Scielo RSS <![CDATA[Civilizar Ciencias Sociales y Humanas]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-895320080002&lang=pt vol. 8 num. 15 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532008000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532008000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Restrictive Clauses of Liability</b>: <b>Observations to the Current Regime and Proposals for Reformation</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532008000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Con el presente ensayo se pretende evaluar la conveniencia de mantener en Colombia un régimen disperso o si en cambio se debe preferir optar por un régimen positivo de carácter sistemático sobre las cláusulas restrictivas de responsabilidad pública y privada. Lo anterior bajo una óptica de Derecho Comparado en donde se abordarán los principales aspectos de los dos únicos intentos de reforma del régimen vigente y bajo la observación de las propuestas legislativas que en la última década han pretendido reformar el estatuto del consumidor.<hr/>The following essay intends to test the convenience of either keeping a disperse regime in Colombia, or to opt for a positive one with a systematic character with regards to restrictive clauses of public and private liability. The aforementioned will be seen from the viewpoint of compared Law where the main aspects of the only two attempts of reforming the existing regime will be regarded, as well as under the observation of the legislative proposals that have intended to reform the consumer's statute in the last decade. <![CDATA[<b>An approach to the legal structural problems of the Constitution</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532008000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El análisis de la Constitución Política de Colombia como fuente de derecho, puede hacerse a partir de la consideración de cuatro problemas jurídicos estructurales: el normativo, el epistemológico, el lógico y el hermenéutico. Estos problemas pueden plantearse, respectivamente, de la siguiente manera: ¿la Constitución es fuente de derecho aplicable?, ¿la Constitución tiene un contenido determinado o determinable?, ¿la Constitución es la norma de prevalente en el sistema jurídico? y ¿cómo se interpreta la Constitución y cuál es el valor como fuente de dicha interpretación? Para estudiarlos es necesario tener en cuenta fenómenos como la crisis de la ley, el bloque de constitucionalidad, los derechos fundamentales innominados, los derechos humanos, el precedente y las líneas jurisprudenciales, de los cuales se ha ocupado con prolijidad la jurisprudencia de la Corte Constitucional. Realizar una aproximación intelectual verosímil y científicamente verificable a la existencia, consistencia, implicaciones e hipótesis de solución de los anteriores problemas, a partir de la jurisprudencia de la Corte Constitucional, es la sujeta materia de este escrito.<hr/>The analysis of the Colombian Constitution as a source of law can be made after consideration of four legal structural problems: norms, epistemology, logics, and hermeneutics. These problems may be stated as follows: Is the Constitution a source of applicable law? Does the Constitution have a determined or determinable content? Is the Constitution the prevalent norm in the legal system?, and, how is the Constitution interpreted and what is the value of this interpretation as a source? To study them, phenomena such as the crisis in Law, the constitutionality block, the fundamental rights, the human rights, preceding laws and jurisprudential lines must be taken into account. All of these have been duly addressed by the Constitutional Court's jurisprudence. The goal of this essay is to perform an intellectual, truthful and scientifically verifiable approach to the existence, coexistence, implications and solution hypotheses to the aforementioned problems, from the jurisprudence of the Constitutional Court. <![CDATA[<b>The infernal link</b>: democratic conditionality and State debt to International Organisms]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532008000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Les Etats en développement ont consenti de nombreuses dettes, surtout depuis le début des années 1980, à l'égard des créanciers publics. Ceuxci peuvent être soit des Etats soit des Institutions Financières Internationales. Cela étant, quelque soit ce débiteur public, ces dernières vont intervenir de manière plus ou moins directe, en devenant progressivement des interlocuteurs incontournables de toute tentative de renégociation, voire d'annulation de la dite dette. Cette omniprésence n'est pas sans susciter de nombreuses interrogations quant à son objet et sa nature. C'est particulièrement le cas de la nature politique des régimes des Etats endettés. En effet, la démocratisation de ces Etats est devenue, de manière discutable, à la fois un moyen et une finalité de l'intervention des Institutions Financières, comme le montre l'Initiative Pour les Pays Pauvres Très Endettés. Dès lors, la question est de savoir si l'annulation totale est envisageable ou une chimère?