Scielo RSS <![CDATA[Revista Guillermo de Ockham]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1794-192X20220002&lang=pt vol. 20 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[The unconscious of the political economy]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-192X2022000200219&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[On whether there is a political unconscious]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-192X2022000200227&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[The political unconscious of asian-latin american writing and asian communities in the latin american political unconscious]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-192X2022000200235&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Dándole un giro a la teoría de Fredric Jameson sobre la importancia de la lucha de clases para acceder al inconsciente político en los estudios literarios y sobre el uso de la narrativa como método para reprimir colectivamente las contradicciones históricas, en este ensayo propongo desviar o añadir otro tipo de contradicción histórica reprimida: las luchas y conflictos étnicos con los que las sociedades mayoritarias latinoamericanas han oprimido y marginado por medio del colonialismo interno, e incluso deportado a comunidades de origen asiático. En este contexto, este ensayo explora qué se esconde o reprime, de manera consciente o inconsciente en el discurso literario diaspórico de las comunidades asiático-latinoamericanas.<hr/>Abstract Turning around Fredric Jameson’s theory on the importance of class struggle to access the political unconscious in literary studies and on the use of narrative as a method to collectively repress historical contradictions, in this essay I propose to divert or add another type of repressed historical contradiction: the ethnic struggles and conflicts used by the majority of Latin American societies to oppress and marginalize, through internal colonialism and even deportation, the communities of Asian origin. In this context, this essay explores what is hidden or repressed, consciously or unconsciously, in the diasporic literary discourse of Asian-Latin American communities. <![CDATA[The making of abstraction. some hypotheses on money, language, and modern literature]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-192X2022000200247&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The question I have tried to answer is whether there is such a thing as linguistic alienation and what are its consequences for Marxist literary studies and the understanding of so-called “superstructure” in general. Relevant assumptions about this topic were elaborated above all in the 1960s and 1970s by Lefebvre, Rossi-Landi, Baudrillard, and Latouche, through the tabulation of parallelism between Marx’s theory of value and Saussure’s theory of the sign. In my opinion, all these hypotheses failed to highlight the specificity of Marxian interpretation of money, which is a very distinct form of semiotics, because (as Finelli and Arthur, among others, have shown) it owes a lot to Hegelian logic. I, therefore, try to prove that, by forcing certain categories of semiotics and the philosophy of language to interpret the critique of Marx’s political economy, money turns out to be not a sign, but a code: paraphrasing Lacan, one could say that capital is configured as a language. It is not, however, a neutral language, but a linguistic praxis capable of concealing a material situation through abstractions. If this is true, we don’t really need to ask how a matter (the structure) acts on a series of semantic and ideological chains (the superstructure), but to what extent capital itself, considered as a text, works as a formal pattern (using Marx’s words: a formelle Bestimmung) for the organization of all the matter on which it extends its abstracting domain. The “structural causality” relied on by Jameson in The Political Unconscious is thus the result of the dialectical nexus between mechanical and expressive causalities.<hr/>Resumen La pregunta que he tratado de responder es si existe tal cosa como la alienación lingüística y cuáles son sus consecuencias para los estudios literarios marxistas y en la comprensión de la llamada “superestructura” en general. Suposiciones relevantes sobre este tema fueron elaboradas, sobre todo, en los años sesenta y setenta por Lefebvre, Rossi-Landi, Baudrillard y Latouche, a través de la tabulación de un paralelismo entre la teoría del valor de Marx y la teoría del signo de Saussure. En mi opinión, todas estas hipótesis no lograron comprender la especificidad de la interpretación marxista del dinero, que es una forma muy distinta de semiótica, porque (como Finelli y Arthur, entre otros, han demostrado) debe mucho a la lógica hegeliana. Por lo tanto, intento demostrar que, poniendo ciertas categorías de semiótica y filosofía del lenguaje a interpretar la crítica de la economía política de Marx, el dinero resulta no un signo sino un código: parafraseando a Lacan, se podría decir que el capital se configura como un