Scielo RSS <![CDATA[Revista de Economía del Caribe]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2011-210620230001&lang=en vol. num. 31 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Equipo editorial]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-21062023000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Management of educational service quality and university student satisfaction: an approach to the HEDPERF model]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-21062023000100020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La educación superior forma parte de la industria de servicios, y los estudiantes son el principal grupo de consumidores, por tanto, las instituciones de educación superior deben brindar un servicio de alta calidad para satisfacer a sus estudiantes. El objetivo de este estudio fue analizar la calidad del servicio y su relación con la satisfacción de los estudiantes mediante la aplicación del modelo HEDPERF en las universidades de la zona 3 del Ecuador. Para la recolección de datos se aplicó una encuesta digital a 260 estudiantes universitarios de la zona 3. Los resultados de esta investigación mostraron que el modelo de la satisfacción de los estudiantes con respecto a los servicios educativos, según el modelo teórico propuesto, comprendió 8 dimensiones. En consecuencia, del estudio realizado se puede deducir que la lealtad del estudiante hacia una IES no está directamente entrelazada; al contrario de lo que sucede con la imagen y la infraestructura institucional, que son determinantes de satisfacción de los estudiantes. Finalmente se concluyó que, para mejorar la satisfacción de los estudiantes con los resultados educativos, los administradores de la Universidad deben tomar medidas para mejorar la calidad del proceso de servicio educativo, especialmente la calidad de las actividades educativas.<hr/>Abstract: Higher education is part of the service industry and students are the main consumer group, therefore, higher education institutions must provide a high-quality service to satisfy their students. The objective of this study was to analyze student satisfaction through the application of the HEDPERF model and its relationship with the quality of service of universities in zone 3 of Ecuador. For data collection, a digital survey was applied to 260 university students from zone 3. The results of the research showed that the model of student satisfaction with respect to educational services according to the proposed theoretical model comprised 8 dimensions. The result of this research can provide a series of images and recommendations for universities and implement the appropriate measures to improve student satisfaction with the educational services received, thus improving educational results, attracting and retaining students. Finally, it was concluded that, in order to improve student satisfaction with educational results, University administrators must take measures to improve the quality of the educational service process, especially the quality of educational activities. <![CDATA[Neuromarketing and Perception of the Well-being of Human Talent: A Preliminary Approach for Latin America]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-21062023000100030&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: This study examines the effectiveness of the theory of the somatic marker in the changes of perception of human capital from neuro communication campaigns, following Mauri's (2022) approach. A diagnostic test was applied to thirty-five employees of the administration department of the Rafael Belloso Chacin University (URBE) to verify their previous knowledge in marketing, a pretest based on the four variables of Wellman et al. (2018), a post-test after teaching neuromarketing concepts for three months that would allow adjusting their perception of said educational organization, and a focus group to identify the most relevant ideas on the experiment. Neuromarketing campaigns were found to adjust the perception of organizational favorability, presenting results like those of Mauri (2022). Tis study contributes to identifying alternative ways to verify the effectiveness of internal marketing campaigns in organizations of various sizes in Latin America.<hr/>Resumen: Este estudio examina la efectividad de la teoría del marcador somático en los cambios de percepción del capital humano a partir de campañas de neurocomunicación, siguiendo el enfoque de Mauri (2022). Se aplicó una prueba de diagnóstico a treinta y cinco empleados del departamento de administración de la Universidad Rafael Belloso Chacín (URBE) para verificar sus conocimientos previos en marketing, un pretest basado en las cuatro variables de Wellman et al. (2018), un posttest después de impartir conceptos de neuromarketing durante tres meses que permitiera ajustar su percepción sobre dicha organización educativa, y un grupo focal para identificar las ideas más relevantes sobre el experimento. Se encontró que las campañas de neuromarketing ajustaron la percepción de favorabilidad organizacional, presentando resultados como los de Mauri (2022). Este estudio contribuye a identificar formas alternativas para verificar la efectividad de las campañas de marketing interno en organizaciones de varios tamaños en América Latina. <![CDATA[Quality of health service: a background of