Scielo RSS <![CDATA[Novum Jus]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2500-869220220003&lang=en vol. 16 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[The Roaring 20s: Facing an Uncertain Future while Waging the Wars of the Past]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922022000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[UKRAINE IN THE RUSSIAN GEOSTRATEGIC CHESSBOARD: AN ANALYSIS BASED ON GEOPOLITICAL CODES (1991-2022)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922022000300017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de este artículo consiste en analizar, desde la operatividad de los códigos geopolíticos, el contexto y el desarrollo del conflicto entre Rusia y Ucrania entre 1991 y 2022. Para darle alcance, se recurrirá al concepto de códigos geopolíticos, ya que este brinda un marco en el que se puede examinar la confluencia de factores, causas y actores implicados en este conflicto. La metodología utilizada será la de estudio de caso, mediante la cual se hará seguimiento del proceso que llevó a este desenlace.<hr/>Abstract The aim of this article is to analyze, from the geopolitical codes' perspective, the context and development of the conflict between Russia and Ukraine between 1991 and 2022. For this purpose, the concept of geopolitical codes was used, since it is a framework that can operationalize the confluence of factors, causes and players involved in this conflict. The case study methodology allowed to understand the process that led to this outcome, tracing it from the initial conditions. <![CDATA[WAR IN UKRAINE: TRIUMPH OF CAPITALISM?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922022000300043&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Para Vladimir Putin, lo acontecido en Ucrania, el 24 de febrero de 2022, es una operación militar especial respaldada por el artículo 51 de la Carta de la ONU. Para 140 países de la ONU, en esa fecha se perpetró una agresión de Rusia contra la soberanía y la integridad territorial de Ucrania. En este escrito se sostiene que la guerra en Ucrania es una secuela del fracaso del comunismo, cual es la heredada incapacidad de Rusia para recuperar su influencia perdida con la caída de la Unión Soviética; mientras, el viejo capitalismo europeo seduce a los territorios de la antigua órbita soviética, hasta convertirlos en parte de este. Ante este panorama, Rusia no encuentra alternativa distinta al terrorismo bélico para tratar de recuperar la influencia perdida. El artículo analiza las razones geoestratégicas de la invasión a Ucrania, concluyendo que la sola economía capitalista habría evitado la guerra, debido al poder económico que Rusia adquirió dentro del capitalismo europeo, gracias al proyecto Nord Stream, por el que proveía un recurso de primera necesidad a los consumidores del Viejo Continente, cual es el gas del que Rusia es el primer tenedor y productor mundial.<hr/>Abstract For Vladimir Putin, what happened in Ukraine on February 24, 2022, is a special military operation supported by article 51 of the UN Charter. For 140 UN countries, what was perpetrated on that date is Russia's aggression against the sovereignty and territorial integrity of Ukraine. In this paper it is argued that the war in Ukraine is a consequence of the failure of communism. Russia lost its ability to recover the influence it lost with the fall of the Soviet Union, while the old European capitalism has been seducing the territories of the former Soviet orbit to become part of it. Given this panorama, Russia does not find an alternative other than warlike terrorism to try to recover the lost influence. The article analyzes the geostrategic reasons for the invasion of Ukraine, concluding that the capitalist economy alone would have avoided the war due to the economic power that Russia acquired within European capitalism, thanks to the Nord Stream project by which it provided gas to the consumers of the old continent, a basic resource of which Russia has the largest reserves and is the leading producer. <![CDATA[ELABORATION OF A METHOD FOR THE STRATEGIC ANALYSIS OF THE DEVELOPMENT OF THE ARMED FORCES]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922022000300075&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Previous research has shown the need to increase the validity of the strategic decisions taken to determine (clarify) the strategy for developing the capabilities of the Ukrainian Armed Forces in the long term. It is necessary to elaborate a multi-criteria method for the strategic analysis of the development of the Armed Forces, based on statistical data obtained from the results of the defence reform and the defence review, minimising the use of expert judgments. To elaborate this method a conceptual approach was used, which combines choosing priority areas for developing the capabilities of the Armed Forces and a recursive way of organising the computing process. The process involved the creation of a system of indicators and performance