lenguaje. No es, sin embargo, un lenguaje neutro, sino una praxis lingüística capaz de ocultar una situación material a través de abstracciones. Si esto es exacto, no necesitamos preguntarnos cómo una materia (la estructura) actúe sobre una serie de cadenas semánticas e ideológicas (la superestructura), sino en qué medida el capital mismo, considerado como un texto, funcione como un modelo formal (usando las palabras de Marx: una formelle bestimmung) para la organización de toda la materia sobre la que se extiende su dominio de abstracción. La “causalidad estructural” en la que se basa Jameson en El inconsciente político es, por lo tanto, el resultado del nexo dialéctico entre las causalidades mecánicas y expresivas. <![CDATA[Hermeneutics and Politics: Rereading the Political Unconscious]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-192X2022000200261&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract As Karl Marx (1978) famously put it in the eleventh of his “Theses on Feuerbach,” “The philosophers have only interpreted the world, in various ways; the point, however, is to change it.” (p. 145). The urgency, as well as the truth of this statement, is undoubtedly as powerful today as when Marx first wrote it, but as a popular slogan frequently cited by radical thinkers and activists, Thesis 11 unfortunately has been rendered into a relatively simplistic dismissal of theory in favor of a somewhat anti-intellectual vision of praxis. Such is the danger of wisdom so phrased that it can fit on a bumper-sticker, a fate Marx himself likely never imagined for this trenchant observation. Marxism, after all, involves the dialectical unity of theory and practice, and Marx himself, of course, spent his life engaged in the critical analysis or interpretation of modern capitalist societies while also remaining committed to the movement devoted to changing the world. The crux of Thesis 11, in fact, lies not so much in the opposition between theory and practice, as in the connection Marx makes between interpreting the world and changing it. Interpretation, while not an end in itself, is absolutely critical to any project for imagining alternatives to and transforming the status quo. In this situation, hermeneutics inevitably takes on political and critical import. Arguably, it always bore such weight, but it has become more pressing in our time, perhaps, that the very act of interpretation is itself also a political act, one that is intimately connected to the project of critique.<hr/>Resumen Como dijo Karl Marx, en el undécimo de sus Tesis sobre Feuerbach, “Los filósofos solo han interpretado el mundo, de varias maneras; el punto, sin embargo, es cambiarlo” (p. 145). La urgencia, así como la verdad de esta declaración es, sin duda, tan poderosa hoy como cuando Marx la escribió por primera vez. Pero, como un eslogan popular frecuentemente citado por pensadores y activistas radicales, la Tesis 11 desafortunadamente se ha convertido en un rechazo relativamente simplista de la teoría a favor de una visión algo antintelectual de la praxis. Tal es el peligro de la sabiduría así expresada que puede caber en una calcomanía de parachoques, un destino que el propio Marx probablemente nunca imaginó para esta mordaz observación. El marxismo, después de todo, implica la unidad dialéctica de la teoría y la práctica, y el propio Marx, por supuesto, pasó su vida comprometido con el análisis crítico o la interpretación de las sociedades capitalistas modernas, al tiempo que seguía comprometido con el movimiento dedicado a cambiar el mundo. El quid de la Tesis 11, de hecho, reside no tanto en la oposición entre teoría y práctica, como en la conexión que hace Marx entre interpretar el mundo y cambiarlo. La interpretación, si bien no es un fin en sí mismo, es absolutamente fundamental para cualquier proyecto para imaginar alternativas y transformar el statu quo. En esta situación, la hermenéutica inevitablemente adquiere una importancia política y crítica. Podría decirse que siempre tuvo tal peso, pero se ha vuelto más apremiante en nuestro tiempo, tal vez, que el mismo acto de interpretación es en sí mismo también un acto político, que está íntimamente conectado con el proyecto de crítica. <![CDATA[Traces of an unresolved conflict: historical feminism and the Invention of the unconscious]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-192X2022000200271&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Sommario Questo saggio indaga il binarismo sessuale attraverso alcuni snodi concettuali, focalizzandosi sul difficile rapporto tra il femminismo della differenza e la psicoanalisi, soprattutto intorno alla natura “sessuata” dell’inconscio come fattore politico influente. La straordinaria persistenza, a livello dell’inconscio collettivo, dell’ontologia duale eterosessuale viene analizzata nella sua evoluzione storica che va da De Gouges a Wollstonecraft, da Woolf a De Beauvoir, da Lonzi a Melandri. Il nesso utile a comprendere durevolezza e solidità dell’ontologia binaria, sia a livello conscio che inconscio, sta nell’intreccio tra l’azione politica che i movimenti femministi, dalle origini all’attualità, hanno intrapreso per rivendicare i propri diritti e la critica teorico-concettuale a quei dispositivi su cui l’organizzazione sociale e l’ordine materiale e simbolico patriarcale è stato strutturato e consolidato nei millenni, attraverso le forme del dominio maschile.