Scielo RSS <![CDATA[Ideas y Valores]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-006220170003&lang=es vol. 66 num. 165 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[El problema de la negatividad en la <em>ciencia de la lógica</em> de Hegel]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300013&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En las primeras páginas de la Ciencia de la lógica, el pensar tiene la pretensión de iniciar su propio movimiento sin aceptar ningún pensamiento dado o presuposición como la paradójica y pura autorreferencia del vínculo entre ser y nada. De acuerdo con esto, proponemos una lectura que afirma la presencia de una negatividad que explica la actividad inmanente del pensar en el inicio de la Ciencia de la lógica.<hr/>ABSTRACT The opening pages of the Science of Logic present us with thought beginning its own movement, without accepting any given thought or assumption, that is, as the paradoxical and pure self-reference of the link between being and nothing. In this sense, we suggest a reading that asserts the presence of a negativity that explains the immanent activity of thought at the beginning of the Science of Logic. <![CDATA[La lectura hegeliana de “La antinomia de la razón pura”]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300035&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En la Ciencia de la lógica, Hegel analiza las dos antinomias matemáticas kantianas, realiza una crítica interna de sus pruebas y concluye que son meras peticiones de principio. A pesar de ello, reconoce la legitimidad del descubrimiento kantiano. En este artículo se analiza cómo se integran y complementan esas dos miradas, para mostrar cómo se apropia Hegel de la antinomia de la razón pura para reconducirla a su fundamento conceptual, y despojarla así de todo contenido empírico, para lo cual tendrá que desactivarla mediante una crítica a la formulación kantiana.<hr/>ABSTRACT In the Science of Logic, Hegel analyzes Kant's two mathematical antinomies; carries out an internal critique of their proof; and concludes that they are mere examples of petitio principii. Nevertheless, he recognizes the legitimacy of Kant's discovery. The article analyzes how these two approaches come together and complement each other. The purpose of this analysis is to show how Hegel takes the antinomy of pure reason back to its conceptual foundation, thus stripping it of all empirical content and dissolving it through a critique of Kant's formulation. <![CDATA[<strong>Percepción, descripción y explicación en la obra de Alexander Von Humboldt</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300057&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Es recurrente la tendencia a considerar a Alexander von Humboldt como autor romántico-naturalista, dada la combinación del método científico de análisis empírico de la naturaleza con su visión estético-subjetiva que posee ciertos rasgos "románticos". Un estudio del léxico empleado por Humboldt en las descripciones de la naturaleza revela, sin embargo, el predominio del lenguaje estrictamente científico e intersubjetivo sobre el subjetivo. La presencia de rasgos semánticos "románticos" no es, empero, meramente ornamental, sino que cumple una función estética que, en la percepción humboldtiana de la naturaleza, es un complemento subjetivo indispensable dentro de su imagen holística del mundo.<hr/>ABSTRACT Alexander von Humboldt tends to be considered a romantic-naturalist author, due to the way he combines the scientific method of empirical analysis of nature with his aesthetic-subjective view that could be said to have some "romantic" characteristics. Nonetheless, the study of the lexicon used by Humboldt to describe nature reveals the predominance of strictly scientific and intersubjective language over subjective language. Even so, the presence of "romantic" semantic traits is not merely ornamental; rather, it has an aesthetic function, which, in Humboldt's perception of nature, is an indispensible subjective complement within his holistic worldview. <![CDATA[<strong>Reciprocidad cordial bases éticas de la cooperación</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300085&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La ciencia económica preponderante descuidó el estudio de la cooperación humana. Esto se debe a que hay una contradicción entre ser seres racionales con propensión a maximizar el bienestar, por un lado, y la posibilidad de concretar objetivos de beneficio común e implementar procesos relacionales no coercitivos, por el otro lado. Sin embargo, la economía experimental se ha preocupado por hallar explicación a la actitud de reciprocidad que muestran los agentes en distintos juegos de estrategia, ya que posibilita concretar acciones colectivas en las que subyace una intencionalidad compartida que permite cumplir objetivos mutuamente dispuestos. Se busca mostrar cuándo y por qué los seres humanos empiezan a relacionarse con sus semejantes y cuál es el fundamento normativo que logra orientar estos comportamientos.