criteria, their weight coefficients, and recursive and objective functions for constructing a mathematical model for synthesising the results of the strategic analysis of the development of the Armed Forces. The method of strategic analysis of the development of the Armed Forces using the recursive method of organising the computational process (SADAF-RW) produces objective assessments and the expected effect of implementing the chosen strategy for making strategic decisions. It is aimed at improving the state of readiness and capabilities of the Armed Forces in the long term, minimising the use of expert judgments. The method can be used in the elaboration of a scientific and methodological apparatus for assessing the effectiveness of strategic planning for the development of the Armed Forces since it is based on the principles of objectivity of assessments, consistency, and effectiveness of strategic decisions.<hr/>Resumen Con base en estudios previos se identificó la necesidad de aumentar la validez de la toma de decisiones estratégicas para determinar (aclarar) la estrategia de desarrollo de las capacidades de las Fuerzas Armadas en el largo plazo. Se identificó la necesidad de elaborar un método multicriterio para el análisis estratégico del desarrollo de las Fuerzas Armadas basado en datos estadísticos sobre los resultados de la reforma y revisión del sector de la defensa, minimizando el uso de juicios de expertos. Para la elaboración del método se utilizó un enfoque conceptual que combina las etapas seleccionadas de elección de áreas prioritarias para el desarrollo de las capacidades de las Fuerzas Armadas y una forma recursiva de organización del proceso de cómputo. El proceso involucró el desarrollo de un sistema de indicadores y criterios de desempeño, sus coeficientes de peso, funciones recursivas y objetivo para construir un modelo matemático que sintetice los resultados del análisis estratégico del desarrollo de las Fuerzas Armadas. El método de análisis estratégico del desarrollo de las Fuerzas Armadas mediante el método recursivo de organización del proceso computacional (SADAF-RW) permite obtener valoraciones objetivas y el efecto esperado de implementar la opción estratégica elegida para la toma de decisiones estratégicas. Está dirigido a mejorar el estado de preparación y capacidades de las Fuerzas Armadas en el largo plazo, minimizando el uso de juicios de expertos. El método puede ser utilizado en la elaboración de un aparato científico y metodológico para evaluar la eficacia de la planificación estratégica en el desarrollo de las Fuerzas Armadas, ya que se basa en los principios de objetividad de las evaluaciones, consistencia y eficacia de las decisiones estratégicas. <![CDATA[A PERSON AND THEIR SECURITY AS A VALUE IN THE SPECTRUM OF PUBLIC POWER: LEGAL PROBLEMS OF RECOGNITION THROUGH A CIVILIZATIONAL PERSPECTIVE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922022000300107&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The recognition of the human being, their life, health, honor, dignity, inviolability, and security, as the highest social value is a key principle of the Constitution of Ukraine and its implementation in the spectrum of public authority has been the subject of in-depth theoretical and legal analysis. The historical origins of the modern perception of human value, reaching the depths of the birth of the Christian faith, the revolutionary events in the European past, the world wars, and the adoption of the UN Universal Declaration of Human Rights are reflected in many states' constitutions, including modern Ukraine's. At the same time, certain problems are obvious, including differences in the perception of the content of human rights between Western and Eastern civilizations, Christian and Muslim beliefs, and the diverse constitutional declarations with their legislative implementation, as well as the separation of new human rights, problems that are increasingly attracting the attention of scholars and practitioners.<hr/>Resumen El reconocimiento de una persona, su vida, salud, honor, dignidad, inviolabilidad y seguridad como el valor social supremo, es un principio fundamental de la Constitución de Ucrania. Asimismo, su implementación en el espectro del poder público ha sido objeto de numerosos estudios teóricos y analisis jurídicos. Los orígenes históricos de la percepción moderna del valor humano, llegando a las profundidades del nacimiento de la fe cristiana, los eventos revolucionarios de la historia europea, las guerras mundiales y la adopción de la Declaración Universal de Derechos Humanos de la ONU, se reflejan en muchas constituciones de Estados, incluida la de Ucrania moderna. Al mismo tiempo, ciertos problemas son obvios en esta área, como las diferencias en la percepción del contenido de los derechos humanos entre las civilizaciones occidentales y orientales, entre las creencias cristianas y musulmanas, la diversidad de las declaraciones constitucionales y su implementación