Scielo RSS <![CDATA[Universitas Psychologica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-926720170004&lang=es vol. 16 num. 4 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[¿Puede la cienciometría contribuir a la evaluación de la producción intelectual?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Delincuencia femenina y desistimiento: factores explicativos]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En este estudio de corte cualitativo, se entrevistaron 94 mujeres que estaban o habían estado en la cárcel. Se analizaron sus relatos de vida, con el fin de responder a la pregunta: ¿por qué las mujeres delinquen y por qué desisten del delito? Del análisis de contenido temático se hallaron tres categorías principales: violencia de género, vínculos afectivos y cuidado. Se encontró que haber sufrido violencia de género puede ser un factor explicativo del delito, los vínculos afectivos y el cuidado del otro pueden ser factores movilizadores hacia el delito y hacia el desistimiento del mismo. Los hallazgos sugieren que las mujeres han estado encarceladas desde antes de entrar a la prisión.<hr/>Abstract In this qualitative study, 94 women who were or had been in prison were interviewed. Their life stories were analyzed in order to answer the question: why women commit crime and why they give up crime? From the analysis of the thematic content were found three main categories: gender violence, affective bonds and care. It was found that having suffered gender violence can be an explanatory factor of the crime, the affective bonds and the care of the other can be motivating factors towards the crime and towards the abandonment of the same. The findings suggest that women have been incarcerated since before entering prison. <![CDATA[Escala de Calidad de Vida Familiar: validación y análisis en población chilena]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El propósito de este estudio es presentar la validación de la Escala de Calidad de Vida Familiar en población chilena y analizar las dimensiones de este instrumento a través del mapa de área crítica. Se utilizó un estudio transversal, correlacional y causal en 316 familias. Se aplicó la versión española de la Escala de Calidad de Vida Familiar. Se condujo un análisis factorial exploratorio y confirmatorio. Los resultados indicaron que el alpha de Cronbach para la categoría de Importancia fue de 0.884 y para Satisfacción fue de 0.891. El análisis factorial exploratorio encontró cinco dimensiones para ambas categorías, y el análisis factorial confirmatorio mostró cargas mayores a 0.5 para cada dimensión. Respecto a la validez discriminante, las cargas cruzadas se movieron entre 0.64 a 0.97 para Importancia y 0.62 a 0.98 para Satisfacción. En cuanto a la validez convergente, cada dimensión alcanzó una varianza extraída sobre 0.5. Las conclusiones del estudio indican que el instrumento resultó ser confiable y válido para medir aspectos de la calidad de vida familiar en población chilena. Posee altos niveles de consisten­cia interna y una adecuada validez discriminante y convergente.<hr/>Abstract The aim of this research is to validate the Family Quality of Life Scale (FQLS) in a Chilean population and to analyze the factor structure (scope) of this research tool through the critical area map. Cross-sectional, correlational, and causal study was carry on 316 families. The Spanish version of the FQSL was used. An exploratory and confirmatory factor analysis was conducted. Results showed Cronbach´s alpha for the FQLS subscales on Importance rate was 0.884 and on Satisfaction 0.891. The exploratory factor analysis found five dimensions for both categories, and the confirmatory factor analysis showed factor loadings greater than 0.5 for each dimension. Regarding discriminant validity, the cross-loadings varied between 0.64 to 0.97 on Importance and 0.62 to 0.98 on Satisfaction. In relation to convergent validity, each dimension reached a variance above 0.5. Conclusions of the study proved a reliable and valid tool to measure features of family quality of life in a Chilean population. The instrument has high levels of internal consistency and suitable discriminant and convergent validity. <![CDATA[Sexismo, pensamientos distorsionados y violencia en las relaciones de pareja en estudiantes universitarios de Ecuador de áreas relacionadas con el bienestar y la salud]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400030&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este estudio tiene como objetivo analizar las relaciones entre las actitudes sexistas, los pensamientos distorsionados sobre la mujer y el uso de la violencia y los comportamientos de violencia con la pareja, en universitarios ecuatorianos de ramas relacionas con el bienestar y la salud. La muestra está conformada por 646 alumnos de tres universidades (424 alumnas y 222 alumnos). Se aplicaron los siguientes instrumentos: Versión modificada de la Escala de Tácticas para los Conflictos, Inventario de Sexismo Ambivalente, Inventario de Pensamientos Distorsionados y Escala de Deseabilidad Social. Para la detección de diferencias estadísticamente significativas, se aplicó el test de Mann Whitney y el test de Kruskal Wallis. Para estimar el efecto de la deseabilidad social en las respuestas, se realizaron diferentes regresiones lineales. Los resultados identifican un alto nivel de sexismo y de violencia ejercida y sufrida en la muestra de universitarios, aunque estos parecen estar influidos por la deseabilidad social. Este hecho cobra especial relevancia debido al papel que juegan estos profesionales en la detección y tratamiento de violencia en la pareja. Los resultados obtenidos indican la oportunidad de trabajar en intervenciones educativas en población universitaria para minimizar los pensamientos sexistas que pueden ser fundamento de la violencia de género.<hr/>Abstract This study aims to analyze the relationships between sexist attitudes, distorted thoughts about women, the use of violence and violent behaviors in couples. The study was carried out in Ecuadorian universities with students related to Welfare and Health studies. There were 646 students from three universities (424 men and 222 women). The following tests were applied: Modified version of the Scale Conflict Tactics, Ambivalent Sexism Inventory, Inventory of Distorted Thoughts and Social Desirability Scale. The Mann-Whitney and Kruskal Wallis tests were applied to detect statistically significant differences. In order to estimate the effect of social desirability on responses it was performed different linear regressions. The results identify high levels of sexism and perpetrated and suffered violence, although these results seemed to be influenced by social desirability. This becomes especially important due to the role played by these professionals in the detection and treatment of intimate partner violence. The results show the importance to work on educational interventions in universities to minimize sexist thoughts that cause violence against women. <![CDATA[Las relaciones intrafamiliares de apoyo como mecanismo explicativo de la conducta violenta en adolescentes escolarizados]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400042&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El objetivo del presente estudio fue analizar la participación de los adolescentes en conductas violentas, a partir de un modelo estructural, en una muestra aleatoria y estratificada de 1 498 estudiantes de 5.