Scielo RSS <![CDATA[Estudios Socio-Jurídicos]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=0124-057920090002&lang=pt vol. 11 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792009000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>The cheat in the fraud</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792009000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Según los sistemas latinos el engaño en el delito de estafa requiere cierta entidad para ser típico. Esta calidad puede determinarse según un criterio objetivo-subjetivo, conforme a los filtros de la teoría de la imputación objetiva, y de acuerdo con la teoría de la estafa como infracción de un deber de veracidad. Cualquiera de estos modelos es aplicable en Chile, y este trabajo quiere demostrar que el sistema más adecuado es el de la imputación objetiva del resultado.<hr/>According to Latin legal systems the deceit required to found "fraud" requires a certain organization to be part of the act. This quality can be determined according to an objective-subjective criterion as filtered through the theory of objective imputation. and according to the theory of fraud as a violation of the obligation to be truthful. Any of these models is applicable in Chile, and this work seeks to demonstrate that the most appropriate approach is that of objective imputation of the result. <![CDATA[<b>Freedom of association and its development in Spanish constitutionalism</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792009000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El asociacionismo promueve no sólo una serie de necesidades del hombre en tanto que ser social, sino también un legítimo pluralismo ideológico, cultural y religioso necesario en las sociedades humanas. Es más, en algunos momentos de la evolución histórica de los Estados modernos, estas agrupaciones han constituido potentes focos o centros de opinión frente a las pretensiones totalitarias de algunos gobiernos. Para lograr un entendimiento suficientemente comprehensivo de la realidad asociativa en su actual configuración legal, y centrándonos en el ámbito geográfico que comprende este estudio, es imprescindible tomar en consideración la evolución histórica de este derecho en España, así como su gestación, reconocimiento constitucional y su posterior desarrollo legislativo. En este análisis, junto a los pertinentes textos legislativos, decisiones jurisprudenciales y opiniones doctrinales, se han tenido muy en cuenta los métodos argumentativos que engloban los debates constitucionales y parlamentarios, los cuales constituyen un material de singular importancia por la índole de las cuestiones que el desarrollo del problema suscita. Para ello, se han seguido muy de cerca los boletines oficiales de las Cortes Generales y los diarios de sesiones, así como los excelentes cuatro tomos de la obra Constitución española. Trabajos parlamentarios, editados por el Servicio de Publicaciones de las Cortes de Generales. Desde la primera formulación, realizada en términos positivos, del derecho de asociación en el ordenamiento jurídico español, recogida en la Ley de 20 de junio de 1869, que proclamó "el derecho que a todos los ciudadanos asiste para constituir libremente asociaciones públicas", hasta su pleno reconocimiento en el actual texto constitucional y su posterior desarrollo en la Ley Orgánica Reguladora del Derecho de Asociación, de 22 de marzo de 2002, ha mediado un largo recorrido histórico no exento de avances y retrocesos en la regulación de tal derecho fundamental. En este movimiento pendular de la historia del derecho de asociación en España se puede apreciar que siempre ha estado latente la tensión entre el reconocimiento de tal derecho como una auténtica libertad pública del individuo, vinculada desde su primer reconocimiento a otros derechos como la libertad de expresión y la libertad de reunión, y la intervención del poder público en su génesis y funcionamiento.<hr/>Associating with others not only promotes man's needs as a social being but also the legitimate pluralism in ideology, culture and religion that is necessary for human society. What is more, at some moments in the historic evolution of modern States, such groupings have been potent foci or centres of opinion against the totalitarian leanings of some governments. In order to reach a sufficiently comprehensive understanding of the reality of association in its current legal configuration, and focusing on the geographic area covered by this study, it is essential to take into account the historic evolution of this right in Spain as well as its gestation, constitutional recognition and subsequent legislative development. In this analysis, alongside the relevant legislative texts, judicial decisions and doctrinal opinions, careful account has been taken of the lines of argument which have formed part of the constitutional and parliamentary debates. These provided material of singular importance to the character of the questions which expounding the problem provokes. For this, the official bulletins of the Parliament and the record of sessions have been followed very closely, along with the four excellent volumes of the work Spanish Constitution. Parliamentary Works edited by the Publications Service of the Parliament. The freedom of association in Spanish legislation has gone through a long historical process full of movement both