patient satisfaction at Riohospital in the city of Riobamba (Ecuador)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-21062023000100040&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La calidad del servicio en el campo de la salud es indispensable, debido a que no solo incluye la satisfacción de los pacientes, sino que mejora la calidad de vida en un largo plazo. En la actualidad, la calidad de servicio en la salud es un factor importante en el ámbito social, debido a que es percibida por los usuarios y manifestaron las falencias dentro de las instituciones hospitalarias que se muestran, a través de denuncias, limitación en el presupuesto en el área de salud, la falta de equipos de protección para el personal, la escasez de medicamentos e inestabilidad laboral. Se propone metodológicamente analizar las fuentes relacionadas con la calidad del servicio del Riohospitalario ubicado en la ciudad de Riobamba, para establecer la prevalencia de la satisfacción de los pacientes y fortalecer las relaciones entre los médicos y usuarios. Se utilizó el sofiware SPSS para la aplicación del análisis factorial exploratorio y prueba de hipótesis Rho de Spearman. Como resultado, mediante la prueba de hipótesis dio correlación moderada positiva entre distintas variables, pero tomando en consideración los procesos del alta hospitalaria, en los que demostró un valor de 0,39, que significa una correlación positiva baja. Sin embargo, la percepción del servicio de Riohospital influye de manera positiva de acuerdo con los usuarios, así como también la relación en las cinco dimensiones del modelo PubHosQual en la admisión de pacientes, servicio médico, servicio global, alta hospitalaria y responsabilidad social, con valores positivos de 0,70 a 0,90 de consistencia en relación con la satisfacción de los pacientes y usuarios.<hr/>Abstract: The quality of service in the health field is essential because it not only includes patient satisfaction, but also improves the quality of life in the long term. At present, the quality of health service is a principal factor in the social sphere, because it is perceived by users and denotes the deficiencies within hospital institutions that are manifested, through complaints, limited budget in the health area, lack of personal protective equipment, shortage of medicines and job instability. Methodologically, it is proposed to analyze the sources related to the quality of the service of the Riohospitalario located in the city of Riobamba, to establish the prevalence of patient satisfaction and strengthen relationships between doctors and users. SPSS software was used for the application of exploratory factor analysis and Spearman's Rho hypothesis test. As a result, through the hypothesis test, it gave a moderate positive correlation between different variables, but considering the processes of hospital discharge, where it showed a value of 0.39, which means a low positive correlation. However, the perception of the Riohospital service has a positive influence according to the users, as well as the relationship in the five dimensions of the PubHosQual model in the admission of patients, medical service, global service, discharge, and social responsibility with positive values. from 0.70 to 0.90 consistency in relation to the satisfaction of patients and users. <![CDATA[Productive Structure and Intermunicipal Income Inequalities: a case study from Rio Grande do Norte, Brazil]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-21062023000100050&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O objetivo do estudo é analisar a dinâmica da estrutura produtiva nas mesorregiões e os determinantes das desigualdades intermunicipais de renda no Rio Grande do Norte. Foram utilizados indicadores da economia regional e ferramentas de econometria espacial para análise do fenômeno. Os resultados mostram que a estrutura produtiva da mesorregião Leste Potiguar é a mais avançada e desenvolvida e a que mais emprega do estado. Nota-se a importância do setor público em economias das pequenas cidades para atenuar as desigualdades intermunicipais de renda, além da necessidade de melhor abastecimento de água e fornecimento de energia elétrica adequado, incentivos a educação, melhorias das condições e suporte a saúde para todos.<hr/>Abstract: The objective of the study is to analyze the dynamics of the productive structure in the mesoregions and the determinants of intermunicipal income inequalities in Rio Grande do Norte. Indicators of the regional economy and spatial econometrics tools were used to analyze the phenomenon. Te results show that the productive structure of the East Potiguar mesoregion is the most advanced and developed and the one that employs the most in the State. It is noted the importance of the public sector in small town economies to mitigate intermunicipal income inequalities, in addition to the need for better water supply and adequate electricity supply, education incentives, improvements in conditions and health support for all. <![CDATA[Protests and Fiscal Policy in Argentina (2006-2019)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-21062023000100060&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En este trabajo respondemos al interrogante de si las protestas constituyen un mecanismo efectivo para inducir cambios en la política fiscal para el caso de un país en desarrollo y federal -Argentina-. La estrategia de identificación consiste en un enfoque de variable instrumental -que permite superar las frecuentes preocupaciones por causalidad inversa-, basado en la expansión del acceso a internet. Los resultados indican que una mayor frecuencia de protestas genera un incremento en las transferencias discrecionales del gobierno nacional hacia las provincias con protestas. Esto no se traduce en una mejora en el resultado económico ni en una reducción en la recaudación tributaria de esas provincias. Así, las protestas aparecen como un mecanismo efectivo para inducir cambios en la política fiscal vía transferencias.