º y 6.º de primaria y de los tres niveles de secundaria de escuelas públicas de Puerto Vallarta, Jalisco, México. Se utilizaron cuestionarios de autoinforme con respuestas Likert, midiendo violencia escolar, funcionamiento familiar y actitud hacia la autoridad. Las conductas violentas correlacionaron negativamente con el buen funcionamiento familiar (valores altos de unión/apoyo). El funcionamiento familiar correlacionó negativamente con la conducta violenta de forma indirecta, a través de la actitud hacia la autoridad institucional y la transgresión de normas. Finalmente se discuten los resultados.<hr/>Abstract The aim of this study was to analyze the students´ participation in violent behavior in a sample of 1498 adolescents attending 5th and 6th grades (elementary school) and the three levels of middle school in public schools of Puerto Vallarta, Jalisco, México, using a structural model. We utilized self-report questionnaires with Likert-type answers, measuring school violence, family function and attitude toward institutional authority. Results revealed that violent behavior in school were negatively related with a good family function (high scores of family union and support). Good family function related indirectly and negatively with violent behavior through attitude towards institutional authority and rules transgression. Finally, we discuss the findings. <![CDATA[Incorporación del mindfulness en el aula: un estudio piloto con estudiantes universitarios]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400054&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El objetivo del estudio fue analizar los efectos de un programa breve de mindfulness adaptado al contexto del aula, en relación con el nivel de mindfulness (MAAS), evitación experiencial (AAQ-II), ansiedad (STAI) y satisfacción vital (SWLS). La muestra estuvo conformada por 115 estudiantes universitarios. Tras la participación en el programa, los estudiantes aumentaron significativamente los niveles de satisfacción vital y ansiedad estado, no se encontraron diferencias en el resto de variables. Sin embargo, el aumento de la satisfacción vital se relacionó con el aumento del nivel de mindfulness al final del programa (coincidiendo con el inicio de los exámenes). En conclusión, un programa breve de mindfulness mejora la satisfacción vital, aun en un período de alto nivel de ansiedad como es el periodo de exámenes.<hr/>Abstract The aim of this pilot study was to analyze the effects of a brief mindfulness program adapted to the academic context, to acknowledge the influence on the level of mindfulness (MAAS), experiential avoidance (AAQ-II), anxiety (STAI) and life satisfaction (SWLS). The sample consisted of 115 college students. After participating in the programme, students showed significantly higher levels of life satisfaction and state anxiety and no differences were found in mindfulness, experiential avoidance and trait anxiety. However, the increase in life satisfaction was related to the increased level of mindfulness at the end of the program (which concurred with the beginning of the exams). In conclusion, a brief mindfulness program improved life satisfaction even in a period of high anxiety, such as the exams period. <![CDATA[Validación del cuestionario “Etapa de cambio del comportamiento de los escolares en hábitos alimentarios y actividad física” (CEHAF)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400067&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract To validate the questionnaire “Stage of Change in Behavior of Scholars in Eating Habits and Physical Activity" (CEHAF). It is based on the Transtheoretical Model, and it intends to be a useful tool for developing strategies against childhood obesity. It measures knowledge, attitudes, and habits towards nutrition and physical activity. Observational, cross-sectional, randomized, and multi-center study in a sample of 1671 Mexican school-age children, from 8 to 12 years old, both genders. The CEHAF questionnaire is self-administered and consists of 35 questions, including 18 multiple choices, on habits and attitudes towards alimentation and physical activity. Reliability analysis through Cronbach’s alpha resulted in an alpha coefficient of 0.845. The exploratory factor analysis revealed three theoretically-congruent factors. The final version of the CEHAF questionnaire was conformed of 14 items. The psychometric characteristics of the CEHAF questionnaire indicate that it is a valid and reliable tool for assessing the stage of change in school-age population.<hr/>Resumen Validar el cuestionario “Etapa de cambio del comportamiento de escolares en hábitos alimentarios y actividad física” (CEHAF), el cual está basado en el modelo transteórico, y pretende ser una herramienta útil para desarrollar estrategias para combatir la obesidad infantil. Dicha herramienta mide conocimientos, actitudes y hábitos sobre nutrición y actividad física. Estudio observacional, transversal y aleatorizado en una muestra de 1671 estudiantes mexicanos, de 8 a 12 años de edad, ambos sexos. El cuestionario CEHAF es auto-administrado y se conforma por 35 preguntas, incluyendo 18 de opción multiple, sobre hábitos de alimentación y actividad física. Resultados: El análisis de confiabilidad mediante alfa de Cronbach resultó en un coeficiente alfa de 0.845. El análisis factorial exploratorio reveló tres factores teóricamente congruentes. La versión final del cuestionario CEHAF estuvo compuesta de 14 items. Las características psicométricas del cuestionario CEHAF lo vuelven una herramienta válida y confiable para evaluar la etapa de cambio en estudiantes de escuela primaria. <![CDATA[Evaluación de la imagen corporal en mujeres con cáncer de mama: una revisión sistemática]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400076&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La imagen corporal (IC) es la representación subjetiva de la percepción, evaluación, valoración y vivencia del cuerpo que proporciona el sentido de sí mismo como una totalidad. Es afectada cuando existen enfermedades oncológicas que implican cambios corporales. En esta revisión sistemática se identificaron instrumentos susceptibles de usarse en Latinoamérica para evaluar la IC de mujeres con cáncer de mama, analizando 34 artículos publicados en inglés y español del periodo 2004-2014 en bases de libre acceso. Instrumentos originados en Europa y Estados Unidos, tales como la Escala de Imagen Corporal de Hopwood y el módulo QLQ BR 23, desarrollado por la Organización Europea para Investigación y Tratamiento en Cáncer (EORTC), con buenas características psicométricas de validez y confiabilidad, se han utilizado en población latinoamericana. Se valora cómo la IC de mujeres con cáncer de mama afecta su sexualidad, las relaciones de pareja, su autoestima, los estilos de afrontamiento y calidad de vida.