Scielo RSS <![CDATA[Palabra Clave]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0122-828520100001&lang=pt vol. 13 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852010000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>Consumer Value and Modes of Media Reception</B>: <B>Audience Response to <I>Ryan, </I>a Computer-animated Psycho-realist Documentary and its Own Documentation in <I>Alter Egos</I></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852010000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Consumer value and value creation are fundamental concepts in marketing, management and in literature on organizations, but are almost never considered in the context of screen-based "experience" products. In this paper, the authors depart from the prevailing approaches to audience or reception studies by investigating the experience value the consumption of a screen-based product has for the spectator. Using the Q-methodology and Holbrook's consumer value framework (1999), they empirically identify audience segments based on television viewers' subjective experience with an innovative film product: the award-winning, computer-animated short documentary Ryan. The film uses creative state-of-the art animation to tell a compelling story in ways that stretch the documentary genre. The authors uncover and describe four audience segments. Unexpectedly, these four segments bear a strong resemblance to the four principal modes of media reception proposed recently by Michelle (2007), thereby creating a potentially fruitful link between the framework for consumer experience value and media reception studies.<hr/>En mercadeo, administración y literatura sobre organizaciones, los conceptos de valor del consumidor y creación de valor son fundamentales, aunque casi nunca se examinan en el contexto de los bienes de experiencia en pantalla. En este artículo, nos apartamos de enfoques imperantes sobre audiencia o estudios de recepción y estudiamos el valor experimental que produce en el espectador el consumo de un producto visto en pantalla. Aplicando la metodología Q y el esquema de Holbrook sobre valor del consumidor (1999), identificamos segmentos de audiencia empíricamente, partiendo de la experiencia subjetiva de los telespectadores de un producto filmado de manera innovadora: Ryan, breve y laureado documental animado por computador. Este documental utiliza el estado del arte de la animación creativa para contar una historia convincente en un estilo que amplía el género documental. Descubrimos y describimos cuatro segmentos de audiencia que, sin que nos lo propusiéramos, se parecen mucho a los cuatro modos principales de recepción de medios, planteados recientemente por Michelle (2007). Esto crea un vínculo potencialmente útil entre el esquema sobre el valor experiencial del consumidor y los estudios sobre recepción de medios. <![CDATA[<B>The Case of Development Communication</B>: <B>Perspectives, Issues and Trends</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852010000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The purpose of this paper is to provide an overview of development communication. To do so, the first section focuses on the theoretical perspective and evolution of development communication. The second section deals with selected examples from the Third World, and the final section is a summary<hr/>El propósito de este trabajo es proporcionar una visión general de comunicación para el desarrollo. Para este fin, la primera sección se centra en la perspectiva teórica y evolución de la comunicación para el desarrollo. La segunda sección trata de ejemplos seleccionados del Tercer Mundo, y la sección final es un resumen <![CDATA[<B>Analysis of the Value of Informative Companies</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852010000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La industria de la comunicación no es ajena a la situación económica mundial de los últimos trimestres. Como síntoma de ello, en este sector se llevan a cabo los mismos, o semejantes, procesos económicos de concentraciones, enajenaciones o ventas de unidades de negocio. En estas situaciones, una de las preguntas que se plantean las compañías dedicadas a la comunicación tiene que ver con su valor que, por una parte, se vincula con las palabras riesgo, tiempo y rendimiento; y, por otra, los rasgos del output periodístico que, obviamente, no permiten hablar del término precio como único condicionante del valor, sino que también implican considerar &ndash;entre otras&ndash; la difusión, la costumbre, los principios, la estrategia, la imagen corporativa, la calidad, la repercusión social, la competencia, el margen de beneficio, el goodwill y la marca. Las coordenadas científicas de este trabajo son dos: la metodología de la que se parte es la aplicación de la herramienta de medición de negocios análisis PEST a la empresa de comunicación, pero fijando la atención en el plano contable y poniendo énfasis en los tres términos sobre los que pivota el análisis: valor, marca y goodwill. Su hipótesis es: en el valor de la empresa de comunicación influyen elementos de origen tangible, y otros de carácter intangible y de difícil determinación unitaria, entre los que se encuentra la marca<hr/>The communications industry is no stranger to the current economic situation worldwide. And, as a symptom of that situation, the sector is confronted with similar or identical economic processes such as the concentration, divestiture