Scielo RSS <![CDATA[Suma Psicológica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-438120220002&lang=es vol. 29 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Evidencias complementarias de validez de la Escala Grit-S y adaptación de la Escala para medir la agencia y el empoderamiento en Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812022000200091&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: el constructo grit predice el desempeño en distintos dominios; aunque con resultados variables en la estructura de las pruebas. El objetivo de la investigación es aportar evidencias de validez de la Grit-S, a través de la confirmación de la estructura y la convergencia con la Escala para Medir Agencia Personal y Empoderamiento. Método: en primer lugar, estudiantes universitarios (n = 313) de modalidad virtual respondieron la prueba Grit-S y se efectuó un análisis factorial confirmatorio de la prueba. A continuación, se evaluó la convergencia con la Escala para Medir Agencia Personal y Empoderamiento. Resultados: Los hallazgos sugieren mantener la estructura bifactorial de Grit-S. Por otra parte, se adaptó la escala de agencia y empoderamiento a través de un análisis factorial exploratorio, con una estructura de cuatro factores que explican el 44.6 % de la varianza. A su vez, la correlación de las subdimensiones de Grit-S y la escala de agencia y empoderamiento son positivas. Conclusiones: La prueba Grit-S es válida y sensible a dimensiones de funcionamiento individual, por la convergencia con las subdime0nsiones de agencia y la baja relación con el empoderamiento social.<hr/>Abstract Introduction: Grit is a construct that can predict performance in different domains. This research aims to provide evidence about the validity of the Grit-S Scale through a factorial structure confirmatory analysis and a convergence study with the Scale to Measure Personal Agency and Empowerment. Method: Firstly, university students from virtual learning programs (n = 313) answered the Grit-S Scale, and a confirmatory analysis was performed. Afterwards, the Scale to measure personal agency and empowerment was used to evaluate the convergence validity of the Grit-S Scale. Results: Findings confirm that the Grit-S scale has a bifactorial structure. On the other hand, the ESAGE Scale was adapted using an Exploratory Factorial Analysis, with four factors that explain 44.6% of the variance. Correlations between Grit-S subdimensions and the ESAGE Scale are positive and statistically significant. Conclusions: The Grit-S scale accurately measures Grit. Besides, it is possible to confirm the relationship between Grit and personality traits considering its convergence with the agency dimension in the Scale to measure personal agency and the low relationship with the social empowerment dimension. <![CDATA[Validación mexicana del Cuestionario MOS de Apoyo Social Percibido en contexto de pandemia por COVID-19]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812022000200100&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Introduction: The COVID-19 pandemic has had a very negative impact on people’s overall mental health and psychosocial well-being, but the study of available social support to cope with such an adverse situation has received hardly any attention. Objective: To examine the psychometric properties of the MOS Perceived Social Support Questionnaire among the Mexican population in the context of the COVID-19 pandemic. Method: Non-experimental cross-sectional study. A sociodemographic questionnaire and the Medical Outcomes Study were applied in a non-probabilistic sample. A total of 898 people from different regions in Mexico, 258 males and 640 females, participated in the study in the context of the COVID-19 pandemic. Results: The analysis yielded a bi-factor model with two factors, Emotional/informational support and Tangible support, with satisfactory goodness of fit indices. Reliability was adequate with a high hierarchical omega coefficient, as well as in the factors. Likewise, the H coefficient was adequate in the general factor and its dimensions. Conclusions: Results showed that the scale is a valid and reliable measure of perceived social support among the Mexican population.<hr/>Resumen Introducción: La pandemia de COVID-19 ha tenido un impacto muy negativo en la salud mental y el bienestar psicosocial general de las personas, pero el estudio del apoyo social disponible para hacer frente a una situación tan adversa como esta ha recibido muy poca atención. Objetivo: Examinar las propiedades psicométricas del Cuestionario MOS de Apoyo Social Percibido en población mexicana en contexto de pandemia por COVID-19. Método: Diseño no experimental transversal. Se aplicó un cuestionario sociodemográfico y el Medical Outcomes Study en una muestra no probabilística por conveniencia. Participaron 898 personas de diferentes regiones de México, 258 hombres y 640 mujeres, durante el contexto de la pandemia por COVID-19. Resultados: El análisis arrojó un modelo Bi-factor de dos factores Apoyo emocional/ informacional y Apoyo tangible, con índices de bondad que se ajustaron a los datos. La fiabilidad fue adecuada con un coeficiente de omega jerárquico alto, así como en los factores. Asimismo, el coeficiente H fue adecuado en el factor general y sus dimensiones. Conclusiones: La escala presenta validez y confiabilidad para medir el apoyo social percibido en población mexicana. <![CDATA[La Escala de Infidelidad: propiedades psicométricas e invariancia de género en adultos