forward and backwards in its regulation. From its first formulation, which was included in the Law of the 20th of June 1869 which proclaimed "the freedom that gives citizens the right to constitute public associations freely", to its full recognition in the present constitution and its later development in the Organic Law Regulatory of the Freedom of Association (Ley Orgánica Reguladora del Derecho de Asociación), of March 22, 2002. It can be observed that in this pendulum movement in the history of freedom of association in Spain there has always been a latent tension between the recognition of this right as a real public individual freedom, linked from the moment of its first recognition to the recognition of other rights such as the freedom of expression and the freedom of assembly, and the intervention of the authorities in its birth and operation. <![CDATA[<b>The responsability of public service concessions in Argentinean law</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792009000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo proporciona un panorama abarcador del derecho argentino en materia de reclamos por reparaciones pecuniarias promovidos por usuarios de los servicios públicos. Se trata de una reseña distribuida en tres secciones: primeramente, la presentación básica de las normas y regulaciones argentinas; a ella le sigue un capítulo que constituye el corazón conceptual del trabajo, en el que se vuelca una descripción pormenorizada de la casuística en la materia; finalmente, se concluye con un relevamiento de episodios que revelarían la puja de intereses encontrados que subyacen a la temática abordada. En la primera sección, es de interés un examen de la Ley de Defensa del Consumidor argentina, modificada en 2008, al instaurar un franco robustecimiento de la protección brindada a los consumidores y usuarios. La reseña jurisprudencial -en la que se extraen pronunciamientos de la Corte Suprema de Justicia del país austral y de tribunales nacionales y locales inferiores- se detiene en los principales tópicos de los litigios suscitados. De este modo, y a partir de la premisa de que las controversias así planteadas versan sobre materias de índole contractual, se analiza la aplicación del deber de seguridad del concesionario o prestador del servicio público, y se examinan los casos en que se ha invocado la posible culpa del damnificado y las consecuencias jurídicas derivadas de la reclamación administrativa previa a la instancia judicial (que tramita ante las entidades reguladoras del servicio). En general, también se repasan las controversias respecto del cumplimiento o incumplimiento de obligaciones contractuales, lo cual en buena medida implica interpretar las reglamentaciones administrativas que disciplinan cada servicio. Por otra parte, se comentan los casos que los tribunales han resuelto por aplicación del Código Civil argentino, en cuanto regula la responsabilidad suscitada por los daños que deriven de cosas riesgosas. Finalmente, se describen y comentan diversas sentencias que van señalando una progresiva evolución hacia criterios de mayor tutela a los consumidores y usuarios, y que permiten percibir las diferentes cosmovisiones -favorables o contrarias a facilitar reclamaciones pecuniarias como las reseñadas- que permean en general a la problemática que se aborda en el trabajo.<hr/>The paper provides an approach to the Argentinean law on Public Service users claims. It is divided in three sections: First, a brief presentation of Argentinean laws and regulations, then, a chapter that represents the conceptual heart of this paper and where the cases on the subject are described in detail; finally, it is concluded by an exposure of episodes that reveal the underlying conflict of interest on the matter. In the first section, it is of special interest the analysis of the Argentinean consumer protection Act, amended in 2008, establishing a clear strengthening of consumer and user protection. The case review - which analyzes judgments of the Argentinean Supreme Court of Justice and other tribunals and lower courts-, focuses on the main issues of the claims. In this way, and assuming the controversies deal with matters of a contractual nature, the implementation of concessionaire or Public Service provider's duty of safety is analyzed, the paper also analyzes the cases that have invoked the injured party possible negligence and the legal consequences deriving from the administrative claim previous to the jurisdictional instance (which is processed by the Public Service Regulation Agencies. In general, there is a review on the controversies concerning the fulfillment or breach of contractual obligations, which involves the administrative regulations that apply to each service. Finally, several cases are described upon that indicate a progressive evolution toward criteria of higher consumer and user protection, and make possible the perception of the different visions - in favor of or against facilitating pecuniary claims such as the ones indicated -, that influenciate in general the problem that is address in this work. <![CDATA[<b>Some reflections on the characterization of professional firefighters in the district of Coimbra (Portugal)</b>: <b>identity, risks and operational practice</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792009000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En la nueva era del riesgo emergente el desafío que afrontan las sociedades es saber contornear las incertidumbres. ¿Cómo actúan los estados nacionales considerados semi-periféricos,¹ como el portugués, frente a este nuevo orden? Cuando restringimos los riesgos solo a los naturales y tecnológicos, necesariamente, en Portugal, debemos hablar de responsabilidad pública. En lo que concierne a su Estado, es su misión, a través de las figuras jurídicamente creadas para el efecto (las instituciones en el ámbito de la protección civil) asegurar la protección y socorro de las personas y bienes.