legislativa, así como la separación de nuevos derechos humanos, problemas que están atrayendo cada vez más atención de académicos y profesionales. El presente artículo investiga estos conceptos. <![CDATA[THE JUDICIAL PRECEDENT IN COLOMBIA FACED WITH THE THEORY EXPOSED BY MICHELE TARUFFO]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922022000300133&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo expone el precedente judicial desde la concepción del tratadista Michele Taruffo, visto desde los sistemas jurídicos del common law y del civil law, así como sus dimensiones. Se aborda también su desarrollo en el ordenamiento jurídico colombiano y se contrasta con las reflexiones alrededor de este instituto por el jurista italiano, para concluir que el precedente en Colombia tiene un grado de eficacia que traduce en lo que Taruffo ha clasificado como binding, must-except. El método de investigación fue cualitativo, de tipo descriptivo con un enfoque histórico.<hr/>Abstract This article exposes the judicial precedent from the conception of treatise writer Michele Taruffo, seen from the legal systems of common law and civil law, studying in turn its dimensions. The development that the precedent has had in the Colombian legal system is addressed and contrasted with the reflections of the Italian jurist, to conclude that the precedent in Colombia has a degree of effectiveness that translates into what Taruffo has classified as binding, must-except. The research method was qualitative, descriptive with a historical approach. <![CDATA[PERSPECTIVES OF CRITICAL EPISTEMOLOGY: THE FUNDAMENTAL QUESTION ABOUT A NEW SCIENCE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922022000300161&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Many current problems surrounding science revolve around the complex epistemological framework that shapes a new vision of knowledge about reality. The traditional epistemological positions are characterized by the explanation of nature by means of concatenated facts; that is, as bricks attached to each other giving shape to the edifice of science. A conception of this nature showed that the idea of certainty was nothing more than a mere illusion, opening the way, on the contrary, to the idea of the uncertainty of knowledge based on the descriptions of quantum physics, also a product of the non-reductionist conception of reality, thus criticizing the specular representation. This article addresses the main problems surrounding the critical conceptions that the emerging epistemology reveals about knowledge, pointing towards a much more complex vision of reality.<hr/>Resumen Varios de los problemas actuales acerca de la ciencia giran en torno al entramado epistemológico complejo que le da forma a una renovada visión del conocimiento sobre la realidad. Las posiciones epistemológicas tradicionales se caracterizaron por explicar la naturaleza mediante hechos concatenados; esto es, como ladrillos adosados que dan forma a su vez al edificio de la ciencia. Una concepción de esta naturaleza demostró que la idea de certeza no era más que mera ilusión, abriendo paso, por el contrario, a la idea de la incertidumbre del conocimiento con base en las descripciones de la física cuántica, producto además de la concepción no reduccionista de la realidad, criticando así la representación especular. Con el presente artículo, se abordan los principales problemas en torno a las concepciones críticas que la epistemología emergente devela acerca del conocimiento, apuntando hacia una visión mucho más compleja de la realidad. <![CDATA[COLOMBIA: NATURE AS SUBJECT OF RIGHTS. BETWEEN ACTIVISM AND CONTENTION]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922022000300189&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo analiza tres providencias colombianas, con base en el pensamiento de varios teóricos del derecho y expertos en derechos de la naturaleza. Los objetivos son, por una parte, conocer el rol que cumplen los jueces del país en el otorgamiento de derechos a la naturaleza, sin tener un marco constitucional ni normativo que lo sustente y, por otra parte, dar respuesta a la siguiente pregunta: ¿cuáles son los fundamentos de los jueces para declarar a la naturaleza como sujeto de derechos? La metodología elegida ha sido cualitativa, descriptiva; se recurrió a fuentes documentales, doctrina, legislación y jurisprudencia para determinar su impacto. Este trabajo cuestiona algunas decisiones judiciales, debido a la carencia de argumentación jurídica sólida, su escaso efecto en la protección real de la naturaleza y al incumplimiento de las órdenes impartidas por los jueces a las instituciones que deben preservar regiones, ríos o parques como sujetos de derechos. Si tales decisiones apuntan a proteger los ecosistemas, estas deberían estar teóricamente bien argumentadas y definir claramente los límites de los derechos.