Scielo RSS <![CDATA[Revista Interamericana de Bibliotecología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-097620110002&lang=pt vol. 34 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<B>The implementation of technologies by graduates of the Librarianship Department of the National University of La Plata (Argentina)</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762011000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se describe y analiza un estado de situación de la aplicación de tecnologías por parte de graduados en Bibliotecología de la Universidad Nacional de La Plata, a cargo de las decisiones en las instituciones donde se desempeñan en la actualidad. Para tal objeto se conformó una muestra con los casos que respondieran al perfil de interés y se procedió al relevamiento de la información mediante una encuesta auto-administrada, que combinaba preguntas cerradas y abiertas. Entre otros puntos de interés, se indagó sobre el estado de situación de los procesos de automatización, la aplicación de tecnologías en los distintos procesos bibliotecarios, la formación de grado obtenida en temas vinculados con el uso de tecnologías, así como también acerca de los cursos y los seminarios seguidos y las perspectivas de desarrollo futuro imaginadas. El análisis de los resultados mostró que el conjunto de graduados estudiados mantiene con la tecnología una relación que los mueve hacia un terreno de cambios ininterrumpidos, aunque con diferencias cualitativas importantes entre ellos. Asimismo, es claro que perciben la tecnología como una potencia creativa positiva de cara al futuro.<hr/>This article describes and analyzes the current state of the implementation of technologies by graduates of the Librarianship Department of the National University of La Plata who are in charge of these areas in their place of work. To this end, a sample group with the cases that fit the desired profile was formed. Information was then gathered from this group through the use of a self administered survey that consisted of open and closed questions. Some of the areas surveyed included, the balance of automation process implementation, the application of technologies in the various library processes, their level of education in the use of technologies, the classes and seminars attended, and their outlook for future professional development, among others. Analysis of the results showed that the relationship that the graduates surveyed have with technology placed them in a field of continuous change, albeit with some qualitative differences between them. It was also clear that they saw technology as a positive and creative force of the future. <![CDATA[<B>Academic libraries and automation</B>: <B>an overview of Mexico City</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762011000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Después de contextualizar la educación superior en México, se ofrece un panorama de las condiciones de automatización de las bibliotecas universitarias en su área Metropolitana, especialmente en lo que tiene que ver con el Sistema Integral de Automatización de Bibliotecas (SIAB). Mediante la aplicación de un cuestionario y la observación directa, se da cuenta de los sistemas utilizados, los procesos de migración, el tiempo de uso, las formas de adquisición, los módulos implementados, el nivel de conocimiento y operación y el grado de satisfacción. Se encontró que la mayoría de las bibliotecas cuentan con un SIAB, y que los más utilizados eran SIABUC, ALEPH y LOGICAT. Sin embargo, se constató que su grado de implementación es bajo, principalmente por la falta de capacitación del personal a cargo. En muchos casos sólo se ha logrado una automatización muy limitada debido al precio del sistema y al alto costo del mantenimiento. Además, sólo una de las bibliotecas tenía instalado un software libre, lo que indica desconocimiento sobre este tipo de alternativas.<hr/>After providing an overall context of higher education in Mexico we present an overview of the automation of academic libraries in the metropolitan area of Mexico City, particularly as they relate to the concept of a Comprehensive Automated Library System - SIAB. Through the use of a questionnaire and observation we give an account of the systems used, migration processes, use times, methods of acquisition, modules implemented, levels of knowledge and operation, and degree of satisfaction. We found that most libraries have a SIAB, the most commonly used being SIABUC, ALEPH and LOGICAT. However, it appears that the degree of implementation is low, mainly due to a lack of personnel training. In many instances only a limited level of automation was achieved because of the high cost of both the system and its maintenance. A further obstacle to automation is a lack of knowledge about the existence of free software. Only one library had installed software of this kind. <![CDATA[<B>Performance evaluation of the school librarian in the agenda of the school principal</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762011000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Una biblioteca es exitosa