Scielo RSS <![CDATA[Historia y MEMORIA]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2027-513720160001&lang=en vol. num. 12 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372016000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>"Why I don"t wish to get married"</b>: <b>desisting marriage at the dissent trials in Nueva Galicia in the late XVIII century</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372016000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en La aplicación de la Real Pragmática de Matrimonios de 1776, en el mundo hispánico, dio origen a una gran cantidad de controversias familiares, debido a la elección matrimonial que habían hecho los hijos de familia. Por una parte, los padres defendían el linaje y la reputación de sus familias, mientras que los hijos optaban por la capacidad que tenían para manifestar su libre voluntad para contraer matrimonio; de esta manera se presentaron varias demandas judiciales ante los tribunales ordinarios para tratar de resolver estos conflictos. En este contexto se inscribe el siguiente trabajo, en el cual se analizan ocho juicios de disenso que culminaron con la resentación del desistimiento al matrimonio por parte de la pretensa, sin tener que justificar cuáles fueron los motivos que le oncernían para retraer su decisión; sin embargo, mediante la lectura de estos casos se puede apreciar la participación de diversas personas que influyeron en el discurso de las jóvenes convenciéndolas de no verificar su casamiento; asimismo, también se distinguen los recursos que utilizaron los padres, como el depósito femenino, el desprestigio de los pretendientes o el refuerzo de su autoridad patriarcal, para tratar de evitar que se llevaran a cabo dichos enlaces.<hr/>In the Hispanic world, the implementation of the "Real pragmática de matrimonios" [Royal sanction for marriage], in 1776, originated a great amount of family controversy, due to the matrimonial choice made by the children of the family. On the one hand, parents defended the lineage and reputation of their families, while the children chose to express their free will to marry. Several lawsuits were filed before the courts in order to solve these conlicts. This is the context in which the present research project is framed, where eight dissent trials were analyzed, that ended with the rejection of the marriage proposal by the female part, without having to justify the reasons concerning to their decision. Nevertheless, in reading these cases, external inluences over the speech of the young ladies are evident, convincing them to avoid the fulillment of the weddings. We can also identify different strategies used by the parents such as the "deposit of wives" in the homes of honorable families or other places suggested by the jury, discrediting the reputation of the iancé or reinforcing patriarchal authority, in order to dissuade them from engaging in these marital unions.<hr/>L'application dans le monde hispanique de la Pragmatique Royale de Mariages (1776), a suscité une grande quantité de disputes familiales, en raison des choix des conjoints. Tandis que les pères défendaient le lignage et la réputation de leurs familles, les ils passaient à l'acte, en mettaient en avant leur libre volonté, ce qui a entraîné nombre de procédures devant les tribunaux ordinaires. Dans cet article nous analyserons huit procès de désistement dans lesquels les femmes ont refusé le mariage, sans se voir pressés de justifier les motifs de leur décision. Ces cas, permettent, toutefois, d'apprécier l'ascendant de diverses personnes sur les jeunes et sur leur décision de ne pas se marier. De même, on peut y distinguer les ressources employées par les pères pour tenter d'éviter ces liaisons comme le dépôt féminin, le discrédit des prétendants ou le renforcement de leur autorité patriarcale. <![CDATA[<b>Between agreements and disagreements. Use of the Pragmatic Sanction to avoid the abuse of unequal marriages in the province of Buenos Aires</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372016000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo aborda las repercusiones producidas por la aplicación de las sucesivas versiones de la Real Pragmática de Matrimonios en el Virreinato del Río de la Plata y, más concretamente, en la provincia de Buenos Aires, desde su primera proclamación americana en 1778 hasta los albores de la emancipación. Se va a analizar tanto la actuación de los padres, apoyados por la Corona para decidir sobre el devenir matrimonial de sus hijos, como la reacción de estos, quienes vieron limitadas sus libertades y tuvieron que contravenir a sus progenitores para poder ser responsables de sus propias vidas. Tras el análisis de documentación procedente de diversos archivos históricos argentinos se obtienen relevantes variables historiográficas para conocer mejor una realidad apasionante de prejuicios, intereses familiares y sentimientos individuales que transcurrió en el período tardocolonial.