<hr/>Abstract This article analyzes three Colombian judicial decisions, based on various legal theorists and other experts. The goals are to know the role that judges play in the recognition of nature rights without having a constitutional neither legal framework to support its new legal status and answer the following question: ¿Which are the arguments to declare nature as subject of rights? The selected methodology is qualitative, descriptive, based on documental sources, rulings, laws, and doctrine to determine its impact. This work reflects about the criticism against these judicial decisions due to their lack of a strong juridical argumentation, its little effect on nature actual protection and the lack of enforcement of the judges' orders from the institutions, which should preserve regions, rivers, or parks as subjects of rights. If these judicial decisions pretend to protect the ecosystems, they should be theoretically well supported, clearly define the limits of the rights, and their orders should be enforced by the institutions involved. <![CDATA[THE RESTRICTIVE NATURE OF DISABILITIES IN COLOMBIAN ELECTORAL LAW: A LOOK FROM THE JURISPRUDENCE OF THE COUNCIL OF STATE AND JOHN RAWLS'S DISCOURSE ON IMPARTIALITY]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922022000300219&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las inhabilidades son restricciones que delimitan el derecho de acceso a cargos o funciones públicas; en ese sentido tienen un carácter prohibitivo, taxativo y no enunciativo, en tanto su interpretación es restrictiva, por lo que no procede su uso analógico ni extensivo. No obstante, la reciente jurisprudencia de la Sección Quinta del Consejo de Estado ha fijado nuevos criterios interpretativos que flexibilizan el alcance de las causales de inhabilidad electoral. La presente reflexión aborda la naturaleza de estas inhabilidades por medio de su confrontación con la tesis de la justicia como imparcialidad desarrollada por J. Rawls en su obra Teoría de la justicia, con el ánimo de identificar si esta nueva hermenéutica desconoce o no los mínimos fundamentales de los ciudadanos. El enfoque de la investigación es de orden cualitativo, con un método reflexivo y crítico, mediante la revisión y el análisis documental de normas, jurisprudencia y doctrina, que se contrapone con la hermenéutica jurisprudencial sobre el tema objeto de estudio. Se halló que, a la luz de la tesis de J. Rawls, la lectura finalista de esta reciente jurisprudencia desconoce principios básicos para salvaguardar un orden social justo, como el respeto por las libertades básicas y la igualdad de oportunidades de los ciudadanos, circunstancias que, además, ponen en riesgo la seguridad jurídica como elemento fundamental de un Estado social y democrático de derecho.<hr/>Abstract Disqualifications are restrictions that seek to limit the right of access to public positions or functions. In this sense, they have a prohibitive, restrictive, and non-explanatory nature, while their interpretation is restrictive, and therefore their analogical or extensive application is not appropriate. However, the recent jurisprudence of the Fifth Section of the Council of State has established new interpretive criteria that make the scope of the grounds for electoral disqualification more flexible. In this sense, the present reflection addresses the nature of these inabilities through its confrontation with the thesis of justice as impartiality developed by J. Rawls in his work The Theory of Justice, with the aim of establishing whether this new hermeneutics ignores or not the fundamental minimums of citizens. The research approach is qualitative, reflective and critical, through the review and documentary analysis of rules, jurisprudence and doctrine, which is opposed to the jurisprudential hermeneutics on the subject under study. In that order, it was identified that, in the light of J. Rawls's thesis, the finalist reading applied by this recent jurisprudence ignores basic principles to safeguard a fair social order, such as respect for basic freedoms and equal opportunities of citizens, circumstances that also put legal certainty at risk as fundamental element of a social and democratic State of law. <![CDATA[BOYS, GIRLS AND ADOLESCENTS AS SUBJECTS OF SPECIAL CONSTITUTIONAL PROTECTION IN FRONT OF ADVERTISING IN COLOMBIA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922022000300257&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se estudia la regulación que protege los derechos de niños, niñas y adolescentes frente a la publicidad en Colombia, a partir de su reconocimiento como sujetos de especial protección constitucional. Para ello, se utiliza el principio del interés superior del niño como guía para formular e interpretar las reglas sobre publicidad que afectan a este grupo poblacional; asimismo, señala obligaciones concretas tanto para el Estado como para el sector empresarial, con el fin de materializar la protección debida a cada uno de ellos.