cuando se convierte en punto neurálgico de un centro escolar. Para ello debe flexibilizar sus espacios de aprendizaje, generando proyectos de trabajo que inciten a la recreación, las prácticas de lectura, la alfabetización informacional, el desarrollo de grupos de investigación y el estudio individual. Su calidad está basada en la revisión y el mejoramiento continuo mediante la evaluación del desempeño de su bibliotecario y su autoevaluación, para identificar áreas que podrían modificarse o innovarse en beneficio de los usuarios. Desde esta perspectiva, el artículo reflexiona acerca de la biblioteca escolar como subsistema de la organización y llama la atención sobre las variables que inciden en la evaluación del desempeño del bibliotecario escolar, según la normativa de la Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires. Teniendo en cuenta que en los distintos niveles y modalidades educativas (primario, secundario, terciario) no se dispone de supervisores y asesores que orienten en la organización y dinamización de las bibliotecas, es al director de la escuela a quien toca asumir ese trabajo y valorar la propuesta y los logros alcanzados por el bibliotecario, tarea compleja si no se dispone de la preparación adecuada para concretarla.<hr/>A library is successful when it becomes the focal point of a school. To achieve this, learning environments should be flexible so that they can create work projects that are fun and inviting, reading habits, informational literacy, and the development of research groups and individual learning. Its quality is based on the continuous review and improvement by assessing the librarian's performance and his/her self assessment. The goal behind this is to identify areas that can be changed or updated for the benefit of the library's users. It is from this perspective that this article reflects on the school library as a subsystem of the whole educational organization and draws attention to some variables that affect the performance evaluation of the school librarian, this according to the guidelines of the Directorate General of Culture and Education in the Province of Buenos Aires. Because supervisors and advisors are not present in all of the different levels and types of education (primary, secondary, and tertiary) to organize and energize the school libraries it falls on the principal to evaluate the proposals and achievements of the librarian, a complex endeavor if he does not have the training to see it through. <![CDATA[<B>Information policies protected under Argentinean Law</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762011000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Con el propósito de caracterizar la tutela que reciben las políticas de información en la legislación argentina, se expone la forma como se conciben en la cultura del país, así como el marco conceptual que establece sus características, el origen y las particularidades del derecho de acceso a la información y las principales acciones que se han llevado a cabo en el país durante las últimas décadas en este sentido. Se anexa una compilación sistemática de las disposiciones fundamentales aplicables jurídicamente al ámbito de lo que podría denominarse derecho a la información, que conjuga las normas relativas a las unidades de información y los medios de comunicación, así como los derechos que podrían considerarse conexos, dentro del territorio de la República Argentina, como el de la propiedad intelectual.<hr/>In order to characterize the protection that information policies have under Argentinean law we present the manner in which they are understood by the country's culture, a conceptual map that establishes its characteristics, the origins and special features of the right to access information and the most important lawsuits that have taken place in the country in the last decades as regards this topic. We attach a systematic compilation of the basic regulations that have legal applicability in the field of what can be called right to information. This compilation brings together those rules related to individual units of information and the media. It also presents those rights that could be considered related, within the territory of Argentina, such as intellectual property rights. <![CDATA[<B>Redes sociais</B>: <B>um olhar sobre a dinâmica da informação na rede (APL) Arranjo Produtivo Local Têxtil, de Americana - São Paulo</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762011000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Aborda a estrutura social em rede como forma de interação entre as pessoas para a troca de informação e conhecimento na sociedade da informação. Ressalta que as interações entre pares são a força propulsora do aprendizado interativo. Nesse espaço, as relações sociais são ilimitadas e o trabalho se efetiva de forma cooperativa em direção aos fluxos de informação recebidos e retransmitidos. Discute o papel da informação nas redes de empresas e o formato de Arranjo Produtivo Local (APL), baseado na concentração geográfica de integrantes de uma mesma cadeia produtiva, como aquele que melhor permite explorar as vantagens típicas das economias de aglomeração, como o compartilhamento de infra-estrutura, informação e treinamento conjunto de mão-de-obra. Como metodologia, realiza um estudo de caso da Rede APL Têxtil, de Americana São Paulo, a partir da realização de entrevistas com empresários, empreendedores do setor têxtil, enfatizando as diferentes formas de conexão entre seus componentes. Para subsidiar a análise dos dados obtidos, faz uso do software Ucinet, que permite mapear as relações em rede, e para auxiliar na visualização da rede com a criação de grafos, utiliza-se a ferramenta Netdraw, do Ucinet. Conclui recomendando novas reflexões à Ciência da Informação sobre como a informação flui e influencia as ações entre pares.