Scielo RSS <![CDATA[Revista de Derecho]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0121-869720130001&lang=pt vol. num. 39 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>The responsibility of International Organizations for ultra vires actions</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972013000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo de investigación tiene por objeto analizar la responsabilidad de las organizaciones internacionales (OI) por actos ultra vires. La metodología utilizada consistió básicamente en la revisión documental de libros y artículos referidos al estudio de las organizaciones internacionales y al tema de responsabilidad internacional específicamente. Asimismo, se estudiaron las opiniones consultivas de la Corte Internacional de Justicia (CIJ)¹ en las que se hace referencia directa o indirecta al tema de la responsabilidad, la subjetividad y la autonomía de las organizaciones internacionales. Se analizan algunos elementos y conceptos del derecho de las OI, como el de sus facultades y poderes (entre ellos los de interpretación y capacidad para crear órganos)². Lo establecido se aplicará por regla general a la mayoría de las OI, a menos que sus respectivos tratados constitutivos establezcan lo contrario. Este trabajo hace énfasis en la ONU y el sistema onusiano por ser el ámbito más universal y en el que existe mayor legislación interna. Se concluye que, en general, no existen normas específicas para tratar la discusión sobre le legalidad de actos ultra vires, ni mecanismos de impugnación ni control de legalidad de los actos de las organizaciones internacionales.<hr/>This research article analyzes the responsibility of international organizations (IO) for acts performed ultra vires. For that purpose the methodology used was a review of academic documents on international Institutional Law in general and international responsibility in particular. Related Advisory Opinions by the International Court of Justice (ICJ) were studied as well. The document addresses some concepts and elements of the law of IOs, such as their powers and capabilities (interpretation and the capacity of creating other organs). The study applies broadly to any IO unless something different is prescribed in their respective constitutive treaties, but it refers mostly to the UNO and the UN system, because it is the most universal organization as well as the orga nization with the richest internal legislation. The conclusion reached is that there are no specific norms related to the legality of ultra vires acts, nor procedures for determining the validity of acts carried out by international organizations. <![CDATA[The XXI century western law and legal family concept]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972013000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este artículo es examinar si el concepto de familia jurídica romano germánica, o las diferentes clasificaciones que se hacen de los Estados occidentales -donde existe una importante influencia del derecho romano y de las codificaciones liberales del siglo XIX, y donde se utiliza la ley como principal fuente del derecho-, es adecuado para explicar los ordenamientos jurídicos occidentales del siglo XXI. Al mostrar cómo los presupuestos sobre los cuales se construyó el concepto han tenido cambios importantes durante los últimos años, o han sido objeto de nuevos estudios que han llegado a conclusiones diferentes a las sostenidas tradicionalmente, el artículo concluye que la noción de familia jurídica no es útil en la actualidad.<hr/>It is the aim of this paper to examine whether the concept of Roman Germanic legal family, or the different classifications that are made from Western states where there is significant influence of Roman law and liberal codifications of the nineteenth century, and where the law is used main source of law, is adequate to explain the Western law in the XXI century. By showing how the assumptions on which they built the concept have been important changes in recent years, or been the subject of further studies have reached conclusions different from those traditionally held, the article will conclude that the notion of family law is not useful in the present. <![CDATA[Considerations to the General coments N° 1 of the Committee on Migrant Workerse]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972013000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo de reflexión se hace un análisis del papel del Comité de Protección de los Derechos de Todos los Trabajadores Migratorios y de sus Familiares, como mecanismo convencional en la reivindicación de las garantías de estas personas. A su vez, se plantea la importancia de la Observación General n° 1 de este Comité, con el propósito de examinar si dicho pronunciamiento contribuye o no al desarrollo progresivo de los derechos de los trabajadores migratorios y sus familias. La investigación fue dogmática y cualitativa y se llegó a la conclusión que a pesar de que la actividad del Comité en la interpretación de la CTMF es incipiente, la Observación General motivo de estudio puede evidenciar interesantes aportes. No obstante lo anterior, es un reto para el Comité abordar la gran cantidad de temáticas que rodean esta realidad, y asumir una actitud más contundente frente a los Estados, en beneficio de los derechos de los trabajadores migrantes.