<hr/>Abstract Body image is the subjective representation of perception, evaluation, assessment and experience of the body that provides the sense of self as a whole. It is affected when passes through diseases, especially when implies physical changes like oncologic diseases.This systematic review identified instruments to assess body image in women with breast cancer, through the analysis of 34 articles published in English and Spanish during the 2004-2014 period in open access repositories. Instruments originated in Europe and the United States, with the psychometric properties of validity and reliability were found.The Body Image Scale of Hopwood and module QLQ BR 23 of the European Organization for Research and Treatment of Cancer were reported in studies in Latin American population. It is valued how the body image of women with breast cancer affects their sexuality, couple relationships, self-steem, coping styles and quality of life affects their sexuality, relationships, self-esteem, coping styles and quality of life. <![CDATA[Apoyo a la autonomía, motivación, satisfacción y niveles de actividad física en clases de educación física]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400088&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract The aim of this study was to identify the motivational profile and relate it to teacher autonomy support, basic psychological needs, exercise enjoyment, and level of physical activity in a sample of 615 Brazilian adolescents (327 girls and 288 boys), aged between 12 and 14 years (M = 13.3, DT = .79). One group was identified as more self-determined with high intrinsic motivation and introjected regulation scores, while the other showed no self-determination, with high external regulation and demotivation. Self-determined adolescents perceive greater teacher support; exhibit better fulfillment of basic psychological needs for autonomy, competence, and relatedness; show greater enjoyment in physical education classes and engage in more physical activity.<hr/>Resumen El objetivo fue identificar el perfil motivacional y relacionarlo con el apoyo docente a la autonomía, a las necesidades psicológicas básicas, la satisfacción para la práctica de actividades físicas y el nivel de actividad física, en una muestra de 615 adolescentes. Se obtuvo un grupo con “perfil autodeterminado” con puntuación más alta de la motivación intrínseca y regulación introyectada; y un grupo con “perfil no autodeterminado” con puntuaciones elevadas de regulación externa y desmotivación. Los adolescentes con perfil más autodeterminado son los que perciben mayor apoyo docente a la autonomía; ; presenta más satisfacción con las necesidades psicológicas básicas de autonomía, competencia y relación con los demás; sienten mayor satisfacción para la práctica de educación física y practican más actividad física. <![CDATA[Efectos de la edad de adquisición de las palabras en denominación de imágenes en sujetos afásicos hablantes del español]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400100&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Se analizaron los efectos de la variable edad de adquisición de las palabras (EdA) en sujetos afásicos hablantes del español en una tarea de denominación de imágenes y su influencia en las propiedades de activación, inhibición y competencia léxicas. Veintidós sujetos afásicos completaron una tarea consistente en denominar 20 imágenes representativas de palabras de adquisición temprana (ATe) y 20 imágenes representativas de palabras de adquisición tardía (ATa). Las variables de precisión y tiempo de respuesta (TR) fueron analizadas, observándose un mayor número de aciertos y un menor TR ante imágenes ATe que ante imágenes ATa. A partir de los resultados se estableció que en sujetos afásicos la activación léxica de palabras correctas es mayor ante imágenes ATe que ante imágenes ATa.<hr/>Abstract The age of acquisition of words (AoA) effects in spanish-speaking aphasic subjects and its influence on the properties of lexical activation, inhibition and competition were analyzed in a naming task. Twenty two aphasic subjects completed a naming task with 20 images with early acquisition words (EA) and 20 images with late acquisition words (LA). Variables precision and response time (RT) were analyzed and the results showed a higher number of correct responses and a lower RT with EA images than those with LA images and it can be established that in aphasic subjects, lexical activation of right words to images is greater with EA images than with LA images. <![CDATA[El rol de las dimensiones del flow disposicional en la predicción de la intención de ser físicamente activo en adolescentes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400114&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Within the flow theory framework, the aims of this study were a) to analyze differences in flow dimensions and future physical activity (FPA) practice intentions according to the level of current PA and b) to analyze the predictive role of flow dimensions for FPA practice intentions. The sample was composed by 1076 physical education students and segmented according to the current PA levels. Subjects reporting high levels of PA scored higher in all of the flow dimensions. Stepwise regression analyses indicated that autotelic experience was associated with FPA practice intentions among all of the participants. Furthermore, in the low-activity group the balance between challenge and skills also emerged as a predictor, while in the high-activity group both the sense of control and the perception of clear objectives resulted significant in the explanation of FPA practice intentions. The findings suggest that the implementation of different strategies to enhance dispositional flow in physical education settings may have the potential to increase FPA intentions, especially those oriented to enhance autotelic experience.<hr/>Resumen Enmarcado en la teoría del flow, este estudio pretende a) comprobar las diferencias en las dimensiones del flow disposicional y en la intención futura de realizar actividad física (IF) según el nivel de AF y b) estudiar el papel predictivo de dichas dimensiones sobre la IF. La muestra estuvo compuesta por 1076 estudiantes de educación física y se segmentó según el nivel actual de AF. Los sujetos que mostraron mayores niveles de AF presentaron valores más elevados en todas las dimensiones. Los análisis de regresión por pasos indicaron que la experiencia autotélica se asoció con IF en todos los participantes. Además, en el grupo de baja actividad el equilibrio percibido entre el reto y la habilidad emergió como predictor mientras que en el grupo de alta actividad, tanto la sensación de control como la percepción de objetivos claros resultaron significativos en la explicación de la IF. Los resultados sugieren que la implementación en clases de EF de diferentes estrategias para mejorar la disposición a experimentar el flow, puede aumentar la IF. <![CDATA[Relación de los estilos de liderazgo, cohesión grupal, potencia de equipo y rendimiento en jugadores de fútbol no profesionales]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400125&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El objetivo del presente trabajo fue analizar las relaciones entre tipos de liderazgo (tarea y social), cohesión, potencia de equipo y rendimiento en 334 futbolistas federados de las categorías Alevín, Cadete, Juvenil y Absoluta, con una edad media de 15.97 (DE = 3.31). Los cuestionarios utilizados fueron de Liderazgo auténtico (ALQ), tarea (LSS), Cohesión grupal (CG), Potencia de equipo (CPEA) y rendimiento, que mostraron índices de ajuste óptimos (χ2/DF = 1.313 p = 0; CFI = 0.997; TLI = 0.994; RMSEA = 0.032; SRMS = 0.0343). Los resultados indican que el estilo de liderazgo, especialmente liderazgo tarea (p = 0.37) influye indirectamente en el rendimiento a través de la CG (p = 0.17) y CPE (p = 0.21). Como conclusión, se propone la mejora del rendimiento grupal a partir de la optimización de modelos de conducta individuales.