<hr/>It discusses the social structure in the network as a means of people's interaction for the exchanging of information and knowledge in the information society and emphasizes that the interactions between pairs are the driving force in the interactive learning. In this framework, social relations are unlimited and the work becomes effective in the cooperation towards the flow of received and retransmitted information. It discusses the role of information in corporate networks and the format of Local Productive Arrangement (APL), based on the geographical concentration of members of the same production chain, as the one that best allows the exploration of the typical advantages of agglomeration economies, such as the sharing of infra structure, information and manpower joint training. As the methodology of the research, it uses the Textile Network APL of Americana - São Paulo as a case study, obtaining the data by interviews with businessmen and entrepreneurs of the textile sector, emphasizing the different forms of connection among its components. As a subsidy in the data analysis, the study uses the software Ucinet, which allows the mapping of the relationships in the network, and uses the tool Netdraw to help visualizing the network by the creation of nets. It concludes by recommending new ideas to the Information Science on how information flows and influences the actions among pairs. <![CDATA[<B>Journals and scientific production in Latin America and the Caribbean</B>: <B>its visibility in SciELO, RedALyC and SCOPUS</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762011000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo comparó la cobertura de revistas procedentes de América Latina y el Caribe incluidas en SciELO, RedALyC y SCOPUS, por país y por tema. Calculó el porcentaje de revistas en estas fuentes en relación con las registradas en el catálogo de LATINDEX. Estimó el volumen de la producción científica que registra visibilidad en las tres fuentes y su evolución en el período 2005-2009. Los resultados indicaron que las tres fuentes son complementarias. En promedio, el porcentaje de solapamiento de títulos es bajo y desigual la distribución de revistas por países. Ningún país registró en las fuentes estudiadas todas las revistas incluidas en LATINDEX. SCOPUS y SciELO están más equilibradas temáticamente que RedALyC, que mostró un marcado sesgo hacia las ciencias sociales. El volumen de producción científica visible en SCOPUS es muy superior al de SciELO y RedALyC, aunque su distribución por países es muy desigual. Las tres fuentes registran tendencias de crecimiento de la producción en el período analizado.<hr/>This study compared the coverage of journals, by country and topic, from Latin America and the Caribbean included in SciELO, RedALyC and SCOPUS. It measured the percentage of journals found in these sources in relation to those registered in the LATINDEX catalogue. It estimated the volume of scientific productivity recorded in the three sources mentioned and its evolution during the years 2005 through 2009.The results showed that the three sources where complementary. On average the percentage of title overlap was low and the distribution of journals by country uneven. In the sources studied, no country was found to have all of the journals included in LATINDEX. SCOPUS and SciELO were more thematically balanced than RedALyC which showed a marked bias toward social science articles. The volume of scientific production found in SCOPUS was far better than that of SciELO and RedALyC, although it showed uneven distribution by country. During the time period examined in this study, all three sources showed a tendency toward productivity growth. <![CDATA[<B>IFLA Congress, Puerto Rico 2011: Critical analysis of congress participation by countries, with an emphasis on Latin America</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762011000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo tuvo como propósito hacer un análisis crítico de los niveles de participación de asistentes, presentadores (pósteres) y ponentes que tomaron parte en el más reciente Congreso anual de la IFLA, que tuvo lugar en Puerto Rico entre el 13 y el 18 de agosto de 2011. Estos niveles de participación dan cuenta de la representatividad de los distintos países en este tipo de eventos, y en el caso concreto de nuestro interés, de las posibilidades de los países latinoamericanos, sus asociaciones, bibliotecas, escuelas, facultades y profesionales de la información de intervenir en ellos y dar a conocer los desarrollos teóricos-conceptuales y prácticos de nuestra región.