Scielo RSS <![CDATA[Co-herencia]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1794-588720100002&lang=pt vol. 7 num. 13 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<B>El filósofo como intelectual público</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872010000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<B>Social accumulation of violence in Rio de Janeiro and Brazil</B>: <B>some reflections</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872010000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se analiza el comportamiento de la violencia en Río de Janeiro, y en general en Brasil, desde un proceso social de larga duración que se caracteriza como una "acumulación social de la violencia", el cual si bien es más visible en Río de Janeiro y en São Paulo, se expande por las grandes ciudades brasileñas. El núcleo principal de la espiral de violencia, es la resolución de conflictos mediante un recurso inmediato al arma de fuego. Dos dimensiones retroalimentan el núcleo de la acumulación social de la violencia, a saber, la acumulación de redes de venta al menudeo de mercancías ilícitas con base en la sujeción criminal en las áreas pobres de la ciudad y el aumento de la oferta de "mercancías políticas" que llevó a la acumulación de determinadas "uniones" entre diferentes mercados informales ilegales y, luego, a la sobreposición de diferentes tipos de mercancías ilegales con mercancías políticas.<hr/>In this article the performance of violence in Río de Janeiro, and in general in Brazil, is analyzed considering a long-term social process that is characterized as a "social accumulation of violence". This process even being more visible in Rio de Janeiro and São Paulo, it extends through the main Brazilian cities. The core of this spiral of violence is the solution of conflicts appealing immediately to the firearms. Two different dimensions feedback the core of the social accumulation of violence, namely, the accumulation of sales network, with retail price, of illicit products on the basis of the criminal subjection in the poorest areas of the city and the rise of offer of "political merchandise" that led to a accumulation of certain "connections" between different illegal and informal markets and, then, to the overlapping of diverse kind of illegal merchandise with political merchandise. <![CDATA[<B>¿Historical facts could resist to the mendacity?</B>: <B>On the Killing of "las Bananeras</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872010000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Quisiera en este trabajo discutir la posibilidad de dar sentido a la diferencia, propuesta por Hannah Arendt, entre "hechos" y "verdades de hecho". La consecuencia de que en Arendt esta diferencia no sea clara es que resulta difícil reconocer en qué medida, para ella, son los hechos o las verdades de hecho los que pueden ser sustituidos por el poder de las mentiras. De esta primera dificultad se desprende una segunda, a saber, qué entiende ella por el carácter pertinaz de los hechos. Con el propósito de mostrar estas dificultades y acudiendo a un ejemplo de la historia colombiana, trazo el camino que transcurre entre negar sistemáticamente una serie de hechos, hablar sobre ellos como si no fueran importantes y finalmente permitir que sean sustituidos por trozos de la literatura fantástica hasta hacerlos perder las características que lo hacen pertinaces.<hr/>In this paper I discuss the possibility of finding sense to the difference, stated by Hannah Arendt, between facts and factual truths. One consequence of the difficulty in distinguishing these two terms is that it turns equally difficult to see if it is factual truth, instead of facts, that can be substituted by the power of lies. From this derives an additional problem related to the first, i.e.: what does Arendt understand under what she calls "the stubbornness of facts". To show these difficulties I use an example from the Colombian history and trace the path which leads from systematically denying a series of facts, talking about them as if they were unimportant and finally allow them to be entirely replaced by pieces of the fantastic literature until they lose their stubbornness. <![CDATA[<B>What presuppositions underlie studies on violence in Colombia?</B>: <B>Between convictions and the daily reality of their choice</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872010000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se presentan los resultados de investigación sobre supuestos previos con que se diseñan y desarrollan los estudios sobre la violencia en Colombia. Se trata de un trabajo en el que se buscó identificar las "convicciones mejor consideradas" de quienes, desde las distintas disciplinas científicas, evalúan, estudian o intentan comprender las acciones de violencia. Todo ello, con el propósito de sentar las bases para reflexionar en torno a la distancia que hay entre dichos presupuestos y la realidad de la violencia en Colombia.