Scielo RSS <![CDATA[Revista Interamericana de Bibliotecología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0120-097620170002&lang=pt vol. 40 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762017000200121&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Archives, Human Rights and Collective Memory. A Review of the International Academic Literature]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762017000200125&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo presenta un balance de las investigaciones, producidas en las dos últimas décadas, que estudian las relaciones entre archivos, derechos humanos y memoria colectiva. El análisis de los numerosos trabajos que abordan estas tres categorías es clasificado en cuatro enfoques: 1) la concepción del archivo como evidencia de violaciones a los derechos humanos; 2) la revisión crítica del rol que cumplen los documentos, los archivos y los archivistas en la construcción de la memoria colectiva; 3) la justicia social como guía orientadora de la praxis archivística; y 4) los archivos como lugares de memoria y territorios de disputa acerca de los distintos sentidos del pasado.<hr/>Abstract This article features a summary of studies produced over the last two decades that research the relationships between archives, human rights and collective memory. The analysis of the numerous works that address these three categories was classified into four approaches: 1) the concept of archives as evidence of human rights violations; 2) a critical evaluation of the role of documents, archives and archivists in building collective memory; 3) social justice as a guide of archival praxis; and 4) archives as places of memory and territories of dispute related to different senses of the past. <![CDATA[Information Behavior in Researchers at the Institute of Political Studies of the University of Antioquia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762017000200145&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The following study explores concepts related to factors involved in scholars´ information and seeking behavior and subjectivities researchers from Institute of Political Studies - IPS at the University of Antioquia, have to choose and select information, their sources and preferences and formats, print and digital. This study reveals IPS researchers, according their background and culture, are biased to use print sources, but, because of technological, social and working implications they are facing and using even more digital tools to find, retrieve and store information for their activities on a regular basis. They are aware of the advantages digital information can bring to their academic performance versus print information and they are using digital content and tools more often.<hr/>Resumen El siguiente estudio explora factores relacionados con el comportamiento informacional de los investigadores del Instituto de Estudios Políticos de la Universidad de Antioquia y sus respectivas particularidades y preferencias al momento de buscar y seleccionar fuentes tanto impresas como digitales. Esta investigación revela cómo el comportamiento informacional de los investigadores del Instituto de Estudios Políticos está sesgado hacia los recursos impresos, debido a sus antecedentes y su cultura. Sin embargo, debido al incremento en el uso de herramientas tecnológicas, se han visto forzados a usar cada vez más estas herramientas para buscar, recupe rar y almacenar información para sus actividades académicas regularmente. Los investigadores del Instituto de Estudios Políticos son conscientes de la importancia y bondades que otorga la información digital con respecto a la impresa y es tán empleando este tipo de contenidos de maneta mucho más frecuente dentro de sus actividades cotidianas. <![CDATA[Utilização do recurso hipermidiático vídeo em periódicos científicos: estudo do Journal of Visualized Experiments (JOVE)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762017000200153&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Neste artigo, discute-se a utilização do recurso hipermidiático vídeo em periódicos científicos. Para isso, realizou-se uma análise doJournal of Visualized Experiments(JOVE). A fundamentação conceitual se divide em duas partes: na primeira, expõem-se as possibilidades de utilização dos recursos hipermidiáticos nos periódicos científicos; e, na segunda, evidenciam-se os benefícios da utilização de vídeo e as experiências de alguns periódicos e editoras. A seção resultados e discussões divide-se em três subseções. Na primeira, descrevem-se as características editoriais do periódico, identificando: as formas de assinatura e de acesso, o processo de publicação, as bases em que está indexado, o fator de impacto e a composição do corpo editorial. Na segunda, abordam-se o número de artigos publicados por ano e a distribuição por área temática. Na terceira, identificam-se os padrões e as tecnologias utilizados. Considera-se que a utilização de vídeo em periódicos científicos pode contribuir para o aprimoramento da comunicação científica. Como benefícios, destacam-se: melhoria da descrição de fenômenos e procedimentos dinâmicos e complexos; aumento da visibilidade dos trabalhos de pesquisa; diminuição de tempo e dinheiro gastos em experimentos; e aumento da capacidade de reprodutibilidade das pesquisas. No entanto, algumas questões importantes ainda necessitam de maiores aprofundamentos.