<hr/>In this reflexive article an analysis of the role of Committee on the Protection of the Rights of all Migrant Workers and Members of Their Families, as a conventional mechanism in these people guarantees revindication is done. At the same time the importance of the n°1 General Comment (GC) of this committee is discussed with the purpose of its examination, to determine if the say so GC contributes or not to a progressive development of the rights of migrant workers and their families. The investigation was dogmatic and qualitative and concludes that; despite the activity of the committee regards to the interpretation of the CMW is incipient, the GC as matter of study gives evidence of interesting contributions. Nevertheless, the discussion of the great amount of subject matters that surround this reality is a challenge for the committee as so it is to take a decisive posture before the different States in benefit of the rights of migrant workers. <![CDATA[Motivations of young uninorteños to participate in local elections and regional in 2011]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972013000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudio describe algunas motivaciones vinculadas a la intención de voto de 262 estudiantes de la Universidad del Norte (Barranquilla, Colombia) en las elecciones para la Alcaldía de Barranquilla y la Gobernación del Atlántico en 2011. Se utilizó una metodología descriptiva con un instrumento mixto aplicado una semana previa a las elecciones. Las dimensiones analizadas fueron: interés en la política, socialización política primaria, confianza en el partido y en el candidato, ideología y beneficio individual. Los resultados reflejan que los jóvenes encuestados asisten a las urnas motivados por actitudes propias de ciudadanos democráticos; dado que sobresalen los valores democráticos, el interés en la política y las expectativas depositadas en el candidato. Estos hallazgos permiten sugerir líneas de estudio diferentes a las que tradicionalmente se han postulado sobre el papel de los jóvenes en la política.<hr/>This study describes some motivations linked to 262 students vote intention from The North University (Barranquilla, Colombia) in the elections for Barranquilla's Mayoralty and the Government of the Atlantic on 2011. A descriptive methodology was used with a mixed applied instrument a week before the elections. The analyzed dimensions were: politics interest, political primary socialization, confidence about the party and the candidate, political ideology and individual benefit. The results reflect that the interviewed voted motivated by own attitudes of democratic citizens; democratic values, politics interest and the expectations deposited in the candidate. These findings allow to suggest complementary lines of study to which traditionally they have developed about the young persons roll in politics. <![CDATA[<b>The Legal and Historical Panorama of Culpa in Contrahendo at Contractual Negotiations.</b>: An Approach from European and Latin American Law]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972013000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The article aims to present a historical analysis of legal developments of the fault in contrahendo, in Europe and Latin America. In turn, it seeks to show how at present, despite the growing concern for law and jurisprudence on the issue in national legislation and in the processes of unification and harmonization, the construction unit and dogmatic precontractual responsibility remains a matter pending.<hr/>El artículo tiene como objeto hacer un análisis histórico de la evolución legal de la culpa in contrahendo en el ámbito europeo y latinoamericano. A su vez, pretende demostrar cómo en la actualidad a pesar de la creciente preocupación legal y jurisprudencial, desde los nacientes procesos de unificación y armonización, la construcción y unidad dogmática de la responsabilidad precontractual por ruptura injustificada de las negociaciones sigue siendo una materia pendiente <![CDATA[National legal reserve: <b>concept and elements</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972013000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo de investigación tiene como objetivo general determinar la reserva legal nacional en la Constitución de la República Bolivariana de Venezuela de 1999. Se utiliza la estrategia de investigación documental y el método analítico. Las fuentes para la recolección de información corresponden a cinco ámbitos: constitucional, legal, sublegal, doctrinal y jurisprudencial. La reserva legal nacional se conceptúa como materias específicas de competencia nacional que por disposición constitucional o por congelación del rango legal requieren ser reguladas exclusivamente mediante actos jurídicos normativos de rango legal: la ley formal o el decreto con fuerza de ley propiamente dicho, con exclusión del acto jurídico normativo de rango sublegal: el reglamento ejecutivo.