² Verificamos en los últimos años una sucesión de documentos legales que reglamentan el sistema de protección civil, lo que nos coloca sobre el cuadro investigativo de intentar conocer cómo es que en una sociedad semiperiférica, uno de sus "sujetos" garantes de la protección y socorro, los bomberos profesionales del distrito de Coimbra (Portugal),³ se posiciona operacionalmente en presencia de las disposiciones legales, teniendo en cuenta los contornos híbridos de la sociedad del riesgo. ¿Quiénes son?, ¿cuáles sus prácticas operacionales?, ¿cómo se integran con las poblaciones? Estas son algunas de las cuestiones a responder en la investigación en curso para una disertación de maestría en la Universidad de Coimbra.<hr/>In the new society of emerging risk, the challenge facing societies is to understand the uncertainties and risks resulting from that society and how to overcome them. How do national states considered semi-peripheral (Santos: 2002), such as the Portuguese, act towards this new order? When in Portugal we limit risks to merely natural and technological ones, we must talk about public responsibility. As far as the State is concerned, it is its mission, by means of the legal entities created for this purpose (institutions within civil defence), to assure protection and aid to people and property. Nonetheless, we have found, in recent years, a series of legal documents which regulate in regard to the civil defence system. The assumption sets for us a research framework for seeking to understand how, in a semi-peripheral society, one of its "subjects" as protector and aid guarantor - the professional firefighters of the district of Coimbra (Portugal) - positions itself operationally in the presence of legal provisions, taking into account the hybrid outlines of the Risk society. Who are they? What are their operational practices? And how do they integrate with the population? These are some of the issues to be answered within the ongoing research for the Masters Degree dissertation in "Social Dynamics and Natural Risks", University of Coimbra. <![CDATA[<b>The treatment of amnesty from an international law perspective</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792009000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo presenta una aproximación a la figura de la amnistía desde la perspectiva del derecho internacional. Con este fin, se parte de la identificación de casos en los sistemas interamericano, europeo y africano, en los que se han promulgado leyes de amnistía dentro de ordenamientos nacionales. Posteriormente se revisa el tratamiento a partir de instrumentos internacionales y se estudian decisiones de tribunales sobre este tipo de normativas. Este trabajo constituye una herramienta para conocer, desde la responsabilidad colectiva de los Estados y la responsabilidad internacional del individuo, el tratamiento que se da a la figura de la amnistía.<hr/>This paper offers an approach to the issue of amnesty from an international law perspective. With this aim, it begins with the identification of legal cases in the Inter-American, European, and African systems, in which amnesty laws have been enacted within national legal systems. It continues with the verification of the way in which international instruments deal with this type of law, as well as the study of decisions of international tribunals in this matter. It constitutes a tool that helps to understand the treatment that international law gives to the topic of amnesty, from the point of view of the collective responsibility of states, and of individual international responsibility. <![CDATA[<b>Medical liability for breach of contract by doctors in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792009000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A pesar de su fácil formulación, la distinción entre obligaciones de medios y de resultado para determinar el contenido de las obligaciones del galeno en el contrato de prestación de servicios médicos es insuficiente. Ella, para poder ser aplicada, necesita además de la graduación de la culpa. Así, la antigua teoría de la prestación de las culpas se redescubre hoy como la manera más adecuada para determinar la intensidad del cuidado que el médico debe poner en el cumplimiento de su obligación, en procura de la eficacia de un sistema de responsabilidad que no busque únicamente la obtención de una reparación, sino también la creación de la convicción necesaria para actuar en beneficio propio, mutuo y de la sociedad durante la ejecución de las obligaciones derivadas de un contrato.