<hr/>Abstract This article studies the regulation that protects the rights of children and adolescents against advertising in Colombia, based on their recognition as subjects of special constitutional protection. To do this, it uses the principle of the best interests of the child as a guide for the formulation and interpretation of the rules on advertising that affect this population group, and also points out specific obligations for both the State and the business sector, in order to materialize the protection due to each of these subjects. <![CDATA[ERADICATION OF ILLICIT CROPS: BETWEEN OPERATIONAL NECESSITY, AERIAL SPRAYING, AND ITS LIMITS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922022000300283&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Mediante la Sentencia T-236 de 2017, la Corte Constitucional ordenó la no reanudación del Programa de erradicación de cultivos ilícitos mediante aspersión aérea con glifosato (Pecig) y sometió su continuación a dos requisitos, a saber: i) la implementación de la consulta previa y posterior en casos de afectaciones directas a comunidades étnicas en el marco de la implementación del Pecig, y ii) el diseño de un proceso para la toma de decisiones con base en el principio de precaución. Hasta la fecha, no se ha propuesto una política que cumpla con los requisitos establecidos por la Corte; por tanto, el Pecig permanece suspendido. Lo anterior ha suscitado el debate frente a la posibilidad de flexibilizar las órdenes de la Corte ante la necesidad operacional de erradicar los cultivos de uso ilícito, como también replantear el debate de la erradicación desde el nuevo plan de gobierno "Colombia potencia mundial de la vida (2022-2026)" y sus perspectivas de seguridad humana, con el fin de enfrentar con eficiencia el aumento constante de estos cultivos. A partir de un análisis sobre la jurisprudencia de la Corte Constitucional, en este artículo se proponen recomendaciones sobre cómo el Estado colombiano debe cumplir con sus obligaciones internacionales en materia de erradicación de cultivos ilícitos desde un enfoque de respeto a los derechos humanos y la protección del ambiente.<hr/>Abstract Through judgement T-236 de 2017 the Colombian Constitutional Court ordered not to resume the Program for the Eradication of Illicit Crops by Aerial Spraying of Glyphosate (Pecig) and subjected its continuation to two requirements, namely: (i) the implementation of prior and post consultation in cases of direct affectations to ethnic communities in the framework of the Pecig's implementation and (ii) the design of a decision-making process base on the precautionary principle. To date, the National Government has not designed a policy that complies with the requirements ordered by the Court; consequently, the Pecig remains suspended. This context has raised a debate on the possibility of making the Court's orders more flexible due to the operational need to eradicate illicit crops, as well as reframing the debate regarding eradication from the scope of the new government plan "Colombia: A Life World Power" (2022-2026) and its bedrock in human security, opening up the possibility of tackling the constant increase of illicit crops efficiently. Therefore, based on an analysis of the Constitutional Court's jurisprudence, this article proposes some recommendations on how the Colombian state should comply with its international obligations regarding eradicating of illicit crops from a perspective of respect for human rights and environmental protection. <![CDATA[ORGANIZATIONAL JUSTICE AND BUSINESS RESULTS. A COMPARATIVE STUDY IN SMALL AND MEDIUM COMPANIES FROM CHILE AND PERU]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922022000300315&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La justicia organizacional se ha transformado en factor significativo dentro de las organizaciones, determinante en los resultados económicos. Por lo anterior, en esta investigación se estudia la relación entre la justicia organizacional y los resultados del proceso de toma de decisiones en pequeñas y medianas empresas de Chile y Perú. Para ello, se diligenció un cuestionario con 149 trabajadores de cargos estratégicos y tácticos. La información recopilada fue procesada mediante la técnica de análisis de regresión múltiple y se concluyó que existe una relación significativa entre las formas de justicia utilizada en la empresa y los resultados empresariales, lo que muestra que, para conseguir el éxito empresarial, se debe mejorar la justicia organizacional.