Scielo RSS <![CDATA[CS]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2011-032420210002&lang=en vol. num. 34 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Presentación]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242021000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Inclusive Culture and Policies in Chilean Primary and Secondary Education Teachers]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242021000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La investigación descrita en este artículo pretende determinar las acciones que el profesorado declara efectuar, en coherencia con la cultura y políticas educativas inclusivas, considerando que estos dos aspectos deberían permear el quehacer pedagógico en los centros escolares con el fin de garantizar una educación en equidad para el estudiantado. La metodología es cuantitativa y consideró profesorado chileno desde educación infantil a educación secundaria. Para la recogida de datos se utilizó la Guía de Evaluación de Prácticas Inclusivas en el Aula. Se encontraron diferencias significativas en algunas dimensiones de la guía mencionada, según el centro educativo en que se desempeñaban los docentes y el ciclo educativo en el que impartían clases. A partir de los hallazgos es posible profundizar la comprensión sobre el modo en que los profesores efectúan acciones pedagógicas congruentes con la cultura y políticas inclusivas vigentes, y cómo esto permite futuras mejoras educativas respecto de la inclusión.<hr/>Abstract The purpose of this research discussed in this paper is to determine the actions that the professors declare to carry out, in coherence with the culture and inclusive educational policies, and considering that these two aspects mentioned should permeate towards the pedagogical work in schools for guaranteeing an education in equity for the students. The methodology is quantitative and considered Chilean teachers from early childhood education to secondary education. For collecting data, the Guía de Evaluación de Prácticas Inclusivas en el Aula was used. Regarding the results, significant differences were found in some dimensions, considering the educational center in which the teachers worked and the educational cycle in which they taught. Based on the findings, it is possible to deepen the understanding of how teachers carry out pedagogical actions consistent with current inclusive culture and policies, and how this allows for future educational improvements regarding inclusion. <![CDATA[Pedagogical Practices for Inclusion in Two Alternative Educational Models]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242021000200043&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente estudio exploró la relación entre las prácticas docentes y los niveles percibidos de inclusión por maestros y estudiantes en dos modelos pedagógicos alternativos. Se midieron elementos constitutivos de los modelos que teóricamente parecen favorecer la inclusión a través de encuestas a docentes y estudiantes, y se hicieron pruebas de correlación para comprobar su asociación con la percepción de inclusión. Los resultados muestran diferencias entre los reportes de docentes y estudiantes. Para los primeros, las prácticas centradas en los sujetos, pertinentes al contexto y con incidencia comunitaria a favor de la organización social, ostentan mayores puntajes de inclusión que las de tipo dialógico; mientras que segundos otorgan más puntaje a estas últimas. Esto sugiere que las prácticas centradas en promover lo dialógico entre individuos resultan más efectivas desde la perspectiva de los estudiantes en términos de generar inclusión en el aula.<hr/>Abstract In the present study, the relationship between teaching practices and perceived levels of inclusion was explored for both teachers and students in two alternative pedagogical models. Constitutive elements of the models, that theoretically seem to favor inclusion, were measured through surveys of teachers and students, and correlation tests were carried out to verify their association with the perception of inclusion. The results show differences in the reports given by teachers and students. For teachers, the practices centered on the subjects, pertinent to the context and with community incidence in favor of social organization present higher inclusion scores than the dialogic-type practices, while, for the students, dialogic-type practices present higher scores. These results suggest that practices focused on promoting dialogue between individuals are more effective from the students’ perspective in terms of fostering inclusion in the classroom. <![CDATA[Policies of Educational Inclusion: The Challenge for Honduran Public Universities]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242021000200071&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Hoy asiste un estudiantado diverso a los centros educativos. Como parte de esa diversidad están quienes pertenecen a colectivos vulnerados de manera sistemática. Implementar acciones inclusivas en la enseñanza universitaria constituye uno de los mayores retos educativos en la actualidad. En el presente trabajo, y por medio de una revisión documental, analizamos las políticas de inclusión de las universidades públicas hondureñas. Entre los resultados encontramos el uso de un concepto de inclusión educativa destinado a estudiantes en situación de discapacidad. Discutimos, así mismo, los diferentes desafíos que se imponen en Honduras visto el incipiente desarrollo de los procesos inclusivos en la educación superior. Esto nos lleva a estudiar el concepto de inclusión y considerarlo mediante una perspectiva más amplia. Concluimos que hablar de inclusión educativa implica, a su vez, hablar de democracia y justicia social.