<hr/>This article deals with the repercussions produced by the implementation of the consecutive versions of the "Real Pragmática de Matrimonios" [Royal sanction for marriage] in the Vice-royalty of Río de la Plata and, more specifically, in the Province of Buenos Aires, since its first American proclamation in 1778 until the dawn of emancipation. We will analyze both the role of parents, supported by the Crown to decide the matrimonial fate of their children; as well as the reaction of the latter, who saw their rights limited and had to disobey their parents in order to become responsible for their own lives. After analyzing documents from various kinds of Argentinian historical files, relevant historiographical variations are obtained. Those variations are meaningful, as they help us to explore the fascinating reality typified by prejudice, family interests and individual feelings in the late colonial period.<hr/>Cet article porte sur les conséquences de l'application des versions successives de la Pragmatique Royale de Mariages dans le Vice-royauté du Río de la Plata et, notamment, dans la province de Buenos-Aires, depuis sa première proclamation en 1778 et jusqu"au début de l'indépendance. Nous analyserons les agissements des pères de famille, soutenus par la Couronne pour décider le destin conjugal de leurs ils, ainsi que la réaction de ceux-ci, qui ont vu restreintes leurs libertés et qui ont dû s'opposer à leurs parents pour assumer pleinement leurs propres vies. L'examen de documents provenant de différentes archives historiques argentines, nous autorise à nous servir des variables historiographiques significatives permettant de mieux connaître une réalité passionnante constituée de préjugés, intérêts familiaux et sentiments individuels vécus dans la période coloniale tardive. <![CDATA[<b>Longing for freedom. Afro-mestizo families from San Juan de la Frontera. </b><b>(Argentina- 1750-1800)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372016000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la sociedad colonial adquirir la condición jurídica de libre era para el esclavo uno de los primeros pasos en los intentos de movilidad social. En estos procesos la familia jugó un papel fundamental siendo un punto de apoyo, de cooperación y solidaridad entre sus integrantes. El presente artículo aborda la realidad de tres familias de esclavos en la ciudad de San Juan (Argentina) durante la segunda mitad del siglo XVIII, en sus intentos, estrategias y recursos para alcanzar la libertad de sus miembros. A partir de documentación notarial (cartas de libertad, testamentos, poderes) y documentación parroquial se reconstruye el camino recorrido por estas familias en sus anhelos de libertad. En los procesos de liberación observados se pone en evidencia diferentes decisiones de las familias esclavas a la hora de liberar a sus miembros en conexión estrecha, entre otras circunstancias, a la relación con sus amos y la capacidad de la familia para reunir los recursos económicos necesarios para el pago.<hr/>For a slave, acquiring the legal condition for freedom was one of the first steps needed to reach social mobility in a colonial society. In these processes, the family played an important role by supporting, cooperating and caring for its members. This article addresses the reality of three slave families from the city of San Juan (Argentina) during the second half of the XVIIIth century. The efforts, strategies and resources used by these families to reach freedom for their members are presented in this paper. Based on notarial documents (freedom letters, testaments, notarial certificates) as well as parochial documents, this study reconstructs the path traversed by these families in their longing for freedom. In the processes observed here, there is evidence of the relevance of certain factors regarding to the decision of the families when freeing one of their members, such as the slave-master relationship, or their ability to gather enough economical resources for the payment.<hr/>Pour l'esclave dans la société coloniale acquérir le statut juridique de libre était l'un des premiers pas de la mobilité sociale. Dans ces processus, la famille a joué un rôle fondamental en tant que mécanisme de coopération et solidarité. Cet article étudie le cas de trois familles d'esclaves dans la cité de San Juan (Argentine) pendant la seconde moitié du XVIIIe siècle, à travers leurs tentatives, stratégies et ressources pour obtenir la liberté de leurs membres. À partir de documentation notariale (lettres de liberté, testaments, procurations) mais aussi de documentation paroissiale on y reconstruit le chemin parcouru par ces familles dans leurs désirs de liberté. Les cas d'affranchissement analysés mettent en évidence l'étroite connexion qui a existé entre les différentes décisions des familles esclaves qui cherchaient à libérer leurs membres, avec des circonstances diverses comme leur rapport avec les maîtres et leur de réunir les ressources économiques nécessaires pour le paiement. <![CDATA[<b>Between obedient and rebellious: slave