<hr/>This article intends a critical analysis of the levels of participation of attendees, presenters (posters), and speakers who took part in the annual IFLA congress in Puerto Rico August 13th and 18th of 2011. These levels of participation account for the levels of representation of different countries in such events and, in an area of special interest to us, also give an account of the possibilities of Latin American countries, their associations, libraries, schools, departments, and information professionals to take part in them and present the theoretical, conceptual, and practical developments in our region. <![CDATA[<B>Master in Information Science</B>: <B>a space for comprehensive preparation and the axis of a scientific integration project</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762011000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto aborda dos cuestiones fundamentales para los estudios de Maestría en Ciencia de la Información: el valor trascendente de los estudios universitarios de posgrado y la condición que tiene la Ciencia de la Información comso elemento aglutinador de los procesos inter y multidisciplinares dirigidos a la comprensión del fenómeno de la información en el mundo contemporáneo. En esta tarea concibe el mundo académico universitario como ámbito propio de la ciencia organizada, recontextualizada e institucionalizada alrededor de proyectos de docencia e investigación dirigidos a la humanización; y a la ciencia de la información como un proyecto estratégico de reflexión e intervención del orden social contemporáneo.<hr/>This article addresses two key issues related to the Master in Information Sciences: the importance of postgraduate studies, and the unifying role that Information Sciences play in inter and multidisciplinary processes aimed at the understanding of the information phenomenon in today's world. This task sees the academic universe as an environment where science is, re-contextualized, institutionalized, and organized around teaching and research projects that are directed at having a humanizing effect. It also understands Information Sciences as a strategic project of reflection and participation in today's social order. <![CDATA[<B>Historiographical perspective of reading practices</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762011000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Con el propósito de identificar elementos teóricos que orienten una descripción conceptual e histórica de las prácticas de lectura, el artículo recoge las voces de autores que, a su vez lectores, narran y describen sus propias historias de lectura: Alberto Manguel, Roger Chartier, Michel de Certeau, Ana Teberosky y Guglielmo Cavallo (prácticas de lectura y la lectura); Robert Darnton, Peter Burke y Renán Silva (fundamentos históricos e historiográficos); Giovanni Papini, Carl Sagan y Marcel Proust (los espacios e historias sobre prácticas de lectura). Con base en ello se adoptan tres perspectivas: la primera habla de un acercamiento a la lectura silenciosa como un hito en la transformación del aprendizaje y de los procesos cognitivos y de la intimidad en la práctica de lectura; la segunda, el impacto de la imprenta en las prácticas de lectura, una invención mecánica que generaliza el uso del papel en la impresión de textos y revoluciona las condiciones sociales, políticas y religiosas de la época, el acceso a la información, la transformación de los formatos de impresión y la producción y divulgación del conocimiento; y finalmente, un acercamiento conceptual a las prácticas de lectura, los abordajes investigativos desde el concepto de práctica y una aproximación histórica a las prácticas de lectura.<hr/>In order to identify theoretical elements that could guide a conceptual and historical description of reading practices, this article includes the voices of authors, in themselves readers, who narrate and describe their own history of reading: Alberto Manguel, Roger Chartier, Michel de Certeau, Ana Teberosky and Guglielmo Cavallo (the practices of reading and reading); Robert Darnton, Peter Burke and Renán Silva (historical and historiographical foundations), and Giovanni Papini, Carl Sagan and Marcel Proust (reading spaces and stories about reading practices).There are three perspectives that base themselves on this. The first is the approach to silent reading as a milestone in the transformation of learning, of cognitive processes and of privacy. The second, the impact of the printing press on reading practices, a mechanical invention that made widespread the use of paper in the printing of texts and revolutionized the social, political, and religious conditions at the time, the access to information, the transformation of printing formats and the dissemination and production of information; and finally a conceptual approach, the research approaches from the perspective of practice and a historical approximation toward reading practices.