Scielo RSS <![CDATA[Psychologia. Avances de la Disciplina]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1900-238620210002&lang=en vol. 15 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[EDITORIAL]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862021000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Relation between students’ expectations about their grade and metacognitive monitoring and a deeper understanding of metacognitive judgments]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862021000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Metacognition is an important higher-order thinking process for successful learning. The present study investigated the relation between students’ (N = 65) expectations about their grade (expressed as difference scores between expected grade and actual grade) and their metacognitive monitoring accuracy and bias and the extent to which these difference scores in expected grade versus actual grade predicted accuracy and bias, employing an explanatory sequential quantitative(QUALITATIVE mixed method research design. The study also explored how students develop and refine metacognitive judgments and the types of strategies they employ during this process. Results revealed that there were significant relations between difference scores in expected grade versus actual grade and accuracy and bias (r = .02 to r = .89 in absolute value), and that difference scores significantly predicted both accuracy (R 2 = .52) and bias (R 2 = .69). Further, qualitative findings revealed that there were differences in how students developed and refined metacognitive judgments as a function of four aspects of learning: effort/preparation, strategy selection/implementation, planning, and evaluation. Educators should explicitly teach metacognitive monitoring skills to improve students’ self-regulated learning.<hr/>Resumen La metacognición es un proceso importante de pensamiento de orden superior para un aprendizaje exitoso. El presente estudio investigó la relación entre las expectativas de los estudiantes sobre su nota (expresadas como puntuaciones de diferencia entre la nota esperada y la nota real) (N = 65) y su precisión y sesgo de monitoreo metacognitivo y el grado en que estas diferencias en la nota esperada versus la nota real predijeron la precisión y el sesgo, empleando un diseño de investigación secuencial explicativo cuantitativo-CUALITATIVO de método mixto. El estudio también exploró cómo los estudiantes desarrollan y refinan juicios metacognitivos y los tipos de estrategias que emplean durante este proceso. Los resultados revelaron que había relaciones significativas entre las diferencia de puntajes en la nota esperada versus la nota real y la precisión y el sesgo (r = .02 to r = .89, en valor absoluto), y que estas diferencia de puntajes predijo significativamente tanto la precisión (R 2 = .52) como el sesgo (R 2 = .69). Además, los hallazgos cualitativos revelaron que había diferencias en la forma en que los estudiantes desarrollaban y refinaban juicios metacognitivos en función de cuatro aspectos del aprendizaje: esfuerzo / preparación, selección / implementación de estrategias, planificación y evaluación. Los docentes deben enseñar explícitamente habilidades de monitoreo metacognitivo para mejorar el aprendizaje autorregulado de los estudiantes. <![CDATA[Design and Validation of Content of a Guide for Functional Analysis for Population with Depression]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862021000200033&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de esta investigación fue establecer el diseño y la validez de contenido de una Guía de Práctica Clínica (GPC) de análisis funcional (AF) para población con trastorno depresivo mayor (TDM). Se realizó por medio de una metodología cuantitativa de tipo instrumental, implementando la técnica de validación por jueces expertos, con la participación de seis jueces con experiencia en psicología clínica y cuatro en análisis del comportamiento. Resultado de la evaluación de los jueces, se obtuvo un índice de validez de contenido de 0.85, permitiendo establecer la validez de la GPC de análisis funcional para evaluar el TDM. Se concluye que los procedimientos para realizar AF en TDM corresponden con los referentes teórico-prácticos disponibles y con la tradición del enfoque conductual en psicología.