<hr/>Resumen Este ensayo investiga el binarismo sexual a través de algunos cruces conceptuales, centrándose en la difícil relación entre el feminismo de la diferencia y el psicoanálisis, especialmente en torno a la naturaleza “sexual” del inconsciente como factor político influyente. La extraordinaria persistencia, a nivel del inconsciente colectivo, de la ontología heterosexual dual se analiza en su evolución histórica desde De Gouges a Wollstonecraft, desde Woolf a De Beauvoir, desde Lonzi a Melandri. El vínculo útil para entender la perdurabilidad y solidez de la ontología binaria, tanto a nivel consciente como inconsciente, radica en el entrelazamiento entre la acción política que los movimientos feministas, desde los orígenes hasta la actualidad, han emprendido para reivindicar sus derechos y la crítica teórico-conceptual de aquellos dispositivos sobre los que se ha estructurado y consolidado la organización social y el orden patriarcal material y simbólico a lo largo de los milenios, a través de las formas de dominación masculina.<hr/>Abstract This essay investigates the gender binary through some conceptual crossings, focusing on the difficult relationship between difference feminism and psychoanalysis, especially around the "sexual" nature of the unconscious as an influential political factor. The extraordinary persistence, at the level of the collective unconscious, of the dual heterosexual ontology is analyzed in its historical evolution from De Gouges to Wollstonecraft, Woolf to De Beauvoir, and Lonzi to Melandri. The useful link to understand the durability and solidity of binary ontology, both consciously and unconsciously, lies in the intertwining between the political action that feminist movements, from the origins to the present, have undertaken to claim their rights and the theoretical-conceptual criticism of those devices in which the social organization and the material and symbolic patriarchal order have been structured and consolidated over the millennia, through the forms of male domination. <![CDATA[Sobre os “elementos inconscientes da vida social”]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-192X2022000200289&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem como intenção propor uma reflexão sobre a aplicação da categoría de “inconsciente na política”. O artigo sugere que o texto de Marx, 18 Brumário de Luis Bonaparte, na forma como foi lido por Levi-Strauss, indica uma linha de aplicação do conceito que se afasta da tradição freudiana, em favor de uma abordagem antropológica descritiva. O artigo mostra que autores como Franz Fanon recorreram à noção jungiana de “inconsciente coletivo”, como um recurso metodológico importante. Por fim, o artigo sugere que a reflexão política seria beneficiada com uma aproximação aos procedimentos metodológicos da etnografía e da etnología.<hr/>Resumen Este artículo propone una reflexión sobre la aplicación de la categoría de “inconsciente” en la política. El artículo sugiere que el texto de Marx, 18 Brumário de Luis Bonaparte, en la lectura de Lévi-Strauss, indica una línea de aplicación del concepto que se aleja de la tradición freudiana, a favor de un enfoque antropológico descriptivo. El artículo muestra que autores como Franz Fanon han recurrido a la noción junguiana de “inconsciente colectivo” como importante recurso metodológico. Finalmente, el artículo sugiere que la reflexión política se beneficiaría de un acercamiento a los procedimientos metodológicos de la etnografía y la etnología.<hr/>Abstract This article proposes a reflection on the application of the category of "unconscious" in politics. The article suggests that Marx's text, The Eighteenth Brumaire of Louis Bonaparte, in the reading of Lévi-Strauss, indicates a line of application of the concept that moves away from the Freudian tradition, in favor of a descriptive anthropological approach. The article shows that authors such as Franz Fanon have resorted to the Jungian notion of "collective unconscious" as an important methodological resource. Finally, the article suggests that political reflection would benefit from an approach to the methodological procedures of ethnography and ethnology. <![CDATA[Is there a political unconscious in technology?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-192X2022000200297&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The question if there is a political unconscious can be understood in two ways. First, it could be the question if our unconscious (in a Freudian or Lacanian way) is political. Secondly, the question could mean: Are there political (social, economic…) structures, institutions, and processes that are unconscious, in the sense that we ‘normally’ (whatever that exactly means) do not perceive and reflect on them? I want to focus on this second meaning and especially discuss the question if ‘technology is society made durable’ (Latour, 1991). To put it differently: Is technology a form of the political unconscious?