Scielo RSS <![CDATA[Memorias: Revista Digital de Historia y Arqueología desde el Caribe]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1794-888620100002&lang=pt vol. num. 13 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862010000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>The middle-class sectors in Colombian social historiography on the nineteenth century</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862010000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo estudia las características que definían a los sectores sociales medios en el mundo urbano de la Colombia del siglo XIX. A partir del caso de los artesanos muestra como desde el siglo XVIII el mestizaje desempeñó una función importante en el reordenamiento de la sociedad, en especial en la redistribución de la economía del honor, lo que se reforzó a lo largo de la siguiente centuria. En este proceso el artículo concede especial importancia al papel del trabajo manual en ese reordenamiento, el que al cruzarse con la ciudadanía y la vida política, permitió al artesanado construir elementos de un contradiscurso liberal sobre la sociedad y la nación.<hr/>This article studies the characteristics that defined the middle-class sectors in the urban world of nineteenth-century Colombia. From the case shows how the artisans from the XVIII century miscegenation played an important role in the reordering of society, especially in the redistribution of the economy of honor, which was reinforced over the next century. In this process, the article places particular emphasis on the role of manual labor in the reorganization, which when crossed with the public and political life, allowing the craft to build elements of a counter liberal society and the nation. <![CDATA[<b>Militarism, expenditure and subversion of the colonial rule in Puerto Rico during the Bourbon Reforms (1765-1815)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862010000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Durante la segunda mitad del siglo XVIII, la Corona española se embarcará en un ambicioso programa de reformas. Se tratará de fortalecer el papel del Estado, de recuperar espacios de poder, algo especialmente necesario en las colonias, donde el control metropolitano se diluía a manos de unas oligarquías cada vez más poderosas. Sin embargo, lo que hubiera debido ser una ofensiva gubernamental en toda regla, en determinados rincones de la Monarquía quedó muy matizada. Las guerras constantes dibujarán un nuevo paisaje donde aplicar la nueva política colonial, sobre todo en las llamadas plazas fuertes del imperio. Allí, en lugares como Puerto Rico, en un contexto de militarización ascendente y ante unos gastos que amenazaban con arruinar la Hacienda del rey, el papel del Estado quedará cada vez más en precario, cada vez más a merced de unos súbditos que eran los únicos capaces de sostenerlo.<hr/>During the second half of the eighteenth century, the Spanish Crown will embark on an ambitious agenda of reforms. The aim will be to strengthen the role of the State, to reclaim power positions, especially necessary in the colonies. In these places, the metropolitan control is attenuated at the hands of some increasingly powerful oligarchies. However, an expected full-scale government offensive was seriously nuanced in some parts of the Monarchy. The continuous wars draw a new landscape, where the new colonial policy could be applied, especially in the so called strongholds of the empire. Thus, places like Puerto Rico are in a context of rising militarization and at a expenditure that threatens to ruin the Royal Treasury. The precariousness of the role of the State will continuously fall at the mercy of people who are the only able to sustain it. <![CDATA[<b><i>The last days of the Spanish government in Colombia</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862010000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Con la derrota de los españoles en Boyacá, el 7 de agosto de 1819, cayó Santafé la capital del virreinato de Nueva Granada en manos de los patriotas colombianos, pero no así el Estado español. El virrey Sámano y la Real Audiencia huyeron a refugiarse en Cartagena de Indias en donde continuaron gobernando. El conflicto entre Sámano, partidario del absolutismo monárquico, y Gabriel de Torres, gobernador de Cartagena, de ideas liberales, pronto se manifestó. Al negarse el virrey a jurar la Constitución de Cádiz restablecida en España en 1820, el gobernador, con fundamento en dicha carta, lo depuso y asumió el poder político y militar. Sámano se embarcó hacia Cuba y Torres quedó como único y legítimo Jefe del Estado español en lo que quedaba de la Nueva Granada. Defendió valientemente esta postrera posesión de la monarquía hasta que, asediado por el ejército colombiano comandado por Mariano Montilla y la armada por José Padilla, no tuvo más remedio que rendirse y entregar la Plaza Fuerte a los colombianos el 10 de octubre de 1821. Se embarcó con sus tropas hacia Cuba para nunca más volver.