<hr/>Despite its ease of formulation, the distinctions between obligations of means and of results for the determination of the contents of doctor's obligations in the delivery of medical services is inadequate. In order to be applied it requires, in addition, degrees of fault. In this way, the old theory of assignment of fault is rediscovered today as a more adequate way to determine the intensity of care that the doctor must provide in compliance with his/her obligations. This is in pursuit of efficacy of a system of responsibility which seeks not only to determine damages, but also the creation of the beliefs necessary in order to act for the mutual benefit of the doctor and the society in the course of delivering contractually required obligations. <![CDATA[<b>Jurisprudential limitations on the constitutional principle of unity of legislative matter</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792009000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El principio de unidad de materia legislativa es uno de los ejes fundamentales del proceso de formación de la ley, y su observancia constituye un parámetro para la determinación jurisdiccional de la validez jurídica, en la medida en que, de una parte, se verifique la existencia de coherencia y armonía en el producto normativo por la conexidad entre sus partes, y de otra parte, a partir del cumplimiento de ese mínimo, se respete la libertad de configuración del Congreso en razón de la legitimidad democrática de la cual está investido para ejercer su función legislativa.<hr/>The principle of unity of legislative matter is one of the fundamental axes in the process of formation of law. Its observance constitutes a parameter for the jurisdictional determination of juridical validity. Firstly, it verifies the coherence and harmony in the legislative product through the connection of its parts; secondly, following from its compliance with this minimum, it respectes the Configuration of Congress due to the democratic legitimacy which is invested in the exercise of this legislative function. <![CDATA[<b>The intranscendence of the debate between positive and natural law jus cogens norms</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792009000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo del artículo es probar la irrelevancia del debate entre iusnaturalismo y positivismo para resolver problemas típicos del derecho. El artículo se fundamenta en las respuestas que positivistas y naturalistas podrían dar al problema de la existencia de normas de ius cogens, particularmente, al problema de la obligatoriedad y validez de dichas normas. Al probar que tanto el positivismo inclusivista y exclusivista, así como el iusnaturalismo responden a los problemas del ius cogens de la misma forma, el artículo concluye que no hay un verdadero debate entre estas dos teorías, excepto por la discusión que todavía continúa sobre si el derecho puede ser una ciencia descriptiva o tiene que ser una disciplina normativa. En este sentido, el debate entre positivistas y iusnaturalistas puede considerarse como un capítulo más en la larga discusión acerca de la naturaleza de las ciencias sociales.<hr/>The objective of the article is to establish the irrelevance of the positivism-natural law debate for problems lawyers typically face. The article is based on the answers that positivists and natural lawyers give to the problem of the existence of rules of ius cogens; particularly, the normativity and the criteria used to identify these rules. By showing that inclusive, exclusive positivist, and natural lawyers answer the problems of rules of ius cogens in the same fashion, the article concludes that there is not a real debate between these schools, except for explaining in what sense law can be considered as a normative or a descriptive discipline. In this sense, the debate between positivists and natural lawyers may be considered as a chapter in the longer debate on the nature of social sciences. <![CDATA[<b>International restitution of minors abducted by their own parents</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792009000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se identifica como sustracción interparental de menores (SIM) aquella acción que realiza uno de los padres de un niño, niña o adolescente, mediante su sustracción, retención u ocultamiento, para impedir al otro progenitor el ejercicio de sus derechos de visita o de custodia.¹ La violación de estos derechos, establecidos a favor tanto de los padres como de los hijos, puede llegar a constituir, en el ámbito internacional, una retención ilícita o traslado ilegal del menor a un país diferente al de su residencia habitual. Esto ha llevado a la mayoría de países a adoptar una legislación interna especializada para el tratamiento de este fenómeno y a adherirse al Convenio de la Haya sobre Aspectos Civiles de la Sustracción Internacional de Menores. En este escrito, a partir del análisis de la situación colombiana, son reseñados los instrumentos comúnmente utilizados en el plano internacional para hacer cesar la violación de estos derechos.