<hr/>Resumen La cuestión acerca de si existe un inconsciente político puede entenderse de dos maneras. En primer lugar, podría tratarse de si nuestro inconsciente (en el sentido freudiano o lacaniano) es político. En segundo lugar, la pregunta podría significar: ¿existen estructuras, instituciones y procesos políticos (sociales, económicos...) que son inconscientes, en el sentido de que “normalmente” (sea lo que sea que eso signifique exactamente) no los percibimos ni reflexionamos sobre ellos? Quiero centrarme en este segundo significado y, sobre todo, discutir la cuestión de si “la tecnología es la sociedad hecha duradera” (Latour, 1991). Dicho de otro modo: ¿Es la tecnología una manifestación del inconsciente político? <![CDATA[Oneiropolitics as politics of psychoanalysis]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-192X2022000200305&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article aims to reflect on the existence of politics of psychoanalysis. To do this, we take some results of the research carried out in Brazil, "Confined dreams: what Brazilians dream in times of pandemic (2020/2021)", to propose oneiropolitics. Combining psychoanalysis with the thought of the German philosopher Walter Benjamin, oneiropolitics refers to politics of desire. Due to the urgency of our temporality and historical context, it is necessary to dream of a future and nurture a political imaginary capable of sustaining insistent thought and practice in the sense of criticism, democracy, and the possibility of another future.<hr/>Resumen Este artículo pretende reflexionar sobre la existencia de una política de la psicoanálisis. Para ello, tomamos algunos resultados de la investigación realizada en Brasil “Sueños confinados: lo que sueñan los brasileños en tiempos de pandemia (2020/2021)” para proponer la oniropolítica. Combinando el psicoanálisis con el pensamiento del filósofo alemán Walter Benjamin, la oniropolítica es una política del deseo. Por la urgencia de nuestra temporalidad y contexto histórico, es necesario soñar con un futuro, alimentar un imaginario político capaz de sustentar un pensamiento y una práctica insistente en el sentido de la crítica, la democracia y la posibilidad de otro futuro. <![CDATA[Rise of far-right discourses in Chile: an approach from critical theory]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-192X2022000200315&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Tomando en consideración la contingencia político-social actual, a nivel internacional, pero en particular respecto de la realidad chilena, nos hemos propuesto interpretar el ascenso de los discursos de extrema derecha y neofascistas. Para abordar tal problemática se recurrió a algunos lineamientos del pensamiento psicoanalítico aplicado al campo de la cultura, el cual abordó desde temprana data el problema de la interpretación de fenómenos socioculturales, dando cuenta de una relación de imbricación y continuidad entre las condiciones de la cultura, el funcionamiento social y los modos en que estos fenómenos encuentran un lugar de encarnación en la experiencia del sujeto. Dentro de este marco de interpretación hemos apostado por la vigencia de los conceptos elaborados por autores vinculados a la teoría crítica, con especial énfasis en las ideas que Reich, Adorno y Benjamin establecieron a partir de sus particulares recepciones de la teoría freudiana.<hr/>Abstract Considering the political and social contingency at the international level nowadays, but with respect to the Chilean reality, we have proposed to interpret the rise of extreme right-wing and neo-fascist discourses. To address this problem, some guidelines of psychoanalytic thought applied to the field of culture were used, which from an early date addressed the problem of interpreting sociocultural phenomena, recognizing a relationship of imbrication and continuity between the conditions of culture, the social functioning, and the ways in which these phenomena find a place of embodiment in the experience of the subject. Within this framework of interpretation, we have opted for the validity of the concepts elaborated by authors linked to critical theory, with special emphasis on the ideas established by Reich, Adorno, and Benjamin, based on their receptions of Freudian theory. <![CDATA[The politics of collective catharsis: the inferiority complex and the struggle for cultural empowerment]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-192X2022000200333&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El anti-humanismo ontológico de Žižek es importante para elaborar una política del inconsciente, pero es necesario transitar a lo cultural y a lo social. Estamos traumatizados ontológicamente, pero también lo estamos cultural y socialmente. Somos sujetos fracturados e incompletos, es por ello, que necesitamos del psicoanálisis para lograr la emancipación. La política del inconsciente es un trabajo colectivo de encontrar el síntoma, el diálogo mutuo y la catarsis colectiva, como sugiere Franz Fanon. En este sentido, es importante trazar la genealogía histórica precolonial que cuestione el presente y que proyecte el futuro siempre mirando desde la perspectiva del explotado. En este artículo se elabora el ejemplo de la figura histórica de la Malinche y el trauma cultural de la palabra malinchismo que tiene para los mexicanos y luego se busca una catarsis que posibilite la liberación simbólica de lo colonial.