<hr/>With the defeat of the Spaniards in Boyacá on August 7, 1819, Santafé, New Granada's vice regal capital fell into the hands of Colombian patriots, but the Spanish State remained. Viceroy Sámano and the Royal Audience fled to take refuge in Cartagena de Indias, where they continued to rule. The conflict between Sámano, a supporter of absolute power, and Gabriel de Torres, governor of Cartagena, follower of liberal ideas, soon rose. The Viceroy refused to swear the Constitution of Cadiz, restored in Spain in 1820, so the governor, based on this constitution, deposed him and took political and military power. Sámano went to Cuba and Torres became the sole and legitimate head of the Spanish State. He defended bravely this final possession of the monarchy, until, besieged by the Colombian army, commanded by Mariano Montilla, and at sea by José Padilla, was forced to surrender and hand over the stronghold to the Colombians, on October 10, 1821. He sailed with his troops to Cuba, never to return. <![CDATA[<b>"¡White collar politics!"</b>: <b>The variety of electoral transgressions in the Colombian Caribbean in the early Twentieth century</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862010000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo explica algunas tendencias en los comportamientos electorales de los dirigentes, activistas y electores de la región Caribe colombiana a principios del siglo XX, a partir de 1905 y hasta 1930. Se trata de identificar, constatar y tipificar la frecuencia y la variedad de de prácticas que alteraban las leyes electorales y denotaban la ausencia de una cultura política democrática, incidiendo de manera determinante en los resultados de los procesos electorales. El escenario estudiado corresponde a localidades que conformaban la región y el período abordado atañe a las tres primeras décadas del siglo pasado. Además de las fuentes secundarias, se recurrió a fuentes primarias básicas, como la prensa local de la época y los telegramas sobre asuntos electorales que enviaban los actores políticos de la región al Ministerio de Gobierno y que reposan en el Archivo General de la Nación. (AGN).<hr/>This article explains some tendencies in the electoral behaviours of the political leaders, activists and electors from the Caribbean region of Colombia in the beginnings of the 20th century, since 1905 until 1930. It is about identifying, verifying, typifying the frequency and variety of practices which alter the electoral laws and demonstrate the lack of democratic culture, affecting in many ways the electoral processes. The scenery to be studied corresponds to some localities from the Caribbean region in the three first decades of the last century. Besides the secondary sources of information, basic primary sources were used in this research, such as the local press from that time period and the telegrams about political issues that were sent by the political actors from the region to the government office, and which are kept in the files national office (Archivo General De La Nacion) <![CDATA[<b>The strategy of destabilization in Venezuela</b>: <b>propaganda and controversy in the counterinsurgency. </b><b>Cadiz constitutionalism to consolidate Republican, 1810-1828</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862010000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio de la trayectoria ideológica del médico, burócrata y escritor venezolano José Domingo Díaz permite adentrarnos en el mundo de la propaganda y del periodismo en la época insurgente. Su visión "realista" y proespañola del incipiente proceso republicano nos aporta el contraste necesario para vislumbrar una perspectiva que se abre paso con empeño en las historiografías republicanas, marcadas ante todo por el culto a los padres de la patria. Un estudio detallado como el que ofrecemos en este trabajo permite evaluar en su justa medida el aporte de estos ideólogos monárquicos al mejor conocimiento de los procesos insurgentes, de las conexiones entre propaganda, espionaje y guerra, de los mecanismos que estuvieron al alcance de unos y otros para hacerse con el apoyo de la población, para manipular los acontecimientos y las opiniones. Fuera de todo color político, la utilización de las fuentes de propaganda "realista" ofrece una magnífica oportunidad de poder renovar los estudios políticos e ideológicos del primer tercio del siglo XIX en buena parte de los países de América Latina, recuperando del olvido a muchos intelectuales realistas totalmente ignorados en ambos lados del Atlántico.