<hr/>Abstract: In this paper we respond to the question of whether protests constitute an effective mechanism to induce changes in fiscal policy in the case of a developing and federal country -Argentina-. The identification strategy consists of an instrumental variable approach -which makes it possible to overcome the frequent concerns about reverse causality-, based on the expansion of Internet access. Te results indicate that a higher frequency of protests generates an increase in discretionary transfers from the national government to the provinces with protests. Tis does not translate into an improvement in the economic result or a reduction in the tax collection of those provinces. Tus, protests appear as an effective mechanism to induce changes in fiscal policy via transfers. <![CDATA[Sustainable Development: discussions about its definition and current debates]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-21062023000100070&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El Desarrollo Sostenible constituye uno de los desafíos más importantes para la humanidad. Dada la relevancia de este proceso, es susceptible de ser analizado y definido. Se aplica una metodología de revisión bibliográfica con el propósito de recopilar de manera ordenada definiciones, críticas y extensiones del concepto de Desarrollo Sostenible. Se logra segmentar posturas teóricas, académicas y políticas y clarificar su participación en los debates actuales. Se concluye que la actual noción de Desarrollo Sostenible es resultado de la evolución de conceptos previos; en tanto, su significado continúa en disputa en ámbitos académicos, políticos e institucionales.<hr/>Abstract Sustainable Development constitutes one of the most important challenges for humanity. Given the relevance of this process, it is worthy of being analyzed and defined. A bibliographic review methodology is applied with the purpose of collecting definitions, criticisms, and extensions of the concept of Sustainable Development in an orderly manner. It is possible to segment theoretical, academic, and political positions and clarify their participation in current debates. It is concluded that the current notion of Sustainable Development is the result of the evolution of previous concepts; meanwhile, its meaning continues to be disputed in academic, political, and institutional spheres. <![CDATA[Entrepreneurship as a competitive advantage in students of the sciences faculty of economic at the Reformed University Corporation (CUR), Barranquilla]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-21062023000100080&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo tiene como objetivo determinar el nivel de emprendimiento como ventaja competitiva en los estudiantes de la Facultad de Ciencias Económicas Administrativas y Contables de la Corporación Universitaria Reformada (CUR) sede Barranquilla. Se fundamenta en la necesidad de incluir el emprendimiento dentro de los contenidos transversales y los lineamientos curriculares de los programas de estudios impartidos en esta facultad. Se llevó a cabo una investigación cuantitativa, descriptiva, transeccional y de campo. La población fue de 558 estudiantes de la CUR. La muestra se estableció en 85 estudiantes, a quienes se les aplicó un cuestionario con escala de Likert con 14 preguntas para determinar las actitudes de emprendimiento. Se pudo constatar que el emprendimiento no se encuentra inserto dentro de los contenidos transversales del currículo, por lo cual los estudiantes ingresan al campo laboral con diversos conocimientos teóricos y prácticos fundamentales para desempeñarse en la administración de una empresa pero no para desarrollar una iniciativa de negocios.<hr/>Abstract: This article aims to determine the level of entrepreneurship as a competitive advantage in the students of the Faculty of Administrative and Accounting Economic Sciences of the Reformed University Corporation (CUR) Barranquilla headquarters. It is based on the need to include entrepreneurship within the transversal contents and the curricular guidelines of the study programs taught in this faculty. A quantitative, descriptive, transectional and field research was carried out. Te population was 558 students from the CUR. The sample was established in 85 students to whom a Likert scale questionnaire with 14 questions was applied to determine entrepreneurial attitudes. It was possible to verify that entrepreneurship is not included in the transversal contents of the curriculum, for which reason students enter the labor field with various fundamental theoretical and practical knowledge to work in the administration of a company, but not to develop an initiative of business.