or sale of business units. Under these circumstances, one of the first questions asked of the media companies involved is, on the one hand, what value can be linked to the terms risk, time and performance. On the other hand, the characteristics of a journalistic product do not allow price to be the only factor that determines value. Circulation, habit, principles, strategy, corporate image, quality, social impact, competition, profit margin, goodwill and brand are factors as well. The premises of this paper are two. It is based on a PEST business analysis of the communication company per se. However, this method is applied with a particular emphasis on the financial aspect. In addition, the paper contains three important terms: value, brand and goodwill. The hypothesis can be formulated as follows: the value of media companies is influenced by elements of tangible origin, as well as those of intangible origin and difficult unit determination, including the brand. <![CDATA[<B>Colombian Media in the XXI Century</B>: <B>The Re-conquest by Foreign Investment</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852010000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper summarizes and examines the more relevant financial investments, mergers and acquisitions carried out in the Colombian media market by major international groups during the first decade of the 21st century. In a highly unprecedented environment and within a period of only ten years, an important share of Colombia's leading media companies passed into the hands of foreign firms that remain attracted to the country, given the size of the market, the potential for growth in the different sectors and the policies on foreign direct investment being stimulated and protected by the national government in the field of media content distribution and telecommunication service delivery. The Spanish groups Planeta, Prisa and Telefónica, and Telmex from Mexico have become the main players in this phenomenon, which is known as The Re-conquest<hr/>Este trabajo resume y analiza las inversiones financieras más relevantes, las fusiones y adquisiciones realizadas en el mercado de medios de comunicación colombianos por los principales grupos internacionales durante la primera década del siglo XXI. En un entorno sin precedentes y en un plazo de sólo diez años, una parte importante de las empresas de comunicación líderes en Colombia pasó a manos de empresas extranjeras que siguen atraídas por el país, dado el tamaño del mercado, el potencial de crecimiento en los distintos sectores y las políticas sobre inversión extranjera directa, que han sido estimuladas y protegidas por el gobierno nacional en el ámbito de los medios de distribución de contenidos y la prestación de servicios de telecomunicaciones. Los grupos españoles Planeta, Prisa y Telefónica, y Telmex de México se han convertido en los principales protagonistas de este fenómeno, conocido como La Reconquista <![CDATA[Television Soap Operas on a Global Scale]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852010000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo examina la transnacionalización y globalización de la industria de la telenovela latinoamericana desde una perspectiva económica, con una particular atención al desarrollo de esta industria relacionada con la producción y distribución de los principales exportadores de este género, y la influencia que ha tenido esta industria en el surgimiento de nuevos productores en otras partes del mundo, como Estados Unidos y Europa<hr/>Transnationalization and globalization of the Latin American soap opera industry are examined in this article from an economic perspective, with a special emphasis on development of the industry in terms of production and distribution by the major exporters of this genre, and the industry's influence on the emergence of new producers in other parts of the world, such as the United states and Europe <![CDATA[<B>Convergent Mobile News Media</B>: <B>Tranquility Awaiting Eruption?</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852010000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Traditional newspapers have become media houses engaged in the cross-media production of news in both print and digital channels. In this context, the mobile phone has become increasingly important, as it has technologically changed from being a voice- and text-oriented communication tool to a multimedia device. More and more newspapers are exploring opportunities for developing mobile services and mobile business models. The article addresses a central question for today's media managers; that is, how are people using their mobile devices for news? An empirical analysis explores annual usage patterns in Sweden from 2005-2008. It identifies early adopters as men ages 15 to 49 who have a subscription, are technologically oriented and enjoy an active lifestyle. They are often frequent users of online news media. The concluding section discusses whether we are on the verge of an explosion. The findings outlined in the article are founded on annual postal-based surveys conducted by the SOM Institute at the University of Gothenburg in Sweden. Each year, these surveys are sent to 6000 randomly selected Swedish inhabitants, ages 15 to 85. The net response rate averages more than 60 percent, making it a representative sample of the Swedish population<hr/>Los periódicos tradicionales se han convertido en empresas de medios dedicados a la