Scielo RSS <![CDATA[Ideas y Valores]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-006220120002&lang=pt vol. 61 num. SPE149 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>NÚMERO ESPECIAL</b> <i>PLATÓN Y LA POLÍTICA SOCRÁTICA</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622012000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>SOCRATES</b>: <b>PLATONIC POLITICAL IDEAL</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622012000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This essay articulates the differences and suggests the similarities between the practices of Socratic political speaking and those of Platonic political writing. The essay delineates Socratic speaking and Platonic writing as both erotically oriented toward ideals capable of transforming the lives of individuals and their relationships with one another. Besides it shows that in the Protagoras the practices of Socratic political speaking are concerned less with Protagoras than with the individual young man, Hippocrates. In the Phaedo, this ideal of a Socrates is amplified in such a way that Platonic writing itself emerges as capable of doing with readers what Socratic speaking did with those he encountered. Socrates is the Platonic political ideal. The result is a picture of the transformative political power of Socratic speaking and Platonic writing both.<hr/>El ensayo articula diferencias y sugiere similitudes entre las prácticas del diálogo político de Sócrates y aquellas de la escritura política de Platón. Propone, además, que tanto el diálogo socrático como la escritura platónica se orientan eróticamente hacia ideales capaces de transformar las vidas de los individuos y sus relaciones. Demuestra que en el Protágoras las prácticas del diálogo socrático se ocupan menos de Protágoras que del joven Hipócrates. En el Fedón, este ideal de Sócrates se amplía de tal manera que la misma escritura platónica aparece como capaz de hacer con los lectores lo que el diálogo de Sócrates hacía con sus interlocutores. Sócrates es el ideal político platónico. El resultado es una visión del poder de transformación política tanto del diálogo socrático como de la escritura platónica. <![CDATA[Meno the <i>Politikos</i> Politics and Unity of the Soul in Plato's <i>Meno</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622012000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se analizan algunos usos del tópico de la política en el Menón, para mostrar que la virtud discutida es política, no sólo porque los interlocutores están interesados exclusivamente en la cualidad que debe poseer el gobernante, sino también porque tal cualidad consiste en una forma de autogobierno del alma. El alma es vista así como una entidad política cuya excelencia depende del tipo de gobierno impuesto. Se relaciona esta propuesta con la psicología implícita en la primera sección del diálogo, en la que se discute la unidad de la virtud. El Menón se muestra así como un diálogo que prefigura la analogía de alma y polis expuesta en la República.<hr/>The article analyzes some of the uses of the theme of politics in the Meno in order to demonstrate that the virtue under discussion is political not only because the interlocutors are exclusively interested in the quality that a good ruler must possess, but also because such quality is a form of self-rule of the soul. Thus, the soul is seen as a political entity whose excellence depends on the type of government imposed. This proposal is associated with the psychology implicit in the first section of the dialogue, in which the unity of virtue is discussed. The Meno thus appears as a dialogue that anticipates the analogy of soul and polis set forth in the Republic. <![CDATA[<b>FRIENDSHIP AND WAR</b>: <b>TRUE POLITICAL ART AS THE ALLIANCE OF PHILOSOPHY AND RHETORIC IN PLATO'S <i>GORGIAS</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622012000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The paper explores the relation between philosophy and rhetoric from a new perspective by highlighting the dramatic nature of the dialogue and paying attention not only to what is said about philosophy and rhetoric but also to what is shown, especially through Gorgias' intervention throughout the dialogue in order to save a community of dialogue that inquires into the good and the just. This re-conception of the relation between philosophy and rhetoric implies a re-conception of the practice of politics itself, rooted in a philosophy concerned with turning individual souls toward the good and a rhetoric that motivates individuals to be turned in the same direction by the words of others.