<hr/>Abstract The objective was to analyze the relationships between types of leadership (task and social), cohesion, team potency and performance in 334 federated players of the categories Alevín, Cadet, Juvenile and Absolute, with a mean age of 15.97 (SD = 3.31). The questionnaires used were Authentic Leadership (ALQ), Task (LSS), Group Cohesion (CG), Team Power (CPEA), and Performance that showed optimal adjustment indexes (χ2 / DF = 1.313 p = 0; CFI = 0.997; TLI = 0.994; RMSEA = 0.032; SRMS = 0.0343). The results indicate that leadership style, especially leadership task (p = 0.37) indirectly influences performance through CG (p = 0.17) and CPE (p = 0.21). In conclusion, it is proposed to improve group performance by optimizing individual behavior models. <![CDATA[Eventos estresores y funcionamiento ejecutivo en adolescentes con y sin historia de repetición escolar]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400139&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract A number of studies have investigated the association between psychiatric disorders and alterations in cognitive development, academic performance, and learning ability. However, few studies have explored the relationship between stressful events and grade repetition. Therefore, the main goal of the present study was to compare the frequency of exposure to stressful events, academic performance, executive functioning, and performance on working memory tasks between adolescents with and without a history of grade repetition. This was a cross-sectional study. The sample was composed of 83 adolescents divided into two groups: (1) individuals with a history of grade repetition (n = 39) and (2) participants who had never repeated a grade (n = 44). Participants were administered tests to assess executive functions, intelligence, exposure to stressful events, and academic performance. Results showed that individuals with a history of grade repetition reported to experiencing a higher number of stressful events in adolescence, had worse academic performance, and obtained lower scores on executive functioning and working memory tasks than non-repeaters.<hr/>Resumen Varios estudios han investigado la asociación entre trastornos psiquiátricos y alteraciones en el desarrollo cognitivo, el rendimiento académico y la capacidad de aprendizaje. Sin embargo, pocos estudios han explorado la relación entre los eventos estresantes y la repetición escolar. Por lo tanto, el objetivo principal de este estudio fue comparar la frecuencia de exposición a eventos estresantes, el rendimiento académico, el funcionamiento ejecutivo y el desempeño en tareas de memoria de trabajo en los adolescentes con y sin antecedentes de repetición escolar. Se trata de un estudio transversal. La muestra estuvo constituida por 83 adolescentes, divididos en dos grupos: (1) los individuos con antecedentes de repetición escolar (n = 39) y (2) los participantes que nunca repitieron un año escolar (n = 44). Los participantes fueron sometidos a pruebas para evaluar las funciones ejecutivas, la inteligencia, la exposición a eventos estresantes y el rendimiento académico. Los resultados mostraron que los individuos con historia de repetición escolar relataron la ocurrencia de un mayor número de eventos estresantes durante la adolescencia, tuvieron un peor rendimiento académico y obtuvieron puntuaciones más bajas en las tareas de funcionamiento ejecutivo y memoria de trabajo que los que no repitieron. <![CDATA[Síntomas de depresión en hombres]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400151&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El objetivo de este estudio era el objetivo de la presente investigación comparativa es identificar los síntomas específicos de depresión en hombres y determinar si existe un sesgo diagnóstico en los criterios incluidos en el sistema DSM y CIE. Para ello se estudia una muestra clínica conformada por 156 hombres y 174 mujeres entre los 18 y los 65 años, con diagnóstico previo de depresión, y un grupo control compuesto por 149 hombres y 151 mujeres sin depresión. Para evaluar depresión se usó Cuestionario de Depresión en Hombres (CDH) y la Entrevista MINI (Mini International Neuropsychiatric Interview). Para los análisis psicométricos se empleó el Modelo de Rasch desde la Teoría de Respuesta al Ítem y análisis comparativos multivariados. Se concluye que los hombres se deprimen de forma significativamente diferente de las mujeres y que parte de los síntomas identificados no son considerados en los sistemas nosológicos vigentes.<hr/>Abstract The aim of this study was to identify if there are symptoms of depression in men who are not described in diagnostic manuals available. This clinical sample comprised 156 men and 174 women between 18 and 65 years prior to diagnosis of depression, and 149 men and 151 women without depression used as controls is studied. To evaluate Depression Questionnaire Depression in Men (CDH) and Interview MINI (Mini International Neuropsychiatric Interview) was used. For psychometric analyzes the Rasch model was used from the Item Response Theory and multivariate comparative analysis. We conclude that men are depressed significantly different from women and that some of the symptoms identified are not considered in the current nosological systems. <![CDATA[Clarificando el rol de la mentalización en el desarrollo de las funciones ejecutivas]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400170&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Las funciones ejecutivas son un grupo de habilidades que permiten la generación de respuestas adaptativas a las exigencias medioambientales. A su vez, la capacidad de mentalización refiere a la forma en que los humanos son capaces de discernir los estados mentales, intenciones y creencias de otros a través de la conducta observada. Este trabajo clarifica la forma en que debiéramos entender la relación entre estos dos conceptos. Tras revisar algunos de los aspectos más fundamentales de los conceptos en cuestión, se propone que la mentalización fundamenta, organiza y potencia el desarrollo de las funciones ejecutivas, esto, en oposición a la tesis dominante de Carlson, Moses y Brenton (2002) que indica que las funciones ejecutivas son las que fundamentan el desarrollo de la habilidad de mentalización. Luego de revisar la actual evidencia empírica que apoya la alternativa propuesta, se exploran algunas aplicaciones de esta en el estudio de la naturaleza neurofisiológica de lo social, la naturaleza subjetiva de la conciencia y el dominio de la psicopatología.