<hr/>This article presents the results of an investigation into the presuppositions that guide studies on violence in Colombia. It identifies the "best thought convictions" of those who from different scientific disciplines evaluate study or try to understand violent actions. All this, under the purpose of constructing the basis for any reflection on the distance that exists between these presuppositions and the reality of violence in Colombia. <![CDATA[<B>Liberal social contract</B>: <B>John Locke</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872010000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El autor presenta los elementos centrales del modelo contractualista clásico de legitimación del Estado, expuesto por John Locke en los Dos ensayos sobre el gobierno civil. Se busca destacar en este artículo que, aunque Hobbes como Locke, utilizan los instrumentos del contrato social para justificar el origen del poder político y los dos parten de categorías similares, hay, sin embargo, una gran diferencia entre estos dos autores. Locke representa la defensa de un modelo de Estado liberal y Hobbes personifica la justificación de un Estado absolutista. Esta diferencia se acentúa básicamente por el papel que juega en el modelo lockeano la doctrina de la resistencia. Esta doctrina permite mostrar cómo es posible concebir una forma política cuyo poder no sea irresistible.<hr/>The author of this piece shows the key elements of the classic contractualist model of the State legitimacy, proposal by John Locke in his major work Two Essays on Civil Government. This essay pretend to bring out that although Hobbes as well as Locke used the instruments of the social contract in order to justify the origin of the political power and both of them come from similar categories there is, nevertheless, a big difference between them. Locke defends a model of the Liberal State and Hobbes personifies the justification of an absolutist State. This difference is emphasized basically because of the role that the doctrine of the resistance plays in Locke&rsquo;s theory. This one allows to show how is possible to conceive a political form whose power is not be irresistible. <![CDATA[<B>Visión de la naturaleza humana desde el realismo político</B>: <B>View of human nature from political realism</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872010000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo explora la concepción de la naturaleza humana que subyace tras la visión realista de la política. El objetivo del articulista es delinear y explicitar algunas características de dicha concepción. Éstas adquieren mayor nitidez cuando se las compara con la visión idealista de la política. Por tal motivo, el autor contrapone ambas concepciones y, finalmente, argumenta a favor de la primera.<hr/>This article explores the conception of human nature that underlies the realistic point of view of Politics. The writer tries to design and explain some characteristics of such conception, which acquire a greater clearness when they are compared with the idealistic view of Politics. By this way the author faces both conceptions and finally argues for the first one. <![CDATA[<B>The liberalism is one and trino</B>: <B>Hayek, Bobbio and Berlin</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872010000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El texto presenta las caras que asume el liberalismo cuando busca hacer compatible, incompatible o absoluto los valores liberales de libertad e igualdad. En particular, presenta el contraste entre los argumentos de un autor que, al considerar la libertad como un valor absoluto y suficiente en sí mismo, señala la existencia de una relación necesaria entre la igualdad ante la ley, la libertad individual y la desigualdad social (Hayek); las tesis centrales de un liberal socialista que defiende la posibilidad de hacer compatible e interdependiente la libertad individual con la igualdad material (Bobbio), y los presupuestos de un liberal agonista que sostiene que los valores políticos de libertad e igualdad no sólo son incompatibles e inconmensurables, sino que, además, se encuentran sometidos a juicios comparativos, estimativos y evaluativos que pueden exigir "elecciones dolorosas" (Berlin).