<hr/>ABSTRACT The prevailing economic science has neglected the study of human cooperation. This is due to the existing contradiction between rational beings who seek to maximize wellbeing, on the one hand, and the possibility of materializing objectives for the common good and implementing relational, non-coercive processes, on the other-hand. However, experimental economics has endeavored to find an explanation for the attitude of reciprocity displayed by agents in different strategy games, given that it facilitates collective actions marked by an underlying shared intentionality that makes it possible to achieve mutually established goals. The article seeks to show when and why human beings start relating to their peers and to identify the normative basis that guides these behaviors. <![CDATA[<em>Horror vacui</em> Una aproximación al vacio de un par de zapatos a partir de Martin Heidegger]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300111&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los zapatos nos sirven y nos acompañan, testimonian diferentes verdades, dependiendo de su utilidad y su dueño. Pueden ser de vagabundos o de prisioneros, de militares, artistas o campesinos, de adultos o de niños, de asesinos o de asesinados. Muchos guardan un misterio, todos tienen una historia. El arte los ha acogido desde sus comienzos, vinculándolos a diferentes sucesos, como en las obras de Vincent Van Gogh, Can Togay y Gyula Pauer. A partir del trabajo de estos artistas se busca vincular el vacío y el horror en el arte con el tema de la verdad, entendida como alétheia o desocultación, rememoración y acontecimiento, e indagar por la historia que se oculta tras ciertas obras artísticas.<hr/>ABSTRACT Shoes are not only useful; they are also our constant companions, and, as such, they attest to different truths, depending on their utility and their owner. They can belong to vagabonds or prisoners, to soldiers, artists, or peasants, to adults or children, to murderers or victims Many conceal a mystery, and they all have a history. Since its beginnings, art has included them and linked them to diverse events, as is the case in the works of Vincent Van Gogh, Can Togay, and Gyula Pauer. On the basis of the work of these artists, the article connects emptiness and horror in art with truth, understood as alétheia or unconcealment, remembrance, and event, and inquires into the hidden story of certain artworks. <![CDATA[<strong>El estatuto de la tradición en la literatura china</strong>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300133&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo revisa el concepto de tradición en las filosofías europea y china. Partiendo de la degradación contemporánea de la "tradición" como modo de orientación del individuo en el mundo, se recurre al trabajo de rehabilitación que Hans-Georg Gadamer impulsa a partir de las nociones de prejuicio y autoridad, se verifica esta cuestión en las propuestas avanzadas por Walter Benjamin en torno al narrador como custodio de la tradición y agente de experiencia, y se examina el lugar de la tradición en el pensamiento chino, considerando el trabajo de François Jullien. Finalmente, se aborda la trama entre experiencia, pasado y tradición, tal como se articula en la literatura china, y se concluye con una reflexión sobre el modelo prescriptivo de la tradición occidental frente al pensamiento oriental.<hr/>ABSTRACT The article reviews the concept of tradition in European and Chinese philosophy. In view of the contemporary decline of "tradition" as a means of orientation of the individual in the world, the article first turns to Hans-Georg Gadamer's rehabilitation of the concept on the basis of the notions of prejudice and authority, and then goes on to examine the issue in Walter Benjamin's proposals regarding the narrator as a custodian of tradition and agent of experience. It then discusses the place of tradition in Chinese thought, taking into account the work of François Jullien. Finally, the paper addresses the interrelation of experience, past, and tradition, as articulated in Chinese literature, and concludes with a reflection on the contrast between the prescriptive model of Western tradition and Oriental thought. <![CDATA[La crítica de los prejuicios en la Ilustracion alemana y su recepcion en la obra de Kant]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300147&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La polémica sobre los prejuicios es un símbolo distintivo de la Ilustración alemana. Este artículo presenta aspectos históricos de esta polémica que resultan útiles para esclarecer el pensamiento de Kant. Se argumenta que la posición kantiana respecto de ella, como una polémica en la que convive una perspectiva que busca la liberación de todo prejuicio (Christian Tliomasius) y otra que permite que algunos permanezcan, y hasta los estima como útiles (Georg Friedrich Meier), representa un esfuerzo por conciliar ambas perspectivas, y anticipa la distinción planteada en la "Dialéctica trascendental" entre el uso regulativo y constitutivo de las ideas.