<hr/>Developing States have contracted many debts, especially since the early 1980s, with creditors. These can be either States or international financial institutions. However, whoever the public debtor is, the latter will intervene more or less directly, increasingly becoming an interlocutor in any attempt to renegotiate or even totally pay the debt itself. This ubiquity arises many questions about its purpose and nature. This is particularly true of the political regimes of indebted states. Indeed, the democratization of these states has become both a means and an end for financial institutions, as the Initiative for Heavily Indebted Poor Countries. Therefore, the question is whether the payment is possible or an illusion. <![CDATA[<b>Decision-making processes and voter behavior in local elections in bogota</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532008000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La investigación pretende un acercamiento a las formas de decisión del ciudadano bogotano en una contienda electoral local y un agrupamiento en función de aspectos como motivos de voto, atributos del candidato e insumos de la decisión. Se postula que la motivación de los bogotanos está más determinada por influencias ambientales y de mercadeo que por motivos internos, y que los atributos del candidato pesan más en la decisión que las propias plataformas de gobierno. Debido a que la información sobre las distintas alternativas es desigual, el elector decide por el candidato cuya campaña sea más fuerte.<hr/>This research studies citizen decisions in a local election, grouping voters according to vote motivations, candidate attributes and decision inputs. We suggest that voter motivation may be more determined by external and marketing influences than internal motivations. In addition, we believe that voters consider candidate attributes more than his or her political proposal. Since the voters' decision is based on very little information about all possible alternatives, it is biased in favor of the strongest campaign. <![CDATA[<b>Reflections on rural education in the frame of Communication-Education</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532008000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La vida rural colombiana está dinamizada por sus singulares formas de producción, sus particulares tradiciones, formas culturales y peculiares saberes. Consecuentemente, la educación rural está complejizada por estas y otras categorías: razón por la cual, el proceso de enseñanza-aprendizaje transciende la estructura de la escuela tradicional. Este escrito da cuenta de los modelos que han transformado dicho proceso, que tienen como referente común contenidos curriculares formulados a partir de la realidad rural de las diversas comunidades campesinas. Principalmente, reflexiona sobre dicho cuadro desde la comunicación-educación, campo que propende por la formación de sujetos críticos y participativos, para lo cual se vale, entre otras cosas, de medios alternativos de comunicación. Finalmente, propone vincular estos medios en el proceso educativo rural de manera planificada.<hr/>The Colombian rural life is energized by its unique forms of production, peculiar traditions, cultural forms and its special knowledge. Consequently, rural education acquires a complexity because of these and other categories, which is why the teaching-learning process transcends the traditional school structure. This paper presents the models which have transformed this process and which are based on curriculum contents formulated from the reality of diverse rural communities. Mainly, it presents some thoughts about the aforementioned situation of communication - education, a field that tends to the training of critical and participatory subjects; to this end, it appeals, among other things, to alternative mass media. Finally, it proposes to link these media with the educational rural process in a planned way. <![CDATA[<b>Towards an essential humanistic conception of social institutions</b>: <b>state of the art</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532008000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Dentro de la investigación Hacia una conceptualización humanista fundamental de las instituciones sociales, la revisión inicial del material bibliográfico existente permitió reconocer cuatro enfoques filosóficos distintos que sustentan, respectivamente, diferentes enfoques sociológicos. Enfoques sociológicos que a su vez se encuentran latentes en las demás disciplinas de las ciencias humanas que aborden, de una u otra forma, el tema de las instituciones sociales. Es por ello que, tras analizar el topos de lo que se entiende por institución, con la intención de diferenciar la noción, se analizan sintéticamente las conceptualizaciones de institución de los enfoques empírico - positivista, crítico - dialéctico, hermenéutico - existencial, y metafísico - realista.