portugueses]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812022000200110&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Introduction: Infidelity is a breach of trust or a crossing of the boundaries of the primary relationship and it influences intimate relationships. It can be categorised as either sexual or emotional infidelity. In Portugal, there have been few studies on this subject using suitable instruments. Objective: This study aimed to analyse the factor structure, psychometric properties, and gender invariance of the Infidelity Scale (IS) in Portuguese adults. Method: The sample comprised 660 Portuguese adults (455 women and 205 men) between 18 and 79 years of age who had been unfaithful in their relationships. Results: The confirmatory analysis showed a structure with two factors (sexual and emotional infidelity), and good values for convergent and discriminant validity were found. The results displayed a satisfactory model fit and the non-invariance of the factor structure between women and men. Conclusion: This is the first Portuguese version of the IS, an instrument for the study of intimate relationships which contributes to the development of multicultural research.<hr/>Resumen Introducción: La infidelidad es una ruptura de la confianza que influye en las relaciones íntimas. Se puede dividir en infidelidad sexual o emocional. En Portugal, hay pocos estudios sobre este tema con medidas adecuadas. Objetivo: Esta investigación tiene como objetivo analizar la estructura factorial, las propiedades psicométricas y la invariancia de género de la Escala de Infidelidad (IS) entre adultos portugueses. Método: Se aplicó el protocolo de investigación a 660 adultos portugueses (455 mujeres y 205 hombres) de entre 18 y 79 años que fueron infieles en sus relaciones. Resultados: El análisis confirmatorio mostró una estructura con dos factores (infidelidad física y emocional), y se encontraron buenos valores de validez convergente y discriminante. Los resultados mostraron un ajuste satisfactorio del modelo y la no invariabilidad de la estructura factorial entre mujeres y hombres. Conclusión: Esta es la primera versión en portugués de la IS, como medida que permite estudiar las relaciones íntimas, contribuyendo para el desarrollo de la investigación multicultural. <![CDATA[Big Five Inventory-2: análisis factorial confirmatorio y perfiles latentes en una muestra mexicana]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812022000200119&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Introduction: The Big-Five Inventory-2 is a recently developed instrument for the measurement of personality factors and facets, with good psychometric properties cross-culturally. We examined the validity of this test, test-retest reliability, and internal consistency in a Mexican sample. We also aimed to extract latent profiles in order to identify subgroups of individuals based on personality traits. Method: We recruited a two-wave non-probabilistic sample by way of chain referral through social networks. The BFI-2 (60-items version) was administered in the first wave, and the BFI-2-XS (15-items version) in the second wave. The Quality-of-Life Enjoyment and Satisfaction Questionnaire-Short Form was also administered. The baseline sample included 2,025 participants and the follow-up included 610. Results: Factor models of the BFI-2 and the BFI-2-XS evidenced satisfactory goodness-of-fit, reliability and nomological validity with demographics (e.g., higher negative emotionality in women) and with quality of life. We extracted five latent profiles from the BFI-2; those characterised by High Agreeableness/Low Open-mindedness, High Stability/Low Plasticity, and Average Stability/Plasticity, showed better quality of life. Conclusion: We recommend the use of facets, aiming to reduce measurement error. Further studies with more demographically balanced samples should be performed in order to test the replication of the latent profiles.<hr/>Resumen Introducción: El Big-Five Inventory-2 (BFI-2) es un instrumento para la medición de factores y facetas de la personalidad desarrollado recientemente y reportado con buenas propiedades psicométricas transculturalmente. Evaluamos la validez de esta prueba, la confiabilidad test-retest y la consistencia interna en una muestra mexicana. Además, obtuvimos perfiles latentes para identificar subgrupos de individuos en función de los rasgos de personalidad. Método: Reclutamos una muestra no probabilística de dos olas mediante muestreo por cadena por medio de redes sociales. El BFI-2 (versión de 60 ítems) se administró en la primera ola y el BFI-2-XS (versión de 15 ítems) en la segunda ola. Al mismo tiempo, aplicamos el cuestionario Quality of Life Enjoyment and Satisfaction-Short Form. La muestra inicial incluyó 2025 participantes y el seguimiento 610. Resultados: Los modelos factoriales del BFI-2 y el BFI-2-XS demostraron bondad de ajuste, confiabilidad y validez nomológica satisfactorias en relación con la demografía (e.g., mayor emocionalidad negativa en mujeres) y con la calidad de vida. Obtuvimos cinco perfiles latentes del BFI-2; aquellos caracterizados por alta amabilidad/baja apertura de mente, alta estabilidad/baja plasticidad y moderada estabilidad/plasticidad, mostraron mejor calidad de vida. Conclusiones: Recomendamos el uso de facetas, con el objetivo de reducir el error de medición. Se deben realizar más estudios con muestras más equilibradas demográficamente para probar la replicación de los perfiles latentes. <![CDATA[Memoria de trabajo y planificación como