Scielo RSS <![CDATA[La Palabra]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-853020160001&lang=pt vol. num. 28 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-85302016000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Struggling divas</b>: <b>notes for a study of <i>Las divas de mi barrio </i>[Divas of my Neighborhood] by Carmen Montanez</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-85302016000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo analizaré la manera en que Montañez redefine el concepto de diva en su colección de cuentos Las divas de mi barrio. Arguyo que su redefinición valoriza la función de personajes femeninos que no sólo difieren físicamente de las ideas de belleza que se asocian con una diva sino que pertenecen a la clase trabajadora del país donde se desarrolla la acción. Por lo tanto, en estos cuentos se rinde tributo a otras formas de femineidad y de conocimientos que tienden a quedar excluidos por no ir a tono con las conductas y estéticas que afianzan el machismo.<hr/>In this paper I will discuss how Montanez redefines the term "diva" in her collection of short stories Las divas de mi barrio [Divas of my neighborhood]. I argue that this redefinition, values the role of female characters who differ physically from the ideas of beauty that tend to be associated with a diva. This is significant since these characters belong to the working class of the country where the plot develops. Thus, these short stories pay tribute to other forms of femininity and knowledge that tend to be excluded from the status quo for not going along with aesthetic preferences and behaviors that reinforce machismo.<hr/>Dans ce travailj'analyserai la manière comme Montañez redéfinit le concept de vedette dans son recueil de nouvelles Les vedettes de monquartier. Je propose que sare définitionm et en valeur la fonction des personnages féminins qui non seulement se différencient des idées de beautéphysiquequis'associent à une vedette, maisaussiqu'appartiennent à une classeouvrière du paysoù se passel'action. Par conséquence, dans ces nouvelles un hommageestrendu à d'autres formes de féminités et de connaissances qui souvent sont exclues parce qu'ellesn'affirmentpas des conduites et esthétiques du machisme. <![CDATA[<b>Dissident sexualities in recent Spanish narrative</b>: <b>sexual politics, cinema y subversion in <i>Mae West y yo [Mae West and I] </i>(2011) by Eduardo Mendicutti</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-85302016000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo aborda la obra narrativa del español Eduardo Mendicutti y sus vínculos con la representación de la disidencia sexual en España en las últimas décadas. En particular, este trabajo focaliza en una de las últimas producciones en la narrativa del autor, Mae West y yo (2011). A partir del trabajo con una perspectiva queer en el texto mencionado, se abordan tópicos y dispositivos directamente relacionados con la disidencia sexual. En ese marco, la novela funciona como ejemplo del conjunto de textos del autor, los que funcionarían como una "historia cultural" de la sexualidad disidente en España en las últimas décadas.<hr/>This article discusses the narrative work of Spanish writer Eduardo Mendicutti in relation to the representation of sexual dissidence in Spain in the last decades. In particular, this paper focuses on one of the last narrative works of this author, Mae West y yo [Mae West and I] (2011). The article analyzes topics and literary devices directly related to sexual dissidence, from a queer perspective. In this context, the novel operates as an example of the complete works of this author, which would function as a "cultural history" of dissident sexuality in Spain in the last decades.<hr/>Cetarticles'occupedel'œuvrenarrativedel'auteurespagnolEduardoMendicutti et sesrapportsavec la représentation de la dissidencesexuelle en Espagnedans les dernièresdécennies. Ce travail se focalise, en particulier, sur une des dernièresproductions de l'œuvrenarrative de l'auteur, Mae West et moi(2011). A partir du travailfait sur une perspectivequeerdans le texteévoqué, sontabordés des sujets et dispositifsdirectement mis en rapportavec la dissidencesexuelle. Souscetangle, le roman marche comme un exemple de l'ensemble des textes de l'auteur, quiseraientcomme une "histoireculturelle" de la sexualitédissidente en Espagnedans les dernièresdécennies. <![CDATA[<b>It's not porno, ladies and gentlemen, it's sex-fiction</b>: <b>a critical look at "modernity" in 1970s Cali, Colombia in <i>Aventuras de un impotente</i> [<i>Adventures of an Impotent Man</i>] by Hernán Hoyos</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-85302016000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo propone mostrar cómo Hernán Hoyos en la novela de sexo-ficción Aventuras de un impotente cuestiona la "modernidad" de la clase burguesa de Cali durante la década de los setenta del siglo XX; modernidad que toma como modelo referentes extranjeros, en particular, norteamericanos. Asimismo, el texto contextualiza la obra de Hoyos y presenta una reflexión en torno a la categoría "sexo-ficción" creada por el autor para referirse a sus obras, tan poco abordadas en los círculos académicos.