<hr/>Abstract Organizational justice has become a significant factor in organizations, even determining their economic results. This research studies the relationship between organizational justice and the results of the decision-making process in small and medium-sized companies in Chile and Peru. For this, a questionnaire was applied to 149 employees of strategic and tactical levels from different companies. The information collected was processed with the multiple regression analysis technique, concluding that there is a significant relationship between each of the forms of justice used in companies and their business results, which shows that, to achieve business success, organizational justice must be improved. <![CDATA[LEGAL EDUCATION ABROAD: COLOMBIAN LEGAL GRADUATES AND THE SOCIAL EFFECTS OF LL.M. DEGREES]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922022000300339&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This paper analyzes the social effects of U.S. Master of Laws degrees (LL.M.) in the Colombian juridical field. Therefore, this paper asks: what are the selection requirements of U.S. LL.M. programs? How do selection requirements reproduce social hierarchies in a country such as Colombia? To address these questions, this paper first describes the admission criteria of LL.M. programs in U.S. universities by relying on qualitative data such as the universities' description of their selection mechanisms and the costs of admissions. Then, using primary and secondary quantitative and qualitative data, the paper describes how selection criteria reproduce the Colombian legal field's social hierarchies. The article focuses on four selection requirements: the English proficiency requirement, grades, C/V, letters of recommendation, and the recognition of the degree. Finally, the paper concludes that current selection mechanisms reproduce social hierarchies in Colombia's legal profession.<hr/>Resumen Este artículo analiza los efectos sociales de los títulos de maestría en derecho (LL.M., por sus siglas en inglés) de los Estados Unidos en el campo jurídico colombiano. Por lo tanto, este documento pregunta: ¿Cuáles son los requisitos de selección de los programas LL.M. en Estados Unidos? ¿Cómo los requisitos de selección reproducen las jerarquías sociales en un país como Colombia? Para abordar estas preguntas, este artículo primero describe los criterios de admisión a las maestrías en derecho establecidos por las universidades de los Estados Unidos basándose en datos cualitativos, como la descripción de las universidades de sus mecanismos de selección y los costos de admisión. Luego, utilizando datos cuantitativos y cualitativos primarios y secundarios, el artículo describe cómo los criterios de selección de estos programas reproducen las jerarquías sociales del campo jurídico colombiano. El texto se centra en cuatro criterios de selección: el requisito de dominio del inglés, las calificaciones, la hoja de vida, las cartas de recomendación y el reconocimiento del título. Finalmente, el artículo concluye que los mecanismos de selección actuales reproducen las jerarquías sociales en la profesión jurídica. <![CDATA[RISKS IN THE USE OF THE CONTINGENCY FUND IN MANIFEST URGENCY IN PUBLIC PROCUREMENT IN COLOMBIA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922022000300383&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El trabajo del Legislador en la expedición del Estatuto General de Contratación de la Administración Pública, por medio de la Ley 80 de 1993, hizo referencia a la urgencia manifiesta en los artículos 42 y 43. Así mismo, por medio de la Ley 448 de 1998, se crearon y regularon los fondos de contingencias encaminados a cubrir necesidades urgentes derivadas en tres situaciones en particular; una de ellas corresponde a las obligaciones contingentes originadas en contratos administrativos. El presente artículo tiene como propósito definir y demarcar las clases de riesgos en el uso del fondo de contingencia como ocasión de un imprevisto surgido en la ejecución de contrato de urgencia manifiesta. El artículo 365 de la Constitución Política de Colombia busca garantizar una asistencia eficiente de los servicios públicos a los habitantes del territorio y, entre las obligaciones de las administraciones públicas para el ejercicio de esta obligación, se encuentra la de planear sus actuaciones, en especial si se prevé la variedad y los tipos de riesgos contractuales. Entre ellos encontramos los ocasionados por hechos previsibles, contrarios a aquellos no previsibles; los generados por malas prácticas, y las obligaciones contingentes (las provenientes de sentencias judiciales y laudos arbitrales y las provenientes de operaciones de crédito público), entre otros.<hr/>Abstract The work of the legislator in the issuance of the General Contracting Statute of the Public Administration, by means of Law 80 of 1993, mentioned Manifest Urgency in articles 42 and 43. Likewise, Law 448 of 1998 created and regulated contingency funds to cover urgent needs derived from three situations, one of them being the Contingent obligations generated in Administrative Contracts. The purpose of this article is to define and demarcate the classes of risks in the use of the contingency fund in case of an unforeseen event arising in the execution of a manifest emergency contract. Article 365 of the Political Constitution of Colombia seeks to guarantee efficient assistance from public services to the inhabitants of the territory and, within the obligations of the public administrations for the exercise of this obligation, is that of planning their actions, especially