<hr/>Abstract Žižek’s ontological antihumanism is important to develop a politic of the unconscious, but it is necessary to move to the cultural and social. We are ontologically traumatized, but we are also culturally and socially traumatized. We are fractured and incomplete subjects; that is why we need psychoanalysis to achieve emancipation. The politics of the unconscious is a collective work of finding the symptom, the mutual dialogue, and the collective catharsis, as Franz Fanon suggests. In this sense, it is important to trace the pre-colonial historical genealogy that questions the present and projects the future, always looking from the perspective of the exploited. In this article, the example of the historical figure of Malinche and the cultural trauma that the word malinchismo has for Mexicans is elaborated, and then a catharsis that enables the symbolic liberation of the colonial is sought. <![CDATA[Can we forget foucault? obscenity and the politics of seduction]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-192X2022000200345&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Life is pornographic, everything is obscene and there is nothing secret anymore. These were some of Jean Baudrillard´s daring ideas in his latest work, which dealt with the final stage of hyperreality and simulation that we had entered. Despite the ridicule that Baudrillard’s work has drawn, his ideas were much more nuanced than just extravagant metaphysical claims designed to baffle and surprise. Our current situation, sexually saturated, permanently connected to the internet and full of existential abandonment, seems to suggest that his diagnosis was correct. This essay will explore how the notion of seduction, as conceived by Baudrillard, offers us a way of understanding the production of reality and a retreat from the obscenity of the world.<hr/>Resumen La vida es pornográfica, todo es obsceno y ya no queda nada en secreto. Estas fueron algunas de las audaces ideas de Jean Baudrillard en su último trabajo sobre la etapa final de hiperrealidad y simulación en la que habíamos entrado. A pesar del ridículo que ha suscitado el trabajo de Baudrillard, sus ideas eran mucho más matizadas que simples proclamas metafísicas extravagantes diseñadas para desconcertar y sorprender. Nuestra situación actual, sexualmente saturada, permanentemente conectada a internet y de desamparo existencial, parece sugerir que su diagnóstico fue correcto. En este ensayo se explorará cómo la noción de seducción, tal como la concibe Baudrillard, nos ofrece una forma de entender la producción de la realidad y una retirada de la obscenidad del mundo. <![CDATA[The effects of the interruption in the relationship between individuals and the institution of the social]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-192X2022000200353&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La interrupción como elemento de transformación ha tenido distintos efectos a lo largo del tiempo. En la actualidad la interrupción de mayo del 68 no es solamente la más cercana en el tiempo, sino que es aquella que mejor revela sus efectos en el presente actual. La individualización que representó continúa siendo el elemento configurador del motor de institucionalización que las sociedades occidentales viven. De ahí que concepciones como la democracia emergente e institucional puedan ser revividas en la actualidad a partir de fenómenos como los indignados, las primaveras árabes, o los más recientes como los acontecido en Cataluña en 2017 y los actuales procesos en Colombia y Chile.<hr/>Abstract Interruption as an element of transformation has had different effects over time. Currently, the interruption of May 68 is not only the closest in time, but it is also the one that best reveals its effects in the current present. The individualization that it represented continues to be the configuring element of the institutionalization engine that Western societies experience. Therefore, conceptions such as emerging and institutional democracy can be revived today based on phenomena such as the indignados, the Arab springs, or some more recent ones, such as those that occurred in Catalonia in 2017 and the current processes in Colombia and Chile. <![CDATA[Autonomy/independence of the central bank as a neoliberal symptom edge]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-192X2022000200367&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo busca revisar y cuestionar la neutralidad