<hr/>ABSTRACT The controversy over prejudices is a distinctive feature ofthe German Enlightenment. The article addresses some historical aspects of this controversy that are useful to shed light on Kant's thought. Enlightenment positions ranged from the perspective seeking to rid itself of all prejudices (Christian Thomasius), to that which allows for some prejudices and even considers them useful (Georg Friedrich Meier). The article argues that the Kantian position on the matter constitutes an effort to reconcile these perspectives, thus anticipating the distinction set forth in the "Transcendental Dialectic" between the regulative and the constitutive use of ideas. <![CDATA[Negatividad e intersubjetividad La dimensión originaria del conflicto en Kojève y en Sartre]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300171&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo aborda la lógica a partir de la cual el correlato de la libertad como negatividad radical es el conflicto como dimensión originaria de la intersübjetividad en Alexandre Kojève y Jean Paul Sartre. Se examina la interpretación realizada por el pensador ruso del capítulo iv de la Fenomenología del espíritu y la importancia de la "dialéctica del amo y del esclavo" como clave del pensamiento hegeliano; así como la forma en que las premisas ontológicas expuestas en El ser y la nada se presentan como elementos constitutivos de la comprensión de la intersubjetividad como dialéctica subjetivación-objetivación.<hr/>ABSTRACT The article discusses the logic according to which the correlate of freedom, as radical negativity, is conflict, as the original dimension of intersubjectivity, in Alexandre Kojève and Jean Paul Sartre. It examines the Russian thinker's interpretation of chapter iv of the Phenomenology of Spirit and the importance of the "master-slave dialectic" as a key to Hegelian thought. It also addresses the manner in which the ontological premises set forth in Being and Nothingness are presented as constitutive elements of the understanding of intersubjectivity as a dialectics of subjectivization-objectivization. <![CDATA[El dilema contractualista]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300191&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En la ética y la filosofía política contemporáneas es común apelar a alguna forma de consenso hipotético para justificar contenidos normativos. En el presente artículo llamo a esta posición "contractualismo" y defiendo tres tesis al respecto. Primera, es correcta la objeción común al contractualismo de que la estipulación de un consenso hipotético en una situación ideal de deliberación no añade nada a la justificación del contenido normativo en cuestión. Segunda, esta objeción da pie a lo que llamo "el dilema contractualista": cuando hay una situación de desacuerdo entre dos agentes sobre si un contenido normativo x es correcto, apelar a un acuerdo hipotético en condiciones ideales de deliberación como medio para justificar x, equivale a caer en petición de principio o a establecer una trivialidad. Tercera, a la luz del "dilema contractualista", el contractualismo no debe ser entendido como un método de justificación normativa.<hr/>ABSTRACT It is common practice in contemporary ethics and political philosophy to appeal to some sort of hypothetical consensus to justify normative contents. In this article, I call that position "contractualism" and argue for three thesis in that respect. First, the common objection to contractualism is correct, namely, that stipulating a hypothetical consensus in an ideal situation of deliberation adds nothing to the justification of the normative content at stake. Secondly, this objection gives rise to what I have called "the contractualist dilemma": in a situation of disagreement between two agents over whether a normative content x is correct, resorting to a hypothetical agreement in ideal deliberation conditions as a means to justify x amounts to falling into petitio principii or to establishing a triviality. Third, in view of "the contractualist dilemma", contractualism should not be understood as a method of normative justification. <![CDATA[La problemática de la epistemología anti-suerte]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300217&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN D. Pritchard ha sostenido que el conocimiento requiere la satisfacción de una condición de habilidad y una anti-suerte que no guardan relación de implicación entre sí. Se sostiene que la satisfacción de una condición anti-suerte implica cumplir con la condición de habilidad, primero, porque, las características centrales del caso de D. Pritchard (TEMP) en contra de esta implicación son compartidas con casos en los que hay habilidad; y segundo, el caso de A. Goldman del dios benevolente es más efectivo que TEMP, pero involucra un tipo de seguridad diferente a la requerida para el conocimiento. Por último, se muestra que la respuesta de D. Pritchard al problema de la generalidad bloquea la implicación de seguridad a habilidad. Se propone un contraejemplo, adaptando un caso tomado de la epistemología del testimonio.