women under the female authority. (Buenos Aires, XVIII century)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372016000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en La investigación del presente trabajo se sitúa en el Buenos Aires del siglo XVIII. El objetivo que persigue es la indagación y examen de las mujeres que soportaron la condición de esclava en esta época bajo la autoridad de otras féminas y su relación con el contexto social y jurídico de la época en que vivieron. En primer lugar se analizará este sector poblacional desde un punto de vista cuantitativo, atendiendo a diversas características demográficas. Posteriormente, se procederá a examinar este conjunto social a luz de otra documentación, fundamentalmente de corte judicial, en la que aparecen interactuando. Estas mujeres conformaban un grupo muy heterogéneo de gran interés para la investigación científica, que además de soportar el yugo de la esclavitud, se vieron doblemente excluidas por su género. El referido cruce de fuentes ha permitido la aproximación histórica a este sector social, profundizando en su configuración al mismo tiempo que se propicia un conocimiento más íntimo de estos sujetos. Se ponen de relevancia ciertos aspectos referentes a su cotidianeidad, reafirmando la situación de vulnerabilidad en la que se hallaban, pero también como procuraron sortear los vaivenes a los que su condición les limitaba.<hr/>The research made for this paper is situated in the city of Buenos Aires during the XVIIIth century. The main objective is to inquire and examine the situation endured by the slave women of the time under the authority of other women, and their connection with the social and legal context of the moment in which they lived. First of all, this portion of the population will be analyzed from a quantitative standpoint, paying attention to diverse demographic characteristics. Afterwards, this social group will be examined in the light of other documents, essentially of legal nature, in which they appear. These women formed a very heterogeneous group with great relevance to scientific research. Not only did they carry the burden of slavery; they were additionally excluded because of their gender. The cross-reference of sources, previously referred to above, has permitted an approach to the history of this social group, going deeper into its formation as well as promoting a closer knowledge of its subjects. Certain aspects regarding their daily life are highlighted, confirming the situation of vulnerability in which these slave women lived, but also showing them strong enough to deal with all the problems they had to face because of their condition.<hr/>Cet article porte sur le Buenos-Aires du XVIIIe siècle et cherche à étudier des femmes ayant subi l'esclavage sous l'autorité d'autres femmes, ainsi que les rapports qu'elles ont établi avec leur contexte social et juridique. D'abord nous analyserons ce groupe d'un point de vue quantitatif, en considérant diverses caractéristiques démographiques. Ensuite, nous examinerons ces femmes à la lumière d'une autre documentation, fondamentalement de type légal. Il s'agit d'un groupe très hétérogène, d'un grand intérêt pour la recherche scientifique, car non seulement ces femmes éprouvaient le joug de l'esclavage, mais encore elles étaient doublement exclues à cause de son genre. Le rapprochement de divers types de sources nous a permis de comprendre la coniguration de ce groupe ainsi qu'une connaissance intime des sujets qui le composaient. Nous remarquons certains aspects de leur vie quotidienne, en réafirmant la situation de vulnérabilité où elles se trouvaient, puis leurs tentatives de relever les déis posés par leur condition. <![CDATA[<b>Family, gold and power</b>: <b>The plots of kinship. San Juan (1790-1815)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372016000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El propósito de este artículo es mostrar las familias dedicadas a la actividad minera y explicar cómo se fueron tejiendo las redes familiares, para interpretar la estructura de poder, la acumulación de capital y forma en que se articularon las relaciones de producción en el territorio de la actual provincia de San Juan a fines del período colonial. Para la reconstrucción de las mismas se dispone de fuentes de primera mano, como protocolos de escribanos, testamentos y expedientes judiciales.<hr/>The purpose of this paper is to present the families dedicated to the mining activity and explain how family networks were woven, in order to interpret the power structure, the accumulation of capital, and the form in which production relations were articulated, at the end of the colonial period, in the territory of the current province of San Juan. In order to do this, irst-hand sources such as scribe protocols, testaments and judicial records are used.