<hr/>Abstract In this article, it`s discuss the use of the hypermedia video resource in scientific journals. For this, an analysis of the Journal of Visualized Experiments (JOVE) was carried out. The conceptual basis is divided into two parts: in the first, are exposed the possibilities of using hypermedia resources in scientific journals; and the second shows the benefits of using video and the experiences of some periodicals and publishers. The Results and Discussions section is divided into three subsections. In the first one, the editorial features of the journal are described, identifying: the subscription and access forms, the publication process, the bases which it is indexed, the impact factor and the composition of the editorial body. In the second, it is approached the number of articles published per year and the distribution by topic area. The third one identifies the standards and technologies used. It is considered that the use of video in scientific journals can contribute to the enhancement of scientific communication. As benefits, stand out: improvement of the description of phenomena and dynamic and complex procedures; increase the visibility of research projects; decrease in time and money spent on experiments; and increased research reproducibility. However, some important issues need further deepening.<hr/>Resumen En este artículo, se discute la utilización del recurso hipermediático video en revistas científicas. Para ello se realizó un análisis del Journal of Visualized Experiments (JOVE). La fundamentación conceptual se divide en dos partes. En la primera son expuestas las posibilidades de utilización de los recursos hipermediáticos en las revistas científicas y en la segunda se muestran los beneficios de la utilización de video y las experiencias de algunas revistas y casas editoras. La sección de resultados y discusiones fueron repartidas en tres subsecciones. En la primera subsección, son descritas las características editoriales de las revistas, identificando las formas de firma, acceso, proceso de publicación, bases donde están indexadas, el factor de impacto y la composición del cuerpo editorial. En la segunda subsección fue abordado el número de artículos publicados por año y la distribución por área temática. En la tercera subsección fueron identificados los patrones y tecnologías utilizadas. Se considera que la utilización de video en revistas científicas puede contribuir al mejoramiento de la comunicación científica. Como ventajas, destacamos la mejora de la descripción de los fenómenos y procedimientos dinámicos y complejos; una mayor visibilidad de los trabajos de investigación; reducción de tiempo y dinero gastado en experimentos; y el aumento de la reproducibilidad de la capacidad de investigación. Sin embargo, algunas cuestiones importantes necesitan más investigaciones. <![CDATA[Editing Publications. A Philological Study of the Editions of the Novel <em>Tarde de verano</em> by Manuel Mejía Vallejo]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762017000200165&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo expone el análisis filológico de las ediciones de la novela Tarde de verano (1980) del escritor colombiano Manuel Mejía Vallejo, análisis que permitió la elaboración de la edición crítica de la mencionada novela. Las bases conceptuales de este estudio se hallan en el enfoque teórico-metodológico de la crítica textual, enfoque que orienta el proceso de elaboración de ediciones críticas de textos literarios. El énfasis del análisis se hará a partir de la etapa inicial de la crítica textual: la recensio. De esta manera, se presentará una descripción valorativa de los mecanuscritos y las ediciones empleados en la collatio y un análisis de los tipos de variantes encontrados en dicho proceso filológico, así como su incidencia en el proceso de fijación textual en edición crítica de la novela de este importante escritor colombiano.<hr/>Abstract This article exposes the philological analysis of editions of the novel Tarde de Verano (1980) by the colombian writer Manuel Mejía Vallejo, analysis that allowed the development of the critical edition of the aforementioned novel. The conceptual basis of this study are in the theoretical and methodological approach of textual criticism, an approach that guides the process of construction of all critical edition of literary texts. The emphasis of the analysis will be made from the initial stage of textual criticism: the recensio. Thus, an evaluative description of the mecanoscrit and issues used in the collatio and analysis of the types of variants found in this philological process will be presented, as well, their impact on the process of fixing textual critical edition of the novel of this important Colombian writer. <![CDATA[Marketing