<hr/>ABSTRACT D. Pritchard holds that knowledge requires the satisfaction of an ability condition and an anti-luck condition that bear no relation of implication to each other. The article argues that the satisfaction of the anti-luck condition implies satisfying the ability condition for two reasons: first, that the main characteristics of Pritchard's case (TEMP) against this implication are shared by cases in which there is ability; and, second, that although A. Goldman's benevolent demon case is more effective than TEMP, it involves a different type of certainty than that required for knowledge. Finally, the article shows that Pritchard's response to the generality problem blocks the implication between certainty and ability, and proposes a counterexample that draws on the epistemology of testimony. <![CDATA[El significado político de la alegoría de la caverna de Platón]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300237&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The article argues that Plato's cave is fundamentally a political and not an epistemological allegory, and that only if we see it thus can we understand its relation to the images of the sun and the line. On the basis of textual evidence, the article raises questions regarding the main hypotheses grounding the effort to find an epistemological parallel between the cave and the line: that the prisoners represent humanity in general, and that the cave symbolizes the visible world of everyday experience, while the world outside the cave represents the realm of ideas. The suspension of these assumptions makes possible a reading that highlights the cultural and political issues at stake in this famous allegory.<hr/>RESUMEN El artículo sostiene que la caverna de Platón es fundamentalmente una alegoría política, no epistemológica, y que solo así podremos apreciar la relación que guarda con las imágenes del sol y de la línea. Sobre la base de evidencia textual, se ponen en duda las dos hipótesis principales sobre las que se funda el esfuerzo por encontrar un paralelo epistemológico entre la caverna y la línea: que los prisioneros representan a la humanidad en general, y que la caverna simboliza el mundo visible de la experiencia corriente, mientras el mundo fuera de esta representa el reino de las ideas. La suspensión de estos supuestos posibilita una lectura que resalta los temas culturales y políticos que están en juego en esta famosa alegoría. <![CDATA[Entender con palabras o con la experiencia ¿Es posible un abordaje experiencial de la analogía beuchotiana?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300267&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo estudia la epistemología o los fundamentos de la interpretación. Tradicionalmente se han enfrentado dos: las que interpretan analíticamente usando conceptos, ideas y palabras, y las que lo hacen desde la vida y señalan que la palabra limita la comprensión de ciertas realidades. Mauricio Beuchot defiende un punto intermedio a partir de la analogía. Sin embargo, se argumenta que esta interpretación se encuentra en del marco analítico y, más allá de ella, es posible realizar un abordaje experiencial de la analogía. Esta aproximación inaugura un modelo de interpretación que integra las dos concepciones de la epistemología mencionadas.<hr/>ABSTRACT The article discusses the epistemology or grounds of interpretation. Traditionally, there has been a debate between those who interpret analytically, using concepts, ideas, and words, and those who do so on the basis of life and hold that words limit the understanding of certain realities. Mauricio Beuchot defends an intermediate point of view based on analogy. The article argues that this interpretation remains within the analytical framework, and that it is possible to go beyond that and adopt an experiential approach to the analogy. This approach constitutes a new model of interpretation that combines the two above-mentioned epistemological conceptions. <![CDATA[Contexto y pensamiento de Charles Taylor sobre el consenso]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300297&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo sostiene que el consenso no es un tema de primer orden en la filosofía política de Charles Taylor, pero una lectura orientada al problema puede ofrecer los elementos para establecer una teoría sobre dicha noción e identificar los argumentos para su justificación. Además, se enfatiza en el contexto de discusión que permite introducir la filosofía de Taylor como un modo de pensar sobre el consenso, alternativo al constructivismo.