<hr/>El artículo explora la relación entre filosofía y retórica desde una nueva perspectiva al enfatizar la naturaleza dramática del diálogo y, por tanto, poniéndole atención no sólo a lo que se dice sobre filosofía y retórica, sino también a lo que se muestra, especialmente por las intervenciones de Gorgias a lo largo del diálogo con el fin de salvar a la comunidad de diálogo que investiga lo bueno y lo justo. Esta reconcepción de la relación entre filosofía y retórica implica una reconcepción de la práctica de la política misma, fundada en una filosofía que busca girar las almas individuales hacia el bien y una retórica que motiva a los individuos a ser girados en esa misma dirección por las palabras de los otros. <![CDATA[<b>ON THE USES AND ABUSES OF ESCHATOLOGY FOR LIFE</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622012000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper examines the role of the concluding myth of the Phaedo in the context of the dialogue as a whole, arguing that the myth's exploration of the relationship between action, condition of soul and form of life provides valuable information about Plato's conception of the kind of political environment necessary for human flourishing. It identifies three features of the myth essential to this exploration: its self-critical construction of the perspective of the makers of this myth, its focus on the conditions under which violent deeds are committed and its envisaging of the form of human community necessary for the expiation of such deeds.<hr/>El artículo examina el papel del mito final del Fedón dentro del contexto de la totalidad del diálogo y argumenta que la exploración que hace el mito de la relación entre acción, condición del alma y forma de vida brinda importante información acerca de la concepción platónica del tipo de entorno político que favorece el florecimiento del ser humano. Identifica tres rasgos del mito que son esenciales para dicha exploración: su construcción autocrítica de la perspectiva de los creadores del mito, su enfoque en las condiciones en las que se cometen actos violentos y su visión de una forma de comunidad humana necesaria para la expiación de tales actos. <![CDATA[<b>SOCRATES ON PHILOSOPHY AND POLITICS</b>: <b>ANCIENT AND CONTEMPORARY INTERPRETATIONS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622012000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Socrates can be said to have left the subsequent philosophical tradition with the problem of the relation between philosophy and politics. Already in the Republic the proposal of philosopher-kings represents more a tension than an identity. While Aristotle responds by insisting on a sharp distinction between politics and philosophical wisdom, this distinction proves on closer examination much less sharp than might appear. Heidegger characterizes philosophy as the only authentic politics and the philosopher as ruling just by virtue of being a philosopher. In contrast, Foucault insists that, if philosophy can play a role in relation to politics by transforming the subject who lives politically, it plays no role within politics. In this contrast can be seen the 'fallout' of the tension bequeathed by Socrates through both Plato and Aristotle.<hr/>Podría decirse que Sócrates le dejó a la tradición filosófica posterior el problema de la relación entre filosofía y política. Ya en la República la propuesta del rey filósofo representa más una tensión que una identidad. Mientras que la respuesta de Aristóteles insiste en una clara distinción entre la política y la sabiduría filosófica, un examen cuidadoso demuestra que esta distinción es menos clara de lo que parece. Heidegger caracteriza la filosofía como la única política auténtica y al filósofo como gobernante por el mero hecho de ser filósofo. En contraste, Foucault insiste en que si bien la filosofía puede desempeñar un papel en relación con la política al transformar al sujeto que vive políticamente, aquella no desempeña papel alguno dentro de la política. Este contraste ilustra el resultado de la tensión legada por Sócrates a través de Platón y Aristóteles. <![CDATA[<b>FREEDOM AND RESPONSIBILITY IN THE MYTH OF ER</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622012000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Plato uses the myth of Er in the Republic in order to carve out space for political freedom and responsibility for human freedom in the ordinary polis. While much of the Republic concentrates on the development of an ideal city in speech, that city is fundamentally a mythos presented in order for Socrates and his friends to learn something about political and individual virtue. The city in which Socrates and his friends exist is an imperfect city and myth of Er is intended for those audience members. Its emphasis on the necessity for personal responsibility in the midst of freedom can be understood as a political claim about the place of individual choice in a world that is constrained by both political and cosmic "necessity".