<hr/>Le but de cet article est d"étudier les familles consacrées à l"activité minière et d"expliquer comment elles ont construit certains réseaux, de manière à interpréter la structure du pouvoir, l"accumulation de capital et les voies par lesquelles ont été articulées les relations de production dans le territoire de l"actuelle province de San Juan à la in de la période coloniale. Pour ce faire nous disposons de sources primaires, comme les protocoles de grefiers, des testaments et des dossiers judiciaires. <![CDATA[<b>Family life in late periurban communities</b>: <b>Sociability and living conditions (Buenos Aires, Argentina: 1950-1970)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372016000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la segunda mitad del siglo XX, la Argentina experimentó los últimos ensayos de una política de larga tradición, la colonización agrícola. Generalmente, se seleccionaban tierras en la zona pampeana, vinculadas al tradicional perfil productivo agroexportador. No obstante, ciertas zonas del periurbano bonaerense y platense fueron objeto de interés por su capacidad de generar alimentos fácilmente ubicables en las ciudades cercanas y radicar familias, sin embargo, poco es lo que se ha indagado sobre estas últimas. En el presente estudio nos proponemos indagar sobre el carácter multiétnico de sus orígenes, sus trayectorias, modos de trabajo, y prácticas de sociabilidad en estos particulares espacios, para lo cual seleccionamos los casos de las colonias "La Capilla" (Florencio Varela, zona sur del Gran Buenos Aires) y "Justo José de Urquiza" (La Plata, capital provincial). Encontramos que las colonias se consolidaron por la formación de asociaciones formales e informales como espacios de sociabilidad, caracterizado por la fundamental participación de las familias y de los sujetos, que aportaban al entramado desde sus roles y saberes. De modo particular, los niños, como sujetos sociales, lejos de ser periféricos o marginales, cumplieron la función de articular los espacios en los que sus familias se radicaron.<hr/>During the second half of the XXth century, Argentina went through the last attempts at a policy of long time tradition, known as agricultural colonization. Usually, lands in the pampa zone were selected, with a traditional productive and agro-export relevance. Nevertheless, certain periurban areas of the cities of Buenos Aires and La Plata became of interest because of their highly productive soil, their location near major urban centers, and their capacity to house families. These areas have not been studied carefully and need to be explored. With this study we look into the situation of the families that lived in this specific context, addressing their multi-ethnic origins, trajectories, work methods, and social practices. With this purpose, we selected two communities: "La Capilla" (Florencio Varela, southern zone, Gran Buenos Aires) and "Justo José de Urquiza" (La Plata, capital city of the province). We found that these communities were consolidated by the formation of formal and informal societies, characterized by the participation of the families and subjects who contributed to the community through their roles and practical knowledge. It was found that children played a particularly important role as social subjects, articulating the different spaces in which their families lived.<hr/>Pendant la seconde moitié du XXe siècle, l"Argentine a vécu les dernières tentatives d'une politique de longue halène: la colonisation agricole. Généralement, on choisissait à la Pampa des terres à vocation productive pour l"agro-exportation traditionnelle. Cependant, certaines zones du périurbain de Buenos Aires et La Plata ont étés convoités à cause de leur capacité de produire des aliments et abriter des familles. Comme dans cet article nous nous proposons d"étudier les origines multi-ethniques de ces familles, ainsi que leurs trajectoires, modes de travail, et pratiques de sociabilité, nous avons choisi les cas des colonies dites de "La Capilla" (Florencio Varela, au sud du Grand Buenos-Aires) et "Justo José de Urquiza" (La Plata, capital provinciale). Ces colonies se sont consolidées à travers la formation d"associations formelles et informelles qui sont devenues des espaces de sociabilité, caractérisés par la participation des familles et des individus, qui ont mis à proit leurs rôles et savoirs. De manière particulière, les enfants, en tant que sujets sociaux, loin d"être périphériques ou marginaux, ont permis d"articuler les espaces dans lesquels ces familles se sont établies.