<hr/>Abstract Executive functions are a set of abilities that allow the production of adaptive behaviours to specific challenges from the environment. Mentalization refers to the way in which humans are able to discern mental states, intentions and beliefs of others through observed behaviour. This paper clarifies the way in which we should understand the relationship between these two concepts. After presenting some of the most fundamental aspects of these concepts, it is proposed that mentalization underlies, organizes, and enhances the development of executive functions, this, contrary to the dominant approach defended by Carlson Moses, and Brenton (2002) that suggests that executive functions underlie the development of mentalization. After reviewing empirical evidence for the defended alternative, the last section explores some of its applications in areas such as the study of the neurophysiological nature of the social, the subjective nature of consciousness, and the domain of psychopathology. <![CDATA[Significados emocionales atribuidos a trastornos alimentarios: narrativas de mujeres con anorexia y bulimia nerviosa]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400189&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract This study aimed to investigate emotional meanings assigned to eating disorders (ED) through the narratives of women affected with these psychopathological conditions. Participants were patients in a Brazilian service specialized in treatment of ED. A semi-structured interview was used for data collection. Recruitment continued until data saturation was reached. The verbatim transcription of interview data was analyzed through thematic content analysis, which was employed by two researchers. Results showed that, after the occurrence of ED, participants began to experience feelings of distress, anxiety, and loneliness, which were related to lowered self-esteem and social isolation. Family dynamics was characterized as confrontational, but in contrast, was considered as participants’ primary social support network. These data underlined that the emotional meanings attributed to ED need to be addressed and explored by health care professionals to gain a detailed understanding of patients’ illness experiences.<hr/>Resumen La finalidad fue investigar los significados emocionales atribuidos a trastornos alimentarios (TA) en las narrativas de mujeres con esas condiciones psicopatológicas. Los participantes fueron pacientes en un servicio brasileño especializado en TA. Fue utilizada entrevista semiestructurada para la recolecta de datos. El reclutamiento continuó hasta alcanzar la saturación de los datos. La transcripción literal de las entrevistas fue analizada mediante el análisis temático de contenido por dos investigadores. Los resultados mostraron que, tras TA, los participantes empezaron a vivir sentimientos de desesperanza, ansiedad y solitud, relacionados al autoestima inferior y aislamiento social. La dinámica familiar fue caracterizada como de confrontación más, aun así, fue considerada la principal red de apoyo social de los participantes. Esos datos subrayaron que los significados emocionales atribuidos a los TA deben ser tratados y explorados por profesionales de la salud para alcanzar una comprensión detallada sobre las experiencias de enfermedad de los pacientes. <![CDATA[Afectos y conductas sexuales en adolescentes: diferencias y semejanzas en dos culturas, España y Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400202&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este trabajo pretende identificar las posibles diferencias de género en afectos y conductas sexuales de España y Colombia. La muestra total fue de 508 participantes de centros de educación secundaria, 270 en España y 238 en Colombia, de edades entre los 15 y 18 años y con una media de edad de 16.4 años. Los resultados obtenidos muestran un doble patrón en varones y mujeres, tanto en España como en Colombia, especialmente en relación a los afectos sexuales y no tanto en las conductas sexuales.<hr/>Abstract This work aims to identify gender differences in sexual behaviors and feelings between adolescents living in Spain and Colombia. A total of 508 participants from secondary schools, 270 from Spain and 238 from Colombia, took part in this study. The age of the participants ranged from 15 and 18 years. The results showed a double standard for men and women, both in Spain and Colombia, especially in relation to sexual feelings rather than on sexual behavior. <![CDATA[El cuestionario sociométrico Guess Who 4 como screening de la competencia social en educación primaria]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400213&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este trabajo presenta la adaptación y validación española del Cuestionario Sociométrico Guess Who 4 (GW4) (Mavroveli, Petrides, Sangareau, &amp; Furnham, 2009), que evalúa la reputación social en el contexto del grupo-aula, fundamentado en la técnica de evaluación por pares de Coie &amp; Dodge (1988). La muestra se compone de 668 alumnos de tercero a sexto de Educación Primaria, y edades comprendidas entre 7-13 años (M= 9.6, DT= 1.11). Se analizan las correlaciones del GW4 con problemas emocionales y de conducta infantil, y rendimiento académico, en función del sexo. Los resultados avalan la fiabilidad y validez criterial del instrumento para la evaluación breve de la competencia social, con fines de investigación o de aplicación en la práctica de la evaluación psicoeducativa y la orientación psicopedagógica.<hr/>Abstract This paper presents the Spanish adaptation and validation of the Guess Who 4 Sociometric Questionnaire (GW4) (Mavroveli, Petrides, Sangareau, and Furnham, 2009), which assesses the social reputation in the context of group-classroom, based on the peer assessment technique by Coie and Dodge (1988). The sample consists of 668 students from third to sixth of primary education, aged 7-13 years (M =9.6, SD=1.11). GW4 correlations with emotional and behavioral problems of child and academic performance are analyzed. The results support the reliability and criterion validity of the instrument as a brief assessment of social competence, for use in research or application to psychoeducational assessment and counseling. <![CDATA[Ansiedad, gestión conductual del conflicto y estrategias de afrontamiento en profesionales de la orientación laboral]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400226&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En el desempeño de sus funciones de atención a personas sin empleo, el orientador laboral se encuentra sometido a diversos y frecuentes estresores generadores de ansiedad; uno de estos estresores son los conflictos. Utilizando una muestra compuesta por 90 orientadores laborales del Servicio de Empleo de Andalucía (España), este estudio pretende poner de manifiesto en qué medida la ansiedad manifestada se encuentra relacionada con los estilos de gestión conductual del conflicto adoptado, y este con las estrategias de afrontamiento al estrés. Los resultados muestran elevados niveles de ansiedad (estado y rasgo) en este colectivo, así como asociaciones importantes entre las estrategias de afrontamiento al estrés en general y los estilos de gestión de conflictos, lo que indica que ambos se encuentran conceptualmente relacionados.