<hr/>Platón utiliza el mito de Er en la República con el fin de abrir un espacio para la libertad y la responsabilidad políticas en la polis común y corriente. Mientras que gran parte de la República se centra en el desarrollo de una ciudad ideal en el discurso, esa ciudad es fundamentalmente un mythos presentado para que Sócrates y sus amigos aprendan algo acerca de la virtud política e individual. La ciudad en la que viven Sócrates y sus amigos es una ciudad imperfecta y el mito de Er está dirigido a esos miembros del público. El énfasis que hace el mito en la necesidad de la responsabilidad personal en el ámbito de la libertad puede entenderse como una afirmación política acerca del lugar de la elección individual en un mundo constreñido tanto por la "necesidad" política como la cósmica. <![CDATA[Currency and Essence A Reflection on Economy and Metaphysics in Plato's Republic]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622012000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se indaga la relación que se da en la República entre los dos significados de ousia: como propiedad en el sentido de posesiones y riqueza, o en el sentido de esencia o sustancia. Aparte de las relaciones económicas asociadas al préstamo, al intercambio y al interés, se examina la función que, respecto de la ousia, cumple la moneda en la economía como recurso para disociar la riqueza de las posesiones, con lo cual logra un nivel de universalidad y equivalencia equiparable al del propio ser.<hr/>The article inquires into the relation established in the Republic between the two meanings of ousia: property in the sense of possessions and wealth, and essence or substance. Besides the economic relations associated with loans, exchange, and interest, the paper examines the role of currency in the economy, with respect to ousia, as a means of dissociating wealth from possessions, thus achieving a degree of universality comparable to that of being itself. <![CDATA[<b>GALENO, LIBRO SOBRE LA BUENA CONDICIÓN</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622012000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se indaga la relación que se da en la República entre los dos significados de ousia: como propiedad en el sentido de posesiones y riqueza, o en el sentido de esencia o sustancia. Aparte de las relaciones económicas asociadas al préstamo, al intercambio y al interés, se examina la función que, respecto de la ousia, cumple la moneda en la economía como recurso para disociar la riqueza de las posesiones, con lo cual logra un nivel de universalidad y equivalencia equiparable al del propio ser.<hr/>The article inquires into the relation established in the Republic between the two meanings of ousia: property in the sense of possessions and wealth, and essence or substance. Besides the economic relations associated with loans, exchange, and interest, the paper examines the role of currency in the economy, with respect to ousia, as a means of dissociating wealth from possessions, thus achieving a degree of universality comparable to that of being itself. <![CDATA[<b>Graham, Daniel W</b>. <i>The Texts of Early Greek Philosophy: The Complete Fragments and Selected Testimonies of the Major Presocratics</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622012000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se indaga la relación que se da en la República entre los dos significados de ousia: como propiedad en el sentido de posesiones y riqueza, o en el sentido de esencia o sustancia. Aparte de las relaciones económicas asociadas al préstamo, al intercambio y al interés, se examina la función que, respecto de la ousia, cumple la moneda en la economía como recurso para disociar la riqueza de las posesiones, con lo cual logra un nivel de universalidad y equivalencia equiparable al del propio ser.<hr/>The article inquires into the relation established in the Republic between the two meanings of ousia: property in the sense of possessions and wealth, and essence or substance. Besides the economic relations associated with loans, exchange, and interest, the paper examines the role of currency in the economy, with respect to ousia, as a means of dissociating wealth from possessions, thus achieving a degree of universality comparable to that of being itself. <![CDATA[<b>Timmerman, David and Schiappa, Edward</b>. <i>Classical Greek Rhetorical Theory and the Disciplining of Discourse</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622012000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se indaga la relación que se da en la República entre los dos significados de ousia: como propiedad en el sentido de posesiones y riqueza, o en el sentido de esencia o sustancia. Aparte de las relaciones económicas asociadas al préstamo, al intercambio y al interés, se examina la función que, respecto de la ousia, cumple la moneda en la economía como recurso para disociar la riqueza de las posesiones, con lo cual logra un nivel de universalidad y equivalencia equiparable al del propio ser.