<hr/>ABSTRACT The article argues that although consensus is not a first-order issue in Charles Taylor's political philosophy, a reading oriented toward that problem can provide the elements for a theory of that notion, as well as for the identification of arguments to justify it. It also highlights the context of discussion that makes it possible to present Taylor's philosophy as a way of thinking about consensus and as an alternative to constructivism. <![CDATA[La nocion de natalidad de Arendt Un intento de aclaración]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300327&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT Arendt claims that our natality (i.e., our condition of being born) is the "source" or "root" of our capacity to begin (i.e., of our capacity to initiate something new). But she does not fully explain this claim. How does the capacity to begin derive from the condition of birth? That Arendt does not immediately and unambiguously provide an answer to this question can be seen in the fact that her notion of natality has received very different interpretations. In the present paper, I seek to clarify the notion. I bring together and examine Arendt's scattered remarks about natality and propose a new interpretation that responds to the stated question. Along the way, I show how the various existing interpretations have arisen and argue that, in view of that question, they are inadequate.<hr/>RESUMEN Arendt afirma que nuestra natalidad (es decir, la condición de haber nacido) es la "fuente" o "raíz" de nuestra capacidad para comenzar (a saber, de nuestra capacidad para iniciar algo nuevo). Sin embargo, ella no explica esta afirmación a cabalidad. ¿Cómo es que la capacidad para comenzar deriva de la condición de nacimiento? Debido a que Arendt no proporciona una respuesta inmediata y clara a esta pregunta, su noción de natalidad ha sido interpretada de maneras muy diferentes. Este trabajo busca aclarar la noción. Se reúnen y se examinan los comentarios dispersos de Arendt acerca de la natalidad y se propone una nueva interpretación que responde a dicha pregunta. En el proceso, se demuestra cómo surgieron las diversas interpretaciones existentes y se argumenta que son inadecuadas. <![CDATA[“El carácter total del mundo” Esbozo de una ontología del caos en Nietzsche]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300347&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Largamente desatendida o malinterpretada, la noción de caos en la filosofía de Nietzsche es una pieza constitutiva de la particular concepción del ser que este autor habría dejado apenas esbozada. El artículo se propone elaborar este concepto en la obra nietzscheana, siguiendo algunas de las metáforas que lo iluminan (las estrellas, el texto y el mundo). Desde allí se busca plantear los rasgos centrales de una ontologia del caos, de sesgo no metafísico, que, al afirmar el carácter acontecimental de la realidad, puede verse como precursora de la ontología hermenéutica contemporánea.<hr/>ABSTRACT The notion of chaos, which has long been neglected or misinterpreted, is a constitutive element of a peculiar conception of being that the philosopher only had time to outline. The objective of this article is to elaborate on this concept in Nietzschean philosophy, guided by some of the metaphors that shed light on it (the stars, the text, and the world). This serves as the basis to set forth the main characteristics of a non-metaphysical ontology of chaos that asserts the eventful nature of reality and can thus be seen as a precursor of contemporary hermeneutic ontology. <![CDATA[Daniel Herrera Restrepo Santa Rosa de Osos, 25 de julio de 1930 - Bogotá, 28 de julio de 2017]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300369&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Largamente desatendida o malinterpretada, la noción de caos en la filosofía de Nietzsche es una pieza constitutiva de la particular concepción del ser que este autor habría dejado apenas esbozada. El artículo se propone elaborar este concepto en la obra nietzscheana, siguiendo algunas de las metáforas que lo iluminan (las estrellas, el texto y el mundo). Desde allí se busca plantear los rasgos centrales de una ontologia del caos, de sesgo no metafísico, que, al afirmar el carácter acontecimental de la realidad, puede verse como precursora de la ontología hermenéutica contemporánea.<hr/>ABSTRACT The notion of chaos, which has long been neglected or misinterpreted, is a constitutive element of a peculiar conception of being that the philosopher only had time to outline. The objective of this article is to elaborate on this concept in Nietzschean philosophy, guided by some of the metaphors that shed light on it (the stars, the text, and the world). This serves as the basis to set forth the main characteristics of a non-metaphysical ontology of chaos that asserts the eventful nature of reality and can thus be seen as a precursor of contemporary hermeneutic ontology. <![CDATA[Enseñando a hablar inglés a la filosofía hegeliana Entrevista a Stephen Houlgate]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300373&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Largamente desatendida o malinterpretada, la noción de caos en la filosofía de Nietzsche es una pieza constitutiva de la particular concepción del ser que este autor habría dejado apenas esbozada. El artículo se propone elaborar este concepto en la obra nietzscheana, siguiendo algunas de las metáforas que lo iluminan (las estrellas, el texto y el mundo). Desde allí se busca plantear los rasgos centrales de una ontologia del caos, de sesgo no metafísico, que, al afirmar el carácter acontecimental de la realidad, puede verse como precursora de la ontología hermenéutica contemporánea.