<hr/>The author shows in this text the faces of liberalism when it tries to make compatibles, incompatibles or absolutes the liberal values of liberty and equality. In particular, put forward the contrast between the arguments of an author that, considering liberty as a absolute and sufficient value in itself, point out the existence of a necessary relation among equality before the law, individual liberty and social inequalities (Hayek); the core of the thesis of a liberal socialist who defends the possibility of render compatible and interdependent the individual liberty with the material equality (Bobbio), and the premise of an agonist liberal for whom liberty and equality as political values not only are incompatibles and incommensurables, but also are subdued to comparative, estimative and evaluative judgments that could require "painful choices" (Berlin). <![CDATA[<B>The Philosophical-Political Particularity of question on Justice</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872010000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Ante una abundante literatura sobre la justicia, en la cual confluyen elementos de la economía, el derecho, la antropología y la ciencia política, en este artículo parto de la tradición filosófica occidental para esclarecer el modo en que se ha abordado la justicia como objeto de indagación ético-política. Abordo la distinción que hace Hierro entre tres conceptos de justicia, a saber, uno (amplio) que toma la justicia como virtud moral máxima y la equipara con la perfección, otro (estricto) que la reduce al orden jurídico y finalmente uno (intermedio entre esos dos) que entiende la justicia como una virtud social. Sustento que el tercero es el más constante en la tradición filosófica. Más allá de toda la variedad de teorías, la filosofía ha tendido siempre a pensar la justicia como una categoría moral de lo político, esto es, como un criterio para validar o invalidar moralmente el modo en que está políticamente organizada una sociedad. Concluyo con una visión panorámica de los cursos que ha tomado la justicia en su variable re-distributiva.<hr/>Before a copious literature on justice, bringing together elements of economic, law, anthropology and political science, this essay start from the Western philosophical tradition to elucidate how justice has been addressed as an object of ethical-political investigations. I tackle professor Hierro&rsquo;s distinction between three concepts of justice, namely, one (extensive) that considers justice as the maximum moral virtue, almost comparable with perfection, another (strict) that reduces it to legal order and a third (intermediate between those two) that understands justice as a social virtue. I argue that the latter is the most persistent in the philosophical tradition. Beyond the range of theories, philosophy has always tended to think on justice as a moral category of politics, that is, as a criterion to validate or invalidate morally how a society is politically organized. I conclude with an overview of the paths that justice has taken in its re-distributive variable. <![CDATA[<B>Global justice, socials rights and pluralism</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872010000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este escrito enfrento uno de los retos que tiene la reflexión filosófica de nuestros días: lograr una defensa creíble del universalismo moral. Para ello propongo una versión que intenta dar cuenta de las que consideró son las dos grandes exigencias normativas que están condicionando su plausibilidad y que según las posiciones mayoritarias resultan inconciliables. Por un lado, que esté basada en una concepción de nuestros derechos básicos lo suficientemente minimalista para que resulte acorde con el pluralismo. Y por otra parte, que sea lo suficientemente inclusiva para que permita la defensa de derechos sociales universales desde donde justifiquemos el deber de redistribuir la riqueza mundial, como solución urgente para aliviar el dolor y el sufrimiento de un número cada vez mayor de personas sometidas a una vida en condiciones de pobreza extrema.<hr/>In this article I face one of the actual challenges that is confronting the philosophical reflection: trying to accomplish a believable defense of the moral universalism. I propose a version that attempts to expose two of the greatest normative needs that are conditioning its plausibility and that according to the majority of thoughts it result incompatible. On the one hand, this is based on a conception of our basic rights sufficiently minimalistic that the outcome is consent with pluralism. On the other hand, it is sufficiently inclusive that allows the defense of the universal social rights. From which we justify the duty to redistribute the world’s wealth, like a critical solution to relieve the pain and suffering of a number every time larger of people submitted to a life of extreme poverty. <![CDATA[<B><I>The idea of justice</I> at the service of development in Amartya Sen</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872010000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir de la más reciente obra de Amartya Sen, este texto ofrece una revisión a la pugna entre razones egoístas y altruistas como cimientos del desarrollo en clave de justicia. Con base en contribuciones de John Rawls y Douglass North, se propone un enfoque neoinstitucionalista que aboga por la importancia de las reglas, luego, de la mano de Adam Smith, se aborda la apuesta por el papel de los sentimientos morales en la deliberación de cuestiones públicas; por último, se indaga por el rol que juegan reglas y sentimientos en la búsqueda del desarrollo centrada en un humanismo auténtico.