<hr/>Na segunda metade do século XX, a Argentina experimentou os ultimos ensaios de uma tradicional política, colonização agrícola. Geralmente, as terras foram selecionadas nos Pampas, ligado ao peril de produção agrícola de exportação. No entanto, certas áreas periurbanas de Buenos Aires e La Plata foram objecto de interesse por sua capacidade de produzir alimentos perto das cidades, e pra estabelecer famílias. No presente estudo pretende-se investigar o caráter multiétnico de suas origens, seus trajetórias, a organização de trabalho e as práticas de sociabilidade nestas áreas específicas. Duas colónias foram escolhidas para esta finalidade: «La Capilla» (Florencio Varela, Zona Sur Grande Buenos Aires) e «Justo José de Urquiza» (La Plata, capital da província). Descobrimos que as colônias foram consolidadas pela formação de associações formais e informais como espaços de sociabilidade, onde a participação das famílias e dos indivíduos foi fundamental, contribuindo de seus papéis e conhecimentos. Especialmente, infância, longe de ser periférico ou marginal, cumpriu a função de articular os espaços onde as suas famílias assentadas. <![CDATA[<b>The whisper of silent youth</b>: <b>memory and politics among young people during the 60s (Mar del Plata - Argentina)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372016000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo busca observar las imágenes y representaciones de la política que tenía la juventud argentina en la década de los años sesenta del siglo XX, a través de entrevistas orales y publicaciones de la época. El universo analizado contempla a aquellos jóvenes que no militaron en partidos políticos ni participaron en grupos armados. Estos "otros jóvenes" se insertaron en el mercado laboral al finalizar la escuela y no realizaron estudios universitarios, recorriendo caminos culturales y políticos distintos. De esta forma, se intentará analizar las actitudes sociales y comportamientos políticos de estos, en función de una realidad marcada por los procesos políticos e institucionales que se daban en la Argentina de los años sesenta.<hr/>This paper examines images and representations of the politics of Argentinian youth during the sixties in the XXth century, through oral interviews and publications of that period. The analyzed archive takes into account young people who were neither involved in a political party, nor did they participate in armed groups. After inishing school, this "other youth" went into the labor market and did not develop a college degree, traversing different cultural and political paths. In this way, an analysis of the social attitudes and political behavior of these subjects will be made, taking into account the political and institutional processes that characterized the decade of the sixties in Argentina.<hr/>Ce travail cherche à identifier, par le moyen d’entretiens et des publications d’époque, les images et les représentations de la politique construites par les jeunes argentins dans les années soixante du XXe siècle. L’univers analysé réunit des jeunes qui n"ont pas milité dans des partis politiques ni ont pris part aux groupes armés. Ces "autres jeunes", qui ont eu un parcours culturel et politique différent, une fois terminés leurs études secondaires se sont incorporés directement dans le marché du travail sans effectuer des études universitaires. Notre but sera donc d"analyser les attitudes sociales et les comportements politiques de ces jeunes, en fonction d'une réalité marquée par les processus politiques et institutionnels propres à l’Argentine des années soixante. <![CDATA[<b>Theoretical elements for a historical approach to the family and its relations of violence during the transition between the XXth and XXIst centuries</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372016000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo tiene por objeto reflexionar sobre la historia del campo familiar contemporáneo y sus cambios desde la revolución de los jóvenes en 1960 hasta la primera década del siglo XXI y las relaciones de violencias al interior del campo familiar. Se tomaron conceptos teóricos y metodológicos que permitieron la contrastación entre varias épocas a partir del presente hacia situaciones del pasado, siguiendo el hilo de los conflictos micro-sociales que se expresan tanto como violencia filio-parental como la violencia entre hermanos, analizadas como tipologías de lo que se ha denominado violencia intrafamiliar. La reflexión teórica se apoyó en algunos planteamientos de Pierre Bourdieu sobre la violencia simbólica, la reproducción y específicamente sobre las estrategias de reproducción en el campo familiar, dando mayor énfasis a las estrategias de inversión simbólica, éticas y educativas. Los datos que soportan el artículo fueron tomados de las bases de datos de dos proyectos de investigación sobre violencia escolar en Bogotá en el período del 2009 al 2015, que arrojaron un campo de datos sobre familia y violencia que permitieron la elaboración de este texto.<hr/>The objective of this article is to reflect upon the history of the field of contemporary family and its changes from the revolution of youth in 1960s until the first decade of the XXIst century. This historical approach is linked to the study of relations of violence inside the family context. The implementation of certain theoretical and methodological concepts allowed us to establish a contrast between several time periods, starting from the present and going back to situations of the past, following the track of micro social conflicts expressed in violence toward parental figures, as well as in violence between siblings; all of which are analyzed as typologies of what has been called domestic violence. The theoretical reflection is supported by some approaches of Pierre Bourdieu regarding the reproduction of symbolic violence, and more specifically, the strategies of its reproduction in the field of family. We emphasize on the strategies of symbolic, ethical and educational inversion. The data used to support this article is taken from the database of two research projects on school violence in Bogota between 2009 and 2015.