<hr/>Abstract The objective of this research was to establish the design and content validity of a Clinical Practice Guideline (CPG) for Functional Analysis (FA) for a population with Major Depressive Disorder (MDD). It was carried out by means of an instrumental quantitative methodology, implementing the validation technique by expert judges, with the participation of six judges with experience in clinical psychology and four in behavior analysis. Result of the evaluation of the judges, a Content Validity Index of 0.85 was obtained, allowing to establish the validity of the Functional Analysis CPG to evaluate the TDM. It is concluded that the procedures to perform FA in TDM correspond with the available theoretical-practical references and with the tradition of the behavioral approach in psychology. <![CDATA[Psychometric evidence of the state-Trait anxiety inventory: IDARE In University Students from Lima in times of Covid-19]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862021000200049&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen 420 universitarios de Psicología y Derecho fueron evaluados con el objetivo de actualizar las evidencias psicométricas del Inventario ansiedad estado-rasgo: IDARE en tiempos de pandemia por COVID-19. La muestra estuvo compuesta por hombres y mujeres, siendo mayor el grupo de mujeres, con un rango de edad de entre 18 a 57 años. Las pruebas de validación con jueces expertos permiten obtener una “V” de Aiken mayor a 0.80, y los valores de la prueba binomial fueron significativos con una p &lt;.05. Las pruebas de análisis discriminativo ítem-test obtuvieron puntajes para todo el Inventario que van entre 0.334 a 0.679, eliminando el ítem 34 por no cumplir los criterios esperados. Para la validez convergente, su correlación con el Cuestionario CASO A30 obtuvo para A-E una “r” de .320 y para A-R de .522; ambas con una p &lt;.05. La validez de constructo fue evaluada mediante el análisis factorial exploratorio y confirmatorio, hallándose 4 escalas independientes: ansiedad estado, bienestar estado, ansiedad rasgo y bienestar rasgo. La confiabilidad se obtuvo calculando el coeficiente alfa de Cronbach = 0.86 y el coeficiente omega de McDonald = 0.89. Asimismo, en la confiabilidad por mitades de Guttman encontraron valores entre 0.76 a 0.89. Se establecieron baremos por sexo y por edad para la población total. La prevalencia de la ansiedad en universitarios de Lima fue de 29.4 %, se aproxima a los datos de China y Colombia, pero es más alta que en Inglaterra, todos en tiempos de COVID-19.<hr/>Abstract 420 university students of Psychology and Law were evaluated in order to update the psychometric evidence of the State Anxiety Inventory - trait: STAI in times of the COVID-19 pandemic. The sample consisted of men and women, the group of women being the largest, with an age range between 18 to 57 years old. The validation tests with expert judges allow obtaining an Aiken “V” greater than 0.80 and the values of the binomial test were significant with a p &lt;.05. The item-test discriminative analysis tests obtained scores for the entire Inventory ranging from 0.334 to 0.679, with item 34 eliminated for not meeting the expected criteria. For convergent validity, its correlation with the CASE A30 questionnaire obtained for A-E an “r” of .320 and for A-R of .522, both with a p &lt;.05. The construct validity was evaluated by means of the exploratory and confirmatory factor analysis, finding 4 independent scales: state anxiety, state well-being, trait anxiety and trait well-being. Reliability was obtained by calculating Cronbach's Alpha coefficient = 0.86 and McDonald's Omega coefficient = 0.89. Likewise, in the reliability by Guttman halves, values between 0.76 and 0.89 were found. Scales were established by sex and by age for the total population. The prevalence of anxiety in university students in Lima was 29.4 %, which is close to the data from China and Colombia, but it is higher than in England all in the time of COVID-19.<hr/>Resumo Foram avaliados 420 universitários de Psicologia e Direito para atualização das evidências psicométricas do Inventário de Ansiedade do Estado - traço: IDARE em tempos de pandemia do COVID-19. A amostra foi composta por homens e mulheres, sendo o maior grupo de mulheres, com faixa etária entre 18 e 57 anos. Os testes de validação com juízes especialistas permitiram obter um Aiken “V” maior que 0.80 e os valores do teste binomial foram significativos com p &lt;0.05. Os testes de análise discriminativa do teste item-teste obtiveram escores para todo o Inventário variando de 0.334 a 0.679, sendo o item 34 eliminado por não atender aos critérios esperados. Para a validade convergente, sua correlação com o questionário CASE A30 obteve para A-E um “r” de .320 e para