<hr/>Child abduction (SIM) is identified as that action by which a parent of a child or teen, by subtraction, retention or concealment prevents the other parent from exercising their rights of visitation or custody. The violation of these rights, established in favour of both parents and children, may constitute, at the international level, an unlawful detention or unlawful transfer the child to a different country of habitual residence. This has led most countries to adopt domestic legislation dedicated to the treatment of this phenomenon and to accede to the Convention on Civil Aspects of International Child Abduction. In this paper, based on the analysis of the Colombian situation the common tools used internationally to stop the violation of these rights are outlined. <![CDATA[<b>"No" to the lawyer- "better the doctor"</b>: <b>the social image of the legal professional</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792009000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Las profesiones tienen unas imágenes y hacen parte de las representaciones sociales. Este artículo muestra los resultados de la investigación sobre el valor social de la profesión y del profesional del derecho, aplicada en población general. De los resultados se destaca la desvalorización social de temas cruciales en el ejercicio de la profesión: ética, solidaridad, honestidad y humildad, situación ambivalente pues los profesionales del derecho gozan de un gran prestigio en cuanto al éxito exaltado y el ropaje como abogados, señalados como elementos esenciales en el ejercicio profesional y que constituyen un entramado natural de significados que dan cuenta de la ostentación del poder de la profesión sobre el control de la vida de las personas. Este estudio mostró, además, la importancia de la calidad de la formación universitaria para el ejercicio de la profesión, y el reto de trabajar por una formación más eficaz y consecuente con las situaciones sociales y personales que debe enfrentar el profesional en el complejo y competido mercado laboral.<hr/>The professions have images which are part of their social representations. This article shows the results of research into the social value of the legal profession and legal professional, as applied in the general population. The social devaluation of crucial subjects, in the exercise of the profession stands out: ethics, solidarity, honesty and humility. These are ambiguous situations because professionals enjoy great prestige. Their success (and even their attire) indicate a essential elements of their professional status which constitute a natural framework of meaning by which they demonstrate the ostentation of the power of their profession to control people's lives. University formation must be more effective and relate to the social and personal situations that must face the professional in a complex and competitive labour market. <![CDATA[<b>Approaches to full reparation standards in collective judicial processes aimed to protect human rights. The Jurisprudence of the Inter-American Court of Human Rights</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792009000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo realiza una aproximación a un estándar de reparación para graves violaciones a los derechos humanos de carácter colectivo. Para tal fin, desde la perspectiva de la jurisprudencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos, examina los conceptos de víctima, individual y colectiva, y los mecanismos de reparación (restitución, compensación, rehabilitación, satisfacción y garantía de no repetición).<hr/>This article makes an approach to a standard to provide reparations for gross collective human rights violations. For this purpose, from the perspective of the jurisprudence of the Inter-American Court of Human Rights, the paper examines the concept of victim, individually and collectively, and reparation mechanisms (restitution, compensation, rehabilitation, satisfaction and guarantees of non repetition). <![CDATA[<b>State responsibility and incorporation of inter-American parameters</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792009000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analizarán los criterios que han elaborado la doctrina y la jurisprudencia nacionales e internacionales respecto de la adecuación de la responsabilidad del Estado a parámetros que ha determinado el sistema interamericano de derechos humanos, con el fin de evidenciar la disposición del sistema judicial colombiano para cumplir con los deberes de respeto y garantía a estos derechos.<hr/>In order to demonstrate the ability of the Colombian judicial system to comply with the duties regarding respect for and guarantee of human rights, this article analyzes national and international doctrine and jurisprudence regarding the incorporation of Inter-American parameters as determined by the Inter-American Human Rights System applied to the State's responsibility. <![CDATA[<b>Neoconstitutionalism and legal system, from Carlos Bernal Pulido</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-05792009000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analizarán los criterios que han elaborado la doctrina y la jurisprudencia nacionales e internacionales respecto de la adecuación de la responsabilidad del Estado a parámetros que ha determinado el sistema interamericano de derechos humanos, con el fin de evidenciar la disposición del sistema judicial colombiano para cumplir con los deberes de respeto y garantía a estos derechos.<hr/>In order to demonstrate the ability of the Colombian judicial system to comply with the duties regarding respect for and guarantee of human rights, this article analyzes national and international doctrine and jurisprudence regarding the incorporation of Inter-American parameters as determined by the Inter-American Human Rights System applied to the State's responsibility.