<hr/>ABSTRACT The notion of chaos, which has long been neglected or misinterpreted, is a constitutive element of a peculiar conception of being that the philosopher only had time to outline. The objective of this article is to elaborate on this concept in Nietzschean philosophy, guided by some of the metaphors that shed light on it (the stars, the text, and the world). This serves as the basis to set forth the main characteristics of a non-metaphysical ontology of chaos that asserts the eventful nature of reality and can thus be seen as a precursor of contemporary hermeneutic ontology. <![CDATA[Platón. <em>Apología de Sócrates y Critón.</em> Trad. Esteban Bieda. Buenos Aires: Winograd, 2014. 262 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300413&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Largamente desatendida o malinterpretada, la noción de caos en la filosofía de Nietzsche es una pieza constitutiva de la particular concepción del ser que este autor habría dejado apenas esbozada. El artículo se propone elaborar este concepto en la obra nietzscheana, siguiendo algunas de las metáforas que lo iluminan (las estrellas, el texto y el mundo). Desde allí se busca plantear los rasgos centrales de una ontologia del caos, de sesgo no metafísico, que, al afirmar el carácter acontecimental de la realidad, puede verse como precursora de la ontología hermenéutica contemporánea.<hr/>ABSTRACT The notion of chaos, which has long been neglected or misinterpreted, is a constitutive element of a peculiar conception of being that the philosopher only had time to outline. The objective of this article is to elaborate on this concept in Nietzschean philosophy, guided by some of the metaphors that shed light on it (the stars, the text, and the world). This serves as the basis to set forth the main characteristics of a non-metaphysical ontology of chaos that asserts the eventful nature of reality and can thus be seen as a precursor of contemporary hermeneutic ontology. <![CDATA[James R. O'Shea, ed. <em>Sellars and His Legacy.</em> Oxford: Oxford University Press, 2016. 266pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300415&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Largamente desatendida o malinterpretada, la noción de caos en la filosofía de Nietzsche es una pieza constitutiva de la particular concepción del ser que este autor habría dejado apenas esbozada. El artículo se propone elaborar este concepto en la obra nietzscheana, siguiendo algunas de las metáforas que lo iluminan (las estrellas, el texto y el mundo). Desde allí se busca plantear los rasgos centrales de una ontologia del caos, de sesgo no metafísico, que, al afirmar el carácter acontecimental de la realidad, puede verse como precursora de la ontología hermenéutica contemporánea.<hr/>ABSTRACT The notion of chaos, which has long been neglected or misinterpreted, is a constitutive element of a peculiar conception of being that the philosopher only had time to outline. The objective of this article is to elaborate on this concept in Nietzschean philosophy, guided by some of the metaphors that shed light on it (the stars, the text, and the world). This serves as the basis to set forth the main characteristics of a non-metaphysical ontology of chaos that asserts the eventful nature of reality and can thus be seen as a precursor of contemporary hermeneutic ontology. <![CDATA[Doran, Robert. <em>Theory of the Sublime.</em> Form Longinus to Kant. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. 313 pp.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300423&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Largamente desatendida o malinterpretada, la noción de caos en la filosofía de Nietzsche es una pieza constitutiva de la particular concepción del ser que este autor habría dejado apenas esbozada. El artículo se propone elaborar este concepto en la obra nietzscheana, siguiendo algunas de las metáforas que lo iluminan (las estrellas, el texto y el mundo). Desde allí se busca plantear los rasgos centrales de una ontologia del caos, de sesgo no metafísico, que, al afirmar el carácter acontecimental de la realidad, puede verse como precursora de la ontología hermenéutica contemporánea.<hr/>ABSTRACT The notion of chaos, which has long been neglected or misinterpreted, is a constitutive element of a peculiar conception of being that the philosopher only had time to outline. The objective of this article is to elaborate on this concept in Nietzschean philosophy, guided by some of the metaphors that shed light on it (the stars, the text, and the world). This serves as the basis to set forth the main characteristics of a non-metaphysical ontology of chaos that asserts the eventful nature of reality and can thus be seen as a precursor of contemporary hermeneutic ontology. <![CDATA[Hohwy, Jakob. "The Self-Evidencing Brain." <em>Nous</em> 50.2 (2016): 259-285.