<hr/>Abstract The employment consultant is normally exposed, when he performs his/her function attending to people unemployed, to different and common stressors, one of these stressors are the conflicts. Using a sample of 90 guidance workers of the Andalusian Employment Service (Spain), this study aims to show to what extent the exposed anxiety is related to behavioral conflict management style, and this last with strategies of coping with stress. Results show high levels of anxiety, as well as significant relations between strategies of coping with stress and behavioral styles of management of conflicts, pointing out that they are related conceptually. <![CDATA[Género y cambio de actitudes ante el consumo de drogas. Los efectos del Programa de Competencia Familiar con adolescentes (12-14 años)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400234&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Las actitudes en la adolescencia hacia el consumo de drogas son muy relevantes para entender el consumo real. Además, hay que incorporar perspectivas de explicación diferenciadas por género. En este estudio se analiza el cambio de actitudes en el largo plazo después de participar en un programa de prevención familiar basado en la evidencia, el Programa de Competencia Familiar (PCF). A partir de una muestra de 78 adolescentes que han participado en el programa, además de un grupo de control, se mide la evolución de las actitudes hacia el consumo mediante el Cuestionario de Actitudes hacia las Drogas (CAD), cuestionario validado y utilizado como referencia por el Plan Nacional Sobre Drogas español. Se llevan a cabo tres procesos de medición separados por género: al inicio de la aplicación del PCF, al final de la aplicación (Post 1) y un seguimiento a los 24 meses (Post 2). Los principales resultados indican que se consiguen diferencias significativas en la disminución de la disponibilidad hacia el consumo, y en en la reducción de las creencias erróneas al final del programa, aunque no a largo plazo, tanto en chicos como en chicas. En cuanto a las creencias correctas o protectoras, estas se mantienen consistentes a lo largo del tiempo en ambos sexos.<hr/>Abstract Attitudes towards drug abuse are relevant to understand real abuse. Furthermore, explanations by gender should be also incorporated. In the current study, it is analyzed the attitudinal change in the long-term after participating in an evidence-based family prevention program, the Family Competence Program (FCP). With a population sample of 78 adolescents that have participated in the program, and a control group, it is measured the evolution of the attitudes towards consumption using the Drugs Attitudes Questionnaire, validated questionnaire and used as a reference by the Spanish National Plan Against Drugs. Three measurement processes are undertaken, differentiated by gender: at the beginning of the FCP application, at the end of the application (Post 1) and a 24-month follow-up (Post 2). Main results indicate that significant differences are achieved in availability for consumption and in wrong beliefs, at the end of the program, but not in the long term, both in girls and boys. Regarding protective beliefs, these are consistent along time in both genders. <![CDATA[Desarrollo de la Imagen corporal, la autoestima y el autoconcepto físico al finalizar la Educación Primaria]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400246&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En este trabajo se analiza la relación entre la satisfacción con la imagen corporal, la autoestima y el autoconcepto físico. Los participantes fueron 310 alumnos, de 5º y 6º de Educación Primaria, y 22 profesores en activo, de la zona educativa Motril-Costa (España). Como técnicas cuantitativas, se utilizaron: el Cuestionario de Siluetas Corporales, Cuestionario de Autoconcepto Físico y la Escala de Autoestima de Rosenberg. Como técnica cualitativa, se utilizó la entrevista semi-estrucutrada. Los resultados muestran que difiere la imagen que tienen y que les gustaría tener. También se aprecia que los chicos tienen un mayor nivel de autoestima. Son las chicas las que se consideran menos hábiles para realizar actividad física y disfrutan en menor medida de estas actividades.<hr/>Abstract In this paperis analyzed the relationshipbetween satisfaction withbody image,self-esteem andphysical self.Participants were310students,grades 5 and 6primary and22practicing teachers,the educationalareaMotril-Costa (Spain). Asquantitative techniquesQuestionnairebody silhouettes, Physical SelfQuestionnaire and theRosenbergSelf-Esteem Scale.Asthe qualitative technique was used semi-structured interview. The results show thatdifferent fromthe image they haveand would like tohave.It is also appreciatedthat the boyshave a higher levelofself-esteem.It isthe girls whoare consideredless abletoenjoyphysical activityandto a lesser extentof these activities. <![CDATA[¿Cuál es el nivel de desarrollo esperable para un niño con síndrome de Down en sus primeros años de vida?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400259&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El síndrome de Down es la causa genética más frecuente de discapacidad vinculada con el desarrollo. La falta de valores normativos para los niños que padecen este trastorno, dificulta una valoración temprana y seguimiento del curso evolutivo. El objetivo del presente artículo es describir el perfil evolutivo de estos niños durante los primeros tres años de vida. Se realizó un estudio de cohorte de tipo prospectivo durante 9 años, en el cual se incluyeron 156 niños menores de 37 meses. Ellos tuvieron 528 evaluaciones con la "Escala Abreviada del Desarrollo" (EAD-1), una prueba válida y confiable estandarizada en Colombia para valorar el nivel evolutivo en niños menores de 6 años. Se establecieron los cocientes de desarrollo por trimestres, valores percentil, las variaciones entre las áreas evaluadas, las curvas evolutivas estudiadas en cada área y los períodos más críticos en los diferentes semestres. Estos valores posibilitarán el seguimiento al curso evolutivo de estos niños, la identificación temprana de las áreas de mayor vulnerabilidad y necesidad de intervención, la evaluación del impacto de acciones terapéuticas o programas de estimulación, y la orientación a los padres y agentes sociales y de salud vinculados al desarrollo y la supervivencia del niño y la niña.