producción de noticias, tanto en formato impreso como digital. En este contexto, el teléfono móvil ha ganado importancia, dado que tecnológicamente ha cambiado de ser una herramienta de comunicación de voz y texto a un dispositivo multimedio. Cada vez más, los diarios están explorando oportunidades para el desarrollo de servicios móviles y modelos de negocios. El artículo aborda una cuestión central para los gerentes de medios de comunicación de hoy en día: &iquest;Cómo son las personas que utilizan sus dispositivos móviles para tener acceso a las noticias? Un análisis empírico explora los patrones de uso en Suecia, entre 2005 y 2008. Se identifican los primeros adoptantes como hombres de 15 a 49 años, que tienen una suscripción, son de orientación tecnológica y disfrutan de un estilo de vida activo. Estos, a menudo, se hacen usuarios de los medios de noticias en línea. En la sección final se discute si estamos al borde de un boom. Los hallazgos descritos en el artículo se basan en las encuestas anuales postales realizado por el Instituto SOM de la Universidad de Gotemburgo, en Suecia. Cada año, estas encuestas se envían a 6.000 habitantes suecos entre 15 y 85 años, seleccionados al azar. La tasa neta de respuesta, en promedio, es de más del 60 por ciento, por lo que es una muestra representativa de la población sueca. <![CDATA[<B>Online Video Business Models</B>: <B><I>YouTube vs. Hulu</I></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852010000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The origins and development of two of the most successful online video services in the United States: YouTube and Hulu, are examined in this paper. In looking into both these business stories, the case study analyzes the different commercial models implemented by the companies in question, the results in terms of web traffic and revenue, and the strategic outlook for both firms. YouTube develops a model that offers free videos on a global scale, but with local idiosyncrasies in the most important markets. It offers a large quantity of videos; however, in general, they are short in duration and poor in quality. In most cases, the videos are submitted and produced by the users themselves. This has the potential for creating technological problems (video streaming capacity will have to be high performance), legal difficulties (possible violations involving protected or inappropriate content) and commercial problems (reluctance among advertisers to insert ads in low-quality videos). Hulu concentrates on offering professional content free of charge and only on a national scale in the United States. The quantity of videos is much smaller; however, they generally are of longer duration and better quality. The videos are made available by the channels and the production companies that hold the rights to them. Consequently, Hulu faces fewer problems of a technological, legal and commercial nature, but its brand is not as well known, nor does it have the summoning power of YouTube<hr/>Los orígenes y el desarrollo de dos de los servicios de vídeo en línea con más éxito en los Estados Unidos: YouTube y Hulu se examinan en este documento. Al mirar ambas historias de negocios, este estudio de caso analiza los diferentes modelos comerciales aplicados, los resultados en términos de tráfico web e ingresos y la perspectiva estratégica para cada una. YouTube desarrolla un modelo que ofrece vídeos gratis a una escala global, pero con peculiaridades locales en los mercados más importantes. Tiene una gran cantidad de videos; sin embargo, en general, son de corta duración y de baja calidad. En la mayoría de los casos, presentados y producidos por los propios usuarios. Esto tiene el potencial para crear problemas tecnológicos (la capacidad de video streaming tendrá que ser de alto rendimiento), dificultades de orden jurídico (posibles infracciones con respecto a contenido protegido o inadecuado) y los problemas comerciales (reticencia entre los anunciantes a insertar publicidad en los vídeos de baja calidad). Hulu se concentra en la oferta gratuita de contenido profesional y sólo a escala nacional en los Estados Unidos. La cantidad de videos es menor y, por lo general, de mayor duración y mejor calidad. Los videos son puestos a disposición por los canales y las productoras que posee los derechos. En consecuencia, Hulu enfrenta menos problemas de carácter tecnológico, legal y comercial, pero su marca no es tan conocida, ni tiene el poder de convocatoria de YouTube <![CDATA[<B>Comparative Models of Press-State Relations</B>: <B>Colombia, Italy, France, Spain and Portugal</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852010000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de este artículo es comparar el papel del Estado en la evolución y el desarrollo del sistema de prensa colombiano en relación con los modelos de prensa euro-mediterránea. En este marco se abordan los momentos históricos que se pueden considerar decisivos en la configuración actual del modelo colombiano de prensa y que han influido en su devenir, y se examinan las medidas legislativas más destacadas en el desarrollo del mercado de la prensa en los últimos años. La influencia del Estado en el desarrollo de las empresas periodísticas se aborda aquí desde las siguientes perspectivas: censura de prensa, sistemas de control de prensa, regulación de la figura del periodista, ayudas a la prensa, pluralismo informativo y límites a la concentración. Se han seleccionado estos