<hr/>Abstract Today, a diverse student body attends the educational centers. As part of this diversity are those who belong to groups that are systematically violated. Implementing inclusive actions in higher education makes up one of the greatest educational challenges in the present day. In this work, and through a documentary review, we analyze the inclusion policies of Honduran public universities. Among the results we find the use of a concept of educational inclusion aimed at students with disabilities. We also discuss the different challenges that are imposed in Honduras, given the incipient development of inclusive processes in higher education. This leads us to study the concept of inclusion and consider it from a broader perspective. We conclude that talking about educational inclusion implies, in turn, talking about democracy and social justice. <![CDATA[Transformations Beyond the Higher Education Public Policy. The Impact of Universidad de Antioquia’s Regionalized Higher Education]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242021000200091&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito de este artículo es presentar parte de los resultados de una investigación que tuvo por objetivo valorar los impactos que el acceso a la educación superior propició en la vida de un grupo de egresados del programa de Sociología, ofertado en la seccional oriente de la Universidad de Antioquia. Para alcanzar este objetivo se realizó un estudio con enfoque complementario, mediante la implementación de técnicas como la encuesta y la entrevista semiestructurada, con el fin de dar cuenta de los aspectos objetivos y subjetivos de la experiencia. El principal hallazgo evidenció que la formación profesional permitió la realización personal de los egresados como fundamento de la constitución de su proyecto de vida; ello causó transformaciones al interior de sus grupos familiares y demostró que el alcance de la política pública de educación superior va más allá de garantizar el acceso de la población a la formación profesional.<hr/>Abstract The purpose of this article is to present part of the results of an investigation that aimed to assess the impacts that access to higher education had on the lives of a group of graduates of the Sociology program, offered in the eastern branch of the Universidad de Antioquia. To achieve this, a study with a complementary approach was carried out, through the implementation of techniques such as the survey and the semi-structured interview, in order to account for the objective and subjective aspects of the experience. The main finding evidenced that professional training allowed the personal fulfillment of the graduates as the foundation of the constitution of their life project; This caused transformations within their family groups and demonstrated that the scope of public policy for higher education goes beyond guaranteeing the population’s access to vocational training. <![CDATA[Quality Assurance in Higher Level Technical Training, and Incidence of Institutional Improvement Plans]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242021000200127&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de la investigación presentada en este artículo es analizar el impacto de planes de mejoramiento institucional (PMI) en resultados de acreditación para institutos técnicos de nivel superior en Chile, entendiendo que asegurar la calidad es crucial para ofrecer servicios educacionales de excelencia, siendo la acreditación su indicador de logro. Mediante metodología cualitativa, se revisaron resultados de acreditación institucional, analizando fortalezas y debilidades para las áreas evaluadas. Los resultados muestran que, si bien existe una relación relativa entre implementación de PMI y años de acreditación obtenidos, los datos recogidos son insuficientes para demostrar su impacto; esto se debe a que no se encontraron relaciones entre las áreas evaluadas y las mejoras propuestas por PMI. En conclusión, se recomienda una revisión exhaustiva de asignación de recursos, así como de las condiciones en las que se implementan debiendo identificarse su impacto en la mejora de la calidad en Chile.<hr/>Abstract The objective of this research is to analyze the impact of Institutional Improvement Plans (PMI) on accreditation results for the Higher-level Technical Institutes, in Chile, understanding that ensuring quality is crucial to providing educational services of excellence, being accreditation its achievements indicator. Through a qualitative methodology, the results of institutional accreditation were reviewed, by analyzing strengths and weaknesses for the areas assessed. The results show that while is there a relative relationship between the implementation of PMI and the accreditation-years obtained, the data collected are insufficient to demonstrate its impact, since the relationships between the areas evaluated and the improvements proposed by the PMI were not found. In conclusion, it is recommended to perform a comprehensive review of the allocation of resources and conditions under which it is applied, as well as the identification of its true impact on quality improvement, in Chile. <![CDATA[Law on Teaching Careers in Chile: The Way Teachers and School Leaders Interpret and Develop its Principles]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242021000200167&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El sistema educativo chileno enfrenta importantes procesos de transformaciones y reformas. En este artículo se explora el Sistema de Desarrollo Profesional para Docentes (Ley 26.093), que ha enfocado sus esfuerzos en mejorar los sistemas de evaluación docente y promover cambios en sus lógicas de trabajo y su formación profesional. El objetivo es analizar cómo directivos y docentes del sistema educativo han interpretado esta ley, y cómo creen que sus principios pueden ser llevados a cabo en los escenarios institucionales a los que están enfrentados bajo la perspectiva de la recontextualización. Para ello, se realizaron entrevistas semiestructuradas a 13 docentes y miembros de equipos directivos. Los hallazgos presentados señalan que existe un gran potencial en el desarrollo de trabajo colaborativo, la necesidad de formación para su implementación y formalización.