<hr/>From the most recent work of Amartya Sen, this text is a review of the struggle between self-interested and altruist reasons as a development foundation in justice as a background. Based on contributions from John Rawls and Douglass North, it proposes a neoinstitutionalist approach that highlights the relevance of the rules, then, according to Adam Smith, it describes the role of the moral feelings in the public questions&rsquo; deliberation: It shows at the end the function of rules and feelings in the development pursuing centered on authentic humanism. <![CDATA[<B>Basic procedural justice</B>: <B>tool of transition toward minimally decent societies</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872010000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir de la reconstrucción de los planteamientos de Rodrigo Uprimny, Rajeev Bhargava y Stuart Hampshire sobre los modelos de justicia transicional, se planteará que el concepto de Sociedad mínimamente decente, acuñado por el segundo autor, arroja renovadoras luces sobre la discusión del mejor modelo a implementar en sociedades con crisis humanitarias. Entrelazar los argumentos de estos autores podría permitirnos extender el alcance de aplicación de la justicia transicional a diversos contextos, dígase de la dictadura a la democracia, de la guerra a la paz, o de una sociedad bárbara a una mínimamente decente.<hr/>From the reconstruction of the approaches of Rodrigo Uprimny, Rajeev Bhargava and Stuart Hampshire on transitional justice models, it will be posed that the minimally decent society concept, coined by the second author, sheds new lights on the discussions about better model to be implemented in societies with humanitarian crises. Intertwine the arguments of these authors could allow us extend the scope of application of transitional justice to diverse contexts, say from dictatorship to democracy, from war to peace, or from barbaric society to minimally decent one. <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872010000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>CEBALLOS, Marcela (2009) <I>Comisiones de la verdad: Guatemala, El Salvador y Sudáfrica, perspectivas para Colombia. </I>Bogotá: La Carreta. 128 pp.</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872010000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir de la reconstrucción de los planteamientos de Rodrigo Uprimny, Rajeev Bhargava y Stuart Hampshire sobre los modelos de justicia transicional, se planteará que el concepto de Sociedad mínimamente decente, acuñado por el segundo autor, arroja renovadoras luces sobre la discusión del mejor modelo a implementar en sociedades con crisis humanitarias. Entrelazar los argumentos de estos autores podría permitirnos extender el alcance de aplicación de la justicia transicional a diversos contextos, dígase de la dictadura a la democracia, de la guerra a la paz, o de una sociedad bárbara a una mínimamente decente.<hr/>From the reconstruction of the approaches of Rodrigo Uprimny, Rajeev Bhargava and Stuart Hampshire on transitional justice models, it will be posed that the minimally decent society concept, coined by the second author, sheds new lights on the discussions about better model to be implemented in societies with humanitarian crises. Intertwine the arguments of these authors could allow us extend the scope of application of transitional justice to diverse contexts, say from dictatorship to democracy, from war to peace, or from barbaric society to minimally decent one. <![CDATA[<B>Fotoserigrafías De la serie <I>Muros - Fachadas - Forjas - Rejas</I> (1996 - 1997)</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872010000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir de la reconstrucción de los planteamientos de Rodrigo Uprimny, Rajeev Bhargava y Stuart Hampshire sobre los modelos de justicia transicional, se planteará que el concepto de Sociedad mínimamente decente, acuñado por el segundo autor, arroja renovadoras luces sobre la discusión del mejor modelo a implementar en sociedades con crisis humanitarias. Entrelazar los argumentos de estos autores podría permitirnos extender el alcance de aplicación de la justicia transicional a diversos contextos, dígase de la dictadura a la democracia, de la guerra a la paz, o de una sociedad bárbara a una mínimamente decente.<hr/>From the reconstruction of the approaches of Rodrigo Uprimny, Rajeev Bhargava and Stuart Hampshire on transitional justice models, it will be posed that the minimally decent society concept, coined by the second author, sheds new lights on the discussions about better model to be implemented in societies with humanitarian crises. Intertwine the arguments of these authors could allow us extend the scope of application of transitional justice to diverse contexts, say from dictatorship to democracy, from war to peace, or from barbaric society to minimally decent one.