anticipating the variety and types of contractual risks. Within them we find those caused by foreseeable events, contrary to those that are not foreseeable, also those generated by bad practices, as well as contingent obligations (those arising from judicial decisions and arbitral awards and those arising from public credit operations), among others. <![CDATA[INHERITANCE OF DIGITAL ASSETS: ANALYZING THE CONCEPT OF DIGITAL INHERITANCE ON SOCIAL MEDIA PLATFORMS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922022000300413&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract We are moving toward a technologically driven world where the traditional way of looking at assets merely from a physical perspective is slowing evolving to include digital assets. With our extreme indulgence in internet activities, we end up creating a heap of digital assets without realizing the risk associated with its privacy and ownership after death. We share our personal pictures, videos, thoughts, and beliefs through daily posts on social media platforms. All these files are a type of digital assets with social and emotional value, but neither the law nor the social media platforms take strong steps for preserving them and ensuring their inheritance after the user's death. There is no universally accepted definition of digital assets and hence the concept of digital asset inheritance is in vain. This paper analyzes the posthumous rights of a social media user. It also explores the laws available in the US and India that protect the digital assets and examines the rules and regulations adopted by some of the most important social media platforms for the inheritance of the digital assets. Recommendations and suggestions for the practical implementation of digital inheritance are provided.<hr/>Resumen: Estamos avanzando hacia un mundo impulsado por la tecnología en el que la forma tradicional de ver los activos exclusivamente desde una perspectiva física está evolucionando lentamente para incluir los activos digitales. Dada nuestra extrema indulgencia respecto a las actividades que suceden en internet, creamos un cúmulo de activos digitales sin darnos cuenta del riesgo asociado a su privacidad y propiedad después de la muerte. Compartimos nuestras fotos personales, videos, pensamientos y creencias a través de publicaciones diarias en las plataformas de las redes sociales. Todos estos archivos son un tipo de activos digitales con valor social y emocional, pero ni la ley ni las plataformas de redes sociales toman medidas para preservarlos y asegurar su herencia tras la muerte del usuario. No existe una definición universalmente aceptada de activos digitales y, por lo tanto, el concepto de herencia de activos digitales es difuso. Este artículo analiza los derechos póstumos de un usuario en redes sociales. Asimismo, explora las leyes vigentes en Estados Unidos e India que protegen los activos digitales, al tiempo que examina las normas y los reglamentos adoptados por algunas de las plataformas de redes sociales más importantes en términos de herencia de este tipo de activos. Por último, se enuncian recomendaciones y sugerencias para la aplicación práctica de la herencia digital. <![CDATA[THE IMPORTANCE OF RESETTING THE SOCIO-LEGAL CULTURE OF TECHNOLOGY TRANSFER IN CHILE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922022000300437&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se analizan las bases teóricas para la armonización y la integración de los lineamientos sociojurídicos que se deben considerar para impulsar la cultura innovadora y la transferencia de tecnología en Chile. Los métodos utilizados fueron el jurídico doctrinal, el análisis de contenido y el estudio teórico doctrinal. La revisión arrojó que aún no están determinados los principios que sirven de enunciados normativos para la regulación de la transferencia de tecnología en Chile, con los que se garantice el traslado de conocimientos e investigaciones desde el sector público o financiadas con fondos públicos hacia el privado, de una forma más ordenada y efectiva, con la participación de los investigadores o creadores de dichas tecnologías, pero introducidos y comercializados por los emprendedores de los rubros interesados en ello. La universidad es un sujeto relevante en el desarrollo tecnológico de la nación; sin embargo, la integración, armonización y colaboración en el impulso de los procesos de innovación tecnológica deben ser orientadas a la conjugación con el sector empresarial, por lo que las líneas de investigación deben responder y apoyar a la incorporación en el mercado nacional e internacional. Asimismo, existe el imperativo de ordenar la gestión de los sujetos que participan en dichos procesos, fortalecer el desarrollo de los derechos de propiedad intelectual y el sistema nacional de innovación tecnológica, y unificar la regulación de mecanismos, para eliminar la distorsión y la dispersión legislativa en la materia.