<hr/>The initial review of the literature for this study allowed us to recognize four different philosophical approaches that support the same amount of sociological paradigms. Such paradigms are concurrently present in other human sciences that deal with the topic of social institutions in one way or another. Therefore, after analyzing the topos of the notion institution, and with the intention of distinguishing this notion, we synthetically analyze the conceptualizations of institution as proposed by the following approaches: empirical-positivist, critical-dialectic, hermeneutical-existential, and metaphysical-realistic <![CDATA[<b>St. Thomas and the Divine Origin of Law</b>: <b>Some Notes</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532008000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article presents a series of notes in the concept of Law and its relacionship to God in Classical Antiquity, specifically taking into account the viewpoints of Aristotle and Saint Thomas Aquinas.<hr/>En este estudio se presenta una serie de anotaciones sobre el concepto de ley y su relación con Dios en la antigüedad clásica, específicamente tomando los puntos de vista de Aristóteles y Santo Tomás de Aquino. <![CDATA[<b>Alexis de Tocqueville and the liberal tradition</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532008000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente escrito busca rastrear en el pensamiento de Alexis de Tocqueville sus aportes a la tradición liberal, entendiendo que ésta se ha formado a lo largo de los siglos a través del aporte intelectual de diversos pensadores que contribuyeron cada uno a dar forma y consolidar el andamiaje teórico que hoy conocemos como "liberalismo".<hr/>The article tries to find inside Tocqueville's thought his contributions to the liberal tradition, understanding that this tradition has been growing from time to time, thanks to the contribution of different persons, each one has contributed to give shape and to consolidate what now we call and know as "liberalism". <![CDATA[<b>Heidegger</b>: <b>Sense-Nonsense Dualism of Man in Technology Dimensions</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532008000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se pretende analizar a la luz del pensamiento Heideggeriano, el compromiso ontológico-existencial que adquiere el hombre en la instrumentalización de las nuevas tecnologías. Este compromiso significa, por un lado, la responsabilidad del olvido del ser en la técnica, con el que el hombre se sumerge en un sin-sentido; y por otro, la disposición al abrirse hacia el reconocimiento de los modos en cómo se está manifestando su "ser-en-el-mundo". Para el fin propuesto, se expondrán los peligros de la "instrumentalización" de la técnica, tomando como base la explicación Heideggeriana de la esencia de la técnica. Se presentarán los conceptos heideggerianos de angustia y nada con los que se intentará encaminar al hombre postmoderno hacia el encuentro del sentido originario.<hr/>This article tries to analyze the ontological-existential compromise that man acquires when using new technologies, in the light of the Heideggerian' proposal. This compromise means, on the one hand, the responsibility of forgetting the self in technology, which immerses man in a non-sense; and on the other, the will to open himself to the recognition of the ways in which his "being-in-the-world" manifests. To this end, the perils of technological "instrumentalization" will be presented, based upon the Heideggerian explanation about the essence of technology. We will present the Heideggerian concepts of anxiety¹ and nothingness concepts, with which we will try to conduct the postmodern man towards the encounter with his original sense. <![CDATA[<b>Academic performance in high school as factor associated to academic performance in college</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532008000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta investigación pretende establecer la relación entre el rendimiento académico en Educación Media y el rendimiento académico en la universidad, enfatizando en el aprovechamiento en Ciencias Naturales y Matemáticas. El estudio es descriptivo correlacional y las variables fueron, el rendimiento académico en Educación Media, los Indicadores de Rendimiento y la Trayectoria escolar. Se determinó la correlación entre las variables a través del coeficiente de correlación de Spearman. Los resultados permitieron determinar que existe una relación positiva entre el rendimiento académico en Educación Media y la Trayectoria Escolar y una relación muy débil entre el rendimiento en Ciencias Naturales y Matemáticas en Educación Media con relación al obtenido en la universidad.<hr/>This study intends to find the relationship between academic performance in High School and College, focusing on Natural Sciences and Mathematics. It is a descriptive correlational study, and the variables were academic performance in High School, performance indicators and educational history. The correlations between variables were established with Spearman's correlation coefficient. Results suggest that there is a positive relationship between academic performance in High School and Educational History, and a very weak relationship between performance in Science and Mathematics in High School and performance in College.