del concepto de “autonomía del Banco Central”. Primero, se realizará una contextualización histórica respecto de la autonomía, donde se mostrará que, incluso, la sustentación teórica que la respalda es lógicamente inconsistente a la vez que oculta el elemento político que existe tras de ella. Luego, en torno a lo anterior y de acuerdo con las lecturas que nos ofrecen Ruiz Encina y Harvey, se mostrará cómo en realidad la conceptualización de la autonomía de la política monetaria responde a un claro posicionamiento neoliberal, al tiempo que se mostrará que existen fuertes discordancias entre el discurso tecnócrata de la autonomía y los reales efectos que se pueden constatar en la secuencia histórica en torno a esta, con especial énfasis en la inflación. En una segunda parte, por medio de las elaboraciones teóricas que realiza García Linera, se comprenderá este posicionamiento como una arista específica que ocurre dentro del proceso general de fetichización de lo común. Finalmente, utilizando categorías de Žižek y Espinoza Lolas, se enmarcará lo analizado para comprender la autonomía del Banco Central como expresión sintomática de los procesos ideológicos que subyacen a la forma de Estado capitalista.<hr/>Abstract This article seeks to review and question the neutrality of the "Central Bank autonomy" concept. First, a historical contextualization will be made regarding autonomy, where it will be shown that even the theoretical support that fundaments it is logically inconsistent, while hiding the political element that exists behind it. Then, based on the above and in accordance with the readings offered by Ruiz Encina and Harvey, it will be shown how the conceptualization of the autonomy of monetary policy actually responds to a clear neoliberal position, while it will be shown that there are strong discrepancies between the technocratic discourse of autonomy and the real effects that can be seen in its historical sequence, emphasizing specially on inflation. In a second part, through the theoretical elaborations carried out by García Linera, this positioning will be understood as a specific edge that occurs within the general process of fetishization of the common. Finally, using categories from Žižek and Espinoza Lolas, the analysis will be framed to understand the autonomy of the Central Bank as a symptomatic expression of the ideological processes that underlie the form of the capitalist State. <![CDATA[Soledad acosta de samper, two psychological novels]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-192X2022000200381&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo busca revisar y cuestionar la neutralidad del concepto de “autonomía del Banco Central”. Primero, se realizará una contextualización histórica respecto de la autonomía, donde se mostrará que, incluso, la sustentación teórica que la respalda es lógicamente inconsistente a la vez que oculta el elemento político que existe tras de ella. Luego, en torno a lo anterior y de acuerdo con las lecturas que nos ofrecen Ruiz Encina y Harvey, se mostrará cómo en realidad la conceptualización de la autonomía de la política monetaria responde a un claro posicionamiento neoliberal, al tiempo que se mostrará que existen fuertes discordancias entre el discurso tecnócrata de la autonomía y los reales efectos que se pueden constatar en la secuencia histórica en torno a esta, con especial énfasis en la inflación. En una segunda parte, por medio de las elaboraciones teóricas que realiza García Linera, se comprenderá este posicionamiento como una arista específica que ocurre dentro del proceso general de fetichización de lo común. Finalmente, utilizando categorías de Žižek y Espinoza Lolas, se enmarcará lo analizado para comprender la autonomía del Banco Central como expresión sintomática de los procesos ideológicos que subyacen a la forma de Estado capitalista.<hr/>Abstract This article seeks to review and question the neutrality of the "Central Bank autonomy" concept. First, a historical contextualization will be made regarding autonomy, where it will be shown that even the theoretical support that fundaments it is logically inconsistent, while hiding the political element that exists behind it. Then, based on the above and in accordance with the readings offered by Ruiz Encina and Harvey, it will be shown how the conceptualization of the autonomy of monetary policy actually responds to a clear neoliberal position, while it will be shown that there are strong discrepancies between the technocratic discourse of autonomy and the real effects that can be seen in its historical sequence, emphasizing specially on inflation. In a second part, through the theoretical elaborations carried out by García Linera, this positioning will be understood as a specific edge that occurs within the general process of fetishization of the common. Finally, using categories from Žižek and Espinoza Lolas, the analysis will be framed to understand the autonomy of the Central Bank as a symptomatic expression of the ideological processes that underlie the form of the capitalist State.