<hr/>Abstract This article analyzes the theoretical bases for the harmonization and integration of socio-legal guidelines that must be considered for the promotion of an innovative culture and technology transfer in Chile. The methods used were doctrinal legal, content analysis and doctrinal theoretical study. The analysis showed that the basic principles that serve as normative statements for the regulation of technology transfer in Chile have not yet been determined, a situation that affects the transfer of knowledge and research from the public sector or publicly funded to the private sector in a more efficient, orderly and effective way, with the active participation of the researchers or creators of said technologies, where the introduction and commercialization is developed by the entrepreneurs of the items interested in its commercialization. Universities are a relevant subject in the technological development of the nation, however, the integration, harmonization, and collaboration for the promotion of the technological innovation process must be oriented towards a conjugation with the business sector. For this, the lines of research must be aligned with this purpose and support the incorporation into the national and international market. Also, an orderly management of the subjects that participate in said processes is necessary, as well as strengthening the development of the intellectual property rights that are generated and the national system of technological innovation, and unifying the regulation of mechanisms to minimize the distortion and legislative dispersion in the matter. <![CDATA[LES AUTORITÉS DE RÉGULATION DES SERVICES PUBLICS EN FRANCE ET EN COLOMBIE. ACOSTA-PÁEZ, ESTEFANÍA & MAHÉRAULT, GUILLAUME. BOGOTÁ: UNIVERSIDAD CATÓLICA DE COLOMBIA, 2021, 94 PP.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2500-86922022000300455&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se analizan las bases teóricas para la armonización y la integración de los lineamientos sociojurídicos que se deben considerar para impulsar la cultura innovadora y la transferencia de tecnología en Chile. Los métodos utilizados fueron el jurídico doctrinal, el análisis de contenido y el estudio teórico doctrinal. La revisión arrojó que aún no están determinados los principios que sirven de enunciados normativos para la regulación de la transferencia de tecnología en Chile, con los que se garantice el traslado de conocimientos e investigaciones desde el sector público o financiadas con fondos públicos hacia el privado, de una forma más ordenada y efectiva, con la participación de los investigadores o creadores de dichas tecnologías, pero introducidos y comercializados por los emprendedores de los rubros interesados en ello. La universidad es un sujeto relevante en el desarrollo tecnológico de la nación; sin embargo, la integración, armonización y colaboración en el impulso de los procesos de innovación tecnológica deben ser orientadas a la conjugación con el sector empresarial, por lo que las líneas de investigación deben responder y apoyar a la incorporación en el mercado nacional e internacional. Asimismo, existe el imperativo de ordenar la gestión de los sujetos que participan en dichos procesos, fortalecer el desarrollo de los derechos de propiedad intelectual y el sistema nacional de innovación tecnológica, y unificar la regulación de mecanismos, para eliminar la distorsión y la dispersión legislativa en la materia.<hr/>Abstract This article analyzes the theoretical bases for the harmonization and integration of socio-legal guidelines that must be considered for the promotion of an innovative culture and technology transfer in Chile. The methods used were doctrinal legal, content analysis and doctrinal theoretical study. The analysis showed that the basic principles that serve as normative statements for the regulation of technology transfer in Chile have not yet been determined, a situation that affects the transfer of knowledge and research from the public sector or publicly funded to the private sector in a more efficient, orderly and effective way, with the active participation of the researchers or creators of said technologies, where the introduction and commercialization is developed by the entrepreneurs of the items interested in its commercialization. Universities are a relevant subject in the technological development of the nation, however, the integration, harmonization, and collaboration for the promotion of the technological innovation process must be oriented towards a conjugation with the business sector. For this, the lines of research must be aligned with this purpose and support the incorporation into the national and international market. Also, an orderly management of the subjects that participate in said processes is necessary, as well as strengthening the development of the intellectual property rights that are generated and the national system of technological innovation, and unifying the regulation of mechanisms to minimize the distortion and legislative dispersion in the matter.