A-R de .522, ambos com p &lt;0.05. A validade de construto foi avaliada por meio da análise fatorial exploratória e confirmatória, encontrando 4 escalas independentes: ansiedade-estado, bem-estar-estado, ansiedade-traço e bem-estar-traço. A confiabilidade foi obtida calculando o coeficiente alfa de Cronbach = 0.86 e o coeficiente ômega de McDonald = 0.89. Da mesma forma, na confiabilidade pelas metades de Guttman, foram encontrados valores entre 0.76 e 0.89. As escalas foram estabelecidas por sexo e por idade para a população total. A prevalência de ansiedade em estudantes universitários em Lima foi de 29.4 %, o que se aproxima dos dados da China e da Colômbia, mas é mais alta do que na Inglaterra durante toda a época de COVID-19. <![CDATA[Efficacy of a computerized cognitive training program on elderly with normal ageing]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862021000200063&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La atención es un proceso implícito en el funcionamiento cognitivo que disminuye con la edad; no obstante, programas de entrenamiento computarizado han demostrado ser eficaces en la mejora y mantenimiento de esta función en el adulto mayor. El objetivo de la presente investigación es determinar la eficacia del módulo de atención del programa computarizado CogniPlus sobre la atención de adultos mayores con envejecimiento normal. Se realizó un estudio con un diseño preexperimental de un solo grupo con pre y posprueba, de entrenamiento individual con una intensidad de 2 sesiones de 45 minutos, 1 vez por semana, durante 5 semanas a 23 participantes mayores de 60 años en la ciudad de Bogotá. Se tomaron medidas pre y postentrenamiento con las pruebas cubos de Corsi en Progresión, Dígitos en Progresión, Symbol Digit Modalities Test, Digit Vigilance Test y el Visual Search and Attention Test. Los resultados comparativos pre y post mostraron diferencias significativas en las medidas de vigilancia, en la ejecución medida en segundos con un efecto pequeño, así como en la reducción de omisiones con un efecto mediano y en la prueba de la atención sostenida visual con un efecto grande. Se concluye que el módulo de atención CogniPlus es eficaz y puede ayudar a mejorar las habilidades de vigilancia y atención sostenida visual de adultos mayores con envejecimiento normal.<hr/>Abstract Attention is an implicit process in the cognitive function that is decreases when ageing. However, the computerized training programs have demonstrated effectiveness in the improvement and maintenance of this function. The aim of this study is determining the efficiency of the attention module of the CogniPlus in older adults with normal ageing. This study used a pre and post experimental design with just one group with pre and post individual testing training with an intensity of two sessions of 45 minutes each two times per week during 5 weeks; there were 23 participants older than 60 years from Bogota city. It was measured using pre and post training test with digit span forward and Corsi forward, Symbol Digit Modalities Test (SDMT), Digit Vigilance Test (DVT) and Visual Search and Attention Test (VSAT). The comparative results pre and posts showed significant differences in the vigilant measure which was tested through seconds of DVT with a minimum effect size, as well as a reduction of the omissions with an average effect size, and the VSAT test with a large effect size. It can be concluded that the module of attention called CogniPlus could help to improve the abilities of vigilance and sustained attention of elderly people who aged normal. <![CDATA[Bullying and perceived social support in a sample of Chilean schoolchildren from the Maule region]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862021000200077&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se estudia la relación entre agresión entre pares (incluyendo la agresión cibernética) y el apoyo social percibido en 675 alumnos chilenos, pertenecientes a cursos de sexto año básico a segundo año medio. Se administraron las escalas de agresión entre pares y de apoyo social percibido correspondientes a las variables estudiadas. Los resultados obtenidos, en primer lugar, al evaluar la agresión entre pares muestran diferencias significativas por curso, siendo mayor en niveles educativos más bajos; en segundo lugar, dan cuenta de una relación negativa entre las variables, es decir, cuando los alumnos se insertan en un entorno de agresión entre pares, independiente del rol que ejercen, más bajo es el apoyo social que perciben, coincidiendo con investigaciones previas. Se discute la importancia de incentivar estrategias que refuerce el apoyo social para minimizar los efectos de la agresión entre estudiantes en ambientes educativos e integrar en el aula futuros programas preventivos y de intervención.