<hr/>This research paper seeks general objective is to determine the national legal reserve in Venezuela's Bolivariana Republic Constitution of 1999. Is used the documentary research strategy and the analytical method. Sources for data collection include five different areas: constitutional, legal, sublegal, doctrinal and jurisprudential. The concept of the national legal reserve includes specific national matters which based on constitutional provisions or on immobilization of the legal rank need to be exclusively regulated by legal normative juridical acts: the formal law and the decree with force of law as such, by excluding the executive regulation. <![CDATA[Creditors' mercantile contest: <i>Vocatio in tribvtum. </i>"The Action tributoria" opposite to the owner (corrupt businessmen)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972013000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La doctrina civil ha definido la Actio Tributoria bien como Actio in Factum, bien como Actio Adiecticiae. La Acción Tributoria es una acción personal que reprime la corrupción del empresario - dueño, y debe ser situada en el marco general de las acciones pretorias de empresa y del comercio.<hr/>The civil doctrine has defined the Actio Tributoria well as Actio in Factum, good as Actio Adiecticiae. The Action Tributoria is an action that suppresses the corruption of the businessman - owner, and must be placed in the general frame of the actions of company and of the trade created by the praetor. <![CDATA[New meanings of democracy in Venezuela]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972013000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este trabajo es interpretar los nuevos significados de la democracia en Venezuela, construidos a partir de los cambios y transformaciones iniciados en 1999 (proceso constituyente-reforma política), teniendo como centro los discursos y prácticas de una ciudadanía que debe participar de forma activa y organizada en los asuntos públicos con miras a la búsqueda de la solución de sus problemas más apremiantes. La aproximación metodológica (cualitativa-hermenéutica) se realizó considerando que esta redefinición es una construcción intersubjetiva de los valores, acciones y normas en el ámbito político que intenta explicar cómo se construye la ciudadanía, fundamentalmente en el nivel local, a través de formas asociativas (como los consejos comunales) en su interrelación con el Estado. Se concluye que a partir del nuevo orden constitucional de 1999 se comienza a construir en Venezuela un nuevo sujeto que intenta viabilizar sus demandas a través de las organizaciones sociales.<hr/>The objective of this work is to interpret the new meanings of democracy in Venezuela, constructed from the changes and transformations initiated in 1999 (constituent process-political reform), taking as center the discourses and practices of a citizenship that must participate in an active and organized in public affairs with a view to find a solution to their most pressing problems. The methodological approach (qualitative-hermeneutics) is done by considering that this redefinition is a subjective construction of the values, actions and rules in the political sphere, which tries to explain how to construct the citizenship, primarily at the local level, through associative forms (such as the communal councils) in its interrelationship with the State. It is concluded, that from the beginning of the new constitutional order of 1999, they began building in Venezuela a new subject that tries to facilitate their demands through the social organizations. <![CDATA[Political Violence in Latin America: A description from literary narratives]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972013000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo de revisión se describen formas de violencia política que han influido en el desarrollo de Latinoamérica a partir de narraciones literarias de escritores latinoamericanos. Esto, bajo la consideración de que estas narraciones han contribuido a visibilizar, en la esfera internacional, la violencia que se vive en esta región, además de representar un instrumento de probada vocación académica. Utilizamos el lenguaje literario por varias razones: con el tiempo este ha contribuido a la consolidación de la nación latinoamericana, en el sentido de que los latinoamericanos, despojados de nuestros dioses, culturas e instituciones, colonizados con violencia y desdibujados con la mixtura de nuestra raza, hemos encontrado en la literatura de nuestros autores una forma de conocer nuestra convulsionada historia y de denunciar la violencia, que no ha sido apaciguada en esta región. De otra parte, la literatura describe, al igual que la historia, los fenómenos políticos pero trasciende el lenguaje descriptivo y logra involucrar emociones o sensaciones a partir de la recreación de personajes que le dan visibilidad a las masas hacedoras de la historia. Y finalmente recurrimos a la literatura porque los narradores escogidos han sido reconocidos por su trayectoria profesional, en muchos casos en el ámbito jurídico y diplomático, que les procuró reconocimiento en el contexto internacional por su compromiso político, además del reconocimiento literario. Esta es la primera parte de esta investigación, que incluye literatura de Colombia, Venezuela, Nicaragua, El Salvador, Guatemala, Paraguay, Argentina, México y Chile. Las experiencias de otros Estados, como Panamá, Honduras, Bolivia, Ecuador, Brasil y Perú, se abordarán en otro artículo. El texto se desarrolla a partir de la descripción de la relación entre la literatura y la violencia explicada por Saúl Sosnowsky; continúa con la conceptualización de las formas de violencia política planteadas por Ariel Dorfinan, para finalmente hacer nuestra descripción de esas formas de violencia ubicadas en narraciones de relevancia en la literatura. En este artículo no exploramos la estructura del texto, características de los personajes u otros aspectos de las narraciones; nuestro aporte se concentra en la descripción de las formas de violencia, tratando además de presentar categorías de análisis que puedan contribuir al estudio de las particularidades de esa violencia.