<hr/>This article aims at showing the way in which the sex-fiction novel Aventuras de un impotente [Adventures of an impotent man] by Hernán Hoyos questions the "modernity" of the bourgeois class in Cali, Colombia during the 1970s;a kind of modernity constituted in reference to the United States. This study also contextualizes the work of Hoyos and presents are flection on the category "sex-fiction", created by the author to refer to his own works, which have been scarcely discussed in academic circles.<hr/>Cet article a pour but de montrer comment Hernán Hoyos dans le roman de sexe-fiction Aventures d'un impuissant remet en question la " modernité " de la bourgeoisie de Cali pendant la décennie des années soixante-dix au XXe siècle; une modernité qui prend comme modèle des références étrangères, surtout nord-américaines. De la même manière, le texte s'intéresse au contexte de l'œuvre de Hoyos et présente une réflexion autour de la catégorie de "sexe-fiction" crée par l'auteur pour parler de ses œuvres, si peu abordées dans les circuits académiques. <![CDATA[<b>Masculinity and violence in New Mexican Cinema: the Films of Luis Estrada</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-85302016000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo exploraremos la conformación de las masculinidades a través de las representaciones cinematográficas en América latina, específicamente en la obra del mexicano Luis Estrada, parte fundamental del llamado Nuevo cine mexicano en sus obras exhibidas entre 1999 y 2010. Aunque el universo de estudios de masculinidades es cada vez más amplio, las representaciones cinematográficas no han sido muy exploradas. Este artículo pretende hacer un análisis de las representaciones masculinas y su relación con las representaciones femeninas en el nuevo cine mexicano en un contexto de violencia desde una perspectiva crítica feminista.<hr/>This article seeks to explore the formation of masculinities through their representations in Latin American cinema, specifically in the films of the Mexican director Luis Estrada, a fundamental artist in what has been called New Mexican Film; particularly in his works between 1999 and 2010. Even though the universe of masculinity studies is growing broader each day, its representation in cinema has not been widely explored. This article aims at examining the representation of masculinities and their relation to the representation of the feminine in New Mexican Film, amidst a context of violence, from a feminist critical perspective.<hr/>Dans cet article on s'intéresse par la construction des masculinités dans les représentations cinématographiques en Amérique Latine, en particulier chez Luis Estrada qui fait partie du Nouveau cinéma mexicain (1990 et 2010). Bien que l'univers d'études de masculinités soit de plus en plus large, les représentations cinématographiques n'ont pas été très explorées. On fait une analyse des représentations masculines et leurs rapports avec les représentations féminines dans le nouveau cinéma mexicain dans un contexte de violence à partir d'une perspective critique féministe. <![CDATA[<b>The diary of a writer in Encuentro en <i>Saint-Nazaire [Meeting in Saint-Nazaire] </i>by Ricardo Piglia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-85302016000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo estudiamos el género diario íntimo a través de la nouvelle Encuentro en Saint-Nazaire (1988) que contiene el "Diario de un loco" del escritor ficticio Stephen Stevensen. Este uso ficcional del diario, dentro del marco de la estructura de la obra literaria adquiere un sentido diferente porque renuncia a la comunicación de algo íntimo y secreto, para convertirse en literatura, en "comunicación estética". Asi mismo pretendemos evidenciar la importancia y la magnitud del género diario en la unidad narrativa de un autor como Ricardo Piglia. Junto a esto, el ejemplo de Encuentro en Saint-Nazairenos ayudará a mostrar las características de este tipo de prosa pigliana, que funciona como un laboratorio de la escritura.