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300431&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Largamente desatendida o malinterpretada, la noción de caos en la filosofía de Nietzsche es una pieza constitutiva de la particular concepción del ser que este autor habría dejado apenas esbozada. El artículo se propone elaborar este concepto en la obra nietzscheana, siguiendo algunas de las metáforas que lo iluminan (las estrellas, el texto y el mundo). Desde allí se busca plantear los rasgos centrales de una ontologia del caos, de sesgo no metafísico, que, al afirmar el carácter acontecimental de la realidad, puede verse como precursora de la ontología hermenéutica contemporánea.<hr/>ABSTRACT The notion of chaos, which has long been neglected or misinterpreted, is a constitutive element of a peculiar conception of being that the philosopher only had time to outline. The objective of this article is to elaborate on this concept in Nietzschean philosophy, guided by some of the metaphors that shed light on it (the stars, the text, and the world). This serves as the basis to set forth the main characteristics of a non-metaphysical ontology of chaos that asserts the eventful nature of reality and can thus be seen as a precursor of contemporary hermeneutic ontology. <![CDATA[Crelier, Andrés. "Razones sin lenguaje: el caso de los animales no humanos." <em>Areté</em> 28.2 (2016): 263-281.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300434&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Largamente desatendida o malinterpretada, la noción de caos en la filosofía de Nietzsche es una pieza constitutiva de la particular concepción del ser que este autor habría dejado apenas esbozada. El artículo se propone elaborar este concepto en la obra nietzscheana, siguiendo algunas de las metáforas que lo iluminan (las estrellas, el texto y el mundo). Desde allí se busca plantear los rasgos centrales de una ontologia del caos, de sesgo no metafísico, que, al afirmar el carácter acontecimental de la realidad, puede verse como precursora de la ontología hermenéutica contemporánea.<hr/>ABSTRACT The notion of chaos, which has long been neglected or misinterpreted, is a constitutive element of a peculiar conception of being that the philosopher only had time to outline. The objective of this article is to elaborate on this concept in Nietzschean philosophy, guided by some of the metaphors that shed light on it (the stars, the text, and the world). This serves as the basis to set forth the main characteristics of a non-metaphysical ontology of chaos that asserts the eventful nature of reality and can thus be seen as a precursor of contemporary hermeneutic ontology. <![CDATA[Castillo Merlo, Mariana. "A través del espejo y lo que Platón encontró allí. Mimesis entre lógos y alétheia." <em>Praxis Filosófica</em> 42 (2016): 33-58.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300437&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Largamente desatendida o malinterpretada, la noción de caos en la filosofía de Nietzsche es una pieza constitutiva de la particular concepción del ser que este autor habría dejado apenas esbozada. El artículo se propone elaborar este concepto en la obra nietzscheana, siguiendo algunas de las metáforas que lo iluminan (las estrellas, el texto y el mundo). Desde allí se busca plantear los rasgos centrales de una ontologia del caos, de sesgo no metafísico, que, al afirmar el carácter acontecimental de la realidad, puede verse como precursora de la ontología hermenéutica contemporánea.<hr/>ABSTRACT The notion of chaos, which has long been neglected or misinterpreted, is a constitutive element of a peculiar conception of being that the philosopher only had time to outline. The objective of this article is to elaborate on this concept in Nietzschean philosophy, guided by some of the metaphors that shed light on it (the stars, the text, and the world). This serves as the basis to set forth the main characteristics of a non-metaphysical ontology of chaos that asserts the eventful nature of reality and can thus be seen as a precursor of contemporary hermeneutic ontology. <![CDATA[RESPUESTA A ÁNGELA URIBE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622017000300441&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Largamente desatendida o malinterpretada, la noción de caos en la filosofía de Nietzsche es una pieza constitutiva de la particular concepción del ser que este autor habría dejado apenas esbozada. El artículo se propone elaborar este concepto en la obra nietzscheana, siguiendo algunas de las metáforas que lo iluminan (las estrellas, el texto y el mundo). Desde allí se busca plantear los rasgos centrales de una ontologia del caos, de sesgo no metafísico, que, al afirmar el carácter acontecimental de la realidad, puede verse como precursora de la ontología hermenéutica contemporánea.<hr/>ABSTRACT The notion of chaos, which has long been neglected or misinterpreted, is a constitutive element of a peculiar conception of being that the philosopher only had time to outline. The objective of this article is to elaborate on this concept in Nietzschean philosophy, guided by some of the metaphors that shed light on it (the stars, the text, and the world). This serves as the basis to set forth the main characteristics of a non-metaphysical ontology of chaos that asserts the eventful nature of reality and can thus be seen as a precursor of contemporary hermeneutic ontology.