predictores de las competencias matemáticas tempranas]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812022000200129&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: La relación entre funciones ejecutivas y habilidades matemáticas ha sido ampliamente estudiada. Sin embargo, no existe consenso respecto de la contribución específica de la memoria de trabajo y la planificación en el desarrollo de competencias matemáticas tempranas. El objetivo de este estudio fue determinar la capacidad predictiva de estos dos dominios ejecutivos sobre las competencias matemáticas de preescolares. Método: Se implementó un diseño no experimental ex post facto, con una muestra de 104 niños/as chilenos/as. La evaluación de sus funciones ejecutivas se realizó con la tarea “inversión de números” de la Batería IV Woodcock-Muñoz para evaluar la memoria de trabajo verbal, la subprueba “Torpo, el topo torpe” del Test de Evaluación Neuropsicológica Infantil (TENI) para evaluar la memoria de trabajo visoespacial y el Test de Laberintos de Porteus para evaluar la planificación. Con el fin de evaluar las habilidades matemáticas se utilizó el Test de Evaluación Matemática Temprana Utrecht (TEMT-U), versión chilena. Se realizaron análisis descriptivos, correlaciones y modelos de regresión múltiple. Resultados: La memoria de trabajo verbal seguida por la memoria de trabajo visoespacial y la planificación fueron los mejores predictores de las competencias matemáticas de los/as niños/as. Conclusiones: Estos resultados sugieren que estas funciones ejecutivas desempeñan un papel clave en el aprendizaje de las matemáticas y aportan información específica a las/os educadoras/es para que puedan planificar sus estrategias de enseñanza en función de las demandas cognitivas que requiere cada habilidad matemática, lo que puede ser una vía potencial para promover mejores logros de aprendizaje en esta importante disciplina.<hr/>Abstract Introduction: The relationship between executive functions and mathematical skills has been extensively studied. However, there is no consensus regarding the specific contribution of working memory and planning in the development of early mathematical skills. The aim of this study was to determine the predictive capacity of these two executive domains on preschoolers’ mathematical skills. Method: A non-experimental ex post facto design was implemented with a sample of 104 Chilean children. The evaluation of their executive functions was performed with the “number inversion” task of the Woodcock-Muñoz IV Battery to assess verbal working memory, the “Clumsy Mole the Clumsy Mole” subtest of the TENI Child Neuropsychological Evaluation Test to assess visuospatial working memory, and the Porteus Maze Test to assess planning. To assess mathematical skills, the Test de Evaluación Matemática Temprana Utretch TEMT-U, Chilean version, was used. Descriptive analyses, correlations and multiple regression models were performed. Results: Verbal working memory followed by visuospatial working memory and planning were the best predictors of children’s mathematical skills. Conclusions: These results suggest that these executive functions play a key role in mathematics learning and provide specific information to educators so that they can plan their teaching strategies according to the cognitive demands required by each mathematical skill, which may be a potential way to promote better learning achievements in this important discipline. <![CDATA[Adaptación transcultural del Cyber Dating Abuse Questionnaire (CDAQ) para jóvenes mexicanos]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812022000200138&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: La violencia digital en las relaciones de pareja es un problema de salud pública que requiere de evaluaciones válidas y confiables. El objetivo de la presente investigación fue adaptar transculturalmente y evaluar las propiedades psicométricas del Cyber Dating Abuse Questionnaire (CDAQ) para jóvenes mexicanos. Método: Participaron 1158 jóvenes de 18 a 24 años, 62.9 % fueron mujeres. En la fase de verificación de la equivalencia lingüística, se adecuaron cuatro palabras de la versión original en castellano. Resultados: Se encontraron índices de ajuste aceptables en el análisis factorial confirmatorio, además se encontró validez convergente y discriminante de los factores, excepto entre los factores de victimización y perpetración de Agresión Directa. Se encontró evidencia de validez divergente con la calidad de vida y convergente con comportamientos de riesgo. La fiabilidad total fue superior a .87. Conclusiones: Los hallazgos sugieren que el CDAQ puede ser un cuestionario útil para evaluar el abuso digital en las relaciones de pareja en jóvenes mexicanos.