<hr/>In this article we study the genre of the intimate diary through the nouvelle Meeting in Saint-Nazaire (1988), which contains the "Diary of a Madman" by the fictional writer Stephen Stevensen. Used within the structure of the literary work, this fictional diary takes on a different meaning, because it renounces the communication of something intimate and secret, and instead becomes literature, "aesthetic communication". This study also highlights the importance and magnitude of the journalistic genre in the narrative drive of an author like Ricardo Piglia. Additionally, this study of Encuentro en Saint-Nazaire [Meeting in Saint-Nazaire] will help show the characteristics of this type of pigliana prose, which functions as a laboratory of writing.<hr/>Dans cet article nous étudierons le genre du journal intime à partir de la nouvelle Une rencontre à Saint-Nazaire (1988) qui contient le " Journal d'un fou " de l'écrivain fictif Stephen Stevensen. Cet usage fictionnel du journal, dans le cadre de l'écriture de l'œuvre littéraire, adopte un sens différent parce qu'il renonce à communiquer quelque chose d'intime et secret, pour se transformer en littérature, en " communication esthétique ". De la même manière, on met en évidence l'importance et la grandeur du genre du journal intime dans l'unité narrative de Piglia. L'exemple d'Unerencontre à Saint-Nazaire nous aidera à montrer les caractéristiques de ce type de prose, qui fonctionne comme un laboratoire de l'écriture. <![CDATA[<b>Head dressed as night</b>: <b>the imaginary of evil and decapitation in <i>Fiesta en la madriguera</i> [<i>Down the Rabbit Hole</i>] by Juan Pablo Villalobos</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-85302016000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudio se centra en el simbolismo de la decapitación en Fiesta en la madriguera de Juan Pablo Villalobos. Ficción que ingenia un lenguaje para significar la decapitación del cuerpo humano como expresión radical de la voluntad maligna. Y, aunque es la figuración de la violencia extrema la que aparece de nuevo, capta la atención la novedad del enfoque narrativo, que, desde una perspectiva infantil, significa un imaginario "narco" del mal. La decapitación representada como imagen operativa del mal, da qué pensar sobre la naturaleza inteligible del ser humano, a la vez que funda un espacio de contestaciones contra las políticas de la abyección, que se ubican en el corazón mismo del sujeto, la sociedad y el Estado.<hr/>This study is centered on the symbolism of decapitation in Fiesta en la madriguera [Down the Rabbit Hole] by Juan Pablo Villalobos. This work of fiction proposes a language to refer to the decapitation of the human body as a radical expression of evil will. And even though the figuration of extreme violence is a repetitive topic in contemporary Mexican literature; what captures the reader's attention here is the novelty of the narrative focus, which reconstructs a narco-imaginary of evil from a child's perspective. As operational image of evil, the representation of decapitation makes us reflect about the inteligible nature of the human being, and constitutes a space of replies againt the politics of abjection located in the heart of the subject, society, and State.<hr/>Cette étude est centrée sur le symbolisme de la décapitation dans Fête dans la tanière de Juan Pablo Villalobos. C'est une fiction qui invente un langage pour signifier la décapitation du corps humain comme expression radicale de la volonté malveillante. Bien que se soit la figuration de la violence extrême qui apparaît à nouveau, l'attention est centrée sur la nouveauté de l'approche narrative, qui, à partir d'une perspective enfantine, signifie un imaginaire " narco " du mal. La décapitation représentée comme image opérationnelle du mal, fait penser à la nature intelligible de l'être humain, ainsi que fonde un espace de contestation contre les politiques de l'abjection, qui se trouvent au cœur même du sujet, de la société et de l'Etat. <![CDATA[<b><i>Los Sorias </i></b><b>[The Sorias] and writing as war</b>: <b>temporality and possible worlds in the poetics of Alberto Laiseca</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-85302016000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo analizaremos los modos a través de los cuales la representación de la guerra atraviesa los diferentes niveles textuales de Los sorias, la novela central de Alberto Laiseca y una de las más relevantes de la literatura argentina contemporánea. Haciéndose eco de la fuerte pregnancia cultural de lo bélico en la literatura argentina, veremos cómo gran parte del efecto de canonización de la obra de Laiseca se sustenta en el modo en que estructura los "mundos posibles" de su poética a través de la guerra ya no sólo como tema, sino como principio escriturario y como estrategia para establecer una particular distribución de la temporalidad narrativa.