<hr/>The article inquires into the relation established in the Republic between the two meanings of ousia: property in the sense of possessions and wealth, and essence or substance. Besides the economic relations associated with loans, exchange, and interest, the paper examines the role of currency in the economy, with respect to ousia, as a means of dissociating wealth from possessions, thus achieving a degree of universality comparable to that of being itself. <![CDATA[<b>Annas, Julia</b>. <i>Intelligent Virtue</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622012000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se indaga la relación que se da en la República entre los dos significados de ousia: como propiedad en el sentido de posesiones y riqueza, o en el sentido de esencia o sustancia. Aparte de las relaciones económicas asociadas al préstamo, al intercambio y al interés, se examina la función que, respecto de la ousia, cumple la moneda en la economía como recurso para disociar la riqueza de las posesiones, con lo cual logra un nivel de universalidad y equivalencia equiparable al del propio ser.<hr/>The article inquires into the relation established in the Republic between the two meanings of ousia: property in the sense of possessions and wealth, and essence or substance. Besides the economic relations associated with loans, exchange, and interest, the paper examines the role of currency in the economy, with respect to ousia, as a means of dissociating wealth from possessions, thus achieving a degree of universality comparable to that of being itself. <![CDATA[<b>Gonzalez, Francisco J</b>. <i>Plato and Heidegger. A Question of Dialogue</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622012000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se indaga la relación que se da en la República entre los dos significados de ousia: como propiedad en el sentido de posesiones y riqueza, o en el sentido de esencia o sustancia. Aparte de las relaciones económicas asociadas al préstamo, al intercambio y al interés, se examina la función que, respecto de la ousia, cumple la moneda en la economía como recurso para disociar la riqueza de las posesiones, con lo cual logra un nivel de universalidad y equivalencia equiparable al del propio ser.<hr/>The article inquires into the relation established in the Republic between the two meanings of ousia: property in the sense of possessions and wealth, and essence or substance. Besides the economic relations associated with loans, exchange, and interest, the paper examines the role of currency in the economy, with respect to ousia, as a means of dissociating wealth from possessions, thus achieving a degree of universality comparable to that of being itself. <![CDATA[<b>Vogt, Katja M</b>. <i>Law, Reason, and the Cosmic City</i>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622012000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se indaga la relación que se da en la República entre los dos significados de ousia: como propiedad en el sentido de posesiones y riqueza, o en el sentido de esencia o sustancia. Aparte de las relaciones económicas asociadas al préstamo, al intercambio y al interés, se examina la función que, respecto de la ousia, cumple la moneda en la economía como recurso para disociar la riqueza de las posesiones, con lo cual logra un nivel de universalidad y equivalencia equiparable al del propio ser.<hr/>The article inquires into the relation established in the Republic between the two meanings of ousia: property in the sense of possessions and wealth, and essence or substance. Besides the economic relations associated with loans, exchange, and interest, the paper examines the role of currency in the economy, with respect to ousia, as a means of dissociating wealth from possessions, thus achieving a degree of universality comparable to that of being itself. <![CDATA[<b>APÉNDICE DE CITACIÓN</b> <b>DE TEXTOS ANTIGUOS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00622012000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se indaga la relación que se da en la República entre los dos significados de ousia: como propiedad en el sentido de posesiones y riqueza, o en el sentido de esencia o sustancia. Aparte de las relaciones económicas asociadas al préstamo, al intercambio y al interés, se examina la función que, respecto de la ousia, cumple la moneda en la economía como recurso para disociar la riqueza de las posesiones, con lo cual logra un nivel de universalidad y equivalencia equiparable al del propio ser.<hr/>The article inquires into the relation established in the Republic between the two meanings of ousia: property in the sense of possessions and wealth, and essence or substance. Besides the economic relations associated with loans, exchange, and interest, the paper examines the role of currency in the economy, with respect to ousia, as a means of dissociating wealth from possessions, thus achieving a degree of universality comparable to that of being itself.