<hr/>Abstract It identifies the relationship between bullying (including cyberbullying) and perceived social support in 675 Chilean students belonging to sixth primary grade to second medium. instruments were applied, the aggression among peers scale and perceived social support The evince that, first in assessing aggression between pairs show significant differences by grade, being higher in lower educational levels and on the other, account for a negative relationship between the variables, ie, when students are inserted into an environment of peer aggression there are lower perceived social support, regardless of the role that they makes, coinciding with previous research. The importance of encouraging strategies that reinforce social support is discussed to minimize the effects of aggression among students in educational settings and to integrate future preventive and intervention programs in the classroom. <![CDATA[Attributions, beliefs, expectations of Colombian adolescent and adult mothers and their interaction with socio-Demographic variables]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862021000200089&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las atribuciones, creencias y expectativas de los padres influyen en su interacción con los hijos. Este estudio compara las atribuciones, creencias y expectativas de madres adolescentes y adultas acerca de sus hijos, de todos los niños y de sí mismas como madres, y analiza la interacción con el sexo del hijo, procedencia, estado civil, grado educativo y nivel socioeconómico de las madres. Se administró la guía de entrevista para padres y el Cuestionario de Factores Cognitivos de los padres a 200 madres biológicas, 100 adolescentes con una edad promedio de 19.7 años y 100 adultas con una edad promedio de 37.1, de niveles socioeconómicos bajo y medio, procedentes de diferentes regiones de Colombia. La prueba t evidenció atribuciones sesgadas y creencias distorsionadas acerca de los hijos y de todos los niños y creencias de poco control y baja autoeficacia en las madres adolescentes. Las madres adultas presentan expectativas irreales acerca de los hijos y de todos los niños, y atribuciones distorsionadas con respecto a sí mismas como madres. El análisis de varianza bifactorial confirma que el estado civil interactúa significativamente con las expectativas que tienen las madres acerca de todos los niños y con las atribuciones acerca de sí mismas como madres. El tamaño del efecto indicó que la edad y procedencia de las madres tienen un efecto moderado en las creencias con respecto a los hijos y en las atribuciones y creencias acerca de todos los niños. Intervenciones psicológicas que modifiquen las atribuciones, creencias y expectativas de madres adolescentes y adultas permitirán relaciones madres-hijos sanas.<hr/>Abstract Parents' attributions, beliefs, and expectations influence their interaction with their children. This study compares the attributions, beliefs and expectations of adolescent and adult mothers about their own children, all children and themselves as mothers. It also analyzes the interaction with the sex of the child, origin, marital status, educational and socioeconomic level of the mothers. The Questionnaire of Parents’ Cognitive Factors was administered to 200 biological mothers, 100 adolescents with an average age of 19.7 years old and 100 adults with an average age of 37.1, all of them from low and medium socioeconomic levels and different regions of Colombia. The t Test showed biased attributions and distorted beliefs about own children and all children, as well as low-control and low-self-efficacy in adolescent mothers. Adult mothers present unrealistic expectations about their own children and all children and distorted attributions regarding themselves as mothers. The Bifactorial Analysis of Variance confirms that marital status interacts significantly with mothers' expectations about all children and with attributions about themselves as mothers. The effect size indicated that the age and provenance of mothers have a moderate effect on beliefs regarding their own children and on attributions and beliefs about all children. Psychological interventions that modify the attributions, beliefs and expectations of adolescent and adult mothers will allow healthy mother-child relationships.