<hr/>In this paper we will analyze the ways in which the representation of war crosses diverse textual levels in Los sorias [The Sorias], Alberto Laiseca's main novel, and one of the most relevant in Argentine contemporary literature. Adressing the strong cultural importance of the war in argentine literature, we will examine the relationship between the effect of canonization in Laiseca and the war structure of his "possible worlds". And we will consider war not just as a literary topic, but as a writing principle and strategy for establishing a particular narrative temporality.<hr/>Dans ce travail nous analyserons les modes de représentation de la guerre qui traversent les différents niveaux textuels desSorias, le roman central d'Alberto Laiseca (un des plus importants de la littérature argentine contemporaine). Etant donné la présence culturelle de la guerre dans la littérature argentine on verra comment l'effet de " canonisation " de l'œuvre de Laiseca est soutenu, en grande partie, dans la manière comme il structure les " mondes possibles " de sa poétique à travers la guerre non seulement comme sujet, mais comme principe d'écriture et comme stratégie de distribution de la temporalité narrative. <![CDATA[<b>Place of enunciation and poetic procedures in "España, aparta de mí este caliz" [ <i>"Spain, take this cup away from me "</i>] by César Vallejo</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-85302016000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo pretende señalar el contexto o lugar de enunciación del poema España, aparta de mí este cáliz (1939) del poeta peruano César Vallejo, así como describir algunos de sus procedimientos poéticos, particularmente la apropiación hecha por el autor de la retórica del cristianismo. Se explora la identificación que Vallejo tuvo con España, específicamente con el bando republicano, durante la Guerra Civil (1936-1939), experiencia de la cual surgió la escritura de este poema. La universalidad de este escrito, cuyo sentido trasciende las fronteras geográficas de España y el marco histórico del conflicto durante el cual fue hecho, radica en la voluntad de armonizar el cristianismo y el marxismo -corriente a la cual estuvo afiliado políticamente el autor, tanto en España como en su natal Perú- en el ideal de redención de los desposeídos. Con este propósito se describe el uso creativo y subversivo hecho por Vallejo de expresiones de origen bíblico a lo largo de su poema, así como de oraciones católicas que hacían y siguen haciendo parte del acervo de buena parte de su público lector.<hr/>This article aims at examining the context or place of enunciation of the poem "España, aparta de mí este caliz" ["Spain, take this cup away from me "] (1939) by the Peruvian poet César Vallejo, as well as analyzing some of his poetic procedures, particularly the appropriation made by the author of the rhetoric of Christianity. The study explores this poets identification with Spain, specifically with the Republican faction, during the Spanish Civil War (1936-1939); an experience from which the writing of this poem emerged. We also analyze the universality of this poem, whose meaning transcends the geographical frontiers of Spain, and the historical context of the conflict during which it was written, taking root in the will to harmonize Christianity and Marxism -movement to which the author was politically committed, both in Spain, and in his native Peru- through the ideal of redemption of the dispossessed. With this purpose, the present study describes the creative, subversive use made by Vallejo of expressions of biblical origin throughout this poem, such as the use of Catholic prayers that were and continue to be part of the cultural background of many of his readers.<hr/>Cet article a pour but de montrer le contexte ou le lieu d'énonciation du poème Espagne, écarte de moi ce calice (1939) du poète péruvien César Vallejo, ainsi que de décrire certaines procédures poétiques, particulièrement l'appropriation faite par l'auteur de la rhétorique chrétienne. On explore l'identification que Vallejo a eu en Espagne avec la faction républicaine pendant la Guerre Civile (1936-1939), expérience d'où provient l'écriture de ce poème. L'universalité de ce texte, qui a un sens au-delà des frontières géographiques d'Espagne et du cadre historique pendant lequel il a été composé, se trouve dans la volonté d'approcher le christianisme et le marxisme - courant politique auquel l'auteur a adhéré, en Espagne comme dans son natale Pérou- dans un idéal de rédemption des dépossédés. On décrit l'usage créatif et subversif fait par Vallejo des expressions d'origine biblique tout au long de son poème, ainsi que des prières catholiques qui faisaient et font toujours partie du patrimoine d'une bonne partie des lecteurs. <![CDATA[<b>About the Aesthetic