of Nostalgia: A Proposal for the Photographic Archive of the Pilot Public Library of Medellin]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762017000200181&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo reflexiona acerca del “marketing de nostalgia”. Presenta un referente teórico sobre los principales conceptos que fundamentan esta estrategia de mercadeo, resultado de una exhaustiva revisión bibliográfica realizada en diferentes fuentes de información, como bases de datos bibliográficas, libros y revistas electrónicas, repositorios institucionales y blogs. Se plantea una propuesta de marketing de nostalgia encaminada a promover los servicios y productos del Archivo Fotográfico de la Biblioteca Pública Piloto de Medellín para América Latina, el cual realiza el desarrollo de sus colecciones con un enfoque patrimonial, de conservación y preservación. Se concluye que el marketing de nostalgia es apropiado para divulgar los productos y servicios de este tipo de unidades de información, debido a que las fotografías son elementos de gran importancia en la vida de las personas, en ellas se plasman instantes y momentos significativos de la existencia, que pueden aflorar sentimientos de nostalgia.<hr/>Abstract This article seeks to reflect on the "Marketing of nostalgia" by presenting a theoretical reference on key concepts that underlies this marketing strategy. This is the result of a comprehensive literature review on different sources of information such as bibliographic databases, journals and electronic books, institutional repositories and blogs. A marketing of nostalgia is proposed, aimed at promoting the services and products of the Photographic Archive of this Public Library, which makes the development of its collections an approach of heritage, conservation and preservation. In sum, the marketing of nostalgia is appropriate to spread the products and services of this type of information units because the photographs are elements of great importance in the lives of people; in these moments and meaningful moments are reflected the existence that can bring out feelings of nostalgia. <![CDATA[The Escuela Interamericana de Bibliotecología of the Universidad de Antioquia and its Influence in Latin America]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762017000200189&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En el siglo XX, varios países de América Latina documentaron los esfuerzos que se hicieron para capacitar al personal de las bibliotecas y para formarlos profesionalmente con el objetivo de que respondieran al complejo mundo de la información, fundamental para alcanzar una cultura universal y para acceder a los logros de ciencia y tecnología que requería cada uno de nuestros pueblos. Más tarde, hubo un trabajo muy destacado para la creación de la Escuela Interamericana de Bibliotecología (EIB). En efecto, esta fue fundada el 19 de octubre de 1956, en cuyo nombre delineaba ya su destino y sus objetivos: un organismo universitario inserto en el sistema de la Universidad de Antioquia, con vocación latinoamericana, al formar cuadros profesionales para las bibliotecas de la Región, con aspiraciones de modernidad y con una currícula de calidad que incluyera las corrientes en boga de la bibliotecología mundial. El artículo aborda la importancia que esa institución otorgó a su biblioteca y al personal académico que, desde el principio, ha sido fundamental en el desarrollo de esa entidad académica. Asimismo, destaca la labor y la proyección de la Revista Interamericana de Bibliotecología en los países del entorno, así como la contribución de las reuniones internacionales y la actualización de los intercambios académicos para la consolidación de la disciplina bibliotecológica.<hr/>Abstract During the twentieth century, several Latin American countries have documented the efforts that were made to train the libraries’ staff and to develop them professionally so that they could respond to the complex world of information, which is fundamental in order to be able to reach an universal culture and to be able to access the achievements of science and technology that all of our peoples required. Years later, an outstanding effort was made that concluded in the creation of the Interamerican Library School. In fact, it was founded on October 19th 1956 and in its name outlined its destiny and objectives: to be an university body, within the University of Antioquia, with a Latin American vocation by training professionals for the libraries in the Region, with aspirations for modernity and with a quality syllabus that included the worlds most updated currents. This paper addresses the importance that this institution gave to its own library and its academic staff that from the beginning has been fundamental for the development of this academic institution. At the same time it highlights the work and the projection of the Revista Interamericana de Bibliotecología in the neighboring countries, as well as the contribution of international meetings and the updating of the academic exchanges for the consolidation of the Libarianship.