<hr/>Abstract The Chilean educational system is facing important processes of transformation and reform. This article explores the Professional Development System for Teachers (Law 26.093), which has focused its efforts on improving teacher evaluation systems and promoting changes in their working practices and professional training. The objective is to analyse how principals and teachers of the educational system have interpreted this law, and their beliefs about how the principles of the reform can be implemented with a perspective of recontextualization. Therefore, semi-structured interviews were conducted with 13 teachers and members of management teams. The findings presented point out that there is great potential in the development of collaborative work, the need for training for its implementation and formalization. <![CDATA[Ethical Training as a School’s Cross-Cutting Goal]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242021000200189&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo analiza los resultados de investigaciones que exploran cómo abordamos la solución de dilemas morales, todo en aras de comprender sus repercusiones en la com- prensión de la formación ética y moral, asimismo sus aportes a la educación transversal en el sistema educativo. Dicho análisis se nutre de investigaciones como la ICCS-2016, que describe aspectos preocupantes relacionados con la justificación de las dictaduras, la desconfianza en la justicia del Estado y la falta de empatía frente al fracaso de los demás. Esta indagación nos lleva a reconocer los aportes de la filosofía moral, la psicología moral y las neurociencias para entender la manera más adecuada de implementar la educación transversal y la formación ética-moral, esta vez desde los ámbitos emocional y racional como ineludibles. Esto resulta interesante dada la situación de sociedades como la chilena, que están en proceso de repensar el fundamento democrático legado por la otrora dictadura cívico-militar.<hr/>Abstract This article analyzes the results of research carried out to explore how do we approach the solution to moral dilemmas, to understand its repercussions on the understanding of ethical and moral training, and its contributions to education of soft-skills in the education system. Nurtured by research such as ICCS - 2016, this study describes concerns related to the justification of dictatorships, mistrust in state justice, and the lack of sympathy for the failure of others. This inquiry leads us to acknowledge the contributions of moral philosophy, moral psychology, and neuroscience, to learn about the most appropriate way to implement transversal-skills education, as well as ethical and moral training, nevertheless, this time from the emotional and rational point of view. This is an interesting approach given the situation of societies such as Chile, which are currently rethinking the democratic foundations left by the former civic-military dictatorship. <![CDATA[The Paths of Sexual Politicization in the Educational Field: A Socio-Semiotic View of the Discursive Arena of Sexual Education in Argentina]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242021000200211&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La educación sexual en Argentina ha sido objeto de contiendas y disputas. Abordaremos desde una perspectiva sociosemiótica las relaciones entre los diferentes posicionamientos discursivos que se trabaron en los procesos de formulación de esta política pública. La sanción de la ley que obliga al sistema educativo nacional a implementar educación sexual integral en las escuelas se inscribe en un campo de disputas sedimentado históricamente donde participan formaciones discursivas relativas a la biomedicina, los derechos humanos, la religión y los movimientos feministas. El artículo indaga genealógicamente las tensiones de larga duración entre los posicionamientos feministas y los conservadurismos religiosos que atraviesan distintos campos de interlocución, disputando la legitimidad y aceptabilidad de sus argumentos. La articulación analítica de la interdiscursividad con la genealogía permite dar cuenta de los matices tácticos que desafían dicotomías y posiciones irreductibles en las luchas de poder por definir los alcances y los sentidos de la educación sexual.<hr/>Abstract Sex education in Argentina has been the subject of contentions and disputes. From a socio-semiotic perspective, we will address the relationships between the different discursive positions that were blocked in the processes of formulation of this public policy. The sanction of the law that obliges the educational system of the entire country to implement comprehensive sex education in schools is part of a historically settled field of disputes, involving discursive formations related to biomedicine, human rights, religion, and feminist movements. The article genealogically investigates the long-term tensions between feminist positions and religious conservatisms that cross different fields of dialogue, disputing the legitimacy and acceptability of their arguments. The analytical articulation of interdiscursivity with genealogy allows us to account for the tactical nuances that challenge dichotomies and irreducible positions in the power struggles to define the scope and meaning of sexual education. <![CDATA[Economic Missions in Colombia and its Impact on Industrial Technical Education, 1930-1960]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242021000200241&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo establece la contribución de algunas misiones económicas en la educación colombiana entre 1930 y 1960, las cuales siguieron las directrices impartidas por las misiones educativas que, de manera simultánea, arribaron al país. Las fuentes de este artículo son los informes oficiales presentados por las misiones y la normatividad existente apoyada con historiografía, lo cual permite determinar aspectos políticos y económicos de Colombia en diferentes momentos. Las misiones Kemmerer (1923, 1930), Currie (1949-1950) y Lebret (1954-1956) diagnosticaron el acontecer económico y social del país, y determinaron las condiciones para emprender procesos de crecimiento a partir del desarrollo de la educación técnica industrial en sus diferentes niveles, para así cumplir con los requerimientos de políticas externas que promovieron el desarrollo de América Latina, lo cual impulsó la formación técnica industrial y la consolidación del sistema educativo en general.