Mystery in the Literary Text</b>: <b>Key Points for a Pedagogy of Literature</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-85302016000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo considera algunas implicaciones propias del concepto misterio estético que, según Roger Chartier, aproxima ciertos elementos que gobiernan la producción y la recepción de los textos literarios. Ahora bien, para lograr tal fin, acudimos a reflexiones instaladas en la semiótica, la teoría literaria y la filosofía del lenguaje. Posteriormente, ensayamos las digresiones en el caso del personaje Rebeca, de Cien años de Soledad, apoyados en los principios metódicos sugeridos por Barthes, quien propone que todo texto debe ser analizado a la luz de una teoría liberadora del significante; y en Larrosa, para quien la lectura literaria instala una experiencia imaginativa transformadora. Los resultados de tal intervención dejan ver cómo el esfuerzo por demostrar una experiencia estética obliga a la labor de desenmascaramiento de la compleja red de asociaciones significantes que demoran la captura del sentido, al tiempo que sugiere claves para seguir enriqueciendo reflexiones pedagógicas sobre la enseñanza de la literatura.<hr/>This article contemplates some implications of the concept aesthetic mystery, which, according to Roger Chartier, approaches elements that govern the production and reception of literary texts. To achieve this objective, we take into account reflections belonging to semiotics, literary theory, and philosophy of language. Subsequently, we incorporate these ideas into an analysis of the character Rebeca, in Cien años de soledad [A Hundred Years of Solitude], supported by methodical principles suggested by Barthes, who proposes that every single text must be analyzed in the light of a liberating theory of the signifier; and Larrosa, for whom literary reading installs a transformative experience of the imagination. The results show how the effort of demonstrating an aesthetic experience leads us to discover a complex web of meaningful associations that delay the capture of meaning, as well as suggest key points to continue enriching pedagogical reflections on the teaching of literature.<hr/>Cet article s'occupe du concept de mystère esthétique qui, selon Roger Chartier, gouverne la production et la réception des textes littéraires. Nous faisons appel à des réflexions sémiotiques, la théorie littéraire et la philosophie du langage. Par la suite, nous nous occupons de Rebeca dans Cents ans de solitude, à partir des principes méthodologiques de Barthes qui affirme que tout texte doit être analysé avec une théorie qui libère le signifiant, et sur Larrosa pour qui la lecture littéraire permet une expérience imaginaire transformatrice. Les résultats dévoilent le complexe réseau d'associations signifiantes qui retardent la capture du sens, et suggère les clés pour enrichir les réflexions pédagogiques sur l'enseignement de la littérature. <![CDATA[<b>Didactics of literature</b>: <b>a literary teaching as a form of contagion</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-85302016000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo tiene como objetivo proponer una estrategia de contagio de la literatura para la intervención práctica en la educación literaria de los estudiantes. Se propone el modelado estético como una estrategia pertinente para transmitir la pasión por la literatura. La propuesta se sustenta en la teoría del contagio literario, la pedagogía dialogante y la estética general. La formulación de la estrategia se inspira, por un lado, en el modelado cognitivo de Bandura y, por el otro, en las experiencias pedagógicas del escritor Vladimir Nabokov, quien ejerció la educación literaria con mucho éxito. A partir del análisis de las clases y testimonios de Nabokov, se elabora el modelado estético con sus respectivos procedimientos didácticos. Esta estrategia puede ser una alternativa didáctica para educar la sensibilidad literaria de los estudiantes.<hr/>The objective of this article is to propose a strategy of contagion of literature as a means for practical intervention in the literary education of students. We propose aesthetic modeling as a pertinent strategy to transmit the passion for literature. This proposal is based in the theory of literary contagion, dialogical pedagogy and general aesthetics. The formulation of this strategy is inspired, on the one hand by Bandura's concept of cognitive modeling, and on the other, by the pedagogical experiences of the writer Vladimir Nabokov and his successful experience in literary education. Through an analysis of the clases and testimonies of Nabokov, we offer the concept of "aesthetic modeling", with its corresponding didactic procedures, as an alternative didactic strategy for educating the literary sensibility of students.