<hr/>In this article, review, describes forms of political violence that have influenced the development of Latin America from literary narratives of Latin American writers. This, under the consideration that these stories have brought to light, in the international sphere, the violence that exists in this region, besides being an instrument of proven academic vocation. Literary language used for several reasons: over time it has contributed to the consolidation of the Latin American nation, in the sense that the American, stripped of our gods, cultures and institutions; colonized with violence and blurred with the mixture of our race We have found in the literature, our authors, a way to meet our troubled history and denounce violence has not been appeased in this region. Moreover, the literature describes, like history, political phenomena but exceeds the descriptive language and emotions or feelings involve achieved from the recreation of characters that give visibility to the masses makers of history. And finally we come to literature chosen because the narrators have been recognized for his professional career, in many cases in the legal and diplomatic, they sought international recognition in the context of their political commitment, in addition to the renowned literary recognition. We report here the first part of this research literature including Colombia, Venezuela, Nicaragua, El Salvador, Guatemala, Paraguay, Argentina, Mexico and Chile; does not include the experiences of other countries such as Panama, Honduras, Bolivia, Ecuador, Brazil and Peru to be addressed in another article. The text is developed from the description of the relationship between literature and violence explained by Saul Sosnowsky; continues with the conceptualization of the forms of political violence posed by Ariel Dorfman, to finally make our description of such violence located in narratives of important relevance in the literature. This article does not explore the structure of the text, character traits or other aspects of the narratives; our contribution is focused on the description of the forms of violence, besides trying to present categories of analysis that can contribute to the study of the characteristics of violence. <![CDATA[<b>La responsabilidad patrimonial del legislador en Colombia, Francia y España</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-86972013000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Analizar el fenómeno de la responsabilidad del Estado causada por los hechos del legislador ha sido un trabajo desarrollado tanto por la doctrina y la jurisprudencia internacional a mediados del siglo XX. En Francia, por ejemplo, se presentó el primer antecedente jurisprudencial en 1934. En España, su estudio empezó a gestionarse con la promulgación de la Constitución de 1978, y el primer fallo judicial se presentó en 1993. Para el caso colombiano, la Constitución de 1991 introdujo en su artículo 90 el fundamento constitucional de la responsabilidad patrimonial del Estado, sin que esto significase que la jurisprudencia del Consejo de Estado encontrase las bases de esta responsabilidad en diferentes disposiciones de la Constitución. Sin embargo, los primeros fallos relacionados con este título de imputación en Colombia fueron emitidos por el máximo Tribunal de lo Contencioso Administrativo colombiano en 1998 y por la Corte Constitucional a través de la Sentencia C-038 de 2006, providencia judicial que estableció algunas de las características que posee esta figura jurídica.<hr/>Analyzing the phenomenon of State responsibility for acts caused the legislator, has been a work done by both the doctrine and jurisprudence in the mid-twentieth century. In France, for example, introduced the first precedent in case law in 1934. In Spain, the study began to be managed with the promulgation of the Constitution of 1978 introduced the first court ruling in the year 1993. For Colombia, the Constitution of 1991 introduced in Article 90 the constitutional basis of the liability of the State, without any implication that the jurisprudence of the Council of State found the foundations of this responsibility in various provisions of the Constitution. However, the early failures associated with this degree of imputation in Colombia, were issued by the highest court of Administrative Colombia in the year 1998 and the Constitutional Court through the Case C-038 of 2006 court order that established some of the characteristics that this legal.