<hr/>Abstract Introduction: Cyber dating abuse is a public health problem that requires valid and reliable evaluations. The objective of this study was to cross-culturally adapt and evaluate the psychometric properties of the Cyber Dating Abuse Questionnaire (CDAQ) for Mexican youth. Method: 1158 young students from 18 to 24 years old participated, 62.9 % were women. In the verification of the linguistic equivalence phase, four words from the original version in Spanish were adapted. Results: Acceptable fit indices were found in the confirmatory factor analysis, in addition, convergent and discriminant validity of the factors was found, except between the factors of victimization and perpetration of Direct Aggression. Evidence of divergent validity was found with quality of life and convergence with risk behaviors. Total reliability was greater than .87. Conclusions: The findings suggest that CDAQ could be a useful questionnaire to assess cyber dating abuse among young Mexicans. <![CDATA[Estimación de las propiedades psicométricas del instrumento de medición de adicción al sexo (MAS)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812022000200146&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: El instrumento MAS, una prueba para evaluar adicción al sexo, ha presentado inconvenientes en el nivel factorial. Por esto, esta investigación buscó estimar las propiedades psicométricas de dicho instrumento, en población colombiana. Método: Inicialmente, se realizó un juicio de expertos para establecer la validez de contenido, a través de la V de Aiken; luego se aplicó el MAS y la escala de inhibición/excitación sexual (SIS/ SES) a 337 participantes, por medio de un formulario web (Google forms), de los cuales 312 cumplieron con los criterios de inclusión (221 mujeres y 91 hombres) con edades en el rango 18-65 años (x_ = 28.49, DE = 9.77). Mediante SPSS, se calculó el alfa de Cronbach, la correlación de Pearson y se hizo un análisis factorial con rotación Varimax. Resultados: Los análisis reflejaron una buena confiabilidad, una correlación ajustada a lo esperado, en relación con la prueba SIS/SES y el análisis factorial arrojó seis factores que presentan diferencias en comparación con la prueba planteada inicialmente. Conclusión: La prueba MAS presenta un adecuado nivel de confiabilidad, pero no cuenta con una validez de constructo adecuada.<hr/>Abstract Introduction: The MAS instrument, a test to assess sex addiction, has presented drawbacks at the factorial level. For this reason, this research sought to estimate the psychometric properties of the sex addiction measurement instrument (MAS) in Colombian population. Method: Initially, an expert judgment was carried out to establish the validity of content through Aiken’s V, then the MAS and the sexual inhibition/arousal scale (SIS/SES) were applied to 337 participants through a form web (Google forms) of which 312 met the inclusion criteria (221 women and 91 men) aged between 18 and 65 years (x_ = 28.49, SD = 9.77). Using SPSS, Cronbach’s alpha, Pearson’s correlation, and a factorial analysis with Varimax rotation were calculated. Results: The analyzes showed a good reliability, a correlation adjusted to what was expected in relation to the SIS/SES test and the factorial analysis showed six factors that present differences in comparison with the initially proposed test. Conclusion: The sex addiction measurement test (MAS) has an adequate level of reliability, but does not have adequate construct validity. <![CDATA[Valoración de prácticas sociales que hacen uso de especies animales no humanas]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-43812022000200157&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Introducción: Los científicos han explorado las capacidades intelectuales de los animales, su importancia para la salud física y emocional de los humanos, su uso como sujetos en la investigación biomédica y psicológica, pero se ha prestado poca atención a las valoraciones que hacen las personas del común sobre estas prácticas sociales. El objetivo de esta investigación fue presentar los resultados sobre las valoraciones de prácticas de divertimiento, producción industrial, investigación biológica y psicológica, que involucran animales, a partir de las dimensiones: ética, legal, las capacidades intelectuales, los beneficios para la salud física y emocional de las personas y la preocupación por su bienestar. Método: Se construyó un instrumento online a partir una frase mapa compuesto por 28 ítems, que exploran la evaluación de 255 personas, hombres y mujeres sobre estas prácticas, bajo la condición de tener o no mascota. Las respuestas se analizaron mediante un análisis de escalamiento multidimensional. Resultados: Queda en evidencia la preocupación de las personas por las condiciones en que se usan los animales, en particular, de quienes tienen o han tenido mascota. Conclusiones: Los hallazgos se discuten a partir del soporte de las facetas incluidas en la frase mapa y la propuesta para nuevos estudios sobre prácticas sociales que involucre animales en la población general.<hr/>Abstract Introduction: Scientifics have explored the intellectual capacities of animals, their importance for the physical and emotional health of humans, its use as subjects for biomedical and psychological research. However, little attention has been involved to studying how lay people think about these types of social practices. The objective of this research was to present the results of the evaluations of social practices involving animals in entertainment, industrial production, biological and psychological research. The practices were evaluated on the following dimensions: ethics, legal, intellectual capacities, benefits for the physical and emotional health of people; and concern for their well-being. Method: An instrument based on a mapping sentence and composed of 28 items was responded online by 255 people, men and women with the condition of having a pet or not. Item responses were analyzed using multidimensional scaling analysis. Results: It is evident people’s concern for the conditions in which the animals are used particularly in people that have or has have pets. Conclusions: The findings are discussed on the evidence that support the mapping sentence, and on the proposal for new studies on social practices involving lay people.