<hr/>L'article propose une stratégie de transmission de la littérature pour faire une intervention pratique dans l'éducation littéraire des étudiants. On propose un modèle esthétique comme stratégie pertinente pour transmettre la passion pour la littérature. La proposition est soutenue par la théorie de la transmission littéraire, la pédagogie du dialogue et l'esthétique générale. La formulation de la stratégie s'inspire, d'un côté, par la vision cognitive de Bandura et, d'un autre, par les expériences pédagogiques de l'écrivain Vladimir Nabokov qui s'est occupé de l'éducation littéraire avec beaucoup de succès. A partir de l'analyse des classes et des témoignages de Nabokov, on construit le modèle esthétique avec leurs procédures didactiques respectives. Cette stratégie peut-être une alternative didactique pour cultiver une sensibilité littéraire des étudiants. <![CDATA[<b>Poetics of the story "Pacto de sangre" ["Blood covenant"] by Mario Benedetti</b>: <b>a study for the creation of short stories</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-85302016000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo tiene como objetivo analizar la problemática de composición del cuento Pacto de sangre de Mario Benedetti. Se toman como punto de partida los secretos que va revelando el cuento. Luego se emplean las siguientes nociones para realizar un estudio en cuanto a su elaboración: inicio, desarrollo, final, condición humana, intensidad, tensión, atmósfera, primera historia, segunda historia. Dichos elementos permiten hacer un acercamiento sobre el tratamiento literario del tema central: el abandono de un abuelo y el cariño por su nieto. Finalmente, se presentan unas conclusiones sobre la poética implícita en este relato y elementos para la investigación-creación; así como el cuento escrito por el autor a partir de este estudio.<hr/>This article aims at analyzing the compositional problematics of the short story "Pacto de sangre" ["Blood covenant"] by Mario Benedetti. The starting point for this study are the secrets revealed in the story. After, the story is analyzed in terms of: beginning, development, ending, human condition, intensity, tension, atmosphere, primary story, secondary story. These elements enable the study of the literary treatment of the principal topic: the abandonment of a grandfather and the love of his grandson. Finally, we present conclusions about the poetics implicit in this story and elements for creative research; as well as a short story written by the author based on this study.<hr/>Cet article a pour objectif d'analyser la problématique de composition de la nouvelle Pacte de sang de Mario Benedetti. On étudie d'abord les secrets dévoilés dans la nouvelle. Après, on emploie les notions suivantes: début, développent, fin, condition humaine, intensité, tension, atmosphère, première histoire, deuxième historie. Tels éléments permettent d'analyser le sujet central : l'abandon d'un grand-père et l'affection pour son petit-fils. Finalement, on présente des conclusions sur la poétique implicite dans ce récit et des éléments pour la recherche-création. <![CDATA[<b>From Reader-Response Criticism to Reading Animation</b>: <b>Theoretical Considerations for a Literary Reading Animation Project in Unconventional Settings</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-85302016000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo propone explorar el modo en que la estética de la recepción se consolida como la base para entender la importancia de la promoción de lectura en comunidades vulnerables. Esta reflexión constituye la base teórica para la implementación de un proyecto de animación de lectura con los internos de la cárcel El Olivo de Santa Rosa de Viterbo, en el cual se emplean las fichas de animación de Beatriz Helena Robledo y las categorías de análisis literario de Sarah Hirschman.<hr/>The present article aims at exploring the way in which reader-response criticism becomes the basis for understanding the importance of reading promotion in at-risk communities. This reflection provides the theoretical support for the development of a reading animation project with the interns of El Olivo jail in Santa Rosa de Viterbo, Colombia, using strategies such as reading animation formats by Beatriz Robledo and reading categories by Sarah Hirschman.<hr/>Cet article se propose de montrer de quelle manière l'esthétique de la réception se consolide comme la base pour comprendre l'importance de la promotion de lecture dans des communautés vulnérables. Dans cette promotion sont employées des fiches d'animation de Beatriz Helena Robledo et les catégories d'analyse littéraire de Sarah Hirshman.