aspectos por cuanto son claves para entender las relaciones prensa-Estado<hr/>The purpose of this article is to compare the role of the State in the evolution and development of the Colombian press in relation to European-Mediterranean press models. Within this framework, it considers the historical moments that can be regarded as decisive to the current makeup of the Colombian press and significant in its evolution. The more prominent legislative measures in the development of the press market in recent years are examined as well. The influence of the state in the development of journalistic enterprises is addressed from several perspectives; namely, press censorship, systems to control the press, regulations concerning the role of journalists, assistance to the press, media pluralism and limits to concentration <![CDATA[<B>Corporate Governance and Corporate Communication</B>: <B>What is the Role of Communication Managers in Spain?</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852010000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los ejecutivos de las compañías han abierto las puertas de los comités directivos al director de comunicación. Sin embargo, se trata de una abertura tímida, con grandes retos. El artículo analiza la situación en España, realizando una reflexión sobre las últimas investigaciones de las disciplinas de gestión &mdash;management&mdash; y comunicación. Se ofrece una síntesis sobre la situación profesional y algunas conclusiones que señalan los principales retos para incrementar la profesionalización y la reflexión teórica<hr/>Company managers have opened up their steering committees to the communication manager. However, it is a timid opening with major challenges. This paper analyzes the situation in Spain, reflecting on several recent academic studies in the field of corporate management and communication. There is a summary of the professional situation, along with several conclusions that are indicative of the major challenges to increased professionalization and academic thinking <![CDATA[<B>Exploring the Invisibility of Women from Different Cultures in Society and in the Mass Media</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852010000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo se ponen de manifiesto ejemplos concretos en los que las mujeres españolas y de otras culturas son invisibilizadas en diferentes lugares y situaciones de las sociedades a las que pertenecen y en los medios de comunicación. El fin de explorar dicha invisibilidad, prestando especial atención al modo en que se refleja la realidad de las mujeres en los medios de comunicación, es destacar que a pesar de estar en una época en la que hay emancipación de la mujer, un análisis más profundo nos hace ver que dicha emancipación va muchas veces unida a la cosificación del cuerpo femenino. Además, la investigación llevada a cabo hace posible que podamos hablar de las mujeres "invisibles" en muchos sectores de la sociedad tal y como se explicará de un modo detallado<hr/>Specific examples of cases where Spanish women and those of other cultures are rendered invisible in different situations and places in their societies and in the mass media are examined in this article. The purpose of exploring that invisibility, with particular attention to the way women's actual circumstances are reflected in the mass media, is to emphasize that, although this is an era of women's emancipation, a more profound analysis shows that emancipation often is linked to treatment of the female body. The study also makes it possible to speak of "invisible" women in many sectors of society, as is explained in detail <![CDATA[<B>Ideas for a Theory on the King Momo Celebration Based on the Triad of Communication, Culture and Carnival</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852010000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo de reflexión, producto de la investigación sobre el mapa lingüístico del departamento del Atlántico, variante léxica, se trata de establecer el valor que posee el carnaval como instrumento de comunicación e interacción social, a partir de su condición de producto cultural. En este sentido, se describe la triada comunicación, cultura y carnaval, la cual encarna las dimensiones propias del hombre caribe. El texto establece una polisinfonía de voces donde cada autor, desde Eco, Barthes, Bourdieu, Canclini, Sinning hasta Zubieta plantean el valor de la cultura como producto social que devela el pensamiento del hombre para generar nuevos procesos de comunicación<hr/>Based on a study of the linguistic map of lexical variants in the Atlántico region of Colombia, this article attempts to identify the value of the annual carnival celebration as a tool for communication and social interaction, based on its nature as a cultural product. The triad of communication, culture and carnival, which embodies the particular dimensions of the inhabitants of the Caribbean coast, is described in this sense. The article establishes a multiple symphony of voices in which each author, from Eco, Barthes, Bourdieu, Canclini and Sinning to Zubieta looks at cultural value as a social product that prompts man to generate new processes for communication <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852010000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852010000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852010000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 07:07:45 11-07-2024-->