<hr/>The study of the ideological trajectory of the doctor, bureaucrat and Venezuelan writer Jose Domingo Diaz lets enter the world of propaganda and journalism at the time the insurgent. His vision "realistic" and the emerging pro-Spanish republican process gives us the contrast needed to see any prospects that breaks hard on the Republican historiography, marked above all by the cult of the Founding Fathers. A detailed study like the one offered in this paper allows the evaluation into perspective the contribution of these ideologues monarchists to a better understanding of the processes insurgents, the connections between propaganda, espionage and war, the mechanisms that were within reach of one and others to gain public support, to manipulate events and opinions. Out of every political stripe, the use of sources of propaganda "realistic" offers a wonderful opportunity to renew the political and ideological studies of the first third of the nineteenth century in much of Latin American countries, recovering from oblivion many intellectuals realistic totally ignored on both sides of the Atlantic. <![CDATA[<b>Archaeological explorations in the Metropolitan Cathedral of Panama</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862010000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tras la destrucción de Panamá Viejo en 1671, la población fue trasladada a lo que se conoce como el Casco Antiguo o San Felipe, fundado dos años más tarde, en 1673. Este nuevo emplazamiento es, actualmente, el centro histórico de la Ciudad de Panamá, el cual fue declarado Patrimonio Mundial en 1997 (Figura 1). Uno de los inmuebles emblemáticos del Casco Antiguo es la Catedral Metropolitana, ubicada en la plaza principal de la antigua ciudad. En el año 2010 se dio inicio a un proyecto de evaluación y diagnóstico del estado actual del templo, el cual incluyó una exploración arqueológica con objetivos acotados, relacionados con interrogantes estructurales del inmueble. Este trabajo ofrece los resultados de tales exploraciones, precisando la estrategia metodológica utilizada y generando una serie de hipótesis y recomendaciones que serán de utilidad al futuro proyecto de intervención y restauración del templo.<hr/>Following the destruction of Panamá Viejo in 1671, the population was moved to what is now known as the Old Quarter or San Felipe, founded two years later in 1673. This new settlement is nowadays the historic center of Panamá City, declared a World Heritage Site in 1997 (Figure 1). One of the most emblematic buildings in the Old Quarter is the Metropolitan Cathedral, located on the main plaza of the old town. In 2010 a project for the evaluation and diagnostic of the temple's conservation state was undertaken, which included an archaeological exploration of the building with precise purposes, related to structural issues. This essay offers the results of these investigations, detailing the method used and generating a series of hypothesis and recommendations that will be of use to the future intervention and restoration project of the temple. <![CDATA[<b>The carnival of the via 40, a view in a counter way</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862010000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El seguimiento de las noticias de prensa sobre el Carnaval de Barranquilla, muestra un alto porcentaje de artículos, que desde su proclamación por la UNESCO como Obra Maestra del Patrimonio Oral e Inmaterial de la Humanidad, hasta la fecha, parecen inclinarse a demostrar o ventilar públicamente los intereses y escándalos económicos que se han generado en el seno de las organizaciones que actualmente lo administran. Este enfoque hace un breve recorrido por 100 años de su historia, desde las primeras investigaciones antropológicas de sus danzas y disfraces, hasta la crítica económica que ha generado su nombramiento e inclusión en el circuito mundial de la industria cultural.<hr/>The follow-up of the news press about the Barranquilla Carnival shows a high percentage of articles that, since its proclamation as a Masterpiece of the Oral and Intangible Heritage of Humanity by UNESCO up to this moment, seems to probe or make public the interests and economical scandals that have been generated in the epicenter of the organizations that now run it. This approach makes a brief tour through its 100 years of history, from the first anthropological research of its dances and costumes, to the economical critique that has generated the acknowledgement of one of the biggest carnivals in the Caribbean and its inclusion in the world circuit of cultural industry. <![CDATA[<b>The intangible cultural heritage in San Basilio de Palenque, searching for the palenquero representations throughout the national press</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862010000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo busca evidenciar cómo la prensa escrita representa lo palenquero a partir del discurso del patrimonio cultural inmaterial. Para hacer esto caracteriza el concepto de patrimonio cultural inmaterial, el corregimiento de San Basilio de Palenque y a la prensa como productora de enunciados. Finalmente reflexiona sobre cómo Palenque se erotiza y estetiza en función del valor que le otorga el discurso legítimo del patrimonio.