related quality of life in the stages of the childhood and the adolescence. And there are described the subject matters that recently have been studied in the field. Finally, there is a need of researches development, especially in Latin America approached from the social sciences, since the research has been focused in the field of the pediatric medicine, with emphasis on the physical manifestations. <![CDATA[<b>Relationship between anxiety and personality styles in Psychology students</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862013000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente estudio no experimental de tipo correlacional se realizó con el objetivo de establecer y analizar la relación entre ansiedad y estilos de personalidad en estudiantes de Psicología de una universidad colombiana, mediante la aplicación del Inventario de Ansiedad Rasgo-Estado (IDARE) y el Inventario Millon de Estilos de Personalidad (MIPS) en su adaptación española, a 121 estudiantes (34 hombres y 87 mujeres), con edades comprendidas entre 18 y 33 años, seleccionados mediante un muestreo estratificado simple. El análisis de datos, se realizó mediante el coeficiente de correlación de Pearson. En el estudio se encontró que existe relación entre ansiedad estado y los estilos de personalidad expansión, retraimiento y descontento; mientras ansiedad rasgo correlaciona con los estilos expansión, decisión, preservación, introversión, indecisión, sumisión y descontento.<hr/>Abstract This study not experimental and correlational aimed to establish and analyze the relationship between anxiety and personality styles in Psychology students of Colombian's university, through the application the Trait Anxiety Inventory-State (IDARE) and the Millon Index of Personality Styles (MIPS) in its Spanish adaptation. The sample consisted of 121 students (34 men and 87 women) aged between 18 and 33 years old, they were selected through a stratified simple sampling. Data analysis was performed using the Pearson correlation coefficient. The study found relationship between state anxiety and personality styles Enhancing, Internally Focused, Intuiting and Dissenting, while trait anxiety correlated with styles Enhancing, Asserting, Pleasure, Internally Focused, Hesitating, Yielding and Complaining. <![CDATA[<b>Trauma and the negative narcissism in borderline cases</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862013000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This work emphasizes the deadly repetition as a psychic violence revealed by the issue of trauma. This theme is particularly important for the clinic of borderline cases. The Freudian idea that combines trauma and sexuality has existed since the beginnings of psychoanalysis. But are there different focuses along its work? How they can be related to borderline cases clinic? We are guided by the Freudian text called Beyond the Pleasure Principle (1920) and by Andre Green's propositions on the subject, which concern: The Neutral, objectifying and deobjectfying functions and negative narcissism. From the moment Freud complexifies the notion of trauma so it evidences an excess of external stimuli and instinctual that cannot be part of the chain of psychic representation, Freud also reveals a particular mode of objectual-love: the pair sadismmasochism. But while this pair is still expression of Eros, Green's Neutral concept is the expression of what he calls negative narcissism. In both cases, the traumatic is a requirement of presentification.<hr/>Resumen Este trabajo hace énfasis en la repetición de cómo la violencia psíquica revela el trauma. Este tema es particularmente importante para la clínica de los casos límite. La idea freudiana de que combina el trauma y la sexualidad ha existido desde los comienzos del psicoanálisis. Pero ¿existen diferentes enfoques a lo largo de su trabajo? ¿Cómo pueden estar relacionados con la clínica de los casos límite? Nos guiamos por el texto freudiano llamado Más allá del principio del placer (1920) y por las proposiciones de Andre Green en el tema, que se refieren a la objetivación y deobjetivación, funciones neutrales y narcisismo negativo. Desde el momento en que Freud complejiza la noción de trauma por lo que evidencia un exceso de estímulos externos e instintivos que no pueden ser parte de la cadena de la representación psíquica, Freud también revela un modo particular de amor objetual: el par sadismo-masoquismo. Pero mientras este par sigue siendo expresión de Eros, el concepto Neutral de Green es la expresión de lo que él llama narcisismo negativo. En ambos casos, el trauma es un requisito. <![CDATA[<b>"Actions to Strengthen Social Competence" (ARCOS )</b>: <b>A school health program based on concepts of human self-determination</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862013000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se presenta una síntesis de los pasos recorridos en la creación de «ARCOS», un programa de salud escolar cuya meta es la preparación de los(as) jóvenes escolares que cursan los ciclos educativos finales de formación media, para incorporarse al mundo educacional y/o laboral del adulto joven al egresar del colegio. El programa se ha estructurado tomando como unidad operativa el taller, que es una secuencia de seis a ocho sesiones, en las que se incluyen actividades de intervención motivacional breve dirigidas al cumplimiento de objetivos de prevención universal, prevención selectiva, o prevención indicada. Los talleres se integran en módulos organizados para los grados octavos a décimo, que conforman los ciclos educativos cuarto y quinto. En la fase actual se busca la estructuración de los aspectos operativos y evaluativos de ARCOS, con propósitos de validación ecológica, a fin de proseguir a nuevas fases de evaluación de la eficacia y de la eficiencia del programa. Se enfatiza la fundamentación del programa en teorías motivacionales de tipo cognitivo, ubicadas dentro de la corriente de teorías de expectativa-valor, especialmente en la teoría de autodeterminación.<hr/>Abstract A synthesis of the steps involved in the development of «ARCOS» is presented. ARCOS is a program of school health with the goal of preparing young middle- and high-school students to become a part of the educational and/or job markets after graduating from school. The program has been structured by using workshops as an operational unit, consisting of six to eight sessions involving activities of brief motivational intervention directed to the fulfilling of objectives of universal prevention, selective prevention, or indicated prevention. The workshops are integrated in modules which have been organized for Grades 8 to 10. In its current phase, the aim is the articulation of the operational and evaluation aspects of ARCOS, for the purpose of ecological validation, so that the program can be directed to new phases of evaluation of the efficacy and efficiency of the program. The grounding of the program in cognitively-oriented motivational theories -belonging to the broader category of expectancy-value theories- and particularly in the self-determination theory (SDT), is emphasized.