<hr/>Abstract Down syndrome is the most frequent genetic cause of disability associated with development. The lack of normative values ​​for these children, hinders an early assessment and monitoring of the clinical course. The objective was to describe the evolutionary profile of these children during the first three years of life. A prospective cohort study was performed, for 9 years, in which 156 children under 37 months were included. They had 528 evaluations by “Abbreviated Scale Development” (EAD -1), a valid and reliable standardized test in Colombia to assess the developmental level in children under 6 years. We obtained quarterly developmental quotients, percentile values​​, variations between the areas assessed, the evolutionary curve in each area studied and the most critical periods in different semesters. These values ​​will enable monitoring the clinical course of these children, early identification of areas of greatest vulnerability and need for intervention, assessment of the impact of therapeutic interventions or programs of stimulation and guidance to parents and related health and social agents to development and survival of the boy and the girl. <![CDATA[Evaluación psicométrica de la escala de felicidad de Lima en una muestra mexicana]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400272&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen México está entre los países más felices del mundo a pesar de sus bajas puntuaciones en prácticamente todos los elementos que proveen bienestar, y requiere de indicadores psicosociales que expliquen la felicidad de los mexicanos. El objetivo de este estudio fue determinar las propiedades psicométricas de la escala de felicidad de Lima (EFL) en una muestra heterogénea mexicana. La EFL considera la felicidad como un comportamiento multidimensional con una importante carga cultural para población latina. Se realizaron análisis factorial exploratorio y análisis factorial confirmatorio mediante el método de ecuaciones estructurales. Los estudios se efectuaron con dos muestras heterogéneas de 600 mexicanos cada una. Los resultados obtenidos llevaron a identificar un modelo bifactorial donde el afecto positivo correlaciona positivamente con la satisfacción con la vida.<hr/>Abstract Mexico among the happiest countries in the world despite their low scores on virtually all elements that provide well-being, requires psychosocial indicators that explain the happiness of Mexicans. The objective of this study was to determine the psychometric properties of the lime happiness scale (LHS) in a heterogeneous Mexican sample. The LHS considers happiness as a multidimensional behavior with an important cultural burden for the Latino population. Exploratory factorial analysis and confirmatory factor analysis were performed using the structural equations method. The studies were carried out with two heterogeneous samples of 600 Mexicans each. The results obtained led to the identification of a bifactorial model where positive affect correlates positively with satisfaction with life. <![CDATA[El rol predictivo y moderadores de la flexibilidad psicológica en el burnout]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400282&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Recent research has found that psychological flexibility, the key construct of the Acceptance and Commitment Therapy (ACT) model of mental health and behavioral effectiveness, is related to, and longitudinally predicts, a wide range of work-related outcomes. Less research, however, has been dedicated to explore the role of psychological flexibility as a protecting factor for the development of burnout syndrome. The current study examined whether: (a) general psychological flexibility and work-related psychological flexibility accounted for additional variance in burnout symptoms relative to work factors and other work-related constructs such as work engagement, work satisfaction, and psychological empowerment; and (b) work-related psychological flexibility moderated the relationship between exhaustion and cynicism. A cross-sectional study was conducted with 209 Spanish workers from different companies who completed questionnaires assessing the constructs of interest. Hierarchical regression analyses showed that psychological flexibility and work-related psychological flexibility accounted for additional variance in burnout symptoms. The moderator analysis showed that the relationship between exhaustion and cynicism was higher among participants with low levels of work-related psychological flexibility as compared to participants with high levels. These results suggest that interventions aiming to increase psychological flexibility might prevent the development of burnout syndrome.<hr/>Resumen La investigación ha mostrado que la flexibilidad psicológica, el constructo central del modelo de salud mental y eficacia conductual de la terapia de aceptación y compromiso (ACT), está relacionada y predice longitudinalmente un amplio rango de variables relacionadas con el trabajo. Menor grado de investigación se ha dedicado a explorar el rol de la flexibilidad psicológica como factor protector del desarrollo del síndrome de burnout. El presente estudio analizó si: (a) la flexibilidad psicológica general y la flexibilidad psicológica relacionada con el trabajo explicaban varianza adicional de los síntomas de burnout comparado con factores laborales y constructos como compromiso laboral, satisfacción laboral y empoderamiento psicológico; y (b) la flexibilidad psicológica relacionada con el trabajo moderaba la relación entre agotamiento y cinismo. Se realizó un estudio transversal con 209 trabajadores españoles de diferentes empresas que completaron cuestionarios que miden los constructos de interés. El análisis de regresión jerárquica mostró que la flexibilidad psicológica general y la flexibilidad psicológica relacionada con el trabajo explicaron varianza adicional de los síntomas de burnout. El análisis de moderación mostró que la relación entre agotamiento y cinismo fue mayor entre los participantes con niveles bajos de flexibilidad psicológica relacionada con el trabajo comparado con los participantes con niveles altos. Los resultados sugieren que las intervenciones que tienen como objetivo incrementar la flexibilidad psicológica podrían prevenir el desarrollo del síndrome de burnout. <![CDATA[Análisis psicométrico del test de dependencia de videojuegos (TDV) en población peruana]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400290&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El objetivo del presente trabajo es validar en población peruana, el Test de Dependencia de Videojuegos (TDV) (Chóliz &amp; Marco, 2011). Los resultados obtenidos demuestran que se trata de una herramienta confiable y válida. Se encontró una sola estructura factorial, en lugar de cuatro dimensiones, como plantearon los autores del TDV. Este factor podría denominarse genéricamente: adicción a videojuegos, y podría servir como evidencia de la existencia de este trastorno, que coincidiría con el denominado ‘Trastorno de Juego por Internet’, que aparece en la Sección III del DSM-5. Los resultados hallados se discuten en relación a lo planteado por Chóliz y Marco (2011), en lo que se refiere a las diferencias en cuanto a sexo, edad y la estructura interna del instrumento.