<hr/>Abstract This article presents the contribution of some economic missions to the Colombian education between 1930 and 1960, which followed the guidelines given by the educational missions that simultaneously arrived to the country. The sources of this article are the official reports presented by the missions and the existing regulations supported by historiography, which allowed to determine the political and economic aspects of Colombia at different times. The Kemmerer (1923-1930), Currie (1949-1950), and Lebret (1954-1956) missions diagnosed the economic and social events of the country, and determined the conditions to undertake growth processes from the development of industrial technical education in its different levels, in order to comply with the requirements of external policies that promoted the development of Latin America, which encouraged the industrial technical training and the consolidation of the educational system in general. <![CDATA[From the corralero Sound to merequetengue: Musical Glocality, Regional Locality, and Musical Translocality in the Costa Chica of Mexico]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242021000200265&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En los años sesenta del siglo XX, agrupaciones musicales provenientes de la sonoridad corralera de la costa caribeña colombiana hicieron giras en México. Su influencia propició el surgimiento de algunas agrupaciones locales en la franja costeña afrodescendiente del sur de México, llamada Costa Chica. Uno de estos grupos, Mar Azul, colaboró a fraguar el llamado merequetengue, genérico musical que fungió como vehículo identitario y amasijo de una estética propia, dando cuenta de procesos glocales y de una marcada localidad regional. La importancia que adquirió esta agrupación derivó, más tarde, en procesos translocales, al formar parte sustancial de la vida musical de la población costeña migrante, tanto en la Ciudad de México como en varios estados de los EE. UU. El presente escrito analiza estos procesos -que evidencian relaciones Sur-Sur entre poblaciones rurales afrodescendientes-, mediante las nociones de glocalidad, localidad regional y translocalidad musical.<hr/>Abstract Toward the end of the 60s musical groups with origins in the corralero sound from the Colombian Caribbean coast made several tours in Mexico. Their influence led to the emergence of local groups in the Afro-descendant coastal strip of Costa Chica in southern Mexico. One of these groups, Mar Azul, collaborated to forge the so-called merequetengue, a music genre that served as an identity vehicle and a mixture of local aesthetics, evidencing glocal processes and regional locality. Later on, the importance this group acquired led to translocal processes, as it became a substantial part of the musical life of the migrant coastal population, both in Mexico City and in several states of the USA. This paper analyzes these processes -which show South-South relations between Afro-descendant rural populations- making use of the notions of glocality, regional locality, and musical translocality. <![CDATA[A Heuristic Review at the Results of the PISA Tests (2000-2018): The Reading Skills of 15-year-olds in Mexico]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242021000200301&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo se propone contribuir al análisis y reflexión sobre los efectos prácticos de las habilidades lectoras genéricas adquiridas por estudiantes de quince años en México. Se presenta una revisión documental de las pruebas PISA 2000/2009/2018 en lectura desde un punto de vista hermenéutico, con el objetivo de identificar el nivel de complejidad de las operaciones que los estudiantes mexicanos en promedio han sido más proclives a ejecutar a lo largo del tiempo. A título de ejemplo, se analizan detenidamente las res- puestas recabadas en dos unidades puestas a disposición del público después del ciclo de 2009. Los resultados remiten a las capacidades lectoras de los jóvenes para localizar y utilizar la información contenida en un texto, así como para interpretar, reflexionar y criticar su contenido. Se aportan elementos técnicos, metodológicos y analíticos para la revisión de los procesos de comprensión lectora en los salones de clase.<hr/>Abstract The purpose of this article is to contribute to the analysis and reflection on the practical effects of generic reading skills acquired by fifteen-year-old students in Mexico. The reading results of the PISA 2000/2009/2018 tests are analyzed from a hermeneutical point of view, with the intention of identifying the level of complexity of the operations that students are more likely to perform. As an example, the responses obtained in two units that were made available to the public after the 2009 cycle are reviewed. The referred results express the reading skills acquired to locate and use the information contained in a text, as well as to interpret, reflect on, and criticize its content. Technical, methodological, and analytical elements are provided for the review of reading comprehension processes in classrooms.