<hr/>Cet article est une rélexion sur l'histoire de la famille contemporaine et ses changements, depuis la révolution des jeunes en 1960 jusqu'à la première décennie du XXIe siècle, ainsi que sur les rapports violents à l'intérieur du champ familial. A l'aide de concepts théoriques et méthodologiques nous avons confronté plusieurs époques en remontant le il du temps et en suivant le cours de la violence intrafamiliale. La rélexion théorique s'inspire de quelques idées de Pierre Bourdieu autour de la violence symbolique et de la reproduction, spécifiquement sur les stratégies de reproduction dans le champ familial, en soulignant les stratégies d'inversion symbolique, éthiques et éducatives. Les chiffres sur lesquels s'appuie l'article correspondent à des bases de données de deux projets de recherche sur la violence scolaire à Bogota dans la période allant de 2009 à 2015. <![CDATA[<b>Guiomar Dueñas Vargas. Del amor y otras pasiones. Élites, política y familia en Bogotá, 1778 - 1870. (Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2014) 345 pp.</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372016000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo tiene por objeto reflexionar sobre la historia del campo familiar contemporáneo y sus cambios desde la revolución de los jóvenes en 1960 hasta la primera década del siglo XXI y las relaciones de violencias al interior del campo familiar. Se tomaron conceptos teóricos y metodológicos que permitieron la contrastación entre varias épocas a partir del presente hacia situaciones del pasado, siguiendo el hilo de los conflictos micro-sociales que se expresan tanto como violencia filio-parental como la violencia entre hermanos, analizadas como tipologías de lo que se ha denominado violencia intrafamiliar. La reflexión teórica se apoyó en algunos planteamientos de Pierre Bourdieu sobre la violencia simbólica, la reproducción y específicamente sobre las estrategias de reproducción en el campo familiar, dando mayor énfasis a las estrategias de inversión simbólica, éticas y educativas. Los datos que soportan el artículo fueron tomados de las bases de datos de dos proyectos de investigación sobre violencia escolar en Bogotá en el período del 2009 al 2015, que arrojaron un campo de datos sobre familia y violencia que permitieron la elaboración de este texto.<hr/>The objective of this article is to reflect upon the history of the field of contemporary family and its changes from the revolution of youth in 1960s until the first decade of the XXIst century. This historical approach is linked to the study of relations of violence inside the family context. The implementation of certain theoretical and methodological concepts allowed us to establish a contrast between several time periods, starting from the present and going back to situations of the past, following the track of micro social conflicts expressed in violence toward parental figures, as well as in violence between siblings; all of which are analyzed as typologies of what has been called domestic violence. The theoretical reflection is supported by some approaches of Pierre Bourdieu regarding the reproduction of symbolic violence, and more specifically, the strategies of its reproduction in the field of family. We emphasize on the strategies of symbolic, ethical and educational inversion. The data used to support this article is taken from the database of two research projects on school violence in Bogota between 2009 and 2015.<hr/>Cet article est une rélexion sur l'histoire de la famille contemporaine et ses changements, depuis la révolution des jeunes en 1960 jusqu'à la première décennie du XXIe siècle, ainsi que sur les rapports violents à l'intérieur du champ familial. A l'aide de concepts théoriques et méthodologiques nous avons confronté plusieurs époques en remontant le il du temps et en suivant le cours de la violence intrafamiliale. La rélexion théorique s'inspire de quelques idées de Pierre Bourdieu autour de la violence symbolique et de la reproduction, spécifiquement sur les stratégies de reproduction dans le champ familial, en soulignant les stratégies d'inversion symbolique, éthiques et éducatives. Les chiffres sur lesquels s'appuie l'article correspondent à des bases de données de deux projets de recherche sur la violence scolaire à Bogota dans la période allant de 2009 à 2015. <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372016000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 05:06:44 23-06-2024-->