<hr/>Abstract The objective of this work is the validation of the Test of Dependence of Videogames (TDV) (Chóliz &amp; Marco, 2011) in Peruvian population. The results show that it is a reliable and valid tool. We found a single factorial structure, rather than four dimensions as the authors of the TDV raised. This factor could be generically called: ‘Addiction to video games’, and could serve as evidence of the existence of this disorder, which would coincide with the so-called “Disorder online Game” listed in Section III of the DSM-5. The results found are discussed in relation to Chóliz &amp; Marco (2011) in terms of differences in sex, age and the internal structure of the instrument. <![CDATA[Barreras percibidas para la práctica de actividad física en estudiantes universitarios. Diferencias por género y niveles de actividad física]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400303&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La etapa universitaria supone un momento sensible respecto a la realización de práctica de actividad física (AF), especialmente en las mujeres. El objetivo principal de este estudio fue identificar la prevalencia de barreras de práctica de AF, y analizar las posibles diferencias en función del género y el cumplimiento de las recomendaciones de práctica de AF para adultos, establecidas por la Organización Mundial de la Salud (2010). Participaron 901 estudiantes universitarios (M = 22.59; DT = 3.59) que cumplimentaron el IPAQ-SF y la Escala de Percepción de Barreras. Entre los resultados destaca que las barreras relativas a la falta de tiempo obtuvieron los valores más altos entre la población universitaria. El MANOVA realizado mostró que los estudiantes que no cumplían las recomendaciones de práctica de AF percibían valores superiores en la mayoría de barreras de práctica de AF que aquellos estudiantes que sí cumplían las recomendaciones. De igual modo, las mujeres que cumplían las recomendaciones de AF presentaron valores superiores en todas las barreras analizadas, que los hombres que cumplían dichas recomendaciones. En esta misma línea, las mujeres que no cumplían las recomendaciones de AF presentaron valores superiores en las barreras referentes al tiempo y a la capacidad de disfrute que los hombres que no cumplían dichas recomendaciones. A raíz de la alta prevalencia de percepción de barreras, especialmente en las mujeres, se destaca la importancia de desarrollar programas de intervención y políticas que puedan suponer una mayor adherencia a la práctica de AF, asentando unos hábitos más activos en la población universitaria.<hr/>Abstract University stage is a sensitive moment about doing physical activity (PA), especially in women. The main objective of this study was to identify the barriers to PA in university students and analyze possible differences in gender and compliance with PA guidelines established in adults by World Health Organization (2010). 901 students (M = 22.59; SD = 3.59) completed the IPAQ-SF and the Scale of Perceived Barriers. Among the results, the barriers related to lack of time obtained the highest values among the university population. The MANOVA showed that students who failing to meet PA guidelines perceived higher values ​​in most analyzed barriers than the students who meet PA guidelines. Likewise, women who met the PA guidelines presented higher values in all the barriers analyzed than the men who met the PA guidelines. In addition, women who failing to meet PA guidelines presented higher values in the barriers related to time and disliking of PA than the men who failing to meet PA guidelines. In summary, this study showed a high prevalencia of barriers in university students, especially in women. The results highlight the importance of developing health policies and PA interventions targeting university students. <![CDATA[Resiliencia y rendimiento escolar en adolescentes de Lima y de Santiago de Chile de sectores vulnerables]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400318&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El objetivo del estudio es proponer instrumentos de medición de la resiliencia relacionada al rendimiento escolar, válida para adolescentes y jóvenes de sectores sociales vulnerables de zonas urbanas de dos países latinoamericanos. El método de investigación está basado en el análisis del comportamiento estadístico de los ítems y dimensiones de la resiliencia de la escala SV-RES en 764 adolescentes de zonas urbanas vulnerables de Lima-Perú y 1 145 de Santiago de Chile, con alto y bajo rendimiento escolar de sectores sociales de alta vulnerabilidad social. Se realizó Análisis Factorial Exploratorio (AFE) y el análisis de validez convergente y discriminante. Los resultados sugieren nuevas dimensiones de la resiliencia vinculada al rendimiento académico, diferenciadas para adolescentes de Lima y de Santiago de Chile.<hr/>Abstract The aim of the study is to propose measuring instruments resilience related to school performance valid for adolescents from vulnerable social groups in urban areas of two South American countries. The research method is based on analysis of the statistical results of the items and dimensions of the resilience of the SV-RES Scale in 764 adolescents from vulnerable urban areas of Lima, Peru and 1,145 from Santiago de Chile with high and low academic performance of sectors with social vulnerability. Exploratory Factor Analysis (AFE), convergent and discriminant validity analysis was performed. The results suggest new different dimensions of resilience linked to academic performance on adolescents of Lima and Santiago de Chile. <![CDATA[Síntomas de ansiedad y depresión modulan el reconocimiento de emociones]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000400328&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Previous studies have shown that depression and anxiety are associated to changes in the recognition of facial expression. In the present research, a non-clinical sample was evaluated with respect to trait and state anxiety and depression symptoms. In the experimental task, participants evaluated facial expressions of happiness, anger, sadness, and fear, presented at four intensities (25, 50, 75, and 100%), as well as the neutral face. Results showed that the trait anxiety was associated with a better recognition of anger, fear, and happiness. For depression, we only found differences between groups for emotional attribution to neutral faces, in which participants scoring high in depression were more likely to attribute fear to neutral faces. Findings indicate an improvement of the recognition of happiness, anger, and fear in trait anxiety, whereas symptoms of depression and state anxiety were associated to changes in the evaluation of neutral faces in non-clinical individuals.<hr/>Resumen Estudios han demostrado que la depresión y la ansiedad están asociados a cambios en el reconocimiento de la expresión facial. En la presente investigación, una muestra no clínica ha sido evaluada con respecto a la ansiedad rasgo y estado y los síntomas de depresión. En la tarea experimental, los participantes evaluaran expresiones faciales de alegría, ira, tristeza y miedo, presentadas en cuatro intensidades (25, 50, 75 y 100%), y el rostro neutro. Los resultados mostraron que la ansiedad rasgo se asoció con un mejor reconocimiento de la ira, miedo y alegría. Para la depresión, sólo se encontraron diferencias entre los grupos para la atribución emocional a rostros neutros, en el que los participantes que puntuaran alto en depresión eran más propensos a atribuir miedo a rostros neutros. Los resultados indican una mejora del reconocimiento de la alegría, ira y miedo en la ansiedad rasgo, mientras que los síntomas de depresión y ansiedad estado están asociados a cambios en la evaluación de rostros neutros en individuos no clínicos.