<hr/>This article seeks to evidence how the written press represents the palenquero concept based on the intangible cultural heritage discourse. To do so, it portrays the concept of intangible cultural heritage, the province of San Basilio de Palenque and the press as a statement producer. Finally it reflects on how Palenque erotizes and aestheticizes itself according to the value the legitimate heritage discourse grants it. <![CDATA[<b>Voz narrativa en <i>Breath, Eyes, Memory </i>de Edwidge Danticat</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862010000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo busca evidenciar cómo la prensa escrita representa lo palenquero a partir del discurso del patrimonio cultural inmaterial. Para hacer esto caracteriza el concepto de patrimonio cultural inmaterial, el corregimiento de San Basilio de Palenque y a la prensa como productora de enunciados. Finalmente reflexiona sobre cómo Palenque se erotiza y estetiza en función del valor que le otorga el discurso legítimo del patrimonio.<hr/>This article seeks to evidence how the written press represents the palenquero concept based on the intangible cultural heritage discourse. To do so, it portrays the concept of intangible cultural heritage, the province of San Basilio de Palenque and the press as a statement producer. Finally it reflects on how Palenque erotizes and aestheticizes itself according to the value the legitimate heritage discourse grants it. <![CDATA[<b>Ciudades Portuarias en la gran cuenca del Caribe</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862010000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo busca evidenciar cómo la prensa escrita representa lo palenquero a partir del discurso del patrimonio cultural inmaterial. Para hacer esto caracteriza el concepto de patrimonio cultural inmaterial, el corregimiento de San Basilio de Palenque y a la prensa como productora de enunciados. Finalmente reflexiona sobre cómo Palenque se erotiza y estetiza en función del valor que le otorga el discurso legítimo del patrimonio.<hr/>This article seeks to evidence how the written press represents the palenquero concept based on the intangible cultural heritage discourse. To do so, it portrays the concept of intangible cultural heritage, the province of San Basilio de Palenque and the press as a statement producer. Finally it reflects on how Palenque erotizes and aestheticizes itself according to the value the legitimate heritage discourse grants it. <![CDATA[<b>Bananas</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862010000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo busca evidenciar cómo la prensa escrita representa lo palenquero a partir del discurso del patrimonio cultural inmaterial. Para hacer esto caracteriza el concepto de patrimonio cultural inmaterial, el corregimiento de San Basilio de Palenque y a la prensa como productora de enunciados. Finalmente reflexiona sobre cómo Palenque se erotiza y estetiza en función del valor que le otorga el discurso legítimo del patrimonio.<hr/>This article seeks to evidence how the written press represents the palenquero concept based on the intangible cultural heritage discourse. To do so, it portrays the concept of intangible cultural heritage, the province of San Basilio de Palenque and the press as a statement producer. Finally it reflects on how Palenque erotizes and aestheticizes itself according to the value the legitimate heritage discourse grants it. <![CDATA[<b>Informe del Gobernador de la Provincia de Cartagena a la Cámara provincial, 1835</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862010000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo busca evidenciar cómo la prensa escrita representa lo palenquero a partir del discurso del patrimonio cultural inmaterial. Para hacer esto caracteriza el concepto de patrimonio cultural inmaterial, el corregimiento de San Basilio de Palenque y a la prensa como productora de enunciados. Finalmente reflexiona sobre cómo Palenque se erotiza y estetiza en función del valor que le otorga el discurso legítimo del patrimonio.<hr/>This article seeks to evidence how the written press represents the palenquero concept based on the intangible cultural heritage discourse. To do so, it portrays the concept of intangible cultural heritage, the province of San Basilio de Palenque and the press as a statement producer. Finally it reflects on how Palenque erotizes and aestheticizes itself according to the value the legitimate heritage discourse grants it. <![CDATA[<b>LA BARRANQUILLA VISUAL DE LAS PRIMERAS DÉCADAS DEL SIGLO XX</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-88862010000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo busca evidenciar cómo la prensa escrita representa lo palenquero a partir del discurso del patrimonio cultural inmaterial. Para hacer esto caracteriza el concepto de patrimonio cultural inmaterial, el corregimiento de San Basilio de Palenque y a la prensa como productora de enunciados. Finalmente reflexiona sobre cómo Palenque se erotiza y estetiza en función del valor que le otorga el discurso legítimo del patrimonio.<hr/>This article seeks to evidence how the written press represents the palenquero concept based on the intangible cultural heritage discourse. To do so, it portrays the concept of intangible cultural